* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34701 svar till detta ämne
Postad 26 oktober 2009 - 23:44
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Det har diskuterats fram och tillbaka i tråden om att vissa förstärkare tappar "ljudet" om man kör HDMI. Det finns även någon enstaka TV med detta problem. Jag skulle tycka det var bra om ni som hade problemet kunde testa om felet även uppkommer om ni kör HDMI och analogt ljud på boxen. Att det inte uppkommer om man inte kör HDMI har flera påpekat redan, och felet beror på kompatibilitetsproblem med HDMI/HDCP så det kan ta ett tag att åtgärda. Ni kan kontakta mig via http://proof.telia.s...p?ProofID=15515 och skriva att det rör "Ljudproblem HDMI" samt berätta vilken eventuell förstärkare och TV ni har och hur ni har kopplat det, och om möjligt när det händer (alltså om det händer när ni sätter på förstärkaren, byter kanal eller helt slupmässigt när ni tittar på TV).
Markus Johansson Telia Kundservice
Jag är en av dom som haft ljudproblem, vid 3-4 tillfällen har ljudet försvunnit på samtliga kanaler och det har varit tyst när jag slår på apparaterna så jag vet inte exakt när det uppstår. Omstart av tjänsten hjälper inte utan strömmen måste brytas, vid dom 2 senaste tillfällena vet jag att det varit ny FW uppdatering dagen innan, om det kan vara en ledtråd, boxen står i standby när den inte används. Hårdvarukedjan ser ut som följer och det är HDMI + digitalt ljud + 720p hela vägen 1910 --> Yamaha RXV465 --> Samsung LE-40M71
Postad 27 oktober 2009 - 06:59
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag är en av dom som haft ljudproblem, vid 3-4 tillfällen har ljudet försvunnit på samtliga kanaler och det har varit tyst när jag slår på apparaterna så jag vet inte exakt när det uppstår. Omstart av tjänsten hjälper inte utan strömmen måste brytas, vid dom 2 senaste tillfällena vet jag att det varit ny FW uppdatering dagen innan, om det kan vara en ledtråd, boxen står i standby när den inte används.
Hårdvarukedjan ser ut som följer och det är HDMI + digitalt ljud + 720p hela vägen 1910 --> Yamaha RXV465 --> Samsung LE-40M71
Plockar du ut ljudet från HDMI i högtalarna på receivern eller i tv:n? Jag har en 461:a, dvs en föregångare till 465:an och den skickar bara ljudet vidare till tv:n så därför går ljudet parallellt till receivern med SPDIF. /A
Postad 27 oktober 2009 - 07:19
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Man kan göra ett rimligt antagande att 1963 boxen kommer att kosta 2000-3000 kr men något exakt pris har jag inte fått bekräftat, och jag vet inte heller om man kommer att erbjuda några speciella erbjudanden så man får boxen billigare.
Hårdvarumässigt rörande 1963 boxarna kan jag bara bekräfta att den kommer att ha en 320 GB hårddisk och en snabbare processor. Boxen är svart precis som 1910 och 1903 men det finns ingen information om man kommer implementera någon funktion så kunderna kan ansluta något i USB porten.
2000-3000 kr för boxen! För att få en funktion som har funnits i alla tidigare TV-system jag haft i mitt liv! (OK, med undantag av hårddisken) Nej, ge mig en gratis box som kan sända ut mer än en signal så jag kan spela in med min egen inspelningsutrustning i så fall!  Sen är ju nästa fråga, vad är det för ljudnivå på denna box? /Psy
Postad 27 oktober 2009 - 07:47
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
2000-3000 kr för boxen! För att få en funktion som har funnits i alla tidigare TV-system jag haft i mitt liv! (OK, med undantag av hårddisken) Nej, ge mig en gratis box som kan sända ut mer än en signal så jag kan spela in med min egen inspelningsutrustning i så fall! 
Sen är ju nästa fråga, vad är det för ljudnivå på denna box?
/Psy
Det finns väl ingen digital-tv-operatör som delar ut gratis boxar med HDD. Det skulle ju vara ekonomiskt självmord. Men som med alla andra tjänster idag kan man säkert räkna med att det kommer att komma erbjudanden där du får boxen till ett billigare pris om du samtidigt binder dig eller tecknar fler kanalpaket etc. Men om och i så fall hur de ser ut återstår väl att se. För övrigt tror jag att det var någon annan i tråden som skrev att den nya 1903-boxen skall kunna skicka ut signal på både HDMI och SCART samtidigt, om man nu vill koppla den till en extern inspelningsutrustning. Men jämfört med en nätansluten HDD-box där man kan administrera inspelningar online så känns det inte så attraktivt för mig. /A
Postad 27 oktober 2009 - 08:12
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
2000-3000 kr för boxen! För att få en funktion som har funnits i alla tidigare TV-system jag haft i mitt liv! (OK, med undantag av hårddisken) Nej, ge mig en gratis box som kan sända ut mer än en signal så jag kan spela in med min egen inspelningsutrustning i så fall! 
/Psy
Hur gjorde du för att få dem gratis? min video fick jag då betala för.
Postad 27 oktober 2009 - 08:24
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Hur gjorde du för att få dem gratis? min video fick jag då betala för.
Jo, det är ju sant, men när jag bytte från marknät till comhem behövde jag inte köpa ny video...
Postad 27 oktober 2009 - 09:38
Gumb
-
Gumb
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag kan inte precisera mig bättre än att det planerade datumet är i slutet av november och att det verkligen blir under vecka 48 eftersom att det kanske dyker upp problem med hårdvaran som medför att tjänsten inte fungerar som den ska och då kan det hända att man måste vänta tills det kommer en fix för problemet.
Man har nu upptäckt ett hårdvaruproblem med 1903 boxen som medför att det kommer ta några dagar extra innan nya kunder får sin 1903 box. Det kan vara denna typ av problem med 1963 boxarna med, så därför kommunicerar vi inte ut något exakt datum i dagsläget.
Man kan göra ett rimligt antagande att 1963 boxen kommer att kosta 2000-3000 kr men något exakt pris har jag inte fått bekräftat, och jag vet inte heller om man kommer att erbjuda några speciella erbjudanden så man får boxen billigare.
Hårdvarumässigt rörande 1963 boxarna kan jag bara bekräfta att den kommer att ha en 320 GB hårddisk och en snabbare processor. Boxen är svart precis som 1910 och 1903 men det finns ingen information om man kommer implementera någon funktion så kunderna kan ansluta något i USB porten.
Först ska PVR "komma", sedan ska den "komma till hösten", sedan "i slutet av november". Nu kan det helt plötsligt bli en fördröjning då man "hittat" ett hårdvarufel i 1903 (trots att det är en box som grundligt blivit färdigtestad) och som "kanske" man hittar i 1963. Samma gamla ursäkter och bortförklaringar när det gäller Telia. Tyvärr är man tvungen att vara kund då BRF har avtal med Telia, annars hade jag bytt leverantör för länge sedan.
Postad 27 oktober 2009 - 09:45
qwerta
-
qwerta
-
Rookie
-
3 inlägg
Hejsan
Kul tråd som jag läst ett tag utan vara medlem.
Men tänkte fråga en sak nu, är det någon som märkta att didital TV'n tar mer bandvid nu?
Senaste veckan verkar den ökat för mig, i morse ficka jag ta bort sladden för digitaltv ur modemet,
för att kunna surfa vettigt, eller är det kanske hårdvare fel i modemet?
..
Postad 27 oktober 2009 - 10:27
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Först ska PVR "komma", sedan ska den "komma till hösten", sedan "i slutet av november". Nu kan det helt plötsligt bli en fördröjning då man "hittat" ett hårdvarufel i 1903 (trots att det är en box som grundligt blivit färdigtestad) och som "kanske" man hittar i 1963. Samma gamla ursäkter och bortförklaringar när det gäller Telia. Tyvärr är man tvungen att vara kund då BRF har avtal med Telia, annars hade jag bytt leverantör för länge sedan.
Hårdvaruproblemet har tyvärr inte Telia någon möjlighet att styra över utan det enda man kan göra är att försöka att ligga på Motorola så att de fixar buggen i deras firmware. Sedan skall man väl säga att både 1903 och 1963 är så nya boxar att de inte ens finns med på Motorolas hemsida, så var ifrån du får att man "grundligt färdigtestat" boxen vet jag inte, men uppenbarligen så har man inte gjort det tillräckligt grundligt eftersom det är buggar som Telia har hittat. Å andra sidan, eftersom problemet redan upptäckts på 1903-boxen så finns det ju faktiskt tid att åtgärda buggen till slutet av november. Så om 1963:an har samma bugg och Motorola gör hemläxan så kanske allt är frid och fröjd och vi har våra PVR-boxar i slutet av november som faktiskt fortfarande är en höst-månad. /A
Postad 27 oktober 2009 - 11:48
Gumb
-
Gumb
-
Rookie
-
5 inlägg
både 1903 och 1963 är så nya boxar att de inte ens finns med på Motorolas hemsida, så var ifrån du får att man "grundligt färdigtestat" boxen vet jag inte
Men är du go eller? Motorola levererar boxar i enlighet med Telias specifikationer och dessa har både Motorola och Telia testat grundligt. Hur jag vet detta spelar mindre roll.
Postad 27 oktober 2009 - 11:59
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Men är du go eller? Motorola levererar boxar i enlighet med Telias specifikationer och dessa har både Motorola och Telia testat grundligt. Hur jag vet detta spelar mindre roll.
Oavsett det kan ju Motorola göra mjukvarumissar som dom ansvarar för att åtgärda. Det är ju faktiskt inte Telias fel att tillverkaren av boxar smyger in buggar i systemet vilket alltid är fallet med nya enheter. Gäller ju all typ av elektronik idag, oavsett hur mycket den testats så uppstår problem relaterade till mjukvara. Ta en Mobiltelefon tex, köper man en helt ny modell oavsett tillverkare så hittar användarna av dom första exemplaren ALLTID buggar/problem. Dessakan man ju tycka att tilverkaren borde ha hittat själva under sina tester.
Postad 27 oktober 2009 - 12:07
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Ok, och all testad hårdvara är givetvis garanterat felfri. Jag har jobbat många år inom hårdvarusektorn och vet mycket väl att fel upptäcks trots att det är testat enligt spec. Bättre att de hittar felen nu än innan boxarna börjat levereras.
Postad 27 oktober 2009 - 12:25
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
/Psy
Gefen hade en produkt som kunde kopiera HDMI-signalen (om den inte var HDCP-skyddad). Den finns inte längre men nog vore en liknande produkt (som dessutom sket i HDCP-skyddet) Länk till produkthemsidan >>>
Postad 27 oktober 2009 - 12:31
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Eftersom jag tack och lov inte är född eller någonsin bott i Götet så kan jag överhuvudtaget inte betecknas som "go eller"  Någon polemik om "grundligt testande" känns överflödig, då det torde vara tämligen tydligt för var och en att Motorola inte gjort testandet tillräckligt grundligt, då firmware-buggarna regnar ner som hagel. Det som känns rätt trist, är att först får Telia kritik för att man inte ger ifrån sig någon information, och nu när man faktiskt gör det så beskylls man för att vara bortförklarande osv. Den typen av inlägg riskerar bara att göra att informationsflödet stryps igen. /A
Postad 27 oktober 2009 - 14:57
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Just nu har vi en driftstörning på Digital-tvn. Det kan vara problem att logga in/att komma åt Filmbutiken och Programbiblioteken. Felsökning pågår.
Mvh,
Simon
Edit: Och nu är felet åtgärdat.
Redigerat av TeliaKundservice, 27 oktober 2009 - 15:27.
Postad 27 oktober 2009 - 16:29
roberte
-
roberte
-
Rookie
-
7 inlägg
Riktig muntergök vi fått i detta forum. Själv uppskatter jag mycket att medlemmar som arbetar på Telia är med här. Visst, Telia har sina brister. Själv jobbar jag på en bank som mycket skit sista året. Till viss del med all rätt. Men vet också att mina företagskunder uppskattar vad jag gör för dem. Flesta av oss förstår att representanterna från Telia i detta forum är kloka individer som tar med som vad som skrivs här in i sin organisation. Även om brister och fel framförs på mer vänligt sätt. Uppskattar verkligen att ni finns här.
Postad 27 oktober 2009 - 17:55
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Ny mjukvara: 5_0_16_003
Redigerat av lindo, 27 oktober 2009 - 17:56.
Postad 27 oktober 2009 - 18:39
Vtunabo
-
Vtunabo
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Plockar du ut ljudet från HDMI i högtalarna på receivern eller i tv:n?
Jag har en 461:a, dvs en föregångare till 465:an och den skickar bara ljudet vidare till tv:n så därför går ljudet parallellt till receivern med SPDIF.
/A
Tar ut ljudet i receiverns högtalare, finns ett val om man vill skicka det vidare men den är på off, så TVn är tyst som musen.
Postad 27 oktober 2009 - 19:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Ny mjukvara: 5_0_16_003
Den inehåller inga nya funktioner för de med 1910 eller 1510 boxar. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 27 oktober 2009 - 20:16
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
@Telia: jag har de senaste 5 dagarna försökt få reda på driftinfo genom er [hemsida] men har hela tiden nåtts av meddelandet: Kontrollen kan för närvarande inte utföras. Var god försök senare.Hur som helst har jag försökt felanmäla min digital-tv (via fiber) som inte fungerat särskilt väl den senaste veckan (lite knappt). Det är som jag skrev tidigare många frysningar av bilden per minut och var och var annan frysning resulterar därtill i ett högfrekvent kort pip (lite som att skrapa på en "svarta tavlan"). Flera omstarter har provats men ingen skillnad. Jag upplever också att min Squeezebox tappar online-radion med några minuters mellanrum också. Det verkar på symptomen som om problemet är av time-out-karaktär. Jag ber er kolla närmare på problemet (jag befinner mig i Hudiksvall). Tack!
Postad 27 oktober 2009 - 20:37
mafghan
-
mafghan
-
Lärjunge
-
-
334 inlägg
nån som har problem med surround på 2:ans debatt nu?
Postad 27 oktober 2009 - 21:14
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
@Telia: jag har de senaste 5 dagarna försökt få reda på driftinfo genom er [hemsida] men har hela tiden nåtts av meddelandet: Kontrollen kan för närvarande inte utföras. Var god försök senare. Hur som helst har jag försökt felanmäla min digital-tv (via fiber) som inte fungerat särskilt väl den senaste veckan (lite knappt). Det är som jag skrev tidigare många frysningar av bilden per minut och var och var annan frysning resulterar därtill i ett högfrekvent kort pip (lite som att skrapa på en "svarta tavlan"). Flera omstarter har provats men ingen skillnad. Jag upplever också att min Squeezebox tappar online-radion med några minuters mellanrum också. Det verkar på symptomen som om problemet är av time-out-karaktär. Jag ber er kolla närmare på problemet (jag befinner mig i Hudiksvall).
Tack!
Det fungerar inte för LAN kunder att göra det vi hemsidan för tillfället, och de arbetas på en lösning för det. LAN kunder ska ringa 020 240 250 och välja 1 för hjälp med digital-tv. Det kan vara bra för felsökningen om du kan kolla om dina grannar har samma fel, för har de inte det är det mest troligt fel på någon utrustning hemma hos dig. Har du fiberkonverter kan det vara problem med fibern men det kan du inte felsöka själv, dock kan du prova byta nätverkskablar och prova koppla datorn direkt i uttaget för att se om du upplever samma fel. Utrustningen skiljer sig en hel del mellan olika föreningar och då jag inte vet vad du har för utrustning kan jag inte ge ett exakt svar så det är bäst att du ringer så kan du få hjälp på en gång. Markus Johansson Telia kundservice
Redigerat av TeliaKundservice, 27 oktober 2009 - 21:17.
Postad 27 oktober 2009 - 21:42
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
... För övrigt tror jag att det var någon annan i tråden som skrev att den nya 1903-boxen skall kunna skicka ut signal på både HDMI och SCART samtidigt, om man nu vill koppla den till en extern inspelningsutrustning. Men jämfört med en nätansluten HDD-box där man kan administrera inspelningar online så känns det inte så attraktivt för mig.
/A
Min 1910-box skickar ut bild via HDMI och SCART samtidigt. Har kopplat HDMI mellan box och TV'n samt kör SCART->RCA adapter->Trådlös videoöverföringsmojäng->Den andra trådlösa videomojängen->RCA adapter->SCART->TV #2. Har funkat hela tiden sen jag haft min 1910-box. Är det nåt märkvärdigt med detta eller har jag missuppfattat diskussionerna kring signal ut på HDMI och SCART? Hur som helst så funkar det iaf klockrent (om man nu bortser från eventuella störningar som uppstår i den analoga överföringen av ljud och bild)...
Postad 27 oktober 2009 - 21:48
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Min 1910-box skickar ut bild via HDMI och SCART samtidigt. Har kopplat HDMI mellan box och TV'n samt kör SCART->RCA adapter->Trådlös videoöverföringsmojäng->Den andra trådlösa videomojängen->RCA adapter->SCART->TV #2. Har funkat hela tiden sen jag haft min 1910-box. Är det nåt märkvärdigt med detta eller har jag missuppfattat diskussionerna kring signal ut på HDMI och SCART? Hur som helst så funkar det iaf klockrent (om man nu bortser från eventuella störningar som uppstår i den analoga överföringen av ljud och bild)...
Det nya med 19x3 boxarna är att dom kan mata ut RGB på SCART samtidigt som HDMI. 1910 boxen kan enbart mata ut kompositvideo på SCART då den matar ut HDMI. Så det är inget nytt att det kan matas ut på SCART och HDMI samtidigt, det nya är att det blir en bättre typ av signal, dvs RGB istället för kompositvideo. Så har i alla fall jag tolkat de uppdateringar som är gjorda i GUI-koden för de nya 19x3 boxarna. /Peter Cigéhn
Postad 28 oktober 2009 - 06:37
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag ser att de flesta har boxen inställd på 720p och inte 1080i. Finns det en anledning för detta, är det så att 720p ger bättre bild eller har det med övrig utrustning att göra? När jag först installerade boxen för länge, länge sedan tyckte jag bilden med min tv blev bättre med 1080i.
Postad 28 oktober 2009 - 11:37
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Lite läsning för de av er som är duktiga på att klanka ner på Telia och deras "usla service" och anser att alla andra är bättre. http://www.e24.se/pe...kel_1647981.e24
Postad 28 oktober 2009 - 11:44
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Är det en 2,5" hdd som sitter i PVR-boxen?
Postad 28 oktober 2009 - 12:32
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Jag ser att de flesta har boxen inställd på 720p och inte 1080i. Finns det en anledning för detta, är det så att 720p ger bättre bild eller har det med övrig utrustning att göra? När jag först installerade boxen för länge, länge sedan tyckte jag bilden med min tv blev bättre med 1080i.
frågor som denna.... du, testa själv och se vad du tycker  Allt beror ju på vilken enhet som är bäst på att skala vilken signal.
Postad 28 oktober 2009 - 14:06
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
720p (progressiv) anses vara bättre vid rörlig bild, 1080i (linjeflätad) vid statisk bild. Upplösning i all ära men hur signalen behandlas (deinterlace, skalning etc) är A och O.
Postad 28 oktober 2009 - 14:25
Unregisterede5a2c6ee
-
Unregisterede5a2c6ee
-
Användare
-
-
188 inlägg
27/10 – 2009
Spela in tv-program via ditt bredband Lagom till höstmörker och julstämning lanserar vi vår nya exklusiva inspelningsbara digitalbox. Oavsett om du är på jobbet är ledig eller gör något annat går du bara in på Mina Sidor och spelar in det du inte vill missa. Digitalboxen, som stödjer HD, fungerar givetvis även som vanlig digitalbox som du programmerar från tv-soffan med fjärrkontrollen. Den som väntar på något - väntar till slutet av november. Då kommer den!
Så i slutet av november kommer den.
Postad 28 oktober 2009 - 15:46
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Så i slutet av november kommer den.
Källa http://www.telia.se/...ter/tv/nyheter/
Postad 28 oktober 2009 - 19:42
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Det spekuleras mycket om PVR boxar, dess kostnad och lanseringsdatum här på tråden och jag kan väl dra en slutsats att oavsett vilket så lär det kosta några tusen kronor att skaffa en PVR-box.
Min fråga är om det finns och isåfall vilka andra alternativ finns istället för PVR som kommer förmodligen att erbjudas snart. Jag personligen skulle kunna lägga kanske ett par hundra på en PVR box men absolut inte mer och detta egentligen av flera skäl. Jag anser inte att den är värd mer med tanke på funktionerna som du får i den.
Kan man koppla in en dvd-inspelare till 1910 boxen så att det går att spela in. Om, inte vilka andra alternativ finns det egentligen. Jag tycker att för några tusen kronor bör jag även kunna överföra egna filmer till boxen och absolut kunna bränna ut det som finns på hårddisken. Det vore kul att bränna ut barnprogram och annat till barnen (och ja, jag är medveten om copyright och andra hinder som förmodligen gör att brännare inte finns på PVR boxen)
Postad 28 oktober 2009 - 20:00
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Kan man koppla in en dvd-inspelare till 1910 boxen så att det går att spela in. Om, inte vilka andra alternativ finns det egentligen. Jag tycker att för några tusen kronor bör jag även kunna överföra egna filmer till boxen och absolut kunna bränna ut det som finns på hårddisken. Det vore kul att bränna ut barnprogram och annat till barnen (och ja, jag är medveten om copyright och andra hinder som förmodligen gör att brännare inte finns på PVR boxen)
Ja bara att koppla in scart sladden i dvdn
Redigerat av lindo, 28 oktober 2009 - 20:01.
Postad 28 oktober 2009 - 20:25
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Det kan vara bra för felsökningen om du kan kolla om dina grannar har samma fel, för har de inte det är det mest troligt fel på någon utrustning hemma hos dig. Har du fiberkonverter kan det vara problem med fibern men det kan du inte felsöka själv, dock kan du prova byta nätverkskablar och prova koppla datorn direkt i uttaget för att se om du upplever samma fel.
Det verkar mycket konstig om det skulle vara kablarna som är problemet, men jag ska testa och se. När det gäller grannarna så har jag fått för mig att det inte är så många av pensionärerna i huset som kör med Telias digital-tv (de är sååå nöjd med Comhems analoga skräp).
Postad 28 oktober 2009 - 20:30
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Det nya med 19x3 boxarna är att dom kan mata ut RGB på SCART samtidigt som HDMI. 1910 boxen kan enbart mata ut kompositvideo på SCART då den matar ut HDMI. Så det är inget nytt att det kan matas ut på SCART och HDMI samtidigt, det nya är att det blir en bättre typ av signal, dvs RGB istället för kompositvideo.
Så har i alla fall jag tolkat de uppdateringar som är gjorda i GUI-koden för de nya 19x3 boxarna.
/Peter Cigéhn
Då har man lärt sig nåt nytt idag igen då, tack för infon
Postad 28 oktober 2009 - 20:53
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Min fråga är om det finns och isåfall vilka andra alternativ finns istället för PVR som kommer förmodligen att erbjudas snart. Jag personligen skulle kunna lägga kanske ett par hundra på en PVR box men absolut inte mer och detta egentligen av flera skäl. Jag anser inte att den är värd mer med tanke på funktionerna som du får i den.
Du får inte ens en lös 320 GB-hårddisk utan någon som helst funktion för ett par hundra, så lite mer får du nog vara beredd att ge  Det som trots allt kan vara vettigt att tänka igenom är att PVR-box nog är det enda alternativet om du vill kunna sköta programmeringar remote, som i alla fall jag tycker är värt hur mycket som helst. En annan sak är också "problemet" med att se till att boxen byter kanal vid rätt tillfälle. Det finns ju en påminnelsefunktion som gör att boxen byter kanal, men med den kan man ju inte lägga en "stående inspelning" av en serie som går varje vecka. Jag är dessutom lite osäker på hur lång tid framåt man kan lägga påminnelser t ex om man bortrest en vecka... /A
Postad 28 oktober 2009 - 21:58
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Du får inte ens en lös 320 GB-hårddisk utan någon som helst funktion för ett par hundra, så lite mer får du nog vara beredd att ge 
Det som trots allt kan vara vettigt att tänka igenom är att PVR-box nog är det enda alternativet om du vill kunna sköta programmeringar remote, som i alla fall jag tycker är värt hur mycket som helst.
En annan sak är också "problemet" med att se till att boxen byter kanal vid rätt tillfälle. Det finns ju en påminnelsefunktion som gör att boxen byter kanal, men med den kan man ju inte lägga en "stående inspelning" av en serie som går varje vecka. Jag är dessutom lite osäker på hur lång tid framåt man kan lägga påminnelser t ex om man bortrest en vecka...
/A
Jag vet självklar att en hårddisk kostar mer än två-tre hundra kronor och jag är egentligen bered att ge 3000-4000 kr för en dvd-inspelare med hårddisk men absolut inte 2000-3000 för en PVR box som är kraftigt begränsat i funktionalitet i jämförelse med en dvd-inspelare. En hårddisk behöver inte bara innehålla det du spelar in från TV egentligen, man ska kunna lägga in bilder, egna filmen och kanske till och med enklare redigering som du kan bränna ut på en dvd skiva senare. Det optimala vore om en enheten hade både PVR och dvd-inspelning. Jag vet att vi har pratad om detta både i privata kretsar och på arbetet och jag uppfattar i samtal med andra som att PVR förlorar just p.g.a. ovanstående. Varför ska man spela in på en PVR när man kan se det mesta på PLAY-tjänster som många kanaler erbjuder idag. Även om allting inte finns på PLAY så känns det ändå bättre (för mig iallafall) att lägga 2000-3000 kr på att abonnera på flera kanaler.
Postad 28 oktober 2009 - 22:01
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Ja bara att koppla in scart sladden i dvdn
Du menar alltså att det fungerar att koppla in scarten i TV och sen bara att spela in det man vill. Min 1910 är kopplad med HDMI direkt till TV idag.
Postad 28 oktober 2009 - 22:21
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Du menar alltså att det fungerar att koppla in scarten i TV och sen bara att spela in det man vill. Min 1910 är kopplad med HDMI direkt till TV idag.
Du kopplar scarten till dvd eller video
Postad 28 oktober 2009 - 22:41
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
En hårddisk behöver inte bara innehålla det du spelar in från TV egentligen, man ska kunna lägga in bilder, egna filmen och kanske till och med enklare redigering som du kan bränna ut på en dvd skiva senare. Det optimala vore om en enheten hade både PVR och dvd-inspelning.
Vore det inte bättre att satsa på en NAS och en mediastreamer i så fall. NAS:en har ju möjlighet till betydligt större lagringsvolymer och med RAID 1 kan du dessutom säkra innehållet från en hårddisk-krasch. Så har i alla fall jag löst det. Jag har en NAS för media där all musik, filmer och foton ligger lagrade. Sedan har jag en annan NAS där jag lagrar alla dokument, foton i originalupplösning mm. Med hjälp av ftp kan man dessutom komma åt innehållet när man är på resa. Inspelningarna till NAS:en sköter man via datorn. /A
Postad 28 oktober 2009 - 23:03
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Källa http://www.telia.se/...ter/tv/nyheter/
Infon om PVR boxen e borta ... Har Telia fått kalla fötter?
Postad 28 oktober 2009 - 23:05
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Infon om PVR boxen e borta ... Har Telia fått kalla fötter?
Nä, men den har av någon anledning hamnat längre ner på sidan. Scrolla nedåt så hittar du den. /A
Postad 29 oktober 2009 - 02:56
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Releasen av PVR-boxen ser ut att bli i samband med julkampanjen i år så man kan ju alltid hoppas på ett bra erbjudande. Kan Boxer erbjuda HDPVR för 1 kr om man binder upp sig på "Boxer Mix med Canal Digital" i 24 mån för 299 kr/mån borde Telia kunna erbjuda något liknande.
Edit: "Stor med Canal+ Total" i 24 mån för 299 kr/mån samt 99 kr för PVR-boxen. Det vore ett erbjudande det.
Redigerat av Manikin, 29 oktober 2009 - 05:14.
Postad 29 oktober 2009 - 08:17
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Vore det inte bättre att satsa på en NAS och en mediastreamer i så fall. NAS:en har ju möjlighet till betydligt större lagringsvolymer och med RAID 1 kan du dessutom säkra innehållet från en hårddisk-krasch. Så har i alla fall jag löst det. Jag har en NAS för media där all musik, filmer och foton ligger lagrade. Sedan har jag en annan NAS där jag lagrar alla dokument, foton i originalupplösning mm. Med hjälp av ftp kan man dessutom komma åt innehållet när man är på resa.
Inspelningarna till NAS:en sköter man via datorn.
/A
Hur får du då TV till NASen. Det var väl det som var frågan egentligen? Kommer man kunna föra över material från PVR-boxen till datorn? Om ej så luktar det lite *.drm å lite början av 2001 typ.
Postad 29 oktober 2009 - 08:24
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Releasen av PVR-boxen ser ut att bli i samband med julkampanjen i år så man kan ju alltid hoppas på ett bra erbjudande. Kan Boxer erbjuda HDPVR för 1 kr om man binder upp sig på "Boxer Mix med Canal Digital" i 24 mån för 299 kr/mån borde Telia kunna erbjuda något liknande.
Edit: "Stor med Canal+ Total" i 24 mån för 299 kr/mån samt 99 kr för PVR-boxen. Det vore ett erbjudande det.
Frågan är om inspelningsboxen kommer bli standard eller om det är den vanliga HDMI boxen utan PVR som kommer vara standard även i fortsättningen. Hur som helst så ska det bli spännande att se, det kommer väl bli svindyrt säkert i början. Jag hoppas dock att man kan köpa boxen utan bindningstid för typ 1500kr. Kanske den även kommer i olika storleksklasser, typ 250GB, 500GB eller 1TB. Har dock svårt att se att man behöver mer än 250GB för vanliga inspelningar, kanske 500GB om man har HDTV.
Postad 29 oktober 2009 - 08:53
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Hur får du då TV till NASen. Det var väl det som var frågan egentligen? Kommer man kunna föra över material från PVR-boxen till datorn?
Om ej så luktar det lite *.drm å lite början av 2001 typ.
Fast frågan gällde ju inte hur man fick över materialet från PVR-boxen. FlashM ville ju inte ha någon PVR-box utan en DVD med inbyggd hårddisk där han skulle lägga alla inspelningar. Mitt inlägg handlade om att jag då tyckte att det vore smidigare med en NAS eftersom den ger åtkomst i hela nätverket och även externt via t ex ftp. Har man ett tv-kort i datorn är det ju bara att koppla boxen till datorn och sedan spela in och lägga materialet på sin NAS. Med en mediastreamer till varje tv kan man sedan visa sitt material på vilken tv man vill. Om det kommer att finnas några smidiga lösningar att föra över inspelningar från PVR-boxen vet jag inte, men man kan ju gissa att det inte kommer att finnas då vi faktiskt pratar om upphovsrättskyddat material, 2001 eller ej. Man kan kanske tycka att upphovsrätten inte har hängt med tekniken, men så ser verkligheten ut och det kan nog inte vi ändra på här. Då krävs det att hela film/tv/musik-branschen börjar tänka i andra banor. Telia och övriga tv-operatörer kan svårligen leka vilda västern och låta sina kunder bryta mot upphovsrätten, då blir det svårt att förhandla om kanalutbudet, like it or not. /A Frågan är om inspelningsboxen kommer bli standard eller om det är den vanliga HDMI boxen utan PVR som kommer vara standard även i fortsättningen. Hur som helst så ska det bli spännande att se, det kommer väl bli svindyrt säkert i början. Jag hoppas dock att man kan köpa boxen utan bindningstid för typ 1500kr. Kanske den även kommer i olika storleksklasser, typ 250GB, 500GB eller 1TB. Har dock svårt att se att man behöver mer än 250GB för vanliga inspelningar, kanske 500GB om man har HDTV.
Nej, 1963-boxen kommer knappast att bli en standardbox utan det är 1903-boxen. Eftersom 1903:an kostar 1695 kr utan bindning eller kanalpaket så lär du inte få en 1963:a för 1500 kr. Räkna med det dubbla. /A
Redigerat av hallberg, 29 oktober 2009 - 09:01.
Postad 29 oktober 2009 - 09:03
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Nej, 1963-boxen kommer knappast att bli en standardbox utan det är 1903-boxen. Eftersom 1903:an kostar 1695 kr utan bindning eller kanalpaket så lär du inte få en 1963:a för 1500 kr. Räkna med det dubbla.
/A
En liten dum fråga kanske men vad är för skillnad mellan 1910 och 1903? Jag gick genom beskrivningen på Telias hemsida och kan inte se skillnad mellan dessa. http://www.telia.se/...a_digitalboxar/Jag beställde mitt abonnemang för två månader sedan och fick 1910.
Postad 29 oktober 2009 - 09:14
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
En liten dum fråga kanske men vad är för skillnad mellan 1910 och 1903? Jag gick genom beskrivningen på Telias hemsida och kan inte se skillnad mellan dessa.
http://www.telia.se/...a_digitalboxar/
Jag beställde mitt abonnemang för två månader sedan och fick 1910.
Tills nu har 1910 varit standardboxen, men den har i dagarna ersatts av den nyare 1903-boxen som tillhör samma "familj" som 1963. Eftersom Motorola verkar vara lite sena med uppdateringarna på sin hemsida så verkar det inte finnas någon info där om 19x3-serien ännu. Utseendemässigt är de identiska, men innanför skalet finns lite skillnader i processor, minne etc. Sök i tråden på 1903 så får du en del träffar. Dock skall man säga att steget mellan 1510 -> 1910 var större än 1910 -> 1903. /A
Postad 29 oktober 2009 - 09:44
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Frågan är om inspelningsboxen kommer bli standard eller om det är den vanliga HDMI boxen utan PVR som kommer vara standard även i fortsättningen.
Kanske den även kommer i olika storleksklasser, typ 250GB, 500GB eller 1TB.
Boxen ska enligt uppgift ha 320GB. Standardboxen heter 1903. Eftersom 1903:an kostar 1695 kr utan bindning eller kanalpaket så lär du inte få en 1963:a för 1500 kr. Räkna med det dubbla.
Så länge som boxen är "låst" så man inte kan föra över det man spelat in till datorn för backup kommer jag inte lägga ner några stora pengar på en PVR. Några hundralappar kan jag tänka mig att lägga som max om man binder upp sig på något kanalpaket men inte mer. Vill Telia ha mer eller om man bara säljer den mot kontant betalning (3000 kr?) kommer jag skaffa Boxer och deras HDPVR för 1 kr. Kan Boxer fixa till detta priset kan Telia.
Postad 29 oktober 2009 - 09:47
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Boxen ska enligt uppgift ha 320GB. Standardboxen heter 1903.
Så länge som boxen är "låst" så man inte kan föra över det man spelat in till datorn för backup kommer jag inte lägga ner några stora pengar på en PVR. Några hundralappar kan jag tänka mig att lägga som max om man binder upp sig på något kanalpaket men inte mer. Vill Telia ha mer eller om man bara säljer den mot kontant betalning (3000 kr?) kommer jag skaffa Boxer och deras HDPVR för 1 kr. Kan Boxer fixa till detta priset kan Telia.
Boxer vill ha 1995 mot normalt 3795 för sin 1960, http://www.boxer.se/....aspx?page=2027. För att få den för 1:-, vad är din motprestation?
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|