ett bra pris om man beställer. PE är för lite bissnissman
för att hålla en butik i stan. Synd, det var min favoritbutik.
Redigerat av Bongo_Mongo, 26 January 2011 - 10:25.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
41 relaterade trådar
Postad 26 January 2011 - 09:28
PE var min Hegellangare. Även om han inte har hemma så ger han garanterat
ett bra pris om man beställer. PE är för lite bissnissman för att hålla en butik i stan. Synd, det var min favoritbutik. Redigerat av Bongo_Mongo, 26 January 2011 - 10:25. Postad 28 January 2011 - 11:36
Ursäkta en dum fråga hur kopplar jag en dac typ Hegel HD2 vill streema musik från PCn till min receiver Denon 3311 trådlöst om det går?
Läste i tråden om P-E Audio i Västerås någon som har hans adress ? Postad 28 January 2011 - 12:08 Hegel HD2 har inte stöd för någon trådlös streaming. Postad 29 January 2011 - 00:55 Behöver du verkligen en extern dac? Har inte 3311 dac av god kvalitet. Sen kan man väl streama från datorn till denonen då den har inbyggt nätverk Postad 29 January 2011 - 11:08
Tack för all svar
Har inte tittat hela instruktionsboken till Denon 3311den är ganska tjock. Får titta på det där med streaming över nätverk Tack för adressen Postad 29 January 2011 - 11:53
Hegel HD20 på väg in i lager hos ljudmakarn, finns att förhandsboka för 11990kr.
http://www.ljudmakar..._id=2066&menu=1 Postad 29 January 2011 - 12:16
Dolde precis ett inlägg som bröt mot regel 9.1.
Tänk på att aldrig lägga ut privatpersoners adress samt telefonnummer öppet i forumet. Skicka det i PM istället. Postad 02 February 2011 - 15:44
Så du menar att det är rätt stor skillnad i klang mellan mkII och SE versionen? Postad 02 February 2011 - 16:02
Efter att ha haft PA4 MKII + H4SE i fem månader tycker jag att den låter riktigt neutralt, som jag skrev förut jag har en gnutta värme från min Marantz SA11, men det är ändå väldigt lite värme som gör att det aldrig låter vasst från mina B&W 804S.
Om jag tar ut ljudet från försteget via tape loop, vidare till MF X-CAN V8 till mina Sennheiser HD650 uppfattar jag ljudet också riktigt neutralt...det lilla "värmeinslaget" finns kvar men det gör att musiken blir bara"musik" oh inte hifi Via riia steget, Lehmann Audio Black Cube SE finns det inget värme alls...vet inte vilket ljud jag föredrar då. Men även från skivspelaren låter det aldrig vasst eller påträngande. Det som jag tycker Hegel kombinationen är helt enastånde är att skapa ett soundstage med bra djup och bredd och med en dynamik som är bland de bästa jag hört, allt med en super- musikalitet (PRAT). Svagheter? Den är riktigt stor och den drar mycket ström Redigerat av Unregisteredd6ab7d3b, 02 February 2011 - 16:03. Postad 02 February 2011 - 17:08
Egentligen beskrev jag bara hur SE lät före och efter inspelning. Jag vet
att det finns dom skyller detta på inbillning. Men det var en rätt radikal skillnad. Jag har aldrig haft förmånen att testa den rena Mk2án. Bendt Holter tog fram SE-varianten då han inte var 100a nöjd med mk2 till sina privata JBL Array 1400. Då jag hade samma talare, så högg jag direkt. Redigerat av Bongo_Mongo, 02 February 2011 - 17:57. Postad 02 February 2011 - 22:28
Jag tycker också att det var stor skillnad på för- och slusteg när de var nya vs när de hade fått spela 300-400 timmar: out of the box var ljudet mycket varmare än vad det sedan blev...t ex var basen mycket dominerande under de första 30-50 timmar för att sedan stramas åt ordentligt mer och mer. Även diskanten och mellanregistret kom fram tydligare efter inspelningstiden...så visst var det stor skillnad efter 300-400 timmar...eller några hundra till
Postad 03 February 2011 - 14:17
Hittade dessa priser i Norge (se bifogade bild).
