Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 17 August 2014 - 16:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Anathema, börja köra raka marklyft. Jag har blivit riktigt vig sen jag började med det. Nu har jag inte kört det på typ en vecka men vanligtvis brukar jag kunna få ner händerna i backen och ha benen raka. Förut så kom jag bara halvvägs ner på smalbenen innan det tog stopp.

Postad 17 August 2014 - 20:31

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Du satt för långt ner och hamstringsen var för korta? Låter inte rätt alls. Sitter man djupt har man bra rörlighet i hamstringsen. Roterar du fram bäcken eller överkropp i lyftet?

Alltså jag satt mer på knäböjsdjup i min startposition. Jag kan nå mina tår om jag står upp och kröker ryggen, men med rak rygg så når jag bara med stången till strax ovanför knäna innan det börjar strama rejält i hamstrings. Alltså är det ju omöjligt för mig att köra raka marklyft, om jag inte ska köra dem till bara knäna istället för att få ner stången i backen. Är det verkligen någon vits att köra raka marklyft om man kommer så kort bit ner mot marken?

EDIT: Jag kan säga att jag gjorde misstag 6 & 7 på den här listan:

http://stronglifts.c...chnique-stupid/

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 17 August 2014 - 21:24.

Postad 17 August 2014 - 21:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Är det verkligen någon vits att köra raka marklyft om man kommer så kort bit ner mot marken?

Ja. Gå så långt ner du kan bara, du kommer att känna en gudomlig stretch och bli vigare för varje set. Efter några pass kommer du märka en enorm skillnad.
Kolla här hur man gör https://www.youtube....h?v=1uDiW5--rAE

Edit: Kolla detta också https://www.youtube....h?v=QR6HDEmBQNo

Redigerat av Ala_95, 17 August 2014 - 21:37.

Postad 17 August 2014 - 21:50

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Det gäller att hitta "dragpositionen". När man börjar med höfterna för lågt så kommer dessa att skjuta upp i början utav lyftet utan att vikten rör sig. När de väl kommit i den starkaste positionen så lyfter man vikten. Det svåra är att hitta denna styrkeposition och det tar tid. Jobbar själv på detta.

Öva på att hitta dragläget (övningskörning höhö) utan att lyfta vikten några gånger.

Kan även testa med sumomark och se hur det funkar för dig.

Detta gäller bara vanliga marken och inte rakbensmark.

Postad 19 August 2014 - 17:50

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Hur har det gått med marklyften Anathema?

Drack mig pisspackad i Lördags och har fan varit bakis i tre dagar. Skämtar inte ens. Så idag blev första träningen sedan i Fredags och såklart var det ben..

Men gick faktiskt mycket bättre än jag trodde. Körde utan bälte idag och körde några 5:or och 4:or upp till 120. Lowbar-tekniken börjar sitta riktigt bra nu och känns som att styrkan går bra uppåt. Nu ska bara vikten upp med. Körde även lite pausböj på 100x3 och där märktes det att styrkan i bottenläget fått sig en rejäl boost sedan sist man körde det.

Postad 19 August 2014 - 20:46

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Blir nog inte supermycket gymmande för mig de kommande två veckorna. Har nolle-p och matte samtidigt. Vet inte hur jag ska hinna med båda det ens och att då försöka klämma in gympass i det hela blir nog lite för mycket. Kanske att jag hinner gymma under helgen men. Blir ju inget drickande för mig i alla fall så tur är väl det, då kan man gymma före eller efter festen hur som helst liksom.

Postad 19 August 2014 - 21:49

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Körde raka marklyft, fast med en kettlebell i går. Ska testa med lite mer vikt nästa gång. Gäller ju att hålla ryggen rak. Det verkar som att romanian innebär att man böjer lite lätt på knäna samt putar ut mer med rumpan, om man ska tro den där killen som alltid kör youtube-videos med bar överkropp...

Jag vill minnas att jag läste i starting strength att när man ska sätta ner skivstången, efter att ha dragit upp den i ett marklyft, så ska man börja med att "låsa upp knäna" och sedan skjuta tillbaka höften/rumpan. Detta borde då påminna mer om romanian deadlift än raka marklyft. Men jag kör nog ändå på raka marklyft som stretchövning då jag tyckte att den stretchade mer i hamstrings. Frågan är bara hur mkt vikt man ska lassa på när det är stretchning man är ute efter.

EDIT: fast nu när jag kollar på scott så har han väl inte 100 % raka ben ens i raka marklyft? Kanske är det så det ser ut när man inte har låsta knän... Jag har nämligen aldrig riktigt fattat vad låsta knän är...

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 19 August 2014 - 21:55.

Postad 19 August 2014 - 22:05

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Helt låsta ben är inget måste. Satsa på utförandet och känn att du får kontakt i hamstring och gluteus.
Vikten kommer senare.

Postad 20 August 2014 - 00:21

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 1
Haha ja kan visa hur det INTE ska se ut, detta är min senaste maxning (raw) och en stilstudie i bristande teknik!
http://youtu.be/ChYvSD0gxrk

Postad 20 August 2014 - 00:32

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Haha, älskar hur du böjer bak ryggen i toppläget helt i onödan. :D

Postad 20 August 2014 - 00:34

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Hehe ja det är inte många rätt där :P blev fel redan från början, typ ett rakt marklyft och sen spårade det ur från där, hade man inte varit så envis så hade man släppt redan 15cm från backen.

Postad 20 August 2014 - 00:41

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Hur många kg är det du lyfter där?

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 20 August 2014 - 00:41.

Postad 20 August 2014 - 00:44

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
220kg hade inte kört mark på några månader, och körde ett pass och sen maxning passet efter det, och inte gjort ett enda marklyft sen dess, :P men ska börja snart när mina remmar dyker upp

Postad 20 August 2014 - 00:53

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Var brukar det kännas mest förutom i underarmarna, när du gör tunga marklyft?

Postad 20 August 2014 - 15:30

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av hur bra/dålig idé det är att träna efter att ha blivit getingstucken? Ett av dom små kräken stack mig på överarmen vid lunchtid och jag hade tänkt träna idag men vet inte. Läste lite på bodybuilding.com men blev inte klokare av det.

Postad 20 August 2014 - 15:42

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
De är äckliga såhär års, tar livet av sig genom att sticka saker

Postad 20 August 2014 - 15:50

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Snackade med grannen som är läkare och han avrådde från träning idag för säkerhets skull. Så det blir nog vila. Som tur är fick getingen en plågsam död då jag ryckte loss vingarna innan jag dränkte aset i min vattenflaska. Tyvärr gör sticket lika ont ändå :D

Postad 20 August 2014 - 17:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Körde mark i förrgår och fy fan vad jag har träningsvärk. Blev inte bättre av att 10 set mark följdes av 10 set benpressar. Ja, jag hade bilen med mig till gymmet den dagen :)

Postad 20 August 2014 - 21:03

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av hur bra/dålig idé det är att träna efter att ha blivit getingstucken? Ett av dom små kräken stack mig på överarmen vid lunchtid och jag hade tänkt träna idag men vet inte. Läste lite på bodybuilding.com men blev inte klokare av det.

Jag blev stungen på insidan av läppen tidigare i sommar. Den jäveln flög in när jag åt glass. Men jag körde på som vanligt med träningen. Varför skulle det påverka träningen?

Kan säga att jag såg rätt kul ut då ena sidan av underläppen var så svullen att jag hade svårt att stänga munnen helt. Dock gjorde det inte särskilt ont, hade för mig att sticken gjorde ondare, men det var nog minst 20 år sen jag blev stungen sist.

Postad 20 August 2014 - 21:57

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Huvva, blev en liten springtur idag. Satt hemma och räknade matte, trodde att lektionen skulle börja 16:00. Tänkte att jag går 15:35 så hinner jag i god tid. Precis när jag ska börja förbereda mig för att gå så kollar jag schemat av någon anledning och ser då att lektionen var 15:15-16:00. Bara att ta på sig skorna, slänga ner böckerna i ryggan, grabba tag i paraplyet och sen springa. Har lite över en kilometer till campus men det var fanimej jobbigt! Får skylla på att jag hade en tung ryggsäck och paraply i ena handen :P

Blir inget gym för mig före helgen. Men under helgen ska jag försöka hinna med minst ett pass i alla fall. Får då bli helkroppspass för att underhålla.

