Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Philips Pronto *

1012 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Philips SBC-RU890 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,89 (18) Inga priser
Philips SBC-RU970 Pronto Pro (Fjärrkontroller) 1 8 (6) Inga priser
Philips SBC-RU950 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 8,71 (20) Inga priser
Philips SBC-RU940 Pronto (Fjärrkontroller) 1 7,72 (24) Inga priser
Philips SBC-RU930 Pronto Neo (Fjärrkontroller) 1 7,1 (9) Inga priser
Philips SBC-RU980 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU960 Pronto NG (Fjärrkontroller) 1 7,6 (4) Inga priser
Philips SBC-RU990 Pronto Pro NG (Fjärrkontroller) 1 8,43 (6) Inga priser
Philips TSU9600 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,78 (8) Inga priser
Philips TSU9400 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8,67 (5) Inga priser
Philips TSU9200 Pronto (Fjärrkontroller) 0 (0) Inga priser
Philips TSU9800 Pronto (Fjärrkontroller) 1 8 (2) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 07 maj 2008 - 13:41

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Tjena klp,

Varför valde du just TSU9400 framför TSU9600?

TSU9400 är World Generic, nätdelen som föjer med klarar 110-230V, allt man behöver är en enkel reseadapter eftersom US-versionen naturligtvis har platta anslutningsstift.
9400 jobbar inte med tradionell RF utan WLAN, så även där är den generell, men de som har Nexa och dylikt får jobba med IR-til-RF omvandlare, typ pyramiden.
Tyvärr har jag inte sett några recensioner på den ännu, men JAG tycker att kvalitetskänslan är bra mycket bättre än TS7000, och iom att den har fler dedikerade hårda knappar, Power, Home, Menu, Exit och OK (i mitten av styrknapparna) så är den betydligt lättare att konfigurera än TS7000.
Den inbyggda databasen, var lite klurig i början, men jag vande mig snabbt och nu gillar jag den skarpt.

Klart "Kauftip" eller "Editor's Choice"

Här är några skärmdumpar.

Postad 10 maj 2008 - 06:41

klp
  • klp
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Kort svar:

Designen.
Inte lika "klumpig" som TSU9600.
Förvisso lockade den högre upplösningen lite extra, men det uppväger inte formatet.
9600 går knappast att hantera med en hand.

Postad 10 maj 2008 - 08:25

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Ok. Då väljer jag 9600 iaf då jag gillar det formatet (smalen är som baken ;D ).

Postad 10 maj 2008 - 12:52

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Själv så valde jag en RU990 Pronto Pro NG :) har sedan tidigare en 940 som funkar kanon men tyvärr ser väldigt sliten ut då färgen har nöts bort. Så den har fått flyttat in till sovrummet och sköter tvn där.

Är grymt nöjd med att 990n klarar av att styra Nexas strömbrytare.

Postad 29 maj 2008 - 15:56

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Fick tvåvägskommunikation mellan marantz SR-x002 att fungera idag med TSU-9600! Även TV-guiden och väderleken kan vi se nu! :-)
Vi håller dessutom på att utvärdera Prontoscript för squeezebox just nu... Mycket lovande. SONOS script också på G.

Philips pronto is the shit! ;-)

--------------------
Erik Skanderbeck
Reference audio
ISF-certifierad
Pronto-certifierad

Bifogad fil(er)

Redigerat av Reference audio, 29 maj 2008 - 16:16.

Postad 29 maj 2008 - 16:57

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Snyggt, men du har glömt kommentera bort debugtexten i bilderna för väderskriptet. :)

Är det SlimPronto du utvärderar eller har du gjort något eget skript?

Postad 03 juni 2008 - 16:53

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Hej!
Fungerar tvåvägs kommukikationen med TSU-9600/9400 mot Denon AVR-3808?

Postad 03 juni 2008 - 17:22

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har ingen aning. Däremot gjorde en sökning på RemoteCentral och fick följande träffar: www.remotecentral.com

Alla är kanske inte relaterade men du kanske kan luska ut svaret från dom.

Är du Certified Level 1 Installer för Philips Pronto så finns det även lite kod att hämta där på Philips webbsida.

Postad 04 juni 2008 - 07:42

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Hej!

Japp, det finns ett script till båda. Messa om du behöver hjälp med något.

Postad 06 juni 2008 - 09:08

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Tack för svaren!

Sitter och funderar om jag ska köpa en Pronto 9400 eller inte från usa.
Är det inte meningslöst för mig att köpa en sådan produkt då jag har noll koll på programmering och inte har några erfarenheter kring installationer.
Det som lockar med Pronto är 2 vägs kommunikationen men Denon 3808 och Squeezebox(Prontosqueeze).
Vad säger experterna?

Postad 06 juni 2008 - 09:42

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jag är inte expert men jag köpte min (TSU9600) för att det går att programmera den. Den största anledningen för mig var/är att jag vill kunna styra musikbiblioteket utan att behöva sätta på TVn varje gång. Nu finns det inget sådant system färdigt så jag får koda själv.

I övrigt är det ju en otroligt bra fjärr ändå eftersom du mycket enkelt kan bygga dina egna teman och knappar (utan att kunna programmera). Jag vet däremot inte hur det fungerar med den dubbelriktade kommunikationen. Ska du köra denna måste du nog in och brottas med kod.

Kör en TSU9600 istället för TSU9400. Om du i framtiden kommer börja koda så kan du fixa ett debugginterface till TSU9600, detta går inte (än så länge ingen som löst det) med TSU9400. Sedan har TSU9600 stöd för Wav vilket TSU9400 inte har (endast BEEPs). TSU9400 har däremot fler hard buttons vilket kan vara en fördel för vissa.

En del klagar på att man inte kan hantera TSU9600 med en hand, men detta är något jag inte håller med om. Ska du manövrera hard buttons på 9600 så använder man enbart högerhanden utan problem. Måste man in och pilla på displayen så måste nog båda händerna till, men så är det väl på 9400 också. Eller????

Postad 06 juni 2008 - 13:14

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hela iden med TSU-9600/9400 om du inte själv är kunnig/intresserad av programmering, är att låta en certifierad person göra din design. Vi designar både menyer och funktioner inkluderande ljusstyrninig, styrning av tex gardiner samt dina produkter. Philips Pronto har en ljus framtid då det finns flera kompetenta script-makare runt om i världen. Vi jobbar tillsammans med Altavox, som är Philips Pronto:s återförsäljare i Sverige. Med hjälp av deras kontaktnät kan vi sen tillsammans utveckla nya prontoscript och hjälpa våra kunder att få exempelvis två-vägs kommunikation mm.

//Erik

Postad 07 juni 2008 - 22:51

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hela iden med TSU-9600/9400 om du inte själv är kunnig/intresserad av programmering, är att låta en certifierad person göra din design. Vi designar både menyer och funktioner inkluderande ljusstyrninig, styrning av tex gardiner samt dina produkter. Philips Pronto har en ljus framtid då det finns flera kompetenta script-makare runt om i världen. Vi jobbar tillsammans med Altavox, som är Philips Pronto:s återförsäljare i Sverige. Med hjälp av deras kontaktnät kan vi sen tillsammans utveckla nya prontoscript och hjälpa våra kunder att få exempelvis två-vägs kommunikation mm.

//Erik

vad tar ni i timmen för det?

/joZ

Postad 09 juni 2008 - 23:40

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Hej,

Vi tar 625:-/timmen för programmering. Vi har ett nyutvecklat gränssnitt som du isåfall kommer att få.

Postad 10 juni 2008 - 15:57

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Japp, det finns ett script till båda. Messa om du behöver hjälp med något.

Men för att få det att funka med flera Pronto fjärr, multizone och 2väg med Denon AVR3808 måste jag köpa en Philips RFX9600 eller funkar Denons rc7001?
Via wifi (tcp) kan jag bara styra volym typ och bara huvudzonen?

Redigerat av Buck Rogers, 11 juni 2008 - 11:40.

Postad 11 juni 2008 - 07:37

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Erik Skanderbeck, har ni skrivit koden för TV guiden själva, finns den tilll Pronto TSU9400?

/Johan

Postad 25 juni 2008 - 02:03

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Om någon är intresserad så har jag lagt upp ett väderskript för TSU-9600 på min server. Det är fritt fram att tanka för den som vill.
Väder.zip

Postad 01 juli 2008 - 12:10

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Någon som kör slimpronto?
Skulle vilja veta hur snabb den är jämfört med Duet och ipeng.
Har sett filmen på youtube men den säger inte så mycket.

Postad 01 juli 2008 - 13:40

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Jag kör inte SlimPronto men tycker konceptet är rätt intressant. Det skulle dock vara intressant att se hur det fungerar innan man betalar ~180 spänn för det.

Jag har börjat på något liknande program (tror jag) för eget bruk där jag kan styra WinAmp på min HTPC. Om du är intresserad av ett sådant koncept så kan du få testa det när det kommer till ett sådant stadie. Jag har inga planer att ta betalt för detta system när/om det blir klart. ;)

Köper du SlimPronto så får du väldigt gärna ta lite bilder, eller spela in en film så man kan se hur det ser ut och fungerar.

Postad 02 juli 2008 - 11:56

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Jag har använt SlimPronto sedan mjukvaran släptes och har även testat demoversion av Prontosqueeze(www.prontosqueeze.com). SlimPronto är verkligen värt den lilla summan det kostar. Man kan välja att navigera med touchskärmen eller skrollhjulet och de hårda knapparna. ProntoSqueeze är något snabbare och mer avskalat men SlimPronto har alla de funktioner man kan önska och om det saknas någon funktion så utvecklar oftast Barry den om man frågar. Han har t.ex. precis lagt till stöd för svenska tecken.

Jag fick igår en Duett samt två recievrar och tycker nog att Duetten är något snabbare på att bläddra. Fast i och med att man kan hoppa till valfri del av en lista med t.ex. artister på flera olika sätt med SlimPronto gör att man nog navigerar snabbare men Pronton än med Duetten. Jag använder häldre Pronton p.g.a. av den större skärmen samt touchfunktion. Skärmen på Pronto gör att bl.a. sökfunktion är smidigare då ett qwerty tangentbord får plats.

Jag har tidigare använt girder och tcp/ip för att kommunicera med Winamp och zoomplayer men då endast play/stop, nästa låt osv . Det som erbjuds i mjukvarorna ovan är så mycket mer och jag använder inte winamp längre.

Johan

Postad 02 juli 2008 - 12:17

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
*varning dumma frågor kommer*

För mig som vill styra Winamp (eller liknande) på en PC, skulle SlimPronto vara en lösning då? Detta kanske är en fråga för Barry. Du verkar dock ha koll och Barry är i en annan tidzon. :)

Postad 02 juli 2008 - 13:16

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det man styr med SlimPronto är Squeezecenter som är installerat på en PC/NAS. Squeezecenter styr i sin tur en hårdvaruspelare som recievern som tillhör Duetten eller mjukvaran SoftSqueeze som man kan installera på en PC. Alla dessa mjukvaror är gratis. Jag körde upplägget med Squezecenter/Softsqueeze fram till igår och det fungerar bra med Pronton. Webinterfacet på PC är dock något segt så om man sitter vid PC:n är winamp smidigare men funktionen hos SlimPronto är densamma oavsett om du har en fast spelare eller mjukvara på PC:n. Om du endast vill utvärdera gratis skulle du kunna installera Squeezecenter/Softsqueeze och maila med en förfrågan om ett demo till ProntoSqueeze.

Du kan inte styra Winamp med SlimPronto. Du kan dock som jag skrev tidigare styra valfritt program på PC:n med hjälp av Girder och tcp/ip från Pronton. Det som krävs i girder är ett Lua-skript som öppnar en port och lyssnar på den. På pronton får du skriva kortare javascript för tcp/ip trafiken. Om du vill kan jag skicka dig skriptet som jag skrev till girder. Nackdelen med girder är att det inte är gratis, jag tror att man behöver ver4 eller senare för att tcp/ip ska fungera bra men jag kan ha fel. Ännu en nackdel med denna lösning är att du inte får tvåvägskommunikationen med låtarna på skärmen och cover art. Det går säkert att få till dessa funktioner med winamp men då får du nog skriva mycket egen kod....

Postad 02 juli 2008 - 17:36

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Poängen med att började med mitt eget projekt var att lära mig PontoScript och att få ett system där jag kan styra en musikspelare helt och hållet i Pronton.

Projektet är så långt gånget så det "bara" är Pronto-biten kvar i stort sett. Det är visserligen en mycket stor del men jag trodde PC-biten skulle vara svårare än vad den har visat sig vara.

I slutänden kommer man kunna ha olika playlists eller spela olika låter i vilken ordning man vill (klicka på låtarna i Pronton). Man kommer självklart kunna få albuminformation i Pronton också men det är inte det initiala målet.

Precis som Barry så gör jag detta för egen skull, inte för att tjäna pengar eller liknande. Vem vet, jag kanske släpper det som donation ware!? :)

SlimPronto låter intressant, men om man inte har en hårdvaruspelare så låter det lite väl krångligt. Det kanske inte är så krånligt som det låter dock? Jag vågar faktiskt inte be om en demoversion av SlimPronto. Risken är stor att man oavsiktligt snor idéer och det vill jag verkligen inte göra. :/

Postad 02 juli 2008 - 23:21

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Jag vågar faktiskt inte be om en demoversion av SlimPronto. Risken är stor att man oavsiktligt snor idéer och det vill jag verkligen inte göra. :/

Barry är en reko kille. Var ärlig och fråga snällt så kanske ni kan komma överens om något. Om inte så säger han nej och då får du respektera det. Inspiration av en bra widget är ju inte förbjudet, eller?

Postad 03 juli 2008 - 08:28

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Krazz, jag tycker inte att Squeezecenter är speciellt krångligt att hantera. Ett program på en dator samt en spelare, antingen fysisk eller mjukvara. Bara att ha dem som autostart när datorn startar. Du borde kunna ha det installerat och konfigurerat på en timme. En fördel men denna variant är att det är lätt att lägga till flera spelare i olika rum och det går att köra dem i sync.

Men jag är även jag sugen på att ha ett liknande projekt som du, har man väl en struktur för en applikation både på PC:n och Pronton så är det lätt att göra en ny applikation. Jag köpte en Javascript bok med ambitionen att göra egna program men tiden är för knapp, inom några månader ska jag få klart det nya huset och skriva en avhandling och disputera.

Jag tror inte att Prontobiten är en liten bit om programmet ska fungera vid dåliga nätverksförhållanden. Barry har skrivit en hel del om hur han har byggt upp hanteringen av tcp/ip på remotecentral.com. Att få någonting att fungera genom att öppna/stänga en socket varje gång man trycker på en knapp är inte så knepigt, men det vet du säkert redan.

I vlket språk har du skrivit PC biten? Lägg gärna upp bilder på resultatet.

Såg att du hade modifierat väderscripter, var hämtar du väderinfon?

Johan

Postad 03 juli 2008 - 10:57

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Ok, det lät faktiskt inte så krångligt.

Ja, tid tar det och jag har semester nu så det går några timmar varje dag. :P Men det är segt med Prontobiten just för att det inte finns några speciellt bra debugverktyg till Pronton. Har funderingar på att fixa en sån där kabel som Barry talar om så att man får upp debugtexten i PCn. Men det får vänta ett tag.

PC-proogrammet är skrivet i VB.Net och är som sagt nästan klart. Det enda som ska läggas till är all kommunikation (kommandon mellan Pronto och server). Som en liten bonus kan man slänga ihop ett till PC-program som kommer kunna fungera som en klient till en PC. Detta innebär att man kan styra Winamp från en annan dator eller från Pronton. Inte så viktigt, men det är inte så svårt att slänga ihop en klient så.

Väderskriptet är ett moddat Méteoskript. Méteo skriptet hittar du på RC, skrivet av en Fransk kille. Informationen kommer från weather.com, vilket är originalkällan i skriptet.

Postad 13 juli 2008 - 16:27

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som ofta har problem under överföringen av konfigurationsfilen till pronton (själva nerladdningen alltså) Det är ofta jag får ett felmedelande om att det inte går att komunicera med enheten. Jag har PEP 1.1.20 och vista 32bit. ibland går det att föra över filen efter att jag sliter ut usb kabeln och sätter den i någon annan port och ibland får jag ställa mig på ett ben och skrika kukelliku 4 gången för att det ska fungera. (jag har alltså inte hittat någon logik i varför det bara fungerar vissa gånger och inte andra.) Det kommer både när enheten är inkopplad i datorn och även om jag kopplar in den via dockan.

/jonaZ

Postad 13 juli 2008 - 16:31

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
För mig fungerar det jättebra. Var noga med att du använder "Säker borttagning..." som finns nere vid klockan innan du lyfter bort/kopplar från fjärren varje gång. Jag undvek detta i början och fick då stora problem med dockningen. Det kanske är relaterat till dina problem?!

F.ö. kör jag Vista 64-bit så om det fungerar bra för mig borde det fungera bra för dig med. ;)

Postad 13 juli 2008 - 18:37

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

ibland får jag ställa mig på ett ben och skrika kukelliku 4 gången för att det ska fungera

Är det inte lustigt att det där kuckeliku-trixet alltid funkar? ;)

Jag har upplevt samma problem som dig med XPSP2, men jag tror att det har att göra med att pronton har "somnat" i dockan på något vänster. Om man ser till att tända skärmen på pronton innan nedladdning av konfigurationsfilen så brukar det alltid funka för mig.

Redigerat av Installera, 13 juli 2008 - 18:37.

Postad 15 juli 2008 - 06:45

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

För mig fungerar det jättebra. Var noga med att du använder "Säker borttagning..." som finns nere vid klockan innan du lyfter bort/kopplar från fjärren varje gång. Jag undvek detta i början och fick då stora problem med dockningen. Det kanske är relaterat till dina problem?!

F.ö. kör jag Vista 64-bit så om det fungerar bra för mig borde det fungera bra för dig med. :)

Ska jag använda säker borttagning även om jag har sladden i dockan? då får jag ju plugga ur USB:n och stoppa i den igen om jag vill föra över något igen, det verkar ju lite ologiskt och tar ju bort meningen med USB på dockningsstationen?

Är det inte lustigt att det där kuckeliku-trixet alltid funkar?

Jag har upplevt samma problem som dig med XPSP2, men jag tror att det har att göra med att pronton har "somnat" i dockan på något vänster. Om man ser till att tända skärmen på pronton innan nedladdning av konfigurationsfilen så brukar det alltid funka för mig.

Det var bland det första jag fick lära mig som CNC operatör/programerare! :D

/joZ

Redigerat av joz, 15 juli 2008 - 06:50.

Postad 15 juli 2008 - 08:12

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Ska jag använda säker borttagning även om jag har sladden i dockan? då får jag ju plugga ur USB:n och stoppa i den igen om jag vill föra över något igen, det verkar ju lite ologiskt och tar ju bort meningen med USB på dockningsstationen?

När du ställer fjärren i dockan igen så märker datorn det som om du kopplade in USB-sladden igen. Så fungerar det för mig iaf.

Postad 16 juli 2008 - 13:26

joz
  • joz
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

När du ställer fjärren i dockan igen så märker datorn det som om du kopplade in USB-sladden igen. Så fungerar det för mig iaf.

jaha, i så fall är det ju inte så krångligt. Ska genast testa.

/joZ

Postad 01 augusti 2008 - 12:51

Unregistered249e2560
  • Unregistered249e2560
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Nån som vet om det finns en "Prontoscript for Dummies" bok eller typ den?

mvh/Harry

Redigerat av Unregistered249e2560, 01 augusti 2008 - 21:29.

Postad 02 augusti 2008 - 13:47

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Eftersom ProntoScript i grunden är baserat på JavaScript så använder jag mig av en blandning av olika källor när det behövs.

För rena JS-kommandon så brukar jag komma tillrätta med informationen hos W3Schools.

För PS-kommandon/-funktioner använder jag den Developer Guide som Philips tagit fram: ProntoScript Developer's Guide.

Postad 02 augusti 2008 - 23:47

Buck Rogers
  • Buck Rogers
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Är det möjligt att starta en pc via prontoscript?
Jag tänkte på WOL.

Postad 06 augusti 2008 - 10:37

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Angående WOL så går det inte enligt denna tråd: http://www.remotecen...highlight=magic

Fast det går ju att komma runt om du har flera PC och en alltid påslagen. Via prontoscript kommunicerar du då med den påslagna PC:n som i sin tur väcker den sovande. Antingen får du skriva serverbiten på PC:n själv eller använda något färdigt program som har tcp/ip protokoll och möjlighet att väcka annan dator. Girder har tcp/ip biten och jag skulle gissa att det även går att väcka en annan dator.

Postad 09 augusti 2008 - 14:48

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Hejsan.

Någon som vet om det cirkulerar några "diskreta" koder för DynamicEQ och Audyssey lägena(Audyssey, BypLR, Flat etc.) till Denons 08' recievers?

Mvh.
Mats

Postad 09 augusti 2008 - 18:09

andyman
  • andyman
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Har problem med min TSU3000. Problemet består av att den inte reagerar när man trycker på den!
Det enda som händer är att displayen börjar att lysa men det händer inget annat!?
Den va likadan för ett tag sedan men så helt plötsligt så funkade den men nu är den dör igen.
dom 2håda" knapparna fungerar som dom ska.

Redigerat av andyman, 09 augusti 2008 - 18:09.

Postad 09 augusti 2008 - 18:48

Unregistered1cc1b926
  • Unregistered1cc1b926
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

Har problem med min TSU3000. Problemet består av att den inte reagerar när man trycker på den!
Det enda som händer är att displayen börjar att lysa men det händer inget annat!?
Den va likadan för ett tag sedan men så helt plötsligt så funkade den men nu är den dör igen.
dom 2håda" knapparna fungerar som dom ska.

Det är ett vanligt problem på just TSU300. Jag har haft det själv på min.
Det är den platta ledaren som går till skärmen som blir glapp i kontaktytan, troligtvis pga. oxidation.
Om du söker på remotecentral så kommer du att se att det finns en lång tråd om detta. Det står precis beskrivet hur man monterar isär TSU:n och vad man sedan ska göra.
Jag använde "knappnålstricket", dvs. man trycker hårt med den vassa nåspetsen på kontaktytan för ovan nämnda ledare. Ett tips som inte nämns på remotecentral, men som jag använde för att förhinda fortsatt oxidation efter att du perforerat ledaren är att applicera lite vanlig "kontorstejp" över nålsticken.

Har inte haft något problem med detta sedan jag gjorde enligt ovan (~2 år sedan skulle jag tro).

Postad 13 augusti 2008 - 14:19

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Är du Certified Level 1 Installer för Philips Pronto så finns det även lite kod att hämta där på Philips webbsida.

Jag funderar över att köpa en tsu9600. Jag har hållit på en del med programmering men... är det så att man inte kan komma åt kod som kan vara till hjälp? Finns det kod från Philips som bara proffsen får använda? Hur funkar det för oss andra som inte har tillgång isåfall? Går det att programmera den ändå?

Postad 13 augusti 2008 - 15:47

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Du behöver bara en fjärrkontroll (TSU9400/9600/9800), ProntoEdit Professional (gratis) och kunskap i hur man programmerar JavaScript.

Vill du lära dig genom att se hur andra gjort så finns det rätt många program på RC (www.remotecentral.com) eller Domotica Forum (www.domoticaforum.eu).

På Philips sida så finns det ett arkiv med färdiga program för speciell hårdvara som receivers, ljus-styrning, mm. De flesta av dessa program är till för att ansluta till extern hårdvara och mestadels via RS-232. kort o gott, det du kan lära dig från dessa program kan du även lära dig på annat sätt. Ibland kan det till och med vara bättre att inte kika i dessa mer avancerade kompilationer eftersom man lätt snurrar bort sig själv. Om man inte är väldigt van vid JavaScript och programmering i allmänhet.

Postad 13 augusti 2008 - 20:29

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Du behöver bara en fjärrkontroll (TSU9400/9600/9800), ProntoEdit Professional (gratis) och kunskap i hur man programmerar JavaScript.

Vill du lära dig genom att se hur andra gjort så finns det rätt många program på RC (www.remotecentral.com) eller Domotica Forum (www.domoticaforum.eu).

På Philips sida så finns det ett arkiv med färdiga program för speciell hårdvara som receivers, ljus-styrning, mm. De flesta av dessa program är till för att ansluta till extern hårdvara och mestadels via RS-232. kort o gott, det du kan lära dig från dessa program kan du även lära dig på annat sätt. Ibland kan det till och med vara bättre att inte kika i dessa mer avancerade kompilationer eftersom man lätt snurrar bort sig själv. Om man inte är väldigt van vid JavaScript och programmering i allmänhet.

Tackar!

Då vågar jag nog köpa en 9600...

Redigerat av Dino_Zoff, 13 augusti 2008 - 20:30.

Postad 14 augusti 2008 - 20:58

andyman
  • andyman
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Det är ett vanligt problem på just TSU300. Jag har haft det själv på min.
Det är den platta ledaren som går till skärmen som blir glapp i kontaktytan, troligtvis pga. oxidation.
Om du söker på remotecentral så kommer du att se att det finns en lång tråd om detta. Det står precis beskrivet hur man monterar isär TSU:n och vad man sedan ska göra.
Jag använde "knappnålstricket", dvs. man trycker hårt med den vassa nåspetsen på kontaktytan för ovan nämnda ledare. Ett tips som inte nämns på remotecentral, men som jag använde för att förhinda fortsatt oxidation efter att du perforerat ledaren är att applicera lite vanlig "kontorstejp" över nålsticken.

Har inte haft något problem med detta sedan jag gjorde enligt ovan (~2 år sedan skulle jag tro).

Tack!
jag öppnade pronton och tryckte till ledarna med en dartpil och nu funkar den igen :(

Nu till en annan grej: När jag har pronton i dockan så blinkar dom blå lampan på dockan.
Skall dom inte bara lysa vid laddning?

Postad 19 augusti 2008 - 15:56

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jaha, då var jag stolt ägare till en tsu9600. Vid första påseendet är det verkligen skärmens kvalité som som sticker ut. Krispigt! Programmeringen har nu tagit sin början med det grundläggande så här kommer första frågan...

Jag har Canal Digtals alla kanaler men Philips loggor täcker inte alla kanaler. Jag har hittat alla loggor här www.lyngsat-logo.com . Frågan är om man måste ladda ned en och en eller finns det något enklare sätt?

Postad 20 augusti 2008 - 20:43

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Dom som har gått altavox återförsäljarutbildning har tillgång till färdiga knappar med alla kanalloggor. Har du köpt din fjärr genom en svensk återförsäljare så kan nog ditt inköpsställe hjälpa dig. Annars finns det säkert installatörer som är villiga att hjälpa dig för en slant.

Redigerat av Installera, 20 augusti 2008 - 20:43.

Postad 21 augusti 2008 - 07:17

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Dom som har gått altavox återförsäljarutbildning har tillgång till färdiga knappar med alla kanalloggor. Har du köpt din fjärr genom en svensk återförsäljare så kan nog ditt inköpsställe hjälpa dig. Annars finns det säkert installatörer som är villiga att hjälpa dig för en slant.

Tack för hjälpen!

Det är alltså inte meningen, ens på detta forumet, att man skall kunna fråga och få ett annat svar än att "köp den in i h*e dyrt i Sverige och få hjälp eller köp den för halva priset i USA och få ingen hjälp."

Nähä, då laddar jag väl ned loggorna en och en då.

Märkligt...

Postad 21 augusti 2008 - 07:20

Krazz
  • Krazz
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Varför spyr du galla på oss här på Minhembio? Har vi gjort något sorts avtal med dig om att vi MÅSTE hjälpa dig? :)

Själv letade jag lite på Internet och hittade de loggor jag behövde (ComHem). Jag fick iofs göra om storleken på dom men klarar man inte en sån enkel sak så kanske inte en Pronto är rätt val?!

Postad 21 augusti 2008 - 07:55

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Du får väl köpa din fjärr var du vill. Jag förklarade bara att Altavox som är svensk distributör har lagt ner ett stort jobb på att ta fram snygga och användbara layouter.

Jag skrev också att om du vill ha hjälp med att programmera så finns det säkert installatörer som är villiga att hjälpa till, men då kostar själva programmeringen. Det var väl inte så elakt?!

Postad 21 augusti 2008 - 08:06

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag böjer mitt huvud och blottar strupen i en ursäkt. I affekt blir inte allt rätt...

Postad 21 augusti 2008 - 08:10

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Lugnt. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.