http://conversations...ations - Posts)
Nokia N8 256MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
8
|
(124)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon * (1092 inlägg)
|
3 år sedan |
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Nokia N8 vs Htc Desire (51 inlägg)
|
15 år sedan |
Ultimata Androiden? (47 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 29 September 2010 - 22:00
http://conversations...ations - Posts)
Postad 30 September 2010 - 06:57
Postad 30 September 2010 - 09:34
Vilka färger kommer N8 i egentligen? Under egenskaper här på prisjakt står det "Blå, Grå, Grön, Guld, Gul, Orange, Silver, Svart". På nokias hemsida står det "Silvervit, Mörkgrå, Orange, Blå, Grön" ("Vilka färger som är tillgängliga varierar beroende på land"). Dessutom har jag fingrat på en N8 i en 3-butik som varken var blå eller grå, utan någonting däremellan. Någon som vet vad vi kommer att få välja på här i Sverige?
Postad 30 September 2010 - 10:34
http://www.mobil.se/...s-1.372958.html
Postad 30 September 2010 - 12:29
Jag blev lite förvånad över att de tillverkas på två ställen. De behöver väl all kapacitet de har antar jag.The first Nokia N8 devices have left the factories in Finland and China and are now making their way around the world.
Redigerat av SL2, 30 September 2010 - 12:32.
Postad 30 September 2010 - 13:01
Tappade väl lite förtroende för dom antar jag, gått från "jaja, jag litar på att den är så bra du säger, bara ge mig en!" till "hmm, jo den verkar ju väldigt fin, men jag vill nog se en själv först"
Tyvärr så missade dom nog lite "enkla" kunder pga krånglet och förseningarna, personligen var jag en av dom och även om jag fortfarande är extremt intresserad och mer eller mindre övertygad att jag köper en endå så har krånglet gett mig tillräckligt med tvivel för att vilja se lite riktiga, djupa recensioner av ett icke-prototyp exemplar.
Hoppas att första personen i tråden som får hem en ger oss ett bra omdöme!
Postad 30 September 2010 - 13:06
Postad 30 September 2010 - 13:23
Tyvärr så missade dom nog lite "enkla" kunder pga krånglet och förseningarna, personligen var jag en av dom och även om jag fortfarande är extremt intresserad och mer eller mindre övertygad att jag köper en endå så har krånglet gett mig tillräckligt med tvivel för att vilja se lite riktiga, djupa recensioner av ett icke-prototyp exemplar.
"Krånglet och förseningarna" ska väl snarare tillskrivas oss överdrivet angelägna prylnördar som härjar på forum och chattar - Nokia meddelade redan i våras att N8 skulle börja levereras under tredje kvartalet vilket de faktiskt verkar hålla!
Postad 30 September 2010 - 14:26
Hoppas de tar oss i ordning, jag beställde 30:e augusti. Tyvärr så får man väl ändå vänta tills efter helgen då man bor i Norrland
Det hoppas jag med. Hoppas du trots allt får din innan mig då jag beställde först 16 september men mest av allt hoppas jag bara att alla vi som beställt i Sverige innan de började ändra datum får våra telefoner senast i den kommande veckan. Från artikeln i Mobil lätt det nästan som om man kunde börja se N8an i butikerna veckan därpå och om det tar längre tid för oss att få våra förhandsbeställda var det ingen vits med att beställa i förväg.
Det är fortfarande tomt under status på min order men jag gick tillbaka till min beställningsbekräftelse och där står det beräknat leveransdatum 01.10.2010 så jag håller ändå tummarna.
Postad 30 September 2010 - 14:38
+1"Krånglet och förseningarna" ska väl snarare tillskrivas oss överdrivet angelägna prylnördar som härjar på forum och chattar - Nokia meddelade redan i våras att N8 skulle börja levereras under tredje kvartalet vilket de faktiskt verkar hålla!