Några funderingar: - Vad skiljer H1 och H100 i t.ex ljudegenskaper och karaktär (samt kanske även uppbyggnad)? Jag vill som tidigare nämnt undvika kallt/vasst/alltför ljust ljud - Vad innebär det att H1 (och även H100) finns som SE-modell? - Vet någon om det tillkommer moms och tull på Norge-priserna? Tacksam för snabba svar, då kanske utbudet på denna sida är begränsat. Mvh Erik Citat om H1SE: H1-modellen er Hegels mest solgte forsterker gjennom tidene. Nå finnes den i form av en ekslusiv spesialutgave med teknikk hentet fra de nye forsterkerene. Et kupp til prisen! Hegel H1SE er teknisk veldig lik den populære forgjengeren H1 mk4, men har delvis blitt oppgradert med teknikk fra de nyere modellene. I tillegg har den et et noe forenklet kabinett og en rimeligere fjernkontroll. Her får du kort og godt ekstrem stereoytelse til meget fornuftig pris. Hegel H1SE har med sine 2x120 Watt i 8 Ohm store kraftreserver, og driver med letthet vanskelige høyttalere helt ned til under 2 ohm. Forsterkeren kan faktisk levere en signalstrøm på mer enn 70 Ampere! Men forsterkeren er ikke bare konstruert for å pumpe store mengder strøm til vanskelige høyttalere, den har også mer enn stor nok presisjon og detaljeringsgrad til å kunne brukes sammen med mellomstore- og små høyttalere av høy kvalitet, og besitter det samme oppløste, detaljerte lydbildet Hegel har blitt kjent for. Forsterkeren er basert på Hegel sin egenutviklede patenterte teknologi som også benyttes i blant annet Hegel sine kritikerroste H2A og H4A forsterkere. For å kunne tilby grensesprengende lydkvalitet til en meget gunstig kostnad så er forsterkertrinnene i H1SE noe forenklet i forhold til H2A og H4A, men H1SE benytter likevel den helt spesielle og egenutviklede Hegel SoundEngine teknologien som sørger for dynamisk eliminering av forvrengning. H1SE har også det karakteristiske Hegeldesignet med buet frontplate, en inngangsvelger og en volumkontroll som kan fjernstyres. Et diskret blått lys viser at forsterkeren er slått på. Inngangsvelger for 6 forskjellige innganger og kan kobles til alle eksisterende musikkilder. Forsterkeren har i tillegg både balanserte og ubalanserte analoge innganger. Följdfråga Butiken i Norge skickar inte varor till Sverige. Så ska någon till Norge/Oslo inom snar framtid och kan ta med en beställning? Bifogad fil(er)Redigerat av -Remo-, 03 February 2011 - 16:00. Postad 06 February 2011 - 18:49
Är också nyfiken! Postad 07 February 2011 - 10:02
Jag fick svar av Bent Holter att de inte verkar lägga någon energi på den av kostnadsskäl. Det sög ju.
Postad 07 February 2011 - 10:03
Jahapp... ja det sög. Postad 07 February 2011 - 10:05
Han rekommenderade den billigare CD-spelaren och en HD10 eller HD20 istället, men det kan han ju glömma.
Funderar på att köpa en Oppo BDP och köra denna genom min HD10. Den spelar ju allting! Postad 07 February 2011 - 10:08
Är grymt sugen på hd20 nu faktiskt, får leta upp en beg hegel cd kanske? Jaja... en sak i taget. Måste berätta för er att audiovector & hegel är en otrolig matchning! Postad 07 February 2011 - 10:10
Kan tänka mig det. Audiovector är oftast rolig att lyssna på.
Angående Hegel HD20 så hade jag hellre velat se en HD10 som gick att styra från den ordinarie fjärrkontrollen samt att det gick att dimma den blåa dioden. Personligen förstår jag inte vad tusan de håller på med när det gäller HD20. Olika ljudkvalitet på olika ingångar och en separat fjärrkontroll enbart för DAC:en. Nä, bloat! Postad 07 February 2011 - 11:57
Ja att det ska vara "bättre" ljud på bara en ingång är för mig helt knas, vad hände med no nonsense?
Och jag håller även med dig när det gäller styrning via fjärr, en till i samlingen känns inte jättelockande men för den funktionen är jag beredd att göra ett undantag. Får se om det går att få tag på en beg cd2a framöver. Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 07 February 2011 - 11:57. Postad 07 February 2011 - 13:03
Varför inte ha en Hegel fjärrkontroll som kan styra både DAC och stärkare/cd. Det skulle uppskattas, sen så stör det mig inte jättemycket att DAC:en inte har fjärr men hade helt klart varit en bonus.
Ang HD20 kan jag inte annat än att hålla med er. Sikkfisk: Grattis till högtalarköpet. Nästan så man får komma och lyssna =). Aldrig varit förtjust i Audiovector, men matas dom av Hegel så ska man ju aldrig säga aldrig.. Postad 07 February 2011 - 13:10
Affären på AV är inte klar än dock.
Hoppas på att få behålla dem men säljaren har lite svårt att skiljas från dem & det kan jag förstå Fick ett sms igår om att det ser ljust ut för mig iaf (ang köpet) Det som avgör det hela är att han ska få sina martin logan korrekt intunade i sitt rum. Inget som är gjort på 2röda. Men du är välkommen DePalma. Btw, fixa till ditt galleri DePalma! Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 07 February 2011 - 13:13. Postad 07 February 2011 - 14:23
Nice! Postad 07 February 2011 - 15:20
Ska försöka ta tag i detta snart. Ombyggnad av vardagsrummet är på G så hade tänkt uppdatera under byggets gång. Stay tuned!
Grattis igen.. =) Edit: Stavfel! Redigerat av DePalma, 07 February 2011 - 15:21. Postad 07 February 2011 - 16:44
Hum jag har lite svårt att se all denna kritik mot HD20. Vad är det som är så konstigt med att ett företag förbättrar en produkt? Dessutom tycker jag i detta fall att man gjort en hel del förbättringar jämfört med vad man brukar se i övrigt när det kommer till nya modeller av utrustning hos andra fabrikat. Ta tex hemmabio recivrar där jag personligen tycker det är extremt små uppgraderingar mellan vissa modeller hos vissa fabrikat. Ja har full förståelse med att det känns konstigt att Hegel bara uppgraderar Coax 1 men där slutar min förståelse över kritiken mot HD20.
Följande uppgraderingar är bekräftade av Hegel. USB ingången. Bättre jitter reduktion och 24bitars ljud. Detta tycker jag är en mycket bra uppgradering då det är många som kopplar sina bärbara datorer mot dac:en och på bärbara saknas det många gånger optisk utgång. Analogsteget. Reducerad brus och reducerad distortion. Bara positivt enligt mig! Coax1 ingången har ytterligare reducerad jitter: bra men givetvis borde det gjorts på båda utgångarna. Volym kontroll, vilket medför att den går att använda som försteg. Bra enligt mig då det utökar möjligheterna för användning. Fjärrkontroll: detta har jag personligen eftersökt och man kan ju inte utgå från att alla som köper en Hegel dac sitter på på hegel utrustning i övrigt, fast dom borde Tycker ni verkligen detta är få och förkastliga uppgraderingar? Man måste nog också inse att Hegel är ett litet företag som måste titta på ett brett spektrum i val av funktion för att överleva och inte bara tillfredställ befintliga kunder! Postad 07 February 2011 - 17:50
+1 Håller med till 100% .. Postad 07 February 2011 - 18:13
Hegel HD10 har också stöd för 24/192 och har icke-detekterbart brus och jitter, men men.
Roligt att så många har hunnit testa den nya D/A-omvandlaren och är positiva. Om någon har en Hegel HD10 över och vill bli av med den kan jag ta den. Postad 07 February 2011 - 19:06
Du har ju en redan? Jag tycker att man får nöja sig med en dac ifrån hegel, alternativt att jag tar en Postad 07 February 2011 - 20:53 Du får köpa en av mina. Postad 07 February 2011 - 22:50
Jag vet att HD10 har stöd för 24/192 och har aldrig sagt något annat, men detta gäller inte för USB på HD10. Hegel´s hemsida om HD10: "For true 24 bit / 96 kHz or 24 bit / 192 kHz transfer you need to use the coaxial digital output from the computer to the coaxial digital input on the HD10." På HD20 har du nu 24/96 på USB ingången vilket du inte har på HD10. Något jag tycker är en klart uppskattad uppgradering. Men som sagt det är min personliga åsikt. För övrigt tycker jag dessutom HD10 är en riktigt bra DAC, speciellt efter prissänkningen och hade inte HD20 funnits hade HD10 varit mitt första val. Postad 07 February 2011 - 22:58
Medhåll. HD20 är en vidareutvecklad och förbättrad HD10. Om jag hade ägt en HD10 hade jag nog inte slantat upp för en HD20 men antagligen varit lite bitter över att ha missat några av de nya funktionerna. Postad 07 February 2011 - 22:59
Jag har en känsla av att vi kommer få se många hd10 på beg-marknaden framöver.
Jag kommer att kasta ett seriöst öga på hd20 iaf. Postad 07 February 2011 - 23:01
Jag hoppas innerligt att alla som hör skillnad på dessa olika D/A-omvandlare, digitalkablar med mera ställer upp i testet som Ageve ska ordna till helgen. Av någon underlig anledning är guldöronen försvunna så fort dessa trådar kommer på tal. Borde ju vara superenkelt att peka ut vilka klipp som är komprimerade, körda genom en iPod och inspelade på nytt, med mera.
Postad 07 February 2011 - 23:30
Vad har detta med denna Hegel tråd att göra? Är här någon som påstått sig höra skillnad på digitalkablar här? Postad 08 February 2011 - 00:07 Hegelprodukter går också att mäta vettu. Jo, det är en hel bunt här på forumet som hör skillnad på digitalkablar. Märker att det verkar vara en öm tå att ifrågasätta saker eller ens tänka kritiskt. Postad 08 February 2011 - 00:30
Hahaha det är klart det går att mäta Hegel produkter också fast det inte behövs Jag menade att det är ingen i denna Hegel tråd som påstått sig höra skillnad på digitala kablar eller har jag fel? Tycker bara vi har en relativt trevlig ton och öppenhet mot varandra i denna Hegel tråd till skillnad mot övriga forumet och vill gärna behålla det så. Jag tycker tvärt emot dig att det ifrågasätt lite väl hårt och kritiskt lite över allt, det blir lite överkritiskt och här finns vissa som misstror alla som tycker något låter bra om det kostar mer än 1000:-. Varför kan man inte accepter att vi har olika upplevelser och uppfattningar? Jag tycker det är intressant att få input från alla håll och kanter. Postad 08 February 2011 - 00:38 Jag accepterar att folk tycker olika och angående den otrevliga tonen, ptja, jag har varit aktiv i den här tråden läääänge. Vet inte varför jag skulle börja vara otrevlig nu? Skillnaden är väl att jag tycker att Hegel HD20 verkar korkad. Observera att det också ett högst subjektivt tyckande, så du borde inte ens ha några problem med det. Med tanke på det inlägg jag nu citerar. Postad 08 February 2011 - 09:03
Jag har aldrig sagt att du är otrevlig och jag har inte ens antytt att jag har minsta problem med att du ”tycker att HD20 verkar korkad” det är upp till var och en. Dock så säger du själv, jag citerar ” Märker att det verkar vara en öm tå att ifrågasätta saker eller ens tänka kritiskt.” Då undrar jag lite varför din ton genast blev betydligt syrligare gentemot mig när jag ifrågasatte den enligt mig ogrundade kritiken över HD20. Du svarar med citat som det var faktafel i som” Hegel HD10 har också stöd för 24/192 och har icke-detekterbart brus och jitter, men men.” som jag korrigera utan att få svar! Efter det börjar du plötsligt prata om ”folk som hör skillnad på digitalkablar” där jag undrat 2 gånger om det är någon som sagt detta i denna Hegel tråd, utan att få svar. Allt jag vill att vi håller en trevlig och öppen ton samt pratar om Hegel i denna Hegel tråd och inte börjar diskutera helt ogrundade och totalt icke relaterade Hegel frågor, jag kan inte se felet i det? Postad 08 February 2011 - 09:06
Kul att du verkligen letar efter en dispyt. Jag skiter i den här tråden nu. Ha det bra.
Postad 08 February 2011 - 09:28
Nu gubbar släpper vi drygheterna!
Håll god ton med varandra, många trådar som spårar ur på detta forum. Ser helst att "min" tråd får klara sig utan det. Ser oxå helst att Mafix stannar här då jag anser att hans kunnande & erfarenhet tillför mycket. Postad 08 February 2011 - 18:02
+1 Postad 08 February 2011 - 19:51
Ok, ok jag får väl pröva en Hegel HD10 snart då.
Jag har dock haft en HEED Dactilus hemma som inte var något vidare, med det menar jag att jag upplevde min gamla cd spelare som strået vassare. Jag skulle då köra FLAC genom HD10 från min TVIX. Postad 11 February 2011 - 18:07
Jag & en polare har "reserverat" eb hd20 som skall testas när den väl finns inne.
Kommer först & främst a/b testas mot en dacmagic, samt en inbyggd d/a i en primare dvd. Postad 11 February 2011 - 20:00
Jag skall dra på Hifi mässan imorgon och ser fram emot Hegel, men skall även kolla in ett annat favoritmärke som jag inte lyssnat till på flera år PMC.
Postad 11 February 2011 - 20:08
Jag hade också tänkt mig på mässa men, budgeten sprack dock när jag köpte "nya" högtalare. Hoppas ni som ska dit blir svettiga, trängda, lommhörda & irrirerade. Eller har väldigt trevligt, välj själva Postad 11 February 2011 - 20:15
Jag drar på High End Mässan imorgon, hoppas på att köpa en hel del skivor också.
Postad 11 February 2011 - 20:20
Skivor, pu, riaa & div rör var mina huvudämnen jag hade tänkt spana in på mässan. Har dock inget sug alls nu när inte ekonomin tillåter. Är mycket sugen på en pro-ject phono box tube SE.. Hur mycket "rabbat" brukar det vara på mässpriser? Postad 11 February 2011 - 20:45
Jag skall trängas med svettiga och finniga tonårs-nördar som går med munnen på halvgavel.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |