* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
Postad 26 januari 2010 - 13:59
Postad 26 januari 2010 - 14:33
Angående tips på program så passar jag på att tipsa om första inlägget i Windows Phone-tråden. Där finns mycket matnyttigt!
Tack. Fanns en hel del

Postad 26 januari 2010 - 20:23
Något jag kan rekommendera är SPB Mobile Shell 3.5.3 med Sense-tema. Mycket elegant och trevligt.
Postad 28 januari 2010 - 15:26
Redigerat av darkien, 28 januari 2010 - 21:43.
Postad 29 januari 2010 - 14:18
Har försökt installera ett par gånger nu, men det verkar inte funka.
Har gjort exakt enligt instruktionerna.
Men hela processen är över på ca 30 sek inga felmeddelanden eller så utan kommer till finish "sidan", Allt ser bra ut på "fyrfärgsskärmen" efter omstart helt enligt instruktionerna.
Men när jag startar telefonen vanligt och kollar enhetsinformationen så står fortfarande den gamla romen kvar?
Använder vista och mobile device center. Har märkt att den tappar synken efter ca 20 sek in i installationen, ska den göra det?
Har försökt flasha ny rom på, men vill ej fungera

Tacksam för all hjälp ni kan ge.
Tack på förhand//Fub
Postad 29 januari 2010 - 15:19
Processen för en SPL-flash är normalt mycket snabb, med min TP2 t.ex gick det så snabbt att jag inte förstod att proceduren var klar. 30 sekunder är ingen orimlig tid för flash.
Min erfarenhet säger mig dock att det säkraste sättet att flasha är från en dator som kör Windows XP och har hårdvaran i gott skick (inte minst korrekta drivrutiner). Windows Vista kan vara struligt enligt rapporter.
Det kan löna sig att testa en annan USB-port om det skulle strula. Det är också viktigt att se till att ActiveSync hittar nallen korrekt (verifierar att USBn är OK).
Jag kör Windows XP för allt telefonrelaterat eftersom min uppfattning är att det är den Windowsversion som är stabilast i dessa sammanhang. Har hittills inte stött på några problem med systemet i sammanhanget.
Postad 29 januari 2010 - 16:13
Står det SPL 0.72.OliNex eller SPL 0.85.OliNex har HardSPL flashats korrekt. Det är mycket viktigt att det står OliNex på slutet, står det t.ex 0.72.000 betyder det stock SPL.
Processen för en SPL-flash är normalt mycket snabb, med min TP2 t.ex gick det så snabbt att jag inte förstod att proceduren var klar. 30 sekunder är ingen orimlig tid för flash.
Min erfarenhet säger mig dock att det säkraste sättet att flasha är från en dator som kör Windows XP och har hårdvaran i gott skick (inte minst korrekta drivrutiner). Windows Vista kan vara struligt enligt rapporter.
Det kan löna sig att testa en annan USB-port om det skulle strula. Det är också viktigt att se till att ActiveSync hittar nallen korrekt (verifierar att USBn är OK).
Jag kör Windows XP för allt telefonrelaterat eftersom min uppfattning är att det är den Windowsversion som är stabilast i dessa sammanhang. Har hittills inte stött på några problem med systemet i sammanhanget.
Det står 0.72.Olinex.
Har provat installera via XP, men får error 202?
När jag försöker flasha nya romen och ska in i bootloadern så blir skärmen helvit och så står det: No image file sen fortsätter den till fyrfärgsskärmen där det står "vanliga" informationen i högst upp med kov osv men i fältet längst ner står det serial och ingenting händer????
Postad 29 januari 2010 - 16:43
Postad 29 januari 2010 - 17:16
Låter som du har fel namn på din image-fil. Den skall heta Kovsimg.nbh och ligga i roten på ditt sd-kort.
vet ej, har döpt om den till det du skrivit. Tror det har någonting med hardspl att göra. Provar installera med en annan dator imorn. Måste springa till jobbet nu

Postad 30 januari 2010 - 07:47
skit iriterande är de någon som har samma problem ?
Redigerat av ljudblind, 30 januari 2010 - 07:48.
Postad 30 januari 2010 - 09:23
Har aldrig förstått varför man skall flasha nallen från datorn - det är betydligt osäkrare. Undantaget är HardSPL som måste gå den vägen.
Postad 30 januari 2010 - 12:32
Vet ni någon butik eller person i stockholmsområdet som kan tänka sig att hjälpa till?
Är desperat!
All hjälp är grymt uppskattat!
Postad 30 januari 2010 - 12:51
Det verkar som att installeringen inte blir helt klar, utan det är fortfarande stockromen kvar på telefonen. Frågan är vad man kan göra? Har provat ALLT tycker jag, på 3 olika datorer 2 med XP en med Vista. Och inget hjälper. Bör man göra en hard reset innan?
Vet ni någon butik eller person i stockholmsområdet som kan tänka sig att hjälpa till?
Är desperat!
All hjälp är grymt uppskattat!
Du har döpt om filen till Kovsimg.nbh ?
och gjort nedanstående:
- Copy the Kovsimg.nbh into the root directory of your MicroSD card and insert the card in your phone
- Turn off the phone (USB cable not attached)
- Remove and reinsert the battery
- Hold the volume down button and turn the device on again, still holding both buttons until the 4-color screen shows up.
- Follow the onscreen instructions
Tänk på att telefonen INTE ska vara ansluten till datorn när du utför uppdateringen.
Postad 30 januari 2010 - 12:57
Du har döpt om filen till Kovsimg.nbh ?
och gjort nedanstående:
- Copy the Kovsimg.nbh into the root directory of your MicroSD card and insert the card in your phone
- Turn off the phone (USB cable not attached)
- Remove and reinsert the battery
- Hold the volume down button and turn the device on again, still holding both buttons until the 4-color screen shows up.
- Follow the onscreen instructions
Tänk på att telefonen INTE ska vara ansluten till datorn när du utför uppdateringen.
Japp har provat, först blir skärmen vit en kort sekund, no image file found eller liknande står skrivet. sen kommer man till fyrskärmsläget. Och i det vita fältet längst ner står det bara serial. I det röda högst upp står det
KOVS110
SPL-0.72.01iNex
MicroP1-787
MicroP2-707
Inget mer händer.......
Postad 30 januari 2010 - 13:04
Testa att ladda ner och installera en annan ROM från xda som du kan tänkas gilla för att se om det fungerar...
Postad 30 januari 2010 - 13:09
Frågan är om inte filen är korrupt.
Testa att ladda ner och installera en annan ROM från xda som du kan tänkas gilla för att se om det fungerar...
Will do.
Återkommer med resultatet.
Postad 30 januari 2010 - 13:11
Dessutom:
När du har kört in en engelskspråkig ROM så ändras tangenterna på ditt hårdvarutangentbord.
Installera denna cab från Smaberg och starta sedan om telefonen.
Edit:
Lade till länkar.
Redigerat av crest, 30 januari 2010 - 13:26.
Postad 30 januari 2010 - 13:22
Förresten: Har du laddat ner och installerat NET. Framework 3.5 till din telefon?
Dessutom:
När du har kört in en engelskspråkig ROM så ändras tangenterna på ditt hårdvarutangentbord.
Installera denna cab från Smaberg och starta sedan om telefonen.
NET.Framework är för datorn, eller har jag missat det helt?? Ska vara installerat på alla 3 datorer jag har provat med...... SP1 aswell.....
Redigerat av Fubarish, 30 januari 2010 - 13:23.
Postad 30 januari 2010 - 13:30
Du måste installera 3.5 i din mobil också för att det ska fungera. Din telefon kommer med 2.0.NET.Framework är för datorn, eller har jag missat det helt?? Ska vara installerat på alla 3 datorer jag har provat med...... SP1 aswell.....
Ladda ned zipfilen som jag la upp och packa upp den på din dator.
Läs sedan igenom instruktionerna som finns i zipfilen.
Det är Berggren (moderator här på Minhembio) som lagt upp den här och den fungerar alldeles utmärkt.
Du måste ha Net Compact Framework 3.5 installerad i mobilen för att vissa program ska fungera.
Postad 30 januari 2010 - 13:42
KOVSImg.nbh skall ROM-filen heta. Jag kan förövrigt rekommendera PeaZip för uppackning i Windows. Programmet ifråga slår larm om en fil är defekt. Säger det programmet att uppackningen gick bra brukar allt vara OK.
Postad 30 januari 2010 - 14:11
No Image Found vid försök att flasha innebär korrupt eller feldöpt ROM-fil.
KOVSImg.nbh skall ROM-filen heta. Jag kan förövrigt rekommendera PeaZip för uppackning i Windows. Programmet ifråga slår larm om en fil är defekt. Säger det programmet att uppackningen gick bra brukar allt vara OK.
Kovsimg.nbh är filen döpt till, .nbh finns väl redan från början, döper bara om texten innan punkten?
Provade packa upp med peazip, inga problem.
Postad 30 januari 2010 - 14:16
Har du installerat Net Comapact Framework 3.5 i mobilen ännu?Kovsimg.nbh är filen döpt till, .nbh finns väl redan från början, döper bara om texten innan punkten?
Provade packa upp med peazip, inga problem.
Postad 30 januari 2010 - 14:19
Har du installerat Net Comapact Framework 3.5 i mobilen ännu?
ja, tack för länkarna. Går det att kolla så att det blev rätt installerat någonstans?
När man kollar rom version i enhetsinformation, bör det inte stå 1.00X efter lyckad installering av hardspl? Nu står det stock rom 1.05.9X?
Ska prova med en annan rom oxå.
Redigerat av Fubarish, 30 januari 2010 - 14:27.
Postad 30 januari 2010 - 14:26
I zipfilen med 3.5 står det hur du går in och ställer in 3.5 i mobilen efter installationen.ja, tack för länkarna. Går det att kolla så att det blev rätt installerat någonstans?
Ska prova med en annan rom oxå.
Postad 30 januari 2010 - 14:30
I zipfilen med 3.5 står det hur du går in och ställer in 3.5 i mobilen efter installationen.
Yepp, har ändrat enligt instruktion. Någon boende i stockholmsområdet som vill tjäna lite extra pengar

Redigerat av Fubarish, 30 januari 2010 - 14:31.
Postad 30 januari 2010 - 14:35
Hehe! Hade kunnat hjälpa dig gratis, men jag är på jobbet nu och ska ut direkt på krogen efteråt.Yepp, har ändrat enligt instruktion. Någon boende i stockholmsområdet som vill tjäna lite extra pengar
PMa
I morgon drar jag på en 12 dagars kurs och har min laptop med mig.
Hoppas att någon annan kan hjälpa dig

Men testa med en annan ROM för att se om det funkar.
Redigerat av crest, 30 januari 2010 - 14:37.
Postad 30 januari 2010 - 14:49
För bara en månad sedan så uppstod det ett meddelande i WMP på min X1.
Det stod:
"Biblioteket skadat"
"Sök efter filer?"
Jag tryckte förstås på "Ja".
Jaha, då sökte den efter mina filer, runt 600 musikfiler, vilket jag hade på ett ungefär i minneskortet.
Då hände det något riktigt knäppt! Mobilen startade om, visserligen trodde jag först att den skulle göra så. Men sen blev jag riktigt förbannad. Den ville inte läsa mitt minneskort! Jag försökte att uppdatera WMP, starta om mobilen igen, ta ut minneskortet och även byta ut minneskortet mot ett annat. Inget funkade. Jag har kollat mobilens minnes-status och där står det att minneskortet inte är installerat!!! Windows (på min dator) hittade inte heller kortet på mobilen.
Jag behöver hjälp. någon som vet? Jag orkar inte skicka in den till Telia, än.
Postad 30 januari 2010 - 15:25
Har liksom ett problem med min X1.
För bara en månad sedan så uppstod det ett meddelande i WMP på min X1.
Det stod:
"Biblioteket skadat"
"Sök efter filer?"
Jag tryckte förstås på "Ja".
Jaha, då sökte den efter mina filer, runt 600 musikfiler, vilket jag hade på ett ungefär i minneskortet.
Då hände det något riktigt knäppt! Mobilen startade om, visserligen trodde jag först att den skulle göra så. Men sen blev jag riktigt förbannad. Den ville inte läsa mitt minneskort! Jag försökte att uppdatera WMP, starta om mobilen igen, ta ut minneskortet och även byta ut minneskortet mot ett annat. Inget funkade. Jag har kollat mobilens minnes-status och där står det att minneskortet inte är installerat!!! Windows (på min dator) hittade inte heller kortet på mobilen.
Jag behöver hjälp. någon som vet? Jag orkar inte skicka in den till Telia, än.
Tråkiga nyheter: det verkar som att ditt minneskorts filkatalog är skadad. Testa att sätta det i en minneskortläsare och se om datorn kan hitta det. Om den gör det, försök att kopiera innehållet till hårddisken.
Därefter formaterar du om minneskortet med Panasonics SDFormat.
Jag har haft ett liknande problem med mitt minneskort (16 GB SanDisk) - dock inte så allvarligt. Lyckades därmed få över mina data till datorn och sedan formatera om kortet.
I mitt fall hände det då jag råkade tappa nallen i golvet så batteriet flög av.
Jag skulle förövrigt rekommendera en ny ROM. 600 musikfiler är trevligare att hantera med HTC Audio Manager.
Edit: du säger att den inte ville läsa det andra minneskortet heller. Testa att köra en hard reset på nallen.
Det finns ju tyvärr en risk att minneskortläsaren strejkar. Men en hard reset gör ju i.a.f att det går att fastställa. I bästa fall löser det sig.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 30 januari 2010 - 15:28.
Postad 30 januari 2010 - 15:42
Jag skulle förövrigt rekommendera en ny ROM. 600 musikfiler är trevligare att hantera med HTC Audio Manager.
OUCH

