* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X1 *
Sony Ericsson Xperia X1 256MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
7
|
(114)
|
Inga priser |
How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1 (58 inlägg)
|
16 år sedan |
HTC Touch HD eller Sony Ericsson X1 (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Batteritid X1 vs 990 (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Uppdatering Xperia (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 07 March 2010 - 03:33
Postad 07 March 2010 - 09:35
Funderar på att köpa en X1 eller en X2. X1:an är ju äldre men har mer minne och verkar vara enklare att modifiera så att fungerar som man vill. Eller är jag ute och cyklar? Vad skulle ni välja idag? Eller finns det någon bättre Windows Mobile telefon?
Jag slår ett slag för Touch Pro 2 som alternativ. Större skärm, TV-ut och sladdfjärr bl.a som X1 tyvärr saknar.
MEN X1 är ett mycket bra köp och föredrar man det smidigare formatet så är det bara att köpa till bra pris. Jämfört med X2 är X1 enligt mig betydligt bättre tack vare XDA-supporten.
Postad 08 March 2010 - 01:37
Funderar på att köpa en X1 eller en X2. X1:an är ju äldre men har mer minne och verkar vara enklare att modifiera så att fungerar som man vill. Eller är jag ute och cyklar? Vad skulle ni välja idag? Eller finns det någon bättre Windows Mobile telefon?
jag vill slå ett stort slag för hd2 som jag införskafade mig för drygt en månad sen... skulle nog kuna säga att de är den bästa win mob på marknaden just nu, med den enorma skärmen (4,3 tum) är den väldigt skön att surfa med och dessutom så har den kapactiv skärm som förhöjer hela användarkänslan, sen har den 1gb prossesor som gör till o med att windows körs smidigt (lite som windows på speed skulle man kunna säga:)) och sen är det den första win mobilen som kör htc sense som jag tycker är en underbar uppgradering från tf3d... detta är bara några fantastiska egenskaper hd2:an har sen är den inte dyrare än x1 eller x2 kostade som ny...
nakdelar som jag har upplevt är inget fysiskt tb utan man får lära sig använda on screen tb (kan vara lite knöligt ibland) och batteri tiden bara 1250 mAh så kan man behöva ladda mobilen varje kväll... eller ialla fall jag...
Postad 09 March 2010 - 16:06
Jag hade x1(eller har som 2da mobil)och köpte hd2 3 dec 2009,och jag kan bara säga att finns ingen WM som är bättre än Hd2,t.ex har en verktyg som gör att du kan använda den som trådlos wi-fi router och slipper att köpa till en 3g mobilt surf när man resa bort!
Postad 14 March 2010 - 00:29
HD2 har jag tittat på men tycker den är ganska stor. Sen uppskattar jag ett fysiskt tangentbord.
Men det kan mycket väl bli en sån iaf.
Touch Pro 2 var också helt klart intressant. Lite bättre storlek än HD2 och större skärm än X1 & X2.
Trodde det skulle bli enklare att välja genom att fråga här men det blev ju tvärt om
Postad 14 March 2010 - 00:51
Postad 17 March 2010 - 20:48
Postad 18 March 2010 - 04:36
När du är inne på alternativ i konton och har listan med olika mail-konton så håller du inne pennan över det konto du vill ta bort. Efter en stund kommer en meny upp - välj "ta bort".
Tack
Postad 23 March 2010 - 15:05
Göta-Petter, svärfar drar till Spanien idag och jag undrar om det kan bli svindyrt med datatrafik i utländskt nät. Jag vet att nån här skrev att det kanske slangas ner 50kB när man startar den men jag undrar om jag bör varna honom för att köra. Jag skulle tro att han kanske använder GPS:en nån gång per dag när de är ute och knatar (de ska inte hyra bil vad jag vet).
Jag hade inte tvekat själv men en kollega hävdar att han fick fet räkning bara för 3 minuters GPS:ande i London. Jag tror inte riktigt att han har koll på AGPS men undrar om nån har erfarenhet.
Redigerat av nikasp, 23 March 2010 - 15:06.
Postad 13 April 2010 - 10:32
Måste tillägga att jag har varit mycket nöjd med X1'an och har inte haft några problem med den eller Windows Mobile.. Kan tilläggas att jag kört med R1A romet(det som var i när den släpptes) hela tiden och bara lagt på SPB Mobile Shell och min telefon har inte behövt startas om ofta(en gång varannan månad på sin höjd) vid normal användning(samtal, sms, MSN, surfning i Opera etc)...
Så nu blev det en till WinMo telefon, nämligen en HTC HD2 och jag hoppas jag kommer bli lika nöjd med den som jag var med X1'an..
Tack för mig
Postad 14 April 2010 - 00:58
Postad 16 April 2010 - 13:24
HÄR kan ni se ett klipp med en instruktion som visar hur modifieringen fungerar.
Redigerat av Tomas L, 16 April 2010 - 13:30.
Postad 16 April 2010 - 15:51
Postad 16 April 2010 - 17:42
Har inte testat på X1 dock eftersom den rullar med svensk Manila 2.1 och behovet av nyare inte föreligger i det fallet.
Jag kan rekommendera Smabergs transparent-cabar som finns i HD2-delen av XDA-Developers. Kör dessa och det fungerar ypperligt.
Postad 05 May 2010 - 22:03
Har kört stockrom fram tills nu, med bara spb mobile shell inlagt.
Så om jag vill köra en kokt rom vilken är stabilast och mest fingervänlig???
/P
Postad 06 May 2010 - 09:54
Men WM 6.5.5 är det som gäller för maximal fingervänlighet i alla lägen.
Postad 06 May 2010 - 10:03
Postad 06 May 2010 - 11:47
Den som Tomas L länkar till ovan är en väl fungerade ROM med HTCs interface på WM6.5. Så prova den. Du behöver dock göra ett registerhack för att få till åäö på det fysiksa tangentbordet.
Tack för hjälpen
Va inne och kollade lite.
Blir nog en energyrom :-)
Om man slänger in en kokt rom, försvinner det här sms klyddet(att den slänger om bokstäverna speciellt med åäö)???
/p
Redigerat av PontiacMan, 07 May 2010 - 13:05.
Postad 11 May 2010 - 08:45

FRÅGA: Jag skulle behöva behöva putsa upp linsen på X1:ans kamera, någon som har några tips? Det har fått en massa små, små repor som försämrar kvaliteten på bilderna.
Redigerat av Tomas L, 11 May 2010 - 12:56.
Postad 11 May 2010 - 12:04
Sedan har det kommit några nya paneler som medger smidig växling mellan gränsnitt:
UI Panels for X1
På så vis kan man få SPB MS 3.5.3 att bli en "panel". Detsamma gäller Sense 2.5 som också fungerar mycket bra som panel. Även Titanium går att köra som en panel om man föredrar det. Jag använder denna lösning på min TP2 med portad panelhanterare.
Vill man ha maximal fingervänlighet i själva Windows Mobile är det 6.5.5 man skall ha (build 23xxx).
Postad 11 May 2010 - 12:54
FRÅGA: Jag skulle behöva behöva putsa upp linsen på X1:ans kamera, någon som har några tips? Det har fått en massa små, små repor som försämrar kvaliteten på bilderna.
Löste det på lunchen med Displex!
Linsen blev som ny och nu tar kameran skarpa bilder igen, före polering såg alla bilder ut som de var tagna i dimma.
Postad 13 May 2010 - 12:22
Tack för hjälpen
Va inne och kollade lite.
Blir nog en energyrom :-)
Om man slänger in en kokt rom, försvinner det här sms klyddet(att den slänger om bokstäverna speciellt med åäö)???
