Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell TrÄd - Telia Digital-TV *

34702 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trÄdar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlĂ€gg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlĂ€gg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlĂ€gg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlĂ€gg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlĂ€gg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlĂ€gg) 11 år sedan
BĂ€sta system för inspelning av TV-program? (5 inlĂ€gg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlĂ€gg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlĂ€gg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlĂ€gg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlĂ€gg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlĂ€gg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlĂ€gg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlĂ€gg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlĂ€gg) 14 år sedan
NĂ„gon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlĂ€gg) 14 år sedan
Olika storlekar pĂ„ LG-tv med telia digitalbox (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
FjĂ€rren funkar ej... (18 inlĂ€gg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nĂ€tverket (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
spela in frĂ„n en Motorola 1903 & telia (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
installations problem (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnĂ€tet (34 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nĂ€tverket. (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlĂ€gg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
1080i pĂ„ Motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Dum frĂ„ga kanske! :-) (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlĂ€gg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv pĂ„ flera box/tv? (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar frĂ„n Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlĂ€gg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
Streama/strömma frĂ„n PC till motorola 1910 (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlĂ€gg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia triple play - trĂ„dlös? (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlĂ€gg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlĂ€gg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlĂ€gg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet frĂ„n Canal Digital (16 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlĂ€gg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlĂ€gg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskĂ€rm (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Synpunkter pĂ„ BBB:s ip-tv (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
FjĂ€rrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
MultifjĂ€rr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlĂ€gg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box frĂ„n Telia (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
ip tv (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
trĂ„dlös TV? (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och lĂ„ter dig se OS pĂ„ tider som passar dig (7 inlĂ€gg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
blĂ„ prickar i rutan (3 inlĂ€gg) 16 år sedan
Bildkvalitet pĂ„ Telias bredbandstv jĂ€mfört med parabol (4 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bĂ€sta bild (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlĂ€gg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlĂ€gg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlĂ€gg) 16 år sedan
NĂ„gon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
FjĂ€rrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskĂ€rm (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnĂ€t (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlĂ€gg) 17 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlĂ€gg) 17 år sedan
TrĂ„dlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlĂ€gg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlĂ€gg) 17 år sedan

Postad 15 oktober 2009 - 12:56

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlĂ€gg
  • 0
Skönt att de skriver att det kan hÀnda mycket inom de nÀrmsta Ären. Det blir la till att vÀnta.... as usual

Å de som hĂ€vdat att nĂ„gon officiell person pĂ„ Telia aldrig sagt att de skulle lansera HDTV under hösten 2008 bör vĂ€l ta tillbaks det.

Telia
Senast vi pratade med Telia om bolagets hdtv-planer över iptv var för ett och ett halvt Är sedan. DÄ fick vi följande svar av Maria Hillborg vid bolagets presstjÀnst.

– Vi har tidigare kommunicerat att vi kommer att lansera hdtv under 2008 och vi stĂ„r fast vid den tidsplanen. Men nĂ€rmare uppgifter om var, i vilken omfattning och tidsplan sparar vi till lanseringen.

Men för att inte vara allt för negativ sÄ Àr ju SD-bilden bra.....

Postad 15 oktober 2009 - 13:20

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Jag sitter ca 3,5 meter frÄn min projektorduk pÄ 90" och har inget behov av att sitta lÀngre bak. Har svÄrt att tro att jag behöver flytta soffan 1,5 meter bakÄt om jag kompletterar med en 50" TV direkt. (Har för nÀrvarande en gammal 26" LCD och det Àr alldeles för lÄngt bak med 3,5 meter om man vill se film, men nu anvÀnds den ju inte direkt till det)

Smaken Àr ju olika, och förstÄs Àven synen. SÄ för dig kanske 5 meter till 50" funkar utmÀrkt, undrar bara om du alltid sitter lÀngst bak i biosalongen oxÄ ;) gissar att det behövs om man mÀter dukens storlek kontra salongens.

Eftersom jag varken har en 50" tums tv eller ett vardagsrum dÀr jag kan sitta 5 meter frÄn tv:ns nuvarande placering sÄ Àr den frÄgan irrelevant. Vad jag utgick ifrÄn var nÄgra riktlinjer jag en gÄng hörde om att man i princip kunde översÀtta antal tum till decimeter och pÄ sÄ sÀtt fÄ en riktvÀrde till hur stor tv man bör ha i förhÄllande till hur lÄngt det Àr till den plats man skall titta ifrÄn. Men om man skall utgÄ frÄn din undran om jag brukar sitta lÀngst bak i biosalongen. Nej, sannolikt lika lite som du brukar vÀlja första raden. Det du underförstÄtt sÀger, Àr ju att det finns ett visst avstÄnd frÄn duken/tv dÀr bilden Àr bÀst. Hur lÄngt det Àr kan man ju diskutera och det Àr sÀkert vÀldigt olika, men jag tror att vi kan vara tÀmligen överens om att med en 50" tv sÄ Àr inte det avstÄndet 60 cm, som anvÀndes tillsammans med en mobilkamera för att bevisa huruvida en tv-bild var bra eller dÄlig.

Dessutom beror det ju rÀtt mycket pÄ vilken kvalitet som visas. Man kan ju t ex tÀnka sig att avstÄndet ökar med högre upplösning och att jÀmföra en SD-utsÀndning pÄ en LCD/Plasma med den bild en projektor pÄ en biograf kan prestera sÄ Àr det ju inte ens rÀttvist att kalla det för att man jÀmför Àpplen med pÀron.

Med den riktlinje som jag hörde sÄ Àr mycket riktigt 3,5 meter för lÄngt bort frÄn en 26" tv, sÄ dÀr Àr vi överens :)

/A

Postad 15 oktober 2009 - 15:57

LCF
  • LCF
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
Telia lovade för 18 mÄnader sedan att man skulle lansera HDTV under 2008 men se hur det blev med den saken. Mycket snack och liten verkstad med andra ord. TrÄkigt dÄ man snart flyttar till Teliahus... blir vÀl samma sak med PVR.

Redigerat av LCF, 15 oktober 2009 - 16:00.

Postad 15 oktober 2009 - 16:29

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Telia lovade för 18 mÄnader sedan att man skulle lansera HDTV under 2008 men se hur det blev med den saken. Mycket snack och liten verkstad med andra ord. TrÄkigt dÄ man snart flyttar till Teliahus... blir vÀl samma sak med PVR.

TyvÀrr lite för mycket snack innan verkstaden var klar. Men en sak Àr sÀker och det Àr att verkstaden inte har suttit och latat sig under tiden utan det fanns tyvÀrr lite för mycket problem för att kunna lansera under 2008. Synd bara att man aldrig gick ut med den infon eftersom dessa, med facit pÄ hand ogenomtÀnkta uttalanden, verkar ha blivit nÄgot mantra för mÄnga. Men men, nu Àr det 2009 och snart har vi HD och PVR sÄ kanske alla blir nöjda och glada.

/A

Postad 15 oktober 2009 - 16:41

LCF
  • LCF
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0

Men men, nu Àr det 2009 och snart har vi HD och PVR...

KÀlla till detta pÄstÄendet, tack. Telia har lÀnge lovat guld och gröna skogar sÄ Àven om kÀllan Àr Telia sÄ tar jag det med en nypa salt. FörvÄnar mig inte om vi sitter hÀr om ett Är och vÀntar...

Postad 15 oktober 2009 - 16:46

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

KÀlla till detta pÄstÄendet, tack. Telia har lÀnge lovat guld och gröna skogar sÄ Àven om kÀllan Àr Telia sÄ tar jag det med en nypa salt. FörvÄnar mig inte om vi sitter hÀr om ett Är och vÀntar...

Vi fÄr vÀl se :P

/A

Postad 15 oktober 2009 - 17:26

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlĂ€gg
  • 0
Vad hÀnder hos Telia pÄ VDSL2-fronten. Tekniken verkar ju redan finnas hos Zyxel.

Zyxel VDSL2

Postad 15 oktober 2009 - 18:36

LCF
  • LCF
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0

Vi fÄr vÀl se :P

/A

Jag efterfrÄgar kÀllan till dina mÄnga pÄstÄenden i denna trÄden och du svara med "vi fÄr vÀl se"...

Postad 15 oktober 2009 - 18:51

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlĂ€gg
  • 0

För att det ska lÄta bÀttre sÄ rÀttar jag dina siffror till upptid pÄ ~99,9914%. Det kÀnns lite bÀttre Àn dina siffror. :P

Haha, jag hade nog inte varit speciellt nöjd om jag haft en uptid pÄ 0,999914% :P

Postad 15 oktober 2009 - 20:22

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Jag efterfrÄgar kÀllan till dina mÄnga pÄstÄenden i denna trÄden och du svara med "vi fÄr vÀl se"...

Jag kommenterade ditt "FörvÄnar mig inte om vi sitter hÀr om ett Är och vÀntar", vilket skulle förvÄna mig mycket, sÄ vi fÄr vÀl se.

Oavsett var jag fÄr min information ifrÄn har ju massor med andra personer listat ut att nÄgot Àr i görningen, det behöver man ju inte precis vara Sherlock Holmes för att inse. Bara en sÄdan sak som att kundtjÀnstpersonal "försÀger" sig titt och tÀtt borde ju fÄ en att ana ugglor i mossen. KundtjÀnsten Àr ju inte precis de man plockar in först i informationskedjan nÀr man utvecklar nÄgot nytt. Alla mjukvaruuppdateringar som dundrar in nu Àr ju en annan sak som visar rÀtt tydligt vart vi Àr pÄ vÀg. Nya programskript som heter "...Recording.js", "...Timeshift.js" har ju knappast lagts till för att fylla boxen med onödiga javascript.

Well well, om du vill tro att vi om ett Är fortfarande saknar HD och PVR sÄ fÄr du tro det, men man börjar ju ruttna pÄ all pessimism i den hÀr trÄden nÀr man formligen blir överöst med information om att nÄgot hÄller pÄ att hÀnda.

/A

Postad 15 oktober 2009 - 21:11

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlĂ€gg
  • 0

Well well, om du vill tro att vi om ett Är fortfarande saknar HD och PVR sÄ fÄr du tro det, men man börjar ju ruttna pÄ all pessimism i den hÀr trÄden nÀr man formligen blir överöst med information om att nÄgot hÄller pÄ att hÀnda.

Kan inte annat Àn att hÄlla med, men folk har vÀl trÄkigt sÄhÀr en torsdag kvÀll...

Postad 15 oktober 2009 - 21:57

LCF
  • LCF
  • Rookie

• 5 inlĂ€gg
  • 0
UrsÀkta, men jag Àr kÀllkritisk sÄ löst snack som inte backas upp av kÀllangivelser Àr helt ointressant för mig. PÄstÄr man saker fÄr man ocksÄ backa upp dessa nÀr sÄ efterfrÄgas.

Postad 15 oktober 2009 - 23:00

Vtunabo
  • Vtunabo
  • ForumrĂ€v

• 583 inlĂ€gg
  • 0
I kvÀll var boxen ljudlös igen, uppdaterade fw igÄr sÄ det kanske har ett samband och enda sÀttet Àr att göra den strömlös för att fÄ ljudet tillbaka :P

En annan sak som jag rÄkat ut för dom senaste veckorna Àr att vid nÄtt enstaka tillfÀlle har jag inte fÄtt nÄgon bild alls eller en frusen bild vid kanalbyte, den Äterkommer dock om man vÀxlar fram o tillbaka mellan kanalerna, Àr det nÄgon annan som kÀnner igen det?

Postad 16 oktober 2009 - 07:34

PBateman
  • PBateman
  • ForumrĂ€v

• 819 inlĂ€gg
  • 0
NÄn mer Àn jag som upplever att bilden den senaste tiden Àr bra mycket bÀttre Àn tidigare?
Har verkligen klockren bild pÄ samtliga kanaler. Kollade pÄ hockeyn igÄr ( Frölunda - FÀrjestad) pÄ canal+ och bilden va verkligen grymt bra mot den har vart tidigare.

Postad 16 oktober 2009 - 07:44

utta
  • utta
  • Rookie

• 8 inlĂ€gg
  • 0

NÄn mer Àn jag som upplever att bilden den senaste tiden Àr bra mycket bÀttre Àn tidigare?
Har verkligen klockren bild pÄ samtliga kanaler. Kollade pÄ hockeyn igÄr ( Frölunda - FÀrjestad) pÄ canal+ och bilden va verkligen grymt bra mot den har vart tidigare.

HÄller med om detta, finns inget att klaga över ang bilden nu inte!
Sen alla dessa uppdateringar som kommer till boxen bÄdar gott!!!

/JN

Postad 16 oktober 2009 - 07:57

doppko
  • doppko
  • AnvĂ€ndare

• 175 inlĂ€gg
  • 0

TyvÀrr lite för mycket snack innan verkstaden var klar. Men en sak Àr sÀker och det Àr att verkstaden inte har suttit och latat sig under tiden utan det fanns tyvÀrr lite för mycket problem för att kunna lansera under 2008. Synd bara att man aldrig gick ut med den infon eftersom dessa, med facit pÄ hand ogenomtÀnkta uttalanden, verkar ha blivit nÄgot mantra för mÄnga. Men men, nu Àr det 2009 och snart har vi HD och PVR sÄ kanske alla blir nöjda och glada.

/A

Jag hoppas verkligen att EPGn görs om och att menyerna i övrigt blir 400-500% snabbare. Är det sĂ„ segt att navigera i boxen som det Ă€r nu kommer nog inte jag orka anvĂ€nda PVR sĂ„ mycket som jag skulle vlija. Är ju bedrövligt att man ska behöva vĂ€nta 0.5-1 sec efter varje knapptryckning pĂ„ att boxen skall reagera. Speciellt dĂ„ det krĂ€vs massor av knapptryckningar för att komma dit man vill i tex. programbiblioteken.

SÄ, PVR vill jag ha men hoppas pÄ nytt grÀnssnitt för att det ska bli sÄ anvÀndbart som jag vill ha det.

Redigerat av doppko, 16 oktober 2009 - 07:58.

Postad 16 oktober 2009 - 08:14

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • ForumrĂ€v

• 941 inlĂ€gg
  • 0

Jag hoppas verkligen att EPGn görs om och att menyerna i övrigt blir 400-500% snabbare. Är det sĂ„ segt att navigera i boxen som det Ă€r nu kommer nog inte jag orka anvĂ€nda PVR sĂ„ mycket som jag skulle vlija. Är ju bedrövligt att man ska behöva vĂ€nta 0.5-1 sec efter varje knapptryckning pĂ„ att boxen skall reagera. Speciellt dĂ„ det krĂ€vs massor av knapptryckningar för att komma dit man vill i tex. programbiblioteken.

SÄ, PVR vill jag ha men hoppas pÄ nytt grÀnssnitt för att det ska bli sÄ anvÀndbart som jag vill ha det.

Om du har tur sÄ sitter det snabbare processor och mer minne i PVR boxen.

Postad 16 oktober 2009 - 10:26

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0
Jag har fÄtt problem med Telias digital-TV tyvÀrr.

Jag fick först ett testÄr gratis av Telia vilket var helt utmÀrkt men nÀr Äret hade gÄtt sa jag upp detta eftersom vi ocksÄ har kabel-TV i det villaomrÄde dÀr vi bor. Eftersom bildkvaliteten Àr sÄ dÄlig liksom utbudet av program Àr sÄ litet i detta kablnÀt bestÀllde jag Telias digital-TV igen.

Tittade i en knapp vecka utan problem men sedan började bilden frysa och det var helt omöjligt att titta pÄ TV, typiskt, det som fungerat sÄ bra i ett Ärs tid. Jag felanmÀlde det till Telia som skickade ut en teckniker. De kunde inte hitta nÄgra fel och provade att mÀta upp min anslutning mm. Inga fel hittades. Jag provade att byta ut kabeln mellan modem och digitalbox ifall nÄgot hade hÀnt med den men inget blev bÀttre.

LÀget Àr nu sÄ att jag ibland kan se pÄ TV i dagar utan problem för att sedan bli helt omöjligt ibland. Bilden fryser och ljudet försvinner. Jag startar om digitalboxen, modem, drar ut sladdar mm för att men fortfarande Àr det inte 100% driftsÀkert. Nu Àr det sÄ att jag inte kan lita pÄ att TV ska fungera frÄn gÄng till gÄng.

NÄgon som har nÄgot tips?

Postad 16 oktober 2009 - 11:03

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Jag har fÄtt problem med Telias digital-TV tyvÀrr.

Jag fick först ett testÄr gratis av Telia vilket var helt utmÀrkt men nÀr Äret hade gÄtt sa jag upp detta eftersom vi ocksÄ har kabel-TV i det villaomrÄde dÀr vi bor. Eftersom bildkvaliteten Àr sÄ dÄlig liksom utbudet av program Àr sÄ litet i detta kablnÀt bestÀllde jag Telias digital-TV igen.

Tittade i en knapp vecka utan problem men sedan började bilden frysa och det var helt omöjligt att titta pÄ TV, typiskt, det som fungerat sÄ bra i ett Ärs tid. Jag felanmÀlde det till Telia som skickade ut en teckniker. De kunde inte hitta nÄgra fel och provade att mÀta upp min anslutning mm. Inga fel hittades. Jag provade att byta ut kabeln mellan modem och digitalbox ifall nÄgot hade hÀnt med den men inget blev bÀttre.

LÀget Àr nu sÄ att jag ibland kan se pÄ TV i dagar utan problem för att sedan bli helt omöjligt ibland. Bilden fryser och ljudet försvinner. Jag startar om digitalboxen, modem, drar ut sladdar mm för att men fortfarande Àr det inte 100% driftsÀkert. Nu Àr det sÄ att jag inte kan lita pÄ att TV ska fungera frÄn gÄng till gÄng.

NÄgon som har nÄgot tips?

Nu har inte jag ADSL, men jag vill minnas att andra har haft liknande problem och att det dÄ har varit modem eller splitter som trasslat, se t ex inlÀgg 7085 och 7113.

/A

Postad 16 oktober 2009 - 11:21

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • LĂ€rjunge

• 440 inlĂ€gg
  • 0

Ja favoriter till programbiblioteket, sÄ man kunde skapa genvÀgar till serien man följer direkt hade varit kanon.

Postad 16 oktober 2009 - 11:23

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Nu har inte jag ADSL, men jag vill minnas att andra har haft liknande problem och att det dÄ har varit modem eller splitter som trasslat, se t ex inlÀgg 7085 och 7113.

/A

Det ska jag prova. Jag fick ett nytt modem och digitalbox dÄ jag bestÀllde digital-TV igen av Telia. Jag har naturligtvis har provat att byta till de nya men jag har inte provat att byta splitter. Tack för tipset!

Jag provar och Äterkommer...

Postad 16 oktober 2009 - 11:51

hallberg
  • hallberg
  • ForumrĂ€v

• 741 inlĂ€gg
  • 0

Ja favoriter till programbiblioteket, sÄ man kunde skapa genvÀgar till serien man följer direkt hade varit kanon.

Jag har skickat ditt förslag vidare till min kompis.

/A

Postad 16 oktober 2009 - 12:50

doppko
  • doppko
  • AnvĂ€ndare

• 175 inlĂ€gg
  • 0

Jag har skickat ditt förslag vidare till min kompis.

/A

En rejÀl översyn av hela grÀnssnittet vore pÄ sin plats. Det finns ju enorm potential med iptv. Varför inte försöka göra nÄtt helt nytt och bra utan att stirra pÄ hur andra gamla boxar har sett ut. Gillar egentligen inte Apple och iphone, men dÀr har man verkligen lyckats göra ett nytt grÀnssnitt som skiter i hur det har sett ut förr. Ett liknande omtag borde göras för IPtv.