Postad 30 januari 2010 - 15:58
Med Audio Manager eller Pocket Player får man avsevärt bättre möjligheter att bläddra bland musiken och generellt trevligare hantering.
För min del är jag dock imponerad över de som i nådens år 2010 kör sina X1or med stock ROM. Redan en sådan ROM som Xperia Xion med TF3D 1.x och AnX1 Landscape 2.5i är ju avsevärt trevligare att hantera.
Jag kan bara säga såhär: låt er X1 få följa med in i den moderna tiden. En tid av WM 6.5 och SPB MS 3.5.x eller HTC Sense 2.1 eller 2.5. Jag skulle få panik bara av tanken att köra stock ROM på X1 idag.

Postad 30 januari 2010 - 16:16
Edit: du säger att den inte ville läsa det andra minneskortet heller. Testa att köra en hard reset på nallen.
Är lite nybörjare på sånt...

Hur gör jag det?
Och jag har tyvärr ingen minneskort-läsare what so ever...
Om musikfilerna inte finns kvar bryr jag mig inte om, jag har alla låtarna på min dator.
Jag vill bara "få liv" i X1:an igen. Så som jag sa: Hur gör jag en hard reset?
EDIT: Kom på hur man gjorde med hjälp av en annan sida. Men minneskortet vill inte!

Redigerat av Dj AudaSpexx, 30 januari 2010 - 16:31.
Postad 30 januari 2010 - 16:35
Hehe! Hade kunnat hjälpa dig gratis, men jag är på jobbet nu och ska ut direkt på krogen efteråt.
I morgon drar jag på en 12 dagars kurs och har min laptop med mig.
Hoppas att någon annan kan hjälpa dig![]()
Men testa med en annan ROM för att se om det funkar.
Har nu testat med en annan rom, samma resultat. Så min bästa gissning är att hardspl inte installerades riktigt.
Om man lyckas installera det, räcker det om man gör det en gång för att sedan kunna installera custom roms när man vill? Eller måste man installera hardspl inför varje flashning?
Redigerat av Fubarish, 30 januari 2010 - 16:42.
Postad 30 januari 2010 - 19:59
Däremot finns en felkälla till: minneskortet. Många misslyckade flashningar beror på att minneskort av märket Kingston används.
Det mest pålitliga minneskortet är SanDisk.
Postad 30 januari 2010 - 20:17
Jag har lite svårt att se hur HardSPL skulle ha misslyckats. Detta då nallen skulle vara tämligen svårstartad om SPL skulle fallera. SPL sköter ju systemstart m.m - det borde alltså bli märkbara tekniska problem om den flashen misslyckats. Startar nallen normalt och säger SPL 0.72.OliNex så skall HardSPL vara på plats som det skall.
Däremot finns en felkälla till: minneskortet. Många misslyckade flashningar beror på att minneskort av märket Kingston används.
Det mest pålitliga minneskortet är SanDisk.
Tack för dina snabba svar

hmm använder detta kort http://www.mycom.se/...oducts_id=76447 var redan formaterat som FAT32, men har även formaterat det manuellt en gång.
Bara för att dubbelkolla, root på minneskortet menas att man lägger nbh filen direkt efter man har gått in i mappen minneskort via directsync?
Redigerat av Fubarish, 30 januari 2010 - 20:18.
Postad 30 januari 2010 - 20:37
Men tyvärr ser det inte bra. A-Data är inget känt märke och generell HTC-erfarenhet säger att flash tenderar att strejka med andra minneskort än SanDisk. Har flashat oräkneliga antal ROMar med mitt SanDisk 16 GB-kort och har kört SanDisk i flera år med allt från 512 MB och uppåt - utan några som helst problem.
Enda gången minneskortet strulat var då nallen åkte i golvet som sagt var.
Mitt enda tips är att köpa en SanDisk och använda A-Datakortet för mer nöjesrelaterad lagring, släng in lite filmer på det t.ex.
Jag har ett Kingston jag fick av Nokia som jag använder till sådant. Fungerar bra men skrivhastigheten är urusel jämfört med de SanDisk-kort jag har.
Postad 30 januari 2010 - 20:56
Roten på katalogträdet talar jag om. Sökvägen är Storage Card/KOVSImg.nbh.
Men tyvärr ser det inte bra. A-Data är inget känt märke och generell HTC-erfarenhet säger att flash tenderar att strejka med andra minneskort än SanDisk. Har flashat oräkneliga antal ROMar med mitt SanDisk 16 GB-kort och har kört SanDisk i flera år med allt från 512 MB och uppåt - utan några som helst problem.
Enda gången minneskortet strulat var då nallen åkte i golvet som sagt var.
Mitt enda tips är att köpa en SanDisk och använda A-Datakortet för mer nöjesrelaterad lagring, släng in lite filmer på det t.ex.
Jag har ett Kingston jag fick av Nokia som jag använder till sådant. Fungerar bra men skrivhastigheten är urusel jämfört med de SanDisk-kort jag har.
OMG that's it. Bytte tillbaka och provade med sandisk kortet som följde med, och nu funkar det helt plötsligt! Min hjälte STORT tack till alla som har varit schyssta och svarat på frågor.

Redigerat av Fubarish, 30 januari 2010 - 20:58.
Postad 30 januari 2010 - 21:09
fasiken min experia är skit seg i tangenterna s d å när man skriver så får man vänta några sekunder innan man får skriva nästa bokstav annars så kommer dom andra före.
Vanligt problem.. minns inte lösningen men det har skrivits om det flera ggr i tråden.
Postad 08 februari 2010 - 11:00
Har lagt in SPB 3.5 och fått rätt på det mesta utom ett par saker.
1. Jag vill kunna synka med min Outlook kalender via Bluetooth, men den vill bara ha Exchange-server etc.
2. Kan man bestämma SMS/MMS signal? Hittar bara standard?
3. Om jag vill gå ut på nätet, kan jag bestämma att den alltid ska använda Wifi om det finns istället för GPRS/3G?
Postad 08 februari 2010 - 19:19
fasiken min experia är skit seg i tangenterna s d å när man skriver så får man vänta några sekunder innan man får skriva nästa bokstav annars så kommer dom andra före.
Vanligt problem.. minns inte lösningen men det har skrivits om det flera ggr i tråden.
Någon som minns lösningen? Det är över 200 sidor att gå igenom, är också intresserad av att få detta irriterande problem fixat..
Postad 09 februari 2010 - 00:22

Postad 09 februari 2010 - 08:41
Postad 09 februari 2010 - 15:51
om jag inte minns fel så ska man ändra att X1an ger ordförslag först efter 4 bokstäver och inte 1 eller 2 som default borde vara. Jag tror det var så iaf, var ett tag sen jag mixtra med min gamla trotjänare
Har inte ordförslag aktiverat..
När jag skriver med tangenterna är den seg i bokstäverna, jag kan ligga 3-4 ord före vad som syns på skärmen. Så fort ett ord har å ä eller ö i sig, så hamnar å ä och ö direkt i ett annat ord. Den hinner alltså med att registrera åäö snabbare än alla andra tangenter..
Vet inte hur jag ska beskriva det bättre, får lägga in en film eller nåt om detta nu inte är samma problem andra haft innan?
Hallå, labbade lite och fick det inte att bli bättre genom att stänga av ordförslag! Men när jag kryssade av "Inled varje mening med versal" under Alternativ så har jag i alla fall blivit av med omkastningen av åäö på min telefon.
Testade det alternativet nu, avaktiverat. Funkade inte ändå tyvärr..
Postad 15 februari 2010 - 17:15
En så basic grej som SMS borde va laggfri, det är en av de största problemen jag har med X1/WinMo.
Det som gör det hela skummare är att allt detta fungerar utmärkt i andra program, som pWord och alla andra skrivprogram som är "tyngre" än en liten SMS-applikation?
Ytterst jobbig detalj som tvingar mig till att skriva SMS långsammare...
Edit:
Jag kom på/ har märkt att detta problem finns i stort sett alltid när man skriver ( har inte märkt av det i anteckningar/pOffice-paketet dock) men enda stället där det faktiskt är störande (främst pga att man ofta använder det, men även pga att problemet är större) är vid skrivning av SMS...
Redigerat av no0NE, 19 februari 2010 - 16:28.
Postad 01 mars 2010 - 08:08
Orsaken till frågan är att jag inte oväntat vill få en jättesumma i nedladdad data. Jag kör allt gratis via jobbet inom rimliga gränser och vill inte få en chock bara för att jag t.ex. kört Stockholm-Luleå och haft den på.
Postad 01 mars 2010 - 08:39
Postad 01 mars 2010 - 09:28
A-GPS innebär en datamängd på upp till 50 kbyte för att få en fix. Vanligtvis handlar det om mycket mindre än så. Det skall alltså inte vara några problem.
Postad 02 mars 2010 - 14:04

GPS-programmen själva har inget med hämtning av AGPS-data att göra, det sköter SnabbGPS-programmet(m.a.o. allt AGPS gör är att snabba på en fixering av GPS-satteliterna.)
Det är iallafall hur navigatorn jag använder fungerar - TomTom Navigator (7.916) antar att de andra programmen använder AGPS på samma sätt
PS. kollade datamängden som hämtades senaste 2 gångerna jag hämtade AGPS-data, det var exakt 41.1kB första gången och den andra gången exakt 38.5kB, men någon stans där ligger det.
Redigerat av no0NE, 04 mars 2010 - 00:57.
Postad 02 mars 2010 - 14:37

Du använder programmet "Quick GPS" eller "SnabbGPS"(på svenska
) för att manuellt använda AGPS, eller ställa in så att den automatiskt har hand om uppdatering av AGPS (jag har det inställt på att den automatiskt hämtar vid anslutning till datorn och att den säger till när det löpt ut, så jag väljer själv att fixa det).
GPS-programmen själva har inget med hämtning av AGPS-data att göra, det sköter SnabbGPS-programmet(m.a.o. allt AGPS gör är att snabba på en fixering av GPS-satteliterna.)
Det är iallafall hur navigatorn jag använder fungerar - TomTom Navigator (7.916) antar att de andra programmen använder AGPS på samma sätt
Postad 04 mars 2010 - 01:06
Finns ju många GPS-program att välja på till Windows Mobile, men då jag endast använt TomTom-enheter förut o tyckt de fungerat bra så kör jag med TomTom på mobilen också, om jag inte skulle haft möjlighet att använda TomTom gratis dock så skulle jag valt ett av de andra gratis alternativen...
Postad 05 mars 2010 - 13:22
Var katten skall jag välja Opera Mini 5 som förvald istället? (eller alternativt Explorer/Opera 9.5).
Tacksam för hjälp!
Annars verkar Opera Mini 5 strålande, har kört med javaversionen 4.2 tidigare eftersom jag inte kan få någon av de tidigare windowsläsarna att fungera tillfredsställande!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar