* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Kreatel IP-STB 1510
(Digitalboxar)
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1510
(Digitalboxar)
Rapporterad
|
1
|
(12)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910
(Digitalboxar)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1910-9
(Digitalboxar)
|
1
|
(13)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1960-9
(Digitalboxar)
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1903
(Digitalboxar)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1963
(Digitalboxar)
|
1
|
(20)
|
Inga priser | |
Motorola Home VIP 1003
(Digitalboxar)
|
1
|
(10)
|
Inga priser |
Postad 08 October 2009 - 21:09
Mamma ringde från Hässleholm. Hon liksom jag i Vallentuna får Could not load file :-(
Nåt generalknas tydligen.
Och Markus är i USA har jag för mig.
Ok det funkar skriver några - vad behövs? En kallstart?
Redigerat av ansgar, 08 October 2009 - 21:11.
Postad 08 October 2009 - 21:11
Postad 08 October 2009 - 21:13
143 st användare ..- En folkstorm ?Offtopic: Länge sen man såg så många medlemmar samlade i en och samma tråd. 40 st. Hej på er allihopa.
Edit: Nu väntar vi bara på en rapport om vad som hänt.
Postad 08 October 2009 - 21:15
Är man mer aktiv än jag var fungerar det säkert också med en kallstart.
Postad 08 October 2009 - 21:20
Postad 08 October 2009 - 21:25
Jag vill dra en extra 10 meters kabel in till sovrummet för att kunna se samma kanal där när man skall knyta sig.
Skulle denna splitter fungera.
Deltaco HDMI-13
Postad 08 October 2009 - 21:33
Är det möjlig att splitta HDMI kabeln till 2 tv apparater.
Jag vill dra en extra 10 meters kabel in till sovrummet för att kunna se samma kanal där när man skall knyta sig.
Skulle denna splitter fungera.
Deltaco HDMI-13
Ja, Det går bra. Vet dock inte hur den du länkar till fungerar. Jag använder denna utan anm.
Splitter Kjell &Co
Postad 08 October 2009 - 21:46
Postad 08 October 2009 - 21:47
Postad 08 October 2009 - 22:04
- man ska tydligen ha Telia Smart med dess trådlösa router/gateway
- I den ska det kopplas en Ruckuss-mediaextender, men men måste man ha två sändare, eller räcker en (man betalar ju 2 x 1295 = 2590 för Ruckuss-arna extra)?
- Kopplas telefonens sändare in i routern med?
- Kan man koppla en annan router till Smarts router? Man kör ju draft-N annars och vill ju inte precis dyka ner till 54mbps igen...
Så om någon har lite erfarenhet att dela med sig hade jag varit mycket tacksam!
Mvh.
Postad 08 October 2009 - 22:09
Skulle vilja använda en USB IR-sändare till att kunna byta kanaler via datan... Eller finns det kanske nån IR mottagare man kan använda för att "läsa" av kontrollen med först och sen programmera sändaren? typ...
Postad 08 October 2009 - 22:22
Nu under avbrottet passade jag på att försöka förstå mig på tvilling- och extrabonnemang för TV. Finns det någon här som skulle kunna svara på hur det fungerar? Ett litet "axplock" av frågor som jag hoppas någon kan svara helt eller delvis på:
- man ska tydligen ha Telia Smart med dess trådlösa router/gateway
- I den ska det kopplas en Ruckuss-mediaextender, men men måste man ha två sändare, eller räcker en (man betalar ju 2 x 1295 = 2590 för Ruckuss-arna extra)?
- Kopplas telefonens sändare in i routern med?
- Kan man koppla en annan router till Smarts router? Man kör ju draft-N annars och vill ju inte precis dyka ner till 54mbps igen...
Så om någon har lite erfarenhet att dela med sig hade jag varit mycket tacksam!
Mvh.
Tvilling/extra på ADSL kräver Telia Smart. Alltså gatewayen med router.
Inget krav på ruckus. Den ersätter nätverkskablar bara, så det är ett alternativ för att få det trådlöst mellan gateway och digitalbox. Trådlös till en = ett kit med ruckus. Trådlöst till två = två kit.
I gatewayen kopplar man inte telefonerna utan i de vanliga jacken. Antingen körs den inbyggda adaptern i gatwayen eller via en extern telefoniadapter för BBT.
Postad 09 October 2009 - 00:42
Jasså, jag har inte lyckats få den att funka i alla fall!Någon som har information om vad som hände. Knäpptyst och Telias driftinfo är värdelös då den bara funkar för adsl-kunder...
Postad 09 October 2009 - 08:07
Märkligt, går jag (fiberlan-kund) till telia.se och klickar på Driftsinformation och sen väljer TV och matar in mitt telnummer så får jag till svar "Du kan inte felanmäla ditt abonnemang här. Vi ber dig istället kontakta kundservice på telefonnummer 90200."Jasså, jag har inte lyckats få den att funka i alla fall!
Så hur får man fram driftinfo för fiberlankunder?
Postad 09 October 2009 - 08:33
Jag har problem med ljudet från min 1910-box. Tar jag ut ljudet via HDMI så låter ibland ljudet som en dåligt inställd radiokanal med lite brus i bakgrunden. Startar jag om boxen så försvinner det. Detta gäller bara via HDMI, inte om jag tar ut ljudet optiskt, då är det aldrig problem.
Någon som varit med om liknande? Vad bör jag göra?
Postad 09 October 2009 - 14:41
Jag har Bredbandstelefon, bredband (6-8) och digital-tv via Telia (Telia smart) på ADSL-lina.
Efter cirka 1.5 månad av dessa tre tjänsten kan jag konstatera följande:
Att dessa tjänster är det bara problem och att jag starkt avråder eller åtminstånde rekommenderar att man tiitar noga innan man skaffa det. jag har absolut inte emot Telia, då jag haft bredband och vanlig telefoni via telia hela livet i princip (telefonin i allafall), men tycker att det för mycket problem och för mycket strul för att dessa tjänster ska säljas överhuvudtaget...
Brednadstelefoni, bredband och digital-tv - jag kan säga att jag (vi i familjen, fyra stycken) är alltid osäkra och varje gång vi ska använda någon av dessa tjänster så är det som lottdragning (funger, fungerar inte).
Vi vet aldrig om telefonen fungerar eller inte, kompisar och bekanta till mig och andra i familjen ringer på mobilen och undrar vart vi är då ingen svarar hemma. Vi varit hemma hela tiden men telefonen aldrig ringt. Jag lyfter på luren ibland och ska ringa, så hör jag ett pip-ljud, trycker på knappar men händer inte ett skit, kan ej ringa.
Bredbandet:
Har haft router i över 10 år så jag är ganska van att hantera trådlösa routrar. Min senaste Netgear router och bärbara har jag haft i cirka 2 år och aldrig tappad kontakten. Sen jag fick Telia smart så går det knappt att koppla sig mot Telia smart. Jag måste flytta den bärbara mycket nära Telia smart, koppla upp mig och sen kan jag gå runt i huset med den utan problem. Jag får alltid meddelande att nätverket finns men av diverse skäl inte kan koppla upp mig.
Digital-tv:
Samma sak här, helt osäkert om det fungerar och ibland blir det ganska pixligt på bilden.
Hjälp från er på tråden sökes. Telia kundtjänsten som jag varit i kontakt med vänder självklart allting mot kunden genom att förslå idiotförslag som "köp ett nytt nätverkskort till din bärbara och testa"....när jag inte har problem med min bärbara överhuvudtaget.
Mina frågor:
Hur gör jag om jag har problem med en eller flera tjänster?
Ska man stänga av Telia smart under några minuter eller hur ska man göra? Ibland fungerar tv bra men inte telefonen, ska man verkligen starta om telia smart som påverkar alla tjänster för att få igång en tjänst?
Hur ska jag göra med min bärbara och åtkomsten till Telia smart? Kan man öka räckviden på Telia smart via någon inställning eller vad göra?
När tv strular, räcker det med att starta om tv-boxen eller ska man även nu gå direkt på Telia smart?
som ni ser, så är det lite barnsjukdomar som jag upplever i dessa tjänster. Dessvärre känner jag folk som verkar ha liknande problem.
Uppskattar era svar verkligen
Redigerat av Unregistereda360a43b, 09 October 2009 - 14:44.
Postad 09 October 2009 - 16:43
Jag har Bredbandstelefon, bredband (6-8) och digital-tv via Telia (Telia smart) på ADSL-lina.
Jag har haft bredband via ADSL (silvermodemet) hur länge som helst, IP-TV via ADSL av o till o från och för en månad sedan flyttat till fiberlan med TriplePlay med Tilgin-routern och separat telefoniadapter. (allt annat nätverk i egen regi)
Det enda fel jag kan minnas när jag märkt av var att imorse var hela linan nere i c:a 30m, annars var det evigheter sen det var nåt strul. Inte ett missat F1-lopp och nasarna ringer som vanligt och stör... (Tittade inte på TV igårkväll)
Drar man nån slutsats av det tunna underlaget så är det nåt fel på din smart-moj och smart-mojarna är överlag instabila..
Postad 09 October 2009 - 16:54
I morse var tydligen nåt strul i Örebro. I gårkväll försvann IPTV lagom till upplösningen av Criminal MindsJag har haft bredband via ADSL (silvermodemet) hur länge som helst, IP-TV via ADSL av o till o från och för en månad sedan flyttat till fiberlan med TriplePlay med Tilgin-routern och separat telefoniadapter. (allt annat nätverk i egen regi)
Det enda fel jag kan minnas när jag märkt av var att imorse var hela linan nere i c:a 30m, annars var det evigheter sen det var nåt strul. Inte ett missat F1-lopp och nasarna ringer som vanligt och stör... (Tittade inte på TV igårkväll)
Drar man nån slutsats av det tunna underlaget så är det nåt fel på din smart-moj och smart-mojarna är överlag instabila..
Har också Fiberlan (100/10)och det har fungerat långt över förväntan med triple play
Postad 09 October 2009 - 17:06
Jag har haft bredband via ADSL (silvermodemet) hur länge som helst, IP-TV via ADSL av o till o från och för en månad sedan flyttat till fiberlan med TriplePlay med Tilgin-routern och separat telefoniadapter. (allt annat nätverk i egen regi)
Visst att det måste vara nåt fel på Telia smart eftersom det strular så. Problemet är att jag inte vet hur jag ska lösa detta. Jag har hemma redan en silvermodem och tilgin-adapter och jag försökte att koppla vi dessa men då säger kundtjänst att det inte går då det behövs så mycket ändringar så att de helt enkelt inte gör det. Deras enda alternativ som jag uppfattar är att försöka sälja Telia smart och därför verkar det som att alla andra alternativ inte är aktuella.
Fungerade allting hos dig med enbart dessa tre prylar, silvermodem+tilgin+tv-box?
Postad 09 October 2009 - 17:25
Fungerade allting hos dig med enbart dessa tre prylar, silvermodem+tilgin+tv-box?
På ADSL-tiden funkade det bra med bara silvermodem + TV-box men då hade jag "vanlig" telefoni, på fiberlansidan räcker det med Tilgin + TV-box för bara TV, men telefoni-adaptern krävs för att det skall fungera med de analoga telefonerna.
Rena dumheter att hålla på med integrerade funktioner i modemen, speciellt trådlöst vill man ju kunna välja och placera oberoende av inkommande anslutning. Om det inte funkar med smart så får de ju fixa det på ett eller annat sätt, ny smart-moj eller helt enkelt en "vanlig" anslutning istället. Att det blir jobbigt för dem är ju bara en löjlig invändning.
Här är manualen: http://www.telia.se/...dstel-modem.pdf, krävs telefoniadapter även till silvermodemet.
Redigerat av cadwal, 09 October 2009 - 17:29.
Postad 09 October 2009 - 19:13
På ADSL-tiden funkade det bra med bara silvermodem + TV-box men då hade jag "vanlig" telefoni, på fiberlansidan räcker det med Tilgin + TV-box för bara TV, men telefoni-adaptern krävs för att det skall fungera med de analoga telefonerna.
Rena dumheter att hålla på med integrerade funktioner i modemen, speciellt trådlöst vill man ju kunna välja och placera oberoende av inkommande anslutning. Om det inte funkar med smart så får de ju fixa det på ett eller annat sätt, ny smart-moj eller helt enkelt en "vanlig" anslutning istället. Att det blir jobbigt för dem är ju bara en löjlig invändning.
Här är manualen: http://www.telia.se/...dstel-modem.pdf, krävs telefoniadapter även till silvermodemet.
Problemet med Telia smart är att det tar minst en vecka innan man fått hem en ny och då ska man vara utan alla tre tjänster under tiden. Jag beställde dessa tjänster i början av augusti och jag var utan telefon i cirka 15 dagar och utan tv och internet i cirka 10-12 dagar. Det korkade med detta system var att jag fick kompensation som åts upp omgående av samma räkning, så kompensationen försvann genom att täcka över tiden som jag skulle haft tjänsten men inte hade det. Fick allting att fungera i september, men jag hade ingått avtalet i augusti, så jag fick betala via kompensationen även för tiden i augusti.
Jag måste lägga mer tid på att få detta att fungera, känner jag. Inte nöjd med detta alls.
Postad 09 October 2009 - 21:07
Postad 10 October 2009 - 11:17
Pratade med kundtjänst idag i ett helt annat ärende, men passade då på att fråga om USB-porten på 1910, och enligt Ellinor (som tjejen hette) så kommer den att aktiveras "inom snar framtid".
Hon vågade dock inte garantera att det innebär före jul....
"Spotify tecknar ett samarbetsavtal med Telia. Det innebär att musiktjänsten snart dyker upp i Telias digital-tv-boxar. "Det är naturligt att få musiken direkt genom tv:n", säger vd Daniel Ek."
Länk
Spotify i digitalboxen och ett litet tangentbord kopplat till USB skulle vara mumma. Att snabbt kunna söka efter musik är viktigt när det gäller Spotify och att göra det med fjärrkontrollen känns avlägset.
Postad 10 October 2009 - 17:54
Postad 11 October 2009 - 11:04
Känns som ljudet ligger någon knapp halvsekund innan bilden på flera kanaler. Har kontaktat Telia ang. detta och fått svar att de uppdaterat min uppkoppling(gissar att de menar boxen), men jag märkte ingen skillnad efter att ha startat om (ryckt sladden).
Någon kunnig som har någon idé om felet kan ligga i nätet eller i boxen?
Postad 11 October 2009 - 13:47
Hur har du kopplat hemma? En och samma sladd eller en för ljud och en för bild?Är det någon mer än jag som upplever/har upplevt att ljud och bild inte är synkat?
Känns som ljudet ligger någon knapp halvsekund innan bilden på flera kanaler. Har kontaktat Telia ang. detta och fått svar att de uppdaterat min uppkoppling(gissar att de menar boxen), men jag märkte ingen skillnad efter att ha startat om (ryckt sladden).
Låter som något fel i din utrustning och inte hos Telia.
Postad 11 October 2009 - 15:17
Är det någon mer än jag som upplever/har upplevt att ljud och bild inte är synkat?
Kanske inte felet ligger i nätet el. boxen. Vet inte vad du har för TV, men hög inputlag kan göra ljudet osynkat.
På min är iallafall ljudet synkat.
Postad 11 October 2009 - 17:07
blir galen snart...
Tänkte bara tala om att det nu fungerat felfritt (nåja) i ungefär en vecka med nytt modem... bytte splitter och modem så jag vet inte vilken av dem det var fel på men nu funkar det iaf
Märkligt att kolla på TV utan störningar... kan ju till och med börja kolla svenska otextade program igen och förstå vad det handlar om!
Ha det gott
Postad 11 October 2009 - 20:33
Postad 11 October 2009 - 21:04
viasat sport visar just nu någon nfl match. cbs nfl står det att orginal kanalen är. är det bara jag som upplever att bildkvallen är extremt bra? vad kan det bero på? ni som har möjlighet kolla. kanske bara jag som yrar.
Håller med och tycker faktiskt att bildkvaliten har blivit extremt bra på dom flesta kanalerna.
Postad 11 October 2009 - 21:14
Postad 11 October 2009 - 21:31
märkligt asså. har inte sett hdtv nångång men det på viasat kändes ju nästan som något åt det hållet? hur kan det bli så?
Har CD också, med 12 HD kanaler och kan säga att skillnaden är inte stor.
Postad 11 October 2009 - 21:40
Postad 12 October 2009 - 09:45
Postad 12 October 2009 - 11:37
Jaha, hösten är snart slut för idag skall jag köpa vinterdäck till bilen. HDTV? Eller var det NÄSTA höst de sa?
Här kommer lite definitioner av höst för Sverige.
Hösten är inom tempererat klimat en av de fyra årstiderna, på norra halvklotet under månaderna september, oktober och november.
SMHI anser i Sverige att det är höst när dygnsmedeltemperaturen är fallande och ligger mellan 0 och 10 grader.
Så ett tag till är det nog i alla fall höst
/A
Postad 12 October 2009 - 12:20
Här kommer lite definitioner av höst för Sverige.
Hösten är inom tempererat klimat en av de fyra årstiderna, på norra halvklotet under månaderna september, oktober och november.
SMHI anser i Sverige att det är höst när dygnsmedeltemperaturen är fallande och ligger mellan 0 och 10 grader.
Så ett tag till är det nog i alla fall höst
/A
Höst hit och höst dit!
Det är ju inte det viktiga!
Det viktiga är att vi i 20-30 år har kunnat se en kanal och spelat in en annan, men nu helt plötsligt, 2009, kan vi inte det längre! Skandal!
Dessutom kommer vi säkerligen att behöva BETALA extra för att få tillgång till denna funktionallitet! Skandal igen!
Men varför bry sig om att gnälla, det lär inte komma någon möjlighet för detta hos Telia denna höst heller...
Och en annan poäng. Provade Canal Digital hos svärfar i helgen och, bortsett från inspelningsmöjlighet och HD, jag upplevde deras box så mycket bättre än Telias. Mycket snabbare, snyggare och snyggare menyer! Visserligen via satellit, men det ska väl inte påverka utseendet vare sig på boxen eller menyerna, eller hastigheten!
Nej, telia, snart får man nog bita i det sura äpplet och sätta upp en parabol...
/Psy
Redigerat av Unregistered38610, 12 October 2009 - 12:50.
Postad 12 October 2009 - 12:51
Är det någon mer än jag som upplever/har upplevt att ljud och bild inte är synkat?
Har just lyssnat på en gammal podcastingsändning om detta problem. Och det är så att det tar tid för TVn att rita upp bilden och de flesta TV-apparater har en inbyggd fördröjning på ljudet så det ska stämma.
Om du tar ut ljudet via en förstärkare så kommer ljudet i stället lite före och då måste ljudet fördröjas på annat sätt.
Märkligt, går jag (fiberlan-kund) till telia.se och klickar på Driftsinformation och sen väljer TV och matar in mitt telnummer så får jag till svar "Du kan inte felanmäla ditt abonnemang här. Vi ber dig istället kontakta kundservice på telefonnummer 90200."
Så hur får man fram driftinfo för fiberlankunder?
Hej, du missförstod mig nog, jag menade att jag kan inte heller använda den tjänsten fast jag är ADSL-kund. Det lär bero på att jag har IP-telefoni. Jag får också problem när jag felanmäler på 90200 då dom inte hittar något abbonemang!
Postad 12 October 2009 - 12:57
Men varför bry sig om att gnälla
Det är just det jag inte fattar. Varför sitta och lägga inlägg efter inlägg om att ditt och datt inte finns när den lanseringstid som Telia officiellt har givit inte har passerat. Luta er tillbaka så skall ni nog se att både HD och PVR snart är här.
Att boxen som CD har via satellit beter sig annorlunda än den box Telia har via IP-TV är kanske inte så märkligt då det bygger på helt olika tekniker. Det är inte förvånande om CD-boxen må vara snabbare i vissa avseenden då den ju har alla kanaler och endast internt byter mellan dem. IP-TV måste ju kommunicera uppåt i nätet varje gång man byter "kanal". Då är det väl mer intressant att jämföra två IP-TV tekniker (m a p hastighet).
/A
Postad 12 October 2009 - 13:10
Har telia givit någon officiell lanseringstid? Är det inte bara rykten i tråden ang hösten?Det är just det jag inte fattar. Varför sitta och lägga inlägg efter inlägg om att ditt och datt inte finns när den lanseringstid som Telia officiellt har givit inte har passerat. Luta er tillbaka så skall ni nog se att både HD och PVR snart är här.
Att boxen som CD har via satellit beter sig annorlunda än den box Telia har via IP-TV är kanske inte så märkligt då det bygger på helt olika tekniker. Det är inte förvånande om CD-boxen må vara snabbare i vissa avseenden då den ju har alla kanaler och endast internt byter mellan dem. IP-TV måste ju kommunicera uppåt i nätet varje gång man byter "kanal". Då är det väl mer intressant att jämföra två IP-TV tekniker (m a p hastighet).
/A
Sen kan man ju diskutera om det behövs någon lansering av en funktionalitet som funnits i ca 30 år!
När jag jämförde telias och CDs box var det inte kanalbytena jag tänkte på, utan mer att få upp menyer, blädda i dessa osv, fast de ligger kanske på en server och hämtas endast vid behov. Telias box är väl mest en webläsare som kan visa film (typ flash eller liknande)... Men t.o.m. att justera volymen upplevdes som snabbare!
/Psy
Postad 12 October 2009 - 13:17
viasat sport visar just nu någon nfl match. cbs nfl står det att orginal kanalen är. är det bara jag som upplever att bildkvallen är extremt bra? vad kan det bero på? ni som har möjlighet kolla. kanske bara jag som yrar.
Jag tänkte på det också igår faktiskt, bilden var kristallklar precis som när man kollar på HDTV!
Satt och kollade en stund på NFL matchen även fast jag är måttligt intresserad av den sporten. Men jag såg iaf inga grynigheter i bilden överhuvudtaget, antingen har Tellia+Viasat fått en jäkligt bra bild från USA eller så var det i äkta HD, men det känns också konstigt i såna fall, förmodligen var det väldigt hög bitrate och en kameravinkel som gjorde att det såg extremt bra ut, den bästa kvalitén jag sett på Telia Digital TV iaf.
Postad 12 October 2009 - 13:40
Har telia givit någon officiell lanseringstid? Är det inte bara rykten i tråden ang hösten?
Sen kan man ju diskutera om det behövs någon lansering av en funktionalitet som funnits i ca 30 år!
Markus som skriver under namnet "TeliaKundservice" har tidigare i tråden skrivit att både HD och PVR skall lanseras under hösten. Eftersom han är utsedd av Telia att skriva i den här tråden så får man väl klassa det som ett officiellt uttalande. Om det inte var hösten som gällde så skulle knappast en representant för kundservice gå ut med en sådan sak.
Däremot har man inte uppgivit något exakt datum och så länge inte november har passerats så är det fortfarande höst och jag lovar att om inte HD och PVR finns då, så kommer även jag vara besviken. Till dess är det bara att luta sig tillbaka och ta det lugnt och titta på det som erbjuds
Du kan även kalla det för korv med mos om du vill, men eftersom det är en ny funktionalitet i Telias Digital-TV-tjänst så kommer man nog att se det som en lansering
/A
Postad 12 October 2009 - 13:47
jag gjorde samma reflektion jag med, jag tycker att NFL sändingarna på VIASAT de två senaste veckorna (matade från CBS) överlag har haft grymt bra bild.
Precis innan spelet skulle sättas igång efter reklam dök CBSHD loggan upp mitt i bild.
EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 12 October 2009 - 13:49.
Postad 12 October 2009 - 17:53
Jag var in i en teliabutik idag, och pratade lite om förlängning av mitt abonnemang. Frågade samtigit om det skulle komma någon inspelningsbar box. Och svaret var innan jul iaf. Så höst eller inte vi får väl hoppas på innan jul iaf.
Sen skulle HD sitta fint men det kan jag väl som ADSL-kund glömma.
/D
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Telia IP-TV in i HTPC?
34 bilder
39 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?