* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34701 svar till detta ämne
Postad 29 oktober 2009 - 09:54
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Boxer vill ha 1995 mot normalt 3795 för sin 1960, http://www.boxer.se/....aspx?page=2027.
För att få den för 1:-, vad är din motprestation?
Som jag skrev några inlägg upp i tråden så erbjuder Boxer HDPVR för 1 kr om man binder upp sig på "Boxer Mix med Canal Digital" i 24 mån för 299 kr/mån. Tyvärr gäller bara erbjudandet till 31/10.
Postad 29 oktober 2009 - 09:58
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Som jag skrev några inlägg upp i tråden så erbjuder Boxer HDPVR för 1 kr om man binder upp sig på "Boxer Mix med Canal Digital" i 24 mån för 299 kr/mån. Tyvärr gäller bara erbjudandet till 31/10.
Ok, fast det är ju lite äpplen o päron. Annan box och markbundet. IPTV-boxen vill dom som sagt ha 1995 för.
Redigerat av tomano58, 29 oktober 2009 - 09:58.
Postad 29 oktober 2009 - 10:12
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Utseendemässigt är de identiska, men innanför skalet finns lite skillnader i processor, minne etc.
Nu är ju frågan vad man lägger in i den utseendemässiga aspekten, men enligt följande sida hos Telia så är 1903 lite mindre i storleken än 1910. 1903: Mått: bredd 252 mm, djup 175 mm, höjd 52 mm 1910: Mått: bredd 252 mm, djup 178 mm, höjd 57 mm Okej, ingen större skillnad, men dock en liten... /Peter Cigéhn
Postad 29 oktober 2009 - 10:15
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Boxen ska enligt uppgift ha 320GB. Standardboxen heter 1903.
Så länge som boxen är "låst" så man inte kan föra över det man spelat in till datorn för backup kommer jag inte lägga ner några stora pengar på en PVR. Några hundralappar kan jag tänka mig att lägga som max om man binder upp sig på något kanalpaket men inte mer. Vill Telia ha mer eller om man bara säljer den mot kontant betalning (3000 kr?) kommer jag skaffa Boxer och deras HDPVR för 1 kr. Kan Boxer fixa till detta priset kan Telia.
Du kan nog vara tämligen säker på att man kommer att erbjuda andra alternativ än bara sälja mot "kontant betalning". Digital-TV och mobiltelefoni-marknaderna är inte så olika och på båda dessa marknader säljs det mesta med någon form av bindningstid eller abonnemang, så varför skulle det bli någon skillnad i det här fallet. Det som vore roligt vore väl om det kom till andra marknader, t ex köp ett drivmedelsabonnemang hos Statoil och få en ny Volvo V70 för 0 kr  /A Nu är ju frågan vad man lägger in i den utseendemässiga aspekten, men enligt följande sida hos Telia så är 1903 lite mindre i storleken än 1910.
1903:
Mått: bredd 252 mm, djup 175 mm, höjd 52 mm
1910:
Mått: bredd 252 mm, djup 178 mm, höjd 57 mm
Okej, ingen större skillnad, men dock en liten...
/Peter Cigéhn
Okej  Men för en betraktare som inte ser boxarna precis bredvid varandra så kommer man nog inte se någon direkt skillnad. /A
Postad 29 oktober 2009 - 10:52
ch3mical
-
ch3mical
-
Rookie
-
7 inlägg
TELIAs hemsida:
SF kanalen är CANAL+ nya satsning och visar det bästa ur Svensk Filmindustris produktion under de senaste trettio åren. Den finns inte med i vårt kanalutbud men en stor del av filmerna som visas läggs upp i programbiblioteket CANAL+ Select.
Nu blir barnen ledsna hemma, inga av barnprogrammen finns i programbiblioteket.
Hur fan kan dom kalla tjänsten Canal+ Total ?
Postad 29 oktober 2009 - 11:47
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Ok, fast det är ju lite äpplen o päron. Annan box och markbundet. IPTV-boxen vill dom som sagt ha 1995 för.
Jag har aldrig påstått att det var för IPTV utan bara att man hos Boxer kan få en HDPVR för 1 kr. Du kan nog vara tämligen säker på att man kommer att erbjuda andra alternativ än bara sälja mot "kontant betalning".
Jag är bara rädd att det blir en sådan prissättning som Comhem har för sin HDPVR. 4.995 kr utan bindningstid eller 3.495 kr med 12 mån bindningstid. Jag hoppas dock på att den blir kraftigt subventionerad i samband med att man binder upp sig. Förslagsvis det jag skrev tidigare: "Stor med Canal+ Total" i 24 mån för 299 kr/mån samt 99 kr kontant för PVR-boxen.
Postad 29 oktober 2009 - 16:11
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Senaste prisindikation för PVR:en hos Telia är ca 2.500 kr utan abonnemang. Låter kanske för bra för att vara sant ?
Postad 29 oktober 2009 - 16:53
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Jag hoppas dock på att den blir kraftigt subventionerad i samband med att man binder upp sig. Förslagsvis det jag skrev tidigare: "Stor med Canal+ Total" i 24 mån för 299 kr/mån samt 99 kr kontant för PVR-boxen. 
Jag håller med dig och jag tror att ett lågt pris i kontant i samband med att man binder sig för 12/18/24 månader ger mycket bättre förutsättningar för att PVR slår genom bland allmänheten. Detta då funktionen i PVR boxen är tyvärr ganska begränsad. Sen var det nån på tråden ovan som jämförde detta med att abonnera på bensinkort och få en Volvo 70 vilket jag inte förstår alls hur den lilnelsen hade med detta att göra. En bättre liknelse hade varit "skaffa ett bensinkort hos oss, du får en hyfsat bil (PVR boxen som är på tal är inte på samma nivå som Volvo 70 är i bilbranschen) sen vidare du måste tanka bilen enbart hos oss, du får inte använda bagagutrymmet, det finns plats för enbart en person i bilen, hastigheten är begränsad,etc,etc" Till en annan fråga kring PVR. En kompis till mig som är ganska insatt i sitt arbete kring frågor som berör PVR och annat, informerade mig att en annan lösning på detta är pågång som skulle underlätta ganska mycket. Redan idag finns en mycket intressant lösning som finns på http://www.teknikked...-p-1146714.html. Dessvärre så är det kanaler som jag inte är intresserad av men han talade om att en paket med europa kanaler på en PVR box med HDMI är pågång med cirka samma vilkor. Är det någon som känner till detta? Tydligen i mellanösten och asien är det ganska vanligt med att man köper en PVR-box med mycket funktioner i och att det ingår abonnemang på 12 månader i priset när du köper boxen. Efter ett år så kan du välja att förlänga, köpa en nyare box eller liknande. Jag vet att i sydeuropa har man börjad med detta redan nu och jag undrar om någon vet om det är något som ni har hört som kan vara aktuellt även i Sverige.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 29 oktober 2009 - 17:07.
Postad 29 oktober 2009 - 16:54
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Nu är ju frågan vad man lägger in i den utseendemässiga aspekten, men enligt följande sida hos Telia så är 1903 lite mindre i storleken än 1910.
Jag som idag har suttit vid en 1903 box kan väl säga att den går mycket snabbare i menyerna och gui:t än 1910. Motorola skriver på att den är dubbelt så snabb som 1910 och jag kan nog bara säga att det är rimligt att den minst är så snabb. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 oktober 2009 - 16:57
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Boxen ska enligt uppgift ha 320GB. Standardboxen heter 1903.
Det stämmer, det har jag skrivit tidigare dessutom. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 29 oktober 2009 - 17:17
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Sen var det nån på tråden ovan som jämförde detta med att abonnera på bensinkort och få en Volvo 70 vilket jag inte förstår alls hur den lilnelsen hade med detta att göra. En bättre liknelse hade varit "skaffa ett bensinkort hos oss, du får en hyfsat bil (PVR boxen som är på tal är inte på samma nivå som Volvo 70 är i bilbranschen) sen vidare du måste tanka bilen enbart hos oss, du får inte använda bagagutrymmet, det finns plats för enbart en person i bilen, hastigheten är begränsad,etc,etc"
Nej du, då läste du nog inte så noga. Jag gjorde ingen så djup jämförelse som du försöker få det till. Jag skrev bara att det vore ju skoj om traditionerna att subventionera hårdvara genom ett abonnemang spred sig till andra branscher och gav ett intressant exempel. Men alla de begränsningar som du räknar upp finns ju faktiskt idag på en V70, du får inte köra snabbare än maximalt 120 km/h, du får inte stoppa in fler än 5 personer (tänk om tv:n var begränsad till att bara fem personer kunde titta på samma tv  ), du kan inte fylla bagageutrymmet hur mycket som helst etc. Och skulle du få bilen för 0 kr av Statoil så kan du ge dig på att den bara gick att köra på deras soppa. Skit samma, det var mer tänkt som en filosofisk kommentar om subventioner, eftersom ju detta nu blev rätt OT. /A
Postad 29 oktober 2009 - 17:48
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Nej du, då läste du nog inte så noga. Jag gjorde ingen så djup jämförelse som du försöker få det till. Jag skrev bara att det vore ju skoj om traditionerna att subventionera hårdvara genom ett abonnemang spred sig till andra branscher och gav ett intressant exempel. Men alla de begränsningar som du räknar upp finns ju faktiskt idag på en V70, du får inte köra snabbare än maximalt 120 km/h, du får inte stoppa in fler än 5 personer (tänk om tv:n var begränsad till att bara fem personer kunde titta på samma tv ), du kan inte fylla bagageutrymmet hur mycket som helst etc. Och skulle du få bilen för 0 kr av Statoil så kan du ge dig på att den bara gick att köra på deras soppa.
Skit samma, det var mer tänkt som en filosofisk kommentar om subventioner, eftersom ju detta nu blev rätt OT.
/A
Lite OT blev det faktiskt. Det var inte meningen att det skulle bli så. Hoppas bara att PVR boxen och erbjudanden som kommer från Telia förmodligen i slutet av november blir ett erbjudande som tilltalar många människor och även underlättar tv-tittandet.
Postad 29 oktober 2009 - 17:51
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Jag som idag har suttit vid en 1903 box kan väl säga att den går mycket snabbare i menyerna och gui:t än 1910. Motorola skriver på att den är dubbelt så snabb som 1910 och jag kan nog bara säga att det är rimligt att den minst är så snabb.
Markus Johansson Telia Kundservice
Ja det var en ruskig tur att Telia väntade in 1963 boxen och inte lyssnade på gnällspikarna som häckar här, för då hade vi haft 1960 boxar, iof tidigare leveranser men trögare boxar istället.
Postad 29 oktober 2009 - 18:00
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Vet inte om det har varit uppe, men den infon jag har fått så kan man bara spela in den kanalen du tittar på!!
Som sagt det kan ju vara fel!
Postad 29 oktober 2009 - 20:11
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Vet inte om det har varit uppe, men den infon jag har fått så kan man bara spela in den kanalen du tittar på!! Som sagt det kan ju vara fel!
Som ADSL-kund kommer man bara att kunna köra en kanal åt gången, dvs spela in samma som man tittar på. Dock kommer man att kunna titta på en tidigare inspelning samtidigt som man spelar in en annan. Detta gäller inte för fiber-lan kunder där boxen kan hantera två kanaler samtidigt, dvs en som man tittar på och en som man spelar in. Visst kan man tycka att det är gammalmodigt för ADSL-fallet, men man kan ju i dagsläget inte komma ifrån att man för de flesta med ADSL bara klarar en kanal åt gången för närvarande. Min gissning är att det kommer att förändras när man går över till MPEG4 eftersom möjligheterna då ökar dramatiskt att köra två SD-kanaler samtidigt. Å andra sidan, så tror jag att väldigt många kommer att uppskatta att i alla fall kunna spela in program när man inte har möjlighet att titta på det, t ex när man är borta eller har gäster. Möjligheten att administrera inspelningarna via Internet är ju också en kanonfunktion när man är på landet, på jobbet etc. En annan funktion som jag också tror att många kommer att uppskatta är ju timeshift som ju gör att du kan "pausa" det du tittar på för att sedan fortsätta när du är klar med telefonsamtalet eller vad det nu var som avbröt dig. /A
Postad 30 oktober 2009 - 02:15
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag som idag har suttit vid en 1903 box kan väl säga att den går mycket snabbare i menyerna och gui:t än 1910. Motorola skriver på att den är dubbelt så snabb som 1910 och jag kan nog bara säga att det är rimligt att den minst är så snabb.
Snabbhet gillar vi.
Redigerat av Manikin, 30 oktober 2009 - 09:34.
Postad 30 oktober 2009 - 08:30
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Pajkastning undanbedes. Håll en god ton.
Postad 30 oktober 2009 - 09:27
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Senaste prisindikation för PVR:en hos Telia är ca 2.500 kr utan abonnemang.
Var kommer denna uppgiften ifrån?
Postad 30 oktober 2009 - 09:47
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Vet inte om det har varit uppe, men den infon jag har fått så kan man bara spela in den kanalen du tittar på!! Som sagt det kan ju vara fel!
Känns väldigt 1900-tal men tyvärr så stämmer det säkert.
Postad 30 oktober 2009 - 11:03
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Håller med. Börjar bli dags för Telia att satsa på VDSL2 eller kraftig fiberutbyggnad. Kopparnätet är dött utan VDSL2.
Postad 30 oktober 2009 - 11:29
Manikin
-
Manikin
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Om så är fallet är det ju skrattretande dåligt och något som jag aldrig skulle betala för.
Postad 30 oktober 2009 - 12:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 531 inlägg
Det har varit uppe tidigare, boxen kan spela in en kanal och du kan titta på en annan kanal eller på inspelat material samtidigt. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 30 oktober 2009 - 13:06
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Håller med. Börjar bli dags för Telia att satsa på VDSL2 eller kraftig fiberutbyggnad. Kopparnätet är dött utan VDSL2.
Ett grundläggande problem i Sverige idag är den regulering som PTS gör, eftersom det hämmar investeringarna. När det gäller kopparnätet så får Skanova bara ta ut ett självkostnadspris av de operatörer som vill nyttja nätet, det gör ju att intresset att investera en massa pengar i kopparnätet i princip blir obefintligt. Självkostnadspriset är det dessutom PTS som sätter enligt vad de tycker är rimligt, det behöver således inte vara samma som det verkligen kostar för Skanova. Övriga nät, t ex fiber, har tillkommit på en konkurrensutsatt marknad och därför gäller inte ovanstående för dessa nät, men nu hotar PTS med att införa samma regler för Skanovas fibernät, då kan ni ju gissa själva hur stor investeringsvilja det kommer att resultera i. Det som är mycket märkligt är att denna reglering inte skulle gälla övriga stadsnät, kabel-tv nät o dyl som ju faktiskt är konkurrenter till Skanovas fibernät. De skulle fortfarande få sätta sina egna priser. Resultatet av detta är att man är försiktig att investera eftersom man när som helst kan vara tvingade att sälja sina tjänster till självkostnadspris... När det gäller PVR på ADSL så tycker jag att det är märkligt att så många är förvånade över att det bara kommer att kunna gå att spela in den kanal som kommer in i boxen. Om man har en ADSL-lina som idag bara klarar en kanal åt gången, hur skulle man då kunna titta på en och spela in en annan, det blir ju totalt två kanaler. Detta kommer som sagt inte att vara en begränsning på fiber och min gissning är att det kommer ändras när man går över till MPEG4 eftersom man då sannolikt kommer att kunna köra två kanaler över ADSL. Det är ju faktiskt en stor grundläggande skillnad mellan IP-TV och övriga broadcast-tekniker och det är ju att bara de kanaler som IP-TV-boxen begär skickas till boxen, medan i t ex DVB-T tar boxen emot alla kanaler samtidigt. /A
Postad 30 oktober 2009 - 13:07
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Det har varit uppe tidigare, boxen kan spela in en kanal och du kan titta på en annan kanal eller på inspelat material samtidigt.
Är det inte så att man även kan titta på en inspelad kanal samtidigt som man spelar in två om man har fiber? Har för mig att det har sagts så tidigare och det skulle i så fall vara jämförbart med tex Boxers tjänst.
Postad 30 oktober 2009 - 13:22
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Är det inte så att man även kan titta på en inspelad kanal samtidigt som man spelar in två om man har fiber? Har för mig att det har sagts så tidigare och det skulle i så fall vara jämförbart med tex Boxers tjänst.
Vilken av Boxers tjänster menar du? Det Marcus skriver är, vad jag förstår, boxens begränsningar och 1960-boxen (som används i Boxers IPTV-tjänst) lär knappast kunna hantera fler strömmar än vad 1963-boxen klarar. /A
Postad 30 oktober 2009 - 13:50
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Vilken av Boxers tjänster menar du?
Det Marcus skriver är, vad jag förstår, boxens begränsningar och 1960-boxen (som används i Boxers IPTV-tjänst) lär knappast kunna hantera fler strömmar än vad 1963-boxen klarar.
/A
Med Boxers tjänster menar jag markbunden tv och IP-tv. Jag tyckte inte att Markus uttryckte sig helt tydligt det var därför jag ville ha detta förtydligat (tycker nog inte att jag blev mycket klokare av ditt svar :-)) . Jag tolkade honom som att man om man tittar på en tidigare gjord inspelning enbart kan spela in en kanal samtidigt, vilket jag inte tror stämmer... Boxers box (Motorola 1960) har 2 "digitala tuners". Jag tolkar det som att man kan spela in två samtidigt som att man tittar på ett tidigare inspelat program (den box jag har för marknätet där man kan göra detta beskrivs ha två tuners). Det är alltså bara en gissning från min sida och kan vara en feltolkning men jag tror inte det. Jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var, så ta det med en nypa salt...) att det inte är boxen som sätter dessa begränsningar utan att det är tjänsteleverantören. Kan det stämma?
Postad 30 oktober 2009 - 13:59
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Marcus säger ju att det går att spela in på en kanal samtidigt som man ser på en annan alternativt ser på något redan inspelat. Då borde det vara leverantörens begränsning som gör att det inte ska gå att spela in två kanaler samtidigt då det faktiskt går att ta emot två kanaler samtidigt, eller hur?
Postad 30 oktober 2009 - 14:21
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Marcus säger ju att det går att spela in på en kanal samtidigt som man ser på en annan alternativt ser på något redan inspelat. Då borde det vara leverantörens begränsning som gör att det inte ska gå att spela in två kanaler samtidigt då det faktiskt går att ta emot två kanaler samtidigt, eller hur?
Japp, han säger ju faktiskt det... men har han rätt? Det tror inte jag. :-) Kommentar Markus? Och även om han har rätt så behöver det ju inte vara leverantören som sätter begränsningen, jag kan ju faktiskt ha fel i min tolkning av två digitala tuners... En "digital tuner" kanske behövs för att titta på redan inspelat material till skillnad från på min box för Boxers marksända material.
Postad 30 oktober 2009 - 20:53
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Det verkar mycket konstig om det skulle vara kablarna som är problemet, men jag ska testa och se. När det gäller grannarna så har jag fått för mig att det inte är så många av pensionärerna i huset som kör med Telias digital-tv (de är sååå nöjd med Comhems analoga skräp).
Helt otroligt men då jag testade att koppla en ny kabel mellan Telia-switchen och digital-boxen fann jag att störningarna försvann direkt! Det måste ha hänt något för cirka en vecka sedan med kabeln jag dragit i golv/lister... vad kan jag inte förstå. Nu måste jag antingen dra om kabeln (cirka 18 meter) eller skaffa trådlöst. Vad har ni för förslag? Är Telias Rucku-lösning något att ha, eller finns det något bättre? Tack! /JW EDIT: syftningsfel...
Redigerat av HemoWest, 30 oktober 2009 - 20:55.
Postad 30 oktober 2009 - 21:02
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Helt otroligt men då jag testade att koppla en ny kabel mellan Telia-switchen och digital-boxen fann jag att störningarna försvann direkt! Det måste ha hänt något för cirka en vecka sedan med kabeln jag dragit i golv/lister... vad kan jag inte förstå. Nu måste jag antingen dra om kabeln (cirka 18 meter) eller skaffa trådlöst. Vad har ni för förslag? Är Telias Rucku-lösning något att ha, eller finns det något bättre?
Tack! /JW
EDIT: syftningsfel...
Kör via elnätet, köp ett par sådana där som är märkt "200Mbit/s".
Redigerat av Unregistered31511, 30 oktober 2009 - 21:03.
Postad 31 oktober 2009 - 01:38
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Jag skrev: ... (t.ex. på fredagskvällarna när Fassbinder's Berlin Alexanderplatz )! Samt efterföljande komediserie!
Jag missade Fassbinders men hann kolla Murphy Brown. Den var så där vidrigt utdragen i sidled som du sa. Jag kollade också på Boxer (T) och där var det ok. Jag tror inte Telia förvränger bilden utan det är nog så att SVT levererar felaktig information till Telia. Jag har fört frågan vidare till SVT. Återkommer här när jag får svar.
Redigerat av ansgar, 31 oktober 2009 - 02:31.
Postad 31 oktober 2009 - 10:01
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Nu måste jag antingen dra om kabeln (cirka 18 meter) eller skaffa trådlöst. Vad har ni för förslag? Är Telias Rucku-lösning något att ha, eller finns det något bättre?
Dra om kabeln är bäst. Fast lite mer jobb kanske...
Postad 31 oktober 2009 - 11:34
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Dra om kabeln är bäst. Fast lite mer jobb kanske... 
Mmmm... jag vet och jag är av samma åsikt. Riktig kabel är alltid bäst men jag har trots allt många lister att sprätta upp.  Det lutar åt att köra via elnät.... har dock ingen erfarenhet av det men vad jag hört så funkar det för många.
Postad 31 oktober 2009 - 12:16
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Även om det är mer jobb så är det värt det till slut. Alla alternativ har sämre driftsäkerhet/större risk för störningar, plus att det kostar mer.
Postad 31 oktober 2009 - 12:38
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Även om det är mer jobb så är det värt det till slut. Alla alternativ har sämre driftsäkerhet/större risk för störningar, plus att det kostar mer.
Kabel är överlägset bäst. Våga vägra trådlöst!
Postad 31 oktober 2009 - 14:06
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Kabel är överlägset bäst. Våga vägra trådlöst!
Jag kom på att ja ju hade två kablar dragna. En var splittad mellan min Tvix och Xbox360. Den andra (som visat sig vara felande) var direktkopplad till Telia Digital-tv-boxen. Jag tog helt enkelt bort splittern och bytte plats på boxen och Tvixen. Vips fungerar båda två. Tvixen verkar inte lika kinkig på störningar och Xboxens uppkoppling använder jag bara för att uppdatera den. Det kan jag ju göra med en separat kabel de gånger jag behöver göra det. Så summa av kardemumman, ingen extradragning behövde göras och allt funkar (än så länge) mycket bra igen. Jippie! Tack alla för era förslag. Och precis som Tomano säger: "vägra trådlöst"!
Redigerat av HemoWest, 31 oktober 2009 - 14:07.
Postad 31 oktober 2009 - 15:50
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Håller med. Det är faktiskt 2010 om några månader. Det är ju bedrövligt att teknikutvecklingen ska gå så otroligt långsamt. Jag tror att problemet är att Telia helt och fullt litar till EN leverantör av utrustning, motorola. Vore det inte bättre om de tydligt specade vad som krävdes för en iptv mottagare och sen skulle vi konsumenter köpa mottagare av vilken leverantör som helst. Kanske tom inbyggt i tvn framöver. Ska Telia fortsätta att låsa kunderna till en specifik leverantör så kommer utveckligen gå l å n g s a m t..
Postad 31 oktober 2009 - 17:51
zimtec
-
zimtec
-
Rookie
-
9 inlägg
Självklart ska man kunna ha kollektivtv kanalerna i botten med ett annat kanalpaket. Skicka mig ett PM med dina uppgifter så ordnar jag detta.
Mvh Johan Hedlund Telia Kundservice
Tack för bra och snabb service! Tänk om kundservicen hade varit på samma nivå, då hade det här forumet knappt behövts  /zimtec
Postad 31 oktober 2009 - 20:24
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Jag ringde kundtjänst nu i veckan och felanmälde min 1510 som har gett upp. Frågade om jag kommer att få en nyare mottagare, det fick jag inte, en uppgradering kostar fick jag till svar.
Men han upplyste mig om den nya boxen som är på väg i slutet av november, han sa att om jag väntar på nya erbjudandet och förlänger mitt abonnemang får jag en sån.
Ska man tolka det som att nya boxen är gratis om man förlänger? Jag frågade för tydlighetens skull om nya erbjudandet gäller befintliga kunder, och fick till svar att det gör det. Låter ju bra
Postad 31 oktober 2009 - 20:36
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Jag ringde kundtjänst nu i veckan och felanmälde min 1510 som har gett upp. Frågade om jag kommer att få en nyare mottagare, det fick jag inte, en uppgradering kostar fick jag till svar. Men han upplyste mig om den nya boxen som är på väg i slutet av november, han sa att om jag väntar på nya erbjudandet och förlänger mitt abonnemang får jag en sån. Ska man tolka det som att nya boxen är gratis om man förlänger? Jag frågade för tydlighetens skull om nya erbjudandet gäller befintliga kunder, och fick till svar att det gör det. Låter ju bra 
Vilken box prata vi om då? 1903 eller 1963
Redigerat av Cambo, 31 oktober 2009 - 20:37.
Postad 31 oktober 2009 - 20:46
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Vilken box prata vi om då? 1903 eller 1963
1963 är det väl den heter, med inspelning.
Postad 31 oktober 2009 - 21:00
erklars
-
erklars
-
Rookie
-
1 inlägg
Vet inte i fall det är rätt tråd för denna fråga så jag chansar,
Jag och min tjej hyrde Twilight HD från telia, jag blev glatt överraskad att det fanns filmer i HD format i biblioteket men till min stora besvikelse när jag knappade in pinkoden och startade filmen så kommer det ingen bild utan extremt laggigt ljud. Har prövat med både 720p och 1080i format. Blev otroligt besviken, skulle ha stuckit och hyrt en blue ray i stället för att slänga bort pengarna på detta sättet. Någon som vet om detta problem?
Mvh ErkLars
Postad 01 november 2009 - 12:19
Sigma78
-
Sigma78
-
Veteran
-
-
2 014 inlägg
Nyinflyttad med Telia Digital-TV och får inte igång följande: 1910-box med HDMI till Pioneer SC-LX81 vidare med HDMI till Pioneer PDP-LX5090H. Har testat alla HDMI-in i receivern, men alla ger till slut bara svart bild. Men som skrivet här innan, bilden finns där fram tills att den "tredje pricken på uppstartbilden blvit gul". 1910-boxen direkt in i TVn fungerar. Andra enheter in i receivern fungerar.
Något tips/lösning på G?
Hur har det gått för dig? Jag har exakt samma problem med min SC-LX71, men med ComHems digitalbox istället för telias. Låter inte helt orimligt att våra problem beror på samma sak.
Postad 01 november 2009 - 13:03
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Håller med. Det är faktiskt 2010 om några månader. Det är ju bedrövligt att teknikutvecklingen ska gå så otroligt långsamt. Jag tror att problemet är att Telia helt och fullt litar till EN leverantör av utrustning, motorola. Vore det inte bättre om de tydligt specade vad som krävdes för en iptv mottagare och sen skulle vi konsumenter köpa mottagare av vilken leverantör som helst. Kanske tom inbyggt i tvn framöver. Ska Telia fortsätta att låsa kunderna till en specifik leverantör så kommer utveckligen gå l å n g s a m t..
Problemet består tyvärr i att det inte finns så många leverantörer av IPTV-boxar. Telia tittar på andra tillverkare, men det finns vad jag förstår bara några stycken. Telia gjorde för ett år sedan tester med Tilgin och det såg nog faktiskt ut som att man skulle köra PVR med deras box, men då sålde Tilgin ut den delen av verksamheten och så var det kört. Ett annat problem är att IPTV inte är standardiserat. Det pågår någon form av standardisering, men innan det är klart kommer det inte att komma så många tillverkare och ingen TV-leverantör är intresserad av att stoppa in en icke standardiserad box i sin TV som kanske inte fungerar hos alla IPTV-leverantörer. Så som med så mycket annat så är det inte Telia som styr över detta och försöker "låsa" kunder till en specifik hårdvara. /A
Postad 01 november 2009 - 13:18
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Japp, han säger ju faktiskt det... men har han rätt? Det tror inte jag. :-) Kommentar Markus? Och även om han har rätt så behöver det ju inte vara leverantören som sätter begränsningen, jag kan ju faktiskt ha fel i min tolkning av två digitala tuners... En "digital tuner" kanske behövs för att titta på redan inspelat material till skillnad från på min box för Boxers marksända material.
Om man lusläser Boxers info så står det att man kan spela in på två kanaler samtidigt. Som jag förstått det kommer man om man har fiber-lan hos Telia, samtidigt som man spelar in en kanal, kunna titta på en annan och då även använda timeshift, vilket i o f s också är en typ av inspelning. Om det är det som Boxer menar när man skriver spela in två kanaler samtidigt vet jag inte. Men hårdvarumässigt har jag svårt att tro att den nyare boxen 1963 inte skulle kunna klara av något som den äldre 1960 kan, så om Boxer verkligen kan ha två "programmerade" inspelningar till samma box samtidigt, vilket jag förstått att Telias lösning inte kommer att kunna, så är det väl leverantörsberoende, men som sagt det vore intressant att veta vad Boxers lösning verkligen kan (om någon nu har har sett deras lösning). Värt att notera är att det ingenstans i manualen för programmeringarna online framgår att man skulle kunna köra två inspelningar samtidigt, så till dess att jag ser någon annan info tror jag nog mer på att det Boxer menar med två samtidiga inspelningar är en inspelning kombinerat med timeshift på den kanal man tittar på. /A
Postad 01 november 2009 - 13:37
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Skriver boxer att du kan göra två samtidiga inspelningar så förstår jag inte varför man skulle tvivla på det. Men om du vill så kan du precis som du säger säkerligen välja att spela in en kanal samtidigt som du kör timeshift på den andra. Precis så fungerar min box hos Viasat (parabol)...
/Fredrik
Postad 01 november 2009 - 16:41
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Skriver boxer att du kan göra två samtidiga inspelningar så förstår jag inte varför man skulle tvivla på det. Men om du vill så kan du precis som du säger säkerligen välja att spela in en kanal samtidigt som du kör timeshift på den andra. Precis så fungerar min box hos Viasat (parabol)...
/Fredrik
Varför jag är skeptisk, jo för att det ingenstans hos varken Motorola eller Boxer framgår att man skulle kunna spela in två program samtidigt (annat än vid timeshift). Motorola skriver "DVR functionality including time shift, recording and viewing separate programs, and instant or scheduled recording." vilket inte jag kan tolka annat än att man kan spela in ett och titta på ett annat. Om man kunde spela in två program samtidigt borde man nog ha formulerat det annorlunda. Dessutom hittade jag detta inlägg i tråden angående Boxers tjänst vilket också "bekräftar" att det inte heller i Boxers tjänst verkar gå att spela in två program samtidigt. "Går att spela in ett pogram och titta ppå ett annat." /A
Postad 01 november 2009 - 17:09
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
De skriver i alla fall själva i klartext att det ska gå: http://www.boxer.se/....aspx?page=2027I faktarutan står att läsa: Fakta Motorola 1960•2 digitala tuners medför att du kan spela in två program samtidigt. •160 GB hårddisk = ca 80timmars inspelning. •Pausa Live-TV. •Möjlighet att fjärrstyra din box via internet från en dator eller mobil! •Serieinspelning och sju dagars programguide.
Postad 01 november 2009 - 17:14
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
De skriver i alla fall själva i klartext att det ska gå:
http://www.boxer.se/....aspx?page=2027
I faktarutan står att läsa:
Fakta Motorola 1960 •2 digitala tuners medför att du kan spela in två program samtidigt. •160 GB hårddisk = ca 80timmars inspelning. •Pausa Live-TV. •Möjlighet att fjärrstyra din box via internet från en dator eller mobil! •Serieinspelning och sju dagars programguide.
Själv är jag lite nyfiken på vad en sån där "digital tuner" i en IPTV-box egentligen är? Mig veterligen så har IPTV-boxar inga "tuners" överhuvudtaget eftersom det inte behövs (såtillvida det inte är hybridbox för DBV-T eller DVB-C). Men jag kan ju ha missförstått nånting fullkomligt här... /Peter Cigéhn
Postad 01 november 2009 - 17:41
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Själv är jag lite nyfiken på vad en sån där "digital tuner" i en IPTV-box egentligen är? Mig veterligen så har IPTV-boxar inga "tuners" överhuvudtaget eftersom det inte behövs (såtillvida det inte är hybridbox för DBV-T eller DVB-C). Men jag kan ju ha missförstått nånting fullkomligt här...
/Peter Cigéhn
Kan ju vara något i mjukvaran.
4 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Baffelväggen
Globe
2025-04-28 19:31:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|