Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 16 October 2014 - 22:14
Postad 17 October 2014 - 05:49
Han som har skrivit starting strength måste ju vara lite efter, att använda ett SL bälte när jag lyfter är omöjligt. OL bälten är ett måste om du vill vara någorlunda rörlig.
Rippetoe är lite efter alltså
OL bälten är väl bra om man vill vara rörlig i sitt utförande men de är utformade på ett sätt som inte tar till vara på den fulla bältesfunktionen. Ett SL-bälte gör det.
Postad 17 October 2014 - 06:34
Haha, nej, jag överdrev en hel del där och trodde att ironin skulle gå framzartok: 85% på 100kg kv är ju 85kg fett, stämmer det?
Jag är på 126kg med 22% kroppsfett.
Fö, ol-bälten kanske inte är optimala för styrkelyft, men är det det eller inget så lovar jag att ol är bättre. Betänk om du är en tjej som är 140, ska du få på sig 10cm då med? Man använder det som fungerar för en själv, det finns ingen universallösning som fungerar för alla. Det har jag alltid sagt när det kommer till träning och det gäller allt i livet.
Redigerat av Zartok, 17 October 2014 - 06:38.
Postad 17 October 2014 - 06:57
https://www.youtube.com/watch?v=yATDnDfOWMc&feature=youtu.be Varsågod!
Kul med "riktig" bänkpress :-)
Är ingen expert men tycker att det ser ganska bra ut. Det gäller att nöta och nöta lite till. När jag var som bäst i bänk tränade jag bänk tre gånger i veckan. En gång tungt, en gång medel och en gång lätt explosivt. Du skulle behöva få till en bättre svank,nu ser det nästan ut som om du ligger platt på bänken. Påminner om mig när jag började. Trodde jag hade en jätte böj på ryggen och sedan visade det sig att jag låg nästan platt på bänken.
Om du är intresserad finns det massa bra program för bänk typ Westside och Hirvonens bänkprogram.
Filma gärna mer.
Postad 17 October 2014 - 07:35
Men blir det en bättre övning av den? Alltså bryter den ner bröstmusklerna mer med svank eller utan? Om man alltså inte är viktkåt utan vill träna bröstet? Vet också att alla inte är helt överens om att bänk är en så bra övning för bröstet heller men ändå.
Postad 17 October 2014 - 07:55
Satt och funderade lite nu angående just bänkpress. Man lyfter ju minst vikt när man ligger platt på bänken och sen när man svankar upp så klarar man betydligt mer på grund av den kortare lyftvägen.
Men blir det en bättre övning av den? Alltså bryter den ner bröstmusklerna mer med svank eller utan? Om man alltså inte är viktkåt utan vill träna bröstet? Vet också att alla inte är helt överens om att bänk är en så bra övning för bröstet heller men ändå.
Man får ju bak axlarna mer vid lite brygga för att undvika att koppla in dessa så det tycker jag. Vill man lägga mer fokus på bröst så känns det mer som att armbågspositionen spelar in. Armbågar mer in mot kroppen kopplar in mer triceps och lats medan armbågar mer utåt lägger fokus mer på bröst.
Postad 17 October 2014 - 08:26
Satt och funderade lite nu angående just bänkpress. Man lyfter ju minst vikt när man ligger platt på bänken och sen när man svankar upp så klarar man betydligt mer på grund av den kortare lyftvägen.
Bättre kan diskuteras men effektivare om du är ute efter att optimera din förmåga att flytta en vikt från bröstet. Styrkelyftare kompletterar med andra övningar för bröst. När jag vill köra bänk för att träffa bröst så brukar jag lyfta upp benen så jag ligger i princip helt platt på bänken, "Tävlingsbänk" belastar triceps och axlar mer än bröst. Viktigt i all form av bänkträning är att dra bak och in axlar för att undvika skador.
Postad 17 October 2014 - 10:43
Rippetoe är lite efter alltså
OL bälten är väl bra om man vill vara rörlig i sitt utförande men de är utformade på ett sätt som inte tar till vara på den fulla bältesfunktionen. Ett SL-bälte gör det.
I ett OL perspektiv är det fel och därmed "lite efter" av Rippetoe. Jag har även svårt för sådana här "old timers" som skriver böcker om träning och hur det ska utföras på vissa sätt. Det påverkar ju uppenbarligen folk till att tänka på ett visst sätt, kolla in denna sidan som bryter ner SS i pos. resp. neg. tankar om hans bok: http://scoobysworksh...-mark-rippetoe/
OL är ju till skillnad från SL inte en utrustningssport, därför vill man nyttja bältet till fullo med ett sådant pass brett bälte. Det får först en positiv effekt när man lyfter betydligt tyngre vikter än 100kg.
