Skall kolla när jag kommer hem, Spännande
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **5 *
Onkyo TX-SR605
(Förstärkare)
|
1
|
(86)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR805
(Förstärkare)
|
1
|
(60)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR875
(Förstärkare)
|
0
|
(39)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-NR905
(Förstärkare)
|
1
|
(37)
|
Inga priser | |
Onkyo TX-SR705
(Förstärkare)
|
1
|
(15)
|
Inga priser |
Postad 06 December 2007 - 19:01
Tyvärr kan de idag inte ge besked om exakt vad som görs i uppgraderingen. De har ej kunnat få denna info varken av Onkyo eller av Powermill som utför ändringarna. Detta tycker jag är ganska anmärkningsvärt då de tydligen redan är igång med dessa.
Pratade idag med ansvarig tekniker på powermill som utför själv uppgraderingarna. Det handlar om ett kretskorts jobb där det byts kondensator, utöver själva firware uppdateringen. Tar ca 2,5 timme att göra allt detta per enhet.
Därav debiteringen på 1906 SEK.
Han nämnde väsentlig skillnad bildmässigt, och jag kan inte klandra honom, allt är bättre än nuläget.
Postad 06 December 2007 - 22:16
Inget om ljudfördröjningen?
Han nämnde att de gör de senaste och flera olika uppdateringar, så kanske?
Postad 07 December 2007 - 13:10
Ja, det vore intresant att vet. Funderar nämligen på lägga lite extra på en ny TV för att få pixelmappning, men det är ju ingen idé om man använder SR605 som bildväxlare om den nu inte har stöd för det. Ingen som vet hur det ligger till?hur funkar det med pixelmapping och HDMI-växling på Onkyon?
Postad 07 December 2007 - 13:38
jag hittade inget P på min etikett med serienumret.
Kan det vara så att om jag har ett högt serienummer så kanske den har senaste FW utan P stämpeln!
Vad tror ni om det ?
Anders
Postad 07 December 2007 - 14:34
1080p funkar kanon, OSD fungerar dock inte över HDMIJa, det vore intresant att vet. Funderar nämligen på lägga lite extra på en ny TV för att få pixelmappning, men det är ju ingen idé om man använder SR605 som bildväxlare om den nu inte har stöd för det. Ingen som vet hur det ligger till?hur funkar det med pixelmapping och HDMI-växling på Onkyon?
Postad 07 December 2007 - 19:37
Du kan inte skicka ut s-video genom scarten? Scart-till-s-video-kabel kostar ju inte så mycket.Hej!
Jag har 605an och använder den som videoväxel. Mitt problem är att min digitalbox (comhem samsung pvr) bara har scart eller composit ut. Composit blir inte så bra så jag vill på något sätt koppla scart in i okyon. Det jag kan komma på är någon form av scart-->Component konvertering. Jag har läst runt lite och som jag förstår det så krävs det antingen en aktiv omvandlare som går på runt 1200:- eller så måste Onkyon ha stöd för RGB via någon av sina ingångar. I det senare fallet behövs då bara en enkel kabel. Någon som har en bra lösning på detta eller vet om Onkyo har stöd för RGB på någon componentingång?
Tacksam för svar
Postad 08 December 2007 - 11:17
Är det någon som testat 875an med Dynaudio? Hur låter det? Orkar den driva dom hyffsat?
Postad 09 December 2007 - 18:15
Vore kul att höra era synpunkter på hur det hela förter sig.
Övriga som bi-ampar, vad upplever ni som skillnad? Värt besväret?
Postad 09 December 2007 - 20:01
Tacksam för svar.
Postad 10 December 2007 - 07:02
Jag har en 605 och jag undrar ifall uppskalningen är något man ställer in eller om det sköts automatiskt av Onkyon?
Mvh
Postad 10 December 2007 - 08:51
Hej,
Är det någon som testat 875an med Dynaudio? Hur låter det? Orkar den driva dom hyffsat?
Hejsan jag har en 875 och ett par Dynaudio Audience 72. Har tidigare haft en Marantz receiver några år på nacken, sedan en NAD 2 kanalare.
Kan säga att det är grymt stor skillnad på att använda Onkyon. Det går att spela så mycket högre utan att det blir jobbigt. Och ljudet är mycket mycket bättre!
Det jag kan tycka är lite tråkigt är att det inte går att bi ampa Dynaudio och att bridga två slutsteg i Onkyon ska man inte göra med 4ohms högtalare... Så det är verkligen synd...Har inte vågat testa heller..Men vet inte hur stor risk det är.
Postad 11 December 2007 - 09:42
Menar du imellan analoga ingångarna och hdmi ut? Det sker ingen uppskalning utan bara en konvertering , dvs kör du in 576p på komposit så får du ut detsamma på hdmi:nHej!
Jag har en 605 och jag undrar ifall uppskalningen är något man ställer in eller om det sköts automatiskt av Onkyon?
Mvh
Postad 11 December 2007 - 12:29
Är det bättre att låta dvd:n göra detta?
Postad 11 December 2007 - 17:40
Jag menar uppkonverting, antingen väljer man väl att dvd spelaren gör detta eller Onkyon om jag fattar det rätt.
Beror på vilken av komponenterna som är bättre på det. Vet dock ej om 605 skalar upp eller bara låter signalen passera.
Postad 11 December 2007 - 20:17
Onkyon kan inte uppkonvertera ngt , endast pass through.Jag menar uppkonverting, antingen väljer man väl att dvd spelaren gör detta eller Onkyon om jag fattar det rätt.
Postad 11 December 2007 - 20:35
Hej,
Hejsan jag har en 875 och ett par Dynaudio Audience 72. Har tidigare haft en Marantz receiver några år på nacken, sedan en NAD 2 kanalare.
Kan säga att det är grymt stor skillnad på att använda Onkyon. Det går att spela så mycket högre utan att det blir jobbigt. Och ljudet är mycket mycket bättre!
Det jag kan tycka är lite tråkigt är att det inte går att bi ampa Dynaudio och att bridga två slutsteg i Onkyon ska man inte göra med 4ohms högtalare... Så det är verkligen synd...Har inte vågat testa heller..Men vet inte hur stor risk det är.
Tack. Låter ju lovande. Skall fundera lite och se om jag kan låna hem på prov och testa.
Postad 12 December 2007 - 11:03
Hej,
Tack. Låter ju lovande. Skall fundera lite och se om jag kan låna hem på prov och testa.
Ja Onkyo förstärkaren är jag riktigt nöjd med men låna hem och pröva själv.
Redigerat av Fainted1, 12 December 2007 - 11:08.
Postad 12 December 2007 - 15:55
"HDMI and Component Video Upconversion"
Vad menar de med det?
Redigerat av JamJam, 12 December 2007 - 15:55.
Postad 13 December 2007 - 09:34
Det blir både musik- och filmtittande i massor.
Postad 13 December 2007 - 16:06
Någon som vet vilken av Onkyos förstärkare passar bäst ihop med mina högtalare:
Det blir både musik- och filmtittande i massor.
905:an...
Postad 15 December 2007 - 17:35
Har testat PS2 och en digitalbox och har samma problem med båda.
Postad 15 December 2007 - 19:48
Precis det jag tidigare skrivit.Detta står på Onkyos hemsida för 605
Vad menar de med det?
Postad 17 December 2007 - 14:23
Spoiler
905:an...
2 hdmi vore inte helt fel.
805 skulle jag kunna köpa, fast det kan bli trubbel den dagen jag köper en projektor..
Hur löser man bristen på 2 hdmi ut på bästa sätt?
När har man nytta av Reon chippet? Har inte riktigt fattat vad det gör, förutom att när det väl används så låter det bra
Undrar jag med..Är även 805an påverkad av problemet med osynk i bild och ljud?
Läste någonstans att den iaf har lidit av efterhängande ljud..
inlägget som påstår det:
Det finns firmware som löser det för 875 och 906, är det även löst på 805?
Redigerat av Mahti, 17 December 2007 - 14:24.
Postad 17 December 2007 - 16:42
Precis det jag tidigare skrivit.Detta står på Onkyos hemsida för 605
Vad menar de med det?
Nej, där har du fel... Visst kan den uppkonvertera, den har en linjedubblare (samt att den kan uppkonvertera ex komponent till HDMI). Det den däremot inte klarar av är att skala upp bilden!
Redigerat av Andy72, 17 December 2007 - 17:43.
Postad 17 December 2007 - 17:27
Hoppas på svar denna gång.... Tack på förhand!
Hej hej alla!
Har nu fått min 605:a, och allt har funkat fint... men ja har stött på ett problem som ja hoppas nån vänlig själ som pluggat instruktionsboken kan svara på!
Det är som så att när ja skall spela cd skivor i min dvd sony ns76 som är kopplad via hdmi till 605, så får 605:an ingen signal... Förens ja sätter på tvn?
har ja på tvn funkar det fint men inte annars, antar att detta är någon inställningsak som nån kan hjälpa mig med! hej hej!
Tjenare, hur gick det för dig tillslut?
Sitter nämligen med samma problem...
Projjen är kopplad direkt till datorns dvi.
För bioljud (och även bild till sovrums-lcd:n) har jag kopplat datorns HDMI till 605:an (via 8m supra).
Problemet är här att det inte går att skicka ut signal till 605:n om man inte har TV:n på vilket suger... Eller finns det någon lösning då jag hoppats på att slippa min Optiska 10m kabel?? Kan man inte ställa in så att datorn tror att onkyon är monitorn?
Postad 18 December 2007 - 08:55
HQV Reon VX chippet är ett av de bästa videochippen på marknaden och är alltså till för div bildbehandling. Det har inget att göra med ljudet.När har man nytta av Reon chippet? Har inte riktigt fattat vad det gör, förutom att när det väl används så låter det bra
Postad 20 December 2007 - 00:49
Låter märkligt. RGB borde vara av. Boxen måste väl kunna skicka ut Y/C (S-video)? Finns det inga andra inställningar?
Jag tycker det också. De enda utgångarna som finns är komposit och scart. Composit till 605 funkar fint, men bilden kan ju bli bättre med s-video antar jag. Jag kan inte hitta några andra inställningar än just "samansatt" och "rgb" som har med signalen att göra.
Kan det ha något med att kabeln inte tillåter trafik åt det hållet - dvs scart ---> svideo utan bara tvärt om? Kanske skulle det inte bli någon bild alls om så var fallet.
För att utesluta andra felkällor: 605 till tv med hdmi är ju inga problem så länge jag använder komposit så det borde väl inte ha något med någon inställning på TV´n att göra eller?
Vore intressant att prova scart till komposit in i 605 och se vad som händer. Återkommer om hur det går.
Ditt problem är väldigt enkelt. Din Box kan endast skicka Kompsit (samansatt) och RGB, dvs. den kan inte skicka S-video och då blir det svart/vitt. Antingen får du nöja dig med Kompsit eller byta Box.
Mvh
Niklas
Postad 20 December 2007 - 01:19
1. För Zon 2, kan man t.ex. lyssna på radio/cd där samtidigt som man tittar på TV?
2. Kan man se OSD:n via HDMI eller måsta men ha en komposit inkopplad till TV:n också? (Olika kanske för 605:an och 805:an)?
Postad 20 December 2007 - 01:46
Svensk manual till 805 / 875 http://www.eu.onkyo....Nl_Sv_A_WEB.pdf
Svensk manual till 905 http://www.eu.onkyo...._Nl_Sv_0704.pdf
Postad 22 December 2007 - 19:38
Och hur gör man i sådan fall..
Postad 22 December 2007 - 19:49
Det väljer du vanligen på uppspelaren men sedan kan man växla imellan olika dekodning på fjärren genom att trycka på listening mode knapparna.Kan man kolla/välja vilket ljudformat som ska användas under filmen?
Och hur gör man i sådan fall..
Postad 26 December 2007 - 18:18
Är nu en stolt ägare av en 875:a och jag är mycket nöjd!! Vilket lyft mot min gamla Yamaha 1700.
Har dock ett dilema som jag behöver hjälp med:
Har en skit box ifrån comhem som endast har scart för bild. Jag provade att köpa en kabel med scart och komponent (3xRCA) och jag körde in den i en av komponent portarna och sedan satte jag den till cab/sat i component video input. Jag fick varken ljud eller bild..
Har ni några bra förslag??
Fråga 2: hur kommer man åt den hemliga menyn?
mvh
H
Postad 26 December 2007 - 22:28
kan tilläga att jag kör hdmi till tv'n och det går bra med min PS3 (igenom 875)Hej!
Är nu en stolt ägare av en 875:a och jag är mycket nöjd!! Vilket lyft mot min gamla Yamaha 1700.
Har dock ett dilema som jag behöver hjälp med:
Har en skit box ifrån comhem som endast har scart för bild. Jag provade att köpa en kabel med scart och komponent (3xRCA) och jag körde in den i en av komponent portarna och sedan satte jag den till cab/sat i component video input. Jag fick varken ljud eller bild..
Har ni några bra förslag??
Fråga 2: hur kommer man åt den hemliga menyn?
mvh
H
Postad 27 December 2007 - 22:26
Hej!
Jag har 605an och använder den som videoväxel. Mitt problem är att min digitalbox (comhem samsung pvr) bara har scart eller composit ut. Composit blir inte så bra så jag vill på något sätt koppla scart in i okyon. Det jag kan komma på är någon form av scart-->Component konvertering. Jag har läst runt lite och som jag förstår det så krävs det antingen en aktiv omvandlare som går på runt 1200:- eller så måste Onkyon ha stöd för RGB via någon av sina ingångar. I det senare fallet behövs då bara en enkel kabel. Någon som har en bra lösning på detta eller vet om Onkyo har stöd för RGB på någon componentingång?
Tacksam för svar
Hej!
Tacksam för svar
På comhem samsung pvr går det att köra ut component i scarten
Postad 28 December 2007 - 11:16
har tittat lite på Onkyo TX-SR604E på netonet ok e det stor skillnad på dessa???
Postad 29 December 2007 - 09:53
Postad 29 December 2007 - 14:05
Jo men det var uppskalning utav bilden frågeställaren var ute efter som jag förstod det och det gör inte Onkyon precis som du själv skrivit.Precis det jag tidigare skrivit.Detta står på Onkyos hemsida för 605
Vad menar de med det?
Nej, där har du fel... Visst kan den uppkonvertera, den har en linjedubblare (samt att den kan uppkonvertera ex komponent till HDMI). Det den däremot inte klarar av är att skala upp bilden!
Postad 29 December 2007 - 16:59
Materialet som Canal Digital sänder ut är skyddat (liksom dvd filmer) och då kan det uppstå ett sådant fenomen, men det är inte nått typiskt för Onkyon eller din tvHej. Jag har en Hdtv box från CD och en HDD spelare från sony kopplat med HDMI via min 805a till min pana pv60. Om jag har andvänt HDD och trycker cbl/sat på onkyo fjärren så byter den direkt till HDTVboxen. Allt verkar som de ska, sen tappar den signalen för både bild och ljud??? Det blir svart i plasman och ljudet försvinner. Detta vara i ca 2 sek. Sen hittar den signalen igen. Vad kan detta bero på? För det skall väll inte vara såhär? Är det någon därute som har samma problem?
Postad 29 December 2007 - 17:31
Tack för svaret! Undrar en annan sak. Jag skulle vilja lyssna på musik från hårddisken i min hdd spelare, samtidigt som jag tittar på tv bilden?? Går de? Isåf hur kopplar jag??Materialet som Canal Digital sänder ut är skyddat (liksom dvd filmer) och då kan det uppstå ett sådant fenomen, men det är inte nått typiskt för Onkyon eller din tvHej. Jag har en Hdtv box från CD och en HDD spelare från sony kopplat med HDMI via min 805a till min pana pv60. Om jag har andvänt HDD och trycker cbl/sat på onkyo fjärren så byter den direkt till HDTVboxen. Allt verkar som de ska, sen tappar den signalen för både bild och ljud??? Det blir svart i plasman och ljudet försvinner. Detta vara i ca 2 sek. Sen hittar den signalen igen. Vad kan detta bero på? För det skall väll inte vara såhär? Är det någon därute som har samma problem?
Postad 29 December 2007 - 18:31
Koppla in hdd spelarens ljud till valfri ingång som du döper till "cd" i onkyon och sedan när du kopplar om ifrån tv till cd så hänger tv bilden kvar eftersom förstärkaren bara switchar om ljud för cd och inte bild , har gjort så själv för lyssning på musik ifrån min tvix samtidigt som tv:n visar tv bild.Tack för svaret! Undrar en annan sak. Jag skulle vilja lyssna på musik från hårddisken i min hdd spelare, samtidigt som jag tittar på tv bilden?? Går de? Isåf hur kopplar jag??Materialet som Canal Digital sänder ut är skyddat (liksom dvd filmer) och då kan det uppstå ett sådant fenomen, men det är inte nått typiskt för Onkyon eller din tvHej. Jag har en Hdtv box från CD och en HDD spelare från sony kopplat med HDMI via min 805a till min pana pv60. Om jag har andvänt HDD och trycker cbl/sat på onkyo fjärren så byter den direkt till HDTVboxen. Allt verkar som de ska, sen tappar den signalen för både bild och ljud??? Det blir svart i plasman och ljudet försvinner. Detta vara i ca 2 sek. Sen hittar den signalen igen. Vad kan detta bero på? För det skall väll inte vara såhär? Är det någon därute som har samma problem?
Postad 29 December 2007 - 19:30
Klockrent! Tack.Koppla in hdd spelarens ljud till valfri ingång som du döper till "cd" i onkyon och sedan när du kopplar om ifrån tv till cd så hänger tv bilden kvar eftersom förstärkaren bara switchar om ljud för cd och inte bild , har gjort så själv för lyssning på musik ifrån min tvix samtidigt som tv:n visar tv bild.Tack för svaret! Undrar en annan sak. Jag skulle vilja lyssna på musik från hårddisken i min hdd spelare, samtidigt som jag tittar på tv bilden?? Går de? Isåf hur kopplar jag??Materialet som Canal Digital sänder ut är skyddat (liksom dvd filmer) och då kan det uppstå ett sådant fenomen, men det är inte nått typiskt för Onkyon eller din tvHej. Jag har en Hdtv box från CD och en HDD spelare från sony kopplat med HDMI via min 805a till min pana pv60. Om jag har andvänt HDD och trycker cbl/sat på onkyo fjärren så byter den direkt till HDTVboxen. Allt verkar som de ska, sen tappar den signalen för både bild och ljud??? Det blir svart i plasman och ljudet försvinner. Detta vara i ca 2 sek. Sen hittar den signalen igen. Vad kan detta bero på? För det skall väll inte vara såhär? Är det någon därute som har samma problem?
Postad 29 December 2007 - 21:41
Lyfter denna obesvarade frågaVet inte om det är en dum fråga men är det nån som vet om 605an stödjer 1080p/24 tänkte ifall man vill koppla in en framtida blueray spelare till recivern och sedan reciver till en framtida tv som stödjer formatet!
Postad 30 December 2007 - 16:19
Postad 30 December 2007 - 17:50
Allt fungerar som det ska med koaxial eller optiskt mellan dem, men med hdmi får jag bara "multichannel" på min display och ett mycket sämre ljud.
Jag hade samma problem med min förra dvd och med min Onkyo605:a, så jag måste missat något elementärt. Jag har hdmi-audio out på off på min Onkyo. Jag har dedikerat hdmi2 till dvd i Onkyo-setupen. Så fort jag ändrar till coax eller toslink så lyser dolby eller dts på displayen och ljudet blir markant bättre. Nu är det ingen katastrof att ha koaxial,men en kabel mindre vore bra.
Är det någon som har någon idé vad jag missat?
Postad 07 January 2008 - 15:53
Har bara sett Area DVD än så länge. Länk finns i denna tråd, post 631, s 22.Känner någon till om det finns några tester/recensioner av 905:an?
På 875 finns ett par recensioner tror jag.
Såg just att 805 & Integra 9.8 (AV processor med det mesta gemensamt med 905) utsetts till best buy 2007 av "secrets".
http://www.hometheat...uct-awards.html
Redigerat av Unregistered8386e6b4, 07 January 2008 - 16:09.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?
44 filmer
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?