* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A200 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 09 juni 2008 - 12:30
Tack för hjälpen! Det hela resulterade att jag köpte en A350 istället:)Ja visst du kolla på bilderna du har tagit precis som på vilken annan digitalkamera som helst. Däremot så har A200 inte Live View utan då får man nöja sig med den optiska sökaren (den man kollar i) vilket jag tycker är mycket bättre då man håller kameran med stabilt.
Mvh
AlexanderE
Postad 09 juni 2008 - 13:13
1. Finns det skäl att köpa ett annat motljusskydd än det som följer med? Vilket i så fall?
2. Vilken väska skulle ni rekommendera? Billig och bra...
3. Är det billiga 55-200 objektivet värt pengarna eller ska man spara tills man har råd med mer ljusstarka alternativ?
/Jordan
Postad 09 juni 2008 - 20:06
Jag köpte nyligen en A200. Nu har jag några funderingar:
1. Finns det skäl att köpa ett annat motljusskydd än det som följer med? Vilket i så fall?
2. Vilken väska skulle ni rekommendera? Billig och bra...
3. Är det billiga 55-200 objektivet värt pengarna eller ska man spara tills man har råd med mer ljusstarka alternativ?
/Jordan
1: Nej
2: Kika i Väsktråden! Jag kan rekommendera någon typ av ryggsäck med två remmar, skönare i längden, jag har själv en aw200 som jag tröttnat lite på nu.
3: Ja det är värt det! Spar sedan till en Sigma 70-200 2.8 HSM
Postad 09 juni 2008 - 20:48
Tack för svaren Ekke. Vad är en aw200? Felskrivning av A200?
/Jordan
Väskan aw200, Slingshot: http://products.lowe...0-AW,2035,4.htm
Postad 09 juni 2008 - 21:00
Postad 09 juni 2008 - 21:03
Jag ska till Dubai snart, nån som har koll på vilket ställe som är billigast: USA eller Dubai?
Du får nog kolla priserna när du är där nere

Postad 10 juni 2008 - 11:08
http://forums.dprevi...thread=28212270
"
I just want to post for some people who are considering Sony for their entry level SLR. Get the A200 while they still have it in stock with the heavy sale taht is going because of the new A300/350.
For my work I use Nikon D300 and Canon 5D.
I recently got A200 on sale for $475 as a kit with lens as a backup and light travel.
Here is my observation: For this money you can't get any better camera than this. Period. Read that again.
I of course still love the D300 (and little less the 5D, yup, it is really a brick), but you can't simply take them everywhere without consideration. Not only because of the weight and size. This is by itself not that big problem if you are used to carry heavy cameras, but with those cameras you carry around $3000+. So you think twice about rain, mud, airplanes, boats, bikes, hard terain... You have to always watch the equipment and that sucks a big time.
I am very pleased with the A200 in both the features and picture. The picture is actually a big surprise to me - works well indoor, outdoor and low light - and that is with the kit lens! I had never seen camera under $500 to produce such versatile pics.
I had also used OLY e410 that is similar price-range - and the A200 wins in every detail, except the build look of course, e410 looks and feels like good camera craftsmanship, A200 looks and feel really plastic. But it means nothing in real life. It is not for looks, the image counts and the e410 lack of correct exposure in difficult (aka real-life) situation was driving me nuts .
It is incredibly light (coming from the heavy metal chasis nikons and canons) and for less than $500 you have the best travel camera that can be banged in airplanes and trains, can be left in backpacks without much thinking...
So if anybody is looking for first time SLR, get the A200 while they have it in stock. Get a good deal and you get twice as much for your money. Honestly!
"
Postad 10 juni 2008 - 13:32
http://forums.dprevi...thread=28237772
"I have Nikon D80 and recently bought A200. Whoever says A200 JPG output is not good is crazy IMO. It's so good that I don't use raw anymore with this camera. I compared JPGs and RAW and there is almost no difference. On Nikon D80 I'm always shooting RAW cause difference between JPG and RAW is very significant.
If you use Standard Creative Style on A200 than just add +1 or +2 sharpening in menu and that's it. This style is by default little bit conservative regarding colours and sharpening and that's why pictures looks slightly soft. Everyone who makes review for this camera should at least learn first how to set it properly in menu before he compares it to other cameras which have more sharpening as default settings.
For nature use Landscape Creative Style and you will be amazed how sharp and colorful images are.
Multisegment metering is lightyears better than matrix metering on my D80. Camera always give me best exposition and together with dynamic range optimizer I can't be more satisfied with result.
I also agree that for this price A200 is best buy by far. "
Postad 10 juni 2008 - 13:38
Han verkar ha koll på vad kvalitet är, men snubben måste ju lära sig fota!En D300 C5D användare som prisar SONY A200:
I had also used OLY e410 that is similar price-range - and the A200 wins in every detail, except the build look of course, e410 looks and feels like good camera craftsmanship, A200 looks and feel really plastic. But it means nothing in real life. It is not for looks, the image counts and the e410 lack of correct exposure in difficult (aka real-life) situation was driving me nuts .

Postad 10 juni 2008 - 17:28
Intressant!Lite mer användar rapporter:
http://forums.dprevi...thread=28237772
If you use Standard Creative Style on A200 than just add +1 or +2 sharpening in menu and that's it. This style is by default little bit conservative regarding colours and sharpening and that's why pictures looks slightly soft. Everyone who makes review for this camera should at least learn first how to set it properly in menu before he compares it to other cameras which have more sharpening as default settings.
Jag ska testa detta och se om jag kan märka någon skillnad.
Bifogad fil(er)
Redigerat av DigiMannen, 10 juni 2008 - 17:35.
Postad 14 juni 2008 - 03:29
The A200 is the second iteration of Sony's entry-level DSLR, and I don't know how good the first one was, but this one isn't bad at all. There are some nice features present for an entry-level camera – notably dust reduction, in-camera stabilization, and the ability to use Sony and Minolta lenses. The A200 should be even more attractive since Sony recently dropped its MSRP with the 18-70 kit lens to $500 USD.
Image and color quality are good and there's a host of inputs available to customize image parameters if the default shots don't suit your fancy. The shutter is "DSLR quick" and auto focus performance is good in normal to marginal light, and acceptable in dim light. The camera posed a few annoying ergonomic quirks for my medium-sized hands, but overall it's well thought out and designed from a handling standpoint. The plastic of the 18-70 kit lens imparts a certain air of doubt as to its ability to withstand an impact, but operationally the lens performed flawlessly.
If you're looking to move into a DSLR and aren't wedded to any particular brand, there's a lot to like in the simplest Sony.
Pros:
Good image and color quality/range of adjustments
Stabilized/dust reduction sensor
Accepts a variety of lenses
Good AF and shutter response
Cons:
Plastic used in lens body seems questionable as to durability
Digital Camera Review testar SONY A200
Postad 16 juni 2008 - 15:50
Är detta ett schysst allround objektiv? Ganska billigt och har fått rätt ok omdömmen, vad jag har läst.
Någon som vet mer? eller har något annat att påpeka angående objektivet?
Idag använder jag kit-objektiv och ett Tamron Di II AF 55-200 1:4-5.6.
Postad 16 juni 2008 - 16:10
Är detta ett schysst allround objektiv? Ganska billigt och har fått rätt ok omdömmen, vad jag har läst.
Någon som vet mer? eller har något annat att påpeka angående objektivet?
Idag använder jag kit-objektiv och ett Tamron Di II AF 55-200 1:4-5.6.
Då är Tamrons 18-250 mycket bättre
Postad 17 juni 2008 - 08:45
Ok. Lite dyrare, men det kanske det är värt.Då är Tamrons 18-250 mycket bättre
Vad är det som skiljer dem rent tekniskt? Förutom Tamrons större brännvidd.
Tack för tipset Ekke.
Postad 17 juni 2008 - 09:15
Ok. Lite dyrare, men det kanske det är värt.
Vad är det som skiljer dem rent tekniskt? Förutom Tamrons större brännvidd.
Tack för tipset Ekke.
mycket bättre bildkvalite på tamrons 18-250.
Postad 17 juni 2008 - 18:59
Postad 17 juni 2008 - 23:26
£229.00 från Warehouseexpress låter riktigt trevligt, kan ni rekomendera något bra men ändå billigt objektiv som man kan ha i början för att bekanta sig med kameran?
Jag är supernöjd med mitt
Postad 22 juni 2008 - 23:31
Nu vill jag inte lägga ut så mycket pengar på en kamera, men det lutar åt en a200, så min fråga är:
Är det bättre att köpa enbart kamerahuset och ett löst objektiv vid sidan om? Jag kan tänka mig att lägga mellan 600kr till 1300kr för objektivet. Kan jag få ett klart bättre objektiv än originalet som följer med för de pengarna? Är det lönt? ...eller hur mycket måste jag betala för att få ett bra objektiv med omtsvarande zoom som originalet?
Elgiganten säljer ett paket meda200 och ett sigma objektiv, är detta objektiv bättre än det som normalt säljs med a200? (Sony DSLR-A200 kamerahus + Sigma AF18-50/3,5-5,6 DC)
http://www.elgigante...GYAAAEORFhZtSy9
Kan ni rekommendera något annat objektiv?
Redigerat av tidelipop, 22 juni 2008 - 23:52.
Postad 23 juni 2008 - 00:12
Jag har läst att standardobjektivet till A200 inte är så bra.
Nu vill jag inte lägga ut så mycket pengar på en kamera, men det lutar åt en a200, så min fråga är:
Är det bättre att köpa enbart kamerahuset och ett löst objektiv vid sidan om? Jag kan tänka mig att lägga mellan 600kr till 1300kr för objektivet. Kan jag få ett klart bättre objektiv än originalet som följer med för de pengarna? Är det lönt? ...eller hur mycket måste jag betala för att få ett bra objektiv med omtsvarande zoom som originalet?
Elgiganten säljer ett paket meda200 och ett sigma objektiv, är detta objektiv bättre än det som normalt säljs med a200?
Sony DSLR-A200 kamerahus + Sigma AF18-50/3,5-5,6 DC
http://www.elgigante...GYAAAEORFhZtSy9
Kan ni rekommendera något annat objektiv?
Kitobjektivet har väl fått ganska ok kritik i de tester jag läst, vad har du läst motsatsen??
Jag vet inte vad du har för referenser när det gäller foto men dåligt är det inte enligt min mening.
Köp inte kameran med SIGMA objektivet utan med kitobjektivet är min rekomendation, vänta och skaffa ett tamron 17-50/2,8 XR när du får råd med det istället.
Jag använder nästan bara mitt Tamron 55-200 på min kamera och jag har tagit riktigt fina bilder med det objektivet, vill du lägga ut lite mer pengar från början kan du köpa en bra superzoom.
Postad 23 juni 2008 - 19:45
Kitobjektivet har väl fått ganska ok kritik i de tester jag läst, vad har du läst motsatsen??
Jag vet inte vad du har för referenser när det gäller foto men dåligt är det inte enligt min mening.
SONYs paketobjektiv är inte bra, det håller de flesta testare med om.
Jag tror faktiskt inte ens att vår vän ekke vill rekommendera det objektivet

