Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 27 augusti 2010 - 21:58
Postad 27 augusti 2010 - 22:19
..och jag hoppas att det inte lagt in någon idiotisk kontroll/begränsning av hårddiskstorleken...
Samma här! Har precis bytt till en 2TB disk och vill inte byta tillbaka....
Postad 28 augusti 2010 - 12:53
Manualen och brevet: "Enbart On Demand-tjänsten kräver en hastighet på 3 Mbit/s för att kunna visa film."Dålig dag? jo i plural.... vilken form av internet är krav för att streama? 0.25, 0.5 , 2 , 8 , 24 mbit?
Det finns faktiskt ställen där det inte går att få snabb lina !!!!
...
Så min 6 Mbit/s-ADSL lär bli tyngd av det, särskilt när HD kommer. Ja det känns lite old school alltihop. Hade varit bättre att dom öppnat ethernetporten för streaming via nätet hemma

Postad 28 augusti 2010 - 15:52
Hmmm, kommer behöva en ethernet bridge av något slag för att kunna köra VOD över mitt trådlösa nätverk. (kabel är inget alternativ pga. husets arkitektur vs. placering av routern och satelitboxen...).
Har irrat runt lite på nätet och letat, men får inget bra underlag för beslut om vilket köp det får bli, så därför vänder jag mig till experterna i denna magnifika tråd
Frågan lyder:
"Som tillbehör till sin CD HD PVR, för att kunna använda VOD över sitt trådlösa nätverk, vad är bästa köp?
(med bästa köp menar jag relevant funktionallitet (varken mer eller mindre än vad som faktiskt behövs vad avser hastighet, pålitlighet/stabilitet etc.) för så liten peng som möjligt).
Rösta på!
Hej!
har en fundering, hur funderar dessa?
Jag har mitt bredband nere och CD-boxen uppe samt BR-spelaren som behöver internet. Vill inte ha någon fu sladd i trappen samt behöva borra. Så skulle en sån då fungera för mig?
Samt hur fungerar dom någon som skulle kunna förklara?
tack...
/Mvh
Postad 28 augusti 2010 - 18:56
Hej!
har en fundering, hur funderar dessa?
Jag har mitt bredband nere och CD-boxen uppe samt BR-spelaren som behöver internet. Vill inte ha någon fu sladd i trappen samt behöva borra. Så skulle en sån då fungera för mig?
Samt hur fungerar dom någon som skulle kunna förklara?
tack...
/Mvh
Hej!
Japp, det torde funka. Efter vad jag läst mig till hittills så låter det som att båda du och jag bör satsa på en "powerline" (eller "homeplug"...samma sak.
Fungerar som så att du vid ditt modem (dvs där nere) sätter en adapter i ett vanligt eluttag, samt en ethernet (vanlig nätverkskabel) mellan modemet och adaptern. Sedan sätter du en annan adapter i ett eluttag där du har tex. din sattelitbox (dvs där uppe), med en ethernetkabel mellan adaptern och sattelitboxen. Och vips så har du en stabil trådad nätverkskoppling mellan boxen och modemet (via ditt befintliga elnätet).
Som jag förstått det så är detta både snabbare och stabilare än att sätta upp en trådlös "brygga".
Har inte provat själv (ännu), men efter allt positivt jag läst om dessa så lutar det starkt åt en sådan lösning.
MVH Bloodfire
Postad 28 augusti 2010 - 19:25
Jag får inte "enkel inspelning" att fungera. Alltså när man är i tv-guiden så kan man väl välja önskat program och trycka på röd knapp för att spela in. När jag trycker på röd knapp händer ingenting. Däremot fungerar det att sälla in timern så den spelar in på tiden som man bestämmer själv.
Vet ni vad som kan vara fel?
Jag har testat spelat in programmet innan det börjar och precis när det börjat (tekniska på canal digital sa att det bara skulle fungera när programmet börjat)
Postad 28 augusti 2010 - 19:31
Jag får inte "enkel inspelning" att fungera. Alltså när man är i tv-guiden så kan man väl välja önskat program och trycka på röd knapp för att spela in. När jag trycker på röd knapp händer ingenting.
Trycker du på rätt "röd" knapp. Du ska alltså trycka på den under play/pause. Inte den röda snett över.
Postad 29 augusti 2010 - 06:56
Hej!
Japp, det torde funka. Efter vad jag läst mig till hittills så låter det som att båda du och jag bör satsa på en "powerline" (eller "homeplug"...samma sak.
Fungerar som så att du vid ditt modem (dvs där nere) sätter en adapter i ett vanligt eluttag, samt en ethernet (vanlig nätverkskabel) mellan modemet och adaptern. Sedan sätter du en annan adapter i ett eluttag där du har tex. din sattelitbox (dvs där uppe), med en ethernetkabel mellan adaptern och sattelitboxen. Och vips så har du en stabil trådad nätverkskoppling mellan boxen och modemet (via ditt befintliga elnätet).
Som jag förstått det så är detta både snabbare och stabilare än att sätta upp en trådlös "brygga".
Har inte provat själv (ännu), men efter allt positivt jag läst om dessa så lutar det starkt åt en sådan lösning.
MVH Bloodfire
Okej tack.. Men tror ni det går då jag först har en ip-telefoni dosa, som är kopplad med nätverkskabel till routern?
För isf blir det så här: Modemet som sitter i väggen ---> Ip-telefonin dosan ---> trådlös router ---> nätverkskabel till "powerline" ????
Samt finns det någon powerline som har 2 portar så jag kan ha en till boxen och en till br-spelaren?
Redigerat av nixxz, 29 augusti 2010 - 07:05.
Postad 29 augusti 2010 - 19:34
Trycker du på rätt "röd" knapp. Du ska alltså trycka på den under play/pause. Inte den röda snett över.
Tackar!! Jag har tryckt på fel knapp

Postad 29 augusti 2010 - 20:04
Okej tack.. Men tror ni det går då jag först har en ip-telefoni dosa, som är kopplad med nätverkskabel till routern?
För isf blir det så här: Modemet som sitter i väggen ---> Ip-telefonin dosan ---> trådlös router ---> nätverkskabel till "powerline" ????
Samt finns det någon powerline som har 2 portar så jag kan ha en till boxen och en till br-spelaren?
Kan inte se att det skulle vara några problem så länge du har lediga slots i routern?
Jepp, exempel med 4 portar finns här:
http://www.netonnet....atverk/powerlan
Postad 29 augusti 2010 - 20:39
Boxen har börjat låta. Inte alltid, men ibland ett tydligt surrande ljud....
Diskkrasch eller fläkt, orkar inte....

Postad 29 augusti 2010 - 21:01
så då länkar vi till den med 4 portarKan inte se att det skulle vara några problem så länge du har lediga slots i routern?

Postad 29 augusti 2010 - 21:01
Nej, nej och åter nej.
Boxen har börjat låta. Inte alltid, men ibland ett tydligt surrande ljud....
Diskkrasch eller fläkt, orkar inte....
Peta på boxen och den blir tyst.... det är fläkten som skapar resonans.
Jag gilla denna lösning
https://www.minhembi...onpolio/276106/
https://www.minhembi...c_id=342556.jpg
fast det är DVB-T varianten av boxen vill jag tro
Postad 29 augusti 2010 - 21:24
Framförallt Astra har ju flera gratis HDTV-kanaler.
Redigerat av Unregistered9c12a290, 29 augusti 2010 - 22:28.
Postad 30 augusti 2010 - 08:07
så då länkar vi till den med 4 portar
Well, där fanns 3st olika med 4 portar + ingen konkret rekomendation från min sida utan snarare en indikation att det som efterfrågades tycks finnas, därav länkning till kategorisodan...

Postad 30 augusti 2010 - 08:26
pass up med nätverk över elnätet. För att det skall fungera måste de två uttagen ligga på samma fas annars är det till att be om problem.
Är bara det lilla hindret överskuggat bör det fungera utan problem.
//Håkan
Postad 30 augusti 2010 - 08:37
Peta på boxen och den blir tyst.... det är fläkten som skapar resonans.
Jag gilla denna lösning
https://www.minhembi...onpolio/276106/
https://www.minhembi...c_id=342556.jpg
fast det är DVB-T varianten av boxen vill jag tro

Gillar såna där lösningar! Men så länge garantin är kvar blir det till att peta på boxen....

En annan grej som retar mig är dioden och ljusstyrkan på displayen. Känns som robotarna i War Of The Worlds är i rummet...
Har inte hittat inställningar så kommer försöka hitta någon halvtransparent tejp så jag kan dämpa ljuset lite...
Postad 30 augusti 2010 - 09:38
Bra ide! -det borde ju kunna fungera med tex en bit solfilm som man använder till bilrutor. (men akta ir-sensorn)
![]()
Gillar såna där lösningar! Men så länge garantin är kvar blir det till att peta på boxen....![]()
En annan grej som retar mig är dioden och ljusstyrkan på displayen. Känns som robotarna i War Of The Worlds är i rummet...
Har inte hittat inställningar så kommer försöka hitta någon halvtransparent tejp så jag kan dämpa ljuset lite...
Redigerat av mr.K-Lean, 30 augusti 2010 - 09:39.
Postad 30 augusti 2010 - 09:51
Bra fråga. Jag har en del inspelat jag inte vill bli av med.Jag hoppas att allt inspelat finns kvar efter uppgraderingen, för visst skulle dom byta operativ till Linux? (har inte orkat läst hela tråden, den är ju lite lång)
Postad 30 augusti 2010 - 10:24
Hej allihop,
pass up med nätverk över elnätet. För att det skall fungera måste de två uttagen ligga på samma fas annars är det till att be om problem.
//Håkan
Hej!
Är det av erfarenhet eller allmän elkännedom?
Misstror dig inte på något sätt, men undrar då jag är rätt säker på att jag läst i fler än en användarrecension att det funkar över olika faser (inte samma hastighet som om på samma fas, fast fortfarande toppade det det trådlösa...)
Ska se om jag hittar vart jag såg det.
Edit:
https://www.prisjakt...kt.php?o=607573
Här är en som säger sig få 80 mbit/s över två faser, god marginal från de 3 som CD säger krävs (så om detta stämmer så borde inte flaskhalsen ligga i elpluggarna om sådan uppstår, även om de sitter på olika faser?)
Edit2:
Om man får för dåligt tryck
mellan två faser bör en sån här kunna fixa biffen?:
http://www.kjell.com...00000,230000000
Redigerat av bloodfire, 30 augusti 2010 - 12:11.
Postad 30 augusti 2010 - 12:59
Jag tog en laptop och mätte hastigheten från olika uttag i huset och fick rätt variande resultat, mellan 20-40 mbps. Ungefär som wireless N vid rätt förhållanden. Det är ö h svårt att förutspå exakt vilken hastighet man får ut ur ett specifikt uttag, man måste testa och se. Jag bor i ett 1,5 plans hus med källare byggt 2004-2005, så det är fräscha ledningar och uttag.
Jag använde Lan Speed Test för att mäta hastigheten, Devolos eget program (Devolo Informer) rapporterar en hastighet på runt 100 mbps, men det är alltså långt ifrån sanningen. Jag har svårt att tro att de som rapporterar 80-200 mbps talar om "real world"- hastighet, det låter som glädjesiffror från ett leverantörsprogram som t ex Devolo Informer.
Redigerat av Tomas L, 30 augusti 2010 - 13:04.
Postad 30 augusti 2010 - 13:22

Kul att det fungerar så bra mellan två faser för då är det klart ett alternativ. Jag tittade på detta i begynnelsen och då fungerade det inte bra.
// Håkan
Postad 30 augusti 2010 - 13:22
Hej allihop,
//Håkan
Vad menas med olika faser? Hur får man reda på det?
Men någon som fått uppdateringen idag?
Postad 30 augusti 2010 - 13:30
De gamla systemen av nätverk över elnät klarade dåligt att gå över centralen men det är tydligen borta nu men om man har lite jordfelsbrytare o' dylikt i centralen vet jag inte hur den reagerar.
// Håkan
Redigerat av Unregistereda4c12829, 30 augusti 2010 - 13:31.
Postad 30 augusti 2010 - 14:22
Nån som har hört nått nytt om GO - On demand?
Mvh
Redigerat av korpen, 30 augusti 2010 - 14:26.
Postad 30 augusti 2010 - 14:40
Jo det svenska nätet är uppbyggt på så sätt att man får ca 230 V mellan fas och Neutral. Nätet består av 3 faser samt Neutral och Jord (sk 5 ledarsystem) och mellan 2 faser får man ca 400 V. För en balans i systemet så är alla 3 faserna i lägenheten/huset kopplade så att lasterna balanseras mellan dem.
De gamla systemen av nätverk över elnät klarade dåligt att gå över centralen men det är tydligen borta nu men om man har lite jordfelsbrytare o' dylikt i centralen vet jag inte hur den reagerar.
// Håkan
Om jag inte kommer ihåg fel så har man normalt bara en fas om man bor i lägenhet, medan man normalt har tre faser om man bor i hus. Jag har jordfelsbrytare i min "moderna" central som har automatsäkringar. Det som sägs påverka hastigheten på lan via elnät är ansluten utrustning som kan störa kommunikationen eller t ex dimrar.
Postad 30 augusti 2010 - 14:51

//Håkan
Postad 30 augusti 2010 - 16:26
Köpte ett paket på SIBA (Netgear XAVB1004-100PES), funkar bra och ger mycket högre prestanda än mitt gamla (D-Link), trots jordfelsbrytare m mKan inte se att det skulle vara några problem så länge du har lediga slots i routern?
Postad 30 augusti 2010 - 16:45
"Vanliga" uppdateringar har ju medfört nya problem. Jag tror att jag tar mig en liten stänkare innan jag trycker OK på uppdateringen

Postad 30 augusti 2010 - 17:11
Postad 30 augusti 2010 - 17:34
Har en hd box utan hårddisk i sovrummet, som jag ibland använder genom att flytta med kortet.
Hoppas det nya kortet inte blir låst till den inspelningsbara boxen nu.
Vågar nog inte byta kort innan jag får läsa här ifall det är OK eller inte.
Postad 30 augusti 2010 - 17:38
Har man högre nummer än 0113740 9000-9 så behöver man inte byta enligt deras sista utskick som kom i förra veckan
Så jag behövde inte byta något av mina kort
Redigerat av Mazak, 30 augusti 2010 - 17:39.
Postad 30 augusti 2010 - 21:48
Någon som har lust att återge vad brevet sade?
Och ja - om vi ska hålla tråden "ren" kanske vi inte ska diskutera nätverkslösningar i denna tråd?
Postad 30 augusti 2010 - 23:00
...CD vet uppenbarligen inte om att jag har en sådan här box då den inköptes begagnad för något brev om det har jag inte fått.
Någon som har lust att återge vad brevet sade?
Så här tyckte Acrobats OCR-verktyg att det stod i brevet:
Ny filmtjänst från Canal Digital
Här kommer riktigt goda nyheter för dig som har en inspelningsbar HD-box. Vi uppdaterar utseendet i boxen och samtidigt får du tillgång till vår nya filmtjänst med hundratals filmer.
Nytt utseende i din box
Snart kommer en ny mjukvara för din inspelningsbara HD-box som innebär bättre funktionalitet, snyggare layout och tydligare menysystem i din box. Ett popup-fönster dyker upp när du startar din box då den nya programvaran är tillgänglig, och då kan du installera den. Därefter dyker nya funktioner upp och du får dessutom tillgång till On Demand -vår nya filmtjänst.
Hyr film direkt från TV-soffan
Med vår On Demand-tjänst Canal Digital GO kan du hyra film direkt från TV-soffan med hjälp av fjärrkontrollen. Du får tillgång till tjänsten genom att koppla ihop din inspelningsbara HD-box med ett bredband. Du kan antingen använda den nätverkskabel som skickades med din box eller köpa en ny hos din närmaste TV-handlare. Läs mer i den bifogade bilagan.
Sitter rätt kort i rätt box?
Om du vill använda filmtjänsten är det viktigt att det programkort som är anpassat för tjänsten sitter i den inspelningsbara HD-boxen. Kontrollera att det kort som sitter i denna box har ett högre nummer än 01137409000-9. I annat fall behöver du byta kort mellan dina boxar för att filmtjänsten ska fungera. Har du flera inspelningsbara HD-boxar gäller detta för samtliga. på grund av tekniska förutsättningar i din box fungerar filmtjänsten endast i den inspelningsbara HD-boxen.
Film på canaldigital.se
Nu är det också möjligt att titta på film på canaldigital.se. I vårt filmbibliotek på nätet kan du välja mellan hundratals filmer från bl.a. Nordisk film. Utbudet av både filmleverantörer och filmer utökas under hösten, och en mängd bonusfilmer ingår i ditt abonnemang utan extra kostad. Dessutom finns möjlighet att hyra ytterligare filmer (15-49 kr). Du loggar in på filmtjänsten på nätet på Min Sida.
Om det är något annat du undrar över är du välkommen att läsa mer på canaldigital.se eller kontakta OS5 på telefonnummer 0770-332211. Vi önskar dig mycket glädje med din nya filmtjänst.
Med vänlig hälsning
Canal Digital Kundservice
Postad 31 augusti 2010 - 00:02
Nu kan du som är parabolkund och har en inspelningsbar HD-box se film direkt via datorn - när det passar dig. Med vår webbaserade filmtjänst kan du välja bland 400 titlar samt se en mängd ”Bonusfilmer” som ingår i ditt TV-abonnemang.
Se film via datorn med Canal Digital GO.
Med vår webbaserade filmtjänst kan du enkelt och lagligt se film direkt på din dator (PC eller Mac) när det passar dig. Som Canal Digital-kund får du tillgång till ett 50-tal "Bonusfilmer" som ingår i ditt TV-abonnemang utan extra kostnad. De flesta av bonusfilmerna är lite äldre titlar som byts ut med jämna mellanrum.
Dessutom har du möjlighet att se nya filmer som du enkelt och säkert betalar med ditt kreditkort. För att du enkelt ska kunna testa tjänsten erbjuder vi dig din första hyrfilm gratis, därefter kostar de från 39 kr/styck.
Alla filmer är tillgängliga i 24 timmar från det att de beställs. Under denna tid kan du starta och stoppa filmen så många gånger du önskar för att återuppta
tittandet vid ett senare tillfälle.
Filmtjänsten är tillgänglig för alla parabolkunder som har en inspelningsbar HD-box från Canal Digital. Till en början erbjuder Canal Digital GO bara film, men vi kommer bredda utbudet fortlöpande. Tjänsten kommer även utökas med flera filmtitlar. För tjänsten gäller samma villkor som för ditt TV-abonnemang hos Canal Digital.
Postad 31 augusti 2010 - 07:03

Uppdateringen som någon sade skulle komma igår kom inte igår men det var ju iofs inte förvånande. Med tanke på den information de nu spridit om uppdateringen är den inte långt borta, inom någon vecka borde den komma.
Postad 31 augusti 2010 - 12:24
Jag har liksom förutsatt att playtjänsterna skulle komma direkt men det ser ju inte ut så...trodde det var själva grejen.
Postad 31 augusti 2010 - 13:08
Ha inte förstora förhoppningar på att det kommer någonsin .... Huvud målet för CD är att sälja filmer a la 39kr/st .I den nya manualen som släppts för boxen står det i avsnittet om VoD att man kan välja olika "Videobutiker" och som exempel har dom SF Anytime. Är det nån som vet om man också (direkt eller så småningom) kommer få tillgång till de olika playtjänster som tv-kanalerna har?
Jag har liksom förutsatt att playtjänsterna skulle komma direkt men det ser ju inte ut så...trodde det var själva grejen.
Postad 31 augusti 2010 - 14:54
Postad 31 augusti 2010 - 17:44
Inget nytt om uppdateringen när den kommer???
Den är beräknad att komma någon gång under september, enligt CD!
Postad 31 augusti 2010 - 20:22
Har redan en Netgear WNR2000 router med n-standard, och på så sätt får jag snabbt trådlöst nätverk både mellan PS3an och CD boxen. Där är inga väggar i mellan så jag antar att jag får en bra hastighet.
Postad 01 september 2010 - 02:03
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar