Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital IPTV

908 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6.629628 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 5.307692 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6.214284 (13) Inga priser
85 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34860 inlägg) 19 dagar sedan
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 8 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 12 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 14 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 15 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 15 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 15 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 15 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 16 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 16 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 16 år sedan
installations problem (1 inlägg) 16 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 16 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 16 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 16 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 16 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 16 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 16 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 16 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 16 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 16 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 16 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 16 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 16 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 16 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 16 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 16 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 16 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 16 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 16 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 16 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 16 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 16 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 17 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 17 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 17 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 17 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 17 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 17 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 17 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 17 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 17 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 17 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 17 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 17 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 17 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 17 år sedan
ip tv (1 inlägg) 17 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 17 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 17 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 17 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 17 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 17 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 17 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 17 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 17 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 17 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 17 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 18 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 18 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 18 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 18 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 18 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 18 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 18 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 18 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 18 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 18 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 18 år sedan

Postad 19 February 2011 - 16:00

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Höll på att koppla om lite i anläggningen igår och ville då veta vilken HDMI-standard 1910-9 boxen förhöll sig till. Svaret "HDMI v1.2" hittade jag i ett dokument som är en mer detaljerad specifikation än den som följer med boxen. Tänkte att det kanske är intressant för fler, så jag lägger upp den här:

Bifogad fil  spec_vip1910_9.pdf   63.15K   27 Antal nerladdningar

:)

Postad 20 February 2011 - 17:15

test80
  • test80
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
haha gjorde en beställning på denna tjänst men tydligen är man inte betrodd. jaja deras förlust.

Postad 20 February 2011 - 19:25

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
tittade på bredbandsbolagets erbjudande. (förutom att flera paket är från 0:-kr i 1 år och inspelningsbar box för 495 (ord pris 995:- en thompsonsbox ) så har de även canal digitalsutbud (med hdpaketet för 69:- ord pris! WTF! motsvarande går på 99 på CD, och då måste man börja betala från 1 dagen)

CD bör se över sitt erbjudande helt klart. (det skiljer ganska mycket i pris från bb erbjudande och cd motsvarande)
Hos bredbadsbolaget kan erbjuda viasats kanaler samtidigt, vilket man inte kan göra om man går direkt via CD, så det är större konkurrens. det skiljer 200 kr i månaden (och det är väldigt mycket!)
Sedan vet jag inte om BBS box är bättre, men har inte hittat motsvarande klagoforum för deras tjänst)

synd att bb inte går att beställa via mitt stadsnät. jag säger bara det.
om telia eller bb skulle erbjuda sin tjänster i stadsnäten så skulle jag välja deras erbjudande handsdown.

Postad 22 February 2011 - 14:37

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Höll på att koppla om lite i anläggningen igår och ville då veta vilken HDMI-standard 1910-9 boxen förhöll sig till. Svaret "HDMI v1.2" hittade jag i ett dokument som är en mer detaljerad specifikation än den som följer med boxen. Tänkte att det kanske är intressant för fler, så jag lägger upp den här:

Bifogad fil  spec_vip1910_9.pdf   63.15K   27 Antal nerladdningar

;)

de kör med en nyare box nu, 1903 som har snabbare processor (som ev kan göra att kanalbyten går snabbare)
har dock ej hittat några specar på 1903 så vet ej hur pass snabbare de är. (dock ej inspelningsbar)

Postad 22 February 2011 - 16:01

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

de kör med en nyare box nu, 1903 som har snabbare processor (som ev kan göra att kanalbyten går snabbare)
har dock ej hittat några specar på 1903 så vet ej hur pass snabbare de är. (dock ej inspelningsbar)

Varifrån har du fått infon om att de levererar 1903-boxen?
Hittar inget på deras hemsida. I och för sig så tillverkas inte 1910-boxen längre så denna box är väl den logiska ersättaren. Det är inte så stor skillnad mellan 1910 och 1903, lite uppfräschad men processorkapaciteten verkar vara den densamma men minnet är dubblat till 256 MB plus att flashminnet är dubblat till 64 MB. Det är sant att boxen inte är inspelningsbar (ingen hårddisk) men å andra sidan stöder boxen nPVR (om CD skulle utnyttja detta).

Hittade åtminstone denna presentation:
Bifogad fil  VIP1903_Data_Sheet_365_095_13980_x1.pdf   549.49K   39 Antal nerladdningar
;)

Postad 25 February 2011 - 17:54

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Varifrån har du fått infon om att de levererar 1903-boxen?
Hittar inget på deras hemsida. I och för sig så tillverkas inte 1910-boxen längre så denna box är väl den logiska ersättaren. Det är inte så stor skillnad mellan 1910 och 1903, lite uppfräschad men processorkapaciteten verkar vara den densamma men minnet är dubblat till 256 MB plus att flashminnet är dubblat till 64 MB. Det är sant att boxen inte är inspelningsbar (ingen hårddisk) men å andra sidan stöder boxen nPVR (om CD skulle utnyttja detta).

Hittade åtminstone denna presentation:
Bifogad fil  VIP1903_Data_Sheet_365_095_13980_x1.pdf   549.49K   39 Antal nerladdningar
;)

enligt kundtjänst
ny processor är 450 Mhz (tidigare 266 Mhz (Så en nästan dubblering) (jämförde dina specar i pdf filerna) det mesta är dubblerat, även flash minnet så förhoppningsvis skall man kunnas spara sina favoritlistor. (fast risken är att de raderas när ny firmware laddas om när man startar om boxen.

de skriver också att inga konkreta diskussioner förs för att få tv3 eller kanal5 HD till utbudet. :D

Postad 25 February 2011 - 20:26

Hibernator
  • Hibernator
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Jag har precis beställt IPTV genom Canal Digital och fick idag (ca två veckor senare) hem boxen. En Morotola VIP 1903. Jag har bara haft Viasat tidigare men kan posta en rapport senare under helgen när jag hunnit koppla in den. (Tjejen måste se klart på spåret först ;) )

Postad 26 February 2011 - 08:59

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Jag har precis beställt IPTV genom Canal Digital och fick idag (ca två veckor senare) hem boxen. En Morotola VIP 1903. Jag har bara haft Viasat tidigare men kan posta en rapport senare under helgen när jag hunnit koppla in den. (Tjejen måste se klart på spåret först ;) )

hmmmm men på hemsidan är det fortfarande 1910-9 som står... känns lite osäkert att beställa om man skulle få en gammal seg box, men samtidigt är det lite billigare än normalt (dock tror jag att det kommer vara det priset som boxen kommer stå i , dvs 399:- för enkel hdboxen och 1999:- för inspelningsbar. Då motsvarar det deras parabol erbjudanden. (dock skall man jämföra telia som tar 900-1800 för sin inspelningsbara (1963 -50 kr i 18 mån)

Postad 01 March 2011 - 10:00

Ecomie
  • Ecomie
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Bestämde mig för att fortsätta med IPTV och skaffade mig en extra box och TV så jag nu har ett så kallat multiabonnemang.

Det funkar bra.

Detta var för ca en månad sedan och den box jag fick hem var den gamla VIP1910-9.

Postad 07 March 2011 - 19:45

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Bestämde mig för att fortsätta med IPTV och skaffade mig en extra box och TV så jag nu har ett så kallat multiabonnemang.

Det funkar bra.

Detta var för ca en månad sedan och den box jag fick hem var den gamla VIP1910-9.

Det är för mig en gåta hur du kan vara nöjd med den boxen. Jobbar du på CD?

Postad 07 March 2011 - 21:56

Ecomie
  • Ecomie
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Du missförstod mig.
Det jag menar är att det fungerar lika bra med multiabonnemang som med en singel box hemma hos mig.
Jag upplever bra bild på båda TV i alla fall, men jag är inte nöjd med hur boxarna fungerar.
Saknar framförallt att boxarna är inspelningsbara, men de är också sega och tar evigheter att starta upp.

Postad 08 March 2011 - 18:21

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

• 574 inlägg
  • 0

Du missförstod mig.
Det jag menar är att det fungerar lika bra med multiabonnemang som med en singel box hemma hos mig.
Jag upplever bra bild på båda TV i alla fall, men jag är inte nöjd med hur boxarna fungerar.
Saknar framförallt att boxarna är inspelningsbara, men de är också sega och tar evigheter att starta upp.

I see. Sorry.

Postad 13 March 2011 - 08:55

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
ni som har 1903 boxen (samma so telia använder) somsägs vara snabbare.
har ni något att anmärka på vid kanalbyten, fryser bilden på hdkanaler (kvalitet överlag)

Postad 23 March 2011 - 22:21

Corduroy
  • Corduroy
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

ni som har 1903 boxen (samma so telia använder) somsägs vara snabbare.
har ni något att anmärka på vid kanalbyten, fryser bilden på hdkanaler (kvalitet överlag)

Inget särskilt att anmärka på. Kanske lite seg vid kanalbyten, ca 3.5 sek tar det. Bild eller ljud hackar inte, HD funkar fint. Alla kanaler hackade förfärligt i början men CD fixade det snabbt efter att jag felanmält.

Postad 05 April 2011 - 17:25

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
18 april får CD SVT2 HD.
Better late than never...

Postad 05 April 2011 - 21:19

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

18 april får CD SVT2 HD.
Better late than never...

I alla fall före löningen! :)
Nåja SVT är inte är ju inte en "ren" HD-kanal med enbart HD-materiel. Gillar inte riktigt att de sänder i 720p då jag har boxen inställd på 1080i för alla andra HD-kanaler. Kul om boxen hade ett native/original-upplösningsläge. I SVT:s fall blir det inte roligt när de sänder t.ex. en TV-serie som vanligtvis har källformatet 1080i som de sedan konverterar och sänder i 720p som kommer till min box där det konverteras till 1080i igen :) Det var min klagan! Men däremot är jag väldigt nöjd med de flesta 1080i-kanalerna som som jag "blåser upp" med min projektor.

Postad 26 April 2011 - 15:58

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Hur svårt kan det va att fixa så man kan göra en egen kanallista!?

Postad 27 April 2011 - 11:00

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Hur svårt kan det va att fixa så man kan göra en egen kanallista!?

tror det kräver en box med hårddisk så man kan spara på.
(fast boxen borde ha intern minne som den ytterst lite informationen som kanallistan innehåller borde kunna sparas på)
alt om de kunde sparas på servrar hos CD.

så det är boxen det hänger på. (väntar på att CD skall få fingrarna ur och ge en inspelningsbar box till kunderna.)

Postad 20 June 2011 - 11:02

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
iptv delen säljs till alltele!
vad kommer det innebära? alltele har inte samma utbud som canldigital. (kommer alltele få tillgång till fler hdkanaler och bättre paketering dvs kunna vidaresända canaldigitals utbud eller tas kunderna över och inte utbudet?

Postad 20 June 2011 - 12:59

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Bevare mig väl ! Undrar vad Alltele kommer att hitta på? Lyckades bli av med deras dyra och dåliga telefoni för ett par år sedan. CD:s IPTV har funkat utmärkt de senaste tre åren. Jag har möjlighet att gå tillbaka till Comhem, men vill inte eftersom bildkvaliteten är sämre än CD. Jag kan ju sätta upp parabol, men det känns ju tråkigt när man har fiber. Får avvakta tills de skickar ut kundinformation.
Pressmeddelande:
http://www.cisionwir...bel-tv,c9136482

Redigerat av hd-fan, 20 June 2011 - 14:09.

Postad 20 June 2011 - 14:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Ni kan ju alltid hoppas på att Alltele rycker upp sig och tar till vara på det språng i teknik de gör iochmed detta förvärv. Att de med andra ord drar nytta av Canal Digitals nuvarande plattform och utvecklar denna vidare.

Alltele idag verkar inte vara ett företag många ser upp till men chansen finns ju att de nu tar ett steg i rätt riktning.

Postad 20 June 2011 - 16:08

allefant
  • allefant
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig lite? :)

Vi har en Kollektivbox (IPTV) från CD här hemma och idag så vart bilden röd på samtliga kanaler. Testade att starta om boxen, dra i lite sladdar o.s.v. men ingenting fungerade. Fick sedan för mig att gå in i menyn och kika lite på inställningarna.

Gick in på

Menu >
Videosettings >
Bytte här färgkanal eller något från "C******* + RGB" till bara "C*******" (kommer inte ihåg vad C-namnet var, därav stjärnor) >
Save changes >
Kolsvart bild.

Nu ser jag inte menyn alls, och kan därför inte ändra tillbaka!
Idiotiskt att ändra från första början när jag inte ens vet vad det är för inställning, men gjort är gjort..

Om någon som har en liknande box kunde guida mig till den inställningen så att jag kan ändra tillbaka (till C + RGB) skulle jag vara väldigt tacksam! (Ex. Menu > 3 tryck ner > OK > 4 tryck ner > 2 tryck höger > OK > 2 tryck ner > OK)

Postad 21 June 2011 - 08:32

Unregistered824bec78
  • Unregistered824bec78
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Vi har tidigare varit comhem kunder i ett antal år och har haft en betydligt bättre bild än den vi har haft som först som Iptv kunder hos skämtet FAST-TV och sedermera hos canal digital. Vi får t.ex. SVTs HD-kaneler i föreningens utbud och bilden är nästan sämre än SD. Comhem kan man tycka vad man vill om, men de var från början ett kabel-tv bolag som senare började leverera bredband och telefon. De har satsat på att utveckla sin tv-tjänst på gott och ont så klart. De har långt före sina konkurrenter, fast långt senare än motsvarigheter i USA och t.o.m. Sydafrika levererat en inspelningsbar box/dekoder, till slut t.o.m. en HD-box med inspelning. Därefter har de börjat leverera ondemand-tjänster.