Jag tror inte att jag överdriver när jag klassar det som det sämsta paketobjektivet som finns...
SONY/Minolta har så många fler mycket bra objektiv att erbjuda!
"Som vanligt är det objektiven som begränsar och för bästa skärpa bör man byta ut det medföljande paketobjektivet"
FOTO 5/2008
"Sony A350 ger fin skärpa. För ännu bättre resultat krävs skarpare objektiv,
vilket syns när vi jämför med kameror som har färre pixlar men ändå ger högre
upplösningsvärden än A350. Jämför vi med Sony A200 (10 megapixel) som
testades med samma objektiv är skillnaden 150 linjer vilket knappast är
synligt i normala bilder upp till A4-storlek. Med 18–70 zoom ger alltså A350,
trots 14 megapixel, i praktiken inte skarpare bilder än A300 och A200 som
”bara” har 10."
FOTO 7-8/2008
"You shouldn't feel bad if you got this lens as part of the kit - you need to start with something, and while it's not the sharpest lens in the box it's not that bad, either. However, at these price points, if you're shopping for something in this range you might find a bit better performance for the money with the Sigma 17-70mm ƒ/2.8-4.5. Or, if you want to stay loyal to the Sony brand, invest a bit more in the Sony 16-80mm ƒ/3.5-4.5."
SLR Gear
"In summary, the 18-70mm is perhaps a reasonable starter lens, but if you really want to get the most out of the latest 10Mp+ DSLRs, you'll certainly need to find an alternative which can deliver the resolution the sensor demands.
Personally I'd suggest anyone buying a new Alpha DSLR should look elsewhere for a better performing lens."
Digital Photography Review
Redigerat av FEA, 23 juni 2008 - 20:01.
Postad 23 juni 2008 - 19:58
Jag gillar att fota närbilder och action d v s djur i rörelse och liknande, vad rekommenderar ni för objektiv då utan att de kostar för mycket!?
Postad 23 juni 2008 - 21:13
Nu har jag iallafall köpt en a200. Jag tog paketet med det vanliga objektivet 18-70, jag fick det för 4680kr på Siba (har lite rabatt där). Av de pengarna så är det ju ändå inte så många 100-lappar som är kostnaden för objektivet. Kan ju alltid köpa fler sen när jag lärt mig fota lite med denna kameran.
Jag gillar att fota närbilder och action d v s djur i rörelse och liknande, vad rekommenderar ni för objektiv då utan att de kostar för mycket!?
För närbilder rekommenderas ett makro objektiv
billigt och bra.
För sport beror det lite på, hur nära du kommer objektet men här är det ljusstarkt som gäller
då är det billigaste objektivet( som faktiskt är bätter än CAnons motsvarighet)
Otroligt bra pris för ett 70-200 2.8 objektiv.
för djurliv rekommenderas Sigmas 50-500 , även kallat "bigma"
Postad 23 juni 2008 - 21:16
Titta istället hur du använderbilderna hur stora utskriver gör du?
Ofta är andra kvaliteer som t.ex bokeh, färg, kontrast etc viktigare än ren skärpa.
Postad 23 juni 2008 - 22:39
Nu har jag iallafall köpt en a200. Jag tog paketet med det vanliga objektivet 18-70, jag fick det för 4680kr på Siba (har lite rabatt där). Av de pengarna så är det ju ändå inte så många 100-lappar som är kostnaden för objektivet. Kan ju alltid köpa fler sen när jag lärt mig fota lite med denna kameran.
Jag tycker du gjorde ett klokt val, inte ens FEAs länkar tycker det är värdelöst...
När du blir så duktig på att fota så kitobjektivet sätter gränserna kan du skaffa ett bättre & dyrare objektiv, kan rekomendera
Redigerat av DigiMannen, 23 juni 2008 - 22:40.
Postad 24 juni 2008 - 15:58
Postad 24 juni 2008 - 18:08
Idag har jag beställt mig en egen A200 med kitobjektivet och ett 4GB minnekort. Verkar vara en bra kamera av vad jag läst. Har varit och känt på den på El-giganten och den låg fint i handen. Aningen plastig men helt okej. Beställde idag vid lunch från Dustin Home så kanske i övermorgon?
GRattis till ett bra val. Glöm inte att kika på den foto skola som finns online på SONYs site , som lär dig grunderna inom fototeknik.
http://www.sony.se/v...e=1198162912773
Postad 25 juni 2008 - 11:53