Postad 20 August 2014 - 23:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Lite mindre vikter och fler reps verkar vara melodin för mig. Har även gått över till hantlar istället för bänkpress och istället för pushdowns(triceps). Verkar betydligt skonsammare med hantlar då armarna kan röra sig mer naturligt.
Shrugs funkar å andra sidan bättre med skivstången av någon anledning.

Avslutar passet med 6-7 km löpning. Ungefär en timme senare förstås. Kör så här 2ggr i veckan och tycker allmäntillståndet blivit rätt hyfsat för denne lite vingbrutne gubbe. :)

Postad 21 August 2014 - 00:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Kallar du dig gubbe när du kan jogga den sträckan? Vad fasen är jag då? :D

Postad 21 August 2014 - 06:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vi kan väl kanske vara 1800-tals barn då :D Inte en chans i världen att jag skulle orka springa 6km och jag är ändå 19 år bara :P

Postad 21 August 2014 - 06:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ung och extremt stark? Löpning i maklig takt är en utmärkt gubb och gumm sport. Det tar ett tag innan löpning inte är direkt obehagligt, men sedan blir det nästan en drog. Viktigt att låta det ta sin tid och inte förhäva sig. Börja med rask promenad, sedan väldigt försiktigt löptempo. Ja, och vad det lider har man plötsligt kommit in i en takt som funkar, och sedan bara förlänger man sträckan efter hand. Härom dagen tyckte jag jag hade Världens flyt och bra tempo. Då möter jag en gubbjävel, gott och väl 10-15 år äldre än jag , rusande. Sådär jävla fort hade jag inte kunnat springa ens på kortdistans. Vissa är skapta för löpning helt enkelt. Och så bor jag vid ett regemente, militärer har ju ofta sprungit i hela sitt liv. :)

Postad 21 August 2014 - 11:34

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Jag blev stungen på insidan av läppen tidigare i sommar. Den jäveln flög in när jag åt glass. Men jag körde på som vanligt med träningen. Varför skulle det påverka träningen?

Kan säga att jag såg rätt kul ut då ena sidan av underläppen var så svullen att jag hade svårt att stänga munnen helt. Dock gjorde det inte särskilt ont, hade för mig att sticken gjorde ondare, men det var nog minst 20 år sen jag blev stungen sist.

Det påverkar (eventuellt) träningen pga var sticket träffade. Den stack mig på insidan av triceps, och jag tänkte köra bröst/triceps bland annat vilket tydligen inte nödvändigtvis var så lyckat om området kring sticket (bland annat själva muskeln) skulle vara försvagat. Därför väntar jag tills i eftermiddag med att köra passet. Hade jag blivit stucken i foten eller läppen etc så hade det såklart inte varit något problem.

Ala_95: Menar du allvar med att du inte skulle klara 6km löpning? Du är väl ganska lätt i kroppen? Jag som väger 110 pannor fixar utan större problem en sån sträcka. Milen funkar säkert också. Får ju dock inga bra tider men att ta mig runt är inga problem.

Redigerat av Kamui, 21 August 2014 - 11:36.

Postad 21 August 2014 - 12:16

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Kamui: Aha du tänker så.

Ala_95: Ja 6 km borde du fixa. Eller efter ett par löppass så att du fått lite kondition. Man får ingen vidare kondis av styrketräning. Min normalrunda ligger på 7 km och jag väger 118 kg. Ska springa milen ikväll. Dock blir det lugnt tempo blandat med gång då mitt diskbråck inte är helt läkt än.

Postad 21 August 2014 - 14:51

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Kamui: Aha du tänker så.

Ala_95: Ja 6 km borde du fixa. Eller efter ett par löppass så att du fått lite kondition. Man får ingen vidare kondis av styrketräning. Min normalrunda ligger på 7 km och jag väger 118 kg. Ska springa milen ikväll. Dock blir det lugnt tempo blandat med gång då mitt diskbråck inte är helt läkt än.

Inte ofta man ser löpare med den kroppshyddan. Trodde mina 95 kilo var rätt stadigt i denna motionsformen, åtminståne verkar mina knän tycka det.. :)

Postad 21 August 2014 - 15:02

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Inte ofta man ser löpare med den kroppshyddan. Trodde mina 95 kilo var rätt stadigt i denna motionsformen, åtminståne verkar mina knän tycka det.. :)

Jag springer dock inte särskilt fort. Ligger normalt på ca 05:30 min/km. Var betydligt snabbare när jag var yngre. Bästa tid på milen är 44 min, men då gjorde jag lumpen och vägde nog inte mer än 85 kg. Knäna håller för löpning men jag fixar inte att sitta med de i 90 grader särskilt längre, måste ha benen utsträckta.