Postad 16 oktober 2009 - 14:44

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlĂ€gg
  • 0
HÀr kommer lite information sÄ att ni inte blir tagna pÄ sÀngen.
Natten mellan fredag och lördag (16-17 oktober), med start klockan 01.00, kommer ett stort planerat jobb att ske som en del av ett fortsatt förbÀttringsarbete. Jobbet innebÀr att tjÀnsterna digital-tv, bredbandstelefoni samt bredband kommer att tappa signal frÄn cirka 20 sekunder upp till tvÄ minuter. Arbetet genomförs för att ge en stabilare uppkoppling och fÀrre störningar i TV-tjÀnsten framöver. Vi ber om överseende med detta.
Som vanligt följer vi denna trÄd för att utröna om det Àr nÄgon som fÄr följdproblem i och med detta men pÄ de testkunder vi uppdaterat redan har det inte inneburit nÄgot annat Àn ett kort avbrott.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Postad 16 oktober 2009 - 16:10

Wille09
  • Wille09
  • Amatör

• 84 inlĂ€gg
  • 0
Om det Àr ok att ta upp VDSL2 igen sÄ har NEC nu en teknik som gör att man kan klara 100 Mbit via kopparnÀtet med upp till 4 km mellan telestation och abonnent. Borde innebÀra att HD, PVR och tvillingabonnemang via kopparnÀtet inte lÀngre Àr nÄgot problem. Det ska tydligen ocksÄ vara en ganska lÀtt operation för bredbandsoperatörerna att uppgradera till VDSL2 frÄn ADSL.

NEC VDSL2

Postad 16 oktober 2009 - 17:00

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlĂ€gg
  • 0
En tanke som jag undrat över Àr hur Telia faktiskt ska fÄ plats med bÄde PVR och HDTV i vanliga ADSL nÀtet. Ett sÀtt Àr vÀl att gÄ över till MPEG4 men det borde fortfarande ta för mycket plats för vanliga ADSL kunder. Som det Àr nu sÄ tar Digital TV upp minst 5Mbit och dessutom snor den Ät sig 1,5Mbit av uploaden. Hur ska man kunna pressa ADSL nÀtet sÄ att man bÄde kan spela in och titta pÄ en annan kanal samtidigt, det borde ta ca 10Mbit av uppkopplingen ?
LÀgger man dessutom till HDTV sÄ inser vi snart att bandbredden inte rÀcker till. Jag tror tyvÀrr att man kommer bli begrÀnsad till 8Mbit internet om man vill ha PVR och HDTV som det ser ut idag.

Postad 16 oktober 2009 - 17:43

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

En tanke som jag undrat över Àr hur Telia faktiskt ska fÄ plats med bÄde PVR och HDTV i vanliga ADSL nÀtet. Ett sÀtt Àr vÀl att gÄ över till MPEG4 men det borde fortfarande ta för mycket plats för vanliga ADSL kunder. Som det Àr nu sÄ tar Digital TV upp minst 5Mbit och dessutom snor den Ät sig 1,5Mbit av uploaden. Hur ska man kunna pressa ADSL nÀtet sÄ att man bÄde kan spela in och titta pÄ en annan kanal samtidigt, det borde ta ca 10Mbit av uppkopplingen ?
LÀgger man dessutom till HDTV sÄ inser vi snart att bandbredden inte rÀcker till. Jag tror tyvÀrr att man kommer bli begrÀnsad till 8Mbit internet om man vill ha PVR och HDTV som det ser ut idag.

Nu har jag som sagt var inte Telias digital-TV lÀngre sÄ jag kan inte göra nÄga mÀtningar lÀngre. Men senast jag mÀtte sÄ hade den pÄgÄende marknadsprovet med SVT HD en bithastighet pÄ 8.6 Mbit/s.

Det provsÀndningar som jag dÄ ocksÄ du mÀta pÄ indikerade att man testa HD sÀndingar Ànda ned till ca 4.5 Mbit/s (Canal+ Film HD). De provsÀndingarar i SD kodade i MPEG4 jag mÀtte pÄ lÄg pÄ ca 2.5 Mbit/s. Det vills sÀga: Det Àr fullt möjligt att skicka tvÄ MPEG4 kodade SD sÀndningar pÄ samma bandbredd som en MPEG2 kodad SD sÀndning.

Nu var det ju ett tag sedan jag hade nÄgra möjligheter att kolla upp vad som hÀnder i Telias nÀt och om det pÄgÄr nÄgra nya provsÀndningar eller liknande. Men resultatet av ovanstÄende mÀtningar kan man ju dra vilka slutsatser man vill av.

Lite trÄkigt att inte nÄgon annan kan kliva fram och göra motsvarande mÀtningar som jag gjorde dÄ jag hade tillgÄng till Telias digital-TV. Det blir lite mycket spekulationer utan konkreta mÀtningar.

/Peter Cigéhn

Postad 16 oktober 2009 - 18:50

VÀsternorrlÀnning
  • VĂ€sternorrlĂ€nning
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0

HÀr kommer lite information sÄ att ni inte blir tagna pÄ sÀngen.
Natten mellan fredag och lördag (16-17 oktober), med start klockan 01.00, kommer ett stort planerat jobb att ske som en del av ett fortsatt förbÀttringsarbete. Jobbet innebÀr att tjÀnsterna digital-tv, bredbandstelefoni samt bredband kommer att tappa signal frÄn cirka 20 sekunder upp till tvÄ minuter. Arbetet genomförs för att ge en stabilare uppkoppling och fÀrre störningar i TV-tjÀnsten framöver. Vi ber om överseende med detta.
Som vanligt följer vi denna trÄd för att utröna om det Àr nÄgon som fÄr följdproblem i och med detta men pÄ de testkunder vi uppdaterat redan har det inte inneburit nÄgot annat Àn ett kort avbrott.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Tack för infon, sitter sjÀlv vid datorn den tiden. Hoppas nu det inte blir mer Àn tvÄ min.

Postad 16 oktober 2009 - 20:52

VÀsternorrlÀnning
  • VĂ€sternorrlĂ€nning
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0
Kanske offtopic, men det har med Telias TV att göra:
Pga ''upphovsrĂ€ttsliga skĂ€l'' Ă€r det inte möjligt att bestĂ€lla de finska kanalerna löst, har jag fĂ„tt svar frĂ„n bla frĂ„n Canal Digital. Kan inte Telia göra, som Sonera gjort i Finland, att helt enkelt ta emot spillet nĂ€ra grĂ€nsen, och dĂ€rifrĂ„n sĂ€nda till sina kunder. Sonera har en antenn i finska Kemi, som tar emot de svenska sĂ€ndningarna. SĂ€ndningarna distrubuteras sedan till deras kunder, detta som jag förstĂ„tt det. Är det inte dĂ„ möjligt för Telia att sĂ€tta upp en antenn i Östra Norrbotten, och den vĂ€gen ta in den finska TVn. Det Ă€r trots allt över 400.000 finsktalande i Sverige.

Telia, blir det lösa finska kanaler snart? d.v.s YLE1, YLE2 och MTV3? Ej TV Finland som mixar dessa.

M.v.h.

Postad 17 oktober 2009 - 01:39

Dick McLongcock
  • Dick McLongcock
  • Rookie

• 1 inlĂ€gg
  • 0
Jag hoppas verkligen inte att Telia kommer att leverera undermÄlig HD-kvalitet bara för att ADSL-kunder ocksÄ ska kunna se HD...

Postad 17 oktober 2009 - 07:05

prylgalning
  • prylgalning
  • Amatör

• 52 inlĂ€gg
  • 0

Det ska jag prova. Jag fick ett nytt modem och digitalbox dÄ jag bestÀllde digital-TV igen av Telia. Jag har naturligtvis har provat att byta till de nya men jag har inte provat att byta splitter. Tack för tipset!

Jag provar och Äterkommer...

Kan meddela att det Ànnu inte varit nÄgra nya störningar sedan i gÄr kvÀll dÄ jag bytte splitter. :)

Det Àr alltsÄ hÀr man löser problem inte via Telias support och de tekniker som varit ut till mig. TvÄ mÄnader har jag haft problem med TV bilden utan förbÀttring. Massor av telefonsamtal, tre tekniker besök osv. En frÄga hÀr pÄ forumet och sedan ett snabbt svar sedan Àr allt igÄng igen.

Tack!

Postad 17 oktober 2009 - 07:50

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • ForumrĂ€v

• 862 inlĂ€gg
  • 0

Nu har jag som sagt var inte Telias digital-TV lÀngre sÄ jag kan inte göra nÄga mÀtningar lÀngre. Men senast jag mÀtte sÄ hade den pÄgÄende marknadsprovet med SVT HD en bithastighet pÄ 8.6 Mbit/s.

Det provsÀndningar som jag dÄ ocksÄ du mÀta pÄ indikerade att man testa HD sÀndingar Ànda ned till ca 4.5 Mbit/s (Canal+ Film HD). De provsÀndingarar i SD kodade i MPEG4 jag mÀtte pÄ lÄg pÄ ca 2.5 Mbit/s. Det vills sÀga: Det Àr fullt möjligt att skicka tvÄ MPEG4 kodade SD sÀndningar pÄ samma bandbredd som en MPEG2 kodad SD sÀndning.

Nu var det ju ett tag sedan jag hade nÄgra möjligheter att kolla upp vad som hÀnder i Telias nÀt och om det pÄgÄr nÄgra nya provsÀndningar eller liknande. Men resultatet av ovanstÄende mÀtningar kan man ju dra vilka slutsatser man vill av.

Lite trÄkigt att inte nÄgon annan kan kliva fram och göra motsvarande mÀtningar som jag gjorde dÄ jag hade tillgÄng till Telias digital-TV. Det blir lite mycket spekulationer utan konkreta mÀtningar.

/Peter Cigéhn

Hur kan man mÀta det? Jag har Telias tre tjÀnster via ADSL och skulle vilja veta hur man kan mÀta bithastigheten?

Postad 17 oktober 2009 - 08:44

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlĂ€gg
  • 0

Kanske offtopic, men det har med Telias TV att göra:
Pga ''upphovsrÀttsliga skÀl'' Àr det inte möjligt att bestÀlla de finska kanalerna löst, har jag fÄtt svar frÄn bla frÄn Canal Digital. Kan inte Telia göra, som Sonera gjort i Finland, att helt enkelt ta emot spillet nÀra grÀnsen, och dÀrifrÄn sÀnda till sina kunder.

Du tror vÀl ÀndÄ inte att det skulle lösa nÄgra problem med upphovsrÀtten att göra pÄ det viset?

Postad 17 oktober 2009 - 09:52

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Hur kan man mÀta det? Jag har Telias tre tjÀnster via ADSL och skulle vilja veta hur man kan mÀta bithastigheten?

I och med att jag Àven fÄtt tre stycken PM som stÀller motsvarande frÄga sÄ fÄr jag nog ge lite tips hÀr istÀllet för att svara individuellt. TyvÀrr sÄ mÀktar jag nog inte med att hjÀlpa till med precis alla detaljer, utan det krÀvs en hel del egen insats för att utföra detta. Vi tar det lite grovt stegvis:

1) Programvara för att mÀta bithastighet. HÀr rekommenderar jag starkt TSReader Lite, gratisversionen av TSReader. Man kan Àven anvÀnda VLC för att göra mÀtningar.

2) FÄ in multicastströmmarna i datorn. Det Àr det hÀr som Àr det stora stötestenen för det stora flertalet. Alla med ADSL-anslutning och större delen av de med FiberLAN-anslutning har VLAN separering av de olika tjÀnsterna (telefon, TV, bredband) vilket innebÀr att det inte bara Àr att jacka in datorn pÄ porten för TV-tjÀnsten pÄ ADSL-modemet eller bredbands-switchen (Inteno/Force XG6745) för pÄ denna port sÄ Àr det bara boxen som fÄr IP-adress. SjÀlv hade jag en FiberLAN-anslutning som inte vara VLAN-separerad sÄ dÀr var det bara att jacka in datorn pÄ valfri port och sedan var det bara att börja ta emot multicastströmmarna. Hur det med Telia Smart vet jag inte, men dÀr verkar det ju i alla fall gÄ bra att ansluta dator och box till valfria portar. För de med VLAN-separering sÄ kanske följande blogg kan vara av intresse. DÀr finns information och programvara för att göra sÄ att man kan fÄ in multicastströmmarna i datorn.

3) Ta reda pÄ vilka multicastströmmar som gÀller. HÀr Àr det enklast att anvÀnda sig av Wireshark och sniffa nÀtverkstrafiken samtidigt som man har boxen igÄng och zappar mellan kanalerna. DÄ ser man rÀtt snabbt vilka multicastadresser som respektive kanal skickas pÄ. För att sniffa nÀtverkstrafik sÄ kan det kanske behövas en extra switch, eller allra helst en hub, sÄ att man kan anslute bÄde box och dator pÄ samma port pÄ ADSL-moden/bredbands-switch. Annars sÄ finns det bÄde hÀr pÄ forumet och annorstÀdes information om vilka multicastadresser som gÀller. Personligen vill jag inte sprida sÄdan detaljerad information utan det fÄr man ta reda pÄ sjÀlv.

4) MÀt. Sedan Àr det bara att köra TSReader Lite och börja mÀta... :)

Jag tror jag skrev en liknande instruktion för snart 3 Är sedan(!) hÀr. Saker i den Àr nog fortfarande relevanta ocksÄ, speciellt aspekten med eventuella brandvÀggar som man kanske mÄste tÀnka pÄ.

/Peter Cigéhn

Postad 17 oktober 2009 - 10:12

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • ForumrĂ€v

• 862 inlĂ€gg
  • 0

I och med att jag Àven fÄtt tre stycken PM som stÀller motsvarande frÄga sÄ fÄr jag nog ge lite tips hÀr istÀllet för att svara individuellt. TyvÀrr sÄ mÀktar jag nog inte med att hjÀlpa till med precis alla detaljer, utan det krÀvs en hel del egen insats för att utföra detta. Vi tar det lite grovt stegvis:

1) Programvara för att mÀta bithastighet. HÀr rekommenderar jag starkt TSReader Lite, gratisversionen av TSReader. Man kan Àven anvÀnda VLC för att göra mÀtningar.

2) FÄ in multicastströmmarna i datorn. Det Àr det hÀr som Àr det stora stötestenen för det stora flertalet. Alla med ADSL-anslutning och större delen av de med FiberLAN-anslutning har VLAN separering av de olika tjÀnsterna (telefon, TV, bredband) vilket innebÀr att det inte bara Àr att jacka in datorn pÄ porten för TV-tjÀnsten pÄ ADSL-modemet eller bredbands-switchen (Inteno/Force XG6745) för pÄ denna port sÄ Àr det bara boxen som fÄr IP-adress. SjÀlv hade jag en FiberLAN-anslutning som inte vara VLAN-separerad sÄ dÀr var det bara att jacka in datorn pÄ valfri port och sedan var det bara att börja ta emot multicastströmmarna. Hur det med Telia Smart vet jag inte, men dÀr verkar det ju i alla fall gÄ bra att ansluta dator och box till valfria portar. För de med VLAN-separering sÄ kanske följande blogg kan vara av intresse. DÀr finns information och programvara för att göra sÄ att man kan fÄ in multicastströmmarna i datorn.

3) Ta reda pÄ vilka multicastströmmar som gÀller. HÀr Àr det enklast att anvÀnda sig av Wireshark och sniffa nÀtverkstrafiken samtidigt som man har boxen igÄng och zappar mellan kanalerna. DÄ ser man rÀtt snabbt vilka multicastadresser som respektive kanal skickas pÄ. För att sniffa nÀtverkstrafik sÄ kan det kanske behövas en extra switch, eller allra helst en hub, sÄ att man kan anslute bÄde box och dator pÄ samma port pÄ ADSL-moden/bredbands-switch. Annars sÄ finns det bÄde hÀr pÄ forumet och annorstÀdes information om vilka multicastadresser som gÀller. Personligen vill jag inte sprida sÄdan detaljerad information utan det fÄr man ta reda pÄ sjÀlv.

4) MÀt. Sedan Àr det bara att köra TSReader Lite och börja mÀta... :)

Jag tror jag skrev en liknande instruktion för snart 3 Är sedan(!) hÀr. Saker i den Àr nog fortfarande relevanta ocksÄ, speciellt aspekten med eventuella brandvÀggar som man kanske mÄste tÀnka pÄ.

/Peter Cigéhn

Tack för hjÀlpen och helt klart vÀrd att sÀtta sig mer i detta och testa framöver. DÄ jag har Telia smart sÄ blir det lite undersökning pÄ nÀtet och olika forum för att mÀta.

Tycker dock personligen att Telia borde lÀgga till informationen pÄ bithastigheten pÄ menyn sÄ att enkelt via fjÀrrkontroll kan plocka fram det. Detta dÄ Telia Àr ett stort och seriöst företag som arbetar med öppenhet.

Postad 17 oktober 2009 - 10:21

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • LĂ€rjunge

• 312 inlĂ€gg
  • 0
Central datalagring minskar kravet pÄ bandbredd.
Om vi tÀnker oss en ADSL-kund som vill spela in ett program och titta pÄ ett annat sÄ tycker jag det bör lösas pÄ följande sÀtt.
1 Alla kunder fÄr en kvot pÄ xxx GB dÀr man garanterar lagring av program yy dagar efter inspelningen.
2 Om jag vill att en film skall spelas in ser Telia till att en kopia av den filmen sparas pÄ deras servrar. En databas har sedan koll pÄ vilka kunder som har "spelat in" den filmen.
3 En hÄrddisk pÄ din egen box Àr vÀl mest lÀmplig för att spara under en lÀngre tid eller för timeshift.

För ett Är sedan var Telia pÄ gÄng med stora investeringar i som jag tolkade fiber och VDSL(2?) för snabbt bredband till nÀstan alla kunder i landet. Har det hÀr investeringsprogrammet kommit igÄng Àn? Det krÀvs nog för att de av oss som inte Àr direktanslutna med fiber skall fÄ bra HD i framtiden.

Postad 17 oktober 2009 - 11:10

VÀsternorrlÀnning
  • VĂ€sternorrlĂ€nning
  • Wannabe

• 22 inlĂ€gg
  • 0

Du tror vÀl ÀndÄ inte att det skulle lösa nÄgra problem med upphovsrÀtten att göra pÄ det viset?

Jo, dÄ de sjÀlva egentligen gör de pÄ finska sidan TeliaSonera... Det Àr ju precis sÄhÀr de gÄr till nÀra grÀnstrakterna. I mÄnga kommuner runt grÀnsen, samlas de finska sÀndningarna in, och distrubuteras till kunderna. Det görs ju pÄ detta vis redan idag. Samma i SkÄne med de danska sÀndningarna.

Postad 17 oktober 2009 - 14:36

redina
  • redina
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0
Jag har ADSL, med smart. Jag har Motorola 1910 boxen, som Àr kopplad till en router (som Àr kopplad till smartboxen), i den routern har jag Àven en en dator kopplad utan problem.

För att mÀta laddade jag ned programmet Wireshark och startade det och kunde utlÀsa IP och portnummer. Stoppade in dessa vÀrden i TSReader Lite (valde multicast pÄ första bilden).

DÀremot stör TSReader om man stÀllt in det pÄ en kanal och sen byter dÄ har jag svÄrt att fÄ nÄgon bild, har ingen varför?

Fick 4.5Mbps.

HD-kanalerna vet jag inte hur man mÀter.

Bifogad fil(er)

Postad 17 oktober 2009 - 14:57

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Jag har ADSL, med smart. Jag har Motorola 1910 boxen, som Àr kopplad till en router (som Àr kopplad till smartboxen), i den routern har jag Àven en en dator kopplad utan problem.

För att mÀta laddade jag ned programmet Wireshark och startade det och kunde utlÀsa IP och portnummer. Stoppade in dessa vÀrden i TSReader Lite (valde multicast pÄ första bilden).

DÀremot stör TSReader om man stÀllt in det pÄ en kanal och sen byter dÄ har jag svÄrt att fÄ nÄgon bild, har ingen varför?

Fick 4.5Mbps.

Grundproblemet Àr ju just det att du har ADSL och att du försöker ta emot tvÄ kanaler samtidigt, dvs en kanal som du tar emot med TSReader Lite och en kanal (en annan) som tar emot med boxen. Att dÄ försöka "klÀmma igenom" 9 Mbit/s pÄ din förbindelse gör att det blir massa paketförluster och du fÄr dÄ störningar. Helt förvÀntat... :)

OcksÄ med tanke pÄ att du har ADSL-förbindelse sÄ lÀr eventuella mÀtningar pÄ en HD-sÀndning inte vara tillförlitliga eftersom det Àr inte Àr sÀkert pÄ att din förbindelse kan "svÀlja" hela multicastströmmen.

BetÀnk att multicastströmmen Àr UDP utan omsÀndningar. Hinner inte den fysiska förbindelsen med sÄ kastas det helt enkelt UDP-paket och dÀrmed uppstÄr störningar.

SÄdan tappade paket bör du ocksÄ se som felindikeringar vilket ocksÄ din skÀrmdump frÄn TSReader Lite mycket tydligt visar. DÄ du fÄr "Continity Errors", i ditt fall 2528, sÄ har det tappats bort massor av paket och det har uppstÄtt 2528 "kontinuitetsfel", dvs det Àr 2528 "glapp" i paketsekvensen. Hur stora och hur mÄnga paket som Àr tappade i respektive glapp gÄr inte att utlÀsa. Du ska i normala fall ligga pÄ "Continutiy Errors" pÄ 0. Annars har du störningar i signalen.

SÄ uppenbarligen var det rÀtt enkelt att mÀta med Telia Smart dÄ. Trevligt att veta... Dock sÄ fÄr du nog hÄlla dig till att bara ta emot en och endast en kanal Ät gÄngen.

/Peter Cigéhn

Postad 17 oktober 2009 - 15:08

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Fick 4.5Mbps.

En liten kommentar till 4.5 Mbit/s som du fick. Detta Àr alltsÄ bithastigheten pÄ sjÀlva bildströmmen i den kompletta MPEG-strömmen. Inkluderar du ljud och övriga delar i hela muxen sÄ Àr du uppe i ett snitt pÄ ca 4.9 Mbit/s som du ser i den nedre delen. Den senaste sekunden sÄ var bithastiheten ca 5.5 Mbit/s (det kan vara sÄ att den hÀr kanalen sÀnder med variabel bithastighet och dÄ kan det ju variera rÀtt mycket).

Vad gÀller att hitta andra kanaler sÄ behöver man inte vara raketforskare för att se ett mönster dÄ man zappar runt mellan kanalerna. Det Àr ju bara att fortsÀtta leta enligt mönstret... :)

/Peter Cigéhn

Postad 17 oktober 2009 - 16:00

redina
  • redina
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0

SÄ uppenbarligen var det rÀtt enkelt att mÀta med Telia Smart dÄ. Trevligt att veta... Dock sÄ fÄr du nog hÄlla dig till att bara ta emot en och endast en kanal Ät gÄngen.

/Peter Cigéhn

Ok, det var dÀrför. Nu ska det gÄ för vissa ADSL-kunder att kunna se tvÄ kanaler samtidigt (beroende pÄ avstÄnd till stationen). Jag ringde Telias support för nÄgon mÄnad sedan och de sa att jag kunde skaffa tvillingabonnemang. Vilket problemet jag fick nu tyder pÄ att jag inte kan fÄ det eller?

Postad 17 oktober 2009 - 16:14

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • ForumrĂ€v

• 862 inlĂ€gg
  • 0

Fick 4.5Mbps.

SpÀnnande! Du har alltsÄ en router mellan Telia smart och Motorola 1910.
NÄgra sÀrskilda skÀl till att du ha det sÄ? Detta dÄ Telia smart fungerar ocksÄ som en router och trÄdlöst dessutom.

Anledningen till att jag frĂ„gar nĂ€mligen Ă€r dĂ„ jag plockade bort min router och all annan utrustning i samband med att jag fick Telia smart. Är dock inte nöjd med Telia smart och framförallt med rĂ€ckviden pĂ„ det trĂ„dlösa. Har en bĂ€rbar som Telia smart inte ger tillgĂ„ng till förrĂ€n jag kommit ganska nĂ€ra Telia smart. Har aldrig haft problem med annan router men funktionen trĂ„dlös pĂ„ Telia smart verkar fungera frĂ„n och till.

Vilken router har du och hur Àr den kopplad?
Antar att frÄn 1910 till din egna router (vilken port?) och sen frÄn vilken port pÄ routern till vilken port pÄ Telia smart?
Kanske detta Àr lösning pÄ mitt problem med det trÄdlösa.

Postad 17 oktober 2009 - 16:45

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Ok, det var dÀrför. Nu ska det gÄ för vissa ADSL-kunder att kunna se tvÄ kanaler samtidigt (beroende pÄ avstÄnd till stationen). Jag ringde Telias support för nÄgon mÄnad sedan och de sa att jag kunde skaffa tvillingabonnemang. Vilket problemet jag fick nu tyder pÄ att jag inte kan fÄ det eller?

Nu Àr jag inte alls insatt i vilka instÀllningar som Telia gör, men jag skulle kunna gissa att om man bestÀller tvillingabonnemang sÄ gör man ocksÄ specifika instÀllningar för att det skall funka med tvÄ kanaler samtidigt, pÄ samma sÀtt som det görs instÀllningar dÄ man skaffar TV för första gÄngen. SÄ min gissning Àr att du har en ADSL-förbindelse som Àr instÀlld för bara en kanal och dÀrmed blir det störningar. Eller sÄ hade du lyckats börja ta emot 3 kanaler samtidigt... :D

Men som sagt var, detta Àr bara rena spekulationer frÄn min sida.

/Peter Cigéhn

Postad 17 oktober 2009 - 16:51

redina
  • redina
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0

SpÀnnande! Du har alltsÄ en router mellan Telia smart och Motorola 1910.
NÄgra sÀrskilda skÀl till att du ha det sÄ? Detta dÄ Telia smart fungerar ocksÄ som en router och trÄdlöst dessutom.

Anledningen till att jag frĂ„gar nĂ€mligen Ă€r dĂ„ jag plockade bort min router och all annan utrustning i samband med att jag fick Telia smart. Är dock inte nöjd med Telia smart och framförallt med rĂ€ckviden pĂ„ det trĂ„dlösa. Har en bĂ€rbar som Telia smart inte ger tillgĂ„ng till förrĂ€n jag kommit ganska nĂ€ra Telia smart. Har aldrig haft problem med annan router men funktionen trĂ„dlös pĂ„ Telia smart verkar fungera frĂ„n och till.

Vilken router har du och hur Àr den kopplad?
Antar att frÄn 1910 till din egna router (vilken port?) och sen frÄn vilken port pÄ routern till vilken port pÄ Telia smart?
Kanske detta Àr lösning pÄ mitt problem med det trÄdlösa.

Anledningen Àr att jag har första jacket dÀr jag har mitt "stjÀrnnÀt" pÄ övervÄningen, dÀrifrÄn har jag en nÀtverkskabel till undervÄningen, dÀr jag har Netgear 624 router. PÄ Smart-routern spelar det ingen roll vilken port jag anvÀnder alla Àr lika. Om du kopplar in din andra router som du Àr nöjd med i Smarten sÄ kan du anvÀnda den ocksÄ i det trÄdlösa nÀtverket (anvÀnd inte Wan-porten, det blir bara struligare). Har en kompis köpte en ny trÄdlös router för att han bor i villa dÀr han hade sin trÄdlösa i kÀllaren och det blev ingen bra tÀckning pÄ de tvÄ vÄningarna ovanför dÄ det var betongplatta till kÀllaren. Han köpte en till och stÀllde pÄ övervÄningen, den var förberedd för att agera som en extra router bara. Var ett val nÀr han konfiguerade den, dÄ stÀngde den av DHCP och sÄnt som inte behövs. Annars gÀller det att stÀlla in en IP-adress pÄ den nya routern som inte Àr i konflikt med den första eller nÄgot annat pÄ nÀtverket och stÀnga av DHCP, framförallt, sen fungerar den som en vanlig hubb, kan man sÀga.

Bifogad fil(er)

Postad 17 oktober 2009 - 16:57

redina
  • redina
  • AnvĂ€ndare

• 170 inlĂ€gg
  • 0

Nu Àr jag inte alls insatt i vilka instÀllningar som Telia gör, men jag skulle kunna gissa att om man bestÀller tvillingabonnemang sÄ gör man ocksÄ specifika instÀllningar för att det skall funka med tvÄ kanaler samtidigt, pÄ samma sÀtt som det görs instÀllningar dÄ man skaffar TV för första gÄngen. SÄ min gissning Àr att du har en ADSL-förbindelse som Àr instÀlld för bara en kanal och dÀrmed blir det störningar. Eller sÄ hade du lyckats börja ta emot 3 kanaler samtidigt... :rolleyes:

Men som sagt var, detta Àr bara rena spekulationer frÄn min sida.

/Peter Cigéhn

Ja kravet för tvÄ kanaler samtidigt Àr att man har Smart-routern.

AppropÄ Smart-routern, Àr det nÄgot som jag Àr riktigt irriterad över hos Telia. Det Àr att den har stöd för ip-telefoni, men har man inte skaffat den efter typ 15 juli 2009, sÄ vÀgrar dom konfigurera den sÄ att man slipper den extra dosa, som man mÄste ha innan det datumet. NÀr jag pratade med supporten innan sommaren sa dom att det skulle vara möjligt till sommaren, nÀr jag sen ringer i augusti, sÄ fÄr bara nya kunder det inte gamla. :D Jag har behov av alla fyra portar som Àr pÄ smarten, om jag ska kunna koppla in allt jag vill nu Àr jag tvungen att köpa en till router för detta, nÀr Telia bara kan konfigurera om min Smart, som de lova innan sommaren.

Postad 17 oktober 2009 - 17:05

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Ett litet tips för ger er i kast med det hÀr Àr ju att det ocksÄ gÄr att mÀta med Wireshark. PÄ Statistics-menyn sÄ finns det en vÀldigt behÀndig funktion: Multicast Streams. Den analyserar vilka multicastströmmar som man sniffat och presenterar dom snyggt och tjusigt med sÀndar och mottagar adresser och portar, samt paket/sekund, medelbandbredd och maxbandbredd. DÀr fÄr man ocksÄ en bra uppfattning om vad respektive ström tar för bandbredd.

DÀr ser man ju ocksÄ om man "rÄkar" ligga och ta emot tvÄ eller fler strömmar samtidigt.

/Peter Cigéhn

Postad 17 oktober 2009 - 17:38

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3 281 inlĂ€gg
  • 0

Ett litet tips för ger er i kast med det hÀr Àr ju att det ocksÄ gÄr att mÀta med Wireshark. PÄ Statistics-menyn sÄ finns det en vÀldigt behÀndig funktion: Multicast Streams. Den analyserar vilka multicastströmmar som man sniffat och presenterar dom snyggt och tjusigt med sÀndar och mottagar adresser och portar, samt paket/sekund, medelbandbredd och maxbandbredd. DÀr fÄr man ocksÄ en bra uppfattning om vad respektive ström tar för bandbredd.

DÀr ser man ju ocksÄ om man "rÄkar" ligga och ta emot tvÄ eller fler strömmar samtidigt.

/Peter Cigéhn

Sitter ju bakom Telias bredbandsdelare som separerar TV, data o tele frÄn inkommande lina. Kan jag koppla in mig pÄ TV-uttaget o mÀta (har ju en Zyxel-switch som skickar ut TV-datat till 2 portar varav den ena Àr ledig. Eller fÄr man vacker koppla in sig direkt pÄ inkommande port?

Postad 17 oktober 2009 - 17:41

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlĂ€gg
  • 0

Sitter ju bakom Telias bredbandsdelare som separerar TV, data o tele frÄn inkommande lina. Kan jag koppla in mig pÄ TV-uttaget o mÀta (har ju en Zyxel-switch som skickar ut TV-datat till 2 portar varav den ena Àr ledig. Eller fÄr man vacker koppla in sig direkt pÄ inkommande port?

SnÀlla, börja med att lÀs tidigare inlÀgg. Jag kommer tyvÀrr inte att kunna gÄ in pÄ detaljer om hur man gör dÄ man VLAN-separering eftersom jag sjÀlv inte har nÄgon erfarenhet av detta. Information finns i tidigare inlÀgg.

/Peter Cigéhn

Postad 17 oktober 2009 - 18:13

tomano58
  • tomano58
  • MĂ€stare

• 3 281 inlĂ€gg
  • 0

SnÀlla, börja med att lÀs tidigare inlÀgg. Jag kommer tyvÀrr inte att kunna gÄ in pÄ detaljer om hur man gör dÄ man VLAN-separering eftersom jag sjÀlv inte har nÄgon erfarenhet av detta. Information finns i tidigare inlÀgg.

/Peter Cigéhn

Sorry... :D Var lite för snabb. Skall man tolka tidigare info sÄ blir man nog tvungen att koppla in si pÄ inkommande anslutning. Bloggen gav inget i Àmnet vad jag kunde se.

Postad 17 oktober 2009 - 18:32

Ormbett
  • Ormbett
  • Amatör

• 80 inlĂ€gg
  • 0

Ingen mer Àn jag som har problem med att det ibland tar vÀldigt lÄng tid innan det blir kommer bild efter kanalbyte? Först kommer bild en tiondels sekund sen sÄ försvinner den och man hör bara ljud i flera sekunder innan bilden kommer tillbaka. HÀnder inte vid varje kanalbyte men tillrÀckligt ofta för att vara j*dra störande. Har vÀl haft det hÀr problemet i nÄgra dagar nu. Jag kör HDMI via en Onkyo 905 och har aldrig haft liknande problem tidigare.

Upplever att det (programvaran i boxen?) varit instabilt i nÄgra veckor nu med ett antal "rycka sladden" för att fÄ boxen att boota efter att den varit i standby.

Har haft det hÀr problemet ett bra tag nu och testat att byta utgÄngar, ingÄngar, olika instÀllningar osv. UpptÀckte precis att problemet försvinner om jag vÀljer 720p istÀllet 576p. Man kan ju undra varför. Jaja, nu kan jag ju byta kanal utan att drabbas av seriös tekno-stress. TyvÀrr blir min bild lite sÀmre. TÀnkte att jag skulle skriva och berÀtta ifall nÄgon annan sitter med samma problem.
/Ormbett

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.