Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Windows Home Server *

1845 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Home Server Eng (OEM) (Operativsystem) 1 8,8 (9) Inga priser
HP MediaSmart Server EX470 500GB (NAS-servrar) 1 8,62 (15) Inga priser
HP MediaSmart Server EX475 1TB (NAS-servrar) 0 6,5 (1) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2105 1TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
Fujitsu Scaleo Home Server 2205 2TB (NAS-servrar) 1 9 (20) Inga priser
SSI SI-1348RS (Externa lagringschassin) 3 (0) Inga priser
Acer EasyStore H340 1.5TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 3TB (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
HP MediaSmart Server EX490 1TB (NAS-servrar) 1 7 (2) Inga priser
Acer EasyStore H340 2TB (NAS-servrar) 1 8 (2) Inga priser
HP StorageWorks X510 1TB (NAS-servrar) 1 7,5 (1) Inga priser
HP Data Vault X311 2TB (NAS-servrar) 5 7,8 (4) Inga priser
Microsoft Windows Home Server 2011 Sve (64-bit OEM) (Operativsystem) 2 4,67 (2) Inga priser
12 relaterade trådar

Postad 04 maj 2009 - 11:15

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Skulle göra en re-install på servern. Hade tidigare skapat en raid1 partition som jag hade systemet på men måste blivit fel med drivrutinerna som jag slipstreamat in. För jag började ominstallationen med endast system diskarna i och vid första omstarten så kopplade jag in resten av diskarna. Senare sen när den bygger ihop poolen igen så blev det blåskärm och jag lyckades inte få det att slutföras hur jag än gjorde.

Och efter det gick det endast ta nyinstallation vilket jag gjorde med endast en disk inkopplad. När jag sen fått igång allt så hamnade jag där jag är nu. Men jag håller på att återskapa så mycket data kan jag redan använda nu ser jag ;)

Postad 04 maj 2009 - 12:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Du vet att raid är unsupported i WHS va? ;)

Postad 04 maj 2009 - 12:22

sunscreen
  • sunscreen
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Du vet att raid är unsupported i WHS va? :)

Går väl bra att köra hårdvaruraid iofs, systemet lär inte känna till vad som ligger i bakgrunden.
MS vill inte supporta de, för det vore "ganska onödigt" att bygga systemet så. (vanliga hemanvändare)

Postad 04 maj 2009 - 12:29

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Det GÅR att köra, men som sagt är det onödigt med tanke på hur WHS Drive Extender funkar.

Postad 04 maj 2009 - 16:09

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Jo jag vet men det lockade att man inte behövde installera om även om systemdisken skulle haverera.
Och allt har fungerat bra tills jag behövde installera om nu pga provat alldeles för många plugin etc så det gick inte längre ta bort eller installera nya ens.

Nu skiter jag i raid och gör som man ska, slipper man drivrutiner vid installation med :)

Edit: Det var hårdvaru Raid som jag körde.

Redigerat av Lunna, 04 maj 2009 - 16:10.

Postad 04 maj 2009 - 20:52

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag har fyra (...) kontrollerkort i min burk, och det är lite knepigt att få igång den men det brukar lösa sig post-installation. Nu är den inne och migrerar de 5 sista diskarna, så till helgen är nog min WHS back on track :)

Postad 04 maj 2009 - 21:40

John Ericson
  • John Ericson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa Acer Aspire easyStore Home Server när den kommer hit. Vad tror ni andra om den här?

Bifogad fil  acer_aspire_easystore_h34002_lfv_thumb.jpg   8,26K   0 Antal nerladdningar

http://www.wegotserv...re-home-server/

Postad 06 maj 2009 - 06:51

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Vill du inte bygga en egen maskin så tror jag den där blir riktigt bra. Lite lite med minne (1 GB) om du ska ha mycket add-ins men det går ju att utöka.

Postad 06 maj 2009 - 07:18

[N]ex
  • [N]ex
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Scaleo Home Server 2gb/2tb hos Dustin, svårslaget. Bara 2x1tb och whs licensen så är man ju uppe i 3k.

http://www.dustinhom...5010185199.aspx

Postad 06 maj 2009 - 12:02

NisseTuta
  • NisseTuta
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har fyra (...) kontrollerkort i min burk, och det är lite knepigt att få igång den men det brukar lösa sig post-installation. Nu är den inne och migrerar de 5 sista diskarna, så till helgen är nog min WHS back on track ;)

Tänkte bygga en WHS-burk, så min undran är, vad använder du för kontrollerkort?