Postad 21 August 2014 - 19:58

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Varför är det så konstigt att en person som inte tränar kondition mer än lite cykel/promenader skulle klara av att springa 5km? Spelar mindre roll om man är lätt eller inte, har man inte flåset och löpsteget blir det jobbigt. Visst kan man kravla sig runt med jogg/lunk/promenad men det är inte vad jag kallar löpning.

Kan ta mig själv som exempel. För 4 år sedan hade jag bra kondition, sprang 9km terräng på 38 min. Nu efter att inte ha tränat kondition på 2-3 år så sprang jag 3km innan jag tyckte mitt tempo blev så lågt så jag inte kunde kalla det löpning.

Men visst nu efter ett par rundor så går det bättre. Men otränad behöver man inte klara något alls

Postad 21 August 2014 - 20:19

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Vad finns det för vettiga skor att gymma i, förutom dyra lyftarskor? Jag gillar inte att knalla runt i gymmet i strumplästen men det är alldeles för mkt dämpning i mina träningsskor.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 21 August 2014 - 20:20.

Postad 21 August 2014 - 20:25

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Vad finns det för vettiga skor att gymma i, förutom dyra lyftarskor? Jag gillar inte att knalla runt i gymmet i strumplästen men det är alldeles för mkt dämpning i mina träningsskor.

Skor men platt sula. Converse All Stars eller liknande.

Redigerat av Birkanoff, 21 August 2014 - 20:26.

Postad 21 August 2014 - 20:39

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Varför är det så konstigt att en person som inte tränar kondition mer än lite cykel/promenader skulle klara av att springa 5km? Spelar mindre roll om man är lätt eller inte, har man inte flåset och löpsteget blir det jobbigt. Visst kan man kravla sig runt med jogg/lunk/promenad men det är inte vad jag kallar löpning.

Kan ta mig själv som exempel. För 4 år sedan hade jag bra kondition, sprang 9km terräng på 38 min. Nu efter att inte ha tränat kondition på 2-3 år så sprang jag 3km innan jag tyckte mitt tempo blev så lågt så jag inte kunde kalla det löpning.

Men visst nu efter ett par rundor så går det bättre. Men otränad behöver man inte klara något alls

Det spelar en jäkla roll vad du väger, menar du att du inte noterat det? Testa att lasta i 20 kg i en ryggsäck innan nästa löprunda så får du se.

Säger som sagt inte att jag springer snabbt, har kört typ 5 konditionspass de senaste 10 åren, men jag klarar att jogga 6km utan att gå in i väggen. Klarar man inte det är det något som verkar märkligt. Eller så säger man det på skoj kanske.

Postad 21 August 2014 - 20:42

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Skor men platt sula. Converse All Stars eller liknande.

Converse är någon slags skatesko va? Dessa kanske skulle kunna funka som ett billigare alternativ:

https://www.interspo...228?farg=156229

Postad 21 August 2014 - 20:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Nej, jag tror inte att jag skulle klara 6km. Minns att jag var ut och sprang med en klasskompis för typ två-tre år sedan. Vi sprang då 3km och jag var helt jävla död sista 500 metrarna.

När jag var yngre (typ 11-12) så var jag rätt bra på att springa. Sprang elljusspåret (2.5km) på strax under 11 minuter, var topp tre i klassen då. Nu har jag helt enkelt inte tekniken. Jag slutade med löpning och fotboll för jag hade problem med hälarna och knäna. Var tvungen att ha tjocka silikoninlägg vid hälarna i fotbollsskorna och så hade jag fått schlatterknä, läs om det här: http://en.wikipedia....hlatter_disease
Jag har en likadan knöl som på bilden under "Treatment" och nu gör det sällan ont just där när jag springer men från att jag var typ 13 tills för bara något år sedan gjorde det jävligt ont.

Postad 21 August 2014 - 20:52

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Jag brukade springa milen förr i tiden (typ 45 min) men jag slutade eftersom jag inte hade någon direkt nytta av min fina kondition. Man måste ha något specifikt man vill uppnå med sin träning, och sätta upp nya mål hela tiden, annars blir det bara att man "slentriantränar" vilket jag fram till i fjol gjort under många år.

