trixeo pure original ser ja fram emot..HeheGöra om skulle jag säga. Jag kommer med en cfw så småningom men den kommer inte att innehålla särskilt många moddar. Jag satsar på renhet och original i fortsättningen.
Nokia 808 PureView 512MB RAM 16GB
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(18)
|
Inga priser |
Vilken lur med HDMI? (4 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 14 September 2012 - 15:12
Postad 17 September 2012 - 12:04
Jag vill ha en riktigt bra kamera på den telefon som ska ta över efter min N8, så några alternativ ser jag inte riktigt. Just nu är det egentligen mest en fråga om ett utdöende operativsystem som knappast kommer att prioriteras under de kommande två åren (och så länge vill jag kunna behålla telefonen utan att vara missnöjd med den) vs en telefon som enligt mig är alldeles för stor (Lumia 920).
Helst av allt vill jag ha en telefon med samma specs som Lumia 920 (allra helst med en kombination av PV-teknikerna såklart...) men med en 4" skärm. Tror bara att jag inte att jag orkar vänta på den, om den ens kommer.
Redigerat av Dunbar, 17 September 2012 - 12:05.
Postad 17 September 2012 - 13:13
- AMOLED-Skärm, Visst kommer 920 få en schysst skärm men fördelarna man har med AMOLED försvinner
- MicroSD-Plats
- Kameran: Zoommöjligheter, Storlek på sensor, Riktig blixt, mm
- Radio och FM-Sändare
- HDMI-utgång
- Utbytbart batteri
Redigerat av bag, 17 September 2012 - 13:13.
Postad 26 September 2012 - 15:10
Väldigt frustrerande om man vill komma igång snabbt när batteriet råkat dö under tex ett samtal..
Postad 26 September 2012 - 21:08
Faktiskt aldrig lyckats dra slut på batteriet helt ännu. Laddar du med originalladdaren då detta händer?Vill bara kolla om fler har det problemet att om man råkar köra slut på batteriet så mobilen dör så tar det ca 20-30min innan jag kan få igång den när jag satt i laddaren,
Väldigt frustrerande om man vill komma igång snabbt när batteriet råkat dö under tex ett samtal..
Postad 26 September 2012 - 21:14
Samma sak gäller för Samsung för upplysning.Vill bara kolla om fler har det problemet att om man råkar köra slut på batteriet så mobilen dör så tar det ca 20-30min innan jag kan få igång den när jag satt i laddaren,
HTC däremot är det bara att kicka igång med sekunden man sätter i laddaren.
Postad 26 September 2012 - 22:39
Japp.. Kanske blir bättre vid uppdatering om man har tur..Faktiskt aldrig lyckats dra slut på batteriet helt ännu. Laddar du med originalladdaren då detta händer?
Postad 27 September 2012 - 14:54
Denna mod är jättemycket bättre än 11*3, men för mig är även 10x3 i portraitläget svårt att skriva snabbt på utan att det blir många feltryck.- Uppdaterat Nokia 808 firmware till 112.020.0311
- TangentbordsMod (trixeo) - 10x3 tangentbord ger något större tangenter att trycka på än standard 11x3.
Går det att modda och koka ihop ett cfw med ett "svenskt" tangentbord på 9x3 (typ flytta q,z,x till shift-tangentbordet där siffor ligger? Kan du ge några tips hur man går vidare isåfall?
Postad 27 September 2012 - 15:43
Så här gick jag till väga:@ Trixeo:
Denna mod är jättemycket bättre än 11*3, men för mig är även 10x3 i portraitläget svårt att skriva snabbt på utan att det blir många feltryck.
Går det att modda och koka ihop ett cfw med ett "svenskt" tangentbord på 9x3 (typ flytta q,z,x till shift-tangentbordet där siffor ligger? Kan du ge några tips hur man går vidare isåfall?
- Tog filerna peninputssqwinconfiginfo_01.rsc samt peninputvkbwindowconfiginfo_01.rsc (vilket är de engelska filerna med 10x3) och moddade dem med "Nokia QWERTY-Keyboard Editor" genom att lägga till åäö ÅÄÖ
- Spara dem som peninputssqwinconfiginfo_06.rsc och peninputvkbwindowconfiginfo_06.rsc (svenska).
Du behöver alltså hitta en redan färdig uppsättning av ett 9x3 tangentbord för att genomföra vad du vill åstadkomma. Jag hade gärna sett ett 10x4 (0-9 översta raden) men ej lyckats med detta.
Postad 01 October 2012 - 16:02
Tack för tipset, men att hitta 9x3 förlaga verkar vara lika omöjligt som att hitta en 10x4 (hittade och testade för skojs skull ett 11x4, men det var föga användbart i portraitläge...).Så här gick jag till väga:
- Tog filerna peninputssqwinconfiginfo_01.rsc samt peninputvkbwindowconfiginfo_01.rsc (vilket är de engelska filerna med 10x3) och moddade dem med "Nokia QWERTY-Keyboard Editor" genom att lägga till åäö ÅÄÖ
- Spara dem som peninputssqwinconfiginfo_06.rsc och peninputvkbwindowconfiginfo_06.rsc (svenska).
Du behöver alltså hitta en redan färdig uppsättning av ett 9x3 tangentbord för att genomföra vad du vill åstadkomma. Jag hade gärna sett ett 10x4 (0-9 översta raden) men ej lyckats med detta.
Fråga: tycker du det FP2-tangentbordet (alltså enbart tangentbordet/förbättrad inmatning i sig) motiverar en omflashning och uppgradering til FP2? Har du testat om "Nokia QWERTY-Keyboard Editor" funkar att modda det nya FP2 eng-tangentbordet och lägga till åäö ÅÄÖ så man kan få ett "10x3 svenskt" därvid?
Postad 01 October 2012 - 21:16
Jag är inte rätt person att fråga, använder tangentbordet på telefonen endast i nödfall, samt att jag just nu kör engelskt. Har inte orkat kolla om det skulle funka med att modda det. peninputssqwinconfiginfo_01.rsc finns ej med i FP2, peninputvkbwindowconfiginfo_01.rsc går dock fint att öppna i Nokia QWERTY-Keyboard Editor.Tack för tipset, men att hitta 9x3 förlaga verkar vara lika omöjligt som att hitta en 10x4 (hittade och testade för skojs skull ett 11x4, men det var föga användbart i portraitläge...).
Fråga: tycker du det FP2-tangentbordet (alltså enbart tangentbordet/förbättrad inmatning i sig) motiverar en omflashning och uppgradering til FP2? Har du testat om "Nokia QWERTY-Keyboard Editor" funkar att modda det nya FP2 eng-tangentbordet och lägga till åäö ÅÄÖ så man kan få ett "10x3 svenskt" därvid?
Postad 02 October 2012 - 08:56
EDIT: Alla inställningar odyl verkar behållas utan backup, var ivrig & körde OTA. Sweetness
Redigerat av Gamera, 02 October 2012 - 09:02.
Postad 02 October 2012 - 09:23
ursäkta?? Menar du Nokia har släppt den äntligen nu?Installerar just nu FP2! laddade ner den på en halv minut OTA, via 3g. Spännande!
EDIT: Alla inställningar odyl verkar behållas utan backup, var ivrig & körde OTA. Sweetness
Det va ju inte en dag för tidigt isf..Gött mos
Postad 02 October 2012 - 09:51
Bifogad fil(er)
Redigerat av big_swede70, 02 October 2012 - 09:54.
Postad 02 October 2012 - 10:24
jag hittade via OTA.spännande att se om alla program blir kvar och fungerar.Scandinavia 059M961 finns numer ta ner via navifirm... men mobilen hiitar den inte??
Postad 02 October 2012 - 11:23
Min jä**a navifirm hittar inte ett skit nyttScandinavia 059M961 finns numer ta ner via navifirm... men mobilen hiitar den inte??
Redigerat av trixeo, 02 October 2012 - 11:27.
Postad 02 October 2012 - 11:27
ursäkta?? Menar du Nokia har släppt den äntligen nu?
Det va ju inte en dag för tidigt isf..Gött mos
Jo. & moset är extra gott idag.
jag hittade via OTA.spännande att se om alla program blir kvar och fungerar.
De program jag hunnit prova hittills flyter på som vanligt eller bättre. Möjligt att d är placebo, men jag upplever nallen som ännu snärtigare, generellt. Lite fler & snyggare effekter i menyer &dyl. Galleriet funkar nu även i horisontellt läge & visar vilken upplösning bilderna har, men d verkar fortfarande inte gå att markera flera bilder annat än via filhanteraren. Vet inte om huvudet spökar, men anar små kosmetiska ändringar i kameramenyn, typ förklarande småtexter.
Det bästa av allt: tangentbordet går att använda utan att få destruktiva impulser. Jubel jubel.
Postad 02 October 2012 - 11:33
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 02 October 2012 - 11:35.
Postad 02 October 2012 - 11:50
http://nds2.fds-fire...8_signature.bin
http://nds2.fds-fire...10.1507_018.vpl
http://nds2.fds-fire..._prd.rofs3.fpsx
http://nds2.fds-fire...10.1507_018.dcp
http://nds2.fds-fire..._prd.rofs2.fpsx
http://nds2.fds-fire...u_prd.core.fpsx
http://nds2.fds-fire...01_79u.uda.fpsx
Postad 02 October 2012 - 11:52
Ohh tack, alla utom emms-filenTrixeo min vän, varsågod och kocka ihop något trevligt...hehe
http://nds2.fds-fire...8_signature.bin
http://nds2.fds-fire...10.1507_018.vpl
http://nds2.fds-fire..._prd.rofs3.fpsx
http://nds2.fds-fire...10.1507_018.dcp
http://nds2.fds-fire..._prd.rofs2.fpsx
http://nds2.fds-fire...u_prd.core.fpsx
http://nds2.fds-fire...01_79u.uda.fpsx
Postad 02 October 2012 - 11:53
Redigerat av big_swede70, 02 October 2012 - 11:55.
Postad 02 October 2012 - 11:55
Den finns kanske inte under production external utan i "nokia care suite"va e den då? markerade alla och kopierade dem hit
Postad 02 October 2012 - 11:58
Där finns inte den nya fw ännu tyvärrDen finns kanske inte under production external utan i "nokia care suite"
Bifogad fil(er)
Postad 02 October 2012 - 11:58
Kolla om filen RM-807_M006.11.emmc.fpsx inte finns om du väljer "Sever: Nokia Care Suite"screenshoot på alla filer
Postad 02 October 2012 - 12:11
Kolla om filen RM-807_M006.11.emmc.fpsx inte finns om du väljer "Sever: Nokia Care Suite"
Den nya fw finns inte att välja ens under nokia care suite än
Postad 02 October 2012 - 12:43
Efter att jag laddat hem det du länkade dök de även upp i Navifirm skumt nog, men som sagt inte under NCS. Behöver inte emms egentligen, fixar en cfw under dagen.Den nya fw finns inte att välja ens under nokia care suite än
Postad 02 October 2012 - 14:30
Postad 02 October 2012 - 16:22
låter kanon braKlar med cfw nu, testar den lite på min 808. Hade dock problem att uppdatera från 1506 som jag hade på den innan, blev tvungen att köra dead phone flash, sedan följde jag instruktioner i phoenix, dra ur usb, ta ur batteri, sätt i usb, sätt i batteri, tryck på power. Då funkade det.
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 02 October 2012 - 16:28.
Postad 02 October 2012 - 18:56
Postad 02 October 2012 - 20:57
Jag har dock en fråga. jag har kvar min gamla N8 som ännu inte fått refresh installerat eftersom den inte dyker upp som OTA eller via NS.
Jag fick då en rolig idé i skaftet.. Vad tror ni om att flasha om N8 med 808 firmware? Funkar det rent tekniskt? Vad skulle kunna hända? Troligen så exploderar ju inte telefonen men kan den tvärdö och inte fungera igen? :-)
Postad 02 October 2012 - 21:09
Guide för hur du flashar hittar du här: https://www.minhembi...dpost&p=3611488
Nyheter från v1b till v2:
- Uppdaterat Nokia 808 firmware till 113.010.1507
Vad är skillnaden på denna CFW och original?
- Alla språkresursfiler, tangentbord, hjälpfiler mm. förutom svenska och engelska har raderats från enhet C: och Z: i telefonen (sparar utrymme).
- Nokias animation (händerna) samt välkomstsignalen när telefonen startas upp är avstängda.
- Funktionen "Använd telefonen som modem" använder en fil (phone_as_modem.iso), denna är flyttat till E: - 8MB mer utrymme på C:.
- Uppdaterade Nokia-program, alla till senaste version.
- Ledigt utrymme på C: direkt efter flash: 522MB.
Moddar/apps på Z: (ligger kvar efter hard rest)
- InstallServerWithLogMod (CODeRUS) - Denna mod är förmodligen den viktigaste av alla, den gör att du kan installera osignerade appar. (Tips: skapa en "installserver"-mapp i roten på en enhet så kopieras alla installationsfiler även dit - om du vill analysera vad som installerats tex.).
Avinstallerade/raderade program och filer:
- Mobile Security F-Secure
- Security Engine F-Secure
- JoikuSpot Light
- Psiloc World Traveler
- Vlingo - Voice
- JoikuSpot Light Engine
- Bounce Boing Battle
- Microsoft Communicator
- Shazam
- pinbaseddial
- ColorizIt
- Silent Film Director
- urihandlerpkg
- Nokia Recommends widget
- CNN Int
- Microsoft Configure Applications
- Nokia recommande
- Microsoft Apps
- Microsoft Lync
- Microsoft Shared
- joinplugins
- Phone_as_modem (flyttad till E:)
- NFC tutorial
- MS Office samples
- Rensat MMC från allt, flyttat phone_as_modem dit från C:
Kända buggar/nackdelar:
- Inga kartor är med i denna CFW då det skulle bli en allt för stor fil att ladda ned. Tips: koppla telefonen till Nokia Suite och ladda hem de kartor du vill ha med hjälp av denna. Innan du gör det, starta Kartor på telefonen en gång och stäng det sedan igen, efter det kan du ladda hem kartor med Nokia Suite.
Den har funnits av och till hela dagen på servrarna, vet inte riktigt vad Nokia håller på med.Nyfiken fråga. Varför får inte jag upp att det finns en uppdatering via OTA? Den har ju släppts med den produktkoden som jag lagt in( Trixeos cfw). Beror det på att jag eg har en svart 808 med en vit 808 cfw eller??
Postad 02 October 2012 - 21:13
Ladda hem min CFW för N8:an här: https://www.minhembi...dpost&p=3645294Ja är supernöjd med FP2 så här långt.. Finns inget att klaga på :-)
Jag har dock en fråga. jag har kvar min gamla N8 som ännu inte fått refresh installerat eftersom den inte dyker upp som OTA eller via NS.
Jag fick då en rolig idé i skaftet.. Vad tror ni om att flasha om N8 med 808 firmware? Funkar det rent tekniskt? Vad skulle kunna hända? Troligen så exploderar ju inte telefonen men kan den tvärdö och inte fungera igen? :-)
Nej, det går inte alls att flasha med fel firmware, du dår stopp redan i Phoenix. Om du mot förmodan skulle få in själva core i N8:an skulle du bränna den innan du ens ropat hej.
Postad 02 October 2012 - 21:45
Nyfiken fråga. Varför får inte jag upp att det finns en uppdatering via OTA? Den har ju släppts med den produktkoden som jag lagt in( Trixeos cfw). Beror det på att jag eg har en svart 808 med en vit 808 cfw eller??
Troligen beror det på att nokia dragit tillbaka fp2. Bizarrt, jag vet, men det verkar vara problem med antingen distributionen eller kompabiliteten t.ex med bla. butiken. Kan läsa mer här: http://conversations...ew-even-better/
Dom ska förhoppningsvis rulla ut den igen så snart strulet är uppstyrt.
Har själv inte upplevt något annat än fröjd sen imorse.
Postad 02 October 2012 - 21:47
Postad 02 October 2012 - 21:51
Ladda hem min CFW för N8:an här: https://www.minhembi...dpost&p=3645294
Nej, det går inte alls att flasha med fel firmware, du dår stopp redan i Phoenix. Om du mot förmodan skulle få in själva core i N8:an skulle du bränna den innan du ens ropat hej.
Men om jag väljer dead phone flash i Phoenix blir det stopp även där?
Jag är inte på något sätt upplyst i detta ämne så jag bara tänker fritt här :-p
Ja har inget behov av att flasha om den.. Den ligger bara och skräpar och uppgraderingen till 808 är enbart pga kameran inte alls vill vara med och leka. Den vill liksom inte fokusera även om den visar "grönt fokusfönster" så blir bilderna extremt suddiga..
Jag tänkte bara leka lite med den för annars kommer telefonen damma bort i ett hörn ;-)
Postad 02 October 2012 - 22:06
Men om jag väljer dead phone flash i Phoenix blir det stopp även där?
Jag är inte på något sätt upplyst i detta ämne så jag bara tänker fritt här :-p
Ja har inget behov av att flasha om den.. Den ligger bara och skräpar och uppgraderingen till 808 är enbart pga kameran inte alls vill vara med och leka. Den vill liksom inte fokusera även om den visar "grönt fokusfönster" så blir bilderna extremt suddiga..
Jag tänkte bara leka lite med den för annars kommer telefonen damma bort i ett hörn ;-)
Du har väl pillat bort plastfilmen som sitter på linsen??? Har läst om andra som missat den och fått pissbilder pga det... bara en tanke
Postad 02 October 2012 - 22:48
Väldigt sött av dig att fråga.. Men telefonen är 2 år gammal, tappad ett antal gånger i golvet och många fina kort har kommit från min N8..Du har väl pillat bort plastfilmen som sitter på linsen??? Har läst om andra som missat den och fått pissbilder pga det... bara en tanke
:-)
Postad 03 October 2012 - 00:36
Okaj, fatta det som du alltid haft problem med bildqualityn.Väldigt sött av dig att fråga.. Men telefonen är 2 år gammal, tappad ett antal gånger i golvet och många fina kort har kommit från min N8..
:-)
Postad 03 October 2012 - 11:59
Får inte ovi sync o fungera. Säger bara "Tjänsteaktiveringen misslyckades. Försök igen senare"
någon som har samma problem.
Har kört med trixes programvaror tidigare både i n8 och 808 och det har alltid funkat.
Mvh Karl
Redigerat av KarlzZ, 03 October 2012 - 12:15.
Postad 03 October 2012 - 14:53
Använder inte själv det men testade en gång då de hade serverproblem, kanske har de det nu också?Har ett problem efter ja la in trixeos senaste cfw.
Får inte ovi sync o fungera. Säger bara "Tjänsteaktiveringen misslyckades. Försök igen senare"
någon som har samma problem.
Har kört med trixes programvaror tidigare både i n8 och 808 och det har alltid funkat.
Mvh Karl
Postad 03 October 2012 - 15:38
Redigerat av big_swede70, 03 October 2012 - 15:59.
Postad 03 October 2012 - 15:41
Använder inte själv det men testade en gång då de hade serverproblem, kanske har de det nu också?
Okey. kontaktade nokia men han visste inte vad Nokia Synk var för nått.
Ska pröva radera allt o lägga in din senaste igen o sen om de hjälper.
Ingen annan som använder nokia synk som kan pröva o synka?
Mvh Karl
Postad 03 October 2012 - 16:12
Inställningar/telefon/språk/tryck på skrivspråket-tex svenska...Enkel fråga:hur ändrar man numer från qwerty till numerisk knappsats?jag blir tokig,hittar inte det valet längre när man skriver..Ant jag som e blind men någon får gärna berätta för jag ger upp nu,provat allt nu
http://discussions.nokia.com/t5/Software-Updates/New-software-update-for-Nokia-603-700-701-and-808-Pureview-Nokia/m-p/1566800#M122651Hi all,
just a quick heads up. We've heard about some issues after the update and now decided to take the update files off our servers until we have investigated the case.
I'll announce it here once the update is available again, but for the moment please don't worry if your phone doesn't get the update.
Thanks!
Best regards,
Yvonne
Postad 03 October 2012 - 16:12
inställningar .telefon. språk .skrivspråkEnkel fråga:hur ändrar man numer från qwerty till numerisk knappsats?jag blir tokig,hittar inte det valet längre när man skriver..Ant jag som e blind men någon får gärna berätta för jag ger upp nu,provat allt nu
Postad 03 October 2012 - 16:15
tack för hjälpen men numer kan man ju inte byta under tiden mån skriver ju..? Eju en försämring juinställningar .telefon. språk .skrivspråk
Postad 03 October 2012 - 16:21
håller med om det inte finns något sätt att snabbt ta bort ord.förslag tex. Kanske finns något sätt.vill ja ha qwerty vrider jag bara telefonen till landskap.saknar när man skriver här att det inte finns pilar med om man behöver gå tillbaka och ändra något man skrivit.annars har jag äntligen fått ord förslag som jag saknat.blir nog toppen bara man använt den ett tagtack för hjälpen men numer kan man ju inte byta under tiden mån skriver ju..? Eju en försämring ju
Redigerat av Unregistered0a756c1f, 03 October 2012 - 16:24.
Postad 03 October 2012 - 16:30
Postad 03 October 2012 - 17:18
internetradio saknas oxå blaefter jag installerade trixeos senaste så hittar jag inte cut the rope i nokia store,inte opera mobile men den fanns på deras hemsida m.opera.com
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
Vilken lur med HDMI?
12 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?