Ah, då är jag med. Fast vikterna övergår förstås mitt förstånd.Nej det är klart. 3/3/3 är mina målarbetsseten, alltså 3setx3reps med stigande vikter. 170kg är visserligen ett extraset som jag kör efter mitt maxrep-set så själva passet blev snarare 3/3/5(160kg)/3(170kg).
Lite krångligt att läsa om programmet i textform men när man väl börjat köra det så klarnar det rätt bra
Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 10 October 2014 - 18:44
Postad 10 October 2014 - 18:45
Sedan en sak jag undrar över... Tog i rätt hårt i böjen idag. Så pass hårt att hela ansiktet blev rött OCH ögonvitorna blev knallröda. Hur hälsosamt är det? Blev nästan rädd för för mig själv när jag kollade mig i spegeln under setet, såg ut som att jag skulle till att mörda någon typ.
Jag får ofta röda ögon när jag maxar i benpressen. Tror inte det är någon fara.
Postad 10 October 2014 - 19:24
Att spränga blodkärl är nog inget man bör utsätta sig för varje gång man tränar. Något säger mig att man tagit det hela ett steg för långt då.Jag får ofta röda ögon när jag maxar i benpressen. Tror inte det är någon fara.
Postad 10 October 2014 - 21:35
Jag får ofta röda ögon när jag maxar i benpressen. Tror inte det är någon fara.
Okej. Haft lite svidande känsla i ögonen nu efter passet men det börjar gå över. Märkte även att jag hade fullt med röda prickar på halsen också.
Militärpress bör uföras med stången framför huvudet.
https://www.youtube....h?v=ubx4vitxsPs är ett bra klipp som visar hur man ska göra.
Det går att köra bakom huvudet såhär https://www.youtube....h?v=BXhPf1Q_XWQ men det är verkligen inget för nybörjare och väldigt lätt att skada sig om man inte har extremt bra rörlighet. Jag klarar inte av att korrekt köra pressar bakom huvudet.
Postad 10 October 2014 - 21:39
I slutet av passet tog jag ut vågen i gymmet också och vägde lite viktplattor. Ett par gammla, slitna, Casall 15kg plattor vägde in på ~14.5kg. Gymtec 15kg plattor vägde in på 14.8-15.2. Johnson International svarta metallplattor med gummi runt, 20kg vägde 20.75-21.3kg. Johnson metall 15kg vägde 15.2, 10kg vägde 9.7. Det skiljer alltså riktigt mycket mellan plattorna och idag när jag körde böj så var det mer än 115 och 100kg jag körde, troligtvis runt 2-3kg extra och klämmorna som väger 200g styck. Slutligen så vägde jag en Eleiko 20kg platta, den vägde 20.05. Dagens lärdom - Kör med Eleiko-plattorna.
Personvågar brukar sällan vara kalibrerade över ett jättestort intervall (typ 40-110). Nu vet jag inte vilken sorts våg det rör sig om, men gjorde du flera mätningar för varje vikt så är ju skillnaden mellan dem det intressanta.
Om du ska kolla igen kan du lägga en grundvikt på typ femtio kilo på vågen och sedan lägga på den vikt du vill mäta, så får du en mätning som är inom det (en gång i tiden) kalibrerade intervallet.
Postad 13 October 2014 - 06:01
Var första benpasset på två veckor i lördags då diverse ting kommit emellan. Toppade på 135x3 och sen lite repsarbete på benpressen. Jaghargjortibyxan-gångstilen är ett faktum.
Postad 13 October 2014 - 08:16
Mitt arma underrede...
Var första benpasset på två veckor i lördags då diverse ting kommit emellan. Toppade på 135x3 och sen lite repsarbete på benpressen. Jaghargjortibyxan-gångstilen är ett faktum.
Andra ting kom inte emellan överkroppspassen?
Postad 13 October 2014 - 08:37
Andra ting kom inte emellan överkroppspassen?
Vafan benbasset ligger ju på en fredag och det är ju då allt ska till och hända. Sen är inte jag den som pallar med att gymma bakis heller.
Postad 13 October 2014 - 10:08
Vafan benbasset ligger ju på en fredag och det är ju då allt ska till och hända. Sen är inte jag den som pallar med att gymma bakis heller.
Skojade bara med dig
En kompis till mig har tusentals ursäkter till varför benpassen "tyvärr" inte gick att få till den här gången heller. Överkroppspassen däremot, där krävs det dödsfall av någon i den allra närmsta släkten för att överväga att hoppa över. Därför läste jag ditt inlägg så!
För övrigt löser man (jag iaf) såna problem enkelt med rullande schema. Missar du en dag så tar du den på nästa tillfälle bara istället för att hoppa över.
Postad 13 October 2014 - 10:27
Skojade bara med dig
En kompis till mig har tusentals ursäkter till varför benpassen "tyvärr" inte gick att få till den här gången heller. Överkroppspassen däremot, där krävs det dödsfall av någon i den allra närmsta släkten för att överväga att hoppa över. Därför läste jag ditt inlägg så!
För övrigt löser man (jag iaf) såna problem enkelt med rullande schema. Missar du en dag så tar du den på nästa tillfälle bara istället för att hoppa över.
Ja kun' tro't
Ja det är nackdelen med detta schemat. Körde ju rullande innan och då var det inga problem.
Fast sen gråter man ju inte heller för att man missar ett benpass. Iaf inte vid tillfället, gråtandet kommer sen när man märker av detta skippade haha!
Har en hel del av dessa på mitt gym med. En har t.o.m enligt utsago blivit förbjuden att köra ben överhuvudtaget. Detta har sen sakta men säkert gått över över till att rygg skippats med och nu är det i princip bröst och biceps varje pass. Dem guns!
Postad 13 October 2014 - 11:11
Ja kun' tro't
Ja det är nackdelen med detta schemat. Körde ju rullande innan och då var det inga problem.
Fast sen gråter man ju inte heller för att man missar ett benpass. Iaf inte vid tillfället, gråtandet kommer sen när man märker av detta skippade haha!
Har en hel del av dessa på mitt gym med. En har t.o.m enligt utsago blivit förbjuden att köra ben överhuvudtaget. Detta har sen sakta men säkert gått över över till att rygg skippats med och nu är det i princip bröst och biceps varje pass. Dem guns!
Ja det finns många som verkar ha knäskador som omöjliggör all form av benträning - men får någon en armbågs- eller axelskada så jäklar rehabiliteras den på nolltid
Redigerat av Kamui, 13 October 2014 - 11:11.
Postad 13 October 2014 - 12:06
Ja det finns många som verkar ha knäskador som omöjliggör all form av benträning - men får någon en armbågs- eller axelskada så jäklar rehabiliteras den på nolltid
En discogymmare på mitt gym kan inte träna ben pga "en gammal knäskada" men när han pajade axeln i en mc-olycka blev det operation och rehab snabbare än man kunde ana
Haha stereotyperna lever och fröjdas!
Postad 13 October 2014 - 16:10
Personvågar brukar sällan vara kalibrerade över ett jättestort intervall (typ 40-110). Nu vet jag inte vilken sorts våg det rör sig om, men gjorde du flera mätningar för varje vikt så är ju skillnaden mellan dem det intressanta.
Om du ska kolla igen kan du lägga en grundvikt på typ femtio kilo på vågen och sedan lägga på den vikt du vill mäta, så får du en mätning som är inom det (en gång i tiden) kalibrerade intervallet.
http://www.extremepo...050-p-1751.html
Tror nog att den mäter rätt skapligt.
Mitt arma underrede...
Jag har gått som en anka hela helgen. I morse var jag fortfarande så jävla stel så när jag skulle knyta skorna så sträckte jag insidan av låret. Fick halta iväg till skolan...
Redigerat av Ala_95, 13 October 2014 - 16:11.
Postad 13 October 2014 - 17:06
Jag har gått som en anka hela helgen. I morse var jag fortfarande så jävla stel så när jag skulle knyta skorna så sträckte jag insidan av låret. Fick halta iväg till skolan...
Haha gött att man inte är ensam om det iaf.
Tunga veckan startade idag och toppade militärpressen på 55x5, 57,5x1 och 60x1. Hade lite känningar i axeln så fick vara nöjd med 60.
Kul att man börjat få lite power i axlarna nu med. Gick upp till 25kg-hantlarna i hantelpressen och reppade 10 ganska så smärtfritt. Innan när man testat så har knappt 17,5 gått upp 8 reps.
Fick mig lite mer visdom utav youknowwho och idag var det att man skulle köra statiskt arbete i slutläget på cable flyes. Detta gör att muskelfibrerna på insida bröst "hoppar av" fästet. När en fiber hoppar av så hoppar en annan på. Sedan ska man supersetta detta i lutande bänk för att få upp en bra pump. Rinse and repeat utan vila.
Jag nickade och höll med.
Postad 13 October 2014 - 21:03
Jag foamrollade lite nyss, fortfarande lite träningsvärk i framsida lår men tror inte det var det som gjorde att det gjorde så jävla ont. Kom på att jag mest bara rullat typ framsida/insåda lår, så nu vred jag lite så jag fick lite mer på utsidan, lårsvepet så att säga. FYFAN VAD ONT DET GÖR! Började med helt spända lår och försökte sedan slappna av mer och mer. På 20 minuter kom jag så pass långt att jag vad typ halft avslappnad, men ändå ganska spänd. Vänstra benet var inte lika illa som det högra så la nog en kvar på högra och fem minuter på vänstra. Måste jobba mer på detta!
Postad 13 October 2014 - 21:53
Själv skulle jag ha kört på de lättaste vikterna och kört max... "Idag körde jag på 120kg i bänk", fast egentligen är det bara 113
Postad 13 October 2014 - 22:34
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 13 October 2014 - 22:37.
Postad 14 October 2014 - 05:33
birkanoff: vet inte om fysiologin i det hela (det han sa låter helt knäppt) men det bränner så jäkla gött när man stannar en liten stund längst fram i cable fly. Generellt sett så letar jag efter den där brännande känslan även när jag kör biceps och triceps. Tror att det är bra. När övningar bara känns tunga men utan den brännande känslan (som det ibland har brukat göra när jag kör bänkpress) eller ännu värre om man discosvingar hantlar i biceps curl (ingen brännande känsla alls då, till skillnad från om man kör mer strikt med lägre vikt) så tror jag att effekten på träningen blir sämre.
Absolut det gör jag med men här handlade det inte om något dynamiskt arbete överhuvudtaget utan bara stå och hålla i 1-2 minuter. Träningen är helt efter eget tycke men det är just alla dessa förklaringar som jag finner.. intressanta
Jag foamrollade lite nyss, fortfarande lite träningsvärk i framsida lår men tror inte det var det som gjorde att det gjorde så jävla ont. Kom på att jag mest bara rullat typ framsida/insåda lår, så nu vred jag lite så jag fick lite mer på utsidan, lårsvepet så att säga. FYFAN VAD ONT DET GÖR! Började med helt spända lår och försökte sedan slappna av mer och mer. På 20 minuter kom jag så pass långt att jag vad typ halft avslappnad, men ändå ganska spänd. Vänstra benet var inte lika illa som det högra så la nog en kvar på högra och fem minuter på vänstra. Måste jobba mer på detta!
IT-bandet... Får sån jävla ångest varje gång jag ska rulla det.
Postad 14 October 2014 - 16:40
Utöver det så blev det goodmornings, stångrodd, bencurls och ab-wheel. Just när träningsvärken i röv och baksida lår börjat släppa så känns det som att den kommer att infinna sig igen imorgon med råge...
Och idag fick jag hem min personliga heliga graal utav gymutrustning, "Slingshot Gangsta Wraps".
Har gått och suktat efter dessa en lång tid nu och såg i helgen att den enda svenska återförsäljaren hade ett par inne så det var bara att beställa. Kan väl inte direkt säga att jag behöver dom just nu men vafan är man något av en prylbög så är man.
Och ja, sjuk skillnad mellan dessa och mina gamla Gasp-lindor. 90cm och styvare än en tonåring efter en tryckare på skoldiscot. Och tack vare att öglan sitter över hela änden så kan dessa även användas som knä- eller armbågslindor.
Postad 15 October 2014 - 14:51
Postad 15 October 2014 - 16:03
Postad 15 October 2014 - 17:59
Har nåt vajsing i vänster ljumske, så när jag kör böj nu så i ett visst läge efter vändningen (när jag är typ strax innan 90 grader, på väg upp alltså) så skjuter det en stöt genom hela vänsterbenet, så det är någon nerv som klämmer eller en muskel som kliver över någon nervbana, eller nåt. Inte baksidan (ischias) utan mer insidan/framsidan. Jävligt skumt är det hursomhelst.
Dessutom helt slut i axlarna sedan i måndags, så bänk var inte att tänka på.
Experimenterade därför idag på gymmet på olika vikter mellan 50 och 100 kg och körde böj i olika bredder för att se om jag kunde komma undan stötarna genom benet och kom fram till att om jag kör jävligt smala böj så slipper jag stötarna. Så så fick det bli
Ska vila benen ända till fredag innan jag testar lätt igen.
Postad 15 October 2014 - 18:51
Nämner man att man filmat så är det obligatoriskt att lägga upp och bjuda
Jaja, lägger upp ett klipp eller två efter middagen. Blir 400g torsk, 2dl 34% creme fraiche, fem potatis idag. Vägde in på 84.5 på gymmet idag.
Postad 15 October 2014 - 20:12
Sen så är det en smaksak, men du har kunnat lyfta upp överkroppen innan du la dig på skulderbladen, typ som att du är i luften och sen lägger dig rätt därifrån. Men som sagt, det är en smaksak. 95 med stopp är riktigt bra, det gör inte många i tråden inte
Postad 15 October 2014 - 20:46
Postad 15 October 2014 - 21:32
Postad 15 October 2014 - 21:57
Snyggt. Det enda jag tänker spontant från mobilen är att du nog skulle få lite mer styrka genom att koppla in ryggen mer. Dra in armbågarna mot kroppen lite mer.
Sen så är det en smaksak, men du har kunnat lyfta upp överkroppen innan du la dig på skulderbladen, typ som att du är i luften och sen lägger dig rätt därifrån. Men som sagt, det är en smaksak. 95 med stopp är riktigt bra, det gör inte många i tråden inte
Har funderat mycket på det där med att vika in armbågarna men det känns bara onaturligt och jag får ont i armbågarna. Såg även ett mastodontklipp på youtube (23 min typ) om teknik i styrkelyftsbänk. Han sa att körde man klassisk (utan bänkpresströja) så vann man inget på att vika in armbågarna så mycket. Nu visar ju inte riktigt kameravinkeln hur jag viker in mina men jag har dom definitivt inte rakt ut, jag touchar ju stången ganska lång ned på bröstet. Kan filma från lite olika vinklar nästa gång.
Och angående setupen, jag har provat att dra upp mig själv sådär men tycker inte det är skönt. För att få ner ryggen i bänken så måste jag böja fram nacken så jävligt vilket jag inte klarar av. Jag tror jag har rätt stark rygg så dra bak skulderbladen är något jag klarar utmärkt utan att dra upp mig.
Jag fixar 95 med stopp, men jag tar mig inte upp igen...
Haha, så kan det vara också
Har skaffat mig ett GASP bälte för knäböj. Ska det sitta mitt över höftbenen, eller ska man sätta det ovanför? Jag Tycker att det gör lite ont på höftbenen, men det beror väl på att jag inte har en massa fett längre som stoppning.
Det ska sitta högt upp! Jag har mitt ovanför naveln. Det sitter också något uppåtvinklat, alltså lite lägre bak på ryggen och lite högre fram. Det funkar bäst för mig tycker jag.
Postad 15 October 2014 - 22:27
Någon sugen på o hjälpa en newbie o lägga upp lite hemmaträning!?
Allt beror ju på vad du har för mål med träningen och vad du vill klara av när du är klar, alltid enklare att träna med ett mål i sikte.
Chins, Armhävningar, L-sit & Squats tar dig långt, jag är starkare än de flesta när det kommer till att göra övningar med kroppen/kroppsvikten.
Skaffa en Chin up bar som du hänger upp i dörrposten, jag gillar modellen denna modell.
Postad 15 October 2014 - 23:13
Postad 16 October 2014 - 06:19
Det finns ett mellanrum mellan nedre delen av revbenen och övre delen av höftbenen. Jag antar att det är där bältet ska sitta då. Det hamnar då precis ovanför naveln.
Bältet skall sitta över magmuskulaturen så att du kan trycka med denna effektivt mot bältet. Lek runt med det lite och se var du känner att du får mest buktryck.
Själv sätter jag bältet längre ned vid böj och högre vid mark. Men detta handlar om max 1cm i skillnad.
Postad 16 October 2014 - 06:23
Postad 16 October 2014 - 09:16
Har skaffat mig ett GASP bälte för knäböj. Ska det sitta mitt över höftbenen, eller ska man sätta det ovanför? Jag Tycker att det gör lite ont på höftbenen, men det beror väl på att jag inte har en massa fett längre som stoppning.
Postad 16 October 2014 - 09:22
Detta är individuellt, jag väljer ex 100 kg och har runt 85% kroppsfett, ändå sticker mina kammar ut.
Postad 16 October 2014 - 16:26
Gick väldigt bra idag. Positionen satt där och trycket ur bottenläget lika så. 100kg gick upp utan några svårigheter egentligen och lade således på 105kg på stången. Dock ingen som jag kände på gymmet idag så fick be en okänd kille om pass.
Förklarade att jag lyfter av själv och att han inte ska röra stången förrän jag säger till. Han nickar förstående. Intar position och ska lyfta av - snubben är på stången direkt. Tänker att jaja avlyftet är väl okej. Men när jag väl lyft av så släpper han inte...
"Du kan släppa nu" - killen greppar stången än mer. "Nej släpp helt." - släpper greppet men har händerna på stången ändå. "Flytta dina händer!!" - efter 2 sekunder fattar han och vid det här laget så har jag alltså varit i startposition typ 10 sekunder och när han väl släpper så stressar jag ner stången och kommer helt ur position. Stången touchar för långt ner på bröstet och fail.....
Ska väl tilläggas att det fanns en viss språkbarriär med i bilden också. Hade ungefär samma problem med en annan kille som passade mig på 100 men han fattade snabbare iaf. Hade kunnat testa igen men hade ingen lust att försöka hitta en till som passade.
Fan vad det retar mig att jag inte fick till det på det lyftet... Men det kommer förhoppningsvis om en månad då det är nästa tunga pass.
Tog ut det sista med 35-hantlarna med svag lutning sen iaf.
Utlåtande om wrapsen: Helt underbara. Handleden satt som verkligen som i gips.
Testade även lite golvpress idag och körde 50x10, 70x8 och 80x3. Sedan omvänt ner igen. Mycket trevlig övning som jag kommer köra vidare med.
Postad 16 October 2014 - 19:32
Hur löste du failen?
Snubben insåg efter någon sekund att han då fick tillåtelse att ta tag i stången. Men kör utan clips så hade kunnat välta av vikterna också.
Postad 16 October 2014 - 20:08
Postad 16 October 2014 - 20:58
Har man utstickande höftbenskammar så kan man inte sätta det under naveln, då hänger bältet på kammarna och ger inte stöd alls då magen inte når ut.
Detta är individuellt, jag väljer ex 100 kg och har runt 85% kroppsfett, ändå sticker mina kammar ut.
Ja, exakt så var det för mig när jag satte bältet där nere! Ju hårdare jag drog åt, desto ondare gjorde det i höftbenen, men bältet hade ingen kontakt alls med magen så det måste ju vara helt värdelöst för mig att sätta det så.
Postad 16 October 2014 - 21:37
Postad 16 October 2014 - 21:49
Postad 16 October 2014 - 21:53
en annan har ju inte det problemet på stadiga 125kg
Postad 16 October 2014 - 21:54
zartok: 85% på 100kg kv är ju 85kg fett, stämmer det?
Postad 16 October 2014 - 21:59
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
160 bilder
4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?