Jag såg till och med nån som avbeställde sin N8 från nokia.se bara pga alla notiser på nätet om att den skulle vara försenad, trots att nokia.se aldrig hade sagt att det gällde de som redan beställt.
Det är ett återkomande fenomen, tredjeparter bygger upp felaktiga rykten, som sen inte går att uppfylla. Sen får tillverkaren skit för det. dn.se skrev till exempel att N8 skulle börja säljas i juni, vilket jag iaf aldrig har sett Nokia påstå. Det inkluderar även mobilbutiker som sätter optimistiska datum, för att sen sjkuta fram det två veckor i taget.
De flesta i det här forumet borde veta hur mycket sanning det ligger i det, men ändå kan man hitta en "sekvencia har Nokia N9 MeeGo Edition i lager"-post i nästan varje tråd. Vakna.
Fast jag tycker fortfarande att Nokia bör minska framförhållningen med presentationen av kommande produkter till tre måndader max, för att minska förvirringen. N8 är ett uppenbart undantag, som jag sagt tidigare.
Postad 30 September 2010 - 14:42
Redigerat av Yobo1987, 30 September 2010 - 14:44.
Postad 30 September 2010 - 15:05
+1
Jag såg till och med nån som avbeställde sin N8 från nokia.se bara pga alla notiser på nätet om att den skulle vara försenad, trots att nokia.se aldrig hade sagt att det gällde de som redan beställt.
Det är ett återkomande fenomen, tredjeparter bygger upp felaktiga rykten, som sen inte går att uppfylla. Sen får tillverkaren skit för det. dn.se skrev till exempel att N8 skulle börja säljas i juni, vilket jag iaf aldrig har sett Nokia påstå. Det inkluderar även mobilbutiker som sätter optimistiska datum, för att sen sjkuta fram det två veckor i taget.
De flesta i det här forumet borde veta hur mycket sanning det ligger i det, men ändå kan man hitta en "sekvencia har Nokia N9 MeeGo Edition i lager"-post i nästan varje tråd. Vakna.
Fast jag tycker fortfarande att Nokia bör minska framförhållningen med presentationen av kommande produkter till tre måndader max, för att minska förvirringen. N8 är ett uppenbart undantag, som jag sagt tidigare.
Fast i det här fallet var det faktiskt Nokia själv som orsakade förvirringen. Det var ett mejl som skickades från Nokia till världens nyhetsbyråer som först pratade om en försening pga det vaga "final amends". Sedan ändrar de historien till ngt i stil med 'vi ville bara vara uppriktiga om datum med leveranstiden inräknat'. Och så självklart har de sendess hänvisat till att olika länder och marknader kanske får telefonerna vid olika tider.
Själv är jag fortfarande skeptisk tills den första svenske förhandsbeställaren hör av sig här eller någon annanstans om att han/hon antingen fått ett leveransmejl eller luren i handen. Informationen från själva Nokia har varit minst sagt tvetydig. Det enda vi vet just nu är att enheter är på väg ut från fabrikerna. Om Sverige är bland de första länderna att få dessa är fortfarande oklart. Jag hoppas trots allt att vi är det och att vi kommer att få våra förhandsbeställningar senast nästa vecka.
Postad 30 September 2010 - 15:26
http://www.nokia.com.../press-releases
Min poäng var att så länge de som hade beställt från nokia.se inte har fått nåt personligt meddelande om försening så borde det inte gälla dem, och tydligen var det vad Nokia menade också.
Att telefoner dyker upp vid olika datum i olika länder är inte heller ovanligt.
Postad 30 September 2010 - 15:54
Själv beställde jag från nokia.se när det stod att det skulle levereras "Slutet av september" (jämfört med t.ex. 18-21 oktober på t.ex. Inwarehouse och andra) och fick ett beräknat leveransdatum 1 oktober. Ända sedan jag beställde har jag aldrig fått ett meddelande från Nokia eller uppdatering på min status på själva butiken.
