Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 April 2010 - 21:05

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Blir ju förmodligen inga vettiga mätningar ändå eftersom jag har en stor jävvla tygsoffa står upptryckt mot ena långväggen som ingen vill ha...
Har t.o.m försökt GE bort den till släkt och vänner, men ingen som nappar..
Köpte den för ett drygt år sen och har suttit i den typ fem gånger... :)

Den lär ju göra saker väldigt annorlunda i rummet.. Kanske till det bättre, det vet jag inte, men ut ska den..

Ring Lions imorgon så kommer dom och hämtar den.

Postad 27 April 2010 - 21:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Skulle jag sätta ut den på blocket för två lök skulle jag bli av med den på tio minuter..
Men jag vill inte ha en massa folk ringandes och springandes här och titta i mitt hus och i mitt biorum..
Speciellt inte "kompisar" som vill veta "sista pris"...

Har ingenstans att ställa den så dom skulle kuna titta på den där heller...

Kanske kan köra hem skiten till morsan så får hon sälja den och köpa en påse karameller åt mej, så kan hon ta resten själv.. :)

Postad 27 April 2010 - 22:41

Beijergard
  • Beijergard
  • Forumräv

• 767 inlägg
  • 0

Och på vilka grunder får du fram att x-max är 13.5mm i bassbox.

I databladet står det xmax 27mm.. Skriver jag in det i bassbox så ger inte cone displacement upp förrän vid 2500w belastning...?

Edit. Stavning
Fortsätter på annat håll ist för att skräpa här :)

Redigerat av Beijergard, 27 April 2010 - 22:57.

Postad 27 April 2010 - 23:47

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Skulle jag sätta ut den på blocket för två lök skulle jag bli av med den på tio minuter..
Men jag vill inte ha en massa folk ringandes och springandes här och titta i mitt hus och i mitt biorum..
Speciellt inte "kompisar" som vill veta "sista pris"...

Har ingenstans att ställa den så dom skulle kuna titta på den där heller...

Kanske kan köra hem skiten till morsan så får hon sälja den och köpa en påse karameller åt mej, så kan hon ta resten själv.. :)

Vad e det för soffa? Har för mig jag frågat förr :lol:

Postad 28 April 2010 - 04:38

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

I databladet står det xmax 27mm.. Skriver jag in det i bassbox så ger inte cone displacement upp förrän vid 2500w belastning...?

Edit. Stavning
Fortsätter på annat håll ist för att skräpa här :)

Varför skall du skriva 2500 watt när basen har en effekt tålighet på 600 watt och det har nog mera med hur bobinen är lindad tror du skall läsa manualen som finns till bb och sedan skriva och bb andvänder bara den linjära one way x-max alltså 27mm och inget p-p sen finns det lite andra saker på en bas som avslöjar om det är p-p eller linjärt.

Postad 28 April 2010 - 08:54

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Och en lika stor dipp vid ca: 65Hz
Mäter du vid lyssningsposition?
Skulle du få upp den dippen du har vid 65 så misstänker jag att du skulle få till det där KABLAM!( bättrar på med lite batman ljud för att du skall förstå mig )

En sak jag kom på nu.Hur fen skall man justera fasen på dom nu när du har 4 st och alla på olika ställen i rummet.

Quotar mig själv då :)

Kanske kan vara läge att hålla koll på denna auktionen för dig?
http://cgi.ebay.com/...=item335c8937de

Postad 28 April 2010 - 10:22

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Och här gissas det vilt.
27mm är den linjära slaglängden på basen hade det varit p-p då hade man fått halvera men nu är det inte p-p utan linjärt. slut

Javisst,sa ju att det var en gissning. Så det är inget att gapa och vråla om det... :)

Postad 28 April 2010 - 15:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Quotar mig själv då ^_^

Kanske kan vara läge att hålla koll på denna auktionen för dig?
http://cgi.ebay.com/...=item335c8937de

Han sänder bara inom usa..

Postad 28 April 2010 - 15:48

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Han sänder bara inom usa..

Kanske länkade till fel auktion, det finns en till iaf.

Hmm han skriver, "International Shipping :

Please contact me before bidding to confirm shipping rates and that I can ship to your country. "

Står det på något annat ställe att han inte skickar till svedala?

Redigerat av Evil Homer, 28 April 2010 - 16:18.

Postad 28 April 2010 - 16:13

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Morsan tog dealen ! ^_^ Kör hem soffan till henne på fredag eller lördag. :P

Postad 30 April 2010 - 10:04

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Dog det av helt nu när dom är klara?

Det ä väl nu det roliga börjar med att ställa in allt så det presterar max? :(

Hittade ett par bilder på ett annat forum som kanske kan föda lite nya placerings ideér hos dig.
Vet om att dina är modellen lite större, men kanske går att göra så med 2 st hos dig.

Frågorna ovan är fortfarande kvar försten, hur skall du justera in fasen på dom?

Bifogad fil  svspc13.bmp   922.69K   67 Antal nerladdningar

Bifogad fil  svspc13_2.bmp   922.69K   53 Antal nerladdningar

Postad 30 April 2010 - 16:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dog det av helt nu när dom är klara?

Det ä väl nu det roliga börjar med att ställa in allt så det presterar max? B)

Hittade ett par bilder på ett annat forum som kanske kan föda lite nya placerings ideér hos dig.
Vet om att dina är modellen lite större, men kanske går att göra så med 2 st hos dig.

Frågorna ovan är fortfarande kvar försten, hur skall du justera in fasen på dom?

Bifogad fil  svspc13.bmp   922.69K   67 Antal nerladdningar

Bifogad fil  svspc13_2.bmp   922.69K   53 Antal nerladdningar

Jag vet inte ?? :D

Har kört iväg soffan till morsan idag i alla fall, så ikväll ska jag få till en bättre placering, kalibrera, och mäta igen. :P

Körde en snabbkalibrering och slog på filmen Windtalkers igår. Blev RIKTIGT bra ljud.
Något, lite basfattigt för min smak kanske.. Men YPAO ställde ner basen MASSOR... :blush:

EDIT: Hehe... Kul bilder... Ja, du har nog rätt.. Jag lägger ett rör bakom varje frontare... B) :lol:

Redigerat av Bakerman, 30 April 2010 - 16:59.

Postad 30 April 2010 - 17:33

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Dom får inte plats liggande heller antar jag?

Så som dom ligger på bilderna jag postade, dom bakre hade nog mått gott av att ha subbarna liggandes så dom kan spela fritt.

Postad 30 April 2010 - 19:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dom får inte plats liggande heller antar jag?

Så som dom ligger på bilderna jag postade, dom bakre hade nog mått gott av att ha subbarna liggandes så dom kan spela fritt.

Behöver jag påminna dej om att dom är 60 cm i diameter och 174 cm långa...?
Spela fritt...?

Postad 30 April 2010 - 20:58

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Behöver jag påminna dej om att dom är 60 cm i diameter och 174 cm långa...?
Spela fritt...?

Ditt rum är väl bredare än 350cm? bara att testa, frontarna mår bara fint av att komma ut en bit ifrån väggen B)

Dina bakre spelar väl nästan rakt in i rören som det är nu? iaf ena elementet på dipolerna om jag inte missminner mig

Postad 30 April 2010 - 21:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ditt rum är väl bredare än 350cm? bara att testa, frontarna mår bara fint av att komma ut en bit ifrån väggen :P

Dina bakre spelar väl nästan rakt in i rören som det är nu? iaf ena elementet på dipolerna om jag inte missminner mig

Jaha.. Du menar bakre surr ja... Vet ärligt talat inte om det gör något.. Blir ännu suddigare ljudbild bak då, och det gör ju inget... Men ska testa att placera om dom lite.

Kalibrerade på nytt ikväll utan soffa. Kommer få problem med att skifta mellan musikdvd och film...
Kommer få ställa om varenda gång. Blir ALLDELES för lite bas till musikdvd..
Men det lät riktigt riktigt bra. Börjar bli ganska nöjd faktiskt. Med dom nya "midlådorna" kommer det nog bli kanoners.

När jag testade lite ikväll spelade jag så att båda EP2500 blev ganska varma... Och det med originalfläkt..
Då vet man att man har tryckt på ganska bra... :D

Har varit på ganska många festivaler och koncerter i mina dagar.. Bl.a sweden rock tio år i rad, och nu börjar jag närma mej ljudet som gör att det känns som att stå tio meter framför scenen. B)

Postad 30 April 2010 - 21:50

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jaha.. Du menar bakre surr ja... Vet ärligt talat inte om det gör något.. Blir ännu suddigare ljudbild bak då, och det gör ju inget... Men ska testa att placera om dom lite.

Kalibrerade på nytt ikväll utan soffa. Kommer få problem med att skifta mellan musikdvd och film...
Men det lät riktigt riktigt bra. Börjar bli ganska nöjd faktiskt. Med dom nya "midlådorna" kommer det nog bli kanoners.

När jag testade lite ikväll spelade jag så att båda EP2500 blev ganska varma... Och det med originalfläkt..
Då vet man att man har tryckt på ganska bra... :P

Har varit på ganska många festivaler och koncerter i mina dagar.. Bl.a sweden rock tio år i rad, och nu börjar jag närma mej ljudet som gör att det känns som att stå tio meter framför scenen. B)

löjligt det finns dom som andvände 55000 watt vid en skol avslutning

Postad 30 April 2010 - 21:59

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

löjligt det finns dom som andvände 55000 watt vid en skol avslutning

Fan vad jobbigt med en skolavslutning på 24 kvadrat... Stackars barn... Måste ha varit många sjuka...

Postad 30 April 2010 - 22:11

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Fan vad jobbigt med en skolavslutning på 24 kvadrat... Stackars barn... Måste ha varit många sjuka...

möjligen bakfulla.

Postad 30 April 2010 - 22:28

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

möjligen bakfulla.

Måste ha varit VÄLDIGT trångt i vilket fall...

Postad 01 May 2010 - 06:53

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Måste ha varit VÄLDIGT trångt i vilket fall...

tja dom lyckades att trycka in vindrutan på en grisbil.

Postad 01 May 2010 - 07:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

tja dom lyckades att trycka in vindrutan på en grisbil.

Lite trist att man inte kan ha en signatur under det man skriver, då hade jag tagit den här meningen direkt.
Lovar att det aldrig kan gissas att den kommer ifrån en tråd om att bygga subbar B)

Postad 01 May 2010 - 10:05

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Då vet man att man har tryckt på ganska bra... :D

Håller du på med nya byggen? Tänkte på midlådorna som du nämner..

Inte för att på något sätt smutskasta nåt,men behringers steg är väl inte mycket att ha?
Det märket är ju riktig budgetskräp,att få 2 såna steg varma är ingen större bedrift.
De erfarenheter jag har av behringer så är det rent ut sagt skit och inget jag vill ha om jag får det knappt.
Sorry.. Och kollar man runt lite bland pa folk så är det väldigt mkt av deras saker som går sönder.

Vad har du för känslighet på rören förresten?

Konserter i sverige lider ju av låga volymer,man får inte spela mer än 100 db enligt gällande regler.
Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv upplevt en konsert/spelning som är uppe i dom ljudtryck jag själv spelar ibland.

Är det känslan av att stå 10 meter från en scen du suktar efter,varför inte köra med såna grejer dom har på scenen? PA! Med snygg finish då. Ett par riktigt bra PA toppar snyggt byggda som ger dig smällen i bröstet + dina djupbasmonster skulle bli en klockren kombo.

Och så kanske lite bättre slutsteg :P

Postad 01 May 2010 - 11:52

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Håller du på med nya byggen? Tänkte på midlådorna som du nämner..

Inte för att på något sätt smutskasta nåt,men behringers steg är väl inte mycket att ha?
Det märket är ju riktig budgetskräp,att få 2 såna steg varma är ingen större bedrift.
De erfarenheter jag har av behringer så är det rent ut sagt skit och inget jag vill ha om jag får det knappt.
Sorry.. Och kollar man runt lite bland pa folk så är det väldigt mkt av deras saker som går sönder.

Vad har du för känslighet på rören förresten?

Konserter i sverige lider ju av låga volymer,man får inte spela mer än 100 db enligt gällande regler.
Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv upplevt en konsert/spelning som är uppe i dom ljudtryck jag själv spelar ibland.

Är det känslan av att stå 10 meter från en scen du suktar efter,varför inte köra med såna grejer dom har på scenen? PA! Med snygg finish då. Ett par riktigt bra PA toppar snyggt byggda som ger dig smällen i bröstet + dina djupbasmonster skulle bli en klockren kombo.

Och så kanske lite bättre slutsteg B)

Det finns nog en anledning till att Behringers steg är bland dom populäraste i hela världen till att driva bas i hemmamiljö.. :P
Det är nog inte bara för att man får mycket effekt per krona tror jag. Hade dom varit så dåliga hade ju ryktet gått, och ingen hade köpt dom. Tvärtom mot dina erfarenheter har jag på många forum läst att Behringers steg är förvånansvärt stabila och rejält byggda sett till priset.

Sen använder ju givetvis inte proffessionella ljudgubbar Behringer. Skulle ju vara som att ställa upp i F1 med en Skoda Felicia..

Jag vill ha uppelevelsen att stå framför scenen när jag slår på en musikdvd, men hur många kan säja att dom varit på en koncert med RIKTIGT bra ljud ?? Jag har varit på ett par som varit "skapligt" ljud på. Bl.a Megadeth i skandinavium -95. Då var det helt okej ljud, men annars får man koncentrera sej på musiken och sina favvolåtar, och försöka att inte tänka på hur illa det låter..

Känsligheten på rören...? Som öllat !! :D

Postad 02 May 2010 - 14:01

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag vet att behringer är populära till hemmafolk,vilket är mycket förbryllande då de är såpass dåliga,som jag tycker iaf. Nu har jag visserligen inte haft några slutsteg,men alla jag snackat med om det säger att det är skit. Delningsfiltret och eq.n jag hade var sån smörja så 50 spänn för bägge hade varit riktigt riktigt dyrt med tanke på vad dom presterade. Nä,behringer är inget jag tar i med tång ens.

Ofta är ljudet ultraskit,det tycker jag också.
Antingen har dom skitprylar eller så är ljudteknikern kass på sitt jobb.

Oftast när man varit på spelningar så är det för lågt,samt orent ljud som f-n.
Det går att få riktigt bra ljud ur PA grejer,bättre än mycket hifi.

Jag personligen tycker ett bra PA låter naturligare än någon hifi jag hört,lyssna på ett riktigt trumsolo live utan förstärkning man känner trummorna i kroppen,även virveltrumman. Trummorna uppenbarar sig fysiskt i rummet. Lyssna sen på hifi,klarar det återge trummorna på det sättet? Eh.. Nej. Ett rejält PA av bra kaliber gör det.

Om allt går som det ska så har jag omstruktureringar och uppgraderingar på gång i mitt system,när det väl är klart och det blir som jag har tänkt så är du välkommen på en provlyssning. :(

När det blir vet jag dock inte.

Postad 02 May 2010 - 14:56

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag vet att behringer är populära till hemmafolk,vilket är mycket förbryllande då de är såpass dåliga,som jag tycker iaf. Nu har jag visserligen inte haft några slutsteg,men alla jag snackat med om det säger att det är skit. Delningsfiltret och eq.n jag hade var sån smörja så 50 spänn för bägge hade varit riktigt riktigt dyrt med tanke på vad dom presterade. Nä,behringer är inget jag tar i med tång ens.

Ofta är ljudet ultraskit,det tycker jag också.
Antingen har dom skitprylar eller så är ljudteknikern kass på sitt jobb.

Oftast när man varit på spelningar så är det för lågt,samt orent ljud som f-n.
Det går att få riktigt bra ljud ur PA grejer,bättre än mycket hifi.

Jag personligen tycker ett bra PA låter naturligare än någon hifi jag hört,lyssna på ett riktigt trumsolo live utan förstärkning man känner trummorna i kroppen,även virveltrumman. Trummorna uppenbarar sig fysiskt i rummet. Lyssna sen på hifi,klarar det återge trummorna på det sättet? Eh.. Nej. Ett rejält PA av bra kaliber gör det.

Om allt går som det ska så har jag omstruktureringar och uppgraderingar på gång i mitt system,när det väl är klart och det blir som jag har tänkt så är du välkommen på en provlyssning. :(

När det blir vet jag dock inte.

Då har du inte sett mätningarna på stegen antar jag.

Sen det andra du skrev, du låter som nån från billebro.

Postad 02 May 2010 - 19:10

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Då har du inte sett mätningarna på stegen antar jag.

Sen det andra du skrev, du låter som nån från billebro.

Nej jag har inte sett några mätningar.
Dom lämnar säkert hyfsad effekt,det är hållbarheten som suger med behringers steg.
Iaf om dom används som det är tänkt = Fullt ös

Och deras Analoga deln.filter och EQ är faktiskt så dåliga som jag skrev,varför skulle jag hymla om det för?
Knapparna typ lossnar nästan för det är så plastigt,det brusar och ljudet är allt annat än bra.
Det låter spräckt om man jämför med tex DBX filter. Verkligen en jätteskillnad.

Det är helt enkelt skit,fast det är klart gillar man skit så...

Märk väl att jag inte menar DCX 2496,den burken har jag ingen erfarenhet av.

HAHAHA,vadå billebro?

Att jag tycker PA låter naturligare eller?

Eller vilket syftar du på?

Lyckas du få fram energin och känslan av att trumsetet står i ditt rum med standard hifi?

Postad 02 May 2010 - 19:19

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Fast nu nyttjar jag ju inte stegen till fullregister ? Det är ju bara en VÄLDIGT liten del av registret dom ska återge.
D.v.s det under 80 hz. Jag har fortfarande inte läst om en enda människa som har haft problem med sina EP 2500 till basmoduler i hemmamiljö.

Postad 02 May 2010 - 19:22

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Fast nu nyttjar jag ju inte stegen till fullregister ? Det är ju bara en VÄLDIGT liten del av registret dom ska återge.
D.v.s det under 80 hz. Jag har fortfarande inte läst om en enda människa som har haft problem med sina EP 2500 till basmoduler i hemmamiljö.

Jag har haft några st som inte höll måttet

Postad 02 May 2010 - 19:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag har haft några st som inte höll måttet

Vad var det för fel på dom då ?

Postad 02 May 2010 - 19:53

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vad var det för fel på dom då ?

En del gick i protect läge en del andra skickade likström ut men bara i bryggat läge
stegen var köpta vid thoman i dyskland

Redigerat av Unregistered1728, 02 May 2010 - 19:55.

Postad 02 May 2010 - 21:05

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Nej jag har inte sett några mätningar.
Dom lämnar säkert hyfsad effekt,det är hållbarheten som suger med behringers steg.
Iaf om dom används som det är tänkt = Fullt ös

Och deras Analoga deln.filter och EQ är faktiskt så dåliga som jag skrev,varför skulle jag hymla om det för?
Knapparna typ lossnar nästan för det är så plastigt,det brusar och ljudet är allt annat än bra.
Det låter spräckt om man jämför med tex DBX filter. Verkligen en jätteskillnad.

Det är helt enkelt skit,fast det är klart gillar man skit så...

Märk väl att jag inte menar DCX 2496,den burken har jag ingen erfarenhet av.

HAHAHA,vadå billebro?

Att jag tycker PA låter naturligare eller?

Eller vilket syftar du på?

Lyckas du få fram energin och känslan av att trumsetet står i ditt rum med standard hifi?

Du kan inte säga att Pa låter mer naturligt än hifi genomgående, det är snarare tvärt om.
Att känna trummsetets alla trummor handlar om ljudtryck, hoppas för din egen skull att du inte känner cymbalen iaf. Ljudtrycket i Pa är oftast större ja, man får mer ljudtryck för pengarna om man handlar PA men jag anser att man tappar mycket annat. Nu har inte jag finlyssnat på så mycket Pa-grejor men jag älskar livekänslan som du får i ex jbl array Pa. Men det är inga grejor som får låtar att låta som de var tänkt att de skulle låta.

Postad 03 May 2010 - 14:49

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0

Du kan inte säga att Pa låter mer naturligt än hifi genomgående, det är snarare tvärt om.
Att känna trummsetets alla trummor handlar om ljudtryck, hoppas för din egen skull att du inte känner cymbalen iaf. Ljudtrycket i Pa är oftast större ja, man får mer ljudtryck för pengarna om man handlar PA men jag anser att man tappar mycket annat. Nu har inte jag finlyssnat på så mycket Pa-grejor men jag älskar livekänslan som du får i ex jbl array Pa. Men det är inga grejor som får låtar att låta som de var tänkt att de skulle låta.

Det beror väl på vad man menar med naturligt,eller?
Att låta så likt ett akustiskt instrument som möjligt tycker jag är naturligt.
Lyssna när någon spelar hårt på en akustisk gitarr,och man sitter ett par meter ifrån.
Låter det så när du spelar en slinga akustiskt i din stereo?

Samma sak med trumsetet,det låter ju som det gör live,då ska det ju låta likadant hemma,annars är det inte naturligt. Om virveltrumman låter PANG så ska det låta PANG och inte pop.
JBL array låter ok,inte alls så bra som man skulle kunna tro,tycker iaf jag.
Klart överskattat.

Nu skippar vi denna diskussion,för det blir varken hackat eller malet.
Jag tycker en sak, du tycker en annan. Punkt.

Tillräckligt med OT redan.

En del gick i protect läge en del andra skickade likström ut men bara i bryggat läge

Såna grejer jag har läst om också att det händer.

Det var nån snubbe som skrev att ska man köpa deras grejer oavsett vad det är,så köp några stycken på en gång,för de kommer paja inom en snar framtid.

Postad 03 May 2010 - 19:15

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 1
Ne nu blir jag besviken, tagit mig en pilsner och skall kika in i tråden för att se bilder på div olika placeringar och nya mätningar hur det har ändrat sig i dom nedre frekvenserna. Och vad får man se, inte ens en liten pyttebild.
SKANDAL! :)

Postad 03 May 2010 - 19:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Ne nu blir jag besviken, tagit mig en pilsner och skall kika in i tråden för att se bilder på div olika placeringar och nya mätningar hur det har ändrat sig i dom nedre frekvenserna. Och vad får man se, inte ens en liten pyttebild.
SKANDAL! :)

Men va fan !!? Jag har annat också.. Skulle ha grejat med det i helgen, men då blev det ju fest så man blev full, och på söndagen sken solen, så då var man ju tvungen att passa på att åka ut och fiska...
Nu orkar jag inte... :P

Postad 03 May 2010 - 19:25

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 1

Men va fan !!? Jag har annat också.. Skulle ha grejat med det i helgen, men då blev det ju fest så man blev full, och på söndagen sken solen, så då var man ju tvungen att passa på att åka ut och fiska...
Nu orkar jag inte... :)

Fest, fylla och sen skyller du på solen, ta dig en återställare och ner i källaren med dig vetja :P

Postad 03 May 2010 - 22:14

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

• 816 inlägg
  • 0

...men jag älskar livekänslan som du får i ex jbl array Pa...

Då ska du provlyssna l-acoustics större arraysystem :) Där börjar vi prata bra pa :P

Postad 03 May 2010 - 22:17

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Lyssna när någon spelar hårt på en akustisk gitarr,och man sitter ett par meter ifrån.
Låter det så när du spelar en slinga akustiskt i din stereo?

Ja, förutsatt att inspelningen är bra.

Postad 04 May 2010 - 15:15

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Ouch :)

Postad 04 May 2010 - 19:09

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Fortfarande bakis, eller vad har du att skylla på nu? :)

Postad 04 May 2010 - 20:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Fortfarande bakis, eller vad har du att skylla på nu? :)

Inget batteri i laptopen ! :blink:

Postad 04 May 2010 - 21:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Knallar väl ner och mäter lite då... Men bara för att få ta den obligatoriska "mätningsbärsen"... :)

Postad 04 May 2010 - 21:04

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag tycker det var bra känsla när jag lyssnade på Nils Lofgren idag på hifiklubben med Dali Helicon 400 Mk2 som högtalare och som drevs av Lyngdorf saker.

Postad 04 May 2010 - 21:16

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jag tycker det var bra känsla när jag lyssnade på Nils Lofgren idag på hifiklubben med Dali Helicon 400 Mk2 som högtalare och som drevs av Lyngdorf saker.

Appropå vadå...?

Fyra basrör på 420 liter stycket, bestyckade med var sin femtontummare...? :)

Postad 04 May 2010 - 21:17

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Appropå vadå...?

Fyra basrör på 420 liter stycket, bestyckade med var sin femtontummare...? :)

Det var någon rejäl OT innan i tråden ang PA och vanlig HIFI, men skippa det dära nu. Det är ju dina basrör´s tråd det hära :blink:

Postad 04 May 2010 - 21:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jo, som Niklas F sade.
Men, jag skulle gärna vilja se en video. Kan du få mattor att flyga? Finns någon film här på minhembio då någon snubbe med stora aluminiumrör och 15" kickerbasar får en tjock matta att sväva. Vore kul att se något liknande ;P

Postad 04 May 2010 - 21:29

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det var någon rejäl OT innan i tråden ang PA och vanlig HIFI, men skippa det dära nu. Det är ju dina basrör´s tråd det hära :blink:

Jaha..
Väntar på att min Z11 ska kalibrera klart... Tar en stund... :)

Jo, som Niklas F sade.
Men, jag skulle gärna vilja se en video. Kan du få mattor att flyga? Finns någon film här på minhembio då någon snubbe med stora aluminiumrör och 15" kickerbasar får en tjock matta att sväva. Vore kul att se något liknande ;P

Vet inte. Är inte så intresserad av om jag kan få mattor att flyga faktiskt.. Sånt får Aladdin hålla på med.
Det var nog dac83s album du har sett. Jag har varit hemma hos honom. Han har bättre tryck längre upp i registret.
Jag kan spela avsevärt djupare. Över lag har jag ganska mycket "bättre" bas. Han hade ganska mycket resonanser i sina metallrör. Lite antydan till bongotrumma tyckte jag. Men ett JÄÄÄÄVULSKT tryck... :angry:
Att han kan spela starkare längre upp i register har nog mycket med att göra att han spelar i ett skyddsrum, och jag med reglade väggar.

Postad 04 May 2010 - 22:18

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Hmm... Behöver nog skaffa mej en eq... Problemet är ju att jag inte kan labba speciellt mycket med placeringarna tyvärr.. Bas finns det så det räcker enligt mätningarna i alla fall...

Den övre bilden med enbart rören, och den undre med rören + 11 ch stereo..

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  NY.jpg   134.04K   3 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  NY_11_ch.jpg   135.61K   3 Antal nerladdningar

Postad 05 May 2010 - 08:06

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Tycker det ser lite skumt ut att du bara har kräm i det absolut lägsta, har du nåon fundering på varför det blir så?

Postad 05 May 2010 - 11:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Tycker det ser lite skumt ut att du bara har kräm i det absolut lägsta, har du nåon fundering på varför det blir så?

Har kräm...? Det här är ju inte en SPL-mätning. Det här är mätt på samtalsnivå. Kräm finns det över hela registret.
Däremot finns det mycket mer kräm längre ner. Gissar att det är rummet...

Tänk dej med midbasarna... Mmm.. Det blir nog mumma det... Ha vansinnestryck från 15-300 hz... :)
Diskant och mellan pallar man ju inte så värst mycket under längre perioder...

Redigerat av Bakerman, 05 May 2010 - 11:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.