Det är logiskt att Canal Digital, som aldrig har satsat några pengar på sina få IPTV-kunder, ca 11 000 jämfört med sina 225 000 parabol-tv kunder, nu vill koncentrera sig på parabol-tv. Många leverantörer av IPTV har börjat sin bana som telefon alt. bredbandsleverantörer och har aldrig varit renodlade IPTV-leverantörer. Detta betyder att många av dem egentligen vill erbjuda en totallösning, en s.k. triple play-lösning. Vi är tvångsanslutna inom föreningen till ownit som leverantör av bredband. Dessa har inte en egen triple -play lösning, utan är beroende av att sluta avtal med en IPTV-leverantör. Jag är för marknadsekonomi och konkurrens, men detta innebär också konsolidering. Men detta menar jag att när en teknik är ny startas ett antal små företag och ofta är jättarna långsamma till en början om sådana finns. Men när drakarna vaknar köps snart de små företagen upp eller konkurreras naturligt ut, eftersom de saknar tillräckliga resurser att konkurrera. Många gånger överlever inte ens pionjären/uppfinnaren av tekniken. Det är bara att jämföra med den tidigare IT-boomen. Nu ser vi t.ex. en massa företag som levererar mat och livsmedel hem till folk. Ska bli intresserant att se hur många av dem överlever, när t.ex. ICA ger sig in i matchen...

Tyvärr vill jag inte vara kund hos en uppstickare eller en pionjär. Alltele i alla ära, men de har inte samma know-how eller samma resurser som Telia eller Bredbandsbolaget. Dessa konkurrenter har en mycket mer färdig produkt, erbjuder programbibliotek, inspelningsbara boxa, play-kanaler etc. Vad erbjuder Canal Digital, ett taskigt fungerande litet hyrfilmsbibliotek med trist gränssnitt, och vad kommer Alltele som inte har någon erfarenhet som IPTV-leverantör att erbjuda? De kanske till slut om ett par år hinner i kapp, men jag vill inte tvingas vara deras försökskanin under hela den tiden. Sedan är det inte ens säkert att Alltele kommer att vilja sluta ett avtal med konkurrenter om sin IPTV-tjänst.

Det finns flera exempel på leverantörer som skyddar sin IPTV-tjänst och endast erbjuder den till sina egna bredbandskunder.

Postad 21 June 2011 - 08:44

Unregistered824bec78
  • Unregistered824bec78
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Glömde föregående talare i tråden att nämna att även vi som canal digitals iptv-kunder har drabbats av en rödaktig bild sedan en tid tillbaka... Vi har inte kunnat åtgärda detta med egna inställningar...

Postad 21 June 2011 - 11:50

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
om jag skulle vara ärlig så skulle jag hellre sett att comhem tagit över iptv knderna också. (det är de förutom CD som har storhet att de kan förhandla fram bra avtal för kanaler och erbjudanden. tror knappast alltele har de ekonomiska resurserna (och därmed viljan) att erbjuda bra piser på utrustning och paket.
jag kan ha fel men något säger mig att 22000 är mindre än 200 000 kunder.
Det som kan vara bra är att all iptv hamnar under samma teknik. (som "öppet stadsnät" det gör att man kan välja paket från olika leverantörer (viasat,ipsweden, kramnet=alltele). men tyvärr så har ingen förutom CD något "få box billigare om du bilder upp dig" och ingen förutom CD har ett rimligt HD-kanal paket.

Jag hoppas verkligen alltele kommer att bära fanan högt, har försökt hitta någon kontakttjänst men alltele verkar inte vilja ha någon kontakt med kunderna. vad som är intressant att veta: hur blir det med utbudet, kommer de som bundit upp sig att få ha kvar det eller kommer man kunna säga upp det om utbudet och priserna drastiskt försämras för kunden?

Postad 21 June 2011 - 12:53

Unregistered824bec78
  • Unregistered824bec78
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag försöker i allmänhet vara positiv, men jag har svårt att se hur Alltele ska kunna föra någon teknisk utveckling framåt när den stått helt still det senast året hos Canal Digital. Alltele redovisar ju knappt ens vilka kanalpaket de erbjuder och inte alls vilken box de erbjuder. Inte heller går det att få kontakt med deras kundtjänst. Själv är jag dessutom mer intresserad av innehållet och kringtjänster med mer värde, som t.ex. Tv4-play, tv3-play, en inspelningsbar box etc. än några extra HD-kanaler. Men där är vi så klart alla olika. Även jag vill ju på sikt se en övergång till HD så klart.

Du har ju helt rätt i att där finns ett ytterligare problem för en liten IPTV-leverantör med en liten kundkrets. De har vare sig ekonomiska möjligheter eller tillräckligt med kompetent personal för att utveckla sin teknik eller sina tjänster, men dessutom har de inte heller den "makt" som kommer genom en stor kundkrets för att förhandla fram avtal med producenterna, kanalerna, MTG etc.

Jag har hört av mig till min bredbandsleverantör och fått svaret att än så länge gäller nuvarande avtal om kanaler och priser, men att de återkommer om det ändras. Självklart måste något hända. Frågan är ju helt klart bara vad.

