Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 June 2010 - 21:11

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Jag hade kört på Gel-acken.
När det gäller att ladda dem kan du ju köpa en MC-laddare?

Biltema har liknande typ av blyackar som jag hittat, men som jag fattat det så är det ganska krångligt att ladda dessa.

Det stämmer bra att Biltemas katalog är bra mycket bättre än hemsidan. Där hittade jag nu ett MC-batteri på 8Ah som skulle fungera bra till mitt bygge. Det är ett så kallat GEL-batteri. Vad skulle ni valt. 7,2Ah Blyack eller 8Ah MC-batteri GEL. Om det är dyrare spelar mindre roll då det viktigaste är att det är bäst lämpat.

Postad 18 June 2010 - 22:20

Unregistered0a7b6a4d
  • Unregistered0a7b6a4d
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Blev ett 8Ah MC-batteri samt en sån smartladdare. Verkar funka bra, allt ligger dock fortfarande på golvet och spelar.

Postad 21 June 2010 - 01:22

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Tänkbar idiotfråga igen. Hur pass lidande kommer batteritiden bli om jag väljer att köra 91dB-högtalare istället för 93?

Postad 21 June 2010 - 01:33

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Beror på hur man ser det, man kan spela längre tid vid samma volym med 93dB-högtalarna.

Postad 22 June 2010 - 02:36

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hej! skulle behöva lite hjälp med ett strandstereo bygge. Jag har ett par 5.25" element med impedansen 4Ohm. Det är det jag vet om elementen, de kommer nämligen från Volvos test skrot binge. Vad ska man ha för volym på lådan till elementen? Vill ha en så liten storlek som möjligt.
Sen har jag extra mini diskanter(1" kanske) ska man montera dessa också. Tänkte driva lådan med en gammal volvo stereo och ett mc batteri står för strömmen. Vad tror ni?

Postad 22 June 2010 - 12:57

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Hellu, dags å dra igång bygge nr 2 inför festivaler i sommar. Har ju en lite mobil rackare som jag byggde ihop förra året baserad på TA2020. Ska försöka posta lite bilder på den senare.

Har nu införskaffat mig en TK2050 som jag tänkte bygga en lite större låda med.
Det jag främst är ute efter nu är billiga högtalare med hög känslighet, minst 95dB. Några tips? Begagnat går mer än bra :) 6x9" - 8".

Postad 22 June 2010 - 13:02

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Hellu, dags å dra igång bygge nr 2 inför festivaler i sommar. Har ju en lite mobil rackare som jag byggde ihop förra året baserad på TA2020. Ska försöka posta lite bilder på den senare.

Låter intressant, fixa bilder pronto!
Tips på var man kan leta begagnade högtalare överlag förresten? Om det finns något forum eller så.

Postad 22 June 2010 - 22:33

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Att använda spånskiva som låd material? Vad tror ni? Ska stadga upp lådan i hörnen också. Blir 5 liter bra till 5.25"?

Postad 24 June 2010 - 11:51

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Har laddat ner Basta och pillat lite. Förstår inte ett jota, förstås..

Vad bör jag ha för liter på dessa http://www.netonnet....ents/DCX165.pdf per högtalare? Vet att dontpanic körde på 10l men det kanske är någon annan som har en annan åsikt? Ska man kanske skita i att porta om man vill ha ner storleken på lådan?

Postad 24 June 2010 - 12:30

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Att använda spånskiva som låd material? Vad tror ni? Ska stadga upp lådan i hörnen också. Blir 5 liter bra till 5.25"?

Spånskiva är värdelöst, likaså mdf. Det är utomhusprylar vi pratar om och ska den dessutom vara på festival där det finns fukt på nätterna så är spånskivor som svampar... Kör på formplywood och behandla ändträet med något fuktavvisande.

Har laddat ner Basta och pillat lite. Förstår inte ett jota, förstås..

Vad bör jag ha för liter på dessa http://www.netonnet....ents/DCX165.pdf per högtalare? Vet att dontpanic körde på 10l men det kanske är någon annan som har en annan åsikt? Ska man kanske skita i att porta om man vill ha ner storleken på lådan?

Japp, en sluten låda är alltid mindre än den med port (rätta mej om jag har fel). För att räkna ut volym laddar du lämpligast ner WinISD och matar in dina parametrar och klurar till en bra ljudkurva efter elementets rekommenderade frekvensomfång.

Redigerat av euf0ria, 24 June 2010 - 13:47.

Postad 24 June 2010 - 20:03

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Spånskiva är värdelöst, likaså mdf. Det är utomhusprylar vi pratar om och ska den dessutom vara på festival där det finns fukt på nätterna så är spånskivor som svampar... Kör på formplywood och behandla ändträet med något fuktavvisande.

Okej :) Är i princip klar med lådan nu, det återstår lite färg i princip. Annat material än spånskiva får bli till 2.0 om den nuvarande går sönder. Min är oerhört budget och hade allt jag behövde förutom batteri hemma, kan lägga upp en bild när den är klar.

Postad 24 June 2010 - 23:39

Unregistered493c6698
  • Unregistered493c6698
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu har jag då byggt klart min strandstereo! Ville hålla så låg budget som möjligt så det blev jula högtalare som jag hade sen tidigare och köpte ett beggat biltema slutsteg. Materialet som jag använde var formplyfa. Batteriet hade jag sen tidigare, 17Ah MC batteri.

Men då undrar jag, hur länge kan jag tänkas spela med detta?
6x9 är på 300W(säger inge) och har 40Ohm tror jag. Slutsteget är ett 4-kannaligt och ger 4x60W, använder endast 2 kanaler. Vad tror ni om speltiden? Har tyvärr ingen multimeter som klarar av och mäta amperen.. :/ Kanske ni behöver mer information, säg till isåfall.

Säg till om ni vill se bilder på pjäsen :)

(förlåt om det blev lite luddig text, är trött men hoppas ni förstår ändå)

Postad 25 June 2010 - 13:06

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Nu har jag då byggt klart min strandstereo! Ville hålla så låg budget som möjligt så det blev jula högtalare som jag hade sen tidigare och köpte ett beggat biltema slutsteg. Materialet som jag använde var formplyfa. Batteriet hade jag sen tidigare, 17Ah MC batteri.

Men då undrar jag, hur länge kan jag tänkas spela med detta?
6x9 är på 300W(säger inge) och har 40Ohm tror jag. Slutsteget är ett 4-kannaligt och ger 4x60W, använder endast 2 kanaler. Vad tror ni om speltiden? Har tyvärr ingen multimeter som klarar av och mäta amperen.. :/ Kanske ni behöver mer information, säg till isåfall.

Säg till om ni vill se bilder på pjäsen :D

(förlåt om det blev lite luddig text, är trött men hoppas ni förstår ändå)

Till :P

Postad 25 June 2010 - 17:59

Unregistered493c6698
  • Unregistered493c6698
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Till :P

Bilder kommer efter midsommar :D Idag ska den ######t testas :rolleyes:

Btw, GLAD MIDSOMMAR och hoppas det dunkas lite här och var :(

Postad 27 June 2010 - 01:30

Unregisteredfe8c8ef7
  • Unregisteredfe8c8ef7
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej, har just planerat mitt egna bygge. Tanken är att göra en relativt liten låda, ska även vara lätt och ska ekonomiskt sätt vara billig.

just köpt mig en: http://cgi.ebay.com/...ewI...s=I&otn=1
TA2020 20WX2 Class T Amp Mini HI-FI Stereo Amplifier wh

2st 6'9

MC batteri, gel 12v

Lådan vet jag inte riktigt ännu vad den ska byggas av. För som sagt är vikten och storleken rätt viktigt. Plexiglas ligger i tankarna...

140:- för Tampen
200.- för 2st 6'9
Batteri ännu inte inhandlat (200-300)
lådmaterial, tar de som finns hemma.

Men de jag är nyfiken på är Tampen, någon som har någon erfarenhet av TA2020 kortet i Tampen??
Och även fundersam om jag behöver något mer till högtalarna, så som filter osv (inte så insatt i den delen)

Postad 27 June 2010 - 20:29

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej, har just planerat mitt egna bygge. Tanken är att göra en relativt liten låda, ska även vara lätt och ska ekonomiskt sätt vara billig.

just köpt mig en: http://cgi.ebay.com/...ewI...s=I&otn=1
TA2020 20WX2 Class T Amp Mini HI-FI Stereo Amplifier wh

2st 6'9

MC batteri, gel 12v

Lådan vet jag inte riktigt ännu vad den ska byggas av. För som sagt är vikten och storleken rätt viktigt. Plexiglas ligger i tankarna...

140:- för Tampen
200.- för 2st 6'9
Batteri ännu inte inhandlat (200-300)
lådmaterial, tar de som finns hemma.

Men de jag är nyfiken på är Tampen, någon som har någon erfarenhet av TA2020 kortet i Tampen??
Och även fundersam om jag behöver något mer till högtalarna, så som filter osv (inte så insatt i den delen)

Bra pris för ett 2020 chip, jag är också inne på det men tänkte bygga eget från 41hz.
Datablad på just tripath 2020 hittar du här : http://www.kafka.ele...path/TA2020.pdf

Bygg lådan i trä är mitt tips, plyfa eller mdf eller som sista utväg spån, plexi kommer nog bli knöligt.

Postad 28 June 2010 - 19:23

Lennan
  • Lennan
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tjena allesammans.

HAde tänkt bygga mig en strandstereo baserad på en Leipai-förstärkare jag beställt från ebay.
Fick hem förstärkaren idag och har lite frågor och funderingar...

För det första saknades rca-3,5mm kabeln :rolleyes:
När jag sedan kopplar på 12V och mäter med voltmeter så matas den med 12V både vid ON och OFF på förstärkaren. (ska förstärkan matas med 12V konstant? är on/off isf alltså kopplad till någon mute-funktion?)
Noterbart är att den blåa lysdioden inte heller lyser.
Tyckte detta verkade skumt och skruvade upp den lilla lådan.
Ser till min förvåning hur många komponenter som saknas (eller bygger dom nån annan förstärkare på samma modell av kretskortet och därför inte använder samma komponenter?)
http://i48.tinypic.com/fxb7ns.jpg
http://i48.tinypic.com/33cavlz.jpg (ps. inte jag som böjt kylflänsen :unsure: )
(bilder tagna med mobilkamera)

Har mailat säljarn om detta och även frågat om kopplingschema, men vem vet om man får svar från hongkongerna...

Har inte haft tid att fixa en rca-3,5mm kabel än så har inte kunnat testa mer än strömförsörjningen.
Men får fixa imorgon och hoppas på det bästa :)

EDIT: Fick igång den nu, eller den började lysa iaf, byte poler på matningen :D
Hoppas inget har tagit skada, men är fortfarande fundersam på komponenterna. Fixar en audio-kabel imorgon iaf så man får testa skiten haha.

Redigerat av Lennan, 28 June 2010 - 19:54.

Postad 28 June 2010 - 20:09

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Det är en Kina-kopia så, gillar märkningen: 550W peak/20Wrms.

När det gäller komponenterna så händer det ofta att man inte sätter dit alla, de kanske inte behövs, eller behövs för en annan modell.
Var mäter du 12V? Den drivs av en nätadapter antar jag, och den kan du inte stänga av med förstärkaren.

Postad 28 June 2010 - 21:17

Lennan
  • Lennan
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Det är en Kina-kopia så, gillar märkningen: 550W peak/20Wrms.

När det gäller komponenterna så händer det ofta att man inte sätter dit alla, de kanske inte behövs, eller behövs för en annan modell.
Var mäter du 12V? Den drivs av en nätadapter antar jag, och den kan du inte stänga av med förstärkaren.

Tack för svaret :)

Självklart mätte jag över nätadaptern dum som man är. Får se om man sätter en brytare på matarkabeln senare, alt. lödar på skiten på kretskortet. Aja, kan komma med bilder när man börjar få ihop det. :unsure:

Postad 29 June 2010 - 00:06

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Vad behöver jag för laddare till det här batteriet:
http://www.kjell.com...055000,14057500

Funkar det med en vanlig bilbatteriladdare? Och var hittar jag kabelskor som passar?

Postad 29 June 2010 - 16:16

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Vad behöver jag för laddare till det här batteriet:
http://www.kjell.com...055000,14057500

Funkar det med en vanlig bilbatteriladdare? Och var hittar jag kabelskor som passar?

Jag skulle kört på det iaf :)

Postad 30 June 2010 - 22:51

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Nu äntligen har man tid att ladda upp lite bilder.. Detta var förra årets "mini" bygge.
Har beställt nya 4" koax-bilhögtalare som ska ersätta dessa.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.JPG   281.76K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.JPG   269.42K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  3.JPG   314.04K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  4.jpg   315.66K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  5.JPG   357.78K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  6.JPG   302.97K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  7.jpg   140.33K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  8.jpg   144.94K   0 Antal nerladdningar

Postad 01 July 2010 - 22:08

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Oj, bilderna blev lite stora, trodde jag minskade ner bilderna tillräckligt.

Japp, en sluten låda är alltid mindre än den med port (rätta mej om jag har fel). För att räkna ut volym laddar du lämpligast ner WinISD och matar in dina parametrar och klurar till en bra ljudkurva efter elementets rekommenderade frekvensomfång.

Hmm, känner mig dummare än sågspån! Men de där pgrm säger mig nada :)
Vet inte vad hälften av värdena betyder eller än mindre vart jag hittar dem.
Sitter iaf med dessa https://www.prisjakt...kt.php?e=194880. Kan någon säga mig vad en bra ungefärlig volym på låda skulle bli? Går alldeles utmärkt att bara höfta något :unsure: tacksam för svar.

Postad 01 July 2010 - 22:54

Swagy
  • Swagy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jahapp, då var de dax för mig att försöka mig på att bygga en festivalblaster. Jag är ungefär definitionen av nybörjare med sånthära förutom lite forumskummande. För tillfället har jag 2st 260w högtalare av okänt märke och ingen aning om vilken ?x? de är, helt oanvända och relativt nya.

Jag har ungefär 2 veckor på mig att få klar boxen och vill ha hjälp med länkar på exakt vad som är vettigt att inhandla för så mycket ljud och så lång batteritid som möjligt för under 2000kr.

tack på förhand. Mvh Swagy

Postad 03 July 2010 - 13:38

Lennan
  • Lennan
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Mina saker jag ska montera i en låda, ska även fixa ett batteri

Postad bild

Postad 04 July 2010 - 14:27

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Jahapp, då var de dax för mig att försöka mig på att bygga en festivalblaster. Jag är ungefär definitionen av nybörjare med sånthära förutom lite forumskummande. För tillfället har jag 2st 260w högtalare av okänt märke och ingen aning om vilken ?x? de är, helt oanvända och relativt nya.

Jag har ungefär 2 veckor på mig att få klar boxen och vill ha hjälp med länkar på exakt vad som är vettigt att inhandla för så mycket ljud och så lång batteritid som möjligt för under 2000kr.

tack på förhand. Mvh Swagy

Tjena.
Börja med att investera i en AMP6-BASIC ifrån www.41hz.com
Om du efter det vill hålla dig under 2000 kr så lär du skrammla delar utav kompisar osv.

Postad 04 July 2010 - 21:50

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hade hoppats på att bygga min stereo i 9mm plywood, men det går inte att få tag på här i stan. Så nu har jag 7mm eller 12mm att välja på. Gissar på att 7mm blir för klent eller? trist att stereon blir större och tyngre för att man inte kan få tag på ordentligt trä..

Postad 05 July 2010 - 18:20

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej!
Tänkte kolla om någon här vet vilket typ av batteri som skulle passa mitt kommande bygge. Tänkte driva två 6x9 och ett bilslutsteg. Ett mc gel-batteri 12ah?

6x9 http://www.netonnet....es/122998.4695/

Slutsteg http://www.netonnet....60/123002.4697/

Och så skulle jag på något enkelt och smidigt sätt vilja kunna köra på 230v. Kan man ha en laddare inbyggd och kopplad till batteriet hela tiden? Så att det bara är att plugga in sladden i väggen när man vill köra på 230v?

Laddare http://www.clasohlso...px?id=147801839

Redigerat av Roothpest, 06 July 2010 - 03:08.

Postad 06 July 2010 - 16:50

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0
Hej hopp igen. Tänkte bara att jag skulle visa upp min kreation och bidrag till denna typ av stereo. Kom nyss hem från Peace And Love festivalen där den gjorde sitt jobb med bravur. Den bygger på en AMP6-Basic förstärkare, fyra stycken koaxialhögtalare (serie för 8ohm) och drivs av nio stycken R20 batterier (D). Hittills har vi nog spelat mellan 25 och 30 timmar utan att byta ut den första uppsättningen batterier! Bild:
Postad bild

Lite mer info finns också i mitt blogginlägg om skapelsen!

Postad 06 July 2010 - 18:48

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej hopp igen. Tänkte bara att jag skulle visa upp min kreation och bidrag till denna typ av stereo. Kom nyss hem från Peace And Love festivalen där den gjorde sitt jobb med bravur. Den bygger på en AMP6-Basic förstärkare, fyra stycken koaxialhögtalare (serie för 8ohm) och drivs av nio stycken R20 batterier (D). Hittills har vi nog spelat mellan 25 och 30 timmar utan att byta ut den första uppsättningen batterier! Bild:
Postad bild

Lite mer info finns också i mitt blogginlägg om skapelsen!

Snygg. :o

Det lönar sig att köra T-AMP.

+ För campnamnet!

P&L hade ju förbud mot stereo på annat än alkaliska batterier.

Såg du några som trotsade det?
Hur gick det för dem?

Redigerat av EyEr0n, 06 July 2010 - 19:00.

Postad 06 July 2010 - 19:27

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Snygg. :o

+ För campnamnet!

Hur gick det för dem?

njae, det var svårt att trotsa för det som inte var tillåtet upptäcktes oftast vid visiteringen när man kom till campingen. Såg väldigt få hembyggen (endast ett par stycken), men en bjässe med 6x9or hade smugit sig in men jag utgår från att den drevs på mindre blyackar eller några andra celler (såg när den laddades) och att de charmat vakterna (trotsallt var det bara bilbatterier (/"liknande") som utryckligen förbjudits). Annars kan jag nog påstå att min var bland de som lät absolut bäst/högst. Såg en ION block rocker bäras iväg av ett par vakter också, men på vilka grunder den baslag-tagits vet jag ej.

Postad 06 July 2010 - 21:23

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Vad mäter monstret? :wub:

Ser riktigt bra ut. Min blir ju något större tyvärr, och tyngre. Valde att köra på 6.5or tillslut och till det ett 12Ah-batteri från Kjell.
Men hur fixade nyckelgrejen? Är det mer omständigt än att köra en vanlig strömbrytare? Länka gärna vilka komponenter du använde.

Hur funkar det att köra dubbla koaxialer i samma kammare förresten? Kan de inte störa ut varandra? Eller kör du en och samma kammare för allt?

Skulle vara kul om folk kunde fixa videos på sina stereos också. Nog för att det inte visar speciellt mycket. Men kan vara kul ändå :o

Postad 07 July 2010 - 17:18

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Det är med sorg jag läser att flera festivaler har förbud mot hemmabyggen som drivs av bilbatterier eller motsvarande. Detta gäller både Arvika, P&L och Emmaboda. Konstigt att alla för in sådan regler samtidigt. Eller har det varit så innan bara att man inte har sett det?
Undrar vad andledningen är? Kan ju inte vara för att det stör. Man åker ju inte på festival för att ha det lugnt och stilla. Stora ljudanläggningar brukar vara väldigt uppskattat av folk på campingen. Vet inte hur stora dansgolv vi haft utanför vårt tält. säkert 60-70 pers. Kanske är det det som är problemt....stora folksamlingar på campingen? Eller stjäl det uppmärksamhet från artisterna. Verkar långsökt. Förstår att det är jobbigt att ta hand om kvarlämnade bilbatterier. Vissa tar ju med 6-7 skrotbatterier som sedan dumpas när de är slut. Inte ok så klart. Iofs inte miljövänligt med alla engångsbatterier som kastas överallt heller. Eller är det batterisyraolyckor man är rädd för? Funderar på om det har varit någon incident av något slag på någon festival förra sommaren som gjort att de flesta festivaler nu tagit det här steget.
Tråkigt är det i alla fall.

Blir helt klart en utmaning att bygga strömsnålt i framtiden. Solceller är kanske en väg att gå :D

Redigerat av klejb, 07 July 2010 - 17:47.

Postad 07 July 2010 - 18:31

Alferd Packer
  • Alferd Packer
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Det är med sorg jag läser att flera festivaler har förbud mot hemmabyggen som drivs av bilbatterier eller motsvarande. Detta gäller både Arvika, P&L och Emmaboda. Konstigt att alla för in sådan regler samtidigt. Eller har det varit så innan bara att man inte har sett det?
Undrar vad andledningen är? Kan ju inte vara för att det stör. Man åker ju inte på festival för att ha det lugnt och stilla. Stora ljudanläggningar brukar vara väldigt uppskattat av folk på campingen. Vet inte hur stora dansgolv vi haft utanför vårt tält. säkert 60-70 pers. Kanske är det det som är problemt....stora folksamlingar på campingen? Eller stjäl det uppmärksamhet från artisterna. Verkar långsökt. Förstår att det är jobbigt att ta hand om kvarlämnade bilbatterier. Vissa tar ju med 6-7 skrotbatterier som sedan dumpas när de är slut. Inte ok så klart. Iofs inte miljövänligt med alla engångsbatterier som kastas överallt heller. Eller är det batterisyraolyckor man är rädd för? Funderar på om det har varit någon incident av något slag på någon festival förra sommaren som gjort att de flesta festivaler nu tagit det här steget.
Tråkigt är det i alla fall.

Blir helt klart en utmaning att bygga strömsnålt i framtiden. Solceller är kanske en väg att gå :D

Uhhhhh :) , vilken tråkig nyhet! Jag som var i full gång att uppdatera min gamling (denna (i vilken det förresten inte alls sitter 6*9or utan istället 5,25or - måste varit full eller nåt)). Har nu 4st 6*9or och hade tänkt fixa en AMP9'a att leka med! Bleh! Jag antar att jag får hitta någon annan stans att bygga in dem :)

ps. när jag läser mitt gamla inlägg i länken ovan ser jag att våra lådor redan då var ogillade..

Postad 07 July 2010 - 21:47

Unregisteredf13b9f95
  • Unregisteredf13b9f95
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Snygg. :)

+ För campnamnet!

Hur gick det för dem?

+2 för snyggt bygge och campnamnet. Bara snäppet under "Camp tits-or-get-the-fuck-out" :D

Jag trotsade. Laddade mitt 7Ah MC-batteri hos en kompis i Borlänge och när jag muddrades vid ingången hade jag laddaren i ena handen och batteriet i den andra. Dom hittade minsann inga förbjudna föremål. :)

Det är förmodligen blyackar i bilbatteristorlek som är förbjudna pga att dessa kan driva enorma anläggningar som skapar stora folksamlingar. På årets P&L körde vi "älgtåg" (personen längst fram i tåget hade älgmask på sig, haha) som en gång blev stoppat av polisen med motiveringen att vi kunde starta en "okontrollerbar folksamling." Lusläste dessutom P&L-hemsidan och det enda som nämndes var bilbatterier.

Reggade mig här idag eftersom jag precis pajade min gamla trotjänare - en 8år gammal JVC-bergsprängare med grym bas för sin storlek. Basen blev permanent mullrig/sladdrig efter att jag monterat ur kasettbandspelaren och nätaggregatet.

En $20-förstärkare som bygger på TA2020-chipet är snart påväg hem från ebay. Tror någon att dessa ( http://cgi.ebay.com/...ewI...s=I&otn=2 ) skijler sig i kvalitet mot grejorna från 41hz.com ?

Postad 07 July 2010 - 22:34

Unregistered5bf24521
  • Unregistered5bf24521
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Då var det dags att fixa på lite hjul på gamla bettan, så kan man snart ta sig fram bättre :)

Redigerat av Unregistered5bf24521, 11 October 2018 - 08:24.

Postad 08 July 2010 - 11:15

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Mailade Emmaboda och frågade vad "stora ljudsystem" innebar och fick det här svaret:

vi är medvetet luddiga för att det ä inte ljudsystemet i sig som orsakar problem med alltför höga ljudvolymer på icke önskvärda tider . Utan det är personen som sköter reglagen som orsakar problemen . Men om du sköter dig så är det inga stora problem om du däremot vill höras absolut mest och hela tiden ja då har du problem

Postad 08 July 2010 - 11:33

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Mailade Emmaboda och frågade vad "stora ljudsystem" innebar och fick det här svaret:

vi är medvetet luddiga för att det ä inte ljudsystemet i sig som orsakar problem med alltför höga ljudvolymer på icke önskvärda tider . Utan det är personen som sköter reglagen som orsakar problemen . Men om du sköter dig så är det inga stora problem om du däremot vill höras absolut mest och hela tiden ja då har du problem

Det låter ju kanonbra! Gammal som man är så somnar man ju tidigt så det borde inte va några problem att följa deras policy :lol: (Oftast i alla fall)
Ses på Emmaboda!

Redigerat av klejb, 08 July 2010 - 11:57.

Postad 08 July 2010 - 12:47

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Tar du med stora eller strandlådan?
Min låda blir liknande din strandlåda. Hade tänkt klä min i läder också. Vad är det för koaxialer du kör i den? Och vad är det för totalmått på lådan?

Postad 08 July 2010 - 13:20

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Förresten, vad behöver man för prylar för att kunna ladda batteriet via cigguttag istället för billaddare? En konverter av något slags, men vad räknar jag på för att komma fram till vilken A som konvertern bör palla?

Postad 08 July 2010 - 13:49

Unregisteredfe8c8ef7
  • Unregisteredfe8c8ef7
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej har samma Tamp som Lennan visar på bild några svar upp (lepai lp2020). Skulle testa mina 5.25 6ohm utan filter, och skiten fungerar inte längre. Har kört dem på tampen innan i timmar fast med filtret. Vad kan de vara som har pajat.. ?

Postad 08 July 2010 - 16:16

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Tar du med stora eller strandlådan?
Min låda blir liknande din strandlåda. Hade tänkt klä min i läder också. Vad är det för koaxialer du kör i den? Och vad är det för totalmått på lådan?

Jag tar med båda för säkerhets skull :lol: Minns inte måtten men respektive högtalare har lite drygt 6 liter. Inget vetenskapligt mått på nått sätt. Det jag minns om högtalarna är att det är ett par infinity Kappa 5"

Förresten, vad behöver man för prylar för att kunna ladda batteriet via cigguttag istället för billaddare? En konverter av något slags, men vad räknar jag på för att komma fram till vilken A som konvertern bör palla?

Man använder en billaddare med en ciggpluggshane istället för batteriklämmorna som brukar sitta där. Uttaget är ju kopplat till polerna på batteriet.

Postad 08 July 2010 - 17:14

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Finns inte att köpa färdigt typ, utan något ni meckat med själva?
Sån här kanske? http://www.kjell.com/?item=39180

Provspelade mina komponenter nu, tyckte volymen var klenare än jag hade förväntat mig, kan vara 30-40cm ifrån högtalarna med högsta volym och det är först då det börjar bli jobbigt för öronen.

TA2024-chip (http://cgi.ebay.com/...E:X:AAQ:US:1123)
och dessa: http://www.netonnet....51/119572.4694/

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 08 July 2010 - 17:36.

Postad 08 July 2010 - 17:54

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Nu är jag inte med på vad du menar. Vill du, som jag, ladda från en laddare som sitter i ett vägguttag till ett cigguttag i din låda eller vill du driva laddaren från ett cigguttag i tex en bil? De du länkade till är ju inga cigguttag.

230V>laddare>cigguttag i låda
Eller
ciguttag>laddare>cigguttag i låda

Postad 08 July 2010 - 19:16

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Är det någon här som ska på arvika nästa vecka?

Postad 08 July 2010 - 20:43

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Vad mäter monstret? ;)

Ser riktigt bra ut. Min blir ju något större tyvärr, och tyngre. Valde att köra på 6.5or tillslut och till det ett 12Ah-batteri från Kjell.
Men hur fixade nyckelgrejen? Är det mer omständigt än att köra en vanlig strömbrytare? Länka gärna vilka komponenter du använde.

Hur funkar det att köra dubbla koaxialer i samma kammare förresten? Kan de inte störa ut varandra? Eller kör du en och samma kammare för allt?

Skulle vara kul om folk kunde fixa videos på sina stereos också. Nog för att det inte visar speciellt mycket. Men kan vara kul ändå :lol:

Mått: 45x25x20 (BxHxD)

Nyckelbrytaren är precis som en strömbrytare och lika enkel att koppla, finns här!

Dubbla koaxialer funkar faktiskt fin fint. En och samma kammare och hittade 4":arna för 99 pix och 5,25":arna för 349. De har en känslighet på 93db (om jag minns rätt (eller 92)) vilket jag tror gör att de faktiskt spelar riktigt högt (även med ipodsignal in).

Någon som har några idéer om hur man kan staga upp min låda lite? Bakstycket började vibrera efter ett par dagars festivalande, men några lister på insidan skruvade utifrån borde kanske göra tricket. Hade tänkt ta med den till beachen i helgen ;) Två saker till att fixa är axelrem och ett riktigt 3.5mm uttag ist för sladden rätt in.

Postad 10 July 2010 - 14:08

Lennan
  • Lennan
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej har samma Tamp som Lennan visar på bild några svar upp (lepai lp2020). Skulle testa mina 5.25 6ohm utan filter, och skiten fungerar inte längre. Har kört dem på tampen innan i timmar fast med filtret. Vad kan de vara som har pajat.. ?

Min t-amp har lagt av helt nu iaf. Skruvat upp den och märkt att kretskortet börjat flagna sönder. Får inget liv alls i den :)

Postad 10 July 2010 - 19:10

Unregisteredf13b9f95
  • Unregisteredf13b9f95
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Min t-amp har lagt av helt nu iaf. Skruvat upp den och märkt att kretskortet börjat flagna sönder. Får inget liv alls i den :)

Tråkigt att höra. Läste precis om problemet här. En zenerdiod ska tydligen bort för att förhindra att den pajar.

Jag beställde precis en TA2020-baserad förstärkare (kretskort utan låda) från ebay för 175kr inkl frakt. Verkar innehålla en del av de modifikationer folket på diyAudio.com gör på sina lepai-förstärkare. Recension på denna kommer förhoppningsvis innan Emmaboda. Tills dess letar jag efter passande koaxialhögtalare till mitt bygge. Ska bli en smidig låda på ca 40x20x18.

Tripath DIY Audio TA2020 PCB MKIII
- Improvements to the PCB:
- 400 volts 2.2uF audio grade film capacitors with exellent dissipation factor ( 0.006 % @ 10KHZ )
...
- Thicker PCB maretial, PCB is now 3mm Thick
- Bigger output coils, with Micrometals T68-1 Torrodial core for a much improved transient response
- DC offset adjustment with high grade 10 turns potmeters
- Extra large 6800uF 25 V buffer capacitor ( more than 3 times bigger than the competition )

skepnaden: Vad är det för 5,25"-element du har? Rekommenderar du dom?

Ha en skön kväll!

Postad 11 July 2010 - 17:20

Claxor
  • Claxor
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Goddag alla byggare!

Jag har sommaren till ära fått lite inspiration till att bygga mig en liten bärbar boombox, till utedagar och festivaler. Målet är inte att den ska kunna hålla i en hel fest, utan mer att den ska spela tillräckligt högt och rent för att fungera som bakgrundsmusik till vanligt umgänge. Såklart har lite pump aldrig skadat dock.

Har kollat runt lite och kommit fram till att AMP6-basic är en vettig förstärkare att köra på (har mest tänkt köra signal från iPod eller liknande). Som ström till det hade jag tänkt en 12V blyackumulator med lämpligt antal Ah, tänkte mig 7 kanske. Sedan har vi högtalarna. Där hade jag tänkt mig bygga in två stycken sådana: http://www.ljudia.se...-hp-10w-p78414/ , kombinerat med två stycken lite mindre för diskanten.

Jag är inte speciellt kunnig i området, och skulle därför gärna vilja ha råd och tips från er. Blir min nuvarande tanke för stor (hade tänkt mig något en man med hyfsad enkelhet kan bära)?
Orkar batteriet hålla igång det hela någon längre tid? Andra tips?

Jag är flexibel i val av komponenter, inget allt för dyrt bara, då detta är mitt första projekt och jag ser det mer som en lärorik erfarenhet än den ultimata kreationen.

Skepnadens verk lite tidigare i tråden verkar vara ungefär den stilen jag siktar på. Råd därifrån hade uppskattats:)

EDIT: efter lite mer sökning har jag börjat fundera på om 2 st av dessa kombinerat med 2 st av dessa kunde vara något att ha? Kommer det låta bra? Orkar AMP6-basic hålla igång dem?

EDIT2: Eller vad sägs om endast två av dessa?

Redigerat av Claxor, 11 July 2010 - 19:26.

Postad 11 July 2010 - 17:40

pissoar
  • pissoar
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej allihopa! Jag har precis byggt klart lådan till en stereo som drivs av en t-amp. Elementen är två stycken 6x9 no-name som kostade typ 200 spänn, finns inte ens datablad att tillgå där. Det lät skit när man körde med t-ampen, dock "fint" med en hifi-stärkare.

Så jag tänkte att jag lika gärna kunde köpa ett bar andra element och kötta in i lådan, närmare bestämt Hertz DCX690. Tror ni det kommer låta bra med dessa? Känsligheten är ganska mycket högre än för liknande element. Men finns det inte rätt mycket utrymme för fusk när man mäter känslighet, typ av rum, lådtyp osv.? Finns det kanske till och med någon som har erfarenhet av dessa element?

Har tidigare byggt en mer portabel låda med 6,5 som drevs av tänkta t-amp, den lät kanonmycket, dock så är den sönderfestad nu.. Jag vill ha mycket ljud, kvalitén är inte vidare noga, kommer förmodligen ändå alltid vara full när jag lyssnar på skiten.

Länk: http://www.netonnet....01/119573.4695/

Datablad: http://www.netonnet....ents/DCX690.pdf

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.