Har varit i otaliga affärer och känt samt klämt på olika kameror. De jag sen valde mellan var Nikon D40, Canon 400/450 EOS samt Sony Alpha A200. Har scannat igenom dessa forum också och läst era erfarenheter och åsikter om de olika och valde till slut den sistnämnda. Tycker att den låg mkt bra i handen och trots sin rätt så ringa storlek så kändes den gedigen samt PRISET (!). Tittade på "storebror A350" också, men då jag i dagsläget inte behöver så många megapixlar och trots allt är nybörjare inom fotografering så räcker A200 gott och väl för de ändamål jag har (ska mest fota i naturen, porträtt, djur och friidrott). Skillnaden i pris mot ex. Canon 450:in är ju ganska så mkt och nu fick jag ju det andra objektivet typ "gratis".. Av vad jag läst så är Tamron 70-300 objektivet hyfsat bra att använda vid friidrottsbilder och dylikt. Vad tycker ni? Blir skillnaden mkt stor om jag använder ett stativ till eller duger bildstabiliseringen i kameran? (tänkte mest på DN galan som går snart)
Ska ut och ta många testbilder och lära mig använda kameran ordentligt (tack ekke för länken förresten - mkt användbar!) och lägger sen upp lite av bilderna.
/mvh Kaitsu
Postad 25 juni 2008 - 12:40
Jag har också lagt en beställning på en Sony A200 med tillhörande 18-70 objektiv samt ett Tamron 70-300/4,0-5,6 objektiv. Ska hämta ut kameran idag, eller snarare nuuu. Fick precis sms:et om att den kommit in! Kan knappt bärga mig!
![]()
Har varit i otaliga affärer och känt samt klämt på olika kameror. De jag sen valde mellan var Nikon D40, Canon 400/450 EOS samt Sony Alpha A200. Har scannat igenom dessa forum också och läst era erfarenheter och åsikter om de olika och valde till slut den sistnämnda. Tycker att den låg mkt bra i handen och trots sin rätt så ringa storlek så kändes den gedigen samt PRISET (!). Tittade på "storebror A350" också, men då jag i dagsläget inte behöver så många megapixlar och trots allt är nybörjare inom fotografering så räcker A200 gott och väl för de ändamål jag har (ska mest fota i naturen, porträtt, djur och friidrott). Skillnaden i pris mot ex. Canon 450:in är ju ganska så mkt och nu fick jag ju det andra objektivet typ "gratis".. Av vad jag läst så är Tamron 70-300 objektivet hyfsat bra att använda vid friidrottsbilder och dylikt. Vad tycker ni? Blir skillnaden mkt stor om jag använder ett stativ till eller duger bildstabiliseringen i kameran? (tänkte mest på DN galan som går snart)
Ska ut och ta många testbilder och lära mig använda kameran ordentligt (tack ekke för länken förresten - mkt användbar!) och lägger sen upp lite av bilderna.
/mvh Kaitsu
stativ nyttjas bäst vid naturbilder, landskap etc, om man inte har enbensstativ då man lättare kan följa motiv som rör på sig.
Postad 25 juni 2008 - 13:22
stativ nyttjas bäst vid naturbilder, landskap etc, om man inte har enbensstativ då man lättare kan följa motiv som rör på sig.
Okej, det var nästan det jag tänkte. Tack för svaret.
Ps. Nyss hemkommen med nya kameran. Satte den direkt på laddning. Det jag undrar över är hur lång tid kameran helst ska laddas. Vissa säger att 2 timmar räcker, dvs till lampan på laddaren slocknat, medan andra säger att man helst ska ladda den längre (upp till 12 timmar).. vad stämmer?
Redigerat av Kaitsu, 25 juni 2008 - 13:25.
Postad 25 juni 2008 - 13:38
Okej, det var nästan det jag tänkte. Tack för svaret.
Ps. Nyss hemkommen med nya kameran. Satte den direkt på laddning. Det jag undrar över är hur lång tid kameran helst ska laddas. Vissa säger att 2 timmar räcker, dvs till lampan på laddaren slocknat, medan andra säger att man helst ska ladda den längre (upp till 12 timmar).. vad stämmer?
Svaret finner du i manualen!

Postad 25 juni 2008 - 19:30
Jag är ny när det gäller DSLR men har dock ägt en semidslr i form av Fuji S5600, så jag är van vid att ställa in saker och ting själv.
Det som överraskade mig mest med sonyn var enkelheten i inställningarna. Snurrhjulet framför avtryckaren är en bra touch och gör inställningar som ISO och shooting mode väldigt enkelt att ändra på. Det gillade jag! Sökaren känns överlägset mycket bättre än i fujin, och den var digital. Den här sökaren är förstås större och när den är rätt inställd får man väldigt bra känsla för när det är skarpt och inte. (Faktum är att jag först inte fick skärpa med autofokus, men sen kom jag på att sökaren nog inte var rätt inställd, och mycket riktigt..

Optiken, som i recensioner har fått blandat betyg, står över allt jag kan förvänta mig. Nu har jag inte testat utomhus, men inomhus känns den väldigt ljusstark och trevlig. Bilderna jag tog i affären blev jättefina direkt, och skärpan är grym! Att det dessutom är 18-70mm gör inte sakerna värre (alla konkurrenter i klassen är ju 18-55).
Det jag letar efter i en kamera är bra bilder i sämre ljusförhållanden (typ konserter), lång batteritid, bra grepp för mina stora händer och framförallt en bra känsla raktigenom. Sonyn har absolut detta, anser jag, och jämfört med Nikon D60 och Canon EOS 400 så är Sonyn överlägset greppvänligare!
Det enda som talar emot i dagsläget är väl blixtskon som inte verkar vara standard, men för mig spelar det inte så stor roll. Köper jag väl en blixt kan det lika gärna vara en av sonys egna.

Så snart blir det nog dags för beställning.

En fråga har jag dock till er som har läst såhär långt:
Jag sneglar lite på Pentax K200D också, men gillar inte riktigt gränssnittet i menyerna i den.
Är det extrema skillnader i objektiven på dessa två kameror? Har läst att pentax kitobjektiv är det bästa i klassen.
/seb
Postad 25 juni 2008 - 19:37
Postad 25 juni 2008 - 20:57
Jag skulle nog säga det ja. Pentax objektiv känns ju mer ljusstarkare än Sony objektiven(Men är väl en vanesak)
Är det extremt stor skillnad, eller är det bara småsaker?
Postad 25 juni 2008 - 23:06
Jag var på elgiganten idag och pillade lite på denna omtalade Sony alpha A-200.
Jag är ny när det gäller DSLR men har dock ägt en semidslr i form av Fuji S5600, så jag är van vid att ställa in saker och ting själv.
Det som överraskade mig mest med sonyn var enkelheten i inställningarna. Snurrhjulet framför avtryckaren är en bra touch och gör inställningar som ISO och shooting mode väldigt enkelt att ändra på. Det gillade jag! Sökaren känns överlägset mycket bättre än i fujin, och den var digital. Den här sökaren är förstås större och när den är rätt inställd får man väldigt bra känsla för när det är skarpt och inte. (Faktum är att jag först inte fick skärpa med autofokus, men sen kom jag på att sökaren nog inte var rätt inställd, och mycket riktigt..).
Optiken, som i recensioner har fått blandat betyg, står över allt jag kan förvänta mig. Nu har jag inte testat utomhus, men inomhus känns den väldigt ljusstark och trevlig. Bilderna jag tog i affären blev jättefina direkt, och skärpan är grym! Att det dessutom är 18-70mm gör inte sakerna värre (alla konkurrenter i klassen är ju 18-55).
Det jag letar efter i en kamera är bra bilder i sämre ljusförhållanden (typ konserter), lång batteritid, bra grepp för mina stora händer och framförallt en bra känsla raktigenom. Sonyn har absolut detta, anser jag, och jämfört med Nikon D60 och Canon EOS 400 så är Sonyn överlägset greppvänligare!
Det enda som talar emot i dagsläget är väl blixtskon som inte verkar vara standard, men för mig spelar det inte så stor roll. Köper jag väl en blixt kan det lika gärna vara en av sonys egna.
Så snart blir det nog dags för beställning.
En fråga har jag dock till er som har läst såhär långt:
Jag sneglar lite på Pentax K200D också, men gillar inte riktigt gränssnittet i menyerna i den.
Är det extrema skillnader i objektiven på dessa två kameror? Har läst att pentax kitobjektiv är det bästa i klassen.
/seb
Metz, Sigma etc har ju blixtar som passar Amount utmärkt
pentax kit objektiv är lika ljustarkt som sonys : 3,5-5,6
Redigerat av ekke, 25 juni 2008 - 23:07.
Postad 26 juni 2008 - 00:44
Bästa kitobjektiv brukar de flesta (faktiskt!) anse att Olympus har.Är det extrema skillnader i objektiven på dessa två kameror? Har läst att pentax kitobjektiv är det bästa i klassen.
/seb

Av någon anledning brukar inte Olys kitgluggar ha NÅGON direkt svag punkt, även om dom, som så många andra, kan kännas lite plastiga.
Men nu var det inte Olympus det gällde, utan Sony kontra Pentax. Så om dessa två är "klassen" du menar så skulle jag sätta en krona på att Pentax är det bättre kitobjektivet. Pentax har alltid varit duktiga, och är enligt min mening klart jämbördiga med Nikkor och Canon då det gäller objektiv. Fast Sony verkar ha skärpt till sig, så snart gäller det för dom stora att passa sig! Men i dagsläget har nog Pentax övertaget här...
Postad 26 juni 2008 - 00:51
Bästa kitobjektiv brukar de flesta (faktiskt!) anse att Olympus har.
Kitobjektiv från alla märken kan förvisso vara hyfsat skarpa, men eftersom optik alltid är kompromisser brukar någon annan "liten" detalj vara eftersatt, såsom stor vinjettering, dålig kantskärpa eller påtaglig kromatisk aberration, förutom byggkvalitet då...
Av någon anledning brukar inte Olys kitgluggar ha NÅGON direkt svag punkt, även om dom, som så många andra, kan kännas lite plastiga.
Men nu var det inte Olympus det gällde, utan Sony kontra Pentax. Så om dessa två är "klassen" du menar så skulle jag sätta en krona på att Pentax är det bättre kitobjektivet. Pentax har alltid varit duktiga, och är enligt min mening klart jämbördiga med Nikkor och Canon då det gäller objektiv. Fast Sony verkar ha skärpt till sig, så snart gäller det för dom stora att passa sig! Men i dagsläget har nog Pentax övertaget här...
Problemet med oly är att de måste ha bättre optik för att få samma reella kvalite pga mindre sensor/ pixel pitch.
Skillnaden mellan kitobjektiv är relativ liten och bränndvidd, ljusstyrka etc väger tyngre.
Krydddoktorn, kan du snälla sluta skriva inlägg som om detta vore lunarstorm? Färger och kursivt resp. fet stil om vartannat, jag blir galen!

Postad 26 juni 2008 - 07:07
Problemet med oly är att de måste ha bättre optik för att få samma reella kvalite pga mindre sensor/ pixel pitch.
Skillnaden mellan kitobjektiv är relativ liten och bränndvidd, ljusstyrka etc väger tyngre.
Krydddoktorn, kan du snälla sluta skriva inlägg som om detta vore lunarstorm? Färger och kursivt resp. fet stil om vartannat, jag blir galen!
När man läser recensioner om de båda objektiven (pentax vs. sony) så säger egentligen båda att det finns oskärpa ute i kanterna, och som sagt är ljusstyrkan den samma. Visst, fokusringen har en skala på pentaxen men i övrigt gillar jag nog sonyobjektivet mera, och tycker om den extra brännvidden som man får där.
Att objektiven är lite plastiga i den här prisklassen får man ju räkna med. Det är ju inte som om att dom skulle trilla sönder när man tittar på dem i vilket fall.

Nej som sagt, Sony DSLR A-200 verkar vara kameran för mig och kitobjektivet duger nog bra tills jag har lärt mig tillräckligt och köper ett bättre!
Beställning snart!

/seb
Postad 26 juni 2008 - 09:33
Är det extremt stor skillnad, eller är det bara småsaker?
Jag säger såhär man märker viss skillnad när man har tagit bilder med först en Pentax och sen gått över till Sony. Pentax objektivet var helt klart min favorit kit-glugg i alla avseenden.
Postad 26 juni 2008 - 09:34
4495:- och då ingår 4 Gigabyte minneskort!
Ordern är lagd!

Återkommer inom en veckas tid med intryck och bilder.
/seb
Postad 26 juni 2008 - 11:01
Nja, det är väl ändå en sanning med modifikation. Nog har jag väl nytta av objektiv som inte vinjetterar, inte målar blå och röda "halos" kring konturer samt har samma (fruktansvärt dåligaProblemet med oly är att de måste ha bättre optik för att få samma reella kvalite pga mindre sensor/ pixel pitch.

Och jag som är för gammal för LunarStormKrydddoktorn, kan du snälla sluta skriva inlägg som om detta vore lunarstorm? Färger och kursivt resp. fet stil om vartannat, jag blir galen!

Från och med nu skriver jag allt i svart-vitt, ja till och med smileysarna!

Redigerat av DåktorPepper, 26 juni 2008 - 11:02.
Postad 26 juni 2008 - 23:00
Finns det något bra ställe där jag kan lägga ut lite bilder så ni kan se hur det blir om en nybörjare som jag tar bilder med den? Jag är bara van vid kompaktkamereror sen tidigare och då körde jag i stort sätt alltid i autoläge.

Känner en som nyss köpt en Nikon D80 ska bli kul att testa den lite och jämföra...
PS. Jag fotar i Raw och kör Kubuntu på min dator här hemma och jag har provat att installera ufraw och dcraw till gimp men det blir bara brus, inga bilder... nån som vet varför? Jag får söka lite... det ska ju gå! DigiKam kan dock visa bilderna
Hmm... kan det bero på att jag valde AdobeRGB när jag tog bilderna?
Redigerat av tidelipop, 26 juni 2008 - 23:17.
Postad 26 juni 2008 - 23:05
Har nu testat min nya a200 och måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Den är skön och smidig att hantera tycker jag. Trots att jag är totalt ovan vid systemkameror så tycker jag det är väldigt lätt att ta bra bilder med den och för att lära mig hantera den så har jag i stort sett bara fotat i M-läge och med spot. Börjar nu få lite kläm på det här med slutartider och bländare.
Finns det något bra ställe där jag kan lägga ut lite bilder så ni kan se hur det blir om en nybörjare som jag tar bilder med den? Jag är bara van vid kompaktkamereror sen tidigare och då körde jag i stort sätt alltid i autoläge.
Känner en som nyss köpt en Nikon D80 ska bli kul att testa den lite och jämföra...
Du kan lägga upp bilder hära i fototråden!
Postad 27 juni 2008 - 00:02
Ja titta... men går det inte få bilderna i högsta upplösningen?
https://www.minhembi...delipop/191193/
varför vill du titta i 100% på en bild? det är som att stå 30cm från en utskrift på en halv meter ,nått i den stilen ....

Postad 27 juni 2008 - 00:33
Postad 27 juni 2008 - 09:06
Här kommer en bild på min hund tagen med min a200 med tamronobjektivet på 55-200mm.
Beskuret och förminskat men annars orört.
https://www.minhembi...c_id=235518.jpg
Härlig bild! Jag får troligtvis min A200 idag, så det ska bli riktigt skoj att komma igång.
Beställde som sagt kameran på dustinhome igår vid den här tiden. just nu ligger den i malmö och bör väl komma till mig vid lunchtid. otroligt snabb leverans från dustin, dom rekommenderas varmt!
/seb
Postad 27 juni 2008 - 09:14
varför vill du titta i 100% på en bild? det är som att stå 30cm från en utskrift på en halv meter ,nått i den stilen ....
anpassa bilden till det medium som används ...
Nä, för webben så passar ju det formatet som det blev bäst, men jag tänkte ifall någon var intresserad av att se hur bilden blev direkt från kameran. (i jpg format då...)
Så, nu ligger där ett par bilder till på vår lilla cornish-flicka Lilo:
https://www.minhembi...delipop/191193/
Hon och en till av våra katter ska ställas ut på söndag, så då ska jag prova att fota lite fler katter.
Inomhus blir det då, men det ska nog gå bra då jag tycker kameran tar bra bilder både med och utan blixt inomhus också.
Redigerat av tidelipop, 27 juni 2008 - 09:26.
Postad 29 juni 2008 - 14:04
Tänkte lägga en beställning på A200 med 18-70 objektivet + 4GB minneskort på dustinhome. Nån som vet vilken typ av minneskort det är man får med? Ultra eller extreme? Är det någon skillnad mellan typerna i praktiken? (extreme ska ju vara mycket snabbare)
Tänkte köpa ett objektiv till och funderar på tamron 70-300 (1575kr på dustin)
eller 55-200 för dryga 700kr. Vilket tror ni är det bästa objektivet för mina ändamål och kunskaper?
Är, förutom en kurs i fotografisk bild för 6-7 år sedan, helt ny inom systemkameror och vill inte köpa på min en massa saker som är "overkill" för mig än sålänge. Kan ju alltid komplettera senare.
Det jag ska fota mest är mina hundar, både till vardags och utställning (inomhus och utomhus), men även närbilder vill jag kunna ta med okej resultat. Makroobjektiv får vänta.
Har plockat ihop ett paket på dustin med kamera+kitobjektivet+minne (som ju ingår)+filter (Hoya UV-filter 155kr) för totalt 4650kr.
Har ni nåt tips på en bra väska som rymmer allt detta men inte är för stor? Max 500kr men gärna billigare.
Tacksam för hjälp.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar