Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!

1471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 december 2006 - 20:19

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Idag har min HD box hängt sig för första gången, reagerade inte på fjärren vid uppstart fick bryta strömmen. :P
Hoppas inte det blir en vana nu, jag har också lagt märke till att Pioneer VSX-AX4ASI fjärren stör HD boxen tryck mute på fjärren och HD boxen startar. :P

// Hifighost

Postad 08 december 2006 - 08:31

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Jag flyttade min AV-link (trådlös överföring av ljud/bild) en meter och peppar peppar igår hängde den sig "bara" en gång... Dock vissa problem med fjärren... :P

Jag "tror" denna box är grymt känslig för alla störningar....

Postad 11 december 2006 - 14:52

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Får ni ut bild via HDMI och scart samtidigt, eller måste ni stänga av HDMI för att få bild på scart?

Postad 11 december 2006 - 15:02

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det går att få ut bild på DMI och Scart samtidigt.

Postad 11 december 2006 - 16:40

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om du har tur tydligen, inte med min b-box.

Postad 11 december 2006 - 16:48

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om du har tur tydligen, inte med min b-box.

<{POST_SNAPBACK}>

Då skall du reklamera boxen. Så här skriver CD själva om sin box:
http://www.canaldigi...ep____8703.aspx

Vi lägger ut bilden på alla utgångarna samtidigt på HDTV-boxen för att underlätta inställnings möjligheterna för dig. Det ger även andra fördelar såsom att koppla in en trådlös videolänk för att se på en annan TV, eller Video för att spela in samtidigt.

HDMI
HDMI med HDCP kryptering, innebär att via denna kontakt har du en full upplösning i HDTV formaten samt att den har ett kopieringsskydd för digital avkodning (inspelning). Saknar du HDREADY logon på din TV-skärm är det troligt att vissa HD-sändningar inte går att se. Lösningen till detta finns nedan.

Component
Dessa utgångar sänder även ut samma upplösning som HDMI kontakten men är inte digital. Du som har en icke HDREADY TV-skärm bör använda de här utgångarna.

SCART TV
En fullscart till TVn. Här får du ingen HDTV upplevelse, men det går alldeles utmärkt att koppla in din HDTV-box till din vanliga TV.
Du kan även koppla in en trådlös Video sändare för att föra vidare bild och ljud till en annan TV, begränsningen med detta är att du inte kan se på två olika kanaler samtidigt på vardera TV. Dessa kan köpas hos din Radio & TV-handlare

SCART VCR
Här kopplar du in din Video/DVD-spelare

Postad 11 december 2006 - 16:55

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Jag får prova att ställa in default inställningarna och se om det hjälper, eventuellt ge dom chansen med nästa uppdatering och funkar det inte då så får jag byta ut den.

Postad 11 december 2006 - 21:11

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0
Jag har problem med att program-infon visar en timme fel. Alltså när man trycker på info visas programmet som gick för en timme sedan trots att klockan går rätt. Några fler med detta problem och eventuella tips på åtgärder?

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 11 december 2006 - 21:11.

Postad 12 december 2006 - 09:01

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag har problem med att program-infon visar en timme fel.  Alltså när man trycker på info visas programmet som gick för en timme sedan trots att klockan går rätt.  Några fler med detta problem och eventuella tips på åtgärder?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade samma fenomen på min gamla Grundigbox igår. Det kanske inte är din box det är fel på utan något strul hos Canal Digital.

Postad 12 december 2006 - 09:44

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Jag har problem med att program-infon visar en timme fel.  Alltså när man trycker på info visas programmet som gick för en timme sedan trots att klockan går rätt.  Några fler med detta problem och eventuella tips på åtgärder?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade samma fenomen på min gamla Grundigbox igår. Det kanske inte är din box det är fel på utan något strul hos Canal Digital.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. Troligen eftersom det var helt rätt info på vissa kanaler.

Postad 12 december 2006 - 15:54

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0

Får ni ut bild via HDMI och scart samtidigt, eller måste ni stänga av HDMI för att få bild på scart?

Jag har bild på båda....

Postad 12 december 2006 - 16:26

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Jag har bild på båda....

<{POST_SNAPBACK}>

Morr... ;)

Postad 12 december 2006 - 17:04

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Jag saknar även volymjustering för Dolbydigital ljudet. Saknas helt jämfört med bilden på sida 20 i manualen.

Postad 12 december 2006 - 20:44

movitzen
  • movitzen
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har haft samma problem. Men då jag startat om boxen så har den hoppat in på rätt info igen. Ibland har det varit så att det har varit flera timmar gammal program-info som har legat kvar.

Postad 12 december 2006 - 21:19

hulle_245
  • hulle_245
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Är det någon som har problem med att se TV4Guld och TV4Komedi?
Det är svart o inget ljud och jag har gjort kanal sökning.

Postad 12 december 2006 - 21:32

hakwib
  • hakwib
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag hade problem med en timmes eftersläpning av programinfon men efter återstart av boxen fungerar det nu. Jag har inga problem med varken TV4guld eller YV4komedi. :)

Postad 13 december 2006 - 09:53

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Peppar peppar f-n vet om jag inte hittat en lösning på mitt problem :)

Körde inom Kjell och kompany igår kväll och köpte nätfiler och antennfilter och detta är första kvällen jag inte haft en enda hängning plus att hade fortfarande imorse en rörlig bild med ljud!!!
Detta har inte hänt på flera månader!!!

Vågar inte hoppas för mkt men kanske kanske....

Återkommer senare med mer input!

Postad 13 december 2006 - 13:44

iMist
  • iMist
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Nåja skönt att slippa stiga upp ur soffan och gå fram och rycka strömmen när man just satt sig iaf :)

<{POST_SNAPBACK}>

Den här borde du önska dig av tomten: http://www.clasohlso....aspx?id=381910 :)

Postad 13 december 2006 - 14:13

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0

Den här borde du önska dig av tomten: http://www.clasohlso....aspx?id=381910 

Ha ha ha Så är redan min buggbox kopplad! :) :)

Postad 13 december 2006 - 14:25

iMist
  • iMist
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Den här borde du önska dig av tomten: http://www.clasohlso....aspx?id=381910 

Ha ha ha Så är redan min buggbox kopplad! :) :)

<{POST_SNAPBACK}>

Buggiga boxar KRÄVER en sån :) I mitt fall var det Nokia 9902 med allvarliga värmeproblem som fick mig att köpa den för några år sedan.

Peppar, peppar har min HD-box bara hängt sig 1 eller 2 ggr sedan jag fick den för ungefär 2 månader sen (kör HDMI mot en Myrica VQ40-1).

Postad 13 december 2006 - 14:45

jimpi
  • jimpi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej funderar på att teckna ett abbonemang för denna boxen. Har ju canal digital innan. Men jag läser här på forumet att sd kanalerna får sämre bildkvalite med hdtv boxen stämmer detta?

Kan man använda den gamla boxen sen eller spärrar dem kortet mot den?

Postad 13 december 2006 - 18:36

Foffe
  • Foffe
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Hej funderar på att teckna ett abbonemang för denna boxen. Har ju canal digital innan. Men jag läser här på forumet att sd kanalerna får sämre bildkvalite med hdtv boxen stämmer detta?

Kan man använda den gamla boxen sen eller spärrar dem kortet mot den?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag upplever att bilden från scart blir sämre om man har HDMI aktiverat, avaktiverar jag HDMI så blir bilden helt bra från scarten.

Jag använder mitt nya kort i min gamla combo-box, funkar fint. Iofs har jag dubbelabbonemang (eller vad det kallas (endast familjepaketet på det andra kortet)), men det borde väl inte ha någon betydelse..?

Postad 13 december 2006 - 19:18

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Mina svärföräldrar, som har en Samsung LCD-TV (LE-40M61B) har problemet med HD-boxen att fjärrkontrollen enbart fungerar ibland. De har fått byta box och fjärrkontroll utan att det blivit någon skillnad.

Jag har själv en LG-plasma och har inga sådana problem. Jag har sett tidigare i den här tråden att någon annan haft samma problem.

Ni som har eller haft dessa problem, har ni hittat någon lösning?
Är det någon med Samsung LCD som har HD-boxen och inte har problem med fjärren?

Postad 14 december 2006 - 07:59

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Jag hade problem med en timmes eftersläpning av programinfon men efter återstart av boxen fungerar det nu. Jag har inga problem med varken TV4guld eller YV4komedi. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Min har börjat hängasig flera gånger varje kväll numera :) Det konstihga är att ljudet brukar kommaigång men inte bilden :)

Kan man hoppas att låsningen är ett mjukvauproblem & blir löst vid uppgradering nr.2???

/JB
ps.boxen har funkat klockrent i 2-3 månader det är nu dom sista 2 veckorna den s
ceparsig...

Postad 14 december 2006 - 09:38

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Min har börjat hängasig flera gånger varje kväll numera :) Det konstihga är att ljudet brukar kommaigång men inte bilden  :)

Kan man hoppas att låsningen är ett mjukvauproblem & blir löst vid uppgradering nr.2???

/JB
ps.boxen har funkat klockrent i 2-3 månader det är nu dom sista 2 veckorna den s
ceparsig...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror knappast att det är ett mjukvaruproblem som kommer att lösas med nästa release eftersom du verkar vara ganska ensam om dessa problem och boxen har fungerat problemfritt i 2-3 månader. Jag tror nog mer på att hårdvaran gått sönder, så försök få den bytt.

/staffan

Postad 14 december 2006 - 09:48

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0

Min har börjat hängasig flera gånger varje kväll numera  Det konstihga är att ljudet brukar kommaigång men inte bilden 

Välkommen i gänget ... Precis så min gör! .............och de sista 4 nya boxarna jag fått!!!! :) :)

Är vääääldigt nära att ge upp just nu!

Postad 14 december 2006 - 13:26

Unregistered4858ceb2
  • Unregistered4858ceb2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag har följt trådarna som gäller CD-s HDbox. Jag har en själv som fungerar till 99%. Om jag fattat rätt så har några få de flesta felen. En del har haft 3-4 boxar och fortfarande har problem.
Vad beror det på? Håller ni på och mekar, testar och fixar? Jag tycker det är lite underligt i alla fall.

Postad 14 december 2006 - 16:43

hulle_245
  • hulle_245
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag tro jag vet varför det är svart i rutan när jag ska titta på tv4guld o tv4komedi
Om jag inte minns fel så liger eurosport 1 o 2 (som jag har problem med också) och tv4guld o tv4komedi på samma transponder och den ska visst inte vara så kraftful o genom att jag ligger på 137
i signalstyrka "tro det är rätt så lågt" så kan det vara problemet.
Jag har provat med att stänga av den trådlösa telefonen, men det har inte hjälpt
Så för att lösa det så måste jag köpa nya LNB eller köpa en linjeförstärkare för satellit.
Så jag undra var jag kan får tag i en bra Linjeförstärkare för satellit?

Postad 14 december 2006 - 16:43

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag har inte heller haft några större problem med min HD-box, som är den lite nyare boxen med luftintag på ovansidan. På en månad har boxen hängt sig 2-3 gånger, vilket jag kan leva med då jag pyntat 10 kronor för den.

Postad 14 december 2006 - 17:04

Unregistereda8f82565
  • Unregistereda8f82565
  • Forumräv

• 660 inlägg
  • 0
grand_master:\>

Låter ju bra - hur är det med den omtalade dåliga kvaliteten på SD-kanaler?

HS

Postad 14 december 2006 - 20:42

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Jag tro jag vet varför det är svart i rutan när jag ska titta på tv4guld o tv4komedi
Om jag inte minns fel så liger eurosport 1 o 2 (som jag har problem med också) och tv4guld o tv4komedi på samma transponder och den ska visst inte vara så kraftful o genom att jag ligger på 137
i signalstyrka "tro det är rätt så lågt" så kan det vara problemet.
Jag har provat med att stänga av den trådlösa telefonen, men det har inte hjälpt
Så för att lösa det så måste jag köpa nya LNB eller köpa en linjeförstärkare för satellit.
Så jag undra var jag kan får tag i en bra Linjeförstärkare för satellit?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte det är för dåligt. Själv hade jag tidigare i somras runt 80 i signalstyrka, men med bra kvalitet och inte fler fel än vad andra rapporterade då. Efter lite korrigeringar och en signalförstärkare från Kjell, ligger jag numera på ca 180 i styrka.

Testa annars med förstärkaren från Kjell & Co. Den kostar under 100 kr och finns omnämnd tidigare i den här tråden.

Postad 15 december 2006 - 09:09

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Jag har följt trådarna som gäller CD-s HDbox. Jag har en själv som fungerar till 99%. Om jag fattat rätt så har några få de flesta felen. En del har haft 3-4 boxar och fortfarande har problem.
Vad beror det på? Håller ni på och mekar, testar och fixar? Jag tycker det är lite underligt i alla fall.

<{POST_SNAPBACK}>

Svaren på dina frågor blir: Nej, nej & nej!

Jag slår på min för att se på TV! vet ej vad för fel jag gör :wub:
Men det kanske är så att man skall slå på fanskapet med vänster stortå & sjunga bäbävitalamm.

Folk som klagar på microsoft/windows borde tjacka denna lilla juvel av mjuk/hård varuproblem/bugg´s :unsure:

/JB

Postad 15 december 2006 - 10:47

Unregistered7544d3b4
  • Unregistered7544d3b4
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har problem med HD-kanalerna, Discovery, Voom och SVT. När jag vill se på någon av dom så får jag upp boxmeddelandet att signalen är för svag. För att få bild räcker det med att jag går ut och "skakar" lite på parabolen... Växlar jag sen till en "vanlig" kanal ett tag och sen tillbaka igen så blir det samma fenomen. :wub:
När jag väl har bild så ligger signalstyrkan på ca 190.

Inga som helst problem med övriga kanaler, samtliga ligger mellan 178-192 i signalstyrka och bra mottagning. Har kjelles förstärkare inkopplad.

Lösning, någon? Eller liknande probs?

Redigerat av Unregistered7544d3b4, 15 december 2006 - 13:00.

Postad 15 december 2006 - 13:08

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Jag säger som de flesta tänker :wub: , skönt att det är snart 1 februari.

// Hifighost

Postad 15 december 2006 - 14:51

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Jag har problem med HD-kanalerna, Discovery, Voom och SVT. När jag vill se på någon av dom så får jag upp boxmeddelandet att signalen är för svag. För att få bild räcker det med att jag går ut och "skakar" lite på parabolen... Växlar jag sen till en "vanlig" kanal ett tag och sen tillbaka igen så blir det samma fenomen.  :wub:

Inga som helst problem med övriga kanaler, samtliga ligger mellan 178-192 i signalstyrka och bra mottagning. Har kjelles förstärkare inkopplad.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta luktar dåligt inställd parabol snarare än boxproblem.
Pröva oxå med att koppla bort Kjelles förstärkare, jag har själv prövat med en sådan och höjde signalstyrkan rejält på alla kanaler utom på en transponder och där fick jag "signalen för svag".

/staffan

Postad 15 december 2006 - 14:53

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0
Efter en del "tjöt" med CD´s support skickar dom en ny box till mig. Hoppas det blir den nya mrf extra luftintag för att jag misstänker värmeutvecklingen som en del av låsningsproblemet!

Åter kommer efter att fått hem den & kört den några dagar såvida den inte låser sig med engång som min gamla...

/JB

Postad 15 december 2006 - 16:11

Unregistered7544d3b4
  • Unregistered7544d3b4
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag har problem med HD-kanalerna, Discovery, Voom och SVT. När jag vill se på någon av dom så får jag upp boxmeddelandet att signalen är för svag. För att få bild räcker det med att jag går ut och "skakar" lite på parabolen... Växlar jag sen till en "vanlig" kanal ett tag och sen tillbaka igen så blir det samma fenomen.  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Pröva oxå med att koppla bort Kjelles förstärkare, jag har själv prövat med en sådan och höjde signalstyrkan rejält på alla kanaler utom på en transponder och där fick jag "signalen för svag".

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, hade funderingar åt parabolhållet själv, men var tveksam då övriga kanaler är kanon. Börjar testa med att ta bort förstärkaren. Annars blir det till att ut och vrida och vända... :unsure:

Tackar.

Postad 15 december 2006 - 16:25

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Jag har problem med HD-kanalerna, Discovery, Voom och SVT. När jag vill se på någon av dom så får jag upp boxmeddelandet att signalen är för svag. För att få bild räcker det med att jag går ut och "skakar" lite på parabolen... Växlar jag sen till en "vanlig" kanal ett tag och sen tillbaka igen så blir det samma fenomen.  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, hade funderingar åt parabolhållet själv, men var tveksam då övriga kanaler är kanon. Börjar testa med att ta bort förstärkaren. Annars blir det till att ut och vrida och vända... :huh:

Tackar.

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma problem. Egentligen det enda problem jag har :wub:

I mitt fall är det dock förmodligen beroende på att min parabol hade en grad tillgodo och lite blåst etc kan säkert få den att sikta mot en husvägg istället för bredvid den. Att det bara blir problem på dessa HD kanaler och inte på Canal+HD eller vanliga SD kanaler har jag tolkat som att de helt enkelt har någon annan kodning som är mer känslig för tillfälligt sämre signal. Det är dock korrekt att det oftast går att få bild direkt om man går till någon annan kanal och sedan tilbaka. Det kan även funka efter 10-15 sekunder om man lämnar den men inte alltid. Lite mysko är det men det händer inte så ofta. Använder ingen förstärkare och har för mig att jag ligger normalt runt 170-175 i signalstyrka.

Postad 15 december 2006 - 16:27

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej! Har skaffat CanalDigitals HDbox har kopplat den till en LG py 10 plasma får linjer i bilden via dvi ingången. Via komponet så blir bilden utmärkt men den ingången behöver jag till en Dilog markbox. Finns det någon som har samma problem och har ni i såfall lyckats lösa det. Annars är bilden alldeles utmärkt via 1080i.

Postad 15 december 2006 - 18:02

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Samma problem här.

Hämta boxen i dag, koppla in den, inga problem.
Efter en stund så börja de flimmra vertikala streck över bilden.
Som sagt Component funkar bra.

Ringde CD, dom sa att dom har problem med LG-skärmar som har DVI.
Dom skulle ha kollat på problemet den här veckan tydligen, men hade inte fått tag på en skärm med DVI?????????????????
Dom skulle således titta på de i nästkommande vecka.

Jag har följande:

CD HDTVbox
Supra HDMI-DVI 8m
LG RZPY10X

Tror att de kanske kan bero på det fel som denna skärm drogs med när den kom.
Vilket var att om signalen in via DVI var för svag så blev de skit på bilden.

då handlade de förvisso om DVDspelare märke Denon som hade för svag signal.

CD får naturligtvis lösa detta, annars skickar jag boxen åter direkt.

Postad 15 december 2006 - 18:39

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej! Har skaffat CanalDigitals HDbox har kopplat den till en LG py 10 plasma får linjer i bilden via dvi ingången. Via komponet så blir bilden utmärkt men den ingången behöver jag till en Dilog markbox.  Finns det någon som har samma problem och har ni i såfall lyckats lösa det. Annars är bilden alldeles utmärkt via 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har hört flera som har problem med med dvi från CanalDigitals HDbox på LG, men inte något om någon lösning.

Postad 16 december 2006 - 09:08

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0
Efter allt mitt strul undrar jag ifall jag inte evt hittat ett problem....

Min mottagning ligger på 180-190 i HDTV boxen MEN nu fick jag låna en Digitaly box (vanlig ej HD) Och med den hade jag 50% signal styrka!!!!!! Visseligen bra kvalitet men undrar ifall de är så att HDTV boxen visar helt fel....

Ska försöka ställa in parabolen med den andra boxen för att se ifall jag kan få upp styrkan....

Postad 16 december 2006 - 10:16

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej! Har skaffat CanalDigitals HDbox har kopplat den till en LG py 10 plasma får linjer i bilden via dvi ingången. Via komponet så blir bilden utmärkt men den ingången behöver jag till en Dilog markbox.  Finns det någon som har samma problem och har ni i såfall lyckats lösa det. Annars är bilden alldeles utmärkt via 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Varit i kontakt med inköpsstället där jag köpt tv, de har i sin tur varit i kontakt med LG och enligt LG så måste Tv lämnas in på reparation och eftersom garantin gått ut så får jag stå för kostnaden själv. LG borde ju när de kom på att det var ett fabrikationsfel på py 10an ha tagit in alla felaktiga apparater och åtgärdat felet omg.
Är det någon här i forumet som fått felet på tven tillrättat av LG och i så fall vad har dom bytt?

Postad 16 december 2006 - 12:06

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Varit i kontakt med inköpsstället där jag köpt tv, de har i sin tur varit i kontakt med LG och enligt LG så måste Tv lämnas in på reparation och eftersom garantin gått ut så får jag stå för kostnaden själv. LG borde ju när de kom på att det var ett fabrikationsfel på py 10an ha tagit in alla felaktiga apparater och åtgärdat felet omg.
Är det någon här i forumet som fått felet på tven tillrättat av LG och i så fall vad har dom bytt?

<{POST_SNAPBACK}>

I mitt inlägg skrev jag Vertikala linjer, skall vara horisontella. men skit i de nu.

Om detta är ett fel på TV:n och inte något som kan åtgärdas i boxen så skall naturligtvis LG åtgärda problemet kostnadsfritt.
Jag köpte min PY10X med info från säljare att den kan ta emot HDTV via DVI.
De räcker för mig, jag kommer aldrig att bekosta nån ändring på skärmen som varit ett fel från tillverkning.
Jag tror inte ens LG skulle försöka ta ut pengar, de vore ju pinsamt av dom att ta ut pengar från folk som lagt över 30.000:- på en tv för 18 månader sen. För att tv:n skall prestera vad en 10.000:- burk fixar i dag.

Skulle så vara fallet så kommer Py10 att bli gästrumstv, dessutom den sista pryl med en LG-logo på i mitt hus.

Postad 16 december 2006 - 14:00

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Efter allt mitt strul undrar jag ifall jag inte evt hittat ett problem....

Min mottagning ligger på 180-190 i HDTV boxen MEN nu fick jag låna en Digitaly box (vanlig ej HD) Och med den hade jag 50% signal styrka!!!!!! Visseligen bra kvalitet men undrar ifall de är så att HDTV boxen visar helt fel....

Ska försöka ställa in parabolen med den andra boxen för att se ifall jag kan få upp styrkan....

<{POST_SNAPBACK}>

Och??? Dessa värden går ju aldrig att jämföra mellan olika boxar. 180-190 låter högt. Tror min ligger på 177-178. Men det kanske är som du säger att värdet i boxen kan vara helt fel. Jag har själv en boxerbox i köket som kan ha väldigt hög signalstyrka på men åndå en massa störningar. Vrider jag lite på antennen bli signalstyrkan lägre men bilden helt fri från störningar. Signalstyrkan säger väldigt lite när det gäller digital mottagare.

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 16 december 2006 - 14:03.

Postad 16 december 2006 - 15:20

Unregistered91084b0d
  • Unregistered91084b0d
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

I mitt inlägg skrev jag Vertikala linjer, skall vara horisontella. men skit i de nu.

Om detta är ett fel på TV:n och inte något som kan åtgärdas i boxen så skall naturligtvis LG åtgärda problemet kostnadsfritt.
Jag köpte min PY10X med info från säljare att den kan ta emot HDTV via DVI.
De räcker för mig, jag kommer aldrig att bekosta nån ändring på skärmen som varit ett fel från tillverkning.
Jag tror inte ens LG skulle försöka ta ut pengar, de vore ju pinsamt av dom att ta ut pengar från folk som lagt över 30.000:- på en tv för 18 månader sen. För att tv:n skall prestera vad en 10.000:- burk fixar i dag.

Skulle så vara fallet så kommer Py10 att bli gästrumstv, dessutom den sista pryl med en LG-logo på i mitt hus.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är väl 2 år garanti på fabrikationsfel.

Postad 16 december 2006 - 17:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Det är väl 2 år garanti på fabrikationsfel.

Tre år tillochmed. Fast det gäller inte produkter sålda innan regeln ändrades.

Läs mer här.

/T

Postad 16 december 2006 - 18:39

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1 374 inlägg
  • 0
Garanti, vänner, är ett frivilligt åtagande från försäljare/tillverkare med innebörden att bevisbördan för att visa fel inte ligger på konsumenten.

Det ni talar om är reklamationsrätt som nu ska vara tre år om jag förstått det rätt.

Konsekvensen av en reklamation är detsamma som med garanti, dock ligger bevisbördan för påtalat fel hos konsumenten. Konsumenten måste alltså vara beredd att kunna visa att felet är ett fabrikationsfel och inte uppkommet i användandet av produkten.

Postad 18 december 2006 - 08:53

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0

Och??? Dessa värden går ju aldrig att jämföra mellan olika boxar. 180-190 låter högt. Tror min ligger på 177-178. Men det kanske är som du säger att värdet i boxen kan vara helt fel. Jag har själv en boxerbox i köket som kan ha väldigt hög signalstyrka på men åndå en massa störningar. Vrider jag lite på antennen bli signalstyrkan lägre men bilden helt fri från störningar. Signalstyrkan säger väldigt lite när det gäller digital mottagare.

Precis det jag menar! :)

Postad 18 december 2006 - 12:57

Oldis
  • Oldis
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag har problem med HD-kanalerna, Discovery, Voom och SVT. När jag vill se på någon av dom så får jag upp boxmeddelandet att signalen är för svag. För att få bild räcker det med att jag går ut och "skakar" lite på parabolen... Växlar jag sen till en "vanlig" kanal ett tag och sen tillbaka igen så blir det samma fenomen.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, hade funderingar åt parabolhållet själv, men var tveksam då övriga kanaler är kanon. Börjar testa med att ta bort förstärkaren. Annars blir det till att ut och vrida och vända... :P

Tackar.

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma problem. Egentligen det enda problem jag har :)

I mitt fall är det dock förmodligen beroende på att min parabol hade en grad tillgodo och lite blåst etc kan säkert få den att sikta mot en husvägg istället för bredvid den. Att det bara blir problem på dessa HD kanaler och inte på Canal+HD eller vanliga SD kanaler har jag tolkat som att de helt enkelt har någon annan kodning som är mer känslig för tillfälligt sämre signal. Det är dock korrekt att det oftast går att få bild direkt om man går till någon annan kanal och sedan tilbaka. Det kan även funka efter 10-15 sekunder om man lämnar den men inte alltid. Lite mysko är det men det händer inte så ofta. Använder ingen förstärkare och har för mig att jag ligger normalt runt 170-175 i signalstyrka.

<{POST_SNAPBACK}>

Har fått samma problem, var i kontakt med supporetn som trodde det berodde på glappkontakt eller dålig kontakt till parabolen, hissade upp stegen o kollade igenom allt utan nåt resultat. Råkade flytta lite på boxen o då kom kanalerna...... tydligen nåt glapp i kontakten till boxen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.