Postad 21 August 2014 - 20:55

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Converse är någon slags skatesko va? Dessa kanske skulle kunna funka som ett billigare alternativ:

https://www.interspo...228?farg=156229

Tror att de ursprungligen är basketskor faktiskt men de har varit de populäraste skorna inom gymmande så länge jag kan minnas.. Anledningen till detta är just för att det inte är dämpade och har en helt platt sula. Dock är de överprisade som fan.
Skateskor hade jag undvikit då de har mycket dämpning.

Mark Bell gjorde en powerlifting-sko i samband med Reebok men tror inte att de finns tillgängliga i Sverige.

Postad 21 August 2014 - 20:56

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Ja exakt, ska jag lägga 600-700 kr så är det bättre att köpa något härifrån:

http://powerzite.se/...CategoryID=289#

Men helst vill jag bara betala 300 kr typ.

Kamui, du är väl gammal brottare? Är dessa brottarskor bra att gymma i?

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 21 August 2014 - 20:58.

Postad 21 August 2014 - 21:03

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Ja exakt, ska jag lägga 600-700 kr så är det bättre att köpa något härifrån:

http://powerzite.se/...CategoryID=289#

Men helst vill jag bara betala 300 kr typ.

Kamui, du är väl gammal brottare? Är dessa brottarskor bra att gymma i?

Både boxar och brottarskor är bra. Vissa kanske har lite väl smal sula dock.

Postad 21 August 2014 - 21:04

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
vad menar du med smal? Smal läst, eller tunn sula?

Postad 21 August 2014 - 21:06

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Lästen syftar jag på. Men är nog inget som kommer att skapa problem.

Postad 21 August 2014 - 21:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Jag promenerar varje middag 3,7 km. sedan ca10 år tillbaka. Bygger kanske inte direkt upp någon kondotion men man mår bra och ryggen mår definitivt bra av det.
Men trots detta lilla dagliga lufsande klarade jag inte 4km. de två första gångerna. Fick gå några gånger. Så inte springer alla fem km. otränat inte.
Nu har jag kanske sprungit ett par månader och ligger på ca. 4 min per km. vid för tillfället ca 7km. Så initialt förbättrar man sig fort, men sedan går det trögare.
Och visst har vikten betydelse. Mina ca tio trivselkilo gör defintivt ingen nytta. :)

Postad 21 August 2014 - 21:22

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Det spelar en jäkla roll vad du väger, menar du att du inte noterat det? Testa att lasta i 20 kg i en ryggsäck innan nästa löprunda så får du se.

Säger som sagt inte att jag springer snabbt, har kört typ 5 konditionspass de senaste 10 åren, men jag klarar att jogga 6km utan att gå in i väggen. Klarar man inte det är det något som verkar märkligt. Eller så säger man det på skoj kanske.

Nu missförstod du mig. Jag är inte så arrogant så jag påstår att vikten är obefintlig. Det jag menade är att bara för att han är lätt så behöver han inte ha kondition. På samma sätt som att en som är tung kan ha en väldigt bra kondition. Självklart har man en fördel om man är lätt, men det är inte allt.
Och försök inte nedvärdera mig med dumma kommentarer tack, du tolkade mitt inlägg som du ville. Vilket var felaktigt

Postad 21 August 2014 - 21:24

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
På tal om kondition så har jag blivit påtvingad att följa med polaren på ett Krås-Fitt pass nästa vecka. Jag kommer spy...

Postad 21 August 2014 - 21:41

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
För ett par år sedan, innan han skadade knät, så hade min farsa bättre kondis än mig. Jag vägde väl 75 då kanske och han 98. Han närmare 50 än 40 då och vi är nästan lika långa. Skillnaden är dock att han spelade och coachade basket i väldigt många år samt att han på fritiden var ute och sprang/åkte skidor en-två gånger i veckan. Jag däremot cyklade bara till och från skolan vilket inte gav mig någon kondition att tala om.

