Sony DVD/HDD-inspelare 2007
897 svar till detta ämne
Postad 28 januari 2008 - 08:38
zenga
-
zenga
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej
Min RDR HXD-870 har redan varit på lagning på Inside Service (Sonys egen verkstad) men problemet med bilden från digital mottagaren är inte helt borta. Bilden försvinner inte längre men den har mycket störningar, bilden fryser några millisekunder och ljudet försvinner.
Jag trodde det var dålig signal från Boxer men sen testade titta på ett program på tv (tv s digital mottagaren) och spela in samma program och då upptäckte jag felet. Inga störningar när jag tittade på tv men flera i inspelning på RDR HXD-870
Har flera samma problem som jag?
Version 1.66 (efter uppdatering hos Sony)
Jag har samma problem som du har!. Skickade också in min till Inside för uppdatering och den funkade utmärkt i början.Men nu har den börjat strula igen,samma problem som du men den tappar även signal ibland. Har du pratat med Sony om dina problem? Jag tycker detta problem har skötts mycket dåligt av Sony. Dom har fortfarande inte kontaktat mig om vad jag ska göra med min spelare(jag skickade min till Inside utan deras vetskap) Sony har mörkat problemet,dom har hela tiden sagt att det bara är ca40 spelare som strular men det är nog fler som har klagat bara här på forumet! Jag kör också med Boxer,skönt att mina andra gratisboxar aldrig strular. Ska ringa till Sony, jag återkommer med deras nya undanflykter.
Redigerat av zenga, 28 januari 2008 - 12:13.
Postad 28 januari 2008 - 10:09
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
Är det bara 870:n som har problemet med mottagningen? Har köpt en 970 och har inte märkt något än men det borde väl bara vara hårddisken som skiljer.
Tycker att många tillverkare har problem med sina PVR boxar till boxer. Fel på "systemet"?
/Olle
Postad 28 januari 2008 - 13:13
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1 869 inlägg
Kungen,
Vilken version har du i din då? Tidigare än 1.66?
Postad 28 januari 2008 - 16:26
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
Kungen, Vilken version har du i din då? Tidigare än 1.66?
1.62, köpte den för ca 3 veckorsedan på Fyndbörsen. /Olle
Postad 28 januari 2008 - 18:25
Automan71
-
Automan71
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Firmware 1.54 eller 1.55, några dagar gammal 1070 modell.
Vet någon ett enkelt sätt att få den regionsfri ?
Samt, har försökt att köra in nyare eng firmware.. och följt anvisningarna på sidan, men får bara upp att den inte kan läsa plattan (släden går inte in när jag håller inne rec-stop o play eller liknande, bara när jag trycker på play), trotts att det är en platta den kan bränna på osv hur bra som helst annars.
Spelaren verkar funka som den ska utan problem, har testat lite allt möjligt på den utan problem. Tog en stund att hitta bästa stället för innomhusantennen, men den verkar ta emot signalen bra nu (innimhusantenn one for all sv9141.. vet inte om den ska bytas till utomhus istället)
Postad 28 januari 2008 - 19:42
zenga
-
zenga
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Nu har jag pratat med Sony.Tjejen där tyckte givetvis inte att man skulle ha några störningar.
Jag skulle kontakta Inside igen för att lösa problemet.
Om det inte gick att lösa skulle jag få lämna tillbaka den .
Kontaktade Inside.Fick prata med tecknikern(samma snubbe som hjälpte mig första gången).
Men nu var han inte lika trevlig,det fanns ingen spelare som inte funkade 100% efter uppdatering.
Det var fel på min antenn!,om jag inte hade dålig signal så har jag för bra.
Jag måste ta hem en antennfixare som mäter upp den,och om den är okej så ville han prata med honom för då har han fel DET FINNS INGA FEL PÅ SPELARNA!!
Mannen på Inside tyckte jag var löjlig när jag sa att mina två andra gratis boxar aldrig strular,och att jag förväntade mig att en (dyr) Sony dvd skulle funka vid samma förutsättningar.
Men NEJ, det finns inga problem när man har den nya mjukvaran!!!
Och jag kan inte lämna tillbaka den för, ja ni vet vad.
Är det bara jag och Hammaren som lite problem,även efter uppdatering?
Postad 28 januari 2008 - 20:04
mattiasj
-
mattiasj
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Om det inte gick att lösa skulle jag få lämna tillbaka den .
... Det var fel på min antenn!,om jag inte hade dålig signal så har jag för bra. Jag måste ta hem en antennfixare som mäter upp den,och om den är okej så ville han prata med honom för då har han fel DET FINNS INGA FEL PÅ SPELARNA!!
...Och jag kan inte lämna tillbaka den för, ja ni vet vad.
Nej, varför kan du inte lämna tillbaka den? Har du regionsavkodat den själv? Du skrev ju ovan att Sony sagt att du skall lämna tillbaka den. I ditt läge tycker jag det är självklart vad du skall göra: Kontakta de som sålt spelaren till dig. Det är de som enligt Konsumenköplagen är skyldiga att leverera fungerande grejer, eller kompensera. Kanske erbjuder de dig en ny spelare? Kanske får du pengarna tillbaka? Kanske kan de skicka hem en antenngubbe till dig för att kontrollera (de får givetvis stå för fiolerna om det är spelaren det är fel på)? Läs in dig på Konsumentköplagen och ta sedan nya tag. Läs särskilt de trevliga paragraferna 16-33.
Postad 29 januari 2008 - 11:23
zenga
-
zenga
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Nej jag har inte regionsavkodat den,men det är ju inget fel på den enligt mannen på Inside.
Men som sagt,det är ju Sony och Siba där jag köpte den som bestämmer om jag får lämna tillbaka den.
Ska fixa lite med antennen och kolla vilka kanaler det är som strular.
Det är inte ofta som det blir problem med bilden,så man kanske får leva med det.
Tackar för länken till konsumentköplagen den kan vara bra att ha för framtiden.
Postad 29 januari 2008 - 11:45
peak80
-
peak80
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej,
Jag har en fråga om det går att fortsätta på en inspelat program eller om det går att slå ihop två inspelade program så de kommer direkt efter varandra i en "fil"
Tack på förhand
Postad 29 januari 2008 - 11:45
mattiasj
-
mattiasj
-
Amatör
-
-
55 inlägg
... men det är ju inget fel på den enligt mannen på Inside.
Om du läser §16 noga finner du bland annat "Varan skall anses felaktig ... om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta."
Anser du att du "med fog kunnat förutsätta" att inspelaren skulle krångla på det sätt den nu gör...?
Postad 29 januari 2008 - 11:50
mattiasj
-
mattiasj
-
Amatör
-
-
55 inlägg
zenga, du har inte möjlighet att låna någon annans inspelare och testa på din antenn...?
Om den funkar vore det ju belägg för att det är fel på din.
Postad 29 januari 2008 - 14:13
zenga
-
zenga
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Känner inte någon som har samma spelare som jag har.
Jag tror inte det är fel på min antenn,och jag tror inte det är fel på min dvd.Det är nog bara så att den är så ###### känslig.
Är inte så sugen på att lämna tillbaka den,då den i övrigt funkar bra.Plus att jag köpte den med boxerabonemang och det lär jag inte bli av med.
Men börjar den strula mer så kan ju §16 var bra att hänvisa till.
Tack igen mattiasj//zenga
Postad 29 januari 2008 - 15:43
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Känner inte någon som har samma spelare som jag har. Jag tror inte det är fel på min antenn,och jag tror inte det är fel på min dvd.Det är nog bara så att den är så ###### känslig. Är inte så sugen på att lämna tillbaka den,då den i övrigt funkar bra.Plus att jag köpte den med boxerabonemang och det lär jag inte bli av med.
Vad för typ av antenn har du? Hur långt från sändarmasten bor du? Vad har du för signalstyrka på samtliga kanaler? Själv har jag aldrig upplevt några som helst problem med min bordsantenn som ger signalstyrka på samtliga kanaler på runt 95%. Avståndet till masten kan vara max 8 km för min del. Använder du dig av en gammal takantenn med vidhängande gammal klen kabel, är min gissning att problemet ligger där.
Postad 29 januari 2008 - 16:08
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Denna nedanstående tabell lade jag ut i denna tråd för en tid sedan om kabelns betydelse vad det gäller signaldämpning vid olika kabeldimensioner. Studera nedanstående och jämför dämpning vid tex 500Mz hos de bådas kabeltjocklek Det skiljer 8,6 dB mellan de två...Innerledare: 0,7 och 1,13mm Sedan tillkommer själva antennen....hur bra och hur stor förstärkning. --------------------------------------------------------------------------------------- Från Kjell & Companys hemsida Tänk på att vid en dämpning på -3 dB, halveras signalnivån. Vid långa kabeldragningar kan man bli tvungen att kompensera med en antennförstärkare. Antennkabel 0,8/3,6/5,6 - Vit Innerledare: 0,7mm En vit antennkabel för inomhus/utomhus installation av TV antenn och satellit. Kabeln är anpassad för att klara kraven för digital-TV. Dämping vid 20°C Dämpning per 100m, max 100 MHz - 8,4 dB 200 MHz - 11,9 dB 300 MHz - 14,1 dB 500 MHz - 20,9 dB 800 MHz - 27,3 dB 1000 MHz - 31,7 dB 1350 MHz - 36,1 dB 1750 MHz - 41,4 dB 2050 MHz - 44,3 dB ------------------------------------------------------------------- Antennkabel 1,13/4,8/6,8 - Vit Innerledare : 1,13mm En vit kvalitetsantennkabel (klass A) för inomhus/utomhus installation av TV antenn och satellit. Kabeln är anpassad för att klara kraven för digital-TV. Lämplig för långa kabeldragningar. Dämping vid 20°C Dämpning per 100m, max 100 MHz - 5,2 dB 200 MHz - 7,2 dB 300 MHz - 8,8 dB 500 MHz - 12,3 dB 800 MHz - 15,6 dB 1000 MHz - 18,3 dB 1350 MHz - 21,8 dB 1750 MHz - 24,9 dB 2050 MHz - 28,6 dB
Postad 29 januari 2008 - 21:45
zenga
-
zenga
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Känner inte någon som har samma spelare som jag har. Jag tror inte det är fel på min antenn,och jag tror inte det är fel på min dvd.Det är nog bara så att den är så ###### känslig. Är inte så sugen på att lämna tillbaka den,då den i övrigt funkar bra.Plus att jag köpte den med boxerabonemang och det lär jag inte bli av med.
Vad för typ av antenn har du?
Hur långt från sändarmasten bor du?
Vad har du för signalstyrka på samtliga kanaler?
Själv har jag aldrig upplevt några som helst problem med min bordsantenn som ger signalstyrka på samtliga kanaler på runt 95%. Avståndet till masten kan vara max 8 km för min del.
Använder du dig av en gammal takantenn med vidhängande gammal klen kabel, är min gissning att problemet ligger där.
Jag har en gammal hederlig antenn som är tre år. Jag har också 95% signalstyrka ,och jag har provat med förstärkare men det blev ingen större förbättring. Enligt Boxer har jag 15km till min mast,men när jag skrev in gatan bakom mitt hus så ville dom att jag skulle rikta den mot en annan mast 7km bort!. Det var detta som spökade innan den nya mjukvarn instalerades. Kanske kan ringa FMV och fråga om dom har någon bra antenn som funkar till Sony.
Postad 30 januari 2008 - 17:51
xarfez
-
xarfez
-
Användare
-
-
226 inlägg
Jag har precis flyttat och har en helt vanlig gammal CRT TV, Sonys dvd-inspelare samt com hem (ingen box alltså analoga sändningar).
Hur sjutton gör jag för att koppla allt rätt?
Hur gör jag för att kunna programmera DVDn?
Går det att få guiden att fungera?
Oerhört tacksam för hjälp.
EDIT:
jag tror jag fick ordning på det nu. Timern fungerar, guiden fungerar ju inte naturligtvis.
Däremot så får jag in TV8 på TVn men inte SVT kunskap/barnkanalen
På DVDn får jag in SVT kunskap/barnkanalen men inte TV8.
Hur går detta ihop?
Redigerat av xarfez, 30 januari 2008 - 18:17.
Postad 31 januari 2008 - 10:23
Omix
-
Omix
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Hmm har just köpt min Sony RDR-HXD870, och sitter hemma och pillar med den.
Jag blev mycket nyfiken plötsligt hur folk gör generellt med deras Wide Screen skärmar. Jag menar, min gamla boxer mottagare var inte särskilt "intelligent" och därför fyllde den bilden oavsett vilket format det var på sändningen, vilket självklart medförde korta & tjocka gubbar. Man vänjer sig ju dock, så nu när jag har en vettigare burk som verkligen kan hantera formaten, så sitter jag och retar mig på att man bara använder 2/3 av bilden. Det kliar ju nästan i fingrarna att smeta ut bilden över hela min Samsung M71:a, men samtidigt känns det ju lite fel att läga dessa pengar och fortfarande glo på en förvrängd bild.
Så, hur gör ni igentligen? Är det största möjliga yta på bilden som är viktigast, eller är det realistisk bild?
Och sedan givetvis följdfrågan, tillåter Sonyn verkligen att man får "fullscreen" eller fungerar inte skalningen på det viset? Var och spekade i menyerna, men kunde inte komma på hur man gör riktigt? Och jadå, jag har läst för lite i instruktionsboken än så länge..
Postad 02 februari 2008 - 19:21
paholainen
-
paholainen
-
Rookie
-
8 inlägg
Har nån testat att spela in ett programsamtidigt som man spelar tv-spel? Testade det och den spelade inte in programmet.
Postad 02 februari 2008 - 21:38
emil_chiefen
-
emil_chiefen
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej
Jag har samma fel som dig Rookie.
Ringde inside service och beskrev mitt problem med att bilden blir svart och mottagningen försvinner för en sekund (plus ljudet med)och att detta händer på vissa kanaler med en intervall på kanske 1-2 min.
Han förklara samma sak för mig som för många här tydligen att det var något annat än min dvd som gjorde detta fenomen. men han ville att jag skulle skicka in den på uppdatering, för att se om det blev bättre.
Köper inte riktigt denna förklaring från inside för att jag har har alldrig haft detta problem innan med mina boxar.
så det måste ligga i Dvdn.
Rdr-hxd870 160gb ägare
Använder mig av en helt ny digital utomhusantenn
Postad 02 februari 2008 - 22:24
Tiny Turtle
-
Tiny Turtle
-
Veteran
-
-
1 869 inlägg
. . .Så, hur gör ni igentligen? Är det största möjliga yta på bilden som är viktigast, eller är det realistisk bild? . . .
Alltid alltid alltid realistisk bild som gäller. Jag antar att de som fyller ut TV:n med fel proportioner lyssnar på stereon på max för att de inte utnyttjar förstärkaren fullt ut annars. Gissningsvis kör de alltid i toppfat med bilen och brygger full kaffebryggare varje gång också... Att du ens frågar!
Postad 03 februari 2008 - 11:10
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Ja från HXD:n så är det rätta proportioner som gäller för den har ingen intelligent zoom.
På min tv däremot, SONY KDL-V2000, så kan jag ibland har smartzoom på då den går att justera hur mycker förvrängning man vill ha.
Postad 03 februari 2008 - 22:04
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
. . .Så, hur gör ni igentligen? Är det största möjliga yta på bilden som är viktigast, eller är det realistisk bild? . . . Alltid alltid alltid realistisk bild som gäller. Jag antar att de som fyller ut TV:n med fel proportioner lyssnar på stereon på max för att de inte utnyttjar förstärkaren fullt ut annars. Gissningsvis kör de alltid i toppfat med bilen och brygger full kaffebryggare varje gång också...
Att du ens frågar!
Min förra digitalbox hade bara scart ut och då bytte TV:n själv till 16:9 och 4:3 beroende på sändningen. Nu kör jag komponent mot min Panasonic 42PA50 och då byter inte TV:n formatet, otroligt jobbigt. Finns det någon genväg eller tvingas jag till scart igen så jag slipper sitta och byta format manuellt. Att se på felformat funkar aldrig! /Olle
Postad 04 februari 2008 - 08:44
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Min förra digitalbox hade bara scart ut och då bytte TV:n själv till 16:9 och 4:3 beroende på sändningen. Nu kör jag komponent mot min Panasonic 42PA50 och då byter inte TV:n formatet, otroligt jobbigt. Finns det någon genväg eller tvingas jag till scart igen så jag slipper sitta och byta format manuellt. Att se på felformat funkar aldrig!
Jag tror inte att komponent kan hantera sådana signaler, utan det är scart eller HDMI som gäller.
Postad 04 februari 2008 - 13:55
joama
-
joama
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hej!
Kan man med sonys maskin ställa in så man kan spela in de fria kanalerna från det digitala marknätet och sedan styra en extern box för att spela andra kanaler från den (i detta falla telias ip-tv), så när jag sedan programmerar en inspelning kan jag välja kanal från en sammanslagen programmlista med både de fria marksända kanalerna och de kanalerna jag har på ip-tv boxen.
Jag utgår från att sonys inspelare har någon form av ir-blasting så man kan styra en extern box.
Postad 04 februari 2008 - 15:27
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
Min förra digitalbox hade bara scart ut och då bytte TV:n själv till 16:9 och 4:3 beroende på sändningen. Nu kör jag komponent mot min Panasonic 42PA50 och då byter inte TV:n formatet, otroligt jobbigt. Finns det någon genväg eller tvingas jag till scart igen så jag slipper sitta och byta format manuellt. Att se på felformat funkar aldrig!
Jag tror inte att komponent kan hantera sådana signaler, utan det är scart eller HDMI som gäller.
Jo att komponent inte kan fixa formatet vet jag. Hade varit bra med en programmerbar knapp på fjärren så att man kunde välja format med den. Nu måste jag ha TV fjärren också. Hade tänkt vänta till i höst med en ny 50" men får väl kanske offra mig lite tidigare /Olle
Postad 04 februari 2008 - 15:59
Omix
-
Omix
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
. . .Så, hur gör ni igentligen? Är det största möjliga yta på bilden som är viktigast, eller är det realistisk bild? . . . Alltid alltid alltid realistisk bild som gäller. Jag antar att de som fyller ut TV:n med fel proportioner lyssnar på stereon på max för att de inte utnyttjar förstärkaren fullt ut annars. Gissningsvis kör de alltid i toppfat med bilen och brygger full kaffebryggare varje gång också...
Att du ens frågar!
Hehe, trevligt, direkt och starkt kryddat svar.. Nä, nu får man helt enkelt hålla sig till filmer och/eller titta på program som sänds i Wide  Jag tittade till och med på digital foton som jag förvrängde till bredbild, till dess att flickvännen påpekade att hon såg rundare ut än vad hon var i verkligheten, samt ett förbud att visa foton på henne för andra i det formatet.. Och nej.. igentligen frågade jag nog inte... Man får sälla sig till dom som pikar andra när de "smetar" ut bilden..
Postad 04 februari 2008 - 16:08
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Hej!
Kan man med sonys maskin ställa in så man kan spela in de fria kanalerna från det digitala marknätet och sedan styra en extern box för att spela andra kanaler från den (i detta falla telias ip-tv), så när jag sedan programmerar en inspelning kan jag välja kanal från en sammanslagen programmlista med både de fria marksända kanalerna och de kanalerna jag har på ip-tv boxen.
Jag utgår från att sonys inspelare har någon form av ir-blasting så man kan styra en extern box.
Sonyn kan inte hantera en extern box:s programlista. Däremot kanske den externa boxen kan trigga Sonyn att starta inspelning, det är lite olika. Om boxen har Smartlink t.ex. Annars får du nog programmera både DVD:n och Telias box.
Postad 04 februari 2008 - 16:32
joama
-
joama
-
Användare
-
-
128 inlägg
synd telias ipbox har ingen timer så då går denna lösning tyvärr bort Hej!
Jag utgår från att sonys inspelare har någon form av ir-blasting så man kan styra en extern box. Sonyn kan inte hantera en extern box:s programlista. Däremot kanske den externa boxen kan trigga Sonyn att starta inspelning, det är lite olika. Om boxen har Smartlink t.ex. Annars får du nog programmera både DVD:n och Telias box.
Redigerat av joama, 04 februari 2008 - 20:10.
Postad 08 februari 2008 - 17:38
LLL82
-
LLL82
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej, jag undrar om det går att spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat...? fick uppfattningen av det när jag läste testet i hemmabio tidningen... trodde att man var tvungen att ha dvb-t X2
tacksam för svar...
Postad 08 februari 2008 - 19:24
Unregistered2346d1fb
-
Unregistered2346d1fb
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej
Min RDR HXD-870 har redan varit på lagning på Inside Service (Sonys egen verkstad) men problemet med bilden från digital mottagaren är inte helt borta. Bilden försvinner inte längre men den har mycket störningar, bilden fryser några millisekunder och ljudet försvinner.
Jag trodde det var dålig signal från Boxer men sen testade titta på ett program på tv (tv s digital mottagaren) och spela in samma program och då upptäckte jag felet. Inga störningar när jag tittade på tv men flera i inspelning på RDR HXD-870
Har flera samma problem som jag?
Version 1.66 (efter uppdatering hos Sony)
Jag har samma problem som du har!. Skickade också in min till Inside för uppdatering och den funkade utmärkt i början.Men nu har den börjat strula igen,samma problem som du men den tappar även signal ibland. Har du pratat med Sony om dina problem? Jag tycker detta problem har skötts mycket dåligt av Sony. Dom har fortfarande inte kontaktat mig om vad jag ska göra med min spelare(jag skickade min till Inside utan deras vetskap) Sony har mörkat problemet,dom har hela tiden sagt att det bara är ca40 spelare som strular men det är nog fler som har klagat bara här på forumet! Jag kör också med Boxer,skönt att mina andra gratisboxar aldrig strular. Ska ringa till Sony, jag återkommer med deras nya undanflykter.
jag har också samma problem fortfarande,men jag var lite tidig in med min maskin så jag har bara 1.64. har mailat inside om det är nån skillnad på den och 1.66 men dom svarade inte. Man har liksom gett upp lite nu...
Postad 08 februari 2008 - 23:21
replicant
-
replicant
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej, jag undrar om det går att spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat...? fick uppfattningen av det när jag läste testet i hemmabio tidningen... trodde att man var tvungen att ha dvb-t X2 tacksam för svar...
Det finns ju bara en antennmottagare så i princip går det inte. Men om du har t.ex. en digitalbox kopplad till Line1 (via SCART) så ska man kunna titta på det som kommer in via antenn medans man spelar in på Line1. Men jag har inte testat själv, men jag förstod att det skulle fungera så när jag läste manualen.
Postad 08 februari 2008 - 23:28
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Hej, jag undrar om det går att spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat...? fick uppfattningen av det när jag läste testet i hemmabio tidningen... trodde att man var tvungen att ha dvb-t X2 tacksam för svar...
När det gäller DVB-T så kan du inte spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat eftersom inspelaren endast har en DVB-T mottagare. Däremot har den analog mottagare och scart-ingång så du kan spela in + titta samtidigt om du även har analog kabel-TV och/eller en extern digitalbox du kopplar in via scart.
Redigerat av Andr3as, 08 februari 2008 - 23:29.
Postad 09 februari 2008 - 01:48
f3br
-
f3br
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hur tycker ni de här DVD-inspelarna fungerar för att titta på TV med? Flundrar lite på att skaffa Boxer och samtidigt slänga ut den gamla DVD:n som står här hemma, men då gäller det att DVD-inspelaren fungerar minst lika bra som box också.
Går det snabbt att byta mellan kanalerna och står det vilket program som går vid kanalbyte (EPG heter det väl)? Och hur är bilden? Upplys mig!  Ska förhoppningsvis beställa på måndag.
Postad 09 februari 2008 - 07:41
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
Funkar kanon, Har haft "extern" box förut och tycker att den här levererar mycket bättre bild. Snabb, finns EPG (lista med kanaler som visar program minst ett dygn framåt) och separat info för nuvarande program samt nästa.
Vissa har haft lite problem med mottagningen vilket du kanske sett om du läst igenom tråden.
Tycker det är en super DVD med hårddisk och DVB-t mottagare.
/Olle
Postad 09 februari 2008 - 08:22
f3br
-
f3br
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
kungoliver: Tack för svaret! Uppskattas jättemycket. Blir väl antagligen en Sony eller en Pioneer DVD med inbyggd DVB-T som införslaffas på måndag.
Postad 09 februari 2008 - 09:08
mattiasj
-
mattiasj
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hur tycker ni de här DVD-inspelarna fungerar för att titta på TV med? Flundrar lite på att skaffa Boxer och samtidigt slänga ut den gamla DVD:n som står här hemma, men då gäller det att DVD-inspelaren fungerar minst lika bra som box också. Går det snabbt att byta mellan kanalerna och står det vilket program som går vid kanalbyte (EPG heter det väl)? Och hur är bilden? Upplys mig! Ska förhoppningsvis beställa på måndag.
HXD:n var en regäl uppgradering jämfört med Sagem-boxen. EPG:n är ju som blixten i jämförelse. Trevligt också att ha de vitala TV-funktionerna på samma fjärr. Enda nerköpet jag märkt är att HXD:n inte "släpper igenom" text-tv, så man måste kolla text-tv på boxen och inte på TV:n. Ger sämre text-tv-skärpa bild på vår tjock-TV och går ej att kolla text-TV när man spelar in. kungoliver: Tack för svaret! Uppskattas jättemycket. Blir väl antagligen en Sony eller en Pioneer DVD med inbyggd DVB-T som införslaffas på måndag.
Enligt uppgift är Sonyns en förklädd Pioneer - bara lite billigare.
Postad 09 februari 2008 - 10:23
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
När det gäller DVB-T så kan du inte spela in ett program samtidigt som du tittar på ett annat eftersom inspelaren endast har en DVB-T mottagare. Däremot har den analog mottagare och scart-ingång så du kan spela in + titta samtidigt om du även har analog kabel-TV och/eller en extern digitalbox du kopplar in via scart.
Hmm . Är du säker? Har för mig att den bara hanterar en källa i taget. Men det finns ju en sån där DVD/TV-knapp som kanske växlar källor, men jag är tveksam till att den kan spela in på Line1 och samtidigt visa upp DVB-T tv ut. Hur tycker ni de här DVD-inspelarna fungerar för att titta på TV med? Flundrar lite på att skaffa Boxer och samtidigt slänga ut den gamla DVD:n som står här hemma, men då gäller det att DVD-inspelaren fungerar minst lika bra som box också. Går det snabbt att byta mellan kanalerna och står det vilket program som går vid kanalbyte (EPG heter det väl)? Och hur är bilden? Upplys mig! Ska förhoppningsvis beställa på måndag. HXD:n var en regäl uppgradering jämfört med Sagem-boxen. EPG:n är ju som blixten i jämförelse. Trevligt också att ha de vitala TV-funktionerna på samma fjärr. Enda nerköpet jag märkt är att HXD:n inte "släpper igenom" text-tv, så man måste kolla text-tv på boxen och inte på TV:n. Ger sämre text-tv-skärpa bild på vår tjock-TV och går ej att kolla text-TV när man spelar in.
kungoliver: Tack för svaret! Uppskattas jättemycket. Blir väl antagligen en Sony eller en Pioneer DVD med inbyggd DVB-T som införslaffas på måndag. Enligt uppgift är Sonyns en förklädd Pioneer - bara lite billigare. 
En trevlig sak är att den spelar in Text-TV  Om man t.ex. vill spela in ett Svensk program, låt säga På spåret, så kan man först slå på Text-TV sid.199, och sen starta inspelning. Så har man en textad inspelning sen.
Postad 12 februari 2008 - 08:37
mrspurs
-
mrspurs
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har precis köpt denna spelare och är kanonnöjd. Dock en liten sak bara. Nät jag titttat på mina digital-tv kanaler via denna spelare så säger den att ljudet är stereo på svt1 och svt2 medans den direkt på tv säger dolby digital (2 ch). Är det dolby digital den tar emot och skickar ut vi mottagaren fast det bara står stereo? Någon som vet?
Postad 12 februari 2008 - 13:54
Andr3as
-
Andr3as
-
Forumräv
-
-
623 inlägg
Hmm . Är du säker? Har för mig att den bara hanterar en källa i taget. Men det finns ju en sån där DVD/TV-knapp som kanske växlar källor, men jag är tveksam till att den kan spela in på Line1 och samtidigt visa upp DVB-T tv ut.
Det du säger stämmer förmodligen eftersom jag inte kunde hitta något om detta i handboken. Är ganska säker på att jag läste i ett test av maskinen att detta skulle fungera, men jag ska testa själv idag för att se.
Postad 12 februari 2008 - 20:21
Unregistered2a53b113
-
Unregistered2a53b113
-
Användare
-
-
162 inlägg
Efter att ha haft denna spelare i ca 2 månader nu skulle jag vilja dela några erfarenheter. Jag har inte haft några direkta problem, har väl tappat signalen nån gång. Men häromdagen när jag skulle sätta på maskinen, kl var väl ca 17:00, hände ingenting. klockan på displayen visade 03:00 och den svarade varken på fjärr eller direkt på maskinen. Rejält varm var den oxå Det enda att göra var att rycka sladden. Efter det visade klockan rätt, fläktarna drog igång och allt verkade fungera, men efter ca 5 minuters tittande på TV3 försvan bilden" du har inte tillåtelse...". när inget hände på 5min så skiftade jag till 2:an(okodad) och tillbaka så fungerade det igen dock bara några minuter. efter lite testande visade det sig attt detta hände med samtliga kodade kanaler. Tog maskinen till butiken och han provade en annan CA modul av samma fabrikat. samma sak hände även då.  Då testades en annan CA modul, nämligen denna:  Och då fungerar det. Har nu kört maskinen i ett dygn och hittills verkar det fungera iaf. Konstig dock att detta uppstod efter att den låste sig, den har inte gjort så innan. Vill bara delge informationen till övriga användare av detta ypperliga forum
Postad 12 februari 2008 - 20:44
sven99
-
sven99
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Godkända CA-moduler för Boxer http://www.boxer.se/?page=220
Postad 12 februari 2008 - 20:54
Unregistered2a53b113
-
Unregistered2a53b113
-
Användare
-
-
162 inlägg
japp , båda är godkända av boxer.
Postad 12 februari 2008 - 22:35
vedad
-
vedad
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har en satellitbox kopplad till en tv med scart och bara en scart in på tv:n.
1. Går det smidigt att se och byta kanaler på boxen när den är kopplad genom denna dvd? 2. Måste dvd:n vara påslagen för att det ska gå? 3. Kan man spela in en satellitkanal samtidigt som man ser på en marksänd och tvärt om? 4. Något annat man bör känna till med denna konfiguration som inte funkar eller är krångligt?
Tanken är att min 60-åriga mamma ska kunna använda sig av denna dvd och därför är det viktigt att daglig användning inte är onödigt krånglig.
1. och 2: När DVD:n är avstängd så loopas signalen igenom om endast scart är ansluten till TV. Är endast HDMI-kabel ansluten till TV måste DVD:n vara på. Vid påslagen DVD måste scartingång ( L1 ) väljas för satellittittande med ingångsväljaren på fjärren ( oavsett anslutning till TV )
3: DVD:n väljer alltid vald kanal eller ingångssignal ( i ditt fall satellit ) som utsignal vid inspelning. Att komma runt problemet är att skaffa en scartväxel till TV:n och koppla en scart från satellitmottageren till växeln och en till DVD:n ( förutsätter förstås 2 scart ut från satellitmottagaren ) och jag antar att TV:n ej har DVB-T mottagare inbyggd. Och naturligtvis DVD:s TV-scart till samma växel.
Med denna konfiguration kan du spela in från marknätet och titta på Satellit-tv, dock ej spela in från satellit och tittande från DVD:s inbyggda DVB-T samtidigt. Ansluts ytterligare en DVB-T mottagare till den tredje ingången på scartväxeln är problemet inget.
Krångligt ? ..inte värst.
http://www.clasohlso...spx?id=20187205
http://www.clasohlso...spx?id=15437262
Postad 12 februari 2008 - 23:06
vedad
-
vedad
-
Rookie
-
3 inlägg
Har fått en DVD inspelare från Pixmania utan kortplats. Det ska finnas inbyggd mottagare i denna för fria kanaler. Detta är dock ointressant för mig då jag har tv med inbyggd mottagare med kortläsare. Mitt problem är att jag har en extern satelit mottagare kopplad till dvd inspelare via scart Line 1. Det går bra att spela in från satelitmottagare medan jag tittar på Tv Med inbyggda DTV. Hur ska jag då spela in (koppla) från inbyggda DVT då Line 1 är upptagen. Kan jag använda t.ex Line2 eller någon annan ingång för att spela in från inbyggda DTv eller är det scartväxel enda lösningen?Jag hade två scartsladdar från tv till min gamla VHS och det gick bra att spela in. Måste jag programmera inbyggda DTv för att kunna spela in? Om jag Hur gör jag ? Hela systemet är koplatt via reciver Onkyo HDMI in från DVD och HDMI ut från reciver till TV. Antensignal går via sattelitmottagare. Bör annten kopplas till DVD Inspelare först för att kunna använda inbyygda DTV i DVD inspelaren eller?! Är inte klok! Tacksam för hjälp!
Postad 13 februari 2008 - 07:04
Unregistered7eaa9096
-
Unregistered7eaa9096
-
Forumräv
-
-
569 inlägg
Efter att ha haft denna spelare i ca 2 månader nu skulle jag vilja dela några erfarenheter.
Jag har inte haft några direkta problem, har väl tappat signalen nån gång. Men häromdagen när jag skulle sätta på maskinen, kl var väl ca 17:00, hände ingenting. klockan på displayen visade 03:00 och den svarade varken på fjärr eller direkt på maskinen. Rejält varm var den oxå Det enda att göra var att rycka sladden.
Efter det visade klockan rätt, fläktarna drog igång och allt verkade fungera, men efter ca 5 minuters tittande på TV3 försvan bilden" du har inte tillåtelse...". när inget hände på 5min så skiftade jag till 2:an(okodad) och tillbaka så fungerade det igen dock bara några minuter. efter lite testande visade det sig attt detta hände med samtliga kodade kanaler.
Tog maskinen till butiken och han provade en annan CA modul av samma fabrikat. samma sak hände även då.

Då testades en annan CA modul, nämligen denna:

Och då fungerar det. Har nu kört maskinen i ett dygn och hittills verkar det fungera iaf.
Konstig dock att detta uppstod efter att den låste sig, den har inte gjort så innan.
Vill bara delge informationen till övriga användare av detta ypperliga forum
Hej, Sedan i fredags har det blivit något fel med boxer sändningen för dem som har CA-modul. Läs tråden nedan. https://www.minhembi...howtopic=187265/Olle
Postad 13 februari 2008 - 10:09
sven99
-
sven99
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Denna länk fungerar till forum om generella problem med CA-modul och Boxer (tidigare länk fungerar inte för mig) https://www.minhembi...s...187265&st=0Problem med flera olika fabrikat av mottagare
Postad 13 februari 2008 - 11:06
Anlo
-
Anlo
-
Rookie
-
4 inlägg
ShowView på HX650Efter mycket funderande bestämde jag mig för att Sonys HX650 var den DVD-inspelare som borde passa mig bäst. Först hade jag tänkt köpa HX750 för att få USB-gränssnittet, men efter att ha läst om den begränsade funktionaliteten (kan inte spela upp eller kopiera DivX, fungerar inte med USB-hårddiskar eller tangentbord) ansåg jag att USB inte var värt merkostnaden. En annan nackdel med Sonys modeller var att de inte hade ShowView, men det var också något jag kunde leva utan. Jag blev dock väldigt förvånad när jag packade upp min HX650 och såg att den hade en ShowView-logo på fronten. Det visade sig att den nordiska EC2-modellen inte har ShowView, men att den gråimporterade EC3-modellen har det! En nackdel med den gråimporterade HX650.EC3 är att du inte får någon svensk eller engelsk instruktionsbok - jag fick en fransk. Dessutom har den inte svenska menyer, så menyalternativen i den svenska instruktionsboken som kan laddas ned från Sonys hemsida stämmer inte med de engelska menyerna i spelaren. Tydligen säljs inte HX650 i England och instruktionsboken är därför inte översatt till engelska. Men hur många läser instruktionsboken egentligen? Så vill du ha en HX650 med ShowView, se till att det är EC3-modellen du köper. För att vara på den säkra sidan kan du kontrollera att ShowView-loggan är tryckt på ovansidan av kartongen (se bild). Tyvärr verkar ingen modell av HX750 ha ShowView eftersom den har Guide+ istället, som inte fungerar i Sverige. Och HXD870/970 har ju EPG istället. /Anlo
Postad 14 februari 2008 - 18:55
mrspurs
-
mrspurs
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Är det någon som vet om digitalmottagaren bara kan ta emot ljudsignaler i stereo?
Min säger i alla fall bara stereo i info rutan trots att jag vet att sändningen är i dolby digital :-(
Postad 14 februari 2008 - 20:23
Hifi-Farfar
-
Hifi-Farfar
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
De flesta mottagare för Boxers marknät och mottagarna för Viasat och Canal Digital tar emot Dolby Digital.
Vilka ljudutgångar på boxen har du kopplat till ljudanläggningen?
Postad 17 februari 2008 - 17:03
JockeJ
-
JockeJ
-
Beroende
-
-
1 482 inlägg
Är det någon som vet om digitalmottagaren bara kan ta emot ljudsignaler i stereo?
Min säger i alla fall bara stereo i info rutan trots att jag vet att sändningen är i dolby digital :-(
Den tar emot DD 5.1, och skickar den via koax till receiver. Den spelar dock bara in i DD 2.0.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|