ska testa vidare - hörs nog snart

6 relaterade trådar
Postad 13 februari 2006 - 17:45 ska testa vidare - hörs nog snart ![]() Postad 13 februari 2006 - 17:50 Postad 13 februari 2006 - 18:10 Första inlägget, och ny i forumet som registrerad medlem. Har betat av tråden, och spanat LCD 37:a länge. Bestämt mig efter denna tråd. Topp! Även om inte alla håller sig till trådens mening så är det lite nice med allmän info. Min är som många andras beställd av dustin (Anders från Dustins närvaros förtjänst ![]() För att nyttja bilden så var jag som många andra att uppgradera dvd sidan, så det vart en Samsung DVD-HD850. SÅ vi får se hur det fungerar, den har iallafall hdmi och ska klara 720p och 1080i. Näst fråga blir ljudet, har inte bestämt mig för reciver biten, har en familj som inte diggar stora eller svarta högtalare, små silver eller vita... :| Jaja, det är iallafall off för denna topic. Tack alla som har rattat i tråden. Z. Postad 13 februari 2006 - 18:13
Gjorde det nu och det var väl sparsmakat.. antar att även om jag får det att funka 100% så kommer inte mina önskade features finnas med (läs undertexter... ). Så här långt är Acers egna bäst.. men jag letar vidare.. http://www.media-servers.com/forums är där jag är och gräver. Postad 13 februari 2006 - 18:18 MGK: Om du är grymt kräsen kommer du nog bli besviken på denna TV/skärm. Inte för att jag är besviken, men har man extremt höga krav ska man aldrig tro att man får denna (inkl. MGW) för under 20K när de få övriga 1920x1080 kostar runt 30K. Svärtan är inte alls bra på den här skärmen, och inte verkar det gå att göra så mkt åt den med inställningar heller tyvärr, en inställning för ljusstyrka på bakbelysningen skulle behövas för att ändra detta. Trevlig info för de som tittar på något utan MGW är att los'gigantos sänkt priset på Amoi'en till 23K. BTW. jag kör min TV via VGA från datorn (fick inte DVI att funka utan breda fula flimmer i 1920x1080 med mitt skräpiga Geforce4) och jag tycker kvaliten är riktigt god för en analog koppling. Blir DVI när jag köper ett nytt grafikkort med 2xDVI. Ang. SUBTITLE-knappen på fjärren måste jag nog göra endel besvikna, den spolar rullen om man trycker på den i MGW-läge. Tror den är till för TV-tittande. Som bevis, tryck på subtitle-knappen med analogTV på, inget händer (!?), tryck på texttv, tryck subtitle (!!), förutsatt att kanalen har texttv och textning på kanal 199. Att byta programvara för MGW är inte svarare än att ladda ner något annat program, t.ex. 30 min demo av TwonkyVision, http://www.twonkyvis...load-trial.html, starta programmet, gå till inställningar i MGW välj den nya servern. När ändå MWG är på tal, är det fler än jag som undrar varför allt är numrerat i interfacet men sifferknappar ändå inte fungerar utan ger den där irriterande symbolen för ogiltig knapp? Måste juh vara en bugg, vill inte slita ut styrkorset i förtid för jag har inte sett att fjärren går att köpa löst. Kanske ska göra en backup på knappkoderna till en multifjärr. // rbt Redigerat av rbt, 13 februari 2006 - 18:31. Postad 13 februari 2006 - 18:19
Gå emot strömmen och kom med något konstruktivt då? Tråden är 20+ sidor och svår nog att läsa som den är. Är det inte rätt naturligt vilja slippa läsa samma frågor om och om igen? Just det faktum att samma dialoger upprepar sig gör att tråden ökar ytterligare i storlek, som leder till att ännu färre personer hittar vad de ska i tråden. Och eftersom de vägrar använda sökfunktionen frågar de... samma saker som frågats innan. Det är i det här laget man slutar läsa en intressant tråd pga för mycket brus. Men då missar man ju också den information man vill ha. Så vad göra, som sagt, kom med något konstruktivt om du inte gillar min desktruktiva attityd. Postad 13 februari 2006 - 18:24
Well thank you ![]() Tjusig.. Postad 13 februari 2006 - 20:02 Dítt flimmer beror nog inte på ditt graffe utan på din kabel. Köp en ny, påkostad, på öppet köp och testa. Postad 13 februari 2006 - 20:48
http://www.team-mediaportal.com/) som gör MP till en uPnP-server. Här är forumtråden: http://nolanparty.co...opic.php?t=5828
Det finns en plugin till det trevliga programmet Mediaportal (
Har inte testat den pluginen, men funkar den bra kör jag antagligen den när jag väl har köpt den här tv:n. Postad 13 februari 2006 - 21:32
Hej, jo jag läste Rogrs inlägg och uppskattade det. MEN, vad jag förstår av hans senare inlägg, rätta mig gärna om jag har fel - Roger eller någon annan, så kopplade han in skärmen med DVI. Vad jag efterfrågade var bildkvalitet och upplösningsinställningar när man kopplar md vanlig VGA-kabel, jag menade inte VGA-upplösning. Kanske skulle jag sagt D-sub i stället. Ja, jag har läst hela tråden och nej, ingen har skrivit om skillnaderna på bildkvalitet mellan vanlig datorkoppling och digital sådan. På projektorsidan är det vanligt att billiga projjar lider ganska kraftigt av D-sub inkoppling, förmodligen för att man sparat in på AD-kretsarna. Jag tror att så kan vara fallt med Acern och i så fall måste jag köpa mig en docka /hpe Postad 13 februari 2006 - 21:42
Jag tror han syftar på K-Man som skrev: "Jag har dessutom gjort en snabbtest att koppla upp en laptop via VGA och där verkar upplösningen ta stopp vid 1024x768@60Hz. Alla högre upplösningar ställs automatiskt ned till 1024x768@60Hz. Trist!" Postad 13 februari 2006 - 22:00
Som jag skrev kör jag via VGA, har dock bytt till DVI nu bara för att testa om det blir bättre bild vilket du frågar om. Och vad jag kan se så är det bra kvalite på analog->digital-kretsarna i den här TVn. Är nästan lite besviken att det inte ser mycket bättre ut med DVI nu när jag tagit mig tid att ställa in alla sync polarity, front/back porch osv. efter vad som rekomenderas för LCD i 1920 i den här tumstorleken. Inte för att det var dålig bild innan, utan för att det inte var värt det. Jag har en 19" HP LCD (L1925) som jag kör på till datorn, på den är det svårt att se om det är DVI eller VGA (så länge man håller sig under 75Hz vilket verkar ha med kabeln att göra, 72Hz är ok, 75 ger artifekter) så Acern håller samma mått som en datorskärm i konvertering av analogsignal. // rbt Postad 14 februari 2006 - 00:02
![]() ![]() Postad 14 februari 2006 - 01:09 ![]() Tyvärr gör den höga upplösningen att man vill ha ännu bättre material inte ens en 1.5Gb 720P xvid på 45 mins ser perfekt ut. Nån som har tips på var man kan få tag i lite material med högre bitrate ? Eller några mer coola plugins till MCE ,har inst www.mymovies.name som bland annat fixar så man kan lira .iso filer direkt (använder deamon-tools) Den inbyggda media spelaren i tvn lämnar jag tills dom fixat så att man kan få ut 5.1 ljud och att nån sorts subtitles stöds när man lirar xvid. I övriga nyheter kan jag väl säja att bilden via scart från digtalboxen och dvdn är helt godkända. 1 lysade pixel har jag dock hittat men det syns bara när det är helt svart typ. Ljudet från själva tv hgt får klart godkänt , betydligt bättre än Viewpia LCD 37" och min gamla Philips. Kvar att testa är DVB-T ,innomhusantenn var ingen hit hos mig ny antenn inköpt idag men inte hunnit få den på plats. Sova eller kolla mer tv det är frågan ! Postad 14 februari 2006 - 08:51 Min gamla förstärkare klarar som tidigare omnämnts enbart av en ren Dolby Digital kodad signal och förstår inte en digital Stereo Audio signal. Kom fram till det genom att jag lånade en mera modern förstärkare av en polare igår, å via den blev det ljud ut på nästan allt (obs: nästan). Men ljudet som kom ut var en omkodad signal, alltså de avkodar Dolby Digital och skickar ut 2 kanals stereo via SPDIF. Jag kan nog tänka mig att de fixar så att Dolby Digital å DTS strömmar skickas ut via SPDIF, borde t.o.m. vara lättare än att koda om ljudet till 2-kanals Stereo så som de gör nu. Men vad jag inte tror att de fixar till är att koda om vanligt 2-kanals till Dolby Digital (vilket är vad jag skulle behöva) å skickar ut det via SPDIF. Kontentan är att det är säkert inget fel på TV:n, bara det att firmware'n i MGW (eller om det nu ligger i Servern...) måste fixas för 1:1 genomströmmning till SPDIF. Detta innebär även att jag får börja titta på en förstärkare (men tack å lov så är det bara en stärkare som har allt jag vill ha (för rimligt pris) å den är av märket som jag vägrar köpa så det får bara bli till att vänta...)). Känns hursomhelst trevligt att veta att det inte är något fel på min TV, bara det att de löst det med MGW'en på ett något omständigt sätt som tyvärr inte gagnar mig med en gammal förstärkare... Bortcom; trist med den döda pixeln, hoppas att du sitter tillräckligt långt ifrån för att inte se den. Själv så gjorde jag en granskning av skärmen å var överlycklig när jag kom fram till att där inte var några. Instämmer på att 720 är trist efter att man sett lite 1080 sekvenser... å ja man får mersmak, vill ha bluray/hd-dvd här/nu/idag! ![]() Postad 14 februari 2006 - 09:12
Gäller det även med Powerstrip? rbt, du skriver att du testade med VGA och fick i princip samma kvalitet, vilka upplösningar körde du med VGA-kablen och Acern? Tack /hpe Postad 14 februari 2006 - 09:16
Varför vill du ha ovan funktion? Blir ju inte surround bara för att den kodar signalen till DD. Om den nu skickar vidare DTS/DD strömmar okodade (till receivern) genom spdif så är det ju precis som det ska vara och allt är frid och fröjd... Postad 14 februari 2006 - 09:35 Postad 14 februari 2006 - 09:46
Som vi redan konstaterat så skickar MGW biten enbart ut PCM (stereo) , vad man givetvis vill ha är möjlighet välja om man vill skicka ljudet vidare till stärkaren för avkodning där oavsett vad källan är för format , finnns ju till om med förstärkare som klarar att avkoda mp3 (Harman Kardon). alltså: PCM in --> PCM ut AC3 in ---> DD eller PCM ut DTS in ---> DTS eller PCM ut så funkar ju i stort sett alla vanliga DVD spelare, borde va en enkel option att lägga till att INTE göra nått med ljudet utan bara skicka strömen vidare ut på SP/DIFF. Postad 14 februari 2006 - 09:47
Nu blev jag lite nervös... Vad är perfekt för dig? För mig finns det olika "perfekter". Jag trodde att skärmen skulle klara av att att visa 720p "perfekt" Givetvis så blir bilden bättre med 1080, men vad saknas i 720p bilden för att den ska bli "perfekt"? Vad är perfekt för dig? Hoppas du förstår frågan och inte tycker den är för flummig... /Köper snart en ny TV!! Postad 14 februari 2006 - 10:38
Jag tror han menade att en hemladdad xvid ser dåligt ut som bara är i ca 1.5 gb. tankar man hem en 3bg xvid i 720p så ser du nog mycket mera skillnad. och mycket mera detaljer och allt bli perfekt... typ Postad 14 februari 2006 - 10:45 ![]() Med en vanlig DVD-spelare utan HDMI-utgång (5xx linjer?), skalar Acern då upp upplösningen till 1080? Eller är det spelaren som skalar upp? Blir bildkvaliteten fullgod? Eller gör man en så här högupplöst skärm större rättvisa om man skaffar en DVD-spelare med HDMI-ugång (1080i)? På vilka sätt blir bilden bättre? Om jag vill visa högupplösta stillbilder (8 megapixel) via DVD, måste jag ha en spelare med 1080 HDMI-utgång då för att få bästa bildkvalitet? (Jag vet att jag kan ansluta datorn till Acern, DVI-DVI, och få full upplösning och bra kvalitet men det är en annan femma.) Postad 14 februari 2006 - 10:59
Acern skalar inte upp all media till 1080i. Plattans upplösning är max 1920x1080 och om du sedan kör en dvd film på 720x576 upplösning så sträcker den ut bilden för att alla pixlarna skall visa bild. Annars skulle du få en liten bild i mitten på skärmen. När man labbar med en HTPC kan man stöta på dessa fysiska naturlagar. När det gäller DVD-spelare så vet ju inte den vilken upplösning tvn har. Tv kommer med sin grafikprocessor att fixa till bilden. En HTPC kör en fast upplösning som sedan uppspelar programmen får leva efter. Anledningen till mer pixlar än mediat är att kunna uppskala och att kunna vara lite framtidssäker. Jämför din datorskärm med en vanlig tv. Vilken ger bäst bild? 8Megapixel bilder via DVD är väl en omöjlighet. DVD:n kommer garanterat att trycka ihop bilden till den upplösning som den jobbar med. Idag vanligast med scart/svhs. Fick min Acer för någon minutsedan och har inte testat den ännu. Men jag kan garantera att den gör sig nog allra best med en HD-film i 1080i format som spelas upp via en enhet som levererar ut 1080i. Vanlig DVD förblir nog lika bra som den var 720x576. Redigerat av MGK, 14 februari 2006 - 11:04. Postad 14 februari 2006 - 11:03
Förstår inte riktigt... Menar du att den digitala Acer-tunern inte funkar? Vad jag förstår så har väl många DVD-spelare idag inbyggd digitaltuner, och tillsammans med Acens tuner så borde man väl då kunna spela in en kanal och titta på en annan samtidigt? Utan att ha en separat digitalbox. Postad 14 februari 2006 - 11:13 Vilka mått har lådan som TV levereras med? Kan vara bra att veta. Tack på förhand!! Postad 14 februari 2006 - 11:15
OK. Men kärnfrågorna är: Får jag bättre bild från en vanlig 720x576-film om DVD-spelaren har HDMI 1080i-utgång? Får jag bättre bild vid visning av högupplösta stillbilder på en bränd DVD, om DVD-spelaren har HDMI 1080i-utgång? Om jag inte har t ex HD-film i 1080i-format utan en vanlig DVD-standardrulle, blir bilden alltså inte ett dugg bättre på Acern då än på en 1376x1024-skärm? Postad 14 februari 2006 - 11:20
HDMI 1080i än vad ? Bättre än Svhs = ja Scart = ja DVi = HDMI i princip. Bäste bild ges när man inte blandar in brus. I detta fall kan det inte bli bättre än orginalupplösningen. Postad 14 februari 2006 - 11:21
Vilka DVD-spelare har en digitaltuner..... tror ingen! Postad 14 februari 2006 - 11:22
Den är 380x1310x890mm Postad 14 februari 2006 - 11:39
Ok tror jag fattar.. men då är det som du säger en ny stärkare som du behöver. Finns liksom ingen vits att komprimera om en stereo signal till Dolby Digital. Men sjävklart ska det vara så att DTS in DTS ut, DD in DD ut, PCM stereo in PCM stereo UT etc... sen om man vill lägga på ngn DSP effekt på tex PCM Stereo som Pro Logic för att få "surround" är ju en annan sak... Postad 14 februari 2006 - 12:40
Jag tror det här är en fråga om vilken apparat som har dom bästa bildbehandlingskretsarna. Dvs köper du en riktigt fin DVD-spelare som är duktig på att skala så kommer bilden bli bättre om du kan skala i bilden i DVD-spelaren och mata skärmen med en 1080i-signal eller liknande. Annars kommer som sagt skalningen att ske i skärmen. Frågan är alltså egentligen omöjlig att svara på och beror helt och hållet på hur bra DVD-spelare du har. Tumregeln är fortfarande att inga kretsar i världen kan återskapa information som inte finns från början. Alltså kommer det i princip inte att vara någon skillnad i kvalitet mellan skärmar som har högre upplösning än originalet. Det konkreta svaret är alltså att det finns inget som säger att en vanlig DVD-film ska se bättre ut uppskalat till 1920x1080 än uppskalat till 1280x720 eller 1376x1024 (vad är det för upplösning egentligen?). Kan man undvika att över huvud taget skala om bilden får man ofta bäst resultat men jag rekommenderar ingen i dagsläget att köpa en så här pass dyr skärm som endast är optimerad för SD-material. Postad 14 februari 2006 - 13:18
Tvns grafikprocessor är AO. .... tjo ho har testat uppskalning men vem vill påstå att det blir bättre bild..... det som sker är helt enkelt en interpolering. Jag har jämfört och skillnaden är så liten så det inte är värt besväret att uppskala en DVD-film. Jag vill ha högupplösning för HD-maerialet som kommer. Postad 14 februari 2006 - 14:18
Nej precis..... jag tror att du cosmicp blandar ihop saker här. Digitalavkodare för digitaltv finns (vad jag vet) bara som separata boxar eller inbyggda i en del olika TV-modeller plus i den uppsjö av varianter som finns till PC (HTPC). Den bild som tunern i TVn kan plocka ut (från den marksända digitaltvn, jmfr Boxer) matas alltså bara till TVn. Eventuellt (borde väl vara lag?) så klarar den av att mata ut digitalt ljud till en surroundförstärkare. Jag har aldrig sett eller hört att en DVD-inspelare (en DVD-spelare har väl ingen tuner alls..??) skulle ha inbyggd digitaltuner, dock kan jag hålla med om att det skulle vara najs. Hemma sitter jag ännu med en hederlig gammal CRT och följer denna tråd med intresse. Sannolikt blir det en 37" Lcd med digitaltuner, samt en separat digitalbox (bredbandstv) som jag matar min 530S DVD-HDD inspelare med. Postad 14 februari 2006 - 14:34 ![]() Klart det finns dvd-spelare med inbyggd digital-TV tuner!! BBK/OPPO DV971DT (Hemmabiobutiken) är en av dem. /Andreas Redigerat av Unregistered5480a0bb, 14 februari 2006 - 14:35. Postad 14 februari 2006 - 14:51
Då får jag kapitulera, men jag har inte sett något "vanligt" märkte. Hade tänkt lägga in en fallskärm att det skulle kunna finnas något uddamärke, typ KISS eller så. Det finns iallafalll inte många, men behovet ökar och visst skulle jag vilja ha en digitaltuner i min HDD-DVD oxå, men då gäller oxå att funktioner och kvalitet är på topp. Var själv inne på någon variant av KISS pga alla möjligheter, men det föll på all småfel som de verkar ha. Postad 14 februari 2006 - 16:37
Snälla.. det måste vara ett mistag att ta fram en sådan produkt. Tror att han som startade DVD-spelare med DVB-T i denna tråd skrev fel. Hur vanlig är denna ? Säker urkass som alla andra "friamottagare" Postad 14 februari 2006 - 17:04
Han menar väl DVD-brännare med DVB-T Postad 14 februari 2006 - 17:46 JÄTTE OT, men ingen ny info angående om Dustin får sälja Amoi? Postad 14 februari 2006 - 19:22 JÄTTE OT, men ingen ny info angående om Dustin får sälja Amoi? Och lite mer on-topic, kommer Dustin ta in DTV versionen av Acern? Vill inte ha mediagateway. Postad 14 februari 2006 - 20:59 Packade upp min idag och vart förvånad över hur stor en 37:a är ![]() Jag gillade designen! Fjärren funkar ok, men diggade inte att de 4 riktningsknapparna runt OK knappen e så klena! Bilden är .. jag har pissig analog kabel, de ska gräva om kablaget i området för de är så dåliga, ringer och felanmäler 1gg veckan för att få fart på dem, och de är i området 1gg i veckan för att skruvva på alla stärkare ![]() Har inte fått min nya dvd, samsung dvd-hd850, kommer imorgon, men körde via xboxen på scart4 och inget mer med det.. HALLÅ! vilken bild!! MGW funkar finfint för mig, mappat in mp3+bilder+filmer, dock funkar inte ISO!!! dåligt! men avi filmerna blir klockrena! Fast sega blädringar trots kablat nät, xboxen och mediacenter är 10ggr snabbare.! Återkommer med mer efter dvd'n har landat. Postad 14 februari 2006 - 22:14
Det du beskriver är definitionen av uppskalning. ![]() Man har en bild med en viss upplösning och vill visa den på en panel med högre upplösning. För att inte få en liten bild mitt på panelen med svarta fält omkring får man interpolera. Det är just detta som är uppskalning. Sen är det klart som korvspad att detta kan göras olika bra vilket är en anledning till varför folk investerar i bra uppskalande DVD-spelare: de är bättre på att skala bilden än deras TV-apparater. Om det kan få en DVD att se bättre ut än originalet är ju givetvis subjektivt. Personligen skulle jag ge ett rungande JA som svar på frågan. Med rätt videoprocessor eller mjukvara I HTPCn kan man få bilden att se mycket bättre ut än originalet. Speciellt om vi snackar offlinebearbetning så finns det jäkligt mycket att kräma ur en vanlig DVD. "Kan man undvika att över huvud taget skala om bilden får man ofta bäst resultat men jag rekommenderar ingen i dagsläget att köpa en så här pass dyr skärm som endast är optimerad för SD-material." Lite svårt, finns ingen digital display där man kan undvika att skala om DVD-filmer ju. Postad 14 februari 2006 - 22:23 MGW'n går att få lite bättre fart på med annan server, men XBOX eller PC kommer nog alltid vara bättre. Precis som många säger om KISS, de funkar, är smidiga, framförallt slipper man trassel med kablar, program osv. (man kan t.o.m. installera en UPnP-server i sin Router och/eller NAS-produkt och slippa ha datorn på.) men man sitter i händerna på utveckarna av firmware. En fråga, om man sitter på en gammal Xbox, hur kopplar man den till TVn? Får man hålla sig till tåls med ett komponentkabelkit (Xbox-kontakten ser retsamt mkt ut som en HDMI)? Blir mkt kablar till TVn, synd att man har grannen eller toan på andra sidan väggarna som aspirerar på att bära TVn :/ // rbt Postad 14 februari 2006 - 22:59 Men vad gör det komponent 1080i på acer'n kommer nog va sweet... =) (väntar på min tv!! 14 feb kl 13:21 Dip Solna1, Försändelsen har ej kunnat levereras. Posten arbetar nu med att åtgärda det inträffade.) /mvh watz Postad 15 februari 2006 - 06:53 ![]() Någon som vet var man kan titta på en sådan runt stockholm i närheten av Sergel? Postad 15 februari 2006 - 08:28
Intressant. Hur lyckades du med det för jag får som andra endast 1024x768. ![]() Postad 15 februari 2006 - 10:54 Den inbyggda DVB-T funkar si så där.. horisontella zickzack i bland. Annars helt ok. Men den riktiga wow känslan har inte infunnit sig. Men med rätt DVI kabel så kanske det är helt grymt. Postad 15 februari 2006 - 11:12 Kan någon ta måttet på enheten utan att räkna med foten. Man är ju lite nyfiken på hur mycket den eventuellt sticker ut från väggen om man nu hänger den där. Postad 15 februari 2006 - 11:29
Det är med foten den är 285mm djup. Annars är den 210mm utan. Postad 15 februari 2006 - 11:30 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |