yes det menar jag
Ok, hoppas att ingen blev smittad. Krya på dig.
Corona och hur den sprids och är aktiv
Startad av
hundrakg
, nov 14 2020 18:26
2286 svar till detta ämne
Postad 29 december 2020 - 12:34
Du har rest nu i jul, mot rekommendationerna. Loko.spk reste i somras när det inte fanns motsvarande rekommendationer. Är det något jag missar
Att man bara smittar 24 timmar innan man får symtom, det var nytt för mig. Det jag hört är att man smittar som mest i anslutning till att man blir sjuk. Inkubationstiden är väl ca 7 dagar, därav en veckas karantän. Att man skulle vara helt smittfri de 6 första dagarna verkar tveksamt. Postad 29 december 2020 - 12:50 Jag tror att ett problem som vi har är att många inte ser sig själva i "riskgrupp". Samtidigt visar verkligheten att vi kan inte veta hur sjuka vi blir innan vi får sjukdomen. Jag vet 80+ som klarat detta bra och yngre som blivit rejält dåliga. En dag kommer vi sannolikt att få förklaringar på detta. Men just nu förstår vi inte viruset tillräckligt bra.
Dessutom, som en IVA-läkare sa nyligen, "Alla är i riskgrupp". Kan man bli sjuk eller skadas så tillhör man riskgrupp för att behöva sjukvård. Och då finns man i en riskgrupp som påverkas av Covid-19. Postad 29 december 2020 - 13:01
Faktiskt inte nytt för mig! Samma sak sa smittspårningen här uppe hos oss att man bara går 24 timmar före symtom nu då smittospridningen på de som utvecklar symtom i smittspårning tidigare inte synts smitta innan, därav 24 timmar, mot tidigare 48 timmar man hade här. Jag misstänker att detta inte är något 100%-igt. Kan säkert smitta innan. Vad vet jag? Mycket vi inte vet om Covid, men jag lyssnar hellre på de som jobbar med detta efter de direktiv man har än experterna på minhembio-forum. Postad 29 december 2020 - 13:20
Helt fel taktik, givetvis är minhembio-forum rätt kanal att lyssna på. Postad 29 december 2020 - 13:23 Jag har följt de nationella råden. Umgåtts med dom jag normalt umgås med. Handlat mat själv (med munskydd) tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Inte gått ut i julhandeln i gallerior som Mogge och Steffe gjort. Postad 29 december 2020 - 13:33
Smittspårning till max 24 timmar innan har jag också hört. Det beror väl delvis på att det blir praktiskt svårt att gå längre bak och man smittar maximalt då. Dessutom är ju smittspårning en ändlig resurs.
Det tolkar jag inte som att man är smittfri till de sista 24 timmarna Postad 29 december 2020 - 13:34
FHM rekommenderade inte "onödiga" resor i juni heller så det känns som ni missat något här Postad 29 december 2020 - 14:03
Nej, jag förstod bara inte vad du ville ha sagt med ditt inlägg. Det var inte supertydligt för mig. Med lite vilja gick det med smileyn t.o.m. att tolka det som beröm.
Jag har ingen ambition att sitta på någon hög häst (än mindre stå
Anser du verkligen att det är likvärdigt med att rakt av trotsa rådande rekommendationer rörande både umgänge och resande? I en tid när vi faktiskt HAR haft ökad spridning ett par månader och läget nu är nästan lika illa som i våras? Det kan du väl på allvar inte tycka? Postad 29 december 2020 - 14:06
Ytterligare kommentarer känns överflödiga.
Edit: Kan möjligen göra kommentaren att leta kryphål känns just nu, det verkar mindre klokt. Redigerat av Mr_Tom, 29 december 2020 - 14:09. Postad 29 december 2020 - 14:08
Nej, varför skulle FHM rekommendera resor? Däremot avrådde inte UD resor till Tyskland.
Jag åkte i September, och utnyttjade inget kryphål. Det har du inte heller gjort, du har rakt av brutit mot rekommendationerna. Ingenstans ges utrymme för att träffa familj,, som man normalt inte umgås med, bara för att de är just familj (det skiter ju viruset i). Postad 29 december 2020 - 14:54 I krisinformation.se ges utrymme för familj och sådana man normalt umgås med vilket ju kanske hörs på namnet Postad 29 december 2020 - 15:27 Postad 29 december 2020 - 15:32
Nej men rekommendationerna och råden sa att man skulle undvika onödiga resor även i september! Vad har det med saken att UD inte avrådde resor till Tyskland? Du bröt mot dessa rekommendationer PUNKT! Sluta kasta sten i glashus! Postad 29 december 2020 - 15:33
Nu är ju de väl så intelligenta som en själv så det hade vi nog tagit om så skett. De vet ju hur jag lever och jag vet hur de lever. Postad 29 december 2020 - 15:37
Finns det ingen moderator som kan radera denna tråd och hänvisa till krisinformation.se? Postad 29 december 2020 - 15:46
dom har redan raderat en tråd innan. även i den tråden fanns det ett gäng förståsigpåare som tror sig veta bättre än alla andra Postad 29 december 2020 - 15:56 Problemet är väl snarare de övriga som inte kan ta in information. Postad 29 december 2020 - 16:18
Lite oklart om du inser att det var mot rekommendationerna att resa och träffa släkten, eller om du tycker att det är ok enligt infon på krisinformation. Jag kan i.a.f. inte se att det görs några undantag för att träffa nya personer, även om det är släkt:
Jag kan inte minnas att det avråddes resande vid den tiden. I så fall hade jag inte åkt. Kan du visa på den informationen? Det är möjligt att jag har fel.
Att UD inte avrådde att resa har väl allt med detta att göra. De hade ju tidigare avrått resande till flera länder p.g.a. corona och vid tiden jag åkte hade dessa rekommendationer sedan länge tagits bort.
Oavsett det, för de som inte inser skillnaden mellan September och nutid kan ju studera graferna på https://experience.a...aa/page/page_0/
Skillnaden torde vara uppenbar.
Det är inte så att jag är stolt över att ha åkt till Tyskland om det nu låter som det. Så här i efterhand med den ökade smittspridningen under hösten så hade jag kanske gjort ett annat val, men att jämföra den resan med att bryta mot rekommendationerna och åka och fira jul i nuläget blir ju bara tokigt. Läget var ett helt annat då och jag påstår att jag inte bröt mot några rekommendationer vid den tiden (vi får se om det kommer någon länk och jag får pudla på det).
Rättelse: Vi i den tråden ansåg oss INTE veta bättre än alla andra, det var därför vi tyckte att man skulle lyssna på myndigheterna. Det var du och några till som tyckte att man skulle ha egna åsikter i frågan.
Nu ligger du ironiskt och tråkigt nog sjuk i corona just p.g.a. att du inte lyssnade på dem. Postad 29 december 2020 - 16:30
nej så var det inte. jag blev med hösta sannolikhet INTE smittad för att jag åkte ner och firade jul med min familj,, utan jag blev smittad på jobbet flera dagar tidigare. kanske du ha missförstått. Postad 29 december 2020 - 16:35
Jag vet att det var så... Jag bor själv i ett län som tilläts resa in till Norge, jag hade bokat stuga både en vecka i Juli och September, men avstod trots det då att mitt län var ok, då rekommendationerna sa att man skulle undvika onödiga resor. Jag har bekanta som reste dit samtidigt, dom får själva värdera vad som är onödiga resor.
Att jag jobbar som HR och hanterar covidproblematiken dagligen då vi inte kan jobba hemifrån på mitt arbete gör kanske att jag hanterade saken annorlunda, men som sagt lägger jag ingen värdering i vad andras bedömning är i så fall vad som gäller med benämningen onödiga resor.
Sagt det förr, en hel del är en fråga om egna tolkningar, att använda sitt sunda förnuft, men det ser vi ju att alla har olika värderingar om. Det enda sättet att får det hållbart är total lockdown och bötesstraff som i vissa länder, Är vi villiga till detta? Redigerat av Göken99, 29 december 2020 - 16:36. Postad 29 december 2020 - 16:38 Men du hade inte träffat någon på ett par månader? Postad 29 december 2020 - 17:02
förutom dom nödvändigaste på jobbet som jag träffar dagligen. annars jag har inte träffat någon.
vadå då? Postad 29 december 2020 - 17:07 Förstod det först som att du kunde åka ner till familjen med gott samvete för att du inte träffat någon på ett par månader. Postad 29 december 2020 - 17:38
Ok, det är ju dock bara din gissning. Och det är ju lika illa för då förde du kanske smittan in i ett nytt sällskap.
Jag blir också förvånad över att du helt plötsligt träffat folk när du innan sa att du inte gjort det på ett par månader.
Jag behöver nog mer handfasta källor än att "du vet". Jag är som sagt lika säker på att de rekommendationer mot att resa var borta sedan en tid tillbaka i September. Jag har sökt, men hittar egentligen inget annat än att just UD inte längre avrådde "icke nödvändiga resor". Postad 29 december 2020 - 18:06
Jag kan ha fel men jag tror du refererar till norska reseregler. Detta känner jag igen och Norge körde ju länge (kanske fortfarande) en strikt gräns i smittalen. Boende i svenska län som var under den gränsen fick komma in, annars inte.
Jag har en kollega som har bekanta i gränshandeln. Dom hade stora problem med planeringen när Norge öppnade och stängde gränsen med kort varsel. Jag vet inte hur läget är just nu men troligen inte bra.
Vad jag nu kan läsa mig till så ger FHM inga rekommendationer till enskilda eller organisationer gällande utlandsresor. https://www.folkhals...angaende-resor/ Det är UD:s sak Redigerat av Mr_Tom, 29 december 2020 - 18:14. Postad 29 december 2020 - 18:13 Ni hade typ stängt ned fabriken/tryckeriet pga många blvit smittade av Corona och du hade haft polare över som hjälpt dig med datorn nyligen. Ändå var det vettigt att åka iväg och träffa släkt som du normalt inte träffar? Postad 29 december 2020 - 18:20
Har du koll på vilka "dom nödvändigaste på jobbet" träffat? Det blir snabbt många trots att det bara är några få individer i varje möte. Postad 29 december 2020 - 18:38
nej vi hade inte stängt fabriken när jag åkte ner till familjen. dom stängde fabriken efteråt. den polaren som var över och hjälpte mig med datorn är en av personerna jag jobbar dagligen med på jobbet Postad 29 december 2020 - 18:47
nej man kan aldrig ha full koll. men jobba måste man oavsett och man får göra det bästa av situationen. vi har infört mängder åtgärder på jobbet för att minimera risken vilket är bra. tyvärr verkar ju inte det ha hjälpt.
jag kan nog påstå att jag är över medel eller i alla fall medel på att vara försiktig i den här pandemin, tänker hela tiden på avstånd,, tvättar händer extremt ofta, spritar bord och handtag i matsal innan och efter jag går ut därifrån, spritar maskinerna och truckar på jobbet dagligen, umgås inte med vänner, åker inte kollektivt, springer inte i massa butiker i onödan, har ställt in flera resor både innanför och utanför landet bland annat och ändå lyckas jag bli drabbad, då förstår man hur extremt svårt det är att få bukt med den här pandemin.
alla kan bli drabbade oavsett. Postad 29 december 2020 - 19:14 Jämför överdödligheten i Sverige när Johannesburg-influensen [Johannesburg/82/96 (H1N1) ] härjade på 00-talet vs. Covid-19. Redigerat av Unregisteredcec18524, 29 december 2020 - 19:15. Postad 29 december 2020 - 19:25
Stort sett alla länder i Europa är nu "röda länder/områden" vilket betyder att man måste i 10 dagars karantän om man kommer därifrån. Undantagen nu är Grönland och ett litet område i Finland som är gula. Gula betyder att man inte måste i karantän, men dom har sedan i somras inte längre något som kallas "gröna länder" då man rekomenderar att inte resa alls om man inte absolut måste.
Kartan uppdateras var 14-dag och i en period var det en del län i Sverige som var gula/röda lite från och till baserat på smitta (dom har en övre gräns och om regionen hamnar under denna så blir den gul fram till nästa kontroll) och detta skapade nog lite problem för innköpsansvariga i gränsbutikerna då det nog kunde strömma på ganska bra i 2 veckor för att sedan vara stopp i en månad osv.
Men det har vart mest rött sedan i Mars och speciellt området runt Strömstad har aldrig kommit under nivåen att bli gult vad jag vet och efter sista vågen har det vart rött i nästan hela Sverige.
Karta: (scrolla ned ungefär en tredjedel på sidan för själva kartan) https://www.fhi.no/n...us-coronavirus/ Redigerat av Demon Slayer, 29 december 2020 - 19:29. Postad 29 december 2020 - 22:15 Men klart om alla norrmän skal inn i köpcenter og Systembolag i Strömstad och Töcksfors så är inte det bra för smittskydd i vare sej Norge eller Sverige. Redigerat av Danke, 29 december 2020 - 22:17. Postad 29 december 2020 - 22:30 https://experience.a...30/page/page_0/ Jag tror det är 4 under kravet för gult. Vad det hadde blivit för gamla Bohuslän vet jag inte... Men kan jag gissa, vore det vel typ som i Töcksfors i Värmland. Inte särskilt stora städer i det mesta. Redigerat av Danke, 29 december 2020 - 22:30. Postad 29 december 2020 - 23:27 Vad syftar johannesburginfluensen på. Det enda jag läst om Johannesburg var gällande hög kriminalitet. Här fifiluras det att covid kommer bli en endemi. Kommer fortsätta mutera och inget som kommer gå att utrota under överskådlig tid. https://www.aftonbla...m-coronaviruset Redigerat av oqvist, 29 december 2020 - 23:32. Postad 30 december 2020 - 00:00 Postad 30 december 2020 - 00:21
Det är ju inte några nyheter, bara Achtungbladet som återigen vinklar en annan artikel till domedagspropaganda. Vill Achtungbladet att man ska ta livet av sig eller?
Det är inte någon seriös expert som har påstått något annat än att viruset kommer att fortsätta vara endemiskt och att man fortsatt kommer att behöva vaccineras åtminstone någon gång om året. Sedan får man se hur massvaccinationen påverkar virusets spridning och hur det muterar. Det är självklart inte den sista pandemin vi går igenom, men det är ju inte heller den första och folk gav inte upp under tidigare pandemier, även om det eldades på ordentligt då också från domedagsprofeter.
Schibsted kan brinna i ****, även om det skulle innebära att det här skitforumet också försvinner. Jag hatar kvällstidningar och hoppas att det finns en tionde cirkel i ****t för deras "journalister". Postad 30 december 2020 - 01:47
Nej domedagsprofeter har det funnits ända sedan människan började tänka... Insikt idag vore att försöka se hur människorna tänkte och såg Dantes variant skärselden när pesten svepte över jorden. Snacka om panik. Kanske samma panik, frånslag av sunt förnuft(kanske samtidigt) som driver många irrationella tankegångar idag på kloaksajter. Finns ju numer även ett svenskt ord för dessa kvackande individer, Lesserwisser.
De nya varianterna av s.k. vaccin kommer inte likna sådant vi är vana att tolka som vaccin i kroppen. Senast idag på P1 morgon förklarade en läkare att det är en RNA-baserad variant som är på väg ut. Vilket sätter igång en process i våra celler som då börjar bygga eget motstånd mot Covid19. Vaccinets RNA bryts ned inom 24 timmar(vilket också sker med vår naturliga RNA) enligt läkaren. På så sätt påvisas att vi INTE kommer att få vår DNA ändrad. Mer än att vår RNA har lärt sig att hantera Covid19. Så förstod jag det. Redigerat av PML73, 30 december 2020 - 01:48. Postad 30 december 2020 - 02:16 Angående Aftonbladet, så har de bara ett mål - maximalt antal klick på hemsidan, och maximalt antal sålda tidningar. Någon moralkompass existerar inte.
Om de har två rubriker att välja på, t ex:
1. Dödsviruset muterar. Kommer aldrig att försvinna!
2. En mer smittsam variant av Covid 19 sprider sig.
...så är det självklart att de väljer den första. Det ska uppröra och skapa uppmärksamhet, för maximala reklamintäkter. Redigerat av Ageve, 30 december 2020 - 02:29. Postad 30 december 2020 - 06:43 Han orsakade knappast nån smitthärda men thats not the point för däremot påvisar det jag vetat hela tiden, snubben är förbannat ointelligent. Huruvida det är ett problem är upp till väljarna att avgöra... Postad 30 december 2020 - 08:43
Men nu var det ju viktiga saker som skulle inhandlas, bl.a. reservdelar till en rakapparat Postad 30 december 2020 - 11:06 Jag blir uppriktigt förbannad. Hans brandtal han höll och så klampar man i klaveret på detta sätt. Så jäkla klantigt. Det som är viktigt trots denna handling är att det är inte för Löfven eller Morgon Johansson som vi isolerar oss. Det är för att skydda våra nära och kära. Så vi måste hålla ut ett tag till ändå. Postad 30 december 2020 - 11:17 Kan man bli mer tondöv? Postad 30 december 2020 - 11:34
Har haft honom som chef..... inte det minsta förvånad 🙈 Postad 30 december 2020 - 12:00 nån som haft covid och blivit av med smak och lukt? hur länge dröjde det innan ni fick tillbaka det?
det är fruktansvärt tråkigt att inte känna vad man äter. klarade inte ens äta ett par ostmackor igår. Postad 30 december 2020 - 12:04 Bekanta till mig har blivit återställda på någon vecka medans min systers kompis fortfarande inte har smak och hon blev sjuk i april. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |