Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 11 september 2010 - 21:24
Mazak
-
Mazak
-
Användare
-
-
196 inlägg
I veckan så trodde jag att CD hade blivit galna som släpper en box som hänger sig vid påslag, men eftersom det verkar finnas fungerande boxar ute så kan det mycket väl vara så att CD inte har insett hur illa uppdateringen slår på boxar som finns ute
Jag blev med väldigt förvånad, nu trodde jag på riktigt att det skulle bli bra. Den här nya uppdateringen skulle ju komma redan i början på året men dom ville inte släppa den innan dom hade testat den ordentligt. Det verkar ju som väldigt många har problem med den nya mjukvaran, det måste väl vara en hel del betatestare som borde ha samma buggar som vi upplever nu? Jag förstår ingenting, dags att ringa nån stackare på supporten igen. Man måste ju tala om att det är åt **** fel detta!
Postad 11 september 2010 - 21:25
bananplanta
-
bananplanta
-
Veteran
-
-
2 143 inlägg
Uppdaterade min box för ca 2 timmar sen och nu får jag inte signal på alla kanaler.
jag har exakt samma problem
Nu har jag signal på alla kanaler! Testa detta homery: 1. välj Kanalsökning i menyn. 2. välj Avancerad kanalsökning. Ändra inga inställningar(DVB-S,Vertikal,11247,24500 stod det hos mig) 3. starta kanalsökning 4. spara kanaler. Efter jag testade detta så funkade alla kanaler igen. Verkar nästan som boxen läser av vissa kanaler/frekvenser från antenn 1 och vissa från antenn 2 om man har två kablar anslutna(vilket dcen verkar utgå från att man har från början). Innan jag gjorde detta så visades signalstyrka på båda ingångarna, men nu bara på antenn 1, antenn 2 är "gråad".
Redigerat av bananplanta, 11 september 2010 - 21:26.
Postad 11 september 2010 - 22:06
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
OK, här kommer en liten privat felsökning av skiten
Uppdaterade samma dag som den nya fw kom.
Inga problem att uppdatera.
Allt inspelat mtrl kvar.
Inga bildproblem.
Inga omstarter trots att det står "mute" i skärmen vid uppstart.
Nu till det roliga...
Fabriksåterställning.
Ny kanalsökning och favoritlista efteråt.
Uppkomna problem.
Blinkar vid uppstart precis som om HDMI handskakningen inte fungerar förrän efter en liten stund.
Tar inte alla inspelningar som är schemalagda.
Efter att ha kopplat in nätverkskabel har jag samma problem som andra dvs att boxen stoppar efter första start och man måste starta om den.
Den krashar efter att ha sett trailer via VOD.
längre har jag inte kommit men för mig är det uppenbart att denna mjukvaran absolut inte kan ha passerat "alpha" satdiet i mjukvaruutveckling!
Har inte varit i kontakt med CD support för enligt min mening är det totalt meningslöst och frågan är om man skall säga upp skiten och ta viasat. Sämre utbud men fungerande box i stora drag och VOD tjänst ljusår ifrån denna.
//Håkan
Postad 11 september 2010 - 22:08
JNIls
-
JNIls
-
Rookie
-
3 inlägg
Har haft min box i snart 3 år utan problem, förutom en traffo som jag fick en ny.
Den startar utan problem, har sett 'mute' några gånger under uppstart men inte varje gång. Kan vara efter att en inspelning har blivit gjord men har inte testat detta ännu.
Redigerat av JNIls, 19 september 2010 - 14:56.
Postad 11 september 2010 - 22:34
fremar-7
-
fremar-7
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Nån som har problem med ljudet på Animal Planet HD? Det liksom sprakar om ljudet på den kanalen för mig, verkar vara så hela tiden då jag provat några gånger ikväll. Var så igår också.
Postad 11 september 2010 - 23:02
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
Nu har jag signal på alla kanaler! Testa detta homery: 1. välj Kanalsökning i menyn. 2. välj Avancerad kanalsökning. Ändra inga inställningar(DVB-S,Vertikal,11247,24500 stod det hos mig) 3. starta kanalsökning 4. spara kanaler.
Efter jag testade detta så funkade alla kanaler igen. Verkar nästan som boxen läser av vissa kanaler/frekvenser från antenn 1 och vissa från antenn 2 om man har två kablar anslutna(vilket dcen verkar utgå från att man har från början). Innan jag gjorde detta så visades signalstyrka på båda ingångarna, men nu bara på antenn 1, antenn 2 är "gråad".
Ja det har jag åxå provat,å då får jag bild på kanalerna. Men stänger man av boxen å startar den då e kanalerna borta igen. dessutom hackar bilden åxå vilket aldrig gjort förut. 68% signal
Postad 11 september 2010 - 23:21
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
@borkis 72
Ok, då förstår jag ditt dilemma... Självklart håller jag med dig i allt vad du säger.
För övrigt så lider jag med alla er som sitter med denna box som ert ända alternativ. Har en box på gamla fw, borde snart värd en hel del zloty 
Försökt felsöka lite ikväll, tror mig kommit på lite underliga saker med boxen. Jag formaterade hårddisken (ännu en gång), hjälpte inte mycket. Men när jag gjort det och dragit ut nätverkskabeln till den så fick jag inte samma sega box. Efter det satt jag och stängde av den och på den hela tiden, fungerade massor av gånger i sträck, på första försöket. Boxen kändes snabbare. Satte i nätverkskabel igen, testade samma procedur, lite segare, men den startade alla gånger. Nu till det mycket mystiska. När jag skapat min favoritlista och sedan stänger av den, då får boxen fnatt igen när jag försöker starta den. Och den blir seg som sirap. Svarar knappt på knapptryckningar (alla kommer på samma gång efter ett par sekunder). Vad det är som gör det sämre vete fan, tar ju tid att sitta och göra CD jobb...
Postad 11 september 2010 - 23:22
Unregistereddd2519c1
-
Unregistereddd2519c1
-
Användare
-
-
127 inlägg
Skrev tidigare att jag inte märkt några problem, men nu har jag hittat en del.
1. VOD när hel trailer är klar så när jag valt ja tror jag det va så startar boxen om
2. Ljudet på Animal Planet låter väldigt skrapigt
3. Trots att recivern rapporterar DD 5.1 så står det inte i inforutan på boxen (kanske varit så före uppdatering)
4. När jag går in i bildinställningar så är bilden något förskjuten åt höger så det är en rand uppifrån och ned med antagligen tv bilden
5. Fruktansvärt långsam vid start tycker jag
Boxen har jag haft ca 3 månader, funkade riktigt bra med förra programvaran och trodde till en början att denna fungerade bra också men ju mer jag använder den så dyker det upp fler och fler buggar.
Redigerat av Unregistereddd2519c1, 11 september 2010 - 23:23.
Postad 11 september 2010 - 23:41
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Skrev tidigare att jag inte märkt några problem, men nu har jag hittat en del.
1. VOD när hel trailer är klar så när jag valt ja tror jag det va så startar boxen om 2. Ljudet på Animal Planet låter väldigt skrapigt 3. Trots att recivern rapporterar DD 5.1 så står det inte i inforutan på boxen (kanske varit så före uppdatering) 4. När jag går in i bildinställningar så är bilden något förskjuten åt höger så det är en rand uppifrån och ned med antagligen tv bilden 5. Fruktansvärt långsam vid start tycker jag
Boxen har jag haft ca 3 månader, funkade riktigt bra med förra programvaran och trodde till en början att denna fungerade bra också men ju mer jag använder den så dyker det upp fler och fler buggar.
Testa att formatera om HDDn och dra ut nätverkskabeln. Låter ljudet "skrapigt" i TV'n eller från receivern? Här hos mig så låter ljudet som det ska på den kanalen.
Postad 11 september 2010 - 23:48
Unregistered1a25347f
-
Unregistered1a25347f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Skrev ju lite tidigare om mina problem och synpunkter, tänkte bara göra en update. Ringde idag supporten som hade längre kö än någonsin innan (undrar varför). Talade om för den trevliga damen på andra sidan luren att jag ville reklamera min box efter alla problem (jag ska begära att köpet hävs). Hon undrade vad jag hade för problem, mitt svar var då att jag undrade om hon ville ha en lista... Sedan sa jag att jag även skulle kontakta min konsumentrådgivare och om behövligt allmänna reklamationsnämden, jag nämde också att jag skulle skriva mina synpunkter på fairshopping.se (vilket jag nu gjort) och hoppades på ett svar där med angående mitt ärende. Då bad hon mig vänta ett ögonblick medan hon kontaktade någon kollega och jag blev sittandes i luren i säkert 3-4 minuter innan hon kom tbx. Hon sa då att jag inom 48 timmar skulle bli kontaktad av deras reklamationsavdelning, ok bra så långt, vi får väl se vad dom har att säga. Har funderat lite och jag tror det lutar åt Viasat istället, har inte bestämt något säkert dock. Gå gärna in på mitt klagomål på boxen hos Fairshopping och klicka i att ni vill ha ett svar på mina frågor/ synpunkter . http://www.fairshopp...?opinionid=7244
Redigerat av Unregistered1a25347f, 12 september 2010 - 00:35.
Postad 12 september 2010 - 06:13
Unregisteredba5975fd
-
Unregisteredba5975fd
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Haft HD-boxen utan hårddisk sen 2006, den huserar numer i sovrummet. HD-boxen med hårddisk sen 2008. Har aldrig behövt byta nån box eller ens behövt ringa supporten. Jag har haft några hängningar, men nu var det så länge sen sist att jag inte minns när det var. Aldrig haft några problem med inspelningar e.dyl. Båda boxarna bara tuffar och går.
Som en motvikt mot alla probleminlägg bara tänkte jag... Måste ju finnas massor med folk som är lika nöjda som jag?
Har haft min sedan början av 2007 och bara haft någon hängning + timeshiftbuggen , med den nya fmw har jag dock problem med uppstarten ibland ca. varannan gång, men det räcker att trycka på start igen så går den igång.
Postad 12 september 2010 - 06:58
Unregistered6a4c1249
-
Unregistered6a4c1249
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Nu har jag gett upp hoppet om min box...
Får inte igång den med någon hårddisk längre, inte ens orginaldisken. Den var svårt att få igång innan jag började med att byta diskar men nu kommer felmeddelandena somo jag inte hade förut. Jag vet att jag gjorde en tabbe när jag satte i den i datorn för att göra en test på den. Jag råkade skapa en mbr så att windows skulle hitta den. Tycker inte det borde spela någon roll då flera har satt i begangnade diskar.
På gamla orginal disken hoppar gör detta: [00] - [01] - [02] - [03] - [pb02]
Den nya 2,5" disken: [pb03] - [er09] - [er01] - [00] - [01] - [02] - [pb04]
En gammal disk jag hade i datorn: [00] - [01] - [02] - [03] -[04] - [er??] - [er12]
Har fasiken kan den ge felkod [er12] den ska väl inte användas.
Iaf, nu har jag gett upp hoppet... får köpa en ny box i framtiden. Har en gammal combobox sålänge, men när man är van vid när det ska vara uppskalat + HD så får man nästan tårar i ögonen...
Postad 12 september 2010 - 07:04
MGW
-
MGW
-
Forumräv
-
-
621 inlägg
Nu har jag gett upp hoppet om min box...
Får inte igång den med någon hårddisk längre, inte ens orginaldisken. Den var svårt att få igång innan jag började med att byta diskar men nu kommer felmeddelandena somo jag inte hade förut. Jag vet att jag gjorde en tabbe när jag satte i den i datorn för att göra en test på den. Jag råkade skapa en mbr så att windows skulle hitta den. Tycker inte det borde spela någon roll då flera har satt i begangnade diskar.
På gamla orginal disken hoppar gör detta: [00] - [01] - [02] - [03] - [pb02]
Den nya 2,5" disken: [pb03] - [er09] - [er01] - [00] - [01] - [02] - [pb04]
En gammal disk jag hade i datorn: [00] - [01] - [02] - [03] -[04] - [er??] - [er12]
Har fasiken kan den ge felkod [er12] den ska väl inte användas.
Iaf, nu har jag gett upp hoppet... får köpa en ny box i framtiden. Har en gammal combobox sålänge, men när man är van vid när det ska vara uppskalat + HD så får man nästan tårar i ögonen... 
Har du lyckats skapa en MBR på disken så får du se till att lågnivå formateta disken dvs skriva nollor till den och återställa den till fabriksläge. Killdisk eller wd diagnostik tool är två bra verktyg för detta, all information på disken försvinner dock. Boxen borde ju efter detta kunna skriva sitt egna fildydtem till disken med en knapp kombination jag har sett i ett annat inlägg några sidor tillbaka. Edit: röd + 353 + texttv + 2 Denna koden gör att boxen formatera hdd:n och bör därmed skriva sitt egna filsystem till den.
Redigerat av MGW, 12 september 2010 - 07:10.
Postad 12 september 2010 - 07:30
micke_andersson
-
micke_andersson
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nån som har problem med ljudet på Animal Planet HD? Det liksom sprakar om ljudet på den kanalen för mig, verkar vara så hela tiden då jag provat några gånger ikväll. Var så igår också.
Har också problem med sprakljud på Animal Planet-HD, men så var det även före uppdateringen. Så jag tror inte det beror på någon bugg i just den här uppdateringen.
Postad 12 september 2010 - 07:31
Unregistered6a4c1249
-
Unregistered6a4c1249
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Killdisk har jag testat på den nya 2,5" disken, och det blev inte bättre alls.
Läste här att det hade används beggade diskar där man tog bort partitionen i Windows disk management, men det funkade inte heller...
När ska man kunna trycka in knappkombinationen för formatering av disken? Kommer ju aldrig till någon meny.
Postad 12 september 2010 - 07:37
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Fick svar från min kontakt på tekniska på den lista jag skickade in i fredags, de håller på att fixa till många av de buggar som är listade och att de hoppas att den nya mjukvaran inom kort kommer att lösa många av de problem som uppstått. Tekniska är inne och läser i forumet så fortsätt att skriva, hur mer info ni ger och med så utförlig beskrivning som möjligt så kanske det underlättar deras felsökning. Då det verkar finnas en spridning hur boxarna beter sig, så försvårar ju detta.
De som har haft problem med att enbart få in hälften av kanalerna, har ni alla enbart en kabel ansluten?
Hur är det med er som inte har fått alla inspelningar utförda har ni båda kablarna anslutna? eller är missade inspelningar pga endast en kablel?
Det är ju inte så mycket man kan göra med boxen efter fabriksåterställning, men det man kan göra kanske kan spela roll?
- ställa in favoritkanalerna, kan detta påverka segheten i att byta kanal mm?
- sätta marginaler före och efter, kan detta påverka om inspelningar inte utförs? har någon testat om varningen för överlappning fungerar som tidigare?
Postad 12 september 2010 - 07:53
knarrevik
-
knarrevik
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Efter senaste uppgraderingen får jag felkod Pb03 och trots omstart flera gånger går boxen inte igång. Kundsupport säger att trafon är skadad och skall skicka en ny. Är det någon som har blivit hjälpt med ny trafo?
Postad 12 september 2010 - 07:56
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Har haft stora problem med denna box, sedan ny. Den hänger sig ett par gånger i veckan, då man går in i guiden samt att den tappar mottagning. Helt plötsligt kommer det upp en bild som säger att det inte finns någon signal. Kan ta allt från någon minut till timmar innan man kan se igen. Att den dessutom låter som ett mindre kraftverk och överröstar en PS3 har man ju fått acceptera.
Men nu efter denna senaste uppgradering så fungerar inte satellitmottagningen alls. Den laddade in kanalerna men så fort den startade kom rutan upp "problem att ta emot signalen"
Skit CD!!!!!