Postad 21 June 2011 - 14:43

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Allefant: Är det så att du endast har en HDMI-kabel inkopplad mellan boxen och TV:n kan du behöva koppla in en scart tillfälligt för att få bild och kunna gå in och återställa dina ändringar. Jag har gjort ett liknande misstag.

Edit: Jag är nog ute och cyklar här...trodde ni hade samma box som vi kabelkunder...sorry.

Redigerat av Unregistered8f84b172, 21 June 2011 - 14:54.

Postad 22 June 2011 - 11:19

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

• 551 inlägg
  • 0

Allefant: Är det så att du endast har en HDMI-kabel inkopplad mellan boxen och TV:n kan du behöva koppla in en scart tillfälligt för att få bild och kunna gå in och återställa dina ändringar. Jag har gjort ett liknande misstag.

Edit: Jag är nog ute och cyklar här...trodde ni hade samma box som vi kabelkunder...sorry.

Vi med kollektivboxen har bara scart...

Postad 22 June 2011 - 17:37

Flak Monkey
  • Flak Monkey
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Vi får t.ex. SVTs HD-kaneler i föreningens utbud och bilden är nästan sämre än SD.

Säker på att du har valt HD upplösning på utgången?
HD ser ut som skit när det konverteras ner til 576p.

Dessutom kan jag tillägga att Canal Digital har samma signal på IPTV som på satellit, så det är altså samma ettor och nollor som man tittar på(även om boxarna har ett finger med i spelet förståss).

Postad 23 June 2011 - 09:38

Unregistered824bec78
  • Unregistered824bec78
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag är rätt säker på att jag har valt det, men ska titta på det. Även SD-sändningar har hållit en rätt låg kvalitet. Bilden är rätt kornig och har för oss medlemmar haft en rödtonig bild. När jag tidigare hade comhem var SD-bilden knivskarp och var nästan lika bra som HD-bilden, naturligtvis inte lika högupplöst, men iövrigt detaljerad och skarp. Jag har kvalitetskablar rakt igenom, liksom god kvalitet på TV, reciever (hemmabioanlägging) och B&W högtalare...

Boxen är långsam på alla sätt, från kanalbyten till inställningar. Det är inte samma box så klart som Canal Digital erbjuder sina satellit-kunder.

Bredband har vi 100/100 mbit så det ska inte heller vara något problem och eftersom jag inte heller är ensam i min förening om att ha en taskig bild så misstänker jag att jag inte själv kan göra så mycket åt den.

Postad 27 June 2011 - 13:59

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Vad tror ni om möjligheterna att Alltele börjar paketera in och sälja VIASAT kanalerna via deras plattform???

Postad 01 July 2011 - 17:08

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
de är ett öppet nät så man skulle teoretiskt kunna välja viasat som lev. (men då får man ta dessa kanalpaket, tror inte det går att ha enskilda kanaler)
se serverado.

Postad 09 July 2011 - 12:42

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
TV-Nyheterna:
http://www.tv-nyhete...articleId=13852

"2011-06-07 16:53

Bahnhof om att köpa Canal Digitals kabel-TV

En av aktörerna som kan bli tvungen att se över sitt TV-utbud om Canal Digital säljs är Bahnhof. Stadsnätsoperatören levererar Canal Digitals signal i Sverige och det är även Canal Digitals kanaler som tittare får tillgång till som abonnerar på TV via Bahnhof.

– Det är ganska givet att vi tittar på olika TV-lösningar nu i och med att alla vet att Canal Digital antagligen kommer att sälja vissa delar. Det är klart att vi tittar på alla möjligheter, allt från att producera egen TV till att köpa TV-bolag. Så det är klart att TV-marknaden i Sverige inte kommer att se likadan ut som i dag. Och det kommer nya aktörer, säger Klas Westholm, vd för Bahnhof, till TV-Nyheterna.

– Det som är bra är att vi har lärt oss enormt mycket i och med att vi arbetar med och distribuerar TV i dag. Men vi har ingen TV i egen regi. Så vi har egentligen väldigt bra kunskap och skulle mycket väl kunna starta egen TV-distribution. Men eftersom vi har haft ett väldigt bra samarbete med Canal Digital har vi valt att inte göra det. Sedan får framtiden utvisa om vi omvärderar vår strategi.

TV-N: Ja, för om de säljer sin kabel-TV-verksamhet påverkar det er i allra högsta grad?

– Det gör det. Men det finns ju avtal så vi förlorar inget på det. Det övertagande bolaget fortsätter avtalen.

TV-N: Om det inte är ni som köper loss det.

– Ja, om inte vi köper loss det.

TV-N: Är det något ni funderar på?

– Givetvis tittar vi på alla sådana möjligheter. Men det är ju såklart inget jag kan avslöja. Jag tror i mångt och mycket att vår strategi med organisk tillväxt är väldigt bra. Hittar vi rätt grej så kommer vi köpa det, absolut. Men det primära är organisk tillväxt."

Postad 25 July 2011 - 14:57

hoodog
  • hoodog
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har skummat igenom en del i den här superlånga tråden. En hel del tycks vara gammal info och jag är extremt ny på området så jag ställer några frågor som jag är rädd för redan har ställts ett gäng gånger. Om det redan finns ett aktuellt och bra svar får ni gärna länka!

Jag står i begrepp att skaffa IPTV. Främst är anledningen att det är lättare för mig att placera TV:n nära en TP-kabel än ett antennuttag för TV. Min lägenhet är ansluten till Ownits bredband och de aktuella leverantörerna är antingen Viasat eller Canal Digital. Nu till mina frågor:

1) Finns det idag något som gör att VS eller CD är bättre än den andra?
2) CD erbjuder bara en box - Motorola VIP1910-9. Hur är denna idag med den senaste programvaran? Är den fortfarande lika seg och "oduglig" som jag läst om här tidigare?
3) Hur är VS:s boxar i jämförelse (de utan inspelningsfunktion dvs)?
4) Bör jag generellt avvakta någon förändring vg VS eller CD inom en snar framtid? Är det något som ligger i görningen (ny box tex)?
5) Eller bör jag överge hela IPTV-svängen och istället satsa på "vanlig" Boxer-box och dra kabel längs med lister i lägenheten?

Jag använder mig för övrigt av en Pioneer Plasma-TV med 720p som maximal upplösning. Inget hemmabiosystem eller sådant är aktuellt just nu.

Det blev ett par funderingar till slut. Hoppas ni ändå kan ta er lite tid att hjälpa en förrvirrad...

Tusen och åter tusen tack för er hjälp! :)

Redigerat av hoodog, 25 July 2011 - 14:59.

Postad 01 August 2011 - 21:29

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Jag har skummat igenom en del i den här superlånga tråden. En hel del tycks vara gammal info och jag är extremt ny på området så jag ställer några frågor som jag är rädd för redan har ställts ett gäng gånger. Om det redan finns ett aktuellt och bra svar får ni gärna länka!

Jag står i begrepp att skaffa IPTV. Främst är anledningen att det är lättare för mig att placera TV:n nära en TP-kabel än ett antennuttag för TV. Min lägenhet är ansluten till Ownits bredband och de aktuella leverantörerna är antingen Viasat eller Canal Digital. Nu till mina frågor:

1) Finns det idag något som gör att VS eller CD är bättre än den andra?
2) CD erbjuder bara en box - Motorola VIP1910-9. Hur är denna idag med den senaste programvaran? Är den fortfarande lika seg och "oduglig" som jag läst om här tidigare?
3) Hur är VS:s boxar i jämförelse (de utan inspelningsfunktion dvs)?
4) Bör jag generellt avvakta någon förändring vg VS eller CD inom en snar framtid? Är det något som ligger i görningen (ny box tex)?
5) Eller bör jag överge hela IPTV-svängen och istället satsa på "vanlig" Boxer-box och dra kabel längs med lister i lägenheten?

Jag använder mig för övrigt av en Pioneer Plasma-TV med 720p som maximal upplösning. Inget hemmabiosystem eller sådant är aktuellt just nu.

Det blev ett par funderingar till slut. Hoppas ni ändå kan ta er lite tid att hjälpa en förrvirrad...

Tusen och åter tusen tack för er hjälp! :(

har ej CD eller viasat men funderar att skaffa endera, så jag är påsätt och viss i samma sits. har kanske inte några objektiva svar men detta är som jag ser det.

1) CD har sålts till alltele som skall ta över om konkurrensverket ger klartecken. detta kommer innebära att man får en mindre stark operatör om man är intresserad av hdkanalerna, vilket är CD styrka
2) CD har en ny box som är dubbelt så snabb som den tidigare, dock så kommer det inte bli någon utveckling av skälen som står i 1. Fördelen för CD är att man får köpa boxen billigt för 400:- istället för 1700:- på viasat (det är samma fabrikör). det går att köpa en 1963 box för drygt 3000:- (ställ det i relation med Telias erbjudanden om motsvarande för 1800:-). Man får ej rabatt på viasat (eg serverado) utan får köpa till självkostnadspris.
3+4) CD kommer att säljas och då kommer de hamna hos alltele. (vilket jag tror är öppet nät och då TROR jag man får tillgång till viasat kanalerna i vilket fall.(man bör få kunna bryta sitt avtal om det nya operatören inte lyckas få samma pris och utbud, allt annat vore konstigt)
5) I Så fall blir det boxer och ev parabol. (båda två har långa bindningstider) iptv har vanligtvis bindningstid i 1 år + 3 mån uppsägningstid. har haft iptv tidigare, det enda som jag har klagat på att det ibland har hängt sig när man sett på svt hd (bilden fryst så man blivit tvungen att starta om boxen (1 min i uppstart). min tv tar lång tid att väcxa kanaler så det gör ingenting. det ryckas om att man inte kan göra en favoritlista. kvaliten har jag bara sett på basutbudet men det motsvarar det man ser på kabeltv (ingen kritik mot bilden mao).

så för MIG lytar det åt att gå på CD abb den tid som de finns kvar i iptvsvängen. (helt ok utbud). vettigt pris och utbud rel kort bidningstid (12 mån+ 3mån uppsägningstid) (+ jag tror att man får bryta den om alltele har för dåligt erbjudande) + att boxen (som man sedan borde kunna använde till andra operatörers-iptv också) är billigare hos CD.

Postad 08 August 2011 - 13:39

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Har just installerat iptvboxen.
den är ok att växla är inte jättesnabbt tar ca 1-2 sekunder. (inget allvarligt alltså) vet ej hur det är med tillförlitligheten men huvudsaken är att boxen inte startar om sig själv. bildkvaliten var bra skall jämföra med kabeltv bilden ikväll. har 1080i ut, vilket gör att det blir väldigt bra bild på HD kanalerna, utam på svt sm har 720p (och dessutom så krymper bilden när sd material visas.(kan bero på att 4:3 inställnikgen användes)

men det som är lite irriterande att man ej kan rensa listan på canaler man inte har tillgång till. (om man inte kan göra favoritlistor så borde man åtminstånde kunna se vilka kanaler man kan se på istället för att visa alla 250 kanalerna som nu finns).

mitt huvud argument för CD var hdkanalerna och bilden är fantastisk på dessa så jag kommer nog bara ha kvar baskanalerna + hdkanalerna om jag inte upplever de andra kanalerna så oemotståndliga att jag inte klarar mig utan dem.

Postad 23 September 2011 - 12:07

Unregistered080efb6d
  • Unregistered080efb6d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Någon som vill sälja en Motorola VIP 1910-9 digitalbox för Canal Digital?

Precis flyttat in i lägenhet med Canal Digital IPTV med en riktigt usel digitalbox som bara bostadsrättsföreningar får.

Postad 16 December 2011 - 12:40

AirWair
  • AirWair
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
http://www.canaldigi...TV-verksamhet1/ - Säljer Kabel-TV + IPTV till Telenor.

Redigerat av AirWair, 16 December 2011 - 12:41.

Postad 16 December 2011 - 16:15

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Vad kan det innebära för oss användare tro?

Postad 16 December 2011 - 17:17

AirWair
  • AirWair
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Vad kan det innebära för oss användare tro?

Hoppas fortfarande på en inspelningsbar HD-box, bl.a. Hoppet är det sista som överger en sägs det.

Postad 15 January 2012 - 21:36

Sam77
  • Sam77
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vi har kört CD IPTV i några månader. Tyvärr har vi problem med frusen bild, när det är som värst går det inte att titta på TV överhuvudtaget, kanalerna är svarta. Omstarter hjälper inte. Bilden fryser Mer eller mindre vare gång man tittar på TV. Jag har hört att flera grannar har problem så det är inget lokalt fel på vår utrustningJag har gjort ett gäng felanmälningar men det verkar inte hjälpa. Vi vill gärna ha tjänsten då den passar oss bra
men löser de inte detta så kommer vi häva köper.
Är
Det
Någon som känner igen problemet och kanske till och med fått det avhjälpt?

Postad 20 January 2012 - 01:07

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Ganska livlös tråd det här. Jag vet inte vad som kan vara fel, kundtjänst borde väl kunna hjälpa till...
...Fast det tror jag inte då dom lär strunta i oss för tillfället.

Nu kommer TV3 HD samt Kanal5 HD till deras parabolkunder... <_<

Vet någon när man ska börja betala Telenor för denna skittjänst?

Postad 29 January 2012 - 15:39

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
När SVT2 HD kom till Parabol dröjde det 3 veckor innan kabel och iptvkunder fick ta del av dem.
Tänker nu med anledning att TV# HD och Kanal5 HD kommer till parabol kunderna.
Det skulle kännas nesligt om inte dessa två kommer till övriga kunder också.
Vi får väl börja röra om lite i grytan och föra lite oväsen så dessa HD kanaler inte går oss förbi!

Vi har kört CD IPTV i några månader. Tyvärr har vi problem med frusen bild, när det är som värst går det inte att titta på TV överhuvudtaget, kanalerna är svarta. Omstarter hjälper inte. Bilden fryser Mer eller mindre vare gång man tittar på TV. Jag har hört att flera grannar har problem så det är inget lokalt fel på vår utrustningJag har gjort ett gäng felanmälningar men det verkar inte hjälpa. Vi vill gärna ha tjänsten då den passar oss bra
men löser de inte detta så kommer vi häva köper.
Är
Det
Någon som känner igen problemet och kanske till och med fått det avhjälpt?

när jag hade den ganmla boxen (1920, motsvarar 1910) så hanns det stunder (vad jag minns rätt så ofta) som bilden frös, specielt på hd-kanalen, då fick man byta kanal och i vissa fall startades boxen om av sig själv.

med boxen som jag har nu och CD så har det inte hänt (kanske någon snabb frysning någon gång under det halvår jag har haft tjänsten.

Postad 29 January 2012 - 17:01

Unregistered8f84b172
  • Unregistered8f84b172
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

När SVT2 HD kom till Parabol dröjde det 3 veckor innan kabel och iptvkunder fick ta del av dem.
Tänker nu med anledning att TV# HD och Kanal5 HD kommer till parabol kunderna.
Det skulle kännas nesligt om inte dessa två kommer till övriga kunder också.
Vi får väl börja röra om lite i grytan och föra lite oväsen så dessa HD kanaler inte går oss förbi!

Tror tyvärr att det kommer att dröja att döma av det svar jag fick i denna tråd https://www.minhembi...c=281631&st=950 (läs inlägg 982, 984, 985 och 993). Det händer i varje fall inget innan Telenor Sverige tagit över kabel- och IPTV-kunderna .

Postad 29 January 2012 - 18:35

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Det stämmer att alla nya kanaler får endast CD:s parabolkunder eftersom vi andra är sålda till Telenor, som verkar inte göra något i nuläget för att göra de bättre för oss andra.

Postad 02 February 2012 - 14:42

marja
  • marja
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hallå på er, blev tipsad om att söka mig till denna tråden. vet dock ej om ni kan hjälpa mig,
jag har nyligen skaffat CD digitalbox genom BBB och har inga som helst av de problem ni nämner,
däremot så undrar jag - hur kopplar ni in boxen utan att dra ut sladden till "vanliga" internet,
dvs, boxen fungerar bara om jag kopplar den till väggen direkt, inte genom router.
läs mer här https://www.minhembi...c=294684<br />vore tacksam för hjälp! som jag nämner i tråden så tycker jag att det här borde vara ett vanligare problem...

Postad 02 February 2012 - 21:07

Unregisteredc7e68109
  • Unregisteredc7e68109
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

hallå på er, blev tipsad om att söka mig till denna tråden. vet dock ej om ni kan hjälpa mig,
jag har nyligen skaffat CD digitalbox genom BBB och har inga som helst av de problem ni nämner,
däremot så undrar jag - hur kopplar ni in boxen utan att dra ut sladden till "vanliga" internet,
dvs, boxen fungerar bara om jag kopplar den till väggen direkt, inte genom router.
läs mer här https://www.minhembi...c=294684<br />vore tacksam för hjälp! som jag nämner i tråden så tycker jag att det här borde vara ett vanligare problem...

Ha en switch emellan..eller köp/låna en bredbandsdelare från din nätleverantör.
Du kan inte (vad jag vet) NAT'a traffiken till IPTV bakom tex en bredbandsrouter.

Postad 02 February 2012 - 22:31

marja
  • marja
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
ursäkta att jag frågar, men jag har ingen aning vad en bredbandsdelare eller NAT är...
jag har hört att det ska funka med nåt som heter brygga, hur fixar man det??

Redigerat av marja, 02 February 2012 - 22:32.

Postad 03 March 2012 - 10:29

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Det stämmer att alla nya kanaler får endast CD:s parabolkunder eftersom vi andra är sålda till Telenor, som verkar inte göra något i nuläget för att göra de bättre för oss andra.

nu står det klar att vi kommer förlora två kanaler i hdpaketet (utn att kompenseras för det). (20% av kanalerna (av 10) försvinner)
Bara att de "hoppas" kunna erbjuda.
Tycker det är synd när hd-kanler försvinner. det enda som kan trösta är at det finns möjliget att 4 och 5 kommer på HD även om den är liten.

Postad 03 March 2012 - 16:22

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

nu står det klar att vi kommer förlora två kanaler i hdpaketet (utn att kompenseras för det). (20% av kanalerna (av 10) försvinner)
Bara att de "hoppas" kunna erbjuda.
Tycker det är synd när hd-kanler försvinner. det enda som kan trösta är at det finns möjliget att 4 och 5 kommer på HD även om den är liten.

Inte så konstigt nu när Canal Digitals nya affärsidé är att få så många kunder som möjligt att avsluta sitt abonnemang för att slippa flytta över dom till Telenor. Enligt vissa på Canal Digital så skall BBB:s och blivande Telenors IPTV-kunder slås ihop, med samma boxar och betalningsmottagare etc. vilket kan bli intressant, märkligt då att Canal Digital i slutskedet väljer att försämra för oss!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.