Postad 21 August 2014 - 21:44

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Hmm, bara för att vi snackade skor så var jag tvungen att kolla upp Mark Bells sko och den var fan inte så blodig i pris.
Lite sugen blev man. Kör forfarande med ett par gamla gympadojjor från typ 7:an. Ja förutom till mark och böj, då blir det strumpor.

http://www.reebok.co...V59968_580.html

Postad 21 August 2014 - 21:49

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Hmm, bara för att vi snackade skor så var jag tvungen att kolla upp Mark Bells sko och den var fan inte så blodig i pris.
Lite sugen blev man. Kör forfarande med ett par gamla gympadojjor från typ 7:an. Ja förutom till mark och böj, då blir det strumpor.

http://www.reebok.co...V59968_580.html

Inte alls farligt! Man får ju dock stryka över "Crossfit".
Frågan är ju dock om man vågar beställa hem och gissa på att dom passar. Man har ju lite konstiga fötter (t.ex går Adipower bra men Romaleos går icke).

Går ju att köra i strumpor också, vilket jag gjort senaste åren, men kan vara lite jobbigt ibland om det ligger småsten och annat skit på golvet.

Postad 21 August 2014 - 21:52

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Inte alls farligt! Man får ju dock stryka över "Crossfit".
Frågan är ju dock om man vågar beställa hem och gissa på att dom passar. Man har ju lite konstiga fötter (t.ex går Adipower bra men Romaleos går icke).

Går ju att köra i strumpor också, vilket jag gjort senaste åren, men kan vara lite jobbigt ibland om det ligger småsten och annat skit på golvet.

Ja det stör ögat lite. Men vad gör man inte för att få en sko finansierad ;)

Mm det blir ju en gamble med storlekarna men bra iaf att dom har en size chart med mått i tum med så man kan mäta foten iaf.

Postad 21 August 2014 - 22:29

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Alltså, definition på springa är ju intressant. För mig är springa "aningen snabbare än gå ganska snabbt". Alltså jogga. Eller lufsa.

Jag fixar att förflytta min kropp utan fordon i 5min/km i 3 km; 5:30min/km i 5km eller 5:45min/km i 10km om jag har en bra dag. Däremot fixar jag 6min/km i två mil, och säkert fyra mil (aldrig testat mer än 19km, men var inte jätteslut förutom träningsvärken som satt i en vecka efter), egentligen oavsett om jag har en bra dag eller inte.
Tränade friidrott som ung och då sprint. Var hyfsad och är hyfsat snabb på korta distanser än, men på distans är det bara lufsa/jogga som gäller. Imponerad över den som väger 118kg och springer på 5:30-tempo. Du är en typisk självförtroendeDESTROYER!! :D

För andra så är springa 4min/km. Det tempot klarar jag hålla i cirka 1500 meter. Sedan är mjölksyran - och kort därefter döden - över mig.

Edit: Att få upp tempot på distanslopp är för mig skitsvårt eftersom det slår till någon form av mysko håll/mjälthugg om jag ligger bara liiiite liiiite över ovan nämnda tempon/distanser..

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 21 August 2014 - 22:31.

Postad 22 August 2014 - 06:47

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Igår sprang jag blodomloppet (10 km), det blev 61 minuter till slut. Lyckades jogga hela vägen i lugnt tempo även om den första kilometern var en blandning av korta rusher och gång (galet mycket folk). Jäkligt nöjd med tanke på att jag fortfarande känner av diskbråcket och inte kunnat springa på hela sommaren. Mitt mål innan sommaren var att springa på under 55 minuter.

Såg också att jag trillat ned 2 kg denna vecka (till 116 kg), är nog väldigt mycket vätska men skönt att vara tillbaka i rutinerna igen. Man blir fan inte smal av räkmackor och öl ;)

Ett stort problem för mig är att mina lår gnuggar mot varandra när jag springer. Trots att jag kör med korta löparbrallor så får jag ändå rejäla skavsår, idag är det öppna blödande sår. Någon som har tips på bra brallor, helst tåliga utan sömmar i grenen?

Postad 22 August 2014 - 06:53

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Kan ju inte påstå att jag skulle klara 6km, skulle nog vara helt tokig efter 3km och då i lugn takt. Har inte spelat fotboll något i yngre år men cyklade en del till skolan osv. Brukar försöka köra lite styrka + 1pass kondtion/vecka.

Brukar köra ganska högt tempo på crossfitten typ 30min och ibland roddmaskin typ 45min men när det kommer till löpning saknar jag helt tekniken och känns som man ska tappa andran för varje löpsteg man tar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.