Ska jag tro att jag får min telefon imorgon enligt det beräknade leveransdatumet eller kan jag hoppas att de skickar den imorgon? Jag vet inte för att jag inte blivit personligen uppdaterad om just min beställning utan hänvisats att söka information på egen hand.
En stor del av problemet är att Nokia har flera gånger ändrat informationen till kunderna från flera olika kanaler och har ändå inte skickat ett officielt pressmeddelande med hur det egentligen ligger till. Det kombinerat med avsevärda skillnader i hur informationen om individuella beställningar hanteras i olika länder eller en total brist av information leder till hur mycket spekulation som helst. Säg vad man vill om Nokias produkter eller organisation, hanteringen av informationen kring den här lansering har varit uruselt.
Postad 30 September 2010 - 16:32
Själv beställde jag från nokia.se när det stod att det skulle levereras "Slutet av september" (jämfört med t.ex. 18-21 oktober på t.ex. Inwarehouse och andra) och fick ett beräknat leveransdatum 1 oktober. Ända sedan jag beställde har jag aldrig fått ett meddelande från Nokia eller uppdatering på min status på själva butiken.
Ska jag tro att jag får min telefon imorgon enligt det beräknade leveransdatumet eller kan jag hoppas att de skickar den imorgon? Jag vet inte för att jag inte blivit personligen uppdaterad om just min beställning utan hänvisats att söka information på egen hand.
En stor del av problemet är att Nokia har flera gånger ändrat informationen till kunderna från flera olika kanaler och har ändå inte skickat ett officielt pressmeddelande med hur det egentligen ligger till. Det kombinerat med avsevärda skillnader i hur informationen om individuella beställningar hanteras i olika länder eller en total brist av information leder till hur mycket spekulation som helst. Säg vad man vill om Nokias produkter eller organisation, hanteringen av informationen kring den här lansering har varit uruselt.
Men vad menar du egentligen - borde någon ha ringt upp dig och på knagglig finnlandssvenska meddelat att det beräknade leveransdatum du fick i samband med din order, av en produkt som då inte ens existerade, fortfarande gäller? Eller är du sur därför att du hittat ett rykte om att någon skulle kunna få sin telefon tidigare, fastän det sen visat sig vara ett felaktigt rykte?
Om du inte fått en telefon om en månad, och inte fått någon information om varför och när den ska komma - DÅ tycker jag du ska skriva om urusel informationshantering.
Redigerat av Frasse_Z, 30 September 2010 - 16:33.
Postad 30 September 2010 - 16:54
Men vad menar du egentligen - borde någon ha ringt upp dig och på knagglig finnlandssvenska meddelat att det beräknade leveransdatum du fick i samband med din order, av en produkt som då inte ens existerade, fortfarande gäller? Eller är du sur därför att du hittat ett rykte om att någon skulle kunna få sin telefon tidigare, fastän det sen visat sig vara ett felaktigt rykte?
Om du inte fått en telefon om en månad, och inte fått någon information om varför och när den ska komma - DÅ tycker jag du ska skriva om urusel informationshantering.
Jag hoppas fortfarande att jag ska få min telefon nästa vecka men jag kan inte säga att informationen som Nokia själv har gett ut i de sista två veckorna är hoppingivande. Jag har hela tiden räknat med att jag ska få min telefon när de sa.
Får man inte vara kritiskt när ett företag först säger att man kan få sin telefon i handen vid slutet av september sedan skickar ut information till allmänheten om att det skjuts upp några veckor för att ändra sig igen i samma veva? Oavsett om jag får min telefon imorgon eller på måndag eller tisdag tycker jag det är berättigat att beskriva Nokias information kring den här lansering som ett misslyckande.
