Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 30 September 2014 - 23:00

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Två veckor förkylning och fullständig generell kraftlöshet är äntligen över. Inledde kroppsaktiviteterna med gubb-innebandy en dryg timme igårkväll.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA vad jag är kass ;)

Har aldrig någonsin spelat innebandy. Hyfsat irriterande när farbror Torsten, 65 år och 140 kilo fläsk, skrattar åt en, dribblar bort en och skjuter mål. Typ femtiotre gånger.
Därefter fortsatte mjukstarten med kettlebell idag (skulle ta det lugnt... jotjena, det är ju lätt i gruppträning), toppat med skogsvandring i naturreservat i ett par timmar. Äntligen äntligen igång igen. Kommer antagligen att ha dödlig träningsvärk.

Fotnot: farbror Torsten heter egentligen något annat, är inte 65 år, och väger inte 140kg. Lönnfet och femton, tjugo år äldre än jag är är han dock. But you get my point ;)

Postad 01 October 2014 - 05:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Dove, har du en kompis som opererat knät nyligt?

Postad 01 October 2014 - 06:25

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
dovienya: Jag förstår dig fullt ut. Jag blev frånsprungen av en 67-årig tant utan någon som helst löpteknik för ett par år sen. Sprang ett mil-lopp. Till mitt försvar så värmde vi upp kvällen innan med Jägermeister i bubbelpoolen... ok ok jag hade blivit frånsprungen ändå ;)

Postad 01 October 2014 - 06:47

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Zartok: Skulle inte förvåna mig om farbror Torsten dessutom var nyopererad i knät, nej..

Postad 01 October 2014 - 14:20

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Fy fan. Mina hamstrings! Bävar inför första dassbesöket.

Postad 01 October 2014 - 14:48

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0
En fråga till er kunniga. Måste man i marklyft ha fötterna rätt fram? Jag har nämligen upptäckt att mina knän trycks utåt när jag har fötterna rätt fram och det känns inte hälsosamt...

Skulle man istället kunna ha fötterna lite lätt utåt istället? Eller blir det andra problem då?

Postad 01 October 2014 - 16:39

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

En fråga till er kunniga. Måste man i marklyft ha fötterna rätt fram? Jag har nämligen upptäckt att mina knän trycks utåt när jag har fötterna rätt fram och det känns inte hälsosamt...

Skulle man istället kunna ha fötterna lite lätt utåt istället? Eller blir det andra problem då?

Jag har börjat köra med fötterna något utåt i mark. Läste en kommentar på reddit om varför det är bra att göra så. Ställ dig med fötterna så brett som du brukar ha när du kör mark. Peka fötterna rakt fram och prova att spänna gluteus så hårt du kan. Vinkla sedan ut fötterna lite (10-15 grader typ) och prova spänna gluteus igen. Du kommer märka att du kan spänna mycket hårdare med fötterna något utåt.

Jag provade det idag när jag markade. Lätta vikter (120kg) gick upp fantastiskt enkelt med den här metoden. När jag sedan lastade på tyngre (140) så var det inte riktigt lika stor skillnad tyckte jag men det hjälpte ändå. Idag gjorde jag 2x5 med fullt stopp mellan varje rep, 1x8 med lite studs, 1x5 fullt stopp, 1x8 lite studs och allt detta på 140kg. Nästa gång blir det försök på 5x5 på 150 med stången upphöjd 3-4cm. Problemet nu är inte att få stången upp från backen utan problemet är att få den mer än bara 5cm upp. Därför borde det vara fördelaktigt att träna just det med tyngre vikter.

Postad 01 October 2014 - 16:58

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Och angående jeans, det är ett **** det där. Var iväg igår och provade jeans. Först in på NewYorker och bad att få prova dom rymligaste jeansen dom har och jag sa att jag hade stora lår och stor rumpa. Fick två par och inget av dom var bättre än mina nuvarande. Gick vidare till H&M och provade några där. Antingen satt dom som korvskinn över låren eller så var dom som sopsäckar över vaderna. Sist så var jag in på Jeansmagasinet. Har hört att Levi 508 ska vara rätt bra så jag provade ett par sådana och visst, dom var lite bättre men ändå lite för tighta. Går jag upp några kg till så kommer jag inte få på mig dom. Jag frågade då tanten i affären och hon sa det att 508 var den rymligaste byxan hon hade (av flera hundra olika modeller) så tyvärr kunde hon inte hjälpa mig.

Frågade en kompis vad han körde med för byxor. Han sa att han hade några Cheap Monday som han hade köpt på Junkyard. Dom hade 2% elastan så det var lite stretch i dom. Jag klickade hem ett par igår så jag borde få dom imorgon eller på fredag hoppas jag.

Postad 01 October 2014 - 17:32

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Och angående jeans, det är ett **** det där. Var iväg igår och provade jeans. Först in på NewYorker och bad att få prova dom rymligaste jeansen dom har och jag sa att jag hade stora lår och stor rumpa. Fick två par och inget av dom var bättre än mina nuvarande. Gick vidare till H&M och provade några där. Antingen satt dom som korvskinn över låren eller så var dom som sopsäckar över vaderna. Sist så var jag in på Jeansmagasinet. Har hört att Levi 508 ska vara rätt bra så jag provade ett par sådana och visst, dom var lite bättre men ändå lite för tighta. Går jag upp några kg till så kommer jag inte få på mig dom. Jag frågade då tanten i affären och hon sa det att 508 var den rymligaste byxan hon hade (av flera hundra olika modeller) så tyvärr kunde hon inte hjälpa mig.

Frågade en kompis vad han körde med för byxor. Han sa att han hade några Cheap Monday som han hade köpt på Junkyard. Dom hade 2% elastan så det var lite stretch i dom. Jag klickade hem ett par igår så jag borde få dom imorgon eller på fredag hoppas jag.

Annars får du se till att träna vaderna mer... ;)

Postad 01 October 2014 - 20:02

doglas2009
  • doglas2009
  • Forumräv

• 763 inlägg
  • 0

Jag har börjat köra med fötterna något utåt i mark. Läste en kommentar på reddit om varför det är bra att göra så. Ställ dig med fötterna så brett som du brukar ha när du kör mark. Peka fötterna rakt fram och prova att spänna gluteus så hårt du kan. Vinkla sedan ut fötterna lite (10-15 grader typ) och prova spänna gluteus igen. Du kommer märka att du kan spänna mycket hårdare med fötterna något utåt.

Jag provade det idag när jag markade. Lätta vikter (120kg) gick upp fantastiskt enkelt med den här metoden. När jag sedan lastade på tyngre (140) så var det inte riktigt lika stor skillnad tyckte jag men det hjälpte ändå. Idag gjorde jag 2x5 med fullt stopp mellan varje rep, 1x8 med lite studs, 1x5 fullt stopp, 1x8 lite studs och allt detta på 140kg. Nästa gång blir det försök på 5x5 på 150 med stången upphöjd 3-4cm. Problemet nu är inte att få stången upp från backen utan problemet är att få den mer än bara 5cm upp. Därför borde det vara fördelaktigt att träna just det med tyngre vikter.

Stort tack för svaret! Kan ju även passa på att fråga; Hur brett står du med fötterna och hur har du dom vinklade när du kör frontsquat?

Postad 01 October 2014 - 21:29

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Annars får du se till att träna vaderna mer... ;)

Har ökat på vadträningen rätt mycket nu senaste tiden men för att dom jeansen ska passa så måste man antingen vara allvarligt överviktig (typ 150kg) eller ha vader som en professionell bodybuilder som trycker anabola och tillväxthormoner hela dagarna.

Stort tack för svaret! Kan ju även passa på att fråga; Hur brett står du med fötterna och hur har du dom vinklade när du kör frontsquat?

När jag kör frontböj så brukade jag stå smalt och med tårna rakt framåt men nu senaste passen så har jag breddat lite samt vinklat ut fötterna lite. Det känns bättre så helt enkelt tycket jag. Vi är alla byggda olika dock så du får prova själv vad som känns bäst. Alla har olika "optimal stans" i böj så det är bara att experimentera och se vad som känns bäst och vad som gör dig starkast.

Postad 01 October 2014 - 22:13

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Min farsa har riktigt grova vader. Jag tror att han fått dem genom löpning när han var yngre, för även om han mest cyklar nu för tiden så tror jag det mest bygger låren.

Postad 01 October 2014 - 22:18

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Jag kör för övrigt vader tre gånger i veckan för tillfället, men jag tvivlar på att de kommer växa av det. Däremot blir jag gradvis starkare.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 01 October 2014 - 22:19.

Postad 02 October 2014 - 13:51

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Hmmm, jag hörde på en instruktionsvideo tror jag det va att det är lätt att knäna åker inåt och då kan man få skador om man vinklar ut fossingarna

Postad 02 October 2014 - 15:15

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Hmmm, jag hörde på en instruktionsvideo tror jag det va att det är lätt att knäna åker inåt och då kan man få skador om man vinklar ut fossingarna

Spontant känns det att det borde bli tvärtom, att vinklar man fötter och således benen lite utåt så vinklas knäna utåt lättare och inte inåt?
Men jag kan ha fel

Postad 02 October 2014 - 15:24

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Spontant känns det att det borde bli tvärtom, att vinklar man fötter och således benen lite utåt så vinklas knäna utåt lättare och inte inåt?
Men jag kan ha fel

Mycket möjligt, prova med en tung vikt så vet vi :) kör själv ganska raka fossingar

Länkar till det jag läste, mycket möjligt att det varierar från person till person: http://www.styrkelabbet.se/knaboj/

Redigerat av LTMS, 02 October 2014 - 15:28.

Postad 02 October 2014 - 16:04

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Mm, alltså, belastningen på vaderna vid framfotsisatt löpning är ju betydligt högre över 30 minuter än vad vadpressar egentligen fixar över samma tid, så att löpare har grova vader är ju inte jättekonstigt.

Själv har jag dock stora vader hela vägen (soleus) men inte så vansinniga "dubbelklumpar" (gastrocnemius), detta utan att vara löpare eller varit löpare, så det är nog en del genetik bakom också. Har iofs fotbollstränat i ett antal år, och det spelar väl roll kan man tänka.

edit: jättegammal bild på enäggstvillingar, den ena långdistanslöpare, den andra styrketränande. Bekräftar väl nästan teorin ovan?

http://i0.wp.com/tra...08/11/tvill.gif

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 02 October 2014 - 16:07.

Postad 02 October 2014 - 22:29

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag tror starkt på att vader byggs bäst av löpning/promenad, samt att det tar lång tid att bygga. Man ser ofta helt otränad gubbar med riktigt brutala vader. Kan ta som exempel en gubbe jag känner, han är 64 tror jag. Han har bättre vader än dom flesta jag ser på gymmet trots att han aldrig tränar, det enda han gör är att gå en timme varje dag och det har han gjort i ett tiotal år nu. Han bor även på ett ganska kuperat ställe.

Själv byggde jag vader som bäst nu när jag var ute och reste och inte hade tid/möjlighet till att träna. Jag gick otroligt mycket mer än vad jag normalt gör så då växte vaderna också.

Angående knäna... Tanken när du riktar ut fötterna är att du ska kunna aktivera gluteus mer. Gluteus står för lateralrotation (rätt term?) av lårbenet, så vinklar du ut fötterna och verkligen aktiverar gluteus så kommer knäna inte falla in så länge du inte är för svag i gluteus. Jag har haft en tendens att låta högra knät falla in vid tunga mark men upplevde inte detta på senaste passet.

Förresten, fick hem jeansen idag. Dom var rätt jäkla tighta när jag drog på mig dom men dom stretchar riktigt bra och är mjuka så dom är ändå skönare än mina gamla jeans. http://imgur.com/XNc...GsvnF,nu4jira#0 där har ni några bilder jag tog för att se ifall det var godkänt av malefashionadvice på reddit :P

Postad 03 October 2014 - 17:55

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Väx jävla armar väx!

Postad 03 October 2014 - 20:01

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Intressant inslag om Calle på SVT http://www.svt.se/ny...-bodybuilder-vm

Postad 04 October 2014 - 20:14

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Bestämt mig idag för att jag ska satsa på SM nästa år. Lär ju inte ta någon medalj men jag ska försöka komma med i alla fall. Vet inte riktigt vad för tävling jag ska vara med på för att kvala in dock.

Gjorde 5x5 82.5 i bänken idag. Gick bra, lite trögt på sista repet sista setet men det måste ju vara lite trögt också. Var så jäkla stressad idag och åt dåligt innan passet så med tanke på omständigheterna så gick det riktigt bra. Det märks att jag blivit rejält mycket starkare. Värmde upp på 50 och stången bara flög upp kändes det som. Tänker vänta några veckor till med att maxa dock, vill inte faila på 100 igen. Nästa en-två passen tänker jag göra 5x5 på 82.5 och sedan efter det öka till 83.5 och se hur det går.Vore trevligt om man var upp på 5x5 på 90 innan man far hem över jul. På tävling måste jag ju sätta minst ~120 så...

Postad 05 October 2014 - 16:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Kul att träna när det går så bra. Har haft bultande huvudvärk hela dagen och varit allmänt seg men stack iväg och tränade ändå.

Börjar med mark, värmer upp ovanligt länge. Kör upphöjda mark, stången ligger typ 3cm högre än vanligt. Lastar på 150. Precis innan jag gick iväg till gymmet så skickade en polare ett gammalt klipp till mig då jag tar 150 första gången. Bestämde mig för att filma 150 nu första setet. Istället för en rep som var tanken så bestämde jag mig för att göra åtta och nu när jag kollade på klippet så märkte jag att det blev visst nio reps. Efter det gjorde jag tre femmor på samma vikt. Sista setet så blev jag övertalad att öka med 2.5kg så då gjorde jag det. Sista setet blev det en åtta på 152.5.

Resten av passet var inget märkvärdigt. Gjorde 15, 13 och 12 reps på hammercurls med 22.5kg hantlarna. Börjar bli bra på det nu också. 85.1kg vägde jag in på efter passet.

Postad 06 October 2014 - 12:11

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Snubbla över denna idag, angående 50g vassle.

In the case of whey protein supplementation, thanks to the science, the days of slamming a 50g protein shake are gone. If you don’t find ways to slow transit time and/or increase the rate of whey absorption, you’ll be spending your hard earned cash on boosting fecal and urinary nitrogen vs. increasing muscle protein.

The maximum rate that whey protein can be absorbed is about 8-10 grams per hour.

http://www.jissn.com/content/5/1/10

http://www.precision...r-whey-too-much

Postad 06 October 2014 - 12:49

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Snubbla över denna idag, angående 50g vassle.

http://www.jissn.com/content/5/1/10

http://www.precision...r-whey-too-much

Hur fort blir det bajbaj?

Postad 06 October 2014 - 14:52

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Tilläggas bör även att en tjej på 40 kilo och en man på 120 har olika absorptionshastigheter. Tillsammans med mycket annat som påverkar detta.

Postad 06 October 2014 - 16:35

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Tilläggas bör även att en tjej på 40 kilo och en man på 120 har olika absorptionshastigheter. Tillsammans med mycket annat som påverkar detta.

Att tarmarna är olika långa?

Postad 06 October 2014 - 17:30

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Brukar köra ca. 20 g. Det brukar sedan dröja en timme minst tills det att jag äter riktig mat. Har glömt det där med när man bör äta senast efter styrketräningen? Kör själv aldrig gainer eftersom jag ligger på kcal-underskott. Men man kanske klarar sig rätt bra på 20 g vassleprotein efter träningen, om det inte dröjer mer än två timmar från avslutad träning till stor måltid?

Postad 06 October 2014 - 18:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Att tarmarna är olika långa?

Tarmarna har olika mängd tarmludd.

Postad 06 October 2014 - 18:34

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Ah, det är alltså det som fastnar i naveln ibland som kallas naveludd :/

:P

Redigerat av Garrett, 06 October 2014 - 18:35.

Postad 07 October 2014 - 17:24

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag tar ca 30-35g protein efter träning tillsammans med 60-70g kolhydrater.

Postad 07 October 2014 - 18:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
det är dags att öka i vikter. nu när jag kört två tunga bröstpass och bänkat 120 istället för mina 70 som jag tränat på så märkte jag att jag i höglutande hantelpress inte hade några problem alls att göra 10x10 på 26 kg, även fast jag körde med 45 sekunders vila. tror att jag ska öka till 30 kilo i hantelpressen på en gång då det gick så lätt nyss. har fungerat riktigt bra att öka vikten och köra tungt något pass, även om det kanske var lite väl att ta i att öka vikterna med 70 procent från ett pass till ett annat :D

Postad 07 October 2014 - 23:26

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Det var efter sneda hantelpressar min axelinflammation infann sig, kände mig som Branch Warren ser ut och det blev 3st 12òr med 52kg hantlarna
och sen på kvällen kom värken, och besvärar mig fortfarande såhär 5 månader efteråt :(

Postad 08 October 2014 - 07:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Har du kollat så att det inte är byggaraxel du fått?

Postad 08 October 2014 - 13:39

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Zartok, du tränar på 70 men nu var du uppe i 120? Är inte 70 lite lätt då?

Själv ska jag snart gå iväg och göra 5x5 på 82.5 i bänken. Slutade tidigt på skolan idag så hinner klämma in ett pass.

Postad 08 October 2014 - 14:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
yes. det är möjligt att jag kan höja lite granna, men det är jävligt tufft att köra 10x10 med en minuts vila. 120 med valfri vila är faktiskt inte så hemskt farligt att göra, kör på det utan passare och flertalet set.

jag funderar på att höja till 80 i bänken och 30 i lutande hantelpressen. får se hur det blir, det låter lite väl tungt dock, det ska erkännas :D

Postad 08 October 2014 - 15:07

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Byggaraxel är en främmande term för mig, tror det är en slemsäck eller ngt som bråkar gör som ondast om jag trycker handen mot tex magen, lyfta utåt går ok och även baksida axlar kan jag träna, men inga pressar alls förutom smalbänk

Postad 08 October 2014 - 16:44

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
82.5 5x5 i bänk gick upp skitlätt. Filmade samtliga set från lite olika vinklar också. Efter det så gick jag och gjorde 5x5 50kg militärpress (pushpress sista repet i varje set dock). Alla rack var upptagna så jag fick frivända det från backen. Gick förbannat lätt att frivända kände jag. Efter det 4x10 20kg axelpressar med hantlar. Galet tryck idag. Efter passet gick jag in på toaletten och drog av mig tröjan och fan, jag börjar få lite kött på överkroppen! 85.75kg vägde jag in på efter passet.

Postad 08 October 2014 - 17:38

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
10x10 på 50kg bänk idag. 45-60 sek vila. Lätt. Funderade på om jag räknat fel på antalet set och även om jag räknade fel på antalet reps i seten. Nåja får höja nästa vecka. Får testa 55 då ;)

Lade till mig ordentligare inför pressandet enligt någon film tidigare i tråden. Mycket intressant och gav andra muskler mer att göra och framförallt fick jag bort att jag vrider fram axlarna när jag - trots att det idag kändes väldigt lätt - blir lite trött.

Därefter lite oengagerade latsdrag och allmänt "nu går jag till gymmet utan plan"-övningar. Stående rodd och halvstående rodd kördes dock lite seriösare. Även här testas lite olika tekniker. Armarna orkade hålla där stångjäveln bättre än på länge och kände inte alls begränsning på grund av underarmarna. Har iofs vilat från kettlebell ett par svängar, så är väl kanske lite mer utvilad i underarmarna än vanligt.

Postad 08 October 2014 - 19:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Min röv kommet döda mig idag. 17 set marklyft med 45 sen vila. j*vlars också

Postad 08 October 2014 - 19:39

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Finns det några andra bra övningar för rumpan, förutom mark/knäböj? Jag får aldrig träningsvärk där och skulle gärna utveckla dessa muskler också.

Postad 08 October 2014 - 19:57

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Utfall.. Har alltid varit en mardröm för min röv.

Är det för lätt, så kör utfall med vikt.

Anekdot:
Vi körde utfall i stort sett till fail på karaten en gång i tiden. Med vikter från 0-10kg per hand. Utfall och klappa ihop vikt/hand mellan benen. På träningen ett par dagar senare uttryckte en stor procent av deltagarna (inkl jag) kraftiga svårigheter att sätta sig på dass; blev snarast att dra ner brallorna med raka ben och sedan kasta sig ner på toastolen...

Kontentan av detta är att så slut bör du inte köra dig på utfall ;)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 October 2014 - 20:02.

Postad 08 October 2014 - 20:02

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Ryggresningar tycker jag tar bra på rumpa och nedre delen av ryggen... bra övning folk i allmänhet borde köra, för ryggont och hållning. :)

Postad 08 October 2014 - 20:08

spuj
  • spuj
  • Forumräv

• 547 inlägg
  • 0
Zartok, vad är definitionen av byggaraxel?

Jag har extremt svårt att inte koppla in min högra axel när jag tränar bröst vilket lett till osymetriskt tränade bröst och axlar. Mycket svårt att komma ifrån hur jag än gör.

Postad 08 October 2014 - 20:14

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Ryggresningar kör jag två ggr per vecka, men jag tycker inte den tar på rumpan. Utfall har min sjukgymnast sagt att vi ska börja köra när mitt knä blivit bättre, men för tillfället avstår jag från den övningen. Annars körde jag även den två ggr per vecka förra hösten.

Postad 08 October 2014 - 20:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Zartok, vad är definitionen av byggaraxel?

Jag har extremt svårt att inte koppla in min högra axel när jag tränar bröst vilket lett till osymetriskt tränade bröst och axlar. Mycket svårt att komma ifrån hur jag än gör.

Impignement. Nyckelbenet börjat växa neråt.

Postad 10 October 2014 - 16:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Utfall dödar röven rätt rejält. Minns när jag körde utfall första gången, till failure dessutom. Tror faktiskt inte jag haft sådan träningsvärk i röven som jag hade då. Fyfan.

Hade inte tänkt träna idag men blev så jävla förbannad under förmiddagens labb på skolan att jag kände att jag måste få ut all min ilska på något vis och då är ju knäböj alldeles utmärkt. Inte kört tungt på hur länge som helst känns det som och jag har inte kört mycket böj alls senaste tiden. Värmde upp lite lätt och gick sedan upp på en femma på 100, skitenkelt. Ökade till 115 och gjorde 5x5 på det. Var trött men hade fortfarande ork så jag sänkte till 100 och gjorde 5x5 på det. Mådde inte direkt bra under dom sista typ tre seten men jag krigade igenom. Efter det blev det raka mark på 50, 60 och 70kg, siktade på runt 10-12 reps per set och blev väl 4-5 set totalt. Efter det chillade jag bara med diverse vader och magövningar.

Sedan en sak jag undrar över... Tog i rätt hårt i böjen idag. Så pass hårt att hela ansiktet blev rött OCH ögonvitorna blev knallröda. Hur hälsosamt är det? Blev nästan rädd för för mig själv när jag kollade mig i spegeln under setet, såg ut som att jag skulle till att mörda någon typ.

I slutet av passet tog jag ut vågen i gymmet också och vägde lite viktplattor. Ett par gammla, slitna, Casall 15kg plattor vägde in på ~14.5kg. Gymtec 15kg plattor vägde in på 14.8-15.2. Johnson International svarta metallplattor med gummi runt, 20kg vägde 20.75-21.3kg. Johnson metall 15kg vägde 15.2, 10kg vägde 9.7. Det skiljer alltså riktigt mycket mellan plattorna och idag när jag körde böj så var det mer än 115 och 100kg jag körde, troligtvis runt 2-3kg extra och klämmorna som väger 200g styck. Slutligen så vägde jag en Eleiko 20kg platta, den vägde 20.05. Dagens lärdom - Kör med Eleiko-plattorna.

Postad 10 October 2014 - 18:03

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Vilket är egentligen korrekt vid axelpress, bakom eller framför huvudet? Tycker det känns bättre framför. Säkert självklart för proffsen. En annan provar sig fram. :)
Skall kanske förtydliga att jag använder stång och inte hantlar.

Redigerat av laddie15, 10 October 2014 - 18:17.

Postad 10 October 2014 - 18:22

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Vilket är egentligen korrekt vid axelpress, bakom eller framför huvudet? Tycker det känns bättre framför. Säkert självklart för proffsen. En annan provar sig fram. :)

Framför. Samma vid latsdrag.

Varit en bra vecka på gymmet då jag jobbat vanliga arbetstider och har lite mer energi att gå på.

3/3/3 veckan nu och har topsettat 55x3 militär, 170x3 mark och 90x3 bänk. Skulle varit knäböj idag men så fick man jobba över 2 timmar så tar det imorgon.

Laddar med en 1400 kcals pirre.

Postad 10 October 2014 - 18:28

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Framför. Samma vid latsdrag.

Varit en bra vecka på gymmet då jag jobbat vanliga arbetstider och har lite mer energi att gå på.

3/3/3 veckan nu och har topsettat 55x3 militär, 170x3 mark och 90x3 bänk. Skulle varit knäböj idag men så fick man jobba över 2 timmar så tar det imorgon.

Laddar med en 1400 kcals pirre.

Ok, tack.
Upplys mig gärna om vad siffrorna ovan innebär.
Lyfter du alltså tex. marklyft 170 reps och tre serier, eller 170 kilo 3 gånger? Ursäkta min okunskap, har aldrig varit på ett proffsgym. :)

Postad 10 October 2014 - 18:34

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Ok, tack.
Upplys mig gärna om vad siffrorna ovan innebär.
Lyfter du alltså tex. marklyft 170 reps och tre serier, eller 170 kilo 3 gånger? Ursäkta min okunskap, har aldrig varit på ett proffsgym. :)

Nej det är klart. 3/3/3 är mina målarbetsseten, alltså 3setx3reps med stigande vikter. 170kg är visserligen ett extraset som jag kör efter mitt maxrep-set så själva passet blev snarare 3/3/5(160kg)/3(170kg).

Lite krångligt att läsa om programmet i textform men när man väl börjat köra det så klarnar det rätt bra ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.