Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *

9082 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 June 2010 - 16:51

z i p p o o
  • z i p p o o
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Har nu haft mobilen i en dag, och blir inte klok på allt som har med android att göra, men det släpper nog =)
Längst upp till höger finns ju klockan m.m., där står även 3G, och det ska det väl göra. Men under är det 2 pilar som blinkar, vad är det för pilar?

Edit: Hur ser man om det går någon data? Är som lite orolig att wap ligger kvar efter att man stängt ner t.ex. Aftonbladet

Jag är inte säker men jag TROR att pilarna visar när data laddas upp eller ner. någon annan får gärna bekräfta om det är så

EDIT: för att se hur mycket du har laddat ner så kan jag rekommendera "3G Watchdog" (finns på market), den visar hur mycket du har laddat ner och varnar även när du närmar dig din inställda gräns

Redigerat av z i p p o o, 18 June 2010 - 16:55.

Postad 19 June 2010 - 08:39

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Då innebär det alltså att 3G måste
avaktiveras varje gång man wappat? Laddade hem 3g watchdog och inatt har det gått ca 31kb, det känns ju inte rätt.

Postad 19 June 2010 - 09:26

z i p p o o
  • z i p p o o
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

avaktiveras varje gång man wappat? Laddade hem 3g watchdog och inatt har det gått ca 31kb, det känns ju inte rätt.

om du inte har surfat så mycket under natten så verkar det väll stämma (varför tycker du inte att det stämmer? 31 Kb kan ju ha gått till uppdateringar av tex. väder, mail mm.). Jag har bara haft min mobil i en vecka så ag kan inte svara på hur exakt 3G watchdog är, men vad jag har hört så stämmer det perfekt.

Postad 19 June 2010 - 20:24

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Nej varför skulle du behöva det?

Postad 19 June 2010 - 21:12

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Förmodligen redan diskuterats men jag har hittat ett sätt för mig att förlänga batteritiden. 3g Watchdog gjorde att min telefon aldrig gick in i viloläge vilket drog mer batteri än annars. Avinstallerade det, vilket förlängde batteritiden. Så om ni har problem med batteritiden kan ni kontrollera om någon app är igång som förhindrar telefonen att "sova".

Kan också rekommendera Jorte kalender app.

Postad 19 June 2010 - 23:39

z i p p o o
  • z i p p o o
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Förmodligen redan diskuterats men jag har hittat ett sätt för mig att förlänga batteritiden. 3g Watchdog gjorde att min telefon aldrig gick in i viloläge vilket drog mer batteri än annars. Avinstallerade det, vilket förlängde batteritiden. Så om ni har problem med batteritiden kan ni kontrollera om någon app är igång som förhindrar telefonen att "sova".

Använder du någon annan liknande app nu som fungerar bättre? eller struntar du bara i hur mycket data du använt?
och hur kontrollerar man om man har app som förhindrar telefonen att "sova"?

Postad 20 June 2010 - 04:48

meduza33
  • meduza33
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Hittade en bra bilhållare på Tradera,kolla detta.http://www.tradera.com/All-in-One-Bilhallare-for-Sony-Ericsson-Xperia-X10-FRI-FRAKT-auktion_302265_114578411

Postad 20 June 2010 - 07:07

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Använder du någon annan liknande app nu som fungerar bättre? eller struntar du bara i hur mycket data du använt?
och hur kontrollerar man om man har app som förhindrar telefonen att "sova"?

Använder ingen räknare, jag använde 17% av gränsen för data i mitt abonnemang på en månad så jag tar "risken" att inte veta. =)

Ladda ner Spare Parts appen på market och kolla "Battery history". Om andelen "Kör" ligger på ca 100% går telefonen aldrig i viloläge ens när skärmen slocknar utan kör på med något ändå. Min "Kör" andel var tidigare med 3G Watchdog 99-100%. Nu efter ca 20 timmar ligger det på 0.9%. Och när jag under natten stängde ner 3G, Wifi och BT gick batteriet ner 3% under 8 timmar. Efter lite surf och 1 timmes pratande ligger batteriet på 62%.

Nu ska erkännas att detta var mest i testsyfte, att stänga ner allt och inte ha några automatiska uppdateringar igång på mail, FB etc är ju lite tråkigt. När jag hade de igång tidigare var jag tvungen att ladda telefonen en gång per dag. Skulle tro att jag återgår till detta senare eftersom det är roligare. =) Ska kolla om automatiska uppdateringar också förhindrar den från att gå ner i viloläge.

Postad 20 June 2010 - 15:55

eztoril
  • eztoril
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0

Aha, tyckte väl att min battertid hade försämrats. Tack! Har du någon annan schysst dataräknar-app som funkar i viloläge?

Hur kollar man ifall man har någon app som hindrar viloläge?

/M

Edit: Sorry, du har ju redan svarat.... :-)

Redigerat av eztoril, 20 June 2010 - 15:56.

Postad 20 June 2010 - 20:35

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Tidigare i vintras/våras innan X10'an var släppt så "surrades" det ju en hel del huruvida den skulle komma med inbyggd FM-radio eller inte..!
Jag hörde då ett rykte (faktiskt från SonyEricsson själv när de demade telefonen innan den var släppt), typ i slutet av februari/början av mars... att X10'an skulle inte stöda FM-radio till att börja med - MEN att vid senare Android uppdatering så skulle den ha FM-radio! :-o
Dvs, att det faktistk finns hårdvara i telefonen idag för FM-radio och att det skulle "väckas till liv" vid en senare Android-version..! :-o
Jag vet inte riktigt ifall killen från SonyEricsson visste vad han talade om eller ifall det var sanning eller inte - eller ifall jag fattade helt fel..!

Men är detta något som någon annan har hört också??
Dvs, att FM-radio ska gå att få igång när nyare Android version kommer till X10'an!

Postad 20 June 2010 - 21:20

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Tidigare i vintras/våras innan X10'an var släppt så "surrades" det ju en hel del huruvida den skulle komma med inbyggd FM-radio eller inte..!
Jag hörde då ett rykte (faktiskt från SonyEricsson själv när de demade telefonen innan den var släppt), typ i slutet av februari/början av mars... att X10'an skulle inte stöda FM-radio till att börja med - MEN att vid senare Android uppdatering så skulle den ha FM-radio! :-o
Dvs, att det faktistk finns hårdvara i telefonen idag för FM-radio och att det skulle "väckas till liv" vid en senare Android-version..! :-o
Jag vet inte riktigt ifall killen från SonyEricsson visste vad han talade om eller ifall det var sanning eller inte - eller ifall jag fattade helt fel..!

Dvs, att FM-radio ska gå att få igång när nyare Android version kommer till X10'an!

Nej, jag antar dom skickade med MW600 istället.
:)

Postad 20 June 2010 - 21:38

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Nej, jag antar dom skickade med MW600 istället.
:)

Nja, killen som jag pratade med vid det tillfället (slutet av februari/början av mars) var som sagt från SonyEricsson och demade då vid det tillfället den kommande X10 telefonen för oss på Ericsson.
...och han nämnde just att MW600 skickas med nu just för att FM-radio ÄNNU inte fanns med i Android 1.6 MEN att det med Android 2.x skulle "voila" aktiveras en FM-radio i X10'an.
Jag hoppas verkligen att den killen visste vad han snackade om och att det borde vara sant..! :-)

Postad 20 June 2010 - 23:46

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Använder ingen räknare, jag använde 17% av gränsen för data i mitt abonnemang på en månad så jag tar "risken" att inte veta. =)

Ladda ner Spare Parts appen på market och kolla "Battery history". Om andelen "Kör" ligger på ca 100% går telefonen aldrig i viloläge ens när skärmen slocknar utan kör på med något ändå. Min "Kör" andel var tidigare med 3G Watchdog 99-100%. Nu efter ca 20 timmar ligger det på 0.9%. Och när jag under natten stängde ner 3G, Wifi och BT gick batteriet ner 3% under 8 timmar. Efter lite surf och 1 timmes pratande ligger batteriet på 62%.

Nu ska erkännas att detta var mest i testsyfte, att stänga ner allt och inte ha några automatiska uppdateringar igång på mail, FB etc är ju lite tråkigt. När jag hade de igång tidigare var jag tvungen att ladda telefonen en gång per dag. Skulle tro att jag återgår till detta senare eftersom det är roligare. =) Ska kolla om automatiska uppdateringar också förhindrar den från att gå ner i viloläge.

Ptja, jag kör med 3G Watchdog och låter den uppdatera varannan timme och har haft 30% "kör" idag. Och då har jag ändå snackat rätt ordentligt i telefon och lyssnar på musik i MW600 ett bra tag. Så det är bara att veta vad man gör så är det inga problem! Går faktiskt att ställa in 3G Watchdog på rätt stora intervaller. :) Batteritiden blev klart förbättrad sen jag slutade använda Batterytime Lite dock!

Postad 21 June 2010 - 04:50

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag ändrade aldrig uppdateringsfrekvensen på 3G. Dock blev det fortfarande en stor skillnad för mig i batteritid när det togs bort. Att det skulle gälla alla försökte jag inte heller påstå, endast att det för mig förlängde batteritiden.

Postad 21 June 2010 - 07:16

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

om du inte har surfat så mycket under natten så verkar det väll stämma (varför tycker du inte att det stämmer? 31 Kb kan ju ha gått till uppdateringar av tex. väder, mail mm.). Jag har bara haft min mobil i en vecka så ag kan inte svara på hur exakt 3G watchdog är, men vad jag har hört så stämmer det perfekt.

Det ska inte vara nått igång som uppdateras, har ingen väder-app, mailen har jag inte i mobilen. Därför tycker jag det verkar skumt

Nej varför skulle du behöva det?

för att det inte skall gå någon data? Känns som lite dumt att kasta bort pengar på absolut ingenting

Postad 21 June 2010 - 08:24

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

för att det inte skall gå någon data? Känns som lite dumt att kasta bort pengar på absolut ingenting

Stänger du ner webläsaren så drar inte den nå data.
Och sen vill det ju till att du inte har en massa automatiska uppdateringar aktiva.
Uppdateras TimeScape?

Men är du utan data-abonnemang kanske APNdroid kan vara lämpligt.
För övrigt är ju 31Kb hemskt liten mängd data.

Kör du utan data-ab. eller har du x antal Mb/månad?

Nja, killen som jag pratade med vid det tillfället (slutet av februari/början av mars) var som sagt från SonyEricsson och demade då vid det tillfället den kommande X10 telefonen för oss på Ericsson.
...och han nämnde just att MW600 skickas med nu just för att FM-radio ÄNNU inte fanns med i Android 1.6 MEN att det med Android 2.x skulle "voila" aktiveras en FM-radio i X10'an.
Jag hoppas verkligen att den killen visste vad han snackade om och att det borde vara sant..! :-)

Minin har ju FM radio med 1.6 så.. så nej, jag tycker det låter som han talade i nattmössan, tyvärr. :)

Redigerat av mrNoodles, 21 June 2010 - 08:23.

Postad 21 June 2010 - 09:33

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Och sen vill det ju till att du inte har en massa automatiska uppdateringar aktiva.
Uppdateras TimeScape?

Okej, men om just 3G symbolen med pilarna är framme och pilarna blinkar så ska det inte gå någon data?
TimeScape har jag inte igång då den bara stör. APNdroid, vad gör den?

Har inget data-ab eller liknande, kör halebops kontantkort bara

Postad 21 June 2010 - 10:06

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0

Det är ju ungefär som att köpa en Ferrari och sen inte tanka den :)

Postad 21 June 2010 - 10:13

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Micke; Visst är det så :)

Postad 21 June 2010 - 10:26

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Okej, men om just 3G symbolen med pilarna är framme och pilarna blinkar så ska det inte gå någon data?
TimeScape har jag inte igång då den bara stör. APNdroid, vad gör den?

APNDroid kan du stänga av data/WiFi med.
Och visst, pilarna visar ju att det skickas eller tas emot data.
Dock tvivlar jag på att det är webläsarn som gör det.

Redigerat av mrNoodles, 21 June 2010 - 10:28.

Postad 21 June 2010 - 10:29

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
okej, det är nedladdat och klart nu iaf.
Nu till nästa problem, jag lyckas inte installera jonas'l tangentbordet, clicker-filen går bra, men inte den andra. Står att den inte går att installera på denna telefonen. Nån som har nått tips på vad som kan göras?

Postad 21 June 2010 - 10:34

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

okej, det är nedladdat och klart nu iaf.
Nu till nästa problem, jag lyckas inte installera jonas'l tangentbordet, clicker-filen går bra, men inte den andra. Står att den inte går att installera på denna telefonen. Nån som har nått tips på vad som kan göras?

Har du packat upp den?

Jag använde AndroZip o packade upp den på telefonen.

Postad 21 June 2010 - 10:56

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
japp den är uppackad. Ska filen heta htc_ime_hi22 ?

Postad 21 June 2010 - 11:17

Unregisteredc83518bd
  • Unregisteredc83518bd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

japp den är uppackad. Ska filen heta htc_ime_hi22 ?

Mig veterligen är v27 den senaste:
http://www.swedroid....read.php?t=5600
Testa den istället!:)

Postad 21 June 2010 - 11:19

Flecks
  • Flecks
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Mig veterligen är v27 den senaste:
http://www.swedroid....read.php?t=5600
Testa den istället!:)

Skall testas, tusen tack!

Postad 21 June 2010 - 11:52

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Uppdateras TimeScape?

Minin har ju FM radio med 1.6 så.. så nej, jag tycker det låter som han talade i nattmössan, tyvärr. :)

Jag har hört samma sak....avfärda det inte innan vi vet exakt...

Postad 21 June 2010 - 14:04

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1693 inlägg
  • 0

Jag har hört samma sak....avfärda det inte innan vi vet exakt...

Aha, säger du det så verkade det vara mindre nattmössa :)
Men, ändå märkligt att dom inte fixat det från början isåfall?

Nåja, den som lever får se.

Postad 21 June 2010 - 14:38

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0

Vill du ha en bra radio i din X10a så ladda ner SR player en app som är kanon bra!
/Mats

Postad 21 June 2010 - 18:13

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Vill du ha en bra radio i din X10a så ladda ner SR player en app som är kanon bra!
/Mats

Verkligen! Helt överlägsen FM-radio!

Postad 21 June 2010 - 19:50

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

"SR Player" är säkert en jättebra app. MEN när jag började räkna på vad det verkligen kostar i datatrafik att streama live, blir jag lite skeptiskt till att enbart lyssna över streamat bredband till telefonen.

Ifall jag nu räknar rätt, så får jag följande.
Jag antar att många radiokanaler kör typ 128 Kbps. Räkna sedan på att man lyssnar i snitt 2 timmar per dag (t ex till och från jobbet plus lite till), det blir då ca 60 timmar i månaden.
Räkna 128 Kbps till Kb/s
128/8=16
Räkna sedan total mängd data för 60 timmars lyssnande:
16*3600*60 = 3 456 000 KB
Gör om KB till GB:
3 456 000/(1024^2) ≈ 3,3 GB

Alltså enligt denna uträkning ger 60 timmar (2 timmar per dag i 30 dagar) på webradio med bitrate 128 Kbps en total datamängd på 3,3 GB! :-o
(Jag är dock inte hundra på ifall SR har en bitrate på 128 Kbps, men det är väl inte otroligt att anta det...).

Detta innebär att många mobilsurf-abonnemang går i taket, många har 1 GB/månad. Jag har via Halebop 3 GB/månad och skulle då gå i taket..!
Så visst, det finns andra abonnemang med surf utan tak - och det är väl kanske de man får tänka sig ifall man lyssnar en del på radio. För ett snitt på 2 timmar radio per dag borde inte vara helt ovanligt.

...eller har jag som sagt tänkt helt fel i min uträkning??
Som sagt, jag tror säkert att "SR Player" är en jättebra app - men man får nog tänka sig för att streamad (live) data kan dra en hel del data - och det är tyvärr inte säkert att man har helt obegränsad surf..! ;-)

Postad 21 June 2010 - 20:16

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Inget tak för min del, så jag klagar inte. :blink: Brukar aldrig komma över 1GB/månad ändå! Använder det inte varje dag. :)

Postad 21 June 2010 - 20:18

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

"SR Player" är säkert en jättebra app. MEN när jag började räkna på vad det verkligen kostar i datatrafik att streama live, blir jag lite skeptiskt till att enbart lyssna över streamat bredband till telefonen.

Ifall jag nu räknar rätt, så får jag följande.
Jag antar att många radiokanaler kör typ 128 Kbps. Räkna sedan på att man lyssnar i snitt 2 timmar per dag (t ex till och från jobbet plus lite till), det blir då ca 60 timmar i månaden.
Räkna 128 Kbps till Kb/s
128/8=16
Räkna sedan total mängd data för 60 timmars lyssnande:
16*3600*60 = 3 456 000 KB
Gör om KB till GB:
3 456 000/(1024^2) ≈ 3,3 GB

Alltså enligt denna uträkning ger 60 timmar (2 timmar per dag i 30 dagar) på webradio med bitrate 128 Kbps en total datamängd på 3,3 GB! :-o
(Jag är dock inte hundra på ifall SR har en bitrate på 128 Kbps, men det är väl inte otroligt att anta det...).

Detta innebär att många mobilsurf-abonnemang går i taket, många har 1 GB/månad. Jag har via Halebop 3 GB/månad och skulle då gå i taket..!
Så visst, det finns andra abonnemang med surf utan tak - och det är väl kanske de man får tänka sig ifall man lyssnar en del på radio. För ett snitt på 2 timmar radio per dag borde inte vara helt ovanligt.

...eller har jag som sagt tänkt helt fel i min uträkning??
Som sagt, jag tror säkert att "SR Player" är en jättebra app - men man får nog tänka sig för att streamad (live) data kan dra en hel del data - och det är tyvärr inte säkert att man har helt obegränsad surf..! ;-)

Jag lyssnar på Spotify ca 1 timme dagligen, kör twitter, facebook och vanlig surf när jag sitter på bussen till jobbet. Vidare körs väderwidgets och annat mysigt. Min maj månads dataförbrukning var ca 1,7GB...

Postad 21 June 2010 - 20:45

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0
Uh.... har de slutat med obegränsat surf?

Har det med 3 och nokia n900 ialla fall

Postad 21 June 2010 - 21:43

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Uh.... har de slutat med obegränsat surf?

Har det med 3 och nokia n900 ialla fall

De enda som jag kan se har helt obegränsad surf är Telenor!
Men ska man då ha hastigheten 6 Mbit/s så kostar endast surf-paketet 199:-/mån (24 mån abonnemang).

Operatören 3 verkar ha antingen 1 GB, 5 GB eller 10 GB /mån
Telia verka ha antingen 0,5 GB, 1 GB, 5 GB eller 10 GB / mån (samt ett maxbelopp på 9:-/dag).
Tele2 verkar ha 1 GB eller 5 GB /mån
Halebop har 3 GB / mån.

Så de flesta verka ha någon form av tak för surf. Dock har ju vissa att du kan betala ett högt pris och få ett högt tak (10 GB/mån). :-)

Postad 21 June 2010 - 21:50

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Vad jag vill komma till för slutsats är att "SR Player" är säkert en jättebra app, och lyssna på webradio är helt överlägset när man vill lyssna på typ POD-radio.
MEN, att streama radio tycks (ialla fall enligt mina beräkningar nu...) kosta en hel del data, vilket ifall man har ett tak för data hos sin operatör kan användas till annat kul.. :-)
Så i det fallet så tycker jag ändå att en inbyggd FM-radio är överlägsen.
Så jag förstår inte varför fler mobiltelefoner har inbyggd FM-radio! :-o

Postad 21 June 2010 - 23:07

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

De enda som jag kan se har helt obegränsad surf är Telenor!
Men ska man då ha hastigheten 6 Mbit/s så kostar endast surf-paketet 199:-/mån (24 mån abonnemang).

Operatören 3 verkar ha antingen 1 GB, 5 GB eller 10 GB /mån
Telia verka ha antingen 0,5 GB, 1 GB, 5 GB eller 10 GB / mån (samt ett maxbelopp på 9:-/dag).
Tele2 verkar ha 1 GB eller 5 GB /mån
Halebop har 3 GB / mån.

Så de flesta verka ha någon form av tak för surf. Dock har ju vissa att du kan betala ett högt pris och få ett högt tak (10 GB/mån). :-)

Tele 2 och 3 har också obegränsad surf nu, vad jag vet så ska det bara vara Telia som inte har det!

Vad jag vill komma till för slutsats är att "SR Player" är säkert en jättebra app, och lyssna på webradio är helt överlägset när man vill lyssna på typ POD-radio.
MEN, att streama radio tycks (ialla fall enligt mina beräkningar nu...) kosta en hel del data, vilket ifall man har ett tak för data hos sin operatör kan användas till annat kul.. :-)
Så i det fallet så tycker jag ändå att en inbyggd FM-radio är överlägsen.
Så jag förstår inte varför fler mobiltelefoner har inbyggd FM-radio! :-o

Man har så extremt mycket fler möjligheter med streamat material helt enkelt! Plus att du inte får musik på podcasts. :)

Postad 22 June 2010 - 09:20

dragontrumpetare
  • dragontrumpetare
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0
Tycker det känns så lustigt... har använt mer än 13Gb. Använder mobilen som modem, nu när jag inte har tillgång till mitt vanliga bredband. Men jag gör som jag brukar förutom att tanka musik och film. Kör lite youtube och aftonbladet o s v. Men ändå uppe i 13Gb. Men 3 har inte sänkt min hastighet, visade sig att min gräns på mitt abonnemang inte är 10 utan 20. Har kvar gamla Xserie-gränsen. Yey!!! Annars hade nog detta tagit evigheter att få upp till detta forum. usch. Men tycker ändå att det är skrämmande. Vad har varit så tungt? Är rädd att det inte räcker månaden ut? och ändå så gör jag ju inte som på mitt vanliga bredband?

Har 3total som abonnemang förresten....

Redigerat av dragontrumpetare, 22 June 2010 - 09:20.

Postad 22 June 2010 - 14:15

MarreP
  • MarreP
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjenare
Upptäckte en liten ljus fläck på skärmen idag. Syns bäst när det är vit bakgrund, men även mot den blå bakrunden syns det att det är en ljusare nyans av blått. Har haft telefonen sen den släptes. Någon som har varit med om något liknande?

Postad 22 June 2010 - 14:54

Dalthor-san
  • Dalthor-san
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Hej! skrev förut i denna tråden om mitt problem men blev ignorerad. Skriver det igen :)

"Har ett skumt problem. Vissa av mina kontakter när dom skickar sms till mig så blir det 46*********** (inget plus innan) när jag ska svara så går inte det på det numret utan jag får lägg in det med vanligt 07******** och då får dom mina meddelanden även om det är samma nummer och telefon i grund och botten. vilket gör att när jag smsar så får jag en "in" konversation och en "ut" konversation per person på vissa. Har någon en bra lösning på detta? "

Postad 22 June 2010 - 16:36

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hej,

Här kommer en "dum" fråga som jag inte hittar svaret på :)....
När någon ringer till mig och jag svarar i headsetet så aktiveras lik förbannat skärmen! Detta gör att rätt som det är bryts samtalet när telefonen ligger i fickan för när man rör sig så "touchar" man skärmen där "knappen" för avbryt samtalet är placerad.

Hur stänger man av att skärmen autostartar?

/
Håkan

Postad 22 June 2010 - 18:26

Unregistered1193
  • Unregistered1193
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Tele 2 och 3 har också obegränsad surf nu, vad jag vet så ska det bara vara Telia som inte har det!

Man har så extremt mycket fler möjligheter med streamat material helt enkelt! Plus att du inte får musik på podcasts. :)

Obegränsad surf gäller väl bara Mobilt bredband Max eller vad det heter för 299:-, inte mobilsurf??

http://www.tre.se/te...e.aspx?id=36314

http://www.tre.se/te...e.aspx?id=39133

Postad 22 June 2010 - 18:53

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

Hej,

Här kommer en "dum" fråga som jag inte hittar svaret på :)....
När någon ringer till mig och jag svarar i headsetet så aktiveras lik förbannat skärmen! Detta gör att rätt som det är bryts samtalet när telefonen ligger i fickan för när man rör sig så "touchar" man skärmen där "knappen" för avbryt samtalet är placerad.

Hur stänger man av att skärmen autostartar?

/
Håkan

Vad jag vet så går det inte att stänga av. Riktigt irriterande i alla fall. :P

Obegränsad surf gäller väl bara Mobilt bredband Max eller vad det heter för 299:-, inte mobilsurf??

http://www.tre.se/te...e.aspx?id=36314

Aha, tar tillbaka! Läste att det var borttaget och antog att det gällde mobilen också. Synd.

Postad 22 June 2010 - 18:59

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
kostar aGPS att använda?

jag har telenor 199kr..får surfa hur mycket jag vill..

om aGPS kostar att använda,finns det nån gps som är gratis?

Postad 22 June 2010 - 19:08

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag tror du kanske blandar ihop det med Mobilt Bredband abonnemang (alltså surfa med USB-sticka i sin dator...), när du snackar om att de flesta operatörer har "obegränsad surf".
Vad gällande Mobil-surf, alltså surfa med mobiltelefonen så har alla utom Telenor en viss quota (tak) för nedladdat material / månad. Åtminstone efter att ha kollat på respektive operatörs hemsida:

http://www.tele2.se/...ed-mobilen.html
http://www.telia.se/...t/surfaimobilen
http://www.halebop.s...ster/surf-plus/
http://www.telenor.s...nsat/index.html

Dock kanske vissa operatörer i verkligheten ändå inte alltid spärrar ifall man går över den gränsen, men de flesta "förbehåller sig rätten" att strypa hastigheten ifall man överstiger sin quota.

Som sagt, visst har man mycket möjligheter med streamat material - både ljud & bild material... men vad jag vill komma till är att streamat material av bra kvalitet kostar ganska mycket data ändå. I synnerhet ifall man har en viss quota som man får lägga upp en "budget" över vad man vill spendera på.
Jag skulle gärna önska ha helt obegränsad surf, MEN det har ju sitt pris också. T ex så kostar ju Telenors obegränsad surf 199:-/månad, och tyvärr så får man ju då heller inte en operatör med sveriges bästa täckning direkt.. ;-)
Jag har valt Halebop av anledningen att det för närvarande kändes mest prisvärt att köpa en X10'a med deras abonnemangspaketet - jag får då Telias täckning, men visst - det är en quota på 3 GB/mån som jag får "budgetera" vad jag vill göra med.
Att lyssna på live radio, är då en funktion som jag känner att jag lika gärna kan göra genom FM-radio - antingen genom MW600 headsetet, eller allra helst hade jag önskat att även X10'an hade haft en FM-radio inbyggd! .-)

/Makusi

Postad 22 June 2010 - 22:22

Unregistered42102
  • Unregistered42102
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
X10 rooted

http://forum.xda-dev...ad.php?t=708273

Postad 23 June 2010 - 00:18

Flamso
  • Flamso
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0

X10 rooted

Äntligen!

Postad 23 June 2010 - 02:10

z i p p o o
  • z i p p o o
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Lite dum fråga kanske, men vad är de egentliga fördelarna med att roota telefonen? Vad kan man göra för saker som man inte kunde innan?

EDIT: tänkte passa på att fråga igen om det inte finns någon internetbrowser med en skönare zoom-funktion än standardbrowsern?

Redigerat av z i p p o o, 23 June 2010 - 02:22.

Postad 23 June 2010 - 06:48

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Lite dum fråga kanske, men vad är de egentliga fördelarna med att roota telefonen? Vad kan man göra för saker som man inte kunde innan?

Med root får du tillgång till hela systemet. Kanske felaktigt men jag brukar likna det vid att man får administratörsrättigheter till telefonen. Om du rootar telefonen har du möjlighet att ändra systemet så gott som helt och hållet, t ex installera nytt operativsystem etc. Man kan också låsa upp eller ändra inställningar som tillverkaren har låst eller inte aktiverat. XDA lyckades aktivera 720p videoinspelning på en HTC modell innan tillverkaren gjorde det officiellt exempelvis. Du ska också kunna överklocka processorn och lite annat skoj, framförallt få tillgång till betal-appar.

Med X10 rootad kan man (om någon nu gör det vilket jag inte finner osannolikt) installera Android 2.2 eller senare versioner om inte SE gör det.

Detta är väl dock inget för den "vanliga" användaren, vissa telefoner kräver hårdvarumanipulation för root medan andra är enklare, men mer för power users och de som gillar att manipulera med systemet i telefonen. Det kan också påverka garantin, inte själva root åtkomsten men upplåsningen av telefonen (inte samma upplåsning som den operatörsbundna). En annan nackdel är att de operativsystem som man flashar in på telefonen inte är "officiella" utan kan vara instabila och krasha telefonens system oftare.

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 23 June 2010 - 06:56.

Postad 23 June 2010 - 08:05

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

X10 rooted

Hahaha, sjukt! 15 sidor sen posten skapades igår kväll.
Visar en del om X10:ans popularitet tycker jag.
Följer tråden noga och ska prova ASAP!

Postad 23 June 2010 - 08:08

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Detta är väl dock inget för den "vanliga" användaren, vissa telefoner kräver hårdvarumanipulation för root medan andra är enklare, men mer för power users och de som gillar att manipulera med systemet i telefonen. Det kan också påverka garantin, inte själva root åtkomsten men upplåsningen av telefonen (inte samma upplåsning som den operatörsbundna). En annan nackdel är att de operativsystem som man flashar in på telefonen inte är "officiella" utan kan vara instabila och krasha telefonens system oftare.

Enligt dom som lyckats så krävs det ingen hårdvarupåverkan och man kan resetta.
Inget att rekommendera för nybörjare dock då det fortfarande verkar rejält krångligt.
Från XDA:

No need for jtag, all is done software wise, but it's not easy by now(not even a little)
You can restore the firmware through seus if you need

There's still a lot of work to do to get this working for everyone, so please be calm while we find a way to make it easier for everyone to follow.
By the way, more proof :)

Redigerat av BrittBastard, 23 June 2010 - 08:09.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.