/p
Sms klyddet är skitstörigt
Finns här någon som löst problemet??
/P
Postad 13 May 2010 - 12:32
För mig har således hjälpt att byta ROM och stänga av ordförslag och skriva helt manuellt. Inga problem då på mitt exemplar.
Postad 14 May 2010 - 13:03
Jag vet inte om jag "skrivit för långsamt" på min X1 men jag har faktiskt inte upplevt det berömda eftersläpningsproblemet. Jo, när den var ny och ordförslag var aktiverat men inte sedan.
För mig har således hjälpt att byta ROM och stänga av ordförslag och skriva helt manuellt. Inga problem då på mitt exemplar.
Hittade och tog bort ordförslag, nu funkar det att sms:a fort hehe
Men det e ju för dåligt att man inte kan ha ordförslag på, jag sms:ar inte speciellt snabbt..
/P
Postad 14 May 2010 - 13:21
Postad 15 May 2010 - 12:49
Jag tillhör den manuella generationen, avskyr alla varianter av automatisk skrift, automatisk rättstavning o.dyl. Det är helt manuellt skrivande som gäller. T9 är betydligt effektivare när det gäller att mata in text via prediktiv igenkänning - metoden är inte helt klockren när man har ett fullständigt qwertytangentbord att skriva på.
Tack för hjälpen, sms klyddet har löst sig genom att köra manuellt.
Tycker ändå att det är lita dåligt med en så dyr lur..
Jaja blir en ny lur om några veckor :-)
/P
Postad 15 May 2010 - 15:48
Postad 14 June 2010 - 12:13
1. Mediaspelare: http://s2p.ac-s2.com/
VGA versionen funkar helt klockrent utan stylus. Enkelt, snyggt, funktionellt.
Version 0,83 Beta är gratis och mycket bättre en Core player, Windows Media Player, och Sony Panelen.
2. Webbläsare: Har du inte uppgraderat till Opera mobile 10? Gör det omgående så blir X1 äntligen en vettig touchphone.
Också gratis.
Kan tillägga att jag fortfarande kör original ROM.
Postad 22 June 2010 - 13:22
Jag har nyligen införskaffat mig en Sony Ericsson X1. Problemet är att det bara kommer upp konstiga tecken när jag trycker på Å, Ä och Ö. Är det någon som vet hur man fixar detta?
Jag har heller inte lyckats byta språk, även fast jag väljer Svenska och startar om telefonen så är det på engelska...
Tacksam för svar!
Postad 27 June 2010 - 08:54
Den nya Spotify-klienten är skriven för WM6.5 vilket leder till följande frågor:
* Ett program som är skrivet för 6.5 kommer väl inte fungera i 6.1, eller kan det göra det?
Man ser diverse tips på olika 6.5 ROM men många verkar ha jobbiga buggar och vara instabila. Kan nån som har lite koll ge ett tips på ett stabilt ROM där följande saker måste fungera:
* Synka med Outlook (Kalender, Kontakter, Uppgifter...)
* Internetdelning via både Bluetooth och USB (alltså använda 3g till min laptop...)
* Wayfinder Navigator (jag har, hör och häpna, betalat för Wayfinder i 3 år och tycker att det funkar hyfsat) Att installera det på WM6.5 och använda min licens borde väl funka...?
* Det svenska tangentbordet (man får visst göra en registry-fix? Det är ju OK...)
* Kameran såklart...
Några tips och synpunkter! Allt är av intresse. Tack på förhand!
Redigerat av briskeby, 27 June 2010 - 09:13.
Postad 27 June 2010 - 14:14
I höst har jag haft min X1 i två år och jag använder den mycket både i jobbet och privat och jag lär nog få ha telefonen ett tag till innan jag kan be chefen om en ny...Jag har ännu inte bytt ROM men installerat t ex SPB Mobile Shell och lite andra tweaks. Jag har även kört den icke-officiella Spotify-klienten ganska mycket vilket funkat hyfsat. Nu har ju den lagts ner eftersom det tydligen ska komma en officiell version inom en månad: Spotify for Windows Mobile
Den nya Spotify-klienten är skriven för WM6.5 vilket leder till följande frågor:
* Ett program som är skrivet för 6.5 kommer väl inte fungera i 6.1, eller kan det göra det?
Man ser diverse tips på olika 6.5 ROM men många verkar ha jobbiga buggar och vara instabila. Kan nån som har lite koll ge ett tips på ett stabilt ROM där följande saker måste fungera:
* Synka med Outlook (Kalender, Kontakter, Uppgifter...)
* Internetdelning via både Bluetooth och USB (alltså använda 3g till min laptop...)
* Wayfinder Navigator (jag har, hör och häpna, betalat för Wayfinder i 3 år och tycker att det funkar hyfsat) Att installera det på WM6.5 och använda min licens borde väl funka...?
* Det svenska tangentbordet (man får visst göra en registry-fix? Det är ju OK...)
* Kameran såklart...
Några tips och synpunkter! Allt är av intresse. Tack på förhand!
Nu reserverar jag mig för att jag inte provat riktigt nya X1-ROMar men jag har följande uppfattning:
*Program för 6.5 fungerar i 6.1 då skillnaderna som finns mellan systemen snarare handlar om det grafiska samt den nya Titanium-homeskärmen i 6.5. Några ändringar som påverkar program finns ej i 6.5. Däremot i 6.5.x där vissa program behöver uppdateras för att hantera den nya menystrukturen (Startmenyn längst ner etc) korrekt.
På ROM-fronten är det generellt en idé att leta upp en ROM som kör WM 6.5 219xx-builds. Dessa är stabilast och mest driftsäkra. Sense 2.5 är också trevligt att kunna köra om intresset för det finns. Generellt brukar kombinationen Sense 2.5/WM 6.5 219xx vara väl fungerande.
En sak är klar: det är värt att lägga in HardSPL och uppgradera till WM 6.5. Nallen blir avsevärt bättre av det. Min reservation är att jag inte har erfarenhet av någon nyare X1-ROM än Touch-IT Multilanguage - men mitt intryck är att kvaliteten på ROMarna är klart högre idag jämfört med när jag flashade min X1 frekvent fram tills september 2009.
Postad 28 June 2010 - 07:10
Nu reserverar jag mig för att jag inte provat riktigt nya X1-ROMar men jag har följande uppfattning:
*Program för 6.5 fungerar i 6.1 då skillnaderna som finns mellan systemen snarare handlar om det grafiska samt den nya Titanium-homeskärmen i 6.5. Några ändringar som påverkar program finns ej i 6.5. Däremot i 6.5.x där vissa program behöver uppdateras för att hantera den nya menystrukturen (Startmenyn längst ner etc) korrekt.
På ROM-fronten är det generellt en idé att leta upp en ROM som kör WM 6.5 219xx-builds. Dessa är stabilast och mest driftsäkra. Sense 2.5 är också trevligt att kunna köra om intresset för det finns. Generellt brukar kombinationen Sense 2.5/WM 6.5 219xx vara väl fungerande.
En sak är klar: det är värt att lägga in HardSPL och uppgradera till WM 6.5. Nallen blir avsevärt bättre av det. Min reservation är att jag inte har erfarenhet av någon nyare X1-ROM än Touch-IT Multilanguage - men mitt intryck är att kvaliteten på ROMarna är klart högre idag jämfört med när jag flashade min X1 frekvent fram tills september 2009.
OK, tack för infon. Låter mycket lockande att uppgradera till 6.5 oavsett om Spotify funkar på 6.1 eller inte...
Postad 28 June 2010 - 18:49
1. Vilken ROM tror ni är mest stabil idag + klarar åäö? Jag har stockrom idag men funderar på att uppgradera för att få 6.5 som grund istället. Vill man ha HTC:s skal, eller är SPB mobile shell 3.5.x lika bra?
2. Jag har problem med TomTom 7, hittar ingen inställning för att släcka ner skärmen när den går på batteri. Det får till följd att skärmen är konstant tänd när tomtom är igång, inte bra om man tex navigerar till fots eller cykel då batteriet tar slut direkt. Denna inställning fanns i min gamla tomtom-version för symbian... Någon som har en lösning/samma problem?
3. Med anledning av 2, är det någon som med framgång har provat Navigon 7 till sin Xperia? De sägs ha trevligt gränssnitt, funderar på att prova.
Postad 29 June 2010 - 20:49
Märkligt, programmet sportypal (För övrigt ett trevligt träningsprogram som rekommenderas, det är gratis.) klarar att ha kvar GPS:en på fast man trycker på power. De kanske gjort någon magisk inställning...
Navigon 7.3.0 ser inte lika snyggt ut som tomtom 7.4.5.
Postad 07 July 2010 - 13:16
Postad 08 July 2010 - 08:54
Jag överväger att lägga in Sense 2.5 på X1 men det måste i detta fall vara på svenska (kör annars alltid engelska). Om CHT fungerar så lär jag slå till omgående.
Postad 12 July 2010 - 08:56
Jag hittar dock ingen spelare till x1 som klarar att logga in. För att kunna spela på min mobil måste jag ta bort lösenordet på servern helt vilket inte känns jättebra. Jag har provat CorePlayer, Windows MediaPlayer och GSPlayer. Nån som känner till en mediaspelare till X1 som klarar att logga in på en server och gärna komma ihåg lösenordet?
Redigerat av briskeby, 12 July 2010 - 14:27.
Postad 16 July 2010 - 14:27
Pagepool är inställd på 24 MB för maximal prestanda. Det skall bli intressant hur det fungerar, framförallt med CHT 1.8.5.
Postad 16 July 2010 - 19:42
Vad innebär då det?
Jo, när man installerat lite program så kraschar lilla nallen helt plötsligt. Nu senast kraschade den då jag skulle ta fram actionscreen (AnX1 Actionscreen 1.2). Vid omstart hade hela systemet klappat ihop och den stannar vid Sony Ericssonloggan.
Nu blir det att låta användaren av nallen lära sig lite engelska och köra Sense 2.5 på engelsk ROM men med svenskt tangentbord.
Edit: Jag laddar ner EnergyROM 20100716 med CHT 1.8.5 build 23569. Det är bara att glömma svenska ROMar såvida man inte vill köra med Touch-IT Multilanguage tills nästa istid.
När jag fått ordning på EnergyROM meddelar jag resultatet i tråden och lär posta lite skärmdumpar.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 16 July 2010 - 19:54.
Postad 22 September 2010 - 19:17
Jag har kvar min X1 då jag inte har hittat någon telefon som är lika bra för mig. Ok, BT fungerar inte så världans bra men annars är jag faktiskt ganska nöjd.
Jag har kört olika romar, provat allt från X2 ("X1.5") till senaste tiden kört olika 6.5.x både med och utan Sense och även CHT, provade att hänga med Energy ett tag men har gått över till 826x och är mycket nöjd.
826x känns mindre komplicerad än många andra romar och då mer stabil. Erfarenheten har även visat på att den är stabil, i princip aldrig (har haft 1) någon sod (screen of death) och drar mycket lite ström. Dessutom är den ganska snygg.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=734175
Jag har inte uppdaterat till den sista versionen då det verkar som att den förra är snabbare och jag gillar snabbhet. Har dock laddat ned den och kommer nog prova till helgen.
Enda problemet är att den har lite svårt att hänga med då man skriver å, kör med den gamla cabben "svanberg" eller liknande heter den. Men jämfört med minst ett par sod i veckan med Energy är detta ett miniproblem.
Visst är jag lite sugen på en Iphone 4 men gillar att bara behöva ladda batteriet varannan natt.
Patrick
Postad 24 September 2010 - 15:38
Prestandan ar fullt acceptabel och jag anser att den orkar med Sense 2.5 overraskande bra med tanke pa att det ar ganska kravande.
Overlag maste jag saga att X1 star sig mycket bra an idag. Med ratt ROM flyter den pa fint och man kan fa alla senaste finesserna sasom Sense 2.5 eller vad man nu foredrar. Det gar aven utmarkt att gora en X2 av den om man vill.
Postad 24 September 2010 - 21:29
Vettefan om inte jag föredrar X1 med denna ROM över skit-X10. Synd att fys. tangentbordet inte reagerar som det ska bara får trycka hårt som tusan.
Nice!
Ingen som har skrivit i den här tråden på en stund så jag lyfter och uppdaterar.
![]()
Jag har kvar min X1 då jag inte har hittat någon telefon som är lika bra för mig. Ok, BT fungerar inte så världans bra men annars är jag faktiskt ganska nöjd.
Jag har kört olika romar, provat allt från X2 ("X1.5") till senaste tiden kört olika 6.5.x både med och utan Sense och även CHT, provade att hänga med Energy ett tag men har gått över till 826x och är mycket nöjd.
826x känns mindre komplicerad än många andra romar och då mer stabil. Erfarenheten har även visat på att den är stabil, i princip aldrig (har haft 1) någon sod (screen of death) och drar mycket lite ström. Dessutom är den ganska snygg.
http://forum.xda-dev...ad.php?t=734175
Jag har inte uppdaterat till den sista versionen då det verkar som att den förra är snabbare och jag gillar snabbhet. Har dock laddat ned den och kommer nog prova till helgen.
Enda problemet är att den har lite svårt att hänga med då man skriver å, kör med den gamla cabben "svanberg" eller liknande heter den. Men jämfört med minst ett par sod i veckan med Energy är detta ett miniproblem.
Visst är jag lite sugen på en Iphone 4 men gillar att bara behöva ladda batteriet varannan natt.
Patrick
Postad 08 October 2010 - 16:02
Redigerat av briskeby, 14 October 2010 - 08:50.
Postad 20 November 2010 - 14:59
Jag har tagit tag i X1an på nytt och kör nu med Jack 5.7 kombinerat med överklockning till 604 Mhz. CHT 2.0 är installerat.
Det är ingen HD2 i prestanda men den flyter på riktigt bra och Sense 2.5 beter sig utmärkt. Det är generellt intressant att ha en fullt konfigurerad X1 med tanke på all kritik den fått utstå från folk som kör med stock ROM, stock radio och sedan gråter över batteritid och mottagning samt s.k seghet.
På något sätt är X1an den roligaste nallen jag ägt just p.g.a att det går att transformera den till en HD2 funktionsmässigt mer eller mindre.
Jag har återtagit X1an igen så det blir mer användning av den numera som komplement till HD2.
Postad 20 November 2010 - 22:09
X2:an är ju faktiskt en riktig värsting telefon 8,1 kamera, 1500 mAh batteri, Stereohögtalare, Flash stöd, tv-out, videosamtal mm. som många nya "värsting" telefoner inte har.
Vet man hur man ska göra och vart man ska så är det inga problrm med X1 och X2 och ska man leta efter saker på internet så måste man ju ändå till en dator.
Man jag skulle aldrig ge den telefonen i precent till mormor.
Postad 20 November 2010 - 22:24
... och ska man leta efter saker på internet så måste man ju ändå till en dator.
?!?! Varför det?!?!?
Postad 20 November 2010 - 22:36
?!?! Varför det?!?!?
För att det är mycket smidigare att leta efter saker på internet vid en 20 tums skärm en en 3 tums skärm.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
How To: Installera ROM på Sony Ericsson Xperia X1
249 filmer
2 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?