Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya AGP-kort (HD 2600XT, 2600 Pro, 2400 Pro)

855 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sapphire Radeon HD2400Pro 256MB (Grafikkort) 1 7.4 (4) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600XT GDDR4 256MB (Grafikkort) 0 (0) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600Pro DDR2 512MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Gecube Radeon HD2600XT GDDR4 X-Turbo II 256MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
PowerColor Radeon HD2400Pro 256MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Club 3D Radeon HD2600Pro 512MB (Grafikkort) 1 7.666666 (2) Inga priser
Club 3D Radeon HD2600XT GDDR4 256MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
HIS Radeon HD2600Pro IceQ Turbo 512MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Asus Radeon EAH2600PRO/HTDP 256MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Club 3D Radeon HD2600Pro (CGAX-P266DD) 256MB (Grafikkort) 1 8.333332 (2) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600XT GDDR3 256MB (Grafikkort) 1 7.857142 (6) Inga priser
PowerColor Radeon HD2400Pro 256MB (Cymbaler) 0 7.5 (1) Inga priser
MSI Radeon RX2600XT Diamond 512MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
MSI Radeon RX2600XT-T2D512EZ/D3 512MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Gecube Radeon HD2400Pro 256MB (Cymbaler) 0 (0) Inga priser
MSI Radeon RX2600PRO-T2D256EZ/D3 256MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600XT GDDR4 512MB (Grafikkort) 0 (0) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600XT GDDR3 512MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Club 3D Radeon HD2400Pro 256MB (Grafikkort) 1 5.5 (1) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600Pro 512MB (Grafikkort) 2 5.5 (1) Inga priser
MSI Radeon RX2600PRO-T2D256Z/D2 256MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
Sapphire Radeon HD2600XT 256MB (Grafikkort) 1 4.5 (1) Inga priser
HIS Radeon HD2600XT IceQ Turbo 256MB (Cymbaler) 0 (0) Inga priser
HIS Radeon HD2600XT IceQ Turbo 512MB (Grafikkort) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 02 January 2008 - 10:18

Unregistered37352
  • Unregistered37352
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
så nu har jag testat lite mer. har testat omegas drivrutiner oxå .....ominstall av xp hjälpte inte....ni som har problem att installera och testa olika drivrutiner, ni måste avinstallera kortet varje gång ni ska prova en ny.....jag köra även Driver Cleaner mellan varje gång.....mitt problem är fortfarande att jag inte kan spela....annars funkar allt annat....amd/ati vet om prblemet men dom säger att det är inte deras problem?????!!!!!det är tillverkaren , i mitt fall sapphire och dom säger att ati/amd måste komma med en fix som dom kan lägg in i sin nästa drivrutin

har testat så många tweaks och fix och lyckats göra grejor jag aldrig trodde jag skulle kunna fixa......men inge har hjälpt......här e vi nu, smått irriterad 1100kr fattigare och ett grafikkort som inte vill...

Redigerat av Unregistered37352, 02 January 2008 - 10:20.

Postad 02 January 2008 - 11:02

square_eye
  • square_eye
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Litet långskott här, men faktum är att jag förra veckan var hemma hos en kompeis som hade samma problem fast med ett ljudkort (SoundMax) integrerat på ett moderkort.
När man körde setup som låg i rotkatalogen för installationsfilerna så fick man exakt det felmeddelandet som nämnts i denna tråd "det finns ingen hårdvara som passar till denna drivrutin". bla bla bla

Jag läste lite i scripten och setup scriptet pekar på en annan fil som ligger lite längre ner i katalogstrukturen asetup.exe som låg under /win32/disk1.
Jag körde filen direkt från den platsen....vips inga problem.
Läser man noga i scriptet eller (setup.ini) så står det att setup.exe skall göra en kontroll på OS samt kolla HV. Finns inte kortet exakt angivet i denna fil eller den yttligare .ini fil den refererar till så är man ju rökt.

Hmm, man får nog glo lite själv i denna version. Dags att tanka ner lite disassembler.
Heter den v7.12?

Redigerat av square_eye, 02 January 2008 - 11:03.

Postad 02 January 2008 - 11:14

square_eye
  • square_eye
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
ja just det, glömde fråga.
Ni som "uppgraderar" versionerna med tex CCC, har ni använt "CCC uninstaller tool" innan?
Eller kör ni bara den nya versionen rakt av ovanpå den som redan ligger?

Tips, kör den o prova igen.....börja med att installera ENDAST drivrutinen....och inte CCC med drivers.
CCC kan ersättas med andra tweak och inställningsprog. T.ex PowerStrip

Själv har jag ett sunkigt ASUS D9600XT, men ska ha samma drivers som ni har. Fast mitt kort fungerar skitdåligt med dessa, och ASUS släpper egna drivrutiner till sina kort som fungerar perfekt.

Redigerat av square_eye, 02 January 2008 - 11:15.

Postad 02 January 2008 - 14:04

P@itor
  • P@itor
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0

ja just det, glömde fråga.
Ni som "uppgraderar" versionerna med tex CCC, har ni använt "CCC uninstaller tool" innan?
Eller kör ni bara den nya versionen rakt av ovanpå den som redan ligger?

Tips, kör den o prova igen.....börja med att installera ENDAST drivrutinen....och inte CCC med drivers.
CCC kan ersättas med andra tweak och inställningsprog. T.ex PowerStrip

Själv har jag ett sunkigt ASUS D9600XT, men ska ha samma drivers som ni har. Fast mitt kort fungerar skitdåligt med dessa, och ASUS släpper egna drivrutiner till sina kort som fungerar perfekt.

När jag installerar från scratc så får jag en svart ram runt bilden på min TV. Det enda stället jag hittat som man kan få bort den är i CCC där man ändrar nått som kallas undersvep och översvep i skalningsalternativ. Finns inte i PowerStrip vad jag kan se iaf.

Postad 03 January 2008 - 19:22

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
OK, nu har jag suttit i några timmar med mitt Sapphire HD2600XT. Jag har fått hårdvaruaccelereringen att fungera med Cyberlink DVD, CoreAVC och Media player classic. Dock har jag följande problem:

* 720p resulterar i låg framerate. Efter lite googling har jag hittat lite om en viss "20 fps-bugg". Finns det någon lösning på den? Har sökt som en galning utan bra resultat.

* 1080p resulterar i en blank output med ljud. Finns det någon lösning på det problemet? Även här har jag sökt som en galning.

Svåret kanske står i tråden, men vem orkar läsa igenom femtielva sidor? Hoppas därför att någon vänlig själ kan sammanfatta lite :unsure:

Postad 03 January 2008 - 20:38

raki
  • raki
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Någon som har någon ny information om ATI HD-korten tillsammans med SSE CPU:u (AMD AthlonXP etc.) ?
Fungerar det, finns det någon lösning för att få hårdvaru-accelerationen att fungera?
Slipper man lägga flera tusen på ny CPU, MB och minne utan bara ett nytt GPU till nån gammal skrotburk.
btw. finns det h.264 hårdvaru decoders i PCI format på marknaden?

Postad 04 January 2008 - 19:50

JNJ
  • JNJ
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Till er som har problem med att installera nya drivrutin för HD2400 AGP.
I mitt fall så heter mitt PowerColor HD2400 PRO AGP DEV_94C4 istället för DEV_94C3, man ser det i egenskaper för grafikkortet under fliken details.

Dessa steg har fungerat för mig.
1. Ladda hem Castlyst drivers 7.12 från AMD.
2. När du kör filen så kommer den att packa upp till en specifik mapp t.ex C:\ATI\.. låt dom packa upp och rör inget
3. Starta t.ex utforskaren och öppna följande filer med notepad och ersätt alla 94C3 till 94C4 och spara.
C:\ATI\SUPPORT\7-12_xp32_dd_ccc_wdm_enu_55811\Driver\Driver\CX_55811.INI
C:\ATI\SUPPORT\7-12_xp32_dd_ccc_wdm_enu_55811\Driver\Driver\XP_INF\CX_55811.inf
4. Fortsätt med ATI installationen

Hoppas det hjälper

Postad 05 January 2008 - 01:36

Precacher
  • Precacher
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

OK, nu har jag suttit i några timmar med mitt Sapphire HD2600XT. Jag har fått hårdvaruaccelereringen att fungera med Cyberlink DVD, CoreAVC och Media player classic. Dock har jag följande problem:

* 720p resulterar i låg framerate. Efter lite googling har jag hittat lite om en viss "20 fps-bugg". Finns det någon lösning på den? Har sökt som en galning utan bra resultat.

* 1080p resulterar i en blank output med ljud. Finns det någon lösning på det problemet? Även här har jag sökt som en galning.

Svåret kanske står i tråden, men vem orkar läsa igenom femtielva sidor? Hoppas därför att någon vänlig själ kan sammanfatta lite :unsure:

Det finns en lösning som fungerar för 720p mkv-filer, kräver dock lite pill för varje mkv-fil. Finns en liten guide på följande länk: Guide

Någon som har någon ny information om ATI HD-korten tillsammans med SSE CPU:u (AMD AthlonXP etc.) ?
Fungerar det, finns det någon lösning för att få hårdvaru-accelerationen att fungera?
Slipper man lägga flera tusen på ny CPU, MB och minne utan bara ett nytt GPU till nån gammal skrotburk.

Om du läser ett par inlägg upp så finns där en lösning på SSE-problemet. Den lösningen gör så att H.264-accel fungerar både i och utanför PowerDVD. Testfallen är dock lite missvisande och posten på forumet där de kom ifrån har uppdaterats (står t.ex. att det inte funkar i Media Player Classic, men det gör det så länge man ser till att välja rätt output i inställningarna).

Postad 05 January 2008 - 12:14

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Svåret kanske står i tråden, men vem orkar läsa igenom femtielva sidor? Hoppas därför att någon vänlig själ kan sammanfatta lite :)

Det finns en lösning som fungerar för 720p mkv-filer, kräver dock lite pill för varje mkv-fil. Finns en liten guide på följande länk: Guide

Det låter lite jobbigt. Min dator klarar trots att av 720p så jag överlever nog. Det är 1080p jag är nyfiken på.

Vad jag har förstått så är det powerdvd som inte stödjer mkv. Får hoppas att de fixar det lite snabbt.

Postad 05 January 2008 - 15:15

raki
  • raki
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Svåret kanske står i tråden, men vem orkar läsa igenom femtielva sidor? Hoppas därför att någon vänlig själ kan sammanfatta lite :)

Om du läser ett par inlägg upp så finns där en lösning på SSE-problemet. Den lösningen gör så att H.264-accel fungerar både i och utanför PowerDVD. Testfallen är dock lite missvisande och posten på forumet där de kom ifrån har uppdaterats (står t.ex. att det inte funkar i Media Player Classic, men det gör det så länge man ser till att välja rätt output i inställningarna).

Yes såg det!
Jag kör MCE2005 på en AthlonXP dator (SSE) och vill avlasta CPU´n med att köpa ett HD2400. Kommer köra MKV filer direkt i MCE med haali media splitter. Kommer det att fungera? var finns output inställningen i media player? MCE änvänder väl inte classic?

Postad 05 January 2008 - 16:18

Precacher
  • Precacher
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
MKV-filer är det lite bökigt med just nu, det är ett ytterst fåtal som går att få acceleration på direkt, om man inte bökar med varje fil. Det är inte MKV-containern i sig som är problemet, utan det är H.264-streamen som har encodats med inställningar som Cyberlinks PowerDVD-codec inte tycker om.

OM cyberlink fixar problemet, så kommer du att kunna köra dina MKV-filer i MCE med acceleration utan problem.

Edit: Kan tilllägga att det även kan vara så att felet inte ligger hos Cyberlinks decoder, utan det kan vara så att problemet ligger hos encodern som används eller att de "frontends" som används till t.ex. x264-encodern har default-inställningar som DXVA inte gillar.

Redigerat av Precacher, 05 January 2008 - 16:50.

Postad 06 January 2008 - 01:33

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag fick min nya TV i fredags och kopplar med DVI->HDMI från HD2600XT. Tyvärr lider jag av så kallad "black crush", vilket innebär att mörka detaljer flyter ihop. Jag har tills för en stund sedan trott att det var TV:ns fel och lekt en massa med inställningarna. Men nu provade jag till slut med min datorskärm (som fungerade bra med mitt förra grafikkort), och där ser jag samma problem.

Är det någon som märkt av detta?

EDIT: Men åååh. Jag märker nu att det är CoreAVC som ställer till det för mig. Det fungerar utmärkt när jag kör filmerna i VLC istället. Jaja, nu vet jag det...

Edit 2: För folk med samma problem. Jag löste det i inställningarna för CoreAVC. Ändra input och output levels till 0-255.

Redigerat av Unregistered51225ab5, 06 January 2008 - 01:47.

Postad 07 January 2008 - 12:55

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Vilket utav korten är bäst då om man vill spela lite och kolla på hd till sin projektor

En annan fråga, som jag hoppas att jag kan få svar på

Är det någon som brukar kolla på streamad tv, isåfall blir det bra bild för er.

Har tänkt mig ett MB gigabyte GA-MA69GM-s2h och en amd 5000+ 2.6

Postad 09 January 2008 - 16:09

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

så nu har jag testat lite mer. har testat omegas drivrutiner oxå .....ominstall av xp hjälpte inte....ni som har problem att installera och testa olika drivrutiner, ni måste avinstallera kortet varje gång ni ska prova en ny.....jag köra även Driver Cleaner mellan varje gång.....mitt problem är fortfarande att jag inte kan spela....annars funkar allt annat....amd/ati vet om prblemet men dom säger att det är inte deras problem?????!!!!!det är tillverkaren , i mitt fall sapphire och dom säger att ati/amd måste komma med en fix som dom kan lägg in i sin nästa drivrutin

har testat så många tweaks och fix och lyckats göra grejor jag aldrig trodde jag skulle kunna fixa......men inge har hjälpt......här e vi nu, smått irriterad 1100kr fattigare och ett grafikkort som inte vill...

Jag fick samma (med mitt Radeon 9600 Pro) när jag upgraderade från 7.7 till 7.11. Alla directx-program/spel gav felmeddelande.

Testa att dra in 7.7!

Postad 09 January 2008 - 19:26

raki
  • raki
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

MKV-filer är det lite bökigt med just nu, det är ett ytterst fåtal som går att få acceleration på direkt, om man inte bökar med varje fil. Det är inte MKV-containern i sig som är problemet, utan det är H.264-streamen som har encodats med inställningar som Cyberlinks PowerDVD-codec inte tycker om.

OM cyberlink fixar problemet, så kommer du att kunna köra dina MKV-filer i MCE med acceleration utan problem.

Edit: Kan tilllägga att det även kan vara så att felet inte ligger hos Cyberlinks decoder, utan det kan vara så att problemet ligger hos encodern som används eller att de "frontends" som används till t.ex. x264-encodern har default-inställningar som DXVA inte gillar.

Finns felet med MKV och HD2X00 även för dom som har SSE2 CPU?
Kostar inte så värst mkt att uppgradera så jag undrar om det kommer fungera?

Postad 09 January 2008 - 21:51

Unregisteredc88623a1
  • Unregisteredc88623a1
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0

Vilket utav korten är bäst då om man vill spela lite och kolla på hd till sin projektor

Kan någon hjälpa mig vilket utav dessa kort är det bästa

Postad 09 January 2008 - 22:44

majstang
  • majstang
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig vilket utav dessa kort är det bästa

Är du en riktig gamer så är det väl någon av Nvidia 8800 modellerna som gäller. De är i särklass mest kompetenta idag. Ati Radeon HD38XX funkar bra till både spel och att kolla HD-material, med de korten får du UDV som är hårdvaruacceleration vilket gör att du inte belastar processorn så hårt som annars vid uppspelning av tungtkört HD-material (som H.264/VC-1). ATI HD2600 och HD2400 har oxå UDV. HD2900 har det inte och därför bör man undvika det. Men allt detta spelar ju ingen större roll eftersom du kommer köpa en dual-core processor som är tillräckligt snabb att köra HD material utan hjälp av UDV osv. UDV är bra att ha om man sitter med en gammal processor som inte klarar av H.264 och VC-1 material utan att hackar betänkligt. Om du dessutom sitter med en gammal processor och en AGP-buss och på ditt moderkort så är ATI med UDV din enda räddning från att öppna upp plånboken och investera i nytt system.

Postad 10 January 2008 - 12:41

Precacher
  • Precacher
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Finns felet med MKV och HD2X00 även för dom som har SSE2 CPU?
Kostar inte så värst mkt att uppgradera så jag undrar om det kommer fungera?

Ja felet gäller DXVA, så både ATIs avivo och nVIDIAs purevideo är påverkade oavsett om du har en SSE eller SSE2 CPU.

Postad 11 January 2008 - 09:24

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Hejsan, ni som läste om mitt problem med att installera drivisarna två sidor bakåt, läs detta: Enligt Inet så stödjer inte ATI drivrutinerna 7.xx för mitt kort (som är ett Powercool HD2400) :) Jag kan installera drivisarna från skivan men alltså inte från ATI's hemsida. Sicket skit!

Postad 11 January 2008 - 23:55

deman_vi
  • deman_vi
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Fick hem mitt Sapphire hd2600xt 256 idag.

Slängde in det i min htpc som drivs av en AMD Sempron 2800+.

Efter en del meckande så fick jag ljud på hdmi och hårdvaruavkodning på 720p och 1080p! :)

Jag är imponerad!!

//Stoffe

Postad 12 January 2008 - 10:39

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Hej!

Här kommer en guide till alla som inte kan installera CCC 7.12, gäller 2400 pro AGP:

Sometimes the drivers don't get updated for every card for every driver release, so you need to edit a couple files to add your card. Run the installer, and continue until you extract the driver into a folder under
C:\ATI\SUPPORT\. At the next opportunity, cancel the installation and navigate to the C:\ATI\SUPPORT\ folder in Windows Explorer. Edit the files as follows, and you can then run C:\ATI\SUPPORT\{Current Version}\Driver\setup.exe.

The files you need to edit are:

Windows Vista

C:\ATI\SUPPORT\[Current Version]\Driver\Packages\Drivers\Display\LH_INF\CX_*****.inf

Under "[ATI.Mfg]", add the following lines. You can do a search for "HD 2400" to put the lines with the other entries for the HD2000 series, if you wish.

"ATI Radeon HD 2400 PRO AGP" = ati2mtag_RV610, PCI\VEN_1002&DEV_94C4
"ATI Radeon HD 2400 XT AGP" = ati2mtag_RV610, PCI\VEN_1002&DEV_94C6
"ATI Radeon HD 2600 PRO AGP" = ati2mtag_RV630, PCI\VEN_1002&DEV_9587
"ATI Radeon HD 2600 XT AGP" = ati2mtag_RV630, PCI\VEN_1002&DEV_9586

The lines can be placed anywhere under the "[ATI.Mfg]" section. For example, your entry could look as follows:

[ATI.Mfg]

Windows XP/MCE

C:\ATI\SUPPORT\[Current Version]\Driver\Driver\XP_INF\CX_*****.inf

Under "[ATI.Mfg.NTx86]", add the following lines. You can do a search for "HD 2400" to put the lines with the other entries for the HD2000 series, if you wish.

The lines can be placed anywhere under the "[ATI.Mfg.NTx86]" section. For example, your entry could look as follows:

[ATI.Mfg.NTx86]

C:\ATI\SUPPORT\[Current Version]\Driver\Driver\CX_*****.INI
C:\ATI\SUPPORT\[Current Version]\Driver\Driver\INSTALL.INI

In both files, under the "[WINXP]" section, add the following at the end of the second line, which starts "R6=DriverPath_R6":

,0x94C4,0x94C6,0x9586,0x9587

For example, your entry could look as follows:

[WINXP]
Label=R6,R6_2,R6_3,R6_4,R6_5,R6_6,R6_7,R6_8,R6_9,R6_10
R6=DriverPath_R6,0x554F:0x149218BC,0x7162:0x3001147B,0x94C4,0x94C6,0x9586,0x9587
DriverPath_R6=\XP_INF,CX_52443.INF

Jag ominstallerade XP igår (Lite) och det gick fint att installera 7.12.

Nu till min fråga, vilken codec paket är "bäst" för tillfälle
och vilka h.264 rekommenderas. Vill inte installera en massa
codecs igen för min installation är ju ren nu.

Redigerat av Templo, 03 February 2008 - 08:12.

Postad 12 January 2008 - 15:19

Unregisteredcb176ab1
  • Unregisteredcb176ab1
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Var och köpte ett powercolor 2400 pro SCS3 256 MB på inet idag, 300 spänn! Klart prisvärt tycker jag.
Får se ikväll om jag lyckas installera Catalyst 7.12 under Vista.

Postad 12 January 2008 - 16:04

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Hej!

Här kommer en guide till alla som inte kan installera CCC 7.12, gäller 2400 pro AGP:

Det fungerade fint. Vill bara tillägga att det faktiskt fungerar även för 2400xt, 2600pro och 2600xt. Jag fixade det nyss på min 2600xt.

Postad 12 January 2008 - 20:53

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Hej!

Det fungerade fint. Vill bara tillägga att det faktiskt fungerar även för 2400xt, 2600pro och 2600xt. Jag fixade det nyss på min 2600xt.

Visst guiden är till alla fyra men jag menade att jag testade på min 2400 pro
och väntade mig att andra skulle höra av sig om de andra modelerna och det
gjorde du och det är kanon att det fungerar på alla!!!

:-)

Postad 12 January 2008 - 20:56

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0

Var och köpte ett powercolor 2400 pro SCS3 256 MB på inet idag, 300 spänn! Klart prisvärt tycker jag.
Får se ikväll om jag lyckas installera Catalyst 7.12 under Vista.

Windows Vista

C:\ATI\SUPPORT\[Current Version]\Driver\Packages\Drivers\Display\LH_INF\CX_*****.inf

Under "[ATI.Mfg]", add the following lines. You can do a search for "HD 2400" to put the lines with the other entries for the HD2000 series, if you wish.

The lines can be placed anywhere under the "[ATI.Mfg]" section. For example, your entry could look as follows:

[ATI.Mfg]

Postad 13 January 2008 - 13:38

raki
  • raki
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

Fick hem mitt Sapphire hd2600xt 256 idag.

Slängde in det i min htpc som drivs av en AMD Sempron 2800+.

Efter en del meckande så fick jag ljud på hdmi och hårdvaruavkodning på 720p och 1080p! :)

Jag är imponerad!!

//Stoffe

Berätta gärna hur du gjorde?
Klarar du att spela upp MKV-filer med hårdvaruavkodning också?

Redigerat av raki, 13 January 2008 - 16:53.

Postad 13 January 2008 - 17:52

Unregisteredcb176ab1
  • Unregisteredcb176ab1
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hejsan, ni som läste om mitt problem med att installera drivisarna två sidor bakåt, läs detta: Enligt Inet så stödjer inte ATI drivrutinerna 7.xx för mitt kort (som är ett Powercool HD2400) :) Jag kan installera drivisarna från skivan men alltså inte från ATI's hemsida. Sicket skit!

Det låter ju konstigt, köpte ett likadant powercolor igår på Inet, funkar hur fint som helst med 7.12 från ATI´s sida, utan några konstigheter, var bara att ladda ner och installera med dom istället för det som följde med skivan.

Postad 13 January 2008 - 19:34

QKN
  • QKN
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Någon som fått tag i ett arctic cooling accelero s1?
http://www.arcticcooling.com/vga1.php

Hittar det inte någonstans... :)

Postad 14 January 2008 - 08:17

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Hejsan, ni som läste om mitt problem med att installera drivisarna två sidor bakåt, läs detta: Enligt Inet så stödjer inte ATI drivrutinerna 7.xx för mitt kort (som är ett Powercool HD2400) :lol: Jag kan installera drivisarna från skivan men alltså inte från ATI's hemsida. Sicket skit!

Det låter ju konstigt, köpte ett likadant powercolor igår på Inet, funkar hur fint som helst med 7.12 från ATI´s sida, utan några konstigheter, var bara att ladda ner och installera med dom istället för det som följde med skivan.

Okej, tack för svaret :) Jag ska testa drivrutinerna en gång till innan jag testar att lämna in det.

Postad 14 January 2008 - 09:40

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Jag noga följt det som sagts i tråden, och har tidigare varit inställd på att köra på ett HD2600XT i min HTPC, men har efter lite mer research börjat fråga mig varför, då problemen med ljudet, drivrutiner osv verkar fortsatt överhängande...

Vad tjänar jag egentligen på att ta en lite långsammar CPU tillsammans med detta grafikkort istället för en snabbare CPU som gör jobbet med 1080p helt ensam??

prismässigt handlar det om samma pengar ju... ett vettigt moderkort med allt inbyggt, 7.1 ljud, grafik och HDMI utgång tillsammans med t.ex en E6750 (eller nya E8200 kanske??) landar på under 2500 kr och gör jobbet med alla format utan problem. Ett enklare moderkort, billigare cpu och detta grafikkort kostar lika mycket och gör säkert jobbet lika bra. nackdelen är extra värmeutveckling i burken (= fler fläktar och högre ljudnivå från burken) Jag skall inte spela öht, bara skicka ut 1080p/24hz till min plasma från alla format så bra som möjligt och med så få fläktar i burken som möjligt...

Postad 14 January 2008 - 19:53

denon99
  • denon99
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har letat runt på forumet men skulle behöva ytterligare hjälp.
Jag har en äldre dator enligt nedan:
-Processor: P4 2.4 GHz
-Minne: 1024 Mb
-Operativ: Vista 32 bit.
-Grafikkort: Radeon HD 2600 Pro

Jag har även installerat diverse program:
-Power DVD 7.3
-Media Portal
-CCC-codec....?
-Windows media player classic

Jag lyckas inte få igång hårdvaruavkodningen av h.264 med grafikkortet.
Den slutsatsen drar jag på grund av att processorn arbetar på 100% och det hackar.
Det hackar t.o.m. då jag spelar upp 720p. Det spelar ingen roll om jag använder MPC, PowerDVD, MP, Zoomplayer etc.

Min andra dator som viserligen har en P4 2.8 GHz spelar upp samma film med 720p utan problem trots ett riktigt betydligt äldre grafikkort (Radeon 9600). Processorn arbetar ca: 40%

Är det någon som har några tips eller ev. en steg-för-steg guide för vad som skall fungera.
Vad kan jag ha gjort för fundamentala missar?

Mvh
Martin

Postad 15 January 2008 - 23:22

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

En liten fråga: I AGP-versionen följer det ju inte med någon hdmi-adapter. Finns den att köpa separat någon stans?
Eller är det en helt vanlig dvi->hdmi?

Från vad jag har läst på båda AVS-forum och ATI/AMD's hemsida är det INTE en vanlig dongle.
Det är tydligen bara ATI's egna dongle som fungerar om man vill ha ljudet i HDMI-tåten, då de har något internt i donglen.
Om det bara är omkopplingar eller om det är något litet (o-)lustigt chip som aktiverar den biten i deras kort vet jag dock inte. Vet inte heller var man kan köpa deras dongle (eller om ens AGP-korten har stöd för HDMI-ljud, verkar ju inte som det går så bra med HW-decode så mina förhoppningar är slimma)

Jag fick med en gratis HAMA dongle till mitt AGP-kort då det stod att det skulle medfölja en dongle på försäljarens hemsida (vilket det inte gjorde på AGP varianten precis som du säger), men jag har inte kunnat testa den då jag inte köpt någon förstärkare som avkodar ljud via HDMI ännu och jag kör mot en projektor så ljud från den är out of the question :)

Sitter själv med samma prbolem som många här.
Slö dator (XP2000+ med galet klena 256Mb minne som jag uppdaterar om jag får igång HW decoding) och ett nytt Sapphire HD2600XT AGP som jag inte får igång DXVA hardware decode på. Eller så har jag mass-upp[I AM A SPAMMER]t det? Skall detta kort inte accelerera även x264-filer - dvs "****.mkv" filer?

MKV eller matroska är ju bara containern men det är ju fortfarande scaling, deinterlacing o osv som behövs innan det skall upp på duken så det borde ju (väl) även stöda hårdvaruavkodning för denna typ av filer?
Eller är det bara CCC med matroska som gäller (och 100% CPU-load) i det fallet?
Om någon vet (gissningar undanbedes ;) ) så skriv gärna en rad.

Mvh
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 15 January 2008 - 23:23.

Postad 15 January 2008 - 23:52

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

En liten fråga: I AGP-versionen följer det ju inte med någon hdmi-adapter. Finns den att köpa separat någon stans?
Eller är det en helt vanlig dvi->hdmi?

Från vad jag har läst på båda AVS-forum och ATI/AMD's hemsida är det INTE en vanlig dongle.
Det är tydligen bara ATI's egna dongle som fungerar om man vill ha ljudet i HDMI-tåten, då de har något internt i donglen.
Om det bara är omkopplingar eller om det är något litet (o-)lustigt chip som aktiverar den biten i deras kort vet jag dock inte. Vet inte heller var man kan köpa deras dongle (eller om ens AGP-korten har stöd för HDMI-ljud, verkar ju inte som det går så bra med HW-decode så mina förhoppningar är slimma)

Jag fick med en gratis HAMA dongle till mitt AGP-kort då det stod att det skulle medfölja en dongle på försäljarens hemsida (vilket det inte gjorde på AGP varianten precis som du säger), men jag har inte kunnat testa den då jag inte köpt någon förstärkare som avkodar ljud via HDMI ännu och jag kör mot en projektor så ljud från den är out of the question :)

Sitter själv med samma prbolem som många här.
Slö dator (XP2000+ med galet klena 256Mb minne som jag uppdaterar om jag får igång HW decoding) och ett nytt Sapphire HD2600XT AGP som jag inte får igång DXVA hardware decode på. Eller så har jag mass-upp[I AM A SPAMMER]t det? Skall detta kort inte accelerera även x264-filer - dvs "****.mkv" filer?

MKV eller matroska är ju bara containern men det är ju fortfarande scaling, deinterlacing o osv som behövs innan det skall upp på duken så det borde ju (väl) även stöda hårdvaruavkodning för denna typ av filer?
Eller är det bara CCC med matroska som gäller (och 100% CPU-load) i det fallet?
Om någon vet (gissningar undanbedes ;) ) så skriv gärna en rad.

Mvh
Boogieman

Jag har fått det att fungera med x264 720p (mkv-filer) nu med lite hjälp av folk från avsforum. Där är det en kille som kodat ett program (IDC changer, Länk) och genom att ändra IDC så fungerar det perfekt för mig.

Filmerna splelas sedan upp i Media Player Classic med dekodern från PowerDVD. Min CPU-användning ligger på 2-3% vid uppspelning av 720p. 1080p resulterar fortfarande i svart skärm.

Postad 17 January 2008 - 09:47

bokis
  • bokis
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Cat 8.1 är ute http://www.tweaktown...8812/index.html
http://game.amd.com/...s_catalyst.aspx

Redigerat av bokis, 17 January 2008 - 09:54.

Postad 22 January 2008 - 19:48

Karamazov
  • Karamazov
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hmm. Nya drivisarna gjorde att jag tappade mitt HDMI-ljud igen. :lol: Ingen fler som haft problem med hackigt digitalt ljud från HDMI på grafikkortet? Jag fixade till det förut, men vet inte vad jag gjorde. :D Nu är jag tillbaka till samma läge igen. Någon som har något förslag?

Postad 23 January 2008 - 13:11

tajson
  • tajson
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Åh fan? Då måste jag påminna mitt HD2600PRO PCIE att sluta accellerera alla h.264 mkv jag har. Lite väl uppkäftigt av den att ligga på 4% cpu på alla filmer jag testat, vilket är ett 50-tal, när ditt inte gör det.

Däremot så har jag givetvis tyvärr 20 fps och blackscreen buggen. Har dock lyckats att få min dator att spela upp 1080p rellar med 100% cpu usage UTAN att det hackar, något som inte gick utan det här kortet. Hur jag lyckades med det kom jag inte ihåg men kan givetvis labba lite om någon är intresserad. Hittade nog någon riktigt skum inställningskombination i MPC som fick det att fungera.

Tyvärr så verkar CoreCodec inte jobba aktivt med hwacc i CoreAVC, dom grinar över att ATI/AMD inte är öppna nog, när dom själv säljer en closed source programvara. Däremot så ska CorePlayer för Mac OS X släppas runt den 20:e februari, härliga nyheter för folk med Mac mini, macbooks etc som HTPC. Även PPC versionerna ska få en härlig prestandakick.

Postad 23 January 2008 - 15:40

beachboy72
  • beachboy72
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Åh fan? Då måste jag påminna mitt HD2600PRO PCIE att sluta accellerera alla h.264 mkv jag har. Lite väl uppkäftigt av den att ligga på 4% cpu på alla filmer jag testat, vilket är ett 50-tal, när ditt inte gör det.

Däremot så har jag givetvis tyvärr 20 fps och blackscreen buggen. Har dock lyckats att få min dator att spela upp 1080p rellar med 100% cpu usage UTAN att det hackar, något som inte gick utan det här kortet. Hur jag lyckades med det kom jag inte ihåg men kan givetvis labba lite om någon är intresserad. Hittade nog någon riktigt skum inställningskombination i MPC som fick det att fungera.

Tyvärr så verkar CoreCodec inte jobba aktivt med hwacc i CoreAVC, dom grinar över att ATI/AMD inte är öppna nog, när dom själv säljer en closed source programvara. Däremot så ska CorePlayer för Mac OS X släppas runt den 20:e februari, härliga nyheter för folk med Mac mini, macbooks etc som HTPC. Även PPC versionerna ska få en härlig prestandakick.

Klart att det är intressant :) om du har hårdvaruacceleration i mkv filer, men vad har du för processor? speca gärna upp hur du har gjort det :lol:

Postad 23 January 2008 - 19:21

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Ni pratar nog om samma sak. DXVA med x.264/mkv har aldrig varit något problem att få igång utan det är just 20fps/svart skärm som alltid varit problemet. 20fps problemet måste man lösa genom att ändra informationen i videoströmmen i filen så att den identifierar sig som level 4.1. Detta går att göra med i princip alla 720p. Filen är alltså rätt kodad men flaggan för vilken level det är ställer till det. Detta borde Cyberlink kunna lösa utan problem om dom bara bryr sig.
De filmer som blir svarta (de flesta 1080p) är det värre med. De är kodade med fler ref. frames än level 4.1 tillåter. Frågan är om detta är ett problem hos Cyberlink eller hårdvaran. Jag hoppas på Cyberlink eftersm det blir samma sak oavsett om man har ATI eller Nvidia.

Postad 25 January 2008 - 13:32

Unregistered6d31f228
  • Unregistered6d31f228
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Felet ligger i mediaströmmen ingen hårdvara idag stödjer mer än profile 4.1, gäller även bluray/hddvd spelare.
Så det är mkv filerna som är fel encodade.
Se följande tråd.. http://www.avsforum....94#post12728994

Postad 27 January 2008 - 22:50

Precacher
  • Precacher
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Som Rille_lkp nämner så var det självklart 20fps/black screen jag syftade på, om det nu var otydligt...

Det finns ett litet program som fixar flaggan för vilken level streamen har encodats i: Länk

Funkar givetvis enbart om streamen är DXVA-kompatibel, vilket många 720p mkv-filer är. Ändra flaggan till 4.1 för 720p-filer så kommer accelereringen att fungera korrekt.

Redigerat av Precacher, 27 January 2008 - 22:56.

Postad 28 January 2008 - 08:26

Unregistered6bc2a4a7
  • Unregistered6bc2a4a7
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har precis fått hem mitt Sapphire HD2600xt kort. Installerade PowerDVD 7 ultra o jekla vilken fin bild på vanlig DVD film (CPU < 3%), är mer än nöjd! Nu till mitt problem.

När jag kör 720p mkv filer så funkar det inte alls i PowerDVD. Kör jag MPC och pekar ut PowerDVDs H264 som external filter så kan jag spela dessa filer (CPU <3%). Skulle vara skönt o få till det i PDVD oxå. En inställning som inte funkade i MPC var att "Change fullscreen resolution" var satt. Även om jag satte att upplösning skulle ändra till samma som jag körde i (1920x1080@24 Hz) så funkade det inte. Blev bara svart i MPC. Men utan denna satt så funkar det hur fint som helst i MPC. Kan det vara nåt liknande i PDVD som ska ändras? Har testat o ändra level på streamen enligt ovan men det funkar inte. Någon som kan hjälpa?

Postad 29 January 2008 - 08:52

olleman
  • olleman
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Hej!

Angående det här med HW accelerering som verkar vara problem för många. Jag funderar på att köpa ett 2400 PRO för att kunna accelerera de HD kanaler jag får in via Canal Digital. Använder DVBViewer och min P4 3.6 Ghz har inte en chans på 1080i kanalerna - inte heller SVT (720p) för den delen.

Det jag funderar på är om HW accelerering fungerar för dessa kanaler, de borde ju trots allt vara kodade enligt mycket strikta standarder då digitalboxarna ska kunna spela upp dom. Om någon är villig att testa så kan jag fixa .ts filer från samtliga kanaler på någon minut så ni får testa om dessa går att köra med HW accelerering helt utan att ändra i flaggor i filen och allt vad det är.

Jaha, svarar mig själv, noterade att MartinG hade svarat på precis den här frågan i mitten på November i just den här tråden. Kan någon komplettera med vilken övrig hårdvara de fått det att fungera med istället?

,Olle

Redigerat av olleman, 29 January 2008 - 09:00.

Postad 29 January 2008 - 16:34

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Ingen med synpunkter på 8.1 drivrutinerna ännu förrutom ni som tappat ljudet via hdmi?

Hörde det ryktas om annan uppspelare än PowerDvd som skall ge full hwa - någon som hört något?

Postad 01 February 2008 - 11:59

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt mitt 2400HD och inte fan funkar det att installera ATI's drivisar ändå :) Samma felmeddelande som tidigare :blink:

Och dessa nya drivrutiner, 8.1 verkar inte stödja AGP, va fan är det här för skit egentligen!!!

Postad 01 February 2008 - 14:00

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Nu har jag bytt mitt 2400HD och inte fan funkar det att installera ATI's drivisar ändå :) Samma felmeddelande som tidigare :blink:

Och dessa nya drivrutiner, 8.1 verkar inte stödja AGP, va fan är det här för skit egentligen!!!

Jodå det går nog att installera, men det är ett par riktiga klåpare som skrivit setup-programmet.
Om du hade google'at på dom felmedelanden (om det är dom 3-4 sidor bakåt) som dyker upp så hade du tillslut hittat instruktionerna för hur du gör.
Helt enkelt strunta i setup programmet, gå till device-manger och uppdatera drivrutinen från device manager (properties på grafikkortet->update driver).
Sen pekar du mot katalogen där setup-programmet ligger (eller underkatalogen, kommer inte ihåg vilket) där drivrutinen ligger.
Klart.

Redigerat av Trasan, 01 February 2008 - 14:01.

Postad 01 February 2008 - 14:21

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Nu har jag bytt mitt 2400HD och inte fan funkar det att installera ATI's drivisar ändå :) Samma felmeddelande som tidigare :rolleyes:

Jodå det går nog att installera, men det är ett par riktiga klåpare som skrivit setup-programmet.
Om du hade google'at på dom felmedelanden (om det är dom 3-4 sidor bakåt) som dyker upp så hade du tillslut hittat instruktionerna för hur du gör.
Helt enkelt strunta i setup programmet, gå till device-manger och uppdatera drivrutinen från device manager (properties på grafikkortet->update driver).
Sen pekar du mot katalogen där setup-programmet ligger (eller underkatalogen, kommer inte ihåg vilket) där drivrutinen ligger.
Klart.

Va häftigt :blink: Jag ska kolla det när jag kommer hem... tack för tipset!

Postad 02 February 2008 - 01:22

Fecuty
  • Fecuty
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Fick mitt HD 2600 pro idag och laddade ner Drivrutinerna från SAPPHIRE hemsida... funkade klockrent.

På tal om HD filmer.. dem funkar perfekt nu pendlar mellan 20-50% cpu innan va de på maxat 100% hela tiden och hackade nu är det hack fritt och de flyter på som en vanlig DviX/Xvid film ;)

Så ###### nöjd för de priset jag gav den :) Tribbel så mkt poäng i 3Dmark 06 från mitt förra kort som var 9800 pro 128 mb ^^

Redigerat av Fecuty, 02 February 2008 - 01:23.

Postad 02 February 2008 - 09:32

Unregistered51225ab5
  • Unregistered51225ab5
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Nu har jag bytt mitt 2400HD och inte fan funkar det att installera ATI's drivisar ändå :) Samma felmeddelande som tidigare :D

Klart.

Va häftigt ;) Jag ska kolla det när jag kommer hem... tack för tipset!

Det där låter lite jobbigt. Jag anser att det är bättre att använda sig av ATI:s hotfix för 8.1, som löser problemet.

http://support.ati.c...uestionID=31625

Postad 03 February 2008 - 00:04

danill
  • danill
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Är lite småtrött på att inte kunna spela HD-grejer på datorn så jag tänkte uppgradera mig lite. Jag har en AMD 3500+ 2.20 GHz processor, räcker det med att bara köpa ett grafikkort så som Sapphire Radeon HD2400Pro HDMI 256MB för att spela upp HD grejer? Då snackar jag alltså Blu-ray backups , x264 osv.

Det jag vill kunna göra är att köra det från datorn till tvn med HDMI.

Sedan undrar jag också hur jag vet att jag har en PCI Express kontakt på datorn, den har några år på nacken så. Men hur kollar jag att jag har en sådan? Om jag inte har det, finns det några alternativ till det här grafikkortet som funkar att spela upp HD på ?

Postad 03 February 2008 - 07:44

sb22ew
  • sb22ew
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Det där låter lite jobbigt. Jag anser att det är bättre att använda sig av ATI:s hotfix för 8.1, som löser problemet.

http://support.ati.c...uestionID=31625

Nej den löser inte problemen. "zero display service error" eller nått stod det. Sedan verkar det som att 8.1 bara skall vara till PCI-e. Jag ska testa Trasans tips för att se om det funkar.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.