/N.Tuta

Redigerat av NisseTuta, 06 maj 2009 - 12:03.

Postad 06 maj 2009 - 16:12

John Ericson
  • John Ericson
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Vill du inte bygga en egen maskin så tror jag den där blir riktigt bra. Lite lite med minne (1 GB) om du ska ha mycket add-ins men det går ju att utöka.

Det ska betydligt enklare att uppgradera RAM-minnet än HP:s motsvarande. I USA kommer den också med 2GB som standard så det kanske inte är helt spikat var den kommer ha i europa ännu.

Scaleo Home Server 2gb/2tb hos Dustin, svårslaget. Bara 2x1tb och whs licensen så är man ju uppe i 3k.

http://www.dustinhom...5010185199.aspx

Otroligt pris! ;)

Den är ju inte den snyggaste men...

Postad 07 maj 2009 - 18:26

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Ny skumm pryl:

Satt och skulle lägga till disk 16 och disk 17 idag, när plötsligt disk 13 blev unhealthy (gammal 300gb seagate...) tänkte fine, jag tar bort den ur poolen men fick 'An error has occured in the windows home server storage manager' och den producerade typ 40 felfönster.

Försökte remove iallafall, men fick då "you don't have enough space to remove this volume"

Bootade om burken utan disk 13, då blev den critical - missing. Tog bort den, bootade om, markerade den som aktiv och assignade en drive letter. Nu Skall jag boota om igen med chkdsk.

Problemet är att i storage manager så loopar den bara evigt med 'calculating sizes' och inget händer - någon som märkt samma?

Postad 07 maj 2009 - 21:45

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Ny skumm pryl:

Satt och skulle lägga till disk 16 och disk 17 idag, när plötsligt disk 13 blev unhealthy (gammal 300gb seagate...) tänkte fine, jag tar bort den ur poolen men fick 'An error has occured in the windows home server storage manager' och den producerade typ 40 felfönster.

Försökte remove iallafall, men fick då "you don't have enough space to remove this volume"

Bootade om burken utan disk 13, då blev den critical - missing. Tog bort den, bootade om, markerade den som aktiv och assignade en drive letter. Nu Skall jag boota om igen med chkdsk.

Problemet är att i storage manager så loopar den bara evigt med 'calculating sizes' och inget händer - någon som märkt samma?

Tror bara det är du som är har så många diskar här dread :) jag har 4 terrabyte i min på 5 diskar totalt ;)

Postad 08 maj 2009 - 08:39

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0

Tror bara det är du som är har så många diskar här dread ;) jag har 4 terrabyte i min på 5 diskar totalt :P

24TB and counting... :)

Postad 08 maj 2009 - 09:01

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Har du någon bild på monstret?

Postad 08 maj 2009 - 09:28

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1 610 inlägg
  • 0

Har du någon bild på monstret?

Hehe, det är inget monster, det är ett litet Lian-Li kubchassi med 4x1TB internt och sen är det 4 st Sans Digital eSATA-kabinett med 5 x 1 TB i varje.

Jag köpte en massa 1TB-diskar i en konkursutförsäljning. I ärlighetens namn är faktiskt bara två av de externa kabinetten igång just nu eftersom jag inte har så mycket data ännu. Jag har inte haft tid att börja göra mkv-filer av mina Blu-ray ännu...

Jag tar en bild när jag får tid.

Postad 08 maj 2009 - 17:21

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2 834 inlägg
  • 0
Inte dåligt med 24TB! Får man fråga vad du gav för diskarna?

Postad 08 maj 2009 - 18:56

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Tror bara det är du som är har så många diskar här dread :) jag har 4 terrabyte i min på 5 diskar totalt ;)

En smart idé IMHO är att göra downsize i antal diskar, jag har gått från 12 diskar till 5 numera och jag har ändå mer än tredubblat mitt utrymme (4.5 TB). För en spottstyver, jfr vad det gamla kostade. Allt anslutet via moderkort, inga extra kort som krånglar, det är bekymmersfritt med fem interna hdd.

Postad 08 maj 2009 - 18:59

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jo men hur waste känns det inte att kasta fullt fungerande 300gb och 500gb diskar? När saker går sönder byter jag dem en efter en förutsatt att det blir fullt när jag tar bort den trasiga.

Postad 08 maj 2009 - 19:48

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jo men hur waste känns det inte att kasta fullt fungerande 300gb och 500gb diskar?

Hur tror du det känns på jobbet när man slänger en P4 med 1-2Gb RAM rakt i skroten och vet att all destrueras, som skulle kunna funka för någon? Vi provade "recycling" och kollade export (via vår generalagent) men det kostar mer än vad man kan dra in i pengar (vi miljöåtervinner såklart :).

Saken är: man måste hänga med lite i hushållet också. Har du funderat över strömmen en mängd fjuttdiskar drar jfr en green 1.5 tb? :-)

Jag sänkte min effektförbrukning med 100W (tidigare 200W) när jag byggde server på E8200 och färre diskar.
Nu har jag bara 5 diskar att hålla koll på, alla interna mk-anslutna. Sweet!

Postad 08 maj 2009 - 19:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Kostnaden är ändå runt 1 spänn per gig... Skall jag byta mina fjuttdiskar så kommer det kosta mig mellan 5 och 6000 = 4-5000 KWh. Vi säger att jag sparar 150W = 3,6KWh per dag = 1250 dagar = 3,42 år så går jag jämt skägg med elen - och då har jag bytt diskar iallafall :)

Så nej - jag är inte miljöriktig någonstans :P

Btw, servern har 1,2KW nätagg ;)

Postad 08 maj 2009 - 20:25

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Kostnaden är ändå runt 1 spänn per gig... Skall jag byta mina fjuttdiskar så kommer det kosta mig mellan 5 och 6000 = 4-5000 KWh. Vi säger att jag sparar 150W = 3,6KWh per dag = 1250 dagar = 3,42 år så går jag jämt skägg med elen - och då har jag bytt diskar iallafall :)

Så nej - jag är inte miljöriktig någonstans :P

Btw, servern har 1,2KW nätagg ;)

[OT]
Min poäng var nog mera att du kommer att byta ut disk snart, inom närmaste året? När du tjackar en 1.5 tb för en löjligt liten peng kan du ju plocka bort en 3-5 diskar? Du kommer att hamna där tids nog , när man blir trött på alla j-vla diskar :-)
[/OT]

På tal om diskar och kopiering -- kopierar du in ny data när du fasar in ny disk via \\server\share ? Eller envisas du mfl. att lägga data på D: :-) Min teori är att allt går dubbelt långsamt om man lägger saker på D: istf. att låta WHS bestämma via unc (\\)

Detta är bara en teori, läsning av gammal whitepaper och konstaterande av att WHS fortf gör allt för att hålla D: clean vid balance.....

Redigerat av maxxess, 08 maj 2009 - 20:29.

Postad 08 maj 2009 - 20:38

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag envisas med D ja :)
Och jag kommer ju inte bara låta en disk försvinna - när en går sönder ersätter jag med en 1.5tb eller motsv och får större poool ;)

Redigerat av Dreadlock, 08 maj 2009 - 20:39.

Postad 08 maj 2009 - 22:23

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

På tal om diskar och kopiering -- kopierar du in ny data när du fasar in ny disk via \\server\share ? Eller envisas du mfl. att lägga data på D: :-) Min teori är att allt går dubbelt långsamt om man lägger saker på D: istf. att låta WHS bestämma via unc (\\)

Möjligt att jag missat nått men vad är skillnaden på att kopiera in via \\server\share och att kopiera till d: och kommer man åt \\server\share om man har disken man kopierar ifrån i whs-servern? Har iofs nästan allt i share

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 08 maj 2009 - 22:24.

Postad 08 maj 2009 - 22:26

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag envisas med D ja :)
Och jag kommer ju inte bara låta en disk försvinna - när en går sönder ersätter jag med en 1.5tb eller motsv och får större poool ;)

Känns som om vi käftar i två trådar på en gång hehe...
Allavarligt talat, om du har +pp1 på din WHS, har du provat att flytta data direkt till \\server\din-share?
Jag tror nämligen att du bara då får balansering vad gäller duplicerad data, resten hamnar "hemma" på rätt disk direkt. Så verkar demigrator fungera hemma hos mig iaf, ingen data nosar ens på D:, det är den yttersta utvägen.

För visst flyttas din data på D: hela tiden?

Postad 08 maj 2009 - 22:36

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Möjligt att jag missat nått men vad är skillnaden på att kopiera in via \\server\share och att kopiera till d: och kommer man åt \\server\share om man har disken man kopierar ifrån i whs-servern? Har iofs nästan allt i share

Svaret är att ingen vet. MS har publicerat ett whitepaper om hur demigrator funkar, men demigrator har skrivits om säkerligen hundra gånger utan att whitepaper uppdaterats. Jag använder UNC-sökväg (\\) även på servern, alltid när det gäller diskpoolen. Det må vara överkurs, men då vet man att samma regler gäller som från klienter utan att bry sig om filsystemet.

IMHO skall man UNC:a på sin server även om man RDP:ar, man tar en risk om man går direkt på filsystemet, min metod innebär 0 risk :-)
(fråga mig gärna om jag haft problem :-)

Postad 09 maj 2009 - 05:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Och jag har hafr feta problem.

Men även om jag flyttar in till låt oss säga d:\shares\photos så verkar den sprida lite ändå?

Postad 09 maj 2009 - 08:21

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Och jag har hafr feta problem.

Men även om jag flyttar in till låt oss säga d:\shares\photos så verkar den sprida lite ändå?

Som det är med nuvarande patchnivå så gissar jag att följande gäller:
Landing zone (fysisk D:) är borta (detta vet vi med säkerhet!)
Shares försöks hållas ihop, data skall landa på rätt disk för aktuell share direkt.
Duplicerad data försöks spridas jämnt över flera diskar i poolen.

Om du kopierar till d:\shares\photos istf \\server\photos kan det i min inbillningsvärld kanske göra skillnad var data placeras initialt? Jag har faktiskt ingen aning, min poäng sedan minst 20 inlägg tillbaka är bara att jag även direkt på servern alltid använder UNC för att accessa shares (det som är "supportat") och om jag flyttar in diskar slår jag av duplicering för aktuella shares för att undvika 60-minuters-jobbet.

Postad 09 maj 2009 - 09:08

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
När jag fick sätta upp min pool på nytt så gjorde jag precis som Dreadlock gjorde. Kopierade in till d:\shares etc. Just nu ser fördelningen ut som följande på mina diskar: 62, 80, 88, 62, 62 resp 22%. Ganska jämn fördelning.

Varför jag gjorde så var för att inte tänkte på att man kunde göra som du nämnde maxxess. Det gick ganska fort att kopiera över till d-sharen tyckte jag...

Postad 09 maj 2009 - 12:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Mitt har tagit EVIGHETER eftersom jag körde duplicering innan och inte var säker på att få med all data om jag var selektiv i vad jag flyttade in.

Min fördelning ser ut såhär efter att åter börjat duplicera

36%, 93%, 97%, 97%, 62%, 92%, 98%, 80%, 36%, 92%, 63%, 16%, 26% 5%, 5%, 75%, 61%

Men innan duplicering låg det på nästan 0 på de som idag är < 60%

Postad 12 maj 2009 - 14:34

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Hade problem med min installation som jag nu tror har löst sig. Men nu har jag ett par frågor om hur backup och shares mm funkar.

Framförallt vill jag veta hur jag gör för att på ett enkelt sätt kunna ha backup på backupen som förvaras på annan plats. Om man av någon anledning blir av med servern genom stöld, brand osv så vill jag ha en extern disk där jag har det viktigaste sparat dubbelt. Denna disk ska även gå att plugga in i vilken annan dator som helst och komma åt filerna. Vill helst slippa sitta och kopiera över filerna manuellt utan jag vill kunna plugga in disken och då kopiera över förbestämda shares automatiskt. Sedan tar jag med mig den disken till jobbet eller liknande (ska väl helst ha två diskar så att en alltid är på jobbet när jag fyller den andra).

Finns det några bra rutiner för det?

Sen vad händer om systemdisken kraschar, hur kommer jag då åt mina shares? När min förra installation kraschade installerade jag XP på systempartitionen för att plocka över filerna till en annan disk innan jag försökte mig på en ny installation. När jag då gick till d:\shares så kunde jag bläddra mellan alla mappar och filer men när jag försökte öppna eller kopiera en fil så fick jag error "System cannot acccess the file".

Postad 12 maj 2009 - 15:18

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Jag har kopplat in delar av min pool i andra datorer och då kollat under bokstav:\DE\shares\path_to_my_files och där kopierat över det jag vill ha.

Postad 12 maj 2009 - 17:03

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag hoppas alla som småsuktar efter en WHS-kärra sett tokdumpet i pris på Scaleo 2205'an med 2TB. Nån som vet hur detta kan komma sig? Orimligt billigt ju..

Postad 12 maj 2009 - 17:24

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0

Jag hoppas alla som småsuktar efter en WHS-kärra sett tokdumpet i pris på Scaleo 2205'an med 2TB. Nån som vet hur detta kan komma sig? Orimligt billigt ju..

Beror på den globala ekonomin så att säga..Dollar står lågt i kurs, vilket betyder billigare komponenter. Samt om en 2år så lär vi nog se hårddiskar med en kapacitet på minst 15TB skulle jag säga..

Postad 12 maj 2009 - 18:02

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
2995 är bra pris med tanke på att du får med 2tb disk. Ge oss en version med 10 tb så vi disknördar blir nöjda också :)

Postad 12 maj 2009 - 20:13

Videoten
  • Videoten
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Måste man köra scaleo med kabel in i routern eller kan jag ha den trådlöst tickande i garderoben?

Postad 12 maj 2009 - 21:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Den har inget trådlöst kort i sig standard, utan du får isåfall gå via en trådlös accesspunkt eller motsv. Jag hade dock försökt köra så mycket som möjligt via tråd, för det drar rätt bra bandbredd när man börjar lagra filer på nätet. Själv flyttade jag 40 gb foton mellan burkarna idag och låg någonstans mellan 22-28 Mb/sek vilket är det snabbaste min 5400rpm disk skriver. Skulle avlidit att köra det via wlan :)

Postad 12 maj 2009 - 21:13

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Dreadlock: Fel tråd kanske, men som disknörd har du kanske koll på vad för något man lämpligen bygger ut en 4-disks-whs-kärra med för grunkor ifall man skulle vilja ansluta sig till disknörd-gänget? ESata-case antar jag. Något som är extra poppis där som jag bör kolla upp kanske..?

Lite rätt tråd är det ändå, för begravt i frågan finns ju även frågeställningen om exvis ett gäng USB-diskar funkar speciellt bra med diskdupliceringen i WHS (mtp att USB har sega accesstider), eller om denna gör att endast SATA och ESATA bör övervägas.. hur gör ni andra, förutsätter att många kopplat upp överblivna externa USB-diskar till era WHS-burkar, försöker ni undvika att få med dom i poolen då eller? Eller gör detta med att duplicering kickar igång var 60'e minut (om jag fattat det rätt) att även segdiskar över sega interface funkar bara fint .. ?

Jag har noll erfarenhet av WHS men beställde en 2205'a nu om ni undrar var frågorna kommer ifrån. :)

Postad 12 maj 2009 - 21:41

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Är sugen på att köpa denna Scaleo. Verkar va bra både som filserver och backup. Det jag undrar är om man får med något WHS media? Om en disk går sönder så måste man ju kunna ominstallera. Eller om båda går sönder....

Kan man även använda WHS som ett vanligt windows också, surfa på nätet med IE exempelvis?

Postad 12 maj 2009 - 21:53

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Är sugen på att köpa denna Scaleo. Verkar va bra både som filserver och backup. Det jag undrar är om man får med något WHS media? Om en disk går sönder så måste man ju kunna ominstallera. Eller om båda går sönder....

Kan man även använda WHS som ett vanligt windows också, surfa på nätet med IE exempelvis?

Med scaeleon blir det nog svårt då vad jag förstått den inte har någon skärmanslutning, bara ett gäng usb-portar och nätverksanslutningen. Annars kan man surfa och göra lite enklare arbeten på homeserver, har haft min till att köra ftp-server, ventrilo-server och agera router när min förra router brann upp :)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 12 maj 2009 - 21:55.

Postad 12 maj 2009 - 21:58

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Jag tror att både HPs och Fujitsu servrar saknar grafik-hårdvara så normal installation är nog svårt, men dom har istället ett extra rom-minne på mammaplanket som går köra restore från på någe vis "head-less" då antar jag. Vulcan death grip + gem i tvåan medan man står på ett ben eller något. Svagt minne från nåt jag läste för länge sen :) Så detta gäller nog antingen bara ena av dom, eller båda, eller ingen.

/fetpejl

Postad 12 maj 2009 - 22:04

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Jag tror att både HPs och Fujitsu servrar saknar grafik-hårdvara så normal installation är nog svårt, men dom har istället ett extra rom-minne på mammaplanket som går köra restore från på någe vis "head-less" då antar jag. Vulcan death grip + gem i tvåan medan man står på ett ben eller något. Svagt minne från nåt jag läste för länge sen :) Så detta gäller nog antingen bara ena av dom, eller båda, eller ingen.

/fetpejl

Du har säkert rätt, men låter definitivt som en nervös operation om man ska ordna till en diskpool på nåra TB :D

Funderar på om det räcker med atom 230 för att köra en whs, borde vara snabbare än den jag har iaf med dual P3 500ghz :)

Postad 12 maj 2009 - 23:33

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Mindes tydligen rätt om att iaf Scaleo har WHS-install-stuff på ROM:

http://forum.wegotse...&...ost&p=47864

Postad 13 maj 2009 - 05:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
230 Atom räcker och blir över. Jag kör E4400 och lastar typ max 10% under normal användning.

Nu har min workstation brunnit upp så nu surfar jag och kör photoshop på min WHS - funkar förvånansvärt bra!

Postad 13 maj 2009 - 08:39

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Med scaeleon blir det nog svårt då vad jag förstått den inte har någon skärmanslutning, bara ett gäng usb-portar och nätverksanslutningen. Annars kan man surfa och göra lite enklare arbeten på homeserver, har haft min till att köra ftp-server, ventrilo-server och agera router när min förra router brann upp :)

Ok, men man kan iallafall använda datorn ganska normalt med WHS. Så med scaleon går det om man kör remote av något slag om jagt förstår det rätt.

Skulle givetvis va att föredra att bygga helt själv. Men det blir några tusen kr dyrare än denna extremt billiga maskin. Iallafall om man vill ha en lite mindre, snyggare låda och inte har några gamla delar att använda sig av.

Om denna Scaleo skulle gå sänder,moderbordet ryker eller så. Visst måste man kunna rädda datan på diskarna ändå? Om man kopplar in dom i ett annat WHS system exempelvis?

Postad 13 maj 2009 - 11:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Ja, poolen som drive-extendern skapar kan du läsa var och en för sig ifall allt annat skiter sig, men även i en annan burk, även om du antagligen inte vill köra den rakt av då första disken har 2 paritioner (sys och data)

Postad 13 maj 2009 - 11:09

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Skulle givetvis va att föredra att bygga helt själv. Men det blir några tusen kr dyrare än denna extremt billiga maskin. Iallafall om man vill ha en lite mindre, snyggare låda och inte har några gamla delar att använda sig av.

Behöver inte bli dyrt att bygga själv. Håller just på att försöka plocka ihop en server och totalpriset för den dator jag ev ska bygga blir ca 3000 kr inkl 1 st 1Tb disk. Det tycker i alla fall jag är ett bra pris.

Postad 13 maj 2009 - 11:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle bygga ett system på ett sånt här moderkort men det verkar inte släppt än?

Postad 13 maj 2009 - 11:19

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Behöver inte bli dyrt att bygga själv. Håller just på att försöka plocka ihop en server och totalpriset för den dator jag ev ska bygga blir ca 3000 kr inkl 1 st 1Tb disk. Det tycker i alla fall jag är ett bra pris.

Om man jämför med Scaleo 2205 så kostar bara diskarna och WHS 3000:-. Sen behövs allt annat....
Så jämfört med det blir väl allt dyrt?:unsure:

Vad är det för grejer du har plockat ihop då? Vore kul att se vad folk väljer för hårdvara. Så kanske man bli lockad av det istället.

Postad 13 maj 2009 - 11:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Med det gigabytekortet skulle det se ut såhär?

Det blir 3568 + frakt från diverse ställen... Och sen skall du ha en låda som rymmer 2 diskar också?

Redigerat av Dreadlock, 13 maj 2009 - 11:36.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.