Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson C905 *

1150 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 December 2008 - 19:48

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Jag har haft en underbar tid med min C905.
Är fortfarande riktigt nöjd. Men i lördags på morsans 60 års fest
så skulle jag självklart ta en massa bilder. Dock blev jag väldigt besviken när jag idag
förde över dessa till datorn.

Det är en massa vita cirklar på nästan varenda bild.
Postad bild

Är detta damm innanför linsen?
I så fall - går det att reparera?
Jag har haft min C905 sedan release dagen så det går väl inte på garantin va?

Postad 08 December 2008 - 19:57

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Det är så kallade "orbs"- damm i luften som reflekteras. Jag får det med och andra med mej!

Postad 08 December 2008 - 19:59

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0
Oh gud va skönt att höra.

Edit: Uhh läste på google att många tror att Orbs är energikällor, spöken eller andar.
Kusligt!

Redigerat av MTD, 08 December 2008 - 20:14.

Postad 08 December 2008 - 20:24

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Ja det kan det också vara! haha Men visst, jag tycker att man får dom där "orbarna" lite väl ofta. Vet ej om det har med ljussensorn eller blixtens verkan att göra. Men något "fel" i egentlig mening är det nog säkert ej!

Postad 08 December 2008 - 22:39

Skyrex
  • Skyrex
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej. Är mycket nöjd med denna mobil, köpte den mest för kameran och gps:en. Jag kör lastbil på norge och hade planerat att slippa köpa en gps om jag slog till på denna mobil. Nu när jag testat gpsen verkar den fungera till belåtenhet men en viktig sag jag undrar över är följande:

När jag slår på navigatorn så verkar den koppla upp sig på 3G nätet och det får inte hända att den är uppkopplad i Norge med tanke på deras taxa. Påverkar navigatorn någon form av taxa på denna mobil i synnerhet eller mobiler i allmänhet? Kan man koppla bort uppkoppling som inte berör satellit och isåfall hur bör jag ändra inställningar?

Mycket tacksam för svar och jag håller tummarna för att jag inte behöver köpa en vanlig gps också/Mvh Jimmy

Postad 08 December 2008 - 22:54

MTD
  • MTD
  • Lärjunge

• 393 inlägg
  • 0

Ja det kan det också vara! haha Men visst, jag tycker att man får dom där "orbarna" lite väl ofta. Vet ej om det har med ljussensorn eller blixtens verkan att göra. Men något "fel" i egentlig mening är det nog säkert ej!

Det var faktiskt första gången jag märkte dessa "orbar".
Har tidigare fotat i lite mörkare rum med "porträtt skymning" inställd och inte sett dessa innan.
Säkert min moster som hade mycket damm i huset :)
Sen blir det väl mer dammpartiklar ju fler människor det är som rör sig i rummet också vad jag förståt det som.

Men annars är jag helnöjd!

Postad 09 December 2008 - 06:05

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Hej. Är mycket nöjd med denna mobil, köpte den mest för kameran och gps:en. Jag kör lastbil på norge och hade planerat att slippa köpa en gps om jag slog till på denna mobil. Nu när jag testat gpsen verkar den fungera till belåtenhet men en viktig sag jag undrar över är följande:

När jag slår på navigatorn så verkar den koppla upp sig på 3G nätet och det får inte hända att den är uppkopplad i Norge med tanke på deras taxa. Påverkar navigatorn någon form av taxa på denna mobil i synnerhet eller mobiler i allmänhet? Kan man koppla bort uppkoppling som inte berör satellit och isåfall hur bör jag ändra inställningar?

Mycket tacksam för svar och jag håller tummarna för att jag inte behöver köpa en vanlig gps också/Mvh Jimmy

Den kopplar upp sig mot 3G för att assisterande start är på. Denna använder sig utav vanlig gsm-positionering för att ta reda på vart du befinner dig och på så sätt hitta gps-sateliter snabbare. Gå in på PLatstjänster -> Inställningar -> Assisterad start -> och välj aldrig så kommer den inte göra det längre.

Men sen kommer själva programmet googlemaps/wayfinder använda sig utav 3G-nätet för att ladda ner bilder/kartor/turret...och det kommer du nog inte ifrån lika lätt...

Postad 09 December 2008 - 07:35

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som tycker batteritiden är kass?
Måste ladda den MINST varannan dag, om jag använt den mycket sparsamt, annars varje dag.
Stämmer ganska dåligt med spec. på SE:s hemsida, där det står upp till 360 timmar.

Jag tycker att batteritiden är riktigt bra.
Jag använder min en hel del. Skickar mycket SMS/MMS och pratar kanske 30-60min om dagen.
Jag laddar min ungefär var tredje/fjärde dag. Det tycker jag är helt OK.
Kör med 3G på men inte så mycket bluetooth.

Postad 09 December 2008 - 07:41

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Det är så kallade "orbs"- damm i luften som reflekteras. Jag får det med och andra med mej!

Precis, detta ORB fenomen verkar vara ganska vanligt förekommande hos c905 ägare.
Jag har dock inte lyckats sett det på dom bilderna som jag tagit men det är bara en tidsfråga.
Har väl fotat i dammfria miljöer :)

Detta fenomen blir allt vanligare på kompakta kameror inte bara mobiler.
Det beror på att en stark blixt sitter för närma linsen. Det blir då för liten vinkel mellan blixt och lins
och detta ska då göra att dessa fenomen kan synas. Men som sagt detta är inget som fel/trasigt.

Postad 09 December 2008 - 07:50

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Lämnade tillbaka min femte C905 idag. Tycker att kvaliteten på de som jag fått har varit undermålig. Förtillfället är jag utan mobil, men slängde iväg en beställning på en HTC HD. Känns sjukt tråkigt att missa den underbara kameran från C905 dock =/

Men det har helt enkelt blivit för många problem, alltifrån glapp/hackig/seg slajd, glapp med linsskyddet (som satte igång kamera då och då), fel på skärmen, trasig/defekt/stumm kameraknapp, fel på vanliga knappsatsen m.m. Och allt de här fördelat på fem stycken C905. Dålig batch kanske?

Mitt sista inlägg i den här tråden förmodligen. Tack för all hjälp dock!

OVER AND OUT

Tråkigt att du har haft så mycket problem med dina c905'or.
Hoppas att du blir nöjd med din HTC. Jag gjorde dock tvärt om. Bytte från en HTC till denna lur och det ångrar jag inte. Var inget stor fan av Windows Mobile och HTC's touch flow gränssnitt på det gjorde ju inte saken bättre. Visst det är snyggt men segare en kola. WM är segt utan inblandning av HTC och det blir inte bättre med, tyvärr.
Tyckte att WM är för omständigt. Mycket tryckande och rotande i menyer.
Men som sagt förhoppningsvis blir du nöjd!

Postad 09 December 2008 - 08:01

Skyrex
  • Skyrex
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Den kopplar upp sig mot 3G för att assisterande start är på. Denna använder sig utav vanlig gsm-positionering för att ta reda på vart du befinner dig och på så sätt hitta gps-sateliter snabbare. Gå in på PLatstjänster -> Inställningar -> Assisterad start -> och välj aldrig så kommer den inte göra det längre.

Men sen kommer själva programmet googlemaps/wayfinder använda sig utav 3G-nätet för att ladda ner bilder/kartor/turret...och det kommer du nog inte ifrån lika lätt...

Stort tack för svaret. Ang googlemaps/wayfinder, kommer mobilen enbart göra detta när kartor behöver uppdateras som gps ibland även behöver vid "förnyelse" eller är det ett nödvändigt ont som ständigt görs med gps:en igång?
Mvh Jimmy

Postad 09 December 2008 - 08:15

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Jag använder min en hel del. Skickar mycket SMS/MMS och pratar kanske 30-60min om dagen.

Det låter som att man borde kräva att få ett nytt batteri om den som för mig bara håller 24h fasten jag inte pratar särskilt mycket i telefon.

Postad 09 December 2008 - 08:56

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Stort tack för svaret. Ang googlemaps/wayfinder, kommer mobilen enbart göra detta när kartor behöver uppdateras som gps ibland även behöver vid "förnyelse" eller är det ett nödvändigt ont som ständigt görs med gps:en igång?
Mvh Jimmy

Tyvärr så kommer den alltid att ligga online och ladda ner kartor allt eftersom du kör.
Den lagrar nämligen inga kartor i minnet så den är beroende av en uppkoppling.

Postad 09 December 2008 - 09:23

Unregistereda021f600
  • Unregistereda021f600
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0

Det som fattas nu är att kunna ändra i Cybershot temat (lägga in egna bildspel i bakgrunden, program för detta?) och ip-telefoni genom w-lan (sip).

Och hur löser ni IP telefoni?
Det inbyggda fungerar ej...... måste ha något mer program tydligen.

Fring har ej C905 om val på deras sida och frågar men dem så kan man använda anna minifing version (har testat att ladda ned till K850) men då kan man böra köra messenger med mera ej IP telefoni (SIP).
Fring säger det ej kan fungera på J2ME telefoner för man måste kunna spela in och spela upp ljud på samma gång vilket tydligen inte skall gå på J2ME telefoner enligt dem.
Några andra program finns ej att ladda ned,eller jo..men då måsta man köpa telefonnummer via dem, man kan ej använda det abbonemag man redan har.
Frun min säljer denna och köper en Nokia (N85, N82, N95 etc...)som har detta inbyggt.... surt, trist men sant.

Postad 09 December 2008 - 10:04

mdmar
  • mdmar
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Fick aldrig svar på min fråga:

om jag är ansluten via Wlan - använder då telefonen automatiskt Wlan:et när jag surfar? Vill inte riskera att åka på jätteräkningen för användande av GPRS....

Postad 09 December 2008 - 10:17

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Fick aldrig svar på min fråga:

om jag är ansluten via Wlan - använder då telefonen automatiskt Wlan:et när jag surfar? Vill inte riskera att åka på jätteräkningen för användande av GPRS....

Precis så är det. Är du uppkopplad via wlan så använder telefonen den uppkopplingen i första hand.
När den använder 2G/3G så dyker det upp en liten jordglob uppe i högra hörnet.

Redigerat av TomasL, 09 December 2008 - 13:03.

Postad 09 December 2008 - 10:31

mdmar
  • mdmar
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tack Tomas!

Då tar vi en till:

är Opera Mini bästa alternativet för surfandet? Har lite problem att komma överens med applikationen...

Postad 09 December 2008 - 10:48

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tack Tomas!

Då tar vi en till:

är Opera Mini bästa alternativet för surfandet? Har lite problem att komma överens med applikationen...

Jag tycker att Opera Mini är det klart bästa alternativet.
Jag tycker att den fungerar bra.

Postad 10 December 2008 - 02:41

9070
  • 9070
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Vet inte om denna fråga ställts förut? Om jag vill ladda ner spel till telefonen, var gör jag det lättast? Och det skall vara gratis oxå! Då jag går in på www.zedge.net så hittar jag inga spel till C905 men däremot till massa andra SE telefoner. Är det så att jag kan ladda ner en annan telefons spel till min telefon från den sidan? Alltså, kan jag t.e.x ladda ner spel till en K810i till min telefon? Eller har ni tips på andra sidor där jag kan ladda ner spel?

Tacksam för ett svar

Postad 10 December 2008 - 04:37

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Nån mer som har haft avbrott hela natten till mobilnätet med Tele2? Jag trodde först att det var min lur men jag bytte o provade i en annan telefon..samma där. Jävligt dåligt av tele" att inte ha newsflash om driftstörningar på sin startsida såsom t.ex comhem har! Vi får väl se när jag vaknat till liv framåt dagen om detta funkar. Ett tips är att ha två olika sim-kort från två olika leverantörer(även om jag antar att det kan hända att flera än en leverantör kan bli drabbade av fel samtidigt)
Hursomhels jag fick inte ens upp tele2 när jag sökte efter nät.

Edit: kl 04:36 hoppade det igång igen! Då har det nog legat nere sedan 23.00 igår minst.
Jag bor i Östergötland.

Postad 11 December 2008 - 15:49

Ice.
  • Ice.
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Funderar på att skicka in min då den absolut inte går så pass länge. Nån som skickat tillbaka till katshing? funkar det bra? Är det värt att skicka tillbaka, eller får man den tillbaka likadan som innan?

Postad 12 December 2008 - 15:55

mdmar
  • mdmar
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej!

Flera bud om vad Doa egentligen innebär?
Någon som VET om det är 7 dagar, 10 dagar eller vad?

Tacksam för ett snabbt svar:)

Postad 12 December 2008 - 20:49

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
7 dagar har du på dej att lämna in den och få en ny om det är fel på den. Skål!
DOA - dead on arrival men den behöver inte vara död! Bara felaktig!

Redigerat av matvrak, 12 December 2008 - 20:55.

Postad 12 December 2008 - 23:24

mb_one
  • mb_one
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
min neråt-knapp har blivit helt stum nu, efter en månad, går det på garantin? i så fall tar det lång tid o få tillbaka den?

Postad 13 December 2008 - 00:09

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Min var stum efter en dag..what can i tell you . Vanligt fel. Japp garantirep. beror på var du lämnar den hur lång tid det tar.

Postad 13 December 2008 - 10:55

gusax
  • gusax
  • Beroende

• 1425 inlägg
  • 0

Nån mer än jag som tycker batteritiden är kass?
Måste ladda den MINST varannan dag, om jag använt den mycket sparsamt, annars varje dag.
Stämmer ganska dåligt med spec. på SE:s hemsida, där det står upp till 360 timmar.

Jag håller med, batteritiden är extremt dålig. Att påstå att passningstiden är 360 timmar förstår jag inte att de kommer undan med. Det "bästa" jag nått upp till är 48 tim. Det sjukaste är att den för mig drar 10% batteri över natten, trots att jag alltid stänger av den när jag ska sova! Dvs den suger över 1% batteri per timme!
Det här känns ju verkligen som ett nedköp, sett till batteriet, jämfört med min T68 jag hade innan. Där räckte minsann batteriet i över en vecka. Det var bättre förr!

Postad 13 December 2008 - 21:39

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Jag håller med, batteritiden är extremt dålig. Att påstå att passningstiden är 360 timmar förstår jag inte att de kommer undan med. Det "bästa" jag nått upp till är 48 tim. Det sjukaste är att den för mig drar 10% batteri över natten, trots att jag alltid stänger av den när jag ska sova! Dvs den suger över 1% batteri per timme!
Det här känns ju verkligen som ett nedköp, sett till batteriet, jämfört med min T68 jag hade innan. Där räckte minsann batteriet i över en vecka. Det var bättre förr!

Det måste vara något fel på din telefon. Har du den senaste programvaran i den.
Min håller utan problem 3dagar om jag använder den en del. Surfar lite via Wi-fi, skickar en hel del MMS/SMS, lysnnar på musik/radio och fotograferar. Som sagt tre dagar är inga problem. Det är inte heller ovanligt att det räcker att ladda den igång i veckan om man använder lite mera sparsamt.

Postad 14 December 2008 - 01:59

GreatMage
  • GreatMage
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Funderar på att skicka in min då den absolut inte går så pass länge. Nån som skickat tillbaka till katshing? funkar det bra? Är det värt att skicka tillbaka, eller får man den tillbaka likadan som innan?

Japp jag har skickat tillbaka till katshing och det var skitbra! De skickade en ny c905 samma dag som de fick min. Visserligen gick det på doa men ändå...B)

Postad 14 December 2008 - 11:07

infreeze
  • infreeze
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Min c905 får jag ladda varje natt faktiskt, ingen av cybershot serien som jag har haft har klarat 360 timmar ,inte ens 45 timmar har någon av den serien klarat som jag har haft ...

Redigerat av infreeze, 14 December 2008 - 11:10.

Postad 14 December 2008 - 14:14

BobbyMilk
  • BobbyMilk
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har upptäckt ett problem när jag lssnar på musik, när jag lyssnat ca 40 min så låser sig telefonen och det står ett medelande om sätt i simkort. Exakt lika varje gång just efter 40 min.
Det enda jag kan göra då är att ta ur batteriet och starta om telefonen för att få den att funka igen. Jag har uppdaterat te senaste mjukvaran men problemet kvarstår. Jag fick bara problem med Gps:en som slutade fungera efter uppdateringen.
Ingen som har haft samma problem?

Postad 14 December 2008 - 19:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Min c905 får jag ladda varje natt faktiskt, ingen av cybershot serien som jag har haft har klarat 360 timmar ,inte ens 45 timmar har någon av den serien klarat som jag har haft ...

Mycket beror nog på hur mycket man pratar i luren. Den har ju faktiskt bara 4 timmar samtalstid (via 3G).
Det betyder ju det att 1 timmes taltid = 90timmar standby.
Sen kan jag vekligen hålla med om att 360 timmar är väl optimistiskt. Det måste vara under väldigt gynsamma förhållanden.

Postad 15 December 2008 - 20:58

mb_one
  • mb_one
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Någon som vet om Sony Ericsson Experience Store & Repair Center finns kvar i lund? Borde väl gå hyfsat fort o fixa min neråtknapp där som är stum? Eller det går fortare att ta kontakt med TRE för service?

Postad 16 December 2008 - 00:45

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Ett tips är att alltid ringa o kolla om dom har den reservdelen hemma (om man vet vad problemet är och vilken del/delar som berörs av felet) Om man vill har sin lur lagad på stört eller åtminstone snabbt så är det bra att kolla med dom som lagar innan man tar sej till dom och lämnar in sin lur. Speciellt nya modeller- där kan det var brist på reservdelar i början!

Redigerat av matvrak, 16 December 2008 - 00:46.

Postad 17 December 2008 - 08:14

9070
  • 9070
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ingen som har laddat ner spel till sin telefon? Efterfrågade detta tidigare men har ej fått svar?

Postad 17 December 2008 - 08:32

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Ingen som har laddat ner spel till sin telefon? Efterfrågade detta tidigare men har ej fått svar?

Jo, jag har laddat min telefon med lite spel. Vet inte hur det är med zedge.net, men hos sonyericsson.se hittar du en del gratisspel. Du kan ju även prova med esato.com, tror att de har en del gratis också.
Generellt sett så fungerar de flesta java-spel, men det bör vara för rätt skärmstorlek. Är du osäker och behöver välja efter telefonmodell så bör nog all spel för t.ex. K800i och K850i vara kompatibla.

Redigerat av bkd, 17 December 2008 - 08:43.

Postad 17 December 2008 - 20:33

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Hmm när man laddar ner kartor till telefonen(via wayfinder´s map loader), funkar det verkligen så att den EJ tar emot data eller annat från weben/wapen? Det verkar som att man måste ha kontakt med wappen/webben/sateliterna för att den ska ladda igång kartorna. Vad tror ni?

Redigerat av matvrak, 18 December 2008 - 02:16.

Postad 18 December 2008 - 12:53

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Maploader fungerar inte med c905'an. Eller ja fungerar gör det ju i den bemärkelsen att man kan ladda över kartor till telefonen. Men wayfinder i c905'an fungerar inte med preloaded maps.
Kollar man på wayfinders hemsida så står det att c905'an är endast kompatibel med Wayfinder Online.

Redigerat av TomasL, 18 December 2008 - 12:53.

Postad 18 December 2008 - 13:45

mb_one
  • mb_one
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Ett tips är att alltid ringa o kolla om dom har den reservdelen hemma (om man vet vad problemet är och vilken del/delar som berörs av felet) Om man vill har sin lur lagad på stört eller åtminstone snabbt så är det bra att kolla med dom som lagar innan man tar sej till dom och lämnar in sin lur. Speciellt nya modeller- där kan det var brist på reservdelar i början!

Ringde till SonyEricsson Experience Center i Lund, dom skickar numera iväg alla reparationer av mobiler, han räknade med 4-6 veckor för att åtgärda problemet, inte aktuellt då jag åker utomlands i 3 månader runt nyår ock skulle vilja ha med mobilen på resan, mest med tanke på kameran. någon som vet nåt ställe som utför sådana här reparationer i Skåne någonstans? Det är "joysticken" som krånglar, neråt och vänster är helt stumma.

Postad 18 December 2008 - 19:25

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Har just fått denna telefon. Imponerande och jättebra kameraa. Samt inte så mycket större än en k750i (ryms i jackfickan lätt).

Var kan man ladda ner coola animerade teman till c905..och skärmsläckare? Jag är inte speciellt imponerad av alla de tema som jag hittar när jag söker lätt på c905 themes, som har gjorts i theme creator. Standard teman utan nåt flashigt. Jag vill gärna kunna installera Flash teman och ändra menyerna. Ffinns det sådana och support/program för det?

De teman som ligger i mobilen tycker jag ser ganska basic ut. De snyggar inte upp mobilen direkt.

Postad 19 December 2008 - 01:19

9070
  • 9070
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
En bra sida där man kan ladda ner prylar + göra egna är: www.zedge.net

Finns säker flera men det är den som jag använder iaf (efter tips på detta forum)

Postad 22 December 2008 - 21:29

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0
Någon som har haft problem med kameran på sin 905a?
Köpte en nu i fredags men har upptäckt att kameran inte funkar som den ska, eller det är väl mest blixten som inte funkar riktigt..
Trots att blixten är inställd antingen på auto eller röda ögon reducering så blinkar symbolen som berättar att kameran vill använda blixten, trots att den i bägge dom lägena är tillåtet för ljussensorn att avgöra det själv.
Detta resulterar i att enbart med blixten manuellt avslagen tar kameran bilder och i bägge dom andra lägena så vägrar den att både fokusera och ens ta nåt kort, det bara blinkar om behovet av blixten..

Nån mer än jag som haft samma fel? Och framförallt, vad gör jag?
DOA går ut på fredag.. :/

Postad 22 December 2008 - 23:48

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Släng tillbaka den och få en ny!

Postad 26 December 2008 - 01:05

Unregisteredc6f6da88
  • Unregisteredc6f6da88
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Någon som har haft problem med kameran på sin 905a?
Köpte en nu i fredags men har upptäckt att kameran inte funkar som den ska, eller det är väl mest blixten som inte funkar riktigt..
Trots att blixten är inställd antingen på auto eller röda ögon reducering så blinkar symbolen som berättar att kameran vill använda blixten, trots att den i bägge dom lägena är tillåtet för ljussensorn att avgöra det själv.
Detta resulterar i att enbart med blixten manuellt avslagen tar kameran bilder och i bägge dom andra lägena så vägrar den att både fokusera och ens ta nåt kort, det bara blinkar om behovet av blixten..

Nån mer än jag som haft samma fel? Och framförallt, vad gör jag?
DOA går ut på fredag.. :/

Det där är inget problem alls. Blinket innebär att blixten laddar, vänta tills det blinkat klart så kan du fotografera.

Postad 26 December 2008 - 01:13

Unregisteredc6f6da88
  • Unregisteredc6f6da88
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Maploader fungerar inte med c905'an. Eller ja fungerar gör det ju i den bemärkelsen att man kan ladda över kartor till telefonen. Men wayfinder i c905'an fungerar inte med preloaded maps.
Kollar man på wayfinders hemsida så står det att c905'an är endast kompatibel med Wayfinder Online.

C905 fungerar med förinstallerade kartor. Det är det besked jag fick av Wayfinders support och det är också min egen erfarenhet efter att ha laddat ner kartor med maploader och sedan navigerat utan att uppkoppling skedde för att hämta kartor över nätet. Tänk på att kartorna skall ligga på samma minne som programvaran - spara alltså inte kartorna på minneskortet.

Postad 26 December 2008 - 14:55

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag sparade på telefonens minne o inte tusan funkade det med preloaded maps. PÅ wayfinders sida stpr det att det EJ funkar med preloaded maps på C905.

Postad 27 December 2008 - 20:12

Unregisteredc6f6da88
  • Unregisteredc6f6da88
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag sparade på telefonens minne o inte tusan funkade det med preloaded maps. PÅ wayfinders sida stpr det att det EJ funkar med preloaded maps på C905.

Jag har svårt att länka nu eftersom jag surfar med telefonen, men googla på wayfinder + C905 och läs pressmeddelandet från wf angående C905. Nog verkar det som om de menar att förinstallerade kartor funkar. Annars är det ju extremt luddigt formulerat att nämna möjligheten att ladda ner kartor till telefonminnet med maploader.

Har idag tittat närmare på hur navigeringen arbetar. Navigerade en sträcka på 70 kilometer i ett område som jag laddat ner kartor för. Under denna sträcka anslöt telefonen till nätet vid cirka fem tillfällen. Sammanlagd nedladdad datamängd vid resans slut var ungefär 70 kb. Om detta motsvarar nedladdning av hela kartmaterialet eller bara kompletterande info är svårt att avgöra. Man får i så fall göra ett test efter att ha flyttat bort kartfilerna från telefonen.

Postad 27 December 2008 - 23:36

Pjuklarven
  • Pjuklarven
  • Lärjunge

• 497 inlägg
  • 0

Det där är inget problem alls. Blinket innebär att blixten laddar, vänta tills det blinkat klart så kan du fotografera.

grejen var ju att blinkandet slutade tyvärr aldrig.
på min nya slutar det efter nån sekund vilket jag gissar är normalt, men på det trasiga kunde kameran vara på i flera minuter utan att blixten blev färdig.
så nåt fel måste det ha varit.

Postad 28 December 2008 - 12:01

Peter182
  • Peter182
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Funderar på denna eller en W902..
Jag vill både ha bra kamera och musikspelare så undrar om någon använt sin C905 som musikspelare och hur länge batteriet verkar hålla som det? Lika länge som taltid eller längre?

Sen vet jag inte om man vågar köpa en C905 med tanke på hur kvalitén verkar när man läst igenom alla dessa 25 sidor :( . Känns som att W902:an borde hålla bättre (ingen slajd osv) men kan inte låta bli att vara lite nojjig över det höga SAR värdet..

Postad 28 December 2008 - 13:21

Micke prylgalen
  • Micke prylgalen
  • Forumräv

• 538 inlägg
  • 0
Köpte mig en c905 häromdagen och var precis som du säger lite orolig.

Sen tror jag någonstans att det bara är dom med strul som skriver och de som är nöjda hör man inte så mkt ifrån :(

Jag hade ju LG Renoir och var inte alls missnöjd men saknade en riktigt stark xenonblixt som jag hade förr i N82. Sen hur man än gör så är det ju lite fibbligare att skriva in text och sms på en touchlur, mina stora fingrar ville ha en vanlig knappsats iaf. Ville inte ha en N82 IGEN ( haft typ 3 st och alla funkat som en dröm men man var ju mer sugen på något nyare ) Jag gick till en butik och fingrade lite på de nya c905:orna ( fick dom till att hämta alla på lagret ) och på någon kändes navigationsknappen lite skum och stel i "uppåtläget". Tog ju en som kändes bra och allt verkar lira mkt fint.

Kameran verkar grym och bättre än de negativa tester man lyckats läsa här o var. Blixten är sjukt stark och inomhusbilderna blir toppen. Inte hunnit testa den ute i bra ljus ännu men jag betvivlar att den slår Renoiren där men bättre på inomhusbilder iaf. Mkt användarvänlig med kamerafunktionerna knutna till olika knappar m.m och framförallt så minns luren dina inställningar du hade sist. Det är sjukt irriterande på LG, Nokia mfl där allting nollas så fort du stänger lins-skyddet.

Webbläsaren känns bra, wifi funkar toppen, GPS:en funkar fint, knapparna, sliden, lins-skyddet m.m känns bra. Lite lite glapp är det ju i sliden men det måste det nog vara för att den skall löpa smidigt förmodligen. Alla kändes likadana iaf och inget som störde mig.

Så jag tror man har mkt att vinna på att gå in i en fysisk butik och fingra lite. Sen har de ju oftast en DOA policy om du hittar något fel inom en vecka så du kan byta den smidigt. Det blir ju dyrare självklart men kanske värt dom hundralapparna i slutänden.

Postad 28 December 2008 - 17:02

matvrak
  • matvrak
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Vad ska man göra för inställningar för att ens telefon ska hitta ens dator (wi-fi)?
Alltså vad ska man ställin in för något när man skapar sitt nätverk i datorn?

Alltså som jag har förstått det så skapar man ett ad-hoc-nätverk men jag lyckas aldrig logga in på det när min telefon har hittat det. Jag lyckas inte ansluta när jag försökt logga in med mitt lösenord. Vad är det som felas?

Redigerat av matvrak, 29 December 2008 - 06:33.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.