Om jag inte får min telefon nästa vecka (dvs. ge lite marginal för själva transporten som skulle ta 1-2 dagar express) skulle själva hanteringen av förhandsbeställningar vara uruselt. På den punkten får man vänta och se (och hoppas att det inte är så). Än så länge tycker jag det är konstigt att ingen här har fått information om att just sin telefon är på väg.
Postad 30 September 2010 - 16:58
Ursäkta men det där är BS. Allt handlar om en nokiaförsäljare i Nederländerna som skrev det som sen citerades på en blogg i Nederländerna.Man kan slå upp det exakta meddelandet i mejlet som skickades till nyhetsbyråerna lite överallt, inkl. Wall Street Journal, och ändringen därefter finns i Nokias Conversations. S
När sen Engadget skrev om det (de är aldrig sena att skriva ut allt negativt om Nokia som de hör talas om) som om de hade fått det direkt från Nokia kablades det ut över hela världen och till slut blev Nokia tvungna att gå ut och dementera det hela.
Postad 30 September 2010 - 17:20
Ursäkta men det där är BS. Allt handlar om en nokiaförsäljare i Nederländerna som skrev det som sen citerades på en blogg i Nederländerna.
När sen Engadget skrev om det (de är aldrig sena att skriva ut allt negativt om Nokia som de hör talas om) som om de hade fått det direkt från Nokia kablades det ut över hela världen och till slut blev Nokia tvungna att gå ut och dementera det hela.
Jag hoppas du har rätt. Det enda jag har kunnat läsa överallt är att det kom från Nokia. Om det kom från en Nokia försäljare är dåligt nog men att Nokia inte kommit ut och sagt rakt ut att "det där har vi inte sagt" skulle det ha hjälpt. Med tanke på spridningen av denna "nyhet" eller "rykte" så borde de ha agerat kraftigare för att dementera det i stället för att ändra alla synliga leveransdatum till oktober och bara 'klargöra vad de menade'.
Min poäng är att jag som förhandsbeställt borde inte ha några tvivel om ungefär när min beställning ska komma. Men jag som många andra har tvivel tack vara Nokias hantering av detta vare sig det började som ett rykte eller ej.
Postad 30 September 2010 - 18:00
Unboxing:
http://www.slashgear...oxing-30105263/
http://www.slashgear...-demo-30105367/
http://www.youtube.c...h?v=eHWgBxFZ6eM
Postad 30 September 2010 - 19:31
Startar leveranserna på tisdag. Då borde man kunna ha den i sin hand i slutet av nästa vecka.
Postad 30 September 2010 - 19:51
Postad 30 September 2010 - 20:49
Du verkar resonera som om reklamfolk och marknadsförare har självkritik och är objektiva.Tycker att det är lite märkligt att telia fortfarande skriver att dom bilr förs med att lansera N8 i sverige Alla som förbeställt via nokias shop då?
Ta dem inte på orden, kanske de bara menar först bland operatörerna? Även det bör bör inte tas på för stort allvar..
Postad 30 September 2010 - 21:30
http://conversations...shipping-video/
Postad 30 September 2010 - 22:06
Jag skriver att jag tycket att det är märkligt (falsk marknadsföring) Jag tar ingen på orden. Men du tar ju mig överdrivet på orden.Du verkar resonera som om reklamfolk och marknadsförare har självkritik och är objektiva.
Ta dem inte på orden, kanske de bara menar först bland operatörerna? Även det bör bör inte tas på för stort allvar..
Redigerat av Unregistered00068bcf, 30 September 2010 - 22:07.
Postad 30 September 2010 - 22:33
Om du frågar en sån självklarhet får du väl skylla dig själv.Jag skriver att jag tycket att det är märkligt (falsk marknadsföring) Jag tar ingen på orden. Men du tar ju mig överdrivet på orden.
Postad 30 September 2010 - 22:39
Postad 30 September 2010 - 22:42
Varför ska jag skylla mig själv för? Att dryga folk gör personliga påhopp, nej skulle inte tro det. Det jag skrev var inte en självklar fråga.Om du frågar en sån självklarhet får du väl skylla dig själv.