Zartok: Ironi är inte min starka sida på intranätet
Postad 17 October 2014 - 10:57
I ett OL perspektiv är det fel och därmed "lite efter" av Rippetoe. Jag har även svårt för sådana här "old timers" som skriver böcker om träning och hur det ska utföras på vissa sätt. Det påverkar ju uppenbarligen folk till att tänka på ett visst sätt, kolla in denna sidan som bryter ner SS i pos. resp. neg. tankar om hans bok: http://scoobysworksh...-mark-rippetoe/
OL är ju till skillnad från SL inte en utrustningssport, därför vill man nyttja bältet till fullo med ett sådant pass brett bälte. Det får först en positiv effekt när man lyfter betydligt tyngre vikter än 100kg.
Zartok: Ironi är inte min starka sida på intranätet
Ja jag håller med. OL är ju en helt annan grej och det är ju det som den typ av bälten är utformade för. SL-bältet är ju utformade för att totalt utnyttja bälteseffekten. Och där behöver man inte det rörelseutrymmet som krävs i OL.
Postad 17 October 2014 - 18:20
Redemption från gårdagen och äntligen börjar böjen bli riktigt stabil. Hade 155 i mig men var väldigt nöjd med 152,5. Firades med mixtallrik
Postad 17 October 2014 - 20:34
Kul med "riktig" bänkpress :-)
Är ingen expert men tycker att det ser ganska bra ut. Det gäller att nöta och nöta lite till. När jag var som bäst i bänk tränade jag bänk tre gånger i veckan. En gång tungt, en gång medel och en gång lätt explosivt. Du skulle behöva få till en bättre svank,nu ser det nästan ut som om du ligger platt på bänken. Påminner om mig när jag började. Trodde jag hade en jätte böj på ryggen och sedan visade det sig att jag låg nästan platt på bänken.
Om du är intresserad finns det massa bra program för bänk typ Westside och Hirvonens bänkprogram.
Filma gärna mer.
Jo jag vet att bryggan är dålig. Har alltid varit stel och även fast det känns som att man har en jäkla brygga när man ligger där så ser det jäkligt fjuttigt ut. Ska försöka jobba upp rörligheten så jag kan få en bättre brygga. Får jag in tekniken och bryggan bättre bara så kan jag nog plocka ytterligare 10kg i bänken på det.
Postad 18 October 2014 - 08:13
Vet också att alla inte är helt överens om att bänk är en så bra övning för bröstet heller men ändå.
Det beror på teknik, lyfta tungt en teknik, bygga pecs en annan teknik.
Här är en bygga pecsteknik.
http://youtu.be/szeeYvbHFGA
Postad 18 October 2014 - 09:51
Sök på konungabänk för fler varianter. Jag brukar köra sådär någon gång i veckan. Men låter stången nudda längre ned på bröstet då jag tycker att axlarna tar för mycket stryk. Videon visar också ett utförande där man ska vika händerna väldigt långt bak vilket också bidrar till att aktivera axlarna mera. Att vika händerna lite gör jag också.
Men övningen är som namnet kung :-)
Dödsbänk är en annan övning som är väldigt bra för att utveckla startstyrka. Mer styrka=mera vikt=Större muskler.
http://youtu.be/Xq5efWfu8ak
Postad 18 October 2014 - 10:25
Jag brukar köra sådär någon gång i veckan. Men låter stången nudda längre ned på bröstet då jag tycker att axlarna tar för mycket stryk. Videon visar också ett utförande där man ska vika händerna väldigt långt bak vilket också bidrar till att aktivera axlarna mera. Att vika händerna lite gör jag också.
Ja att köra strikt som enligt videon kräver rörliga axlar, jag kan inte heller ha armarna 90 grader ut när jag kör men näst intill.
Varför skulle handledens vinkel påverka axelaktiveringen?
Postad 18 October 2014 - 10:29
Ja att köra strikt som enligt videon kräver rörliga axlar, jag kan inte heller ha armarna 90 grader ut när jag kör men näst intill.
Varför skulle handledens vinkel påverka axelaktiveringen?
Skulle väl vara att vikten läggs ur linje gentemot underarmen.
Postad 18 October 2014 - 15:54
Postad 18 October 2014 - 22:06
Fö, ol-bälten kanske inte är optimala för styrkelyft, men är det det eller inget så lovar jag att ol är bättre. Betänk om du är en tjej som är 140, ska du få på sig 10cm då med? Man använder det som fungerar för en själv, det finns ingen universallösning som fungerar för alla. Det har jag alltid sagt när det kommer till träning och det gäller allt i livet.
Håller med, absolut. Rippetoe nämner iofs att för kortare personer så kan man välja ett smalare bälte (3 tum istället för 4). Tycker att hans genomgång av bälten och övrig utrustning är i stort sett bra, men han kunde absolut ha nämnt att vissa personer föredrar den typen av bälten som du nämnde innan.
Tack för länken, och jag håller med om en del av det som skrivs där. Men SS anses rent allmänt vara den bästa boken för den som vill lära sig teorin bakom marklyft, knäböj och bänkpress, vilket var orsaken till att jag köpte boken. Ingen vettig människa köper väl den där boken för att få råd av Rippetoe om lämplig kost (om man inte vill bygga en monsterkagge som den han själv har.)
Det som kritiseras i länken är att Rippetoe överdriver vilka resultat man kan förvänta sig om man följer SS, att han inte inkluderar cardio i SS, samt att hans kostråd är dåliga. Allt det håller jag med om, men som sagt så intresserar jag mig inte för just de delarna av boken. Kan tycka att han uttrycker sig lite för tvärsäkert om vissa saker som vilka övningar som är bäst och vilket bälte man ska ha men den kunskap som han förmedlar om hur man utför de tyngsta lyften säkert har jag inte sett någon kritisera. Han nämner också att nybörjare kan klara sig alldeles utmärkt utan bälten öht och att vissa föredrar att aldrig använda dem.
En sista punkt som nämns i artikeln är att man inte kan lära sig lyften från en bok utan att man helst bör ha en tränare/instruktör. Jag kan bara säga att boken innehåller massor av passager som just förklarar varför det är så, och massor av bilder på tränare som tränar sina adepter, så den kritiken går också bort.
Postad 19 October 2014 - 00:46
Skulle väl vara att vikten läggs ur linje gentemot underarmen.
Precis. Mycket av vikten läggs på axlar och triceps. Om man böjer händerna mycket så blir det nästan en triceps press istället för bröstpress.
Postad 19 October 2014 - 10:53
Precis. Mycket av vikten läggs på axlar och triceps. Om man böjer händerna mycket så blir det nästan en triceps press istället för bröstpress.
False Grip ger inte mer vikt på triceps och axlar snarare tvärt om. Fördelen med False Grip är att du slipper balansera stången på samma sätt och kan då fokusera på pectoralis och blir där med starkare och få bättre kontakt.
Nackdelen är säkerheten och ev om du har ömma handleder.
Blir du trött i triceps och axlar håller du för tätt och/eller för långt ner.
"läggs ur linje gentemot underarmen" är så minimalt så det påverkar ingen negativt speciellt inte triceps eftersom den muskel skiter fullständigt i handledens vinkel, likaså deltan om du inte vrider på överarmen så vikten kommer mer ur linje med överarmen fast då är det mer infra och supra som få jobba.
Postad 19 October 2014 - 11:33
Vikten fördelas bak vilket gör att man måste kompensera med triceps och axlar.
Postad 19 October 2014 - 12:56
Vikten fördelas bak vilket gör att man måste kompensera med triceps och axlar.
Men blir "bak" riktning mot axeln och huvud eller riktning mot golvet.
Övre bilden visar bakåt/nedåt. Den nedre bilden åt huvudet/axeln eller åt andra hållet.
Den nedre bilden stabiliserar triceps vinklingen, vinklingen i den övre bilden påverkar inte triceps.
Åt vilket håll vinklas handleden i din beskrivning, mot huvud axel eller bakåt golvet?
Eftersom vi pratar om skivstång och inte hantlar tar jag för givet att den vinkling du menar måste vara den övre bilden eftersom du inte kan vinkla handleden mot huvudet utan bakåt mot golvet vilket inte är triceps uppgift att kompensera eftersom armbågens vinkel inte påverkas av handledens vinkel när den vinklas bakåt åt golvet.
bench-press.jpg 87.62K
0 Antal nerladdningar
Postad 19 October 2014 - 13:22
Kanske inte gör så stor skillnad på mindre vikter men när vid högre vikt så spelar alla variabler in.
Värt att notera att jag i mina exempel utgår från en bänkpress i kraftposition där armbågarna inte är vinklade rakt ut.
Postad 19 October 2014 - 13:41
Jag menar att vikten ej ligger i linje med underarmen och istället ligger "bakom" denna. Så mot golvet om enligt dig om jag tolkat dig rätt. Det säger väl sig självt att det då måste ske någon form av kompensering för att vikten inte skall fortsätta bakåt och dunka dig i pannbenet?
Den kan inte åka mot golvet OCH dunka dig i ansiktet samtidigt, det är ju antingen eller.
Dunkar den i huvudet har vikten åkt inåt åt sidan, i golvet har den åkt bakåt. (Ja stången går tvärs över huvudet så då får man den i huvudet men det jag pratar om är handen vart den hamnar, mot huvudet eller mot golvet)
Värt att notera att jag i mina exempel utgår från en bänkpress i kraftposition där armbågarna inte är vinklade rakt ut.
Ju närmre armbågarna är höften desto mer triceps och axlar blir det oavsett om du kör Fals grip eller inte.
Här ger False Grip mer belastning på triceps eftersom handleden är vinklad mot överarmen och trycker då underarmen mot överarmen då triceps syfte är att hålla emot.
Postad 19 October 2014 - 13:54
Den kan inte åka mot golvet OCH dunka dig i ansiktet samtidigt, det är ju antingen eller.
Dunkar den i huvudet har vikten åkt inåt åt sidan, i golvet har den åkt bakåt. (Ja stången går tvärs över huvudet så då får man den i huvudet men det jag pratar om är handen vart den hamnar, mot huvudet eller mot golvet)
Och jag pratar om vikten/stången.
Här ger False Grip mer belastning på triceps eftersom handleden är vinklad mot överarmen och trycker då underarmen mot överarmen då triceps syfte är att hålla emot.
BAM! Nu är du inne på det jag menar.
Eftersom det blir missförstånd på missförstånd i denna text/bildbaserade konversation så tror jag att vi nöjer oss här
Postad 19 October 2014 - 14:00
Och jag pratar om vikten/stången.
Fast när man pratar vinklar och aktiveringar är det oväsentligt vart stång eller vikt går utan det är belastningspunkterna och rörelsen av kroppen man pratar om annars kan beskrivningen bli helt annan.
BAM! Nu är du inne på det jag menar.
Ok, jag trodde vi prata bänkpress inte french press?
Postad 19 October 2014 - 14:14
Fast när man pratar vinklar och aktiveringar är det oväsentligt vart stång eller vikt går utan det är belastningspunkterna och rörelsen av kroppen man pratar om annars kan beskrivningen bli helt annan.
Ok, jag trodde vi prata bänkpress inte french press?
Ok som sagt så kommer vi ingen vart med detta då varken du eller jag kan få fram vad vi menar genom textform till varandra...
Postad 19 October 2014 - 22:43
Sådär brukade jag alltid bänka förut, även om jag inte höll så brett. Mitt enda problem var att jag stötte i klykorna med stången på uppvägen titt som tätt. Har inte tänkt på det innan, men det där tumlösa greppet med vinklad handled gör ju att stången kommer längre in mot ställningen så det kanske var därför jag stötte i klykorna. Man får kompensera genom att lägga sig längre ned på bänken.
Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 19 October 2014 - 22:44.
Postad 21 October 2014 - 19:28
Såg en gubbe göra tre treor på 280 i kvartsböj idag. Han kommer inte djupare för han har något problem med knäet men fan imponerande ändå, lång är han också! Sedan såg jag en kille i min ålder (19) smalbänka 147kg som om det var ingenting. Han tog sedan 150 också men den gick trögt.
Postad 23 October 2014 - 17:26
Var kvar ganska länge och snackade med lite folk som kom precis när jag skulle gå. Ställde mig på vågen också och fick en rejäl chock, 87.5kg sa den. Så mycket har jag aldrig vägt någon gång. Visst, nu var det efter passet och efter proteinshaken men ändå, torr morgonvikt är nog 85 i alla fall.
Postad 23 October 2014 - 22:33
Postad 23 October 2014 - 22:36
Bättre att isbada då?
Postad 23 October 2014 - 22:39
Isbad står inte på tal, haha. Har varit ner i "isvaken" på hotellet i Åre några gånger och det är mycket värre än foam rolling. Jag är ju världen badkruka, badar inte ens på sommaren här i Sverige. Knappt att jag badade då jag var i Australien tidigare i år.
Postad 24 October 2014 - 07:04
Själv har jag nått en personlig framgång, är så fruktansvärd rädd för skador att jag skaffat en PT. En gammal barndomskompis kommer att hjälpa mig online, så känns kanon!
Postad 24 October 2014 - 08:43
Postad 24 October 2014 - 09:04
Jag hade kunnat hjälpa dig irl om du behöver det. Har jobbat endel med instruktioner. Samt jobbat på ett litet gym och instruerat
Tackar, jag har det gärna innestående =).
Postad 24 October 2014 - 18:49
Postad 24 October 2014 - 23:15
Tro inte att jag tar så mycket mer, har tvingats lägga övningen på hyllan ett tag pga knänaNu sitter 110kg. på shrugsstången. Kör 3x8 lugna fina. Känner mig jättestark när jag tittar på den stången, tills jag tittar på Zartocs klipp. Då kommer jag ner på jorden igen.
Postad 25 October 2014 - 14:12
Var ju inget vidare. Men något måste ju ge vika till slut med så extrem belastning kan man tycka.Tro inte att jag tar så mycket mer, har tvingats lägga övningen på hyllan ett tag pga knäna
Postad 25 October 2014 - 14:18
Postad 25 October 2014 - 15:12
Vad är en smithmaskin, och vilken övning med fria vikter motsvarar den?Min filosofi som med alla mindre muskelgrupper (ja i min bok är de en liten muskelgrupp) så är det högrepp med lätt vikt som gäller, avslutar mina axelpass med 3-5 set 20 reppare på 50kg i smithmaskinen axlarna upp till örsnibbarna och micropaus i toppläget
Kör en övning efter ett tips från ett proffs. Utgår med stången med låg vikt från ovan huvudet och "vrider" sedan med armarna rakt ut och upp igen. Tydligen en liten muskel i axelpartiet som är viktig att träna.
Detta och axelpress har sammantaget gett mig en behaglig styrka i axelpartiet. Känner helt klart mindre besvär i vardagslivet tack vare detta.
Ja, min träning handlar ju uteslutande om att mildra symptomen av min whiplash.
Postad 25 October 2014 - 15:32
Denna vecka har bara varit deload och det är rätt skönt. Seg hela tiden.
Postad 25 October 2014 - 15:38
Böj idag för mig. Sov skitdåligt inatt och hade huvudvärk hela morgonen. Slängde i mig en alvedon innan jag gick iväg till gymmet. Blev övertalad att köra tungt. Gjorde ettor upp till 130 och det kändes lätt. Lade på 152.5 för att slå mitt tidigare pr på 150 i högstång med knälindor. Det gick rätt bra, har det på film också men måste bara klippa till längden på klippet. Skulle försöka på 160 sen men hade lastat fel så kom av mig en del. Lastade om, vilade ett tag och försökte men tappade buktrycket på vägen ner så det gick inte alls. Hade jag lastat rätt från början dock så hade det nog gått upp. Jaja...
Efter det tänkte jag att jag skulle göra 5x5 på 120 för det har jag aldrig gjort heller. Gjorde det men det blev 6 reps på sista setet. Efter det så blev det inte så mycket mer gjort, var så jävla slut. Precis hemkommen nu och känns som att jag skulle kunna lägga mig och sova nu direkt.
Postad 25 October 2014 - 17:00
Smithmaskinen är typ en bänkpress i fast ställning.Vad är en smithmaskin, och vilken övning med fria vikter motsvarar den?
Kör en övning efter ett tips från ett proffs. Utgår med stången med låg vikt från ovan huvudet och "vrider" sedan med armarna rakt ut och upp igen. Tydligen en liten muskel i axelpartiet som är viktig att träna.
Detta och axelpress har sammantaget gett mig en behaglig styrka i axelpartiet. Känner helt klart mindre besvär i vardagslivet tack vare detta.
Ja, min träning handlar ju uteslutande om att mildra symptomen av min whiplash.
Jag räknar igentligen bara bröst, rygg och ben som stora muskelgrupper och parar dem alltid med en mindre muskelgrupp, kör tex aldrig bröst och rygg ihop utan alltid, ben och biceps, bröst triceps et.c
De nedre trapzen är svåra att träffa med shrugs, de växer nog bäst ihop med tunga ryggövningar, shrugs tar mest runt nacken på mig
Postad 26 October 2014 - 14:58
Postad 26 October 2014 - 17:21
Jag kör hela konkarongen två dagar i veckan. Vanligen Måndag och Fredag, då hinner musklerna ju vila tre dagar. Ben tycker jag räcker fint med löpning två dagar i veckan och så förstås 3,7 km promenaden varje middag året runt. Ja och så stressar man ju lår och vader rätt friskt mär man tränar ryggen också, på den dår mojängen där man vickar upp och ner med överkroppen. Kanske är min överkropp för fet för mina ben.
Det som inte funkar med min trasiga nacke får jag helt enkelt låta bli. Men det mesta funkar finemang om man bara är försiktig och inte lyfter mer än att man har kontrollerade rörelser.
Redigerat av laddie15, 26 October 2014 - 17:22.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
32 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?