Postad 12 september 2010 - 08:02
toy2me
-
toy2me
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Fick svar från min kontakt på tekniska på den lista jag skickade in i fredags, de håller på att fixa till många av de buggar som är listade och att de hoppas att den nya mjukvaran inom kort kommer att lösa många av de problem som uppstått. Tekniska är inne och läser i forumet så fortsätt att skriva, hur mer info ni ger och med så utförlig beskrivning som möjligt så kanske det underlättar deras felsökning. Då det verkar finnas en spridning hur boxarna beter sig, så försvårar ju detta.
De som har haft problem med att enbart få in hälften av kanalerna, har ni alla enbart en kabel ansluten? Hur är det med er som inte har fått alla inspelningar utförda har ni båda kablarna anslutna? eller är missade inspelningar pga endast en kablel?
Det är ju inte så mycket man kan göra med boxen efter fabriksåterställning, men det man kan göra kanske kan spela roll?
- ställa in favoritkanalerna, kan detta påverka segheten i att byta kanal mm? - sätta marginaler före och efter, kan detta påverka om inspelningar inte utförs? har någon testat om varningen för överlappning fungerar som tidigare?
Bra att tekniska är inne och läser i forumet men samtidigt lite skrämmande då det än en gång visar att deras fw inte buggtestas ordentligt utan att det är vi konsumenter som skall lägga ner massa tid på att vara beta-testare.  Btw, tack que, rogerk mfl för att ni är en kanal mellan "oss" och CD
Postad 12 september 2010 - 08:05
plask49
-
plask49
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Nu börjar det bli lite konsekvens i underligheterna  En del av de problem(låsningar fr a) verkar ha blivit bättre efter fabriksåterställning. Mute problemet återstår dock och uppför sig nu på följande sätt: När man sätter på boxen stannar displayen på Mute, står där helt död i ngn minut, sedan slår den av sig själv. När man slår på den igen så startar den, hamnar på Mute igen men nu går det att få bort det med volym+ (den enda knappen den reagerar på, försök med andra resutterar fortfarande i låsning) Så detta ärju inte acceptabelt. Frågan är hur snart detta kan fixas och hur ersättning från Can Dig ska se ut. Har kollat med vår jurist och enligt denne så är konsumentstödet starkt i denna situation, garantitiden kan i princip räknas från sista fw uppdateringen. Nu hade jag inte avtalet för tjänsten Canal Dig med mig när jag snackade med juristen, enligt denne är dock C Digs ställning tämligen svag eftersom man ju inte tillåter annan hård/mjukvara än den som de själva säljer. Fortsättning följer??
Postad 12 september 2010 - 08:11
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
@que och CD: Bägge kablar anslutna HK AVR-255 bioförstärkare Samsung 5 serie HD TV Harmony 525 remote (lysande) 1. missade inspelningar (skall testa igen nu när jag gjort en fabriksreset)2. bilden "blinkar" en gång vid uppstart (ca 1sek långt bortfall) (HDMI handskakning för 1080i ?) 3. MUTE vid uppstart och sedan stoppar den varefter man får starta den igen och då är det OK (detta kom efter att ha satt i nätverket) 4. automatisk omstart efter att ha sett VOD trailer (om det skedde iom att trailern var färdigladdad vet ej skall kolla)5. kan inte redigera en satt inspelning för att tex tala om att den skall göras varje vecka (kan vara att jag inte begriper det nya gränssnittet) 6. vid kanalbyte är bilden borta ca 1 sek och kan ibland blinka till igen (se pkt 2) I stort sett allt jag hittat just nu  //Håkan
Redigerat av Unregistereda4c12829, 12 september 2010 - 15:20.
Postad 12 september 2010 - 08:15
yellowmanX
-
yellowmanX
-
Amatör
-
-
58 inlägg
...de håller på att fixa till många av de buggar som är listade och att de hoppas att den nya mjukvaran inom kort kommer att lösa många av de problem som uppstått. ...
Jo just det, för snabba uppdateringar är ju ett kännetecken för Canal Digital... Hur fan kan de ens släppa skiten om de är medvetna om buggarna? Varför inte vänta tills det är fixat? Vilka ###### idioter. Ett helt år till är man låst till Canal Digital och får dras med denna skitbox. Men sen får det bli nåt annat, det är ett som är säkert. Allt detta strul bara för att få några hd-kanaler, var det ju verkligen inte värt.
Postad 12 september 2010 - 08:17
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Kommer helt klart att vänta och se om Canal digital få ordning på boxen innan jag lägger en beställning. Har precis sagt upp viasat med 3 månades uppsägning men om CD:s box håller på så här så stannar jag hos viasat, deras box är seeeeeg men fungerar i alla fall.
Jag ska försöka häva mitt abonnemang redan denna månad hos CD pga terron att ha varit tvungen att stå ut med denna box i snart 3 år. Tycker annars att Canal Digital har bättre kundbemötande och lättare att göra med än Viasat men nu vill jag härifrån. Det måste ju gå att säja upp omgående när de inte kan levrerera med sina boxar man måste ha? Eller är det endast till kundens nackdel när de vill låsa in en med just deras box? PS - Ljudproblemet och svart skärm löses mes att köra ljudet coaxialt istället för över HDMI men hjälper inte mot omotiverade omstarter i uppstart av boxen..
Postad 12 september 2010 - 08:21
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hur fan kan de ens släppa skiten om de är medvetna om buggarna? Varför inte vänta tills det är fixat? Vilka ###### idioter.
Jo, det är helt obegripligt  särskilt med den gamla mjukvaran i fatet. Kan faktiskt inte fatta att det medvetet skulle sätta igång detta, något måste ha gått riktigt snett. kan detta var en ledtråd från ruva? PS - Ljudproblemet och svart skärm löses mes att köra ljudet coaxialt istället för över HDMI men hjälper inte mot omotiverade omstarter i uppstart av boxen..
jag kör inte dolby via HDMI utan coax, jag har enbart "mute start" bugg och "start i rec" buggen.
Redigerat av Unregistered124686ac, 12 september 2010 - 08:51.
Postad 12 september 2010 - 08:44
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Hos mig stänger boxen av sig istället.
Postad 12 september 2010 - 08:49
micke_andersson
-
micke_andersson
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Har nu råkat ut för att boxen startat i "Mute-läge" . Detta efter att boxen varit avstängd (standby) och sedan börjat göra en schemalagd inspelning. När jag då startar boxen är ljudet "mutat" och hjälper inte att trycka på "mute-knappen" utan man måste höja volymen med ljudknapparna. Jag gissar att boxen stänger av ljudet när inspelningen börjar i standby- mode. Sedan har man i koden missat att slå på ljudet när boxen startas. Har även testat VOD och sett ett antal trailers utan problem. Inga hängningar än så länge.
Postad 12 september 2010 - 09:21
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Ny uppdatering efter lite testande:
reboot efter VOD trailers är borta. Har suttit och kört ett antal trailers idag och nu fungerar det
Ny upptäckt
7. ljudet försvinner efter lite zappande eller vid vissa trailers. ngn gång har det varit så att den på ngt sätt hamnat i "mute" läga men ett par gånger har jag varit tvungen att starta om boxen för jag får inte tillbaks ljudet vad jag än gör. En gång väntade jag ut ljudet (ca 15min ) och då kom det tillbaks utan att göra någonting.
En sak jag upptäckte just nu är att om jag stänger av på boxens knapp stoppar den omedelbart och den startar omedelbart?! Vad är detta?
Man undrar ju hur de "alpha" testar mjukvaran egentligen. Jag säger inte ens "beta" här för det är det inte.
// Håkan
Postad 12 september 2010 - 10:03
micke_andersson
-
micke_andersson
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
En sak jag upptäckte just nu är att om jag stänger av på boxens knapp stoppar den omedelbart och den startar omedelbart?! Vad är detta?
Man undrar ju hur de "alpha" testar mjukvaran egentligen. Jag säger inte ens "beta" här för det är det inte.
// Håkan
Har märkt samma sak, läste dock på Canal Digitals hemsida att de bl a gjort följande "förbättringar" Det kanske även blir kortare starttid..  eller så är det en bugg. Video On Demand – tjänst för att hyra film via boxen Nytt och förbättrat användargränssnitt Kortare avstängningstid (standby) Minskad energiförbrukning (ca 35%) Snabbare kanalbyte Snabbare EPG Utökad tablåinformation i tidslinjevyn på EPG:n Förenklad hantering av serieinspelning Stabilare funktionalitet i "MyTV"-läget
PIN-koden återställs till 1234 (fabriksinställning). Du kan själv välja en annan PIN-kod. Tidigare favoritlistor försvinner och måste därför skapas om på nytt. Tidigare serieinspelningar försvinner och måste programmeras om på nytt. Dolby Digital sätts per automatik till stereo. HDMI är aktiverad. Tidigare inspelat material försvinner ej.
Postad 12 september 2010 - 10:41
Didimonster
-
Didimonster
-
Rookie
-
9 inlägg
Detta är väl då riktat till CD;s tekniker som kanske läser denna tråd.
Bryter strömmen. Boxen visar [pb03]. Trycker "ok". [88:88] sen[ Er01]. Trycker "ok". [01-- ](blinkande)
Efter några minuter [pb04]. Trycker "ok". [Er01]. Trycker "ok". [01--] (blinkande) och så loopar det runt hela tiden, även om jag bryter strömmen. Har även visat [Er03] och [Er07] vid några tillfällen.
Redigerat av Didimonster, 12 september 2010 - 10:55.
Postad 12 september 2010 - 10:43
Grön49
-
Grön49
-
Användare
-
-
105 inlägg
Canal Digital vet ju att den nya mjukvaran är en katastrof men trots detta ligger uppdateringen kvar. Varje gång jag startar boxen får jag frågan om jag vill uppdatera.
Postad 12 september 2010 - 11:01
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Den har nog hamnat i någon konstig mode, för min startar och stängs av på samma sätt med knappen som boxen som med fjärrkontrollen Teorin med att en schemalagd inspelning som går igång innan påslag kan orsaka mute-buggen verkar vettig, såg nu att jag kunde starta min box utan mute och då utan när inte någon inspellning hade utförts. Annars har den alltid startat i mute
Postad 12 september 2010 - 11:08
kollijox
-
kollijox
-
Rookie
-
2 inlägg
Min box startar inte alls längre. Efter init går den till Mute och står där i 10 sek därefter startar den om med 88.88->init->Mute. Detta upprepas hela tiden. Har låtit den hålla på så i 30 min men den startar aldrig. Vid programuppdateringen gick allt bra fram till den nya kanalsökningen men sen stängde den ner och därefter har den aldrig startat. Jag har laddad in programvaran flera gånger och testat med två olika trafos men inget fungerar.
Jag har en 60 Gb hårdisk i min box eftersom orginaldisken gått sönder och jag satte in vad som fanns till hands. Men det har fungerat bra med tidigare firmwares. Kan disken vara för liten för att den ska starta överhuvudtaget nu?
Redigerat av kollijox, 12 september 2010 - 11:12.
Postad 12 september 2010 - 11:09
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Detta är väl då riktat till CD;s tekniker som kanske läser denna tråd.
Bryter strömmen. Boxen visar [pb03]. Trycker "ok". [88:88] sen[ Er01]. Trycker "ok". [01-- ](blinkande) Efter några minuter [pb04]. Trycker "ok". [Er01]. Trycker "ok". [01--] (blinkande) och så loopar det runt hela tiden, även om jag bryter strömmen. Har även visat [Er03] och [Er07] vid några tillfällen.
Det där känner jag igen, stabil är inte förnamnet, oanvändbar efternamnet...
Postad 12 september 2010 - 11:11
Belzhadar
-
Belzhadar
-
Användare
-
-
123 inlägg
Ja, det CD naturligtvis borde göra är att dra tillbaks den nya mjukvaran omedelbart och lägga ut den gamla igen. Då kan de som har massiva problem med den nya gå tillbaks till den gamla, och de som är nöjda med den nya, om någon, kan låta bli att installera den gamla igen.
Sedan kunde cd i lugn och ro göra färdigt den nya mjukvaran innan de släpper ut den i sändningen igen.
Fast så måste förstås cd först erkänna att den inte var bra, och det finns nog i i deras världsbild.
Blir ju rent löjligt när supporten svara att de aldrig hört talas om att den nya mjukvaran inte funkar bra, efter att man varit på plats 80 i telefonkön efter alla andra som ringer in och klagar på den nya mjukvaran.
Postad 12 september 2010 - 11:12
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Min box startar inte alls längre. Efter init går den till Mute och står där i 10 sek därefter startar den om med 88.88->init->Mute. Detta upprepas hela tiden. Vid programuppdateringen gick allt bra fram till den nya kanalsökningen men sen stängde den ner och därefter har den aldrig startat. Jag har laddad in programvaran flera gånger och testat med två olika trafos men inget fungerar.
Jag har en 60 Gb hårdisk i min box eftersom orginaldisken gått sönder och jag satte in vad som fanns till hands. Men det har fungerat bra med tidigare firmwares. Kan disken vara för liten för att den ska starta överhuvudtaget nu?
Kan vara så att HDDn är för liten, för de som satt in en stor HDD får bara originalstorleken på den nu med den nya FWn, 117 timmar...
Postad 12 september 2010 - 11:16
JNIls
-
JNIls
-
Rookie
-
3 inlägg
Det är inte så att en inspelning ska börja inom 5-10 min ? Då gjorde min box åxå så med den gamla FW.
Postad 12 september 2010 - 11:17
Svenna72
-
Svenna72
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
OK, här kommer en liten privat felsökning av skiten 
Uppdaterade samma dag som den nya fw kom. Inga problem att uppdatera. Allt inspelat mtrl kvar. Inga bildproblem. Inga omstarter trots att det står "mute" i skärmen vid uppstart.
Nu till det roliga... Fabriksåterställning. Ny kanalsökning och favoritlista efteråt.
Uppkomna problem.
Blinkar vid uppstart precis som om HDMI handskakningen inte fungerar förrän efter en liten stund. Tar inte alla inspelningar som är schemalagda. Efter att ha kopplat in nätverkskabel har jag samma problem som andra dvs att boxen stoppar efter första start och man måste starta om den. Den krashar efter att ha sett trailer via VOD.
längre har jag inte kommit men för mig är det uppenbart att denna mjukvaran absolut inte kan ha passerat "alpha" satdiet i mjukvaruutveckling!
Har inte varit i kontakt med CD support för enligt min mening är det totalt meningslöst och frågan är om man skall säga upp skiten och ta viasat. Sämre utbud men fungerande box i stora drag och VOD tjänst ljusår ifrån denna.
//Håkan
Ungefär så som min gör och gjorde. Nätverkskabel och en egen kanallista verkar vara för mycket för deras VIC-20, eller där var jag elak, min VIC-20 fungerade alltid! Knapptryckningar på fjärren kommer i en hög, det klarade min VIC-20 av mycket bättre. Fransmän ska nog hålla sig till att göra ostar...
Postad 12 september 2010 - 11:22
Kallekula1
-
Kallekula1
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
fråga till CD kundservicehd box med hårdisk den nya usla fw som pajat det mesta ! går rykten om en ny firmware till den 18 sept !? kan det stämma ? vad har då åtgärdats med den ? vill veta allt om den som då kommer ? går det redigera igen i inspelningar då ? som nu försvunnit ! =( Svar från Canal Digitals kundservice om nya fwHej och tack för ditt mail Vi beklagar att du upplever den nya mjukvaran som dålig, och det kommer naturligtvis att ske ändringar/förbättringar på den med kommande uppdateringar. Däremot finns inget fastställt datum när en ny mjukvara kommer finnas färdig. Vi tar tacksamt emot alla synpunkter angående mjukvaran, så får vi hoppas att nästa uppdatering blir till din belåtenhet. Med vänliga hälsningar Canal Digital Kundservice Sammanfattning vi kommer få dras med denna bedrövliga fw ett bra tag framöver !
Postad 12 september 2010 - 11:24
Unregistered42f40ee2
-
Unregistered42f40ee2
-
Rookie
-
3 inlägg
Som många andra har jag problem med uppstart av boxen. Krävs för det mesta två starter för att den ska gå igång. Dock har jag fått igång den på ett försök vid åtminstone ett tillfälle.
Tycker dessutom att bilden är sämre och jag tror inte jag inbillar mig. Tycker att det förekommer mycket "jaggies" på HD-kanalerna nu. Med "jaggies" menar jag t ex att sidlinjen på en tennisplan blir hackig när den går diagonalt över bilden. Har testat med 720p och 1080i som output från boxen, men ingen skillnad.
Gränssnittet tycker jag inte heller är någon höjdare direkt. Liten och suddig text som många andra redan påpekat.
Nä...de får se till att släppa nåt riktigt bra den 18:e för att jag ska bli nöjd!
//P
Postad 12 september 2010 - 11:35
homery
-
homery
-
Lärjunge
-
-
416 inlägg
De som har haft problem med att enbart få in hälften av kanalerna, har ni alla enbart en kabel ansluten? Hur är det med er som inte har fått alla inspelningar utförda har ni båda kablarna anslutna? eller är missade inspelningar pga endast en kablel?
- ställa in favoritkanalerna, kan detta påverka segheten i att byta kanal mm? - sätta marginaler före och efter, kan detta påverka om inspelningar inte utförs? har någon testat om varningen för överlappning fungerar som tidigare?
Jepp jag har en kabel ansluten,å har ingen bild på hälften av kanalerna. aldrig haft d problemet förr elr någe annat för den delen. Tur att boxen utan hdd funkar iaf. D blir nog miracle boxen för min del snart,för det här e patetiskt.
Postad 12 september 2010 - 11:37
Unregistered42f40ee2
-
Unregistered42f40ee2
-
Rookie
-
3 inlägg
Håller med om att bilden har blivit sämre, inte samma skärpa. Märks tydligast på silver hd samt tv4 hd.
Gränssnittet är klart sämre. Har även fått flera andra problem som näms i den här tråden.
Postad 12 september 2010 - 11:56
LabanV
-
LabanV
-
Användare
-
-
189 inlägg
Efter att väntat i telefonkö i två timmar så fick jag ....hjälp?
Min box startar inte alls efter uppgraderingen, visar olika felmeddelanden hela tiden. Supportens förslag var att sätta i scart istället för hdmi.....? O det löste ingenting. Efter jag påpekar att den inte kommer igång så föreslår han att jag ska ta med den till en återförsäljare. Mitt svar är att jag köpt den direkt av CD o har ingen återförsäljare. Han tycker ändå jag ska ta mig till en sån.
Någon annan som tagit med sin box till en återförsäljare som man inte köpt boxen av och fått hjälp? Någon?
Min följdfråga är att om de inte kan hjälpa mig, vad händer då? Iom att boxen är "gammal" så måste jag köpa ny, blir svaret. Det tycker inte jag eftersom den funkade (hyfsat) innan uppgraderingen och den är kass nu, så då får jag till svar att han skickar en ny nätadaptor (igen) o att jag ska ringa efter jag prövat den o varit hos en återförsäljare......öhh tack för supporten.
Någon annan med liknande bekymmer?
Känns som den röda tråden är att de med bekymmer är i majoritet äldre boxar. Som Borkis72 sa, kommer de att ersätta oss då?
Reklamationsrätt i 3 år enligt Konsumentverket: Reklamation innebär att du kontaktar säljaren och berättar att du inte är nöjd med en vara eller en tjänst som du köpt. Du berättar också varför du inte är nöjd. Säljaren ska då rätta till felet, till exempel genom att •reparera varan •ge dig en ny vara eller tjänst •ge dig pengarna tillbaka. För att du ska kunna reklamera något krävs att felet fanns från början. Du får alltså inte själv ha orsakat felet. Reklamationsrätt i 3 år Din rätt att reklamera gäller i 3 år från det datum du tagit emot varan eller tjänsten. För vissa tjänster har du reklamationsrätt i 10 år. Det framgår av konsumentköplagen och av konsumenttjänstlagen. Du kan ha fått en garanti som är kortare än 3 år, men det förkortar alltså inte reklamationstiden.
Postad 12 september 2010 - 12:08
lindo
-
lindo
-
Veteran
-
-
1 853 inlägg
Hittade detta på en norsk sida om boxen: http://avforum.no/forum/satellitt/Feilkoder: Er00 - The software that was available for upgrading was of an older or of the same version as the one already in the digital-box. Er01, Er02 -The upgrade failed. Some information was missed out. Er03 - The internal memory is not large enough to receive the upgrade. Er04 - The signal was disturbed during the upgrade. Er05 - Wrong type of data was received during upgrade. Er06 - Not used. Er07 - Access problem in back-up memory (EEPROM). Er08 - Access problem in video memory. Er09 - Can not find any data to do an upgrade. Er10 - Poor or no cable-TV signal. Er11,12 - Not used. Er13 - Unauthorised data signals received by the digital-box. Er14 - Faulty data signals received by the digital-box. Pb01 - A problem in the ROM memory is detected. Pb02 - Memory size is too small. Pb03 - A problem occurred during start up (initialisation problem). Pb04 - Internal communication failure. PbF9 - Hardware error identified during start-up
Postad 12 september 2010 - 12:09
Unregistered26979672
-
Unregistered26979672
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Haft HD-boxen utan hårddisk sen 2006, den huserar numer i sovrummet. HD-boxen med hårddisk sen 2008. Har aldrig behövt byta nån box eller ens behövt ringa supporten. Jag har haft några hängningar, men nu var det så länge sen sist att jag inte minns när det var. Aldrig haft några problem med inspelningar e.dyl. Båda boxarna bara tuffar och går.
Som en motvikt mot alla probleminlägg bara tänkte jag... Måste ju finnas massor med folk som är lika nöjda som jag?
Jo, min fungerar hyffsat också, allt fungerar som innan uppdateringen. Hittils iaf, grejar inte allt för mycket med allt, utan spelar in ibland, och det funkar bra.
Postad 12 september 2010 - 12:29
ABSiNSANE
-
ABSiNSANE
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Skickat e-post till Canal Digital om att boxen inte startar, mute problemet som vi alla säkert känner till. Fick detta som svar:
Hej och tack för ditt mail.
När det står nute = mute i boxens display betyder det att den har startat upp i ljudlöst läge. Det åtgärdar du genom att via boxens fjärrkontroll höja ljudvolymen så släpper det läget.
Box skall vanligtvis ej behöva startas två gånger, en fabriksåterställning kan lösa det problemet och du utför den på följande sätt:
Meny/Inställningar, röd knapp (helröd knapp).
Dock är det en bugg i mjukvaran som kommer att åtgärdas i nästa version, man kan tillsvidare lämna box med kanal påslagen eller meny intryckt utan att stänga av den.
------------------------------------------------------------------
Jag säger bara: GÖR OM, GÖR RÄTT!!
Postad 12 september 2010 - 12:49
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hej,
Har en fråga angående den internetuppkopplingen som krävs för on demand tjänsterna.
Jag har en HTPC bredvid tv´n som är uppkopplad via wifi. Skulle man på något sätt kunna koppla en nätverkskabel från HTPC till boxen och därigenom använda få den uppkoppling som krävs?
Eller alternativt koppla på nån annan mojäng till boxen för att göra den trådlös?
Tack på förhand!
Postad 12 september 2010 - 12:53
domina2r
-
domina2r
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Haft stora problem sen uppgraderingen, nu ringde jag in igen imorse o prbt löstes! Om än tillfälligt kanske, ej hunnit testa mkt, alla kanaler kom tillbaka iaf.
Gå in i setup/kanalsökning/avancerad sökning, ändra ingenting, starta sökning, spara resultatet, VOILA! Funkar för mig iaf. Kommer säkert blir nedslagen av att prb återkommer ikväll eller imorrn om jag har otur, men nu har jag 60 kanaler istf 5-7 st som innan. Fan jag vill gå tebax till SAGEMs egen programvara som var innan.
Berätta gärna om detta fungerar!!
Postad 12 september 2010 - 13:12
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Haft stora problem sen uppgraderingen, nu ringde jag in igen imorse o prbt löstes! Om än tillfälligt kanske, ej hunnit testa mkt, alla kanaler kom tillbaka iaf.
Gå in i setup/kanalsökning/avancerad sökning, ändra ingenting, starta sökning, spara resultatet, VOILA! Funkar för mig iaf. Kommer säkert blir nedslagen av att prb återkommer ikväll eller imorrn om jag har otur, men nu har jag 60 kanaler istf 5-7 st som innan. Fan jag vill gå tebax till SAGEMs egen programvara som var innan. Berätta gärna om detta fungerar!!
Verkar som kanalerna försvinner vid en omstart, så det är nog lika bra att behålla boxen på (om du inte vill testa och se)
Postad 12 september 2010 - 13:25
Unregistered6a4c1249
-
Unregistered6a4c1249
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Well, nu ger jag upp mina försök att få igång detta skräp. Har testat 2st hdd + orginal. Varav en helt ny 2,5" och en gammal 160G. Alla med olika felkoder.. Har till och med fått [er12] som inte är använd...
Tror sonen ska få gå på den med hammare eller kanske kan bli nått kul i sandlådan!
Postad 12 september 2010 - 14:54
Unregistereda4c12829
-
Unregistereda4c12829
-
Användare
-
-
171 inlägg
Hej,
Har en fråga angående den internetuppkopplingen som krävs för on demand tjänsterna.
Jag har en HTPC bredvid tv´n som är uppkopplad via wifi. Skulle man på något sätt kunna koppla en nätverkskabel från HTPC till boxen och därigenom använda få den uppkoppling som krävs?
Eller alternativt koppla på nån annan mojäng till boxen för att göra den trådlös?
Tack på förhand!
Ja, rent hypotetiskt är det helt OK att göra så under förutsättning att du har en ledigt nätverksport i din HTPC. I praktiken är det dock inte säkert att du blir nöjd med överföringshastigheten. Det du måste göra är att i din HTPC aktivera nätverksdelning och göra det möjligt för din box att gå genom HTPC'n för att nå internet. Hur man gör detta beror på ditt OS och hur ditt nätverk ser ut med router/brandvägg och eventuella switchar. Jag rekommenderar att tråda istället eller att använda de nya nätverk via elnätet prylar som på senare tid har mognat väsentligt och nu även klarar av att sitta på olika faser i elnätet. På så vis har jag sett i vissa forum att de kommit upp i 80 Mb/s mellan de två dosorna. Funderade på detta ett tag men bestämde mig för att tråda ett cat5 nätverk med två uttag i varje rum istället, lite enklare med eget hus  Hoppas det hjälpte lite i beslutsvåndan. //HJ
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|