Postad 30 September 2010 - 22:59
Finns tydligen till salu nu i Nokia flagship butiker lite varstans. Finns flertalet som köpt en redan..
Unboxing:
http://www.slashgear...oxing-30105263/
http://www.youtube.c...h?v=eHWgBxFZ6eM
Första länken förklarar varför man inte hade den blåa på nokia.se. Hade nog blivit jättebesviken om man beställt den och räknat med att den skulle vara en mörkare ton.
Annars tycker jag det är intressant att den ryska fick med att skal till den i lådan (inte att jag skulle använda en sådan men det verkar finnas lite varianter på innehåll i lådorna).
Tittar man på Telia och Halebops info så börjar de skicka ut sina tidigt nästa vecka/tisdag vilket är hoppingivande för oss som förbeställt hos nokia.se. Jag blir glad om det (trots allt) dyker upp en telefon här nästa vecka (även om Nokia missar mitt beräknat leveransdatum med 5-6 dagar).
Postad 01 October 2010 - 00:12
http://www.engadget....amera-showdown/
Ingen review, men massa bilder på samma saker så man kan jämföra med egna ögat.
Måste säga att det var väl lite sådär va?
Vissa bilder blev klart skarpare på N8an, men inte med någon enorm skillnad och tyvärr tycker jag nog iphonen tillomed vann lite här och där.
Vet inte vad det är med färgerna, det är väldigt kalla färger på N8an och alldeles för varma färger på iphonen, vore dom mitt emellan där så vore det perfekt
Hade väntat mig större skillnader, får vänta lite på fler recensioner men det borde väl dyka upp massor av dom snart
Postad 01 October 2010 - 01:46
Finns en hel del fel till men orkar inte slösa tid på det där amatörjobbet. Väntar på att någon med lite mer kunskaper gör ett riktigt test ist.
Postad 01 October 2010 - 05:39
Är man intresserad av Symbian 3 är det väl fortfarande en telefon värd att köpa, men eftersom iphone 4 inte ligger ljusår bakom i fotokvalité får det bli en sådan istället.
Postad 01 October 2010 - 07:27
Samtidigt om man tar mycket kort med den inser man att den lider av mycket samma saker som HTC Desire - för mycket "saturation" och "edge enhancement". iPhone4 gör det mycket smidigare än HTC Desire men till slut tröttnar man på att ingen av bilderna ser särskilt realistiskt ut.
Som många andra påpekat i kommentarerna till artikeln kan man ändra inställningarna i N8 att likna iphonens eller justera bilderna efteråt men det går inte att ändra inställingar på iphone4 eller höja kvalität i tagna bilder då informationen i dessa är redan förlorade.
Nu hoppas jag bara får min N8 innan jag funderar på att köpa en Altec Leo efter nyår.
Redigerat av Quist08, 01 October 2010 - 07:38.
Postad 01 October 2010 - 07:34
Idag är mitt "Beräknat leveransdatum" enligt bekräftelsen jag fick när jag beställde på nokia.se men jag har varken fått något mejl eller ser någon uppdatering i mitt konto hos Nokia. Dessutom har flera av er beställt långt innan mig så ni borde få era telefoner först.
Postad 01 October 2010 - 08:20
Jag har inte heller fått nåt mail om att den är på väg trots att jag också har beräknat leveransdatum idag.Om någon får sin telefon idag (eller ens ett mejlavi om att den är på väg) hoppas jag ni nämner det här.
Idag är mitt "Beräknat leveransdatum" enligt bekräftelsen jag fick när jag beställde på nokia.se men jag har varken fått något mejl eller ser någon uppdatering i mitt konto hos Nokia. Dessutom har flera av er beställt långt innan mig så ni borde få era telefoner först.
Postad 01 October 2010 - 09:31
Det tycker inte jag. Den finns hos Nokia i Finland, Tyskland, Frankrike, Polen, Storbritannien och Nederländerna, men inte i Sverige.Första länken förklarar varför man inte hade den blåa på nokia.se.
Redigerat av SL2, 01 October 2010 - 09:45.
Postad 01 October 2010 - 09:38
Kolla t. ex. på dessa bilder:
http://thehandheldbl...camera-samples/
Där utlovas exempel på video och jämförelse med en Canon 550D i uppföljande artiklar.
Själv väntar jag på en recension från GSMarena som brukar vara grundliga i sina bedömningar men framför allt väntar jag på min egen N8!
Postad 01 October 2010 - 10:01
Min telefon hade de dock inte skickat än...
Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge!
Postad 01 October 2010 - 10:10
Lite som förväntat. Det som skulle vara bra är bra (t.ex. kameran). Det som befarades vara dåligt är dåligt, eller i alla fall mindre bra (UI, OS). Det är väl bara att hoppas att det kommer vettiga uppdateringar framöver.
Postad 01 October 2010 - 10:17
Men den där var ju helt skrattretande. Visst ska telefonen kritiseras för de brister som upptäcks, men ändå;
NT's slutsats:
"För när jag använder en Androidmobil från HTC eller Apples Iphone är allt mycket mjukare och enklare. Och då spelar det ingen roll om Nokia har bättre radioegenskaper, kamera, hdmi-utgång och kanske till och med nyttiga program."
=>
HDMI-ut spelar ingen roll.
USB-värd inklusive mediauppspelning från externa enheter spelar ingen roll.
Dolby Digital plus spelar ingen roll.
Inbygda flerkanalshögtalare spelar ingen roll.
Marknandes bästa mobilkamera, plus bild- och videoredigering spelar ingen roll.
Gratis, röststyrd navigering spelar ingen roll.
Bluetooth 3.0 spelar ingen roll.
FM-sändare spelar ingen roll.
Radio spelar ingen roll.
Widgets spelar ingen roll.
osv spelar inger roll.
.. därför att scrollandet och nypzoomandet inte fungerar som det gör på Iphone.
*suck*
Redigerat av Frasse_Z, 01 October 2010 - 10:21.
Postad 01 October 2010 - 10:21
Postad 01 October 2010 - 10:25
http://halebop.expre...PakDetInfo.aspx
Postad 01 October 2010 - 12:28
Tack för infon.Ringde Nokias Shop idag om min beställning. De svarade att de första telefonerna började skeppas i onsdags natt (från Kina..) De sade också att telefonerna blev försenade ca 1-2 veckor. De skulle alltså ha börjat skickats ut för 2 veckor sedan.
Min telefon hade de dock inte skickat än...Får väl hålla koll på min mail nästa vecka. De sa jag får ett mail när telefonen är skickad, så det gäller väl alla förbokade.
Den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge!
Det här suger av flera anledningar. Det pekar åt det håll som jag befarade i tidigare inlägg. Alla som sa att vi behövde inte oroa oss om inte vi personligen fick ett mejl om vår specifika leverans verkar ha haft fel.
Nu sitter vi här igen och båda den generella tidsramen som visades precis när vi köpte (slutet av september) har passerat och det datum vi fick i bekräftelsen precis efter beställningen har passerat och vi har varken en telefon eller proaktiv information om just vår beställning eller sanningen om hur Sverige ligger till i sammanhanget av den globala lanseringen. Vi tvingas kontakta dem för att få svar som ändå är ganska svävande.
Den andra saken som oroar mig är att de pratar om en leverans från Kina. Vad f@n!? För i tiden var det bara asien och nord amerika som fick kinesiska enheter medan resten av världen, särskilt Europa fick från Finland. Hur gör Nokia nu? Vem vet, det kan vara så att alla deras förhandsbeställningar får från kina i den första vågen i en riktig global lansering från ett enda fabrik medan efterföljande vågen sourcas på samma sätt som tidigare. Det skulle suga stort! Kunde innebära att vi egentligen borde beställt från Telia eller helt enkelt väntat tills det var i butiken.
Just nu vill jag bara veta när just min telefon kommer men det är knäpptyst trots att den borde antingen kommit idag eller skickats idag för att den skulle vara framme på måndag eller tisdag.
Postad 01 October 2010 - 12:42
Men den där var ju helt skrattretande. Visst ska telefonen kritiseras för de brister som upptäcks, men ändå;
NT's slutsats:
"För när jag använder en Androidmobil från HTC eller Apples Iphone är allt mycket mjukare och enklare. Och då spelar det ingen roll om Nokia har bättre radioegenskaper, kamera, hdmi-utgång och kanske till och med nyttiga program."
=>
HDMI-ut spelar ingen roll.
USB-värd inklusive mediauppspelning från externa enheter spelar ingen roll.
Dolby Digital plus spelar ingen roll.
Inbygda flerkanalshögtalare spelar ingen roll.
Marknandes bästa mobilkamera, plus bild- och videoredigering spelar ingen roll.
Gratis, röststyrd navigering spelar ingen roll.
Bluetooth 3.0 spelar ingen roll.
FM-sändare spelar ingen roll.
Radio spelar ingen roll.
Widgets spelar ingen roll.
osv spelar inger roll.
.. därför att scrollandet och nypzoomandet inte fungerar som det gör på Iphone.
*suck*
Nu läser du lite som du vill va?
Han skrev ju att programmet stänger ner sig, Youtubefilmer startar inte etc.
Men visst du kanske går till Telia eller 3 när du kollar på Systemkamera eller GPS, själv brukara jag vilja köpa en telefon av dem där programmen som telefonen levereras med fungerar.....
Postad 01 October 2010 - 12:46
Tack för infon.
Det här suger av flera anledningar. Det pekar åt det håll som jag befarade i tidigare inlägg. Alla som sa att vi behövde inte oroa oss om inte vi personligen fick ett mejl om vår specifika leverans verkar ha haft fel.
Nu sitter vi här igen och båda den generella tidsramen som visades precis när vi köpte (slutet av september) har passerat och det datum vi fick i bekräftelsen precis efter beställningen har passerat och vi har varken en telefon eller proaktiv information om just vår beställning eller sanningen om hur Sverige ligger till i sammanhanget av den globala lanseringen. Vi tvingas kontakta dem för att få svar som ändå är ganska svävande.
Den andra saken som oroar mig är att de pratar om en leverans från Kina. Vad f@n!? För i tiden var det bara asien och nord amerika som fick kinesiska enheter medan resten av världen, särskilt Europa fick från Finland. Hur gör Nokia nu? Vem vet, det kan vara så att alla deras förhandsbeställningar får från kina i den första vågen i en riktig global lansering från ett enda fabrik medan efterföljande vågen sourcas på samma sätt som tidigare. Det skulle suga stort! Kunde innebära att vi egentligen borde beställt från Telia eller helt enkelt väntat tills det var i butiken.
Just nu vill jag bara veta när just min telefon kommer men det är knäpptyst trots att den borde antingen kommit idag eller skickats idag för att den skulle vara framme på måndag eller tisdag.
Man får hoppas att Kina-leveranserna går till dem som förbeställt telefonen "over there" och att vi i Europa får den från Finland. Jag har verkligen väntat på denna, spec som det stod i leveransbeskedet att den beräknade leveransen skulle vara idag. Är lite besviken på Nokia som inte hört av sig till oss som förbeställt, de borde ju ha kunnat skicka ut ett automatiskt mail där de förklarade att de inte kommer kunna hålla leveranstiden! Men, men det är väl bara att vänta och se. Hoppas bara att min kommer innan jag måste skicka iväg min andra som jag har ute på auktion, annars blir jag utan telefon och det blir tufft...
Postad 01 October 2010 - 14:11
Postad 01 October 2010 - 16:11
Nu läser du lite som du vill va?
Han skrev ju att programmet stänger ner sig, Youtubefilmer startar inte etc.
Men visst du kanske går till Telia eller 3 när du kollar på Systemkamera eller GPS, själv brukara jag vilja köpa en telefon av dem där programmen som telefonen levereras med fungerar.....
Fast han har rätt i mitt tycke. Svårt att veta vad han youtube problem består i men det har funkat i alla andra recensioner jag sett som nämnt det.
Hans kritik bestod i att youtube inte funkade. Webbläsaren hängde sig först(inte bra iofs) och detta
"Redan när man drar i sidled för att bläddra mellan startskärmarna märks det – skärmbilden följer inte med fingret, utan plötsligt har man kommit till nästa startskärm. Vrider man på mobilen blir hela skärmen svart, innan skärmbilden tänds igen, roterad 90 grader."
Vilket inte stämmer om man tittar på denna video som är gjord på förra firmwaren:
http://www.youtube.c...u/5/_wH0JVhJwR8 runt 1:50 in får man se när han swipar mellan startskärmarna. Det är i sämsta fall en 0.1 sekunder fördröjning mellan skärmarna och någon svart ruta dyker inte upp när han växlar till full-qwerty. Han får väl tycka att det är en skitlur. Hade inte förväntat mig något annat sen hans senaste review av 5800 för två år sen som jag fortfarande minns
http://www.nyteknik....ticle258694.ece
Bara bilden till artikeln säger allt om hur seriös han är...
Postad 01 October 2010 - 17:03
1 October 2010
Good: Besides the ultimate camera optics, the connectivity, both physical (HDMI+Usb) and network (3G, Wifi) work very well
Bad: Native browser is weak, even though supports Flash 10
Comment: Hardware is really sturby and the little rough surface of aluminium casing makes holding the phone in your hand easy. The screen is also very clear and black is really black now. At first glance, S^3 looks almost like S60 5th (N97), but after a moment you start noticing all the little changes here and there. And not all of them are so little really. After downloading the new themes with new icons, from Software Update, the UI started to look really nice. I also like how the homescreen now works and you can have up to 18 widgets in homescreen.
New Ovi Store also works smoothly now and you can download simultaneously several apps and it does everything in background while you can browse for more. Also downloaded over 70 apps from Ovi Store and enjoyed most of them, though there is still space for more applications. I recommend following apps: QTorch, Panorama Camera, Alien Pinball, Need For Speed Shift, Solitaire Touch, Resistors Touch, Photo Browser, Minesweeper, ScreenSnap, 5001 Amazing Facts and some little RSS reader Widgets for homscreen. And you can of course download other applications from Internet where ever you find applications.
Web browser is the weak link, but there is a rumor that new version of browser is coming up with a face lift. The browser gets the job done though and you can even use Pinch-zoom, but "opening new tab" -feature is totally missing. But luckily there are several browsers available for S^3, like Bolt Browser, Opera Mini, Skyfire and Opera Mobile. I recommend the latter, since the UI is fast, fluent and yet it shows all the webpages correctly without any compression (unless you set it on).
Camera is excellent and I can honestly say that I don't need my digital camera anymore. But maybe even more impressive was the video quality; even video recording at dim conditions with very little light still looks really nice. Just check youtube for videos and I'm sure you'are impressed about the quality. Not to mention the pictures taken in dark with real Xenon-flash. Carl Zeiss optics also have wide lens, which means that you have more wider view in your photos without any walking backwards.
And other new little feature is WebTV, which makes possible to watch video streams with your device. Videos plays nicely, if you have good network bandwidth. And Nokia is also bringing out new headphones with in-build TV antenna, so you can watch Mobile TV (DVB-H) by using the headset.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?