Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2011 - 15:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Vad jag menade var att ibland tycker jag att det låter som att alla förstärkare duger och man borde köpa den billigaste möjliga för att den ändå kommer låta likadant som en dyr en. Det är möjligt att förstärkare låter väligt lika nivåmatchat och ifall de spelar inom sitt användingsområde men det betyder inte att en billig förstärkare kommer kunna spela bra. Den billiga kanske helt enkelt bara kan spela bra i ett väldigt begrännsat område och med väldigt snälla högtalare. Saker som strömförsörjning och antal watt som kan levereras i olika situationer kommer spela roll också.

Har svårt att få detta att gå ihop. Du säger att "det är möjligt att förstärkare låter väldigt lika nivåmatchat", men sen säger du att det inte betyder att en billigare förstärkare kommer kunna spela bra. Exakt hur går det ihop? Om en billig och dyr förstärkare låter lika blint/nivåmatchat, spelar dom itne lika bra då? Eller vinner den dyra bra för den är dyr?
Att den billiga skulle spela bra på begränsat område, vilket då? Med tanke på hur låg effekt per krona som Naim ger så har jag svårt att se hur något till halva priset inte skulle kunna spela skjortan av Naims lågwattsstärkare. Precis som du säger så påverkar hur mycket watt den kan ge och Naim 5i 50 watt för 10K är ju knappast billigt eller prisvärt om man jämför mot resten av marknaden.

Postad 04 October 2011 - 15:15

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
När jag var liten tyckte jag också att det var tufft med många watt :P

Postad 04 October 2011 - 15:19

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

När jag var liten tyckte jag också att det var tufft med många watt :P

Men nu gillar du komprimerad återgivning? :)

Postad 04 October 2011 - 16:08

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0

Men nu gillar du komprimerad återgivning? :)

Nu gjorde du en tolkning som jag inte riktigt förstår.

Postad 04 October 2011 - 16:10

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

Har svårt att få detta att gå ihop. Du säger att "det är möjligt att förstärkare låter väldigt lika nivåmatchat", men sen säger du att det inte betyder att en billigare förstärkare kommer kunna spela bra. Exakt hur går det ihop? Om en billig och dyr förstärkare låter lika blint/nivåmatchat, spelar dom itne lika bra då? Eller vinner den dyra bra för den är dyr?
Att den billiga skulle spela bra på begränsat område, vilket då? Med tanke på hur låg effekt per krona som Naim ger så har jag svårt att se hur något till halva priset inte skulle kunna spela skjortan av Naims lågwattsstärkare. Precis som du säger så påverkar hur mycket watt den kan ge och Naim 5i 50 watt för 10K är ju knappast billigt eller prisvärt om man jämför mot resten av marknaden.

Ok jag ska förtydliga lite vad jag menar. Vad jag menar är att en lite dyrare förstärkare från Naim, Rotel etc. kommer vara ström-starkare och klara dynamiska inspelningar bättre än extremt billig förstärkare med dålig ström-försörjning och glädje-speccar. Så med detta sagt kommer man kunna använda förstärkaren inom ett mycket större område. Med område menar jag högre volym över ett större frekvensomfång. Jag har jämfört min gamla Rotel 2x40w mot receivers med bra mycket mer effekt och ändå så orkade min Rotel driva högtalarna så mycket bättre att jag trodde nästan någon hade bytt högtalare. I min erfarenhet så brukar billiga receivers och liknande "ljuga" frisk om vilken effekt de kan leverera. Visst om man mätte en Nait 5i och en billig receiver på exakt samma sätt och receivern levererade bra mycket mer effekt så skulle den antagligen kunna spela högre frågan är bara hur stor roll trafon har? Billigare förstärkare brukar inte ha speciellt stora trafos. I min erfarenhet spelar detta stor roll för hur högtalaren kan drivas. Enligt Hifi och Musik mäter Nait 5i så här:
Naim Nait 5i
8ohm 62W
4ohm 99W
2ohm 134W
1ohm 114W

Ström: 45A/39A

Helt OK mätning enligt mig. Tycker inte Naim överdriver vad de kan leverera. Och nej Naim "vinner" inte bara för att den dyr. Jag äger en för att den levererar det den säger att den gör plus att jag tycker den är snygg. Finns många andra förstärkare som också är bra men men 5i är inte dålig. Visa mig en kubmätning av en förstärkare för halva priset som är bra mycket bättre än det här. Speccar från tillverkarna själva intresserar mig inte.

Postad 04 October 2011 - 21:22

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Nu gjorde du en tolkning som jag inte riktigt förstår.

Jag tolka ditt inlägg som du anser effekt inte är så viktigt. Om jag tolkar rätt så är tolkningen från min sida att du antingen har extremt lättdrivna högtalare, endast spelar komprimerad musik lågt eller lyssnar på klippande och komprimerade dynamisk musik. Hur ligger det till?

Ok jag ska förtydliga lite vad jag menar. Vad jag menar är att en lite dyrare förstärkare från Naim, Rotel etc. kommer vara ström-starkare och klara dynamiska inspelningar bättre än extremt billig förstärkare med dålig ström-försörjning och glädje-speccar.

Vart har du källan till detta? För hälften av vad 5i kostar så kan man få ungefär dubbelt så mycket effekt som också kan driva högtalare utan problem + som har massa funktioner som inte 5i har.

Så med detta sagt kommer man kunna använda förstärkaren inom ett mycket större område. Med område menar jag högre volym över ett större frekvensomfång.

Vad menar du med ett större frekvensomfång? Någon källa och förklaring vad du menar med det?

Jag har jämfört min gamla Rotel 2x40w mot receivers med bra mycket mer effekt och ändå så orkade min Rotel driva högtalarna så mycket bättre att jag trodde nästan någon hade bytt högtalare.

Och jag har påpekat problemet med öppna och icke nivåmatchade problem. Så jag ser inget fel i din upplevelse, den håller dock inte som ett bevis att det är så. Eftersom det finns flera möjliga felkällor.

I min erfarenhet så brukar billiga receivers och liknande "ljuga" frisk om vilken effekt de kan leverera. Visst om man mätte en Nait 5i och en billig receiver på exakt samma sätt och receivern levererade bra mycket mer effekt så skulle den antagligen kunna spela högre frågan är bara hur stor roll trafon har? Billigare förstärkare brukar inte ha speciellt stora trafos. I min erfarenhet spelar detta stor roll för hur högtalaren kan drivas.

På vilket sätt skulle trafon vara sämre och av vilken anledning? Jag undrar om du har verklig kunskap hur en förstärkare fungerar eller om det är hifi tidningars dogmer som förs vidare. För faktum är att stort sett alla fall så är det spänningen som spelar roll, hur mycket effekt den kan leverera.
Jag vet inte om recievers har förljugna mätningar, det kan vara så att många inte förstår hur man ska utläsa dom mätningar som framförs. Har du något källa till detta med?
Så om en Denon mäter att den kan lämna 100 watt i 8 ohm så kommer den spela högre än Naims 50 watt. Det är ju inte megi detta.

Enligt Hifi och Musik mäter Nait 5i så här:
Naim Nait 5i
8ohm 62W

Det betyder att med "vanliga" högtalare med 87 dB känslighet, 3 meter till lyssningsplatsen spelande med en dynamisk låt med en crest på 30 dB så kan du ligga på en medelnivå på 71 dB. Med en reciever på 120 watt så kan man ligga på en medelnivå av 74 dB

Visa mig en kubmätning av en förstärkare för halva priset som är bra mycket bättre än det här.

Exakt vad säger en kubmätning? Och vad är bra och dåligt med olika sorters kuber?

Postad 04 October 2011 - 21:35

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
MKarlsson, du är en källa. Till irritation. Sätt på en skiva och njut av musiken, det kanske mjukar upp dig. Puss.

Postad 04 October 2011 - 21:47

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Det är ju bara kika in på rotel eller HK kuber som är bättre än denna. Även mitt billiga slutsteg har bättre värden än denna.

Postad 05 October 2011 - 10:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Källor hit och dit. Ge mig en mätning på en förstärkare för halva priser som kan spela dubbelt så högt som en 5i. Sen vet jag egentligen inte hur mycket det säger heller eftersom det krävs olika mycket effekt för att återge olika typer av material. Ganska stor skillnad på en 1kHz testton och om man skulle mäta 20Hz-20kHz vad jag förstår. Du verkar inte tro min upplevelser med de receviers jag testat men jag kan lova dig att de lät extremt illa. Det var väldigt billiga och hade några år på nacken men lovade ändå bra mycket mer effekt är Roteln. kan det inte vara så att de inte var strömstarka nog för att driva högtalarna? Jag är verkligen ingen expert på såna här grejer men någon kanske kan svara på det här. Om man har en förstärkare med 2x100W som kan leverera 10A mellan 1-8Ohm och sedan har man en annan förstärkare med 2x100W men som kan ge 60A mellan 1-8Ohm. Borde inte den senare kunna spela mycket bättre och högre på t.ex. ett par högtalare med 84dB känslighet som kan återge 20Hz-20kHz?

Postad 05 October 2011 - 11:48

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
philipbtz, Varför svarar du inte på mina frågor?

Källor hit och dit. Ge mig en mätning på en förstärkare för halva priser som kan spela dubbelt så högt som en 5i.
Sen vet jag egentligen inte hur mycket det säger heller eftersom det krävs olika mycket effekt för att återge olika typer av material. Ganska stor skillnad på en 1kHz testton och om man skulle mäta 20Hz-20kHz vad jag förstår.

På vilket sätt skulle det vara en stor skillnad att återge 1khz och mellan 20Hz-20kHz?
Vad är poängen att kräva något, som du sen inte bryr dig om?
På vilket sätt skulle det kräva olika mycket effekt för att återge olika typer av matrial? Det spelar ju ingen roll om det är hårdrock eller jazz, så länge man håller sig under klippgränsen så är det ingen skillnad.

Du verkar inte tro min upplevelser med de receviers jag testat men jag kan lova dig att de lät extremt illa.

Eftersom jag vet hur lätt det är att omedvetet påverkas av andra saker än själva ljudet så förehåller jag mig rätten att tvivla. Jag har även sett fall där enorma skillnader, öppet, helt försvinner vid blint test.

Jag är verkligen ingen expert på såna här grejer men någon kanske kan svara på det här.

Det är strongt att du erkänner det, men när man läser dina påstående så upplever jag det som du vet att det är "den och den" skillnaden. Det har jag lite svårt att förstå.

Om man har en förstärkare med 2x100W som kan leverera 10A mellan 1-8Ohm och sedan har man en annan förstärkare med 2x100W men som kan ge 60A mellan 1-8Ohm. Borde inte den senare kunna spela mycket bättre och högre på t.ex. ett par högtalare med 84dB känslighet som kan återge 20Hz-20kHz?

Nej, varför skulle den göra det? Förstärkaren levererar ju fortfarande spänning till högtalarna, som dom kommer ge samma.

Postad 05 October 2011 - 15:44

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0

philipbtz, Varför svarar du inte på mina frågor?

Jag svarar inte på alla för att jag orkar verkligen inte. Du verkar däremot gilla att svara på saker. Så svara på detta. Vilken förstärkare för halva priset spelar dubbelt så starkt som en 5i? Du verkar extremt insatt i saker och ting. Att slänga fram några exempel borde vara en baggis. Det finns många tillverkare som hävdar både det ena och det andra men vad hjälper det att köpa en förstärkare som sägs leverera 1000W när det inte är hela sanningen. Här är en tips på en riktigt grym förstärkare till dig. 1000W för 5000:- och då får du fan med högtalare och allt! http://www.elgigante...ystem-bdv-e780w Kollar man lite närmare ser man att det betyder 5x167W men även detta borde krossa allt annat jag sett för de pengarna. Det kanske är en sån förstärkare du menade? En annan fråga. Varför använder inte du PA-slutsteg med tusentals watt för struntsummor istället för Rotel 1090 eller vad det är du använder? Även om det är klass D borde alla mätningar visa att det är så pass lite distorsion att ingen någonsin kan märka någon skillnad mellan detta och A/B.

Postad 05 October 2011 - 16:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Om man har en förstärkare med 2x100W som kan leverera 10A mellan 1-8Ohm och sedan har man en annan förstärkare med 2x100W men som kan ge 60A mellan 1-8Ohm. Borde inte den senare kunna spela mycket bättre och högre på t.ex. ett par högtalare med 84dB känslighet som kan återge 20Hz-20kHz?

Nej, så kan man inte räkna.

Strömstyrkan vid en viss effekt och med ett givet motstånd är alltid den samma.

Några exempel:

50W i 8 Ohm = 2,5 Ampere
50W i 4 Ohm = ca 3.5 Ampere
50W i 2 Ohm = 5 Ampere
50W i 1 Ohm = ca 7 Ampere

Lägre motstånd ger alltså mer ström. Inte så konstigt om man tänker efter...

Om en förstärkare levererar 10 Ampere i 8 Ohm så blir det 800 Watt.

När de mäter "strömstyrka" i tester, så handlar det om mycket kort impuls vid extremt låg impedans, kanske 0,5 Ohm eller ännu lägre.

10A vid 0,5 Ohm = 50W

Postad 05 October 2011 - 17:05

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2190 inlägg
  • 0
Haha OK. Inser att jag är totalt newb på hur förstärkare fungerar. Men det är fortfarande något lurt då jag utan tvekan hört skillnad mellan olika förstärkare. Jag vettefan vad skillnaden är men det finns skillnad. Du skälv klagar på att det är så tomt under skalet på en 5i vs Denon t.ex. Om alla förstärkare ändå låter likadant varför klagar du på vad som finns i lådan? Om alla förstärkare ändå levererar vad som står på lådan kan vi väl alla lika gärna bara åka till siba och köpa en stereo från LG med 5x500W för några tusenlappar? Ni som är så kunniga kan inte ni förklara vad det är som gör en förstärkare bra eller dålig och varför ni själva väljer att lägga stora summor på ert egna förstärkeri? Om man inte bryr sig om utseende finns det som sagt sjukt billiga saker som levererar många watt.

Postad 05 October 2011 - 19:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Jag svarar inte på alla för att jag orkar verkligen inte.

Men ändå vill du att jag ska svara på dina frågor. Den gubben funkar inte.

Postad 06 October 2011 - 22:35

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Det är ju inget fel att ha egna åsikter och upplevelser men fortfarande så får man inse att andra kommer ha andra åsikter. Att du tycker det är synd att andra har åsikter som går emot dig kan ses lite omotiverat, eftersom vi är på ett forum där man diskuterar saker. Exakt vad skulle poängen vara om alla håller med varandra och man får inga som helst nya input.

Du har helt och hållet missat min poäng och faktiskt lyckats tolka det som just var min poäng helt tvärt om! Gör om gör rätt!

Samtidigt som jag - med begränsat intresse - läser om din egen upplysning och resa kan jag inte låta bli att undra om du någonsin reflekterat över att andra kan ha motsvarande - eller tom. än mer omfattande - erfarenheter och insikter av liknande karaktär. Jag tänker inte inleda mig i en mätning av vem av dig och mig som faktiskt har de mest utförliga erfarenheterna i ämnet men ber di ändå att godta mina påståenden. De är inte på något sätt tagna ur luften.

jag har nu läst en hel del under denna topic och på grundval. Av vad jag erfarit från dina inlägg några råd till dig:

Jag uteluter inte att det är såsom du påstår, att du har vissa kunskaper och viss erfarenhet. Underskatta dock inte att andra - kanske med andra åsikter än dig - kanske också har viss - eller tom. mer - erfarenhet än dig!

Ifrågasätt inte andras erfarenheter och upplevelser och försök inte ta poäng på andras bekostnad genom att konsekvent besvara andras påståenden med motfrågor. I synnerhet inte om frågorna både praktiskt men också teoretiskt är svåra att bevisa!

Besvara själv de frågor som ställs utan motfrågor!

Acceptera andras åsikter och uppfattningar när du själv framför dina!

Det finns alltid någon som vet bättre än du!

Postad 07 October 2011 - 04:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Samtidigt som jag - med begränsat intresse - läser om din egen upplysning och resa kan jag inte låta bli att undra om du någonsin reflekterat över att andra kan ha motsvarande - eller tom. än mer omfattande - erfarenheter och insikter av liknande karaktär. Jag tänker inte inleda mig i en mätning av vem av dig och mig som faktiskt har de mest utförliga erfarenheterna i ämnet men ber di ändå att godta mina påståenden. De är inte på något sätt tagna ur luften.

Det finns det säkert men, och detta är viktigt, så visar samtliga blindtest som jag känner till visar ungefär samma sak. Så erfarenheter hänger även ihop med hur man fått dom. 30 år av öppna erfarenheter kan säga mindre än 5 st blindtest.

Postad 07 October 2011 - 09:50

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Det finns det säkert men, och detta är viktigt, så visar samtliga blindtest som jag känner till visar ungefär samma sak. Så erfarenheter hänger även ihop med hur man fått dom. 30 år av öppna erfarenheter kan säga mindre än 5 st blindtest.

Erfarenhet är också hur man uppfattar och tolkar den som person, låt 2 personer gå samma kurs, båda får övergripande samma kunskap men tar tillvara på olika detaljer.

Och människan är analog och fri för och tolka allt individuellt, även om i det stora hela kan överensstämma med hur den övriga populationen uppfattar något.

Någon som orkar sammanställa ett flertal mätningar (utförda av samma personer eller grupp) i jämförelse med någon annan/andra förstärkare?
Hade varit en intressant jämförelse.

Om sedan någon gör ett val som långt ifrån stämmer från den egna logiken, är det helt upp till personen i fråga.

Postad 07 October 2011 - 15:22

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jaha..
Såg precis att tråden fått liv igen.
Tänkte bara säga att jag testade att koppla om lite här hemma.
Jag kopplade mina Audiovector direkt till min Marantz SR6005, som annars bara driver center+bak. Vilket den gör bra.
Och herre gud vilken skillnad.
Som jag har sagt tidigare (dock utan att då ha jämfört rakt av), så låter marantzen nästan som en klockradio i jämförelse!
Att det finns människor som inte hör att Naimen låter bättre, det tror jag inte en sekund på.
Inte utan att antingen ha fel på hörseln, eller är totalt ointresserade av ljud.
Marantzen har 40W mer på pappret, men spelar inte högre för det. Snarare tvärt om.
Naimen är bättre på allt. En helt annan närvaro, skärpa, kontroll, dynamik mm.
Och kom nu inte och säg att jag inte skulle höra nån skillnad i ett blindtest, för det skulle jag definitivt visst göra.
Sen finns det ju givetvis många fler märke som låter bra, det säger jag ingenting om..

Redigerat av Simon76, 07 October 2011 - 15:44.

Postad 07 October 2011 - 18:22

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Måste ta mig iväg och lyssna på Naim någon gång, aldrig hört på något fram dom.

Postad 07 October 2011 - 23:21

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Erfarenhet är också hur man uppfattar och tolkar den som person, låt 2 personer gå samma kurs, båda får övergripande samma kunskap men tar tillvara på olika detaljer.

Och människan är analog och fri för och tolka allt individuellt, även om i det stora hela kan överensstämma med hur den övriga populationen uppfattar något.

Ja men det har inget med dom blindtester som gjorts. Att folk tolkar olika, har olika erfarenhet är inget nytt. Problemet är fortfarande att man inte tar med dom stora felkällor som finns med öppna tester utan nivåmatchning.

Jag kopplade mina Audiovector direkt till min Marantz SR6005, som annars bara driver center+bak. Vilket den gör bra.
Och herre gud vilken skillnad.
Som jag har sagt tidigare (dock utan att då ha jämfört rakt av), så låter marantzen nästan som en klockradio i jämförelse!
Att det finns människor som inte hör att Naimen låter bättre, det tror jag inte en sekund på.
Inte utan att antingen ha fel på hörseln, eller är totalt ointresserade av ljud.

Jag kan inte ifrågasätta din upplevelse, dock så kan jag ifrågasätta vad den beror på. Jag är mycket säker på att det inte är förstärkaren som påverkat din upplevelse.
Så jag tycker det är trist att du anklagar oss som har en mer kritisk syn på detta med att vi har fel på öronen.
Men om det är så du vill köra så är jag inte sämre. Min åsikt är att en som äger Audiovector högtalare måste ha rätt så låga krav med tanke på hur usla dom högtalarna är.

Postad 08 October 2011 - 00:37

palletheking
  • palletheking
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Har lyssnat på flera Audiovector och tyckt de låtit bra. Inget fel på de högtalarna, även om jag själv fastnade för Dynaudio. Ämnet högtalare är nog ändå en smaksak där pris/prestanda och utseende har stor betydelse. Man kan väl få det mesta att låta bra.

Att Karlsson har mage att kritisera någon som med ironisk ton hävdar somliga har fel på hörseln är rent löjligt. Det är ju det enda han själv sysslar med, påpekar att alla som upplever skillnader hört fel.

Postad 08 October 2011 - 07:11

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
MKarlsson74:
Nu är det ju inte Naim Nait 5i, som jag har..
Utan Nac202 och nap 200. Så det är ju en annan prisklass.
Men tidigare i tråden sades det att det inte spelade någon roll, ni tyckte ändå att en billig reciver låter bättre..
Det är väl klart att det är förstärkaren som påverkade min upplevelse, det var ju förstärkaren jag jämförde med recivern..
Jag tänkte nämligen sälja av Naimriggen, för att få loss pengar till andra projekt (billjud). Men det hade inte gått att leva med bara reciverljudet..
Sen kan man såklart tycka vad man vill om Audiovector, men att de skulle vara usla är väl till att ta i.
Tidigare hade jag Primare, Pre30+A33.2. Tycker du att de grejerna också är usla?
Personligen så tyckte jag om Primare, men Naim är ett rejält steg upp.
Jag tror inte att du har fel på hörseln. Jag tror att du skriver som du gör, antingen för att du gillar uppmärksamheten, eller så har du inte testat Naim ordentligt.
Jag är ingen Naimfanatiker. Detta är min första Naimrigg, och det är mycket möjligt att jag provar något annat märke nästa gång.
Men att så fanatiskt såga Naim, det får ju mig att undra om det verkligen är ljudet du inte gillar, eller om det finns någon annan anledning..

Redigerat av Simon76, 08 October 2011 - 08:20.

Postad 08 October 2011 - 09:06

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Ja men det har inget med dom blindtester som gjorts. Att folk tolkar olika, har olika erfarenhet är inget nytt. Problemet är fortfarande att man inte tar med dom stora felkällor som finns med öppna tester utan nivåmatchning.

Sant, generellt så brukar de flesta tycka att den som ljuder högst är bäst (tyvär)...

Postad 08 October 2011 - 11:12

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

MKarlsson74:
Nu är det ju inte Naim Nait 5i, som jag har..
Utan Nac202 och nap 200. Så det är ju en annan prisklass.
Men tidigare i tråden sades det att det inte spelade någon roll, ni tyckte ändå att en billig reciver låter bättre..

Jag måste ha missat det, ändå trodde jag att jag läst hela tråden.(Den är komisk och intressant!)
Var skriver MKarlsson att en förstärkare har mindre betydelse? Och framförallt, var står det, att en billig receiver låter bättre än t.ex en Naim5i?
Jag har svårt att se att MKarlsson skulle jämföra en SIBA eller Elgiganten förstärkare med 1000w uteffekt(strömförbrukning på 200-300w??) med en Naim och sedan kunna hävda att SIBA stärkaren låter bättre.
Endast de oseriösa skryter med mycket watt, anser jag.

H/K 760; 7.1 stärkare; 100 watts per channel into 8ohms @ 20Hz – 20kHz, <0.07% THD, both channels drive. Strömförbrukning; 1220w
Onkyo 5009; 9.2 stärkare; 220 W/Ch at 6 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven. Strömförbrukning; 1162w

Så trots att Onkyo har fler slutsteg, 9st, så är den totala strömförbrukningen lägre jämfört mot Harmans 7st slutsteg.
Men på pappret, vid första anblick, så har ju Onkyo mer watt, är den automagiskt bättre då?

Nej, långt ifrån.

Lite offtopic, men att en billig receiver(SIBA) låter bättre än en Naim5i har jag svårt att se. Har dock inte jämfört :)
Men en H/K 760 är bättre per krona än en 5009 då 5009 är dubbelt så dyr, men den har inte dubbelt med effekt. Lite bättre DAC osv men...

Redigerat av Falcy, 08 October 2011 - 11:15.

Postad 08 October 2011 - 12:25

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag orkar inte heller leta igenom tråden..
Men han skriver ju som svar att han undrar hur jag kan uppleva naimen som bättre, och att han är mycket säker på att det inte är förstärkaren som är anledningen.

Postad 08 October 2011 - 16:55

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Har lyssnat på flera Audiovector och tyckt de låtit bra. Inget fel på de högtalarna, även om jag själv fastnade för Dynaudio.

Olika krav, jag tycker dom är rätt ruttna. Säljer på utseende än själva ljudet. För jag finner det intressant att "guldöron" inte hör alla fel på dessa högtalare.

Att Karlsson har mage att kritisera någon som med ironisk ton hävdar somliga har fel på hörseln är rent löjligt. Det är ju det enda han själv sysslar med, påpekar att alla som upplever skillnader hört fel.

Visa mig vart man kan läsa in ironi i hans påstående.

Postad 08 October 2011 - 17:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är väl klart att det är förstärkaren som påverkade min upplevelse, det var ju förstärkaren jag jämförde med recivern..

Det kan du inte veta så länge du har felkällor som kan påverkar utfallet.

Sen kan man såklart tycka vad man vill om Audiovector, men att de skulle vara usla är väl till att ta i.

Ta i? Nej, jag är helt ärlig. Jag tycker dom är rätt usla, långt ifrån hifi. Mina krav är mycket högre än vad dom klarar av att förmedla. Så jag finner det lustigt att du hoppar på mig som ifrågasätter rätt så basic saker, att jag skulle ha dålig hörsel, när du själv sitter med, i mina öron, skräphögtalare.

Jag tror inte att du har fel på hörseln. Jag tror att du skriver som du gör, antingen för att du gillar uppmärksamheten, eller så har du inte testat Naim ordentligt.

Nej, jag är inte ute efter uppmärksamhet. Försök håll dig till diskussionen.
Jag har hört mängder av Naim system. En kompis har ett Naim system. Men faktum kvarstår, dom gör absolut inget unikt med ljudet. Dom är förstärkare på samma sätt som en Marantz reciever.

Men att så fanatiskt såga Naim, det får ju mig att undra om det verkligen är ljudet du inte gillar, eller om det finns någon annan anledning..

Nu läser du in något jag inte sagt. Jag sågar inte Naim och jag "ogillar" inte ljudet. Min åsikt är att dom påståenden som man läser om Naim inte har med fysiska skillnader utan något som påverkas på ett annat plan, det vill säga inbillning. Jag anser även att man kan få mycket mer för mindre pengar än dom flesta Naim prylar.

Jag måste ha missat det, ändå trodde jag att jag läst hela tråden.(Den är komisk och intressant!)
Var skriver MKarlsson att en förstärkare har mindre betydelse? Och framförallt, var står det, att en billig receiver låter bättre än t.ex en Naim5i?

Bättre och bättre, jag är övertygad att nästan ingen i denna tråden skulle kunna skilja mellan en Naim förstärkare och en vanlig vettig Denon reciever, i ett kontrollerat test.

Endast de oseriösa skryter med mycket watt, anser jag.

Varför det? Man behöver ju rätt mycket watt om man vill kunna återge dynamisk musik på realistiska nivåer, mycket mer än 60 watt (så länge du inte har horn högtalare lr dyl).

Lite offtopic, men att en billig receiver(SIBA) låter bättre än en Naim5i har jag svårt att se. Har dock inte jämfört

Vad är en "SIBA reciver"? Du har inte jämfört men har svårt att se det, av vilken anledning?

Jag orkar inte heller leta igenom tråden..
Men han skriver ju som svar att han undrar hur jag kan uppleva naimen som bättre, och att han är mycket säker på att det inte är förstärkaren som är anledningen.

Konstigt att flera av e" inte "orkar" eller vill besvara frågor men inte har själv några problem att göra nya inlägg och fråga själv.

Redigerat av Berggren, 08 October 2011 - 18:09.

Postad 09 October 2011 - 15:04

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Olika krav, jag tycker dom är rätt ruttna. Säljer på utseende än själva ljudet. För jag finner det intressant att "guldöron" inte hör alla fel på dessa högtalare.

Finns faktiskt dom som föredrar en färgad återgivning och inte har samma krav som en annan. Tex; den personen som drog in mig i hifi världen är starkt troende av färgad återgivning, och till stor del inte bryr om varken akustik eller och dyligt, så länge som ljudbilden var stor och bra och en återgivning som passade honom så var det ok, och han är lika lycklig för det.

Postad 09 October 2011 - 15:14

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Det kan du inte veta så länge du har felkällor som kan påverkar utfallet.

Bättre och bättre, jag är övertygad att nästan ingen i denna tråden skulle kunna skilja mellan en Naim förstärkare och en vanlig vettig Denon reciever, i ett kontrollerat test.

Om det går och utföra en korrekt lyssnings test i närheten av Sölvesborg (naim vs xxx) så är jag villig och ställa upp, inte för att kritisera dig utan för att det kan vara en erfarenhet och ta lärdom av. Speciellt efter som jag inte hittat mitt nirvana än.

Och det är alltid kul och komma iväg och diskutera hifi och musik med andra musik älskare... :)

Postad 09 October 2011 - 15:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Om det går och utföra en korrekt lyssnings test i närheten av Sölvesborg (naim vs xxx) så är jag villig och ställa upp, inte för att kritisera dig utan för att det kan vara en erfarenhet och ta lärdom av. Speciellt efter som jag inte hittat mitt nirvana än.

Och det är alltid kul och komma iväg och diskutera hifi och musik med andra musik älskare... :)

Det går ju alltid att mötas upp någonstans. Det ger mycket mer än tramsa på nätet :)

Postad 11 October 2011 - 14:00

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
http://www.audiorevi...rx.aspx#review0

För er som vill ha lite opartisk läsning om Nail 5i

B)

Postad 11 October 2011 - 14:11

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Angående watt och peakar
  • 50W continuous output into 8-Ohm loads, 500W peak into 1-Ohm.
:D räcker bra för det den är ämnad att göra.

Allt annat om blindtester och watt mm är bara bullshit som skrivs här, gå och lyssna istället. B)

Postad 11 October 2011 - 14:27

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Inte "krav", utan "smak". Jag, och det finns säkert fler, tycker exempelvis att en del av de saker som du förordar låter direkt dåligt. Har vi då högre "krav" än dig? Knappast men en annan smak.

Du sitter ju inte inne med alla svar och sanningar, även om du gärna vill få det att framstå så men det är enormt underhållande att att ta del av dina åsikter och dina "fighter". Det finns ju alltid en på varje forum ;)

Om det nu är så att du tycker att Audiovector är ruttna medan så många tycker om dessa högtalare så är det ju faktiskt du som har "guldöron" och hör dess fel medan vi andra vanligt halvdöva inte gör det.

Postad 11 October 2011 - 20:45

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

http://www.audiorevi...rx.aspx#review0

För er som vill ha lite opartisk läsning om Nail 5i

B)

Vart ser du det opartiska där?

Angående watt och peakar

• 50W continuous output into 8-Ohm loads, 500W peak into 1-Ohm.
:D räcker bra för det den är ämnad att göra.

Allt annat om blindtester och watt mm är bara bullshit som skrivs här, gå och lyssna istället. B)

Ja, 50 watt är extremt lite om man ska återge dynamisk musik. Men Naim ägare kanske gillar dynamiskt komprimerad återgivning? :)

Inte "krav", utan "smak". Jag, och det finns säkert fler, tycker exempelvis att en del av de saker som du förordar låter direkt dåligt. Har vi då högre "krav" än dig? Knappast men en annan smak.

Tafflig basåtergivning är knappast smaksak. Samma med dist och diverse förändringar av ljudet. Sen så finns det ju så klart smakskillnader men jag har svårt att se någon anser det är smaksak om högtalaren distar tidigt är en smaksak eller ej.

Du sitter ju inte inne med alla svar och sanningar, även om du gärna vill få det att framstå så men det är enormt underhållande att att ta del av dina åsikter och dina "fighter". Det finns ju alltid en på varje forum ;)

Jag har inte sagt jag har alla svar eller sanningar. Jag vet inte om du har problem att läsa vad som skrivs eller om du bara hittar på saker. Jag har hela tiden framhållet den empiri som finns och att folk bör göra tester med så lite felkällor som möjligt.
För alla som läser så inser man att jag inte framför sanningar (det är snarare Naim ägarna som sprider myter om Naims förträfflighet), utan snarare tvärtom, jag påpekar att man bör testa alla dessa "sanningar" som sprids. Kritiskt tänkande, något som är bra att ha.

Om det nu är så att du tycker att Audiovector är ruttna medan så många tycker om dessa högtalare så är det ju faktiskt du som har "guldöron" och hör dess fel medan vi andra vanligt halvdöva inte gör det.

Vad det beror på vet man inte. En stor faktor är nog precis det jag tagit upp om och om igen, att folk påverkas av allt annat än själva ljudet. Att ett utseende, rykte, recensioner mm påverkar hur man upplever något är precis det jag påpekat.
Jag har knappast några guldöron, men mina krav är högre än vad dom kan leverera iaf. På samma sätt som många nog anser CV är dåliga, men det finns dom som anser det är skitbra prylar.

Postad 11 October 2011 - 21:00

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Du väljer att kommentera valda delar som passar dig.
Säger återigen Bullshit gå och lyssna och avgör själv om det är komprimerad dynamik.
Spela en CD på en Naim Cdp förslagsvis och skippa mp3 tramset.

AV och Naim är en bra combo.

Postad 11 October 2011 - 21:08

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Du väljer att kommentera valda delar som passar dig.
Säger återigen Bullshit gå och lyssna och avgör själv om det är komprimerad dynamik.
Spela en CD på en Naim Cdp förslagsvis och skippa mp3 tramset.

AV och Naim är en bra combo.

Vad kommentera jag inte?
Vad är det som är bullshit? Det är ju ett fysiskt faktum att Naim förstärkaren kommer klippa tämligen tidigt, speciellt om man har dynamiskt material och normalhögtalare. För hårdkomprimerad metal eller hornhögtalare så kan man spela högre, ja.
Vad har mp3 med detta att göra?

Postad 11 October 2011 - 21:12

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Har du lyssnat på Naim?

Redigerat av Droppy, 11 October 2011 - 21:13.

Postad 11 October 2011 - 21:19

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Vad kommentera jag inte?
Vad är det som är bullshit? Det är ju ett fysiskt faktum att Naim förstärkaren kommer klippa tämligen tidigt, speciellt om man har dynamiskt material och normalhögtalare. För hårdkomprimerad metal eller hornhögtalare så kan man spela högre, ja.
Vad har mp3 med detta att göra?

Detta är bullshit.

Postad 11 October 2011 - 21:19

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Tänk vad roligt det är att "vetenskapligheten" i form av slumpgeneratortest lever och frodas i denna tråd som nu nått 14 sidor. Det är nog bäst att Naimägarna säljer sina förstärkare och slår till på en begagnad Denon 2105 för att få bättre ljud.

Trots att exakt samma debatt förekommit i sju svåra år här har jag fortfarande inte förstått fördelen i att slumpa fram testobjekten för att analysera ev skillnader.

Jag och slumpgeneratorn går helt enkelt inte ihop.

Edit: Angående klippning - det vore mycket intressant att ställa en Denon 2105 mot en Naim och se vilken som klarar av att spela högre före den klipper. Jag lägger en röst på Naimen då jag inte ser storheten i Denons s.k transparenta heliga graal.

Sedan är ju frågan hur mycket volym man tänkt ta ut, personligen skulle jag inte få för mig att försöka kräma ur 110 dB ljudtryck och mer ur stereon. Om jag absolut har det behovet går jag rakt på en PA-anläggning istället.

Jag tar helt klart en 50 W-förstärkare som låter bra enligt mig istället för att få effekthysteri och börja jaga 300 Watt mätt 20 Hz-20 Khz. I vilket fall som helst tar jag 50 Wattaren framför en lågbudget-receiver där strömförsörjningen är rejält kompromissad och effekten anges till 7 x 100 Watt även om det är omöjligt vid drift av alla kanaler.

Om jag absolut måste ha hög effekt och spela på riktigt hög volym blir det PA-steg och dito högtalare som tål sådan hård drift timme efter timme.

Edit: Jag är också övertygad om att jag spelar skjortan av en "transparent anläggning" bestående av Pioneer DV-668, Denon AVR-2105 och Ino-högtalare med en bra hörlursanläggning för mindre pengar i form av ren ljudkvalitet. Hörlursanläggningen är då matad med FLAC eller ALAC från en dator som kopplats in via en USB-DAC via en hörlursförstärkare.

Då priser är en viktig faktor att hänga upp sig på eftersom s.k "dyrfi" måste sågas till varje pris lägger jag in att hörlurssystemet går att få till ett riktigt lågt pris, framförallt jämfört med vad ett par Pi60 kostar. I valet mellan ovanstående LTS-rekommenderade anläggning och ett lursystem med lurar för 3000 kronor och DAC samt förstärkare för 3000 kronor (totalt 6000 kronor) sätter jag mina pengar på att lurarna vinner. ;)

Att jag börjar finna ett nöje i att såga de transparenta produkterna beror på att dessa "råkar" innehas av samma personer som ständigt för fram slumpgeneratorn som ett viktigt verktyg vid s.k "korrekt testande". D.v.s att slumpning av testobjekten är den enda metoden som ger ett korrekt, tillförlitligt och allmängiltigt resultat som kan översättas till att förstärkare och signalkällor är mer eller mindre identiska ljudmässigt. :rolleyes:

Apropå pris/prestanda: när jag köpte mitt hörlurssystem sade säljaren att den ljudkvalitet jag fick var den bästa som butiken ö.h.t hade sålt till en kund, d.v.s att mitt system spelade bättre än deras högtalarbaserade lösningar (i highendklassen) i.o.m att jag bl.a eliminerade det rumsliga problemet.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 October 2011 - 21:38.

Postad 11 October 2011 - 21:33

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Ja precis som AVR4000 skriver det är ju inte i Globen som grejerna ska avnjutas.

Postad 11 October 2011 - 21:46

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Ja precis som AVR4000 skriver det är ju inte i Globen som grejerna ska avnjutas.

Ju mer jag ser detta ständiga argumenterande om slumpgeneratortester som den enda sanningen och att förstärkare samt signalkällor ger obefintlig skillnad, desto mer motståndare blir jag mot dessa teorier.

Det börjar bli dags för vissa personer att fundera igenom rimligheten i att slumpa fram testobjekt istället för att låsa sig till att detta är testmetoden numero uno.

Jag hade inte heller ställt upp om någon bad mig prova olika sorters öl genom att slå tärning om vad som hälls upp i glaset. Den enda testmetodiken för HiFi jag kan ha förtroende för är då varje objekt analyseras för sig. Att tro på slumpen som ett bra analysverktyg är helt enkelt väldigt naivt. Å andra sidan är det logiskt eftersom livets uppkomst tydligen också var en slump, om slumpen klarat en så pass stor sak - då bör den ju vara behjälplig även vid HiFi-testande.

Tyvärr så tror jag inte på varken slumpen när det gäller livets uppkomst och sågar den för HiFi-bruk också - och ja, jag föredrar numera att le överseende åt de som sågar Naim och skriker om sina slumpgeneratorer (även kallat blindtest) samt parar ihop detta med begreppet "vetenskap".

Postad 11 October 2011 - 21:56

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Kom igen nu Ageve kör ditt värsta..........såga på...zzzzzz.

Postad 11 October 2011 - 22:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Detta är bullshit

Tänker du likadant när det handlar om t ex bilar?

"Min Fiat Ritmo är snabbare än en Ferarri F50. Vad som har mätts upp spelar ingen roll, det är bara siffror!" ;)

Redigerat av Ageve, 11 October 2011 - 22:19.

Postad 11 October 2011 - 22:19

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Hmm, bil analogier är perfekt för hifitrådar Men då får Ni allt byta till 80-tals Jagga där bara 6st
cylindrar i V12án går rent (Naim) men i takt vs en Toyota Corolla (Denon 2105) med 1,2 liters motor och rattmuff ;)

Redigerat av Bongo_Mongo, 11 October 2011 - 22:22.

Postad 11 October 2011 - 22:22

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Nja om "allt går på mätningar" så kan man ju oxå säga att avföring och chokladpudding mätbart har samma/liknande densitet - smaken kommer dock skilja kraftigt... - jag respekterar mätvärden men jag tror att de vill ha sagt att det även finns smak med i det hela då vi lyssnar med sinnet.

Edit: för att göra en liknelse alltså :)

Redigerat av Unregistered95265801, 11 October 2011 - 22:31.

Postad 11 October 2011 - 22:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Kom igen nu Ageve kör ditt värsta..........såga på...zzzzzz.

Bifogad fil  doomnaim.jpg   85.65K   4 Antal nerladdningar

Postad 11 October 2011 - 22:37

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Jag tänker så här ageve, du postar en bild till ett skitspel helt enkelt på grund av att ville_vonka gjorde sin avföringsjämförelse.

Redigerat av Lovsta, 11 October 2011 - 22:37.

Postad 11 October 2011 - 23:15

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Kanske vi borde bena ut vad vi anser är viktigt i en anläggning och hur vida vilka egenskaper som behövs för att komma vidare i diskussionen.
Vi kanske kan ta bort färgning av ljudet till en början med (verkar ju orsaka en hel del heta känslor och är ett subjektiv egenskap hos förstärkaren som var och en får gilla eller ogilla som han/hon vill)...
Och vilken typ av musik som ska återges, komprimerat som dagens POP/ROCK (generellt set då) eller högdynamisk musik utan någon komprimering?

Hade varit kul om vi kommit fram till en objektiv bedömning.

Någon som känner sig manad till en första start?

Brus nivå?
Effekt?
o.s.v

Postad 11 October 2011 - 23:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag vill nog säga att effekten hos en anläggning är enormt viktig, annars händer ju ingenting =)
att spela med låg disortion vid hög belastning är en annan sak som jag anser är viktigt hos ett bra system, oavsett märke.

separation i ljudet är mycket trevligt, men det hänger väl mer på högtalaren än på förstärkaren, liksom ljudet i allmänhet.

Postad 11 October 2011 - 23:46

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Men nånting naim verkar göra är ju att "färga till" extra dynamik, det måste ju vara en jävligt bra egenskap.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.