Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Sony Ericsson Satio*

2277 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 oktober 2009 - 11:39

scen
  • scen
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Helt nya på Symbian vet ja väl inte?
P800, P900, P990, P1, W960, G900 mfl har Symbian OS, dock inte den versionen (S60?) som Sation har..

Fel av mig då B) Men det där är ju historia. B) Jag däremot är ny på symbian så får väl skylla på det.

Redigerat av scen, 20 oktober 2009 - 11:40.

Postad 20 oktober 2009 - 11:44

scen
  • scen
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Hur länge behöver man ladda första gången? För den kommer väl inte laddad?
Min ligger på servicestället och väntar B)

Den kommer ju fabriksladdad. Men jag stoppa i laddarn så fort ja fick chansen ändå. Vet inte hur det fungerar nu för tiden. Har för mig att 2,5 timme står det i manualen sen är den fulladdad. Vissa säger att man ska ladda länge. Men är det inte så att när den är fulladdad så kopplar den bort laddarn och tar inte emot mer ström? Har hört så ###### mycket snack om sånt där de senaste åren så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Har man möjlighet kanske det är bäst att låta laddarn sitta i.

Redigerat av scen, 20 oktober 2009 - 11:45.

Postad 20 oktober 2009 - 11:55

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Du behöver inte ladda alls när den är ny. Själv laddade jag min över natten när batteriet tog slut första gången.
Min Satio har aldrig hängt sig och fungerar fint och snabbt i alla menyer. Facebook har jag inte, så vet inte om det är några problem med just den sidan.
Jag måste ha väldig tur jämt med nya saker jag köper, har aldrig haft samma problem som alla andra verkar ha, gäller i princip på allt jag köpt. Ett bra ex. är nog min xbox360 som jag köpte när den släpptes, har aldrig haft några problem med den. Polaren har nog bytt 5-6 gånger under samma tid.. Lite OT, men ändå... B)

Redigerat av Z-man75, 20 oktober 2009 - 11:58.

Postad 20 oktober 2009 - 12:51

Kooffe
  • Kooffe
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nej för mig fungerar det också fint. Konstigt. Du kanske får gå tillbaka med din lur? :S

Tanken slog mig att göra det. Får väl slänga iväg ett mail till Sony Ericsson och se vad dem säger. Ska nog testa en fabriksåterställning också om den fortsätter såhär.'

Hur länge behöver man ladda första gången? För den kommer väl inte laddad?
Min ligger på servicestället och väntar smile.gif

Stod i en av de små broschyrerna att man skulle ladda tills batteriet på skärmen var helt fullt.

Redigerat av Kooffe, 20 oktober 2009 - 12:56.

Postad 20 oktober 2009 - 14:06

Unregistered5716f3e8
  • Unregistered5716f3e8
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Har inte fått nåt svar på min fråga angående tv-out, är det någon som testat?

Postad 20 oktober 2009 - 14:18

star trek
  • star trek
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Är det nån´mer som joxat igång pushmail på sim Satio?
Jag blir urkopplad ur själva pushen efter ett litet tag. Undrar vad det kan vara för fel?

Postad 20 oktober 2009 - 14:22

thorstenn
  • thorstenn
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Har inte fått nåt svar på min fråga angående tv-out, är det någon som testat?

http://www.youtube.c...h?v=A5BoKBQRk-4

http://www.youtube.c...h?v=QIL62cCDyss

http://www.youtube.c...h?v=Uyl5FdRuP7o

Svarar detta på din fråga? verkar fungera riktigt bra tycker jag

Postad 20 oktober 2009 - 14:23

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Löste sig efter samtal med högste chefen.

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 20 oktober 2009 - 16:14.

Postad 20 oktober 2009 - 15:16

star trek
  • star trek
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

En varning för ett företag som heter Stjärnafyrkant och har hand om Telias kunder/abonnemang.

Blev lovad att få Sation i Fredags därefter Måndag och senast idag ( Tisdag ) fortfarande ingen telefon. Har 2 st abonnemang från Telia och har inte hämtat ut någon telefon sedan 2005. Blev då lovad en telefon om jag fortsatte med mina abonnemang vilket lät bra. Har haft kontakt med dem dagligen sedan Fredags och de lovar bara tomma löften samt att de inte verkar ha någon som helst koll vad som skickas ut från deras företag. De kan inte ge mig något kollinummer och nu har jag fått nog. Ingen på deras företag vet vem som har hand om sakerna utan de skyller bara på varandra. :)

Avbeställ allt då!
Hoppa på tele2 eller köp den "ren".

Postad 20 oktober 2009 - 16:00

hendrix55
  • hendrix55
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Lite nya bilder upplagda i galleriet :) Gillar verkligen denna mobilkamera bästa köpet på länge.

Redigerat av hendrix55, 20 oktober 2009 - 16:02.

Postad 20 oktober 2009 - 16:04

Unregistered781d1224
  • Unregistered781d1224
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Hur är det när man använder GPS programmen i telefonen ? Kostar det i datatrafik ?

Kan någon rekomendera ett lättanvänt gps-program för stockholm-sverige.

Postad 20 oktober 2009 - 16:15

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Avbeställ allt då!
Hoppa på tele2 eller köp den "ren".

Jag behövde inte betala min :) och inget bindningskrav.

Postad 20 oktober 2009 - 18:46

mrNoodles
  • mrNoodles
  • Veteran

• 1 693 inlägg
  • 0

Jag behövde inte betala min :) och inget bindningskrav.

Låter inte som någon 'vanlig kund-deal'..?

Postad 20 oktober 2009 - 18:57

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Låter inte som någon 'vanlig kund-deal'..?

Nej, det lät väldigt udda, varför ska ett företag förlora på ett avtal..

Postad 20 oktober 2009 - 19:18

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1 125 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min Satio och har hunnit sitta o pilla med den en timme eller nåt. Hur underbar som helst!
Jag är vänsterhänt och tänkte kolla med er om det finns någon intällning för att få skrollen på andra sidan, samt när man har telefonen liggande att man går "t9 knapparna" på vänster sida istället för höger. absolut inget problem men går det ändra så är det ju kanon.

Postad 20 oktober 2009 - 19:36

bahoso
  • bahoso
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
NI som vet. Går det inte att ha olika ringsignaler till olika kontakter? Det irriterar mig.

Postad 20 oktober 2009 - 19:49

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1 125 inlägg
  • 0

NI som vet. Går det inte att ha olika ringsignaler till olika kontakter? Det irriterar mig.

det går, bara att gå in på den du vill ändra ringsignal på så finns det bland alternativ.

Postad 20 oktober 2009 - 19:49

star trek
  • star trek
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Nej jagtror inte att det går att flytta scrollbar och dyligt till vänster. Jag är vänster/högerhänt så jag förstår dej! :lol:

Jomenvisst går det at ha personliga ringsignaler! Markera din kontakt men gå ej in i kontakten, välj "alternativ" o vips så finns där "ringsignal" som man kan välja/ändra! :)

Min fråga då: Jag vill stuva om i huvudmenyner och lägga in andra genvägar där som jag kunde i min N73:a..men går inte det här?

Postad 20 oktober 2009 - 19:51

dekbom
  • dekbom
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Eh jo? Gå in på en kontakt, välj kontakten, tryck på "ringsignal".... välj låt.

Edit: damit, too l8.

Redigerat av dekbom, 20 oktober 2009 - 19:52.

Postad 20 oktober 2009 - 20:07

Echonator
  • Echonator
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
När folk ringer till mig syns bara telefonnummer, men hur gör man för att det skall visas kontaktnamn?

Postad 20 oktober 2009 - 20:11

bahoso
  • bahoso
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jomenvisst går det at ha personliga ringsignaler! Markera din kontakt men gå ej in i kontakten, välj "alternativ" o vips så finns där "ringsignal" som man kan välja/ändra!

Jag är väl helt korkad men jag har kollat överallt men det alternativet finns ingenstans

Sorry har hittat det!

Redigerat av bahoso, 20 oktober 2009 - 20:19.

Postad 20 oktober 2009 - 20:23

hendrix55
  • hendrix55
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Jomenvisst går det at ha personliga ringsignaler! Markera din kontakt men gå ej in i kontakten, välj "alternativ" o vips så finns där "ringsignal" som man kan välja/ändra!

Jag är väl helt korkad men jag har kollat överallt men det alternativet finns ingenstans

Sorry har hittat det!

Kontakter-Marker din kontakt-alternativ-öppna-ringsignal. try that:D

Postad 20 oktober 2009 - 20:26

Mock
  • Mock
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Problem med Satio!
Är det någon där ute som har haft detta felet på sin Satio?

När jag filmar så ser jag Döda Pixlar, har redan bytt ut 1st Satio på DoA för detta felet.
men min nya var likadan. så jag ska byta den igen..

OBS!
detta felet syns ej när jag tar kort, utan enbart när jag filmar, håller man handen för linsen så syns det extra väl..
detta syns även när man spelar upp filen på datorn..

//Markus

Postad 20 oktober 2009 - 20:44

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

När jag filmar så ser jag Döda Pixlar, har redan bytt ut 1st Satio på DoA för detta felet.

Vad jag kan se på det jag filmat är alla pixlar med...

Postad 20 oktober 2009 - 20:53

Mock
  • Mock
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Vad jag kan se på det jag filmat är alla pixlar med...

Det är grymt trist, den första jag hade var det ca 7 Pixlar som syntes som döda (vita)
den jag har nu är det ca 3st..

//markus

Postad 20 oktober 2009 - 22:52

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Nån som vet vilken mediaspelare som e kompatibel och dessutom kan spela DivX?
Stod att den skulle kunna avkoda DivX / Xvid från början, men icke.

Postad 20 oktober 2009 - 23:11

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Nån som vet vilken mediaspelare som e kompatibel och dessutom kan spela DivX?
Stod att den skulle kunna avkoda DivX / Xvid från början, men icke.

Själv väntar jag på CorePlayer!!

CorePlayer

Är på g till Symbian S60v5

Redigerat av Z-man75, 20 oktober 2009 - 23:12.

Postad 20 oktober 2009 - 23:16

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Själv väntar jag på CorePlayer!!

CorePlayer

Är på g till Symbian S60v5

Har varit "på g" med stöd för qualcomm processorer också.... sen förra julen när jag skaffade HTC Touch HD.
Men inget nytt där än, hoppas detta går fortare!

Postad 20 oktober 2009 - 23:19

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Det ska komma väldigt snart.. :)

Postad 21 oktober 2009 - 00:16

Echonator
  • Echonator
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Förslag på musikspelare med equalize osv som har BRA ljus?

Man fick ju inte direkt öronorgasm av PowerMP3 :angry:

Postad 21 oktober 2009 - 00:23

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Förslag på musikspelare med equalize osv som har BRA ljus?

Man fick ju inte direkt öronorgasm av PowerMP3 :angry:

Är den för mörk, menar du? :D :P

Postad 21 oktober 2009 - 00:31

Echonator
  • Echonator
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Haha det är då fan inte lätt när det är svårt! :angry:

Självklart skall det vara "BRA ljud!" och inget annat mumbo jumbo :D

Postad 21 oktober 2009 - 01:39

star trek
  • star trek
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hmm har inte testat den befintliga musikspelaren ännu men jag tycker nog att det enda jag hittils är missnöjd med i denna fiiiiina telefon är att dom inte kunde slänga med en braig musikspelare från början. T.ex Nokia N73 fick ju ganska snart en bra musikspelare med en firmwareuppdatering och det är en model som är tre år.

Nu har jag fattat (enkelt var det) hur man stuvar om i huvudmenyn! Jäkligt nödvändigt tycker jag, så att man får det som man vill. Dock så är det inte lika fritt att stuva om i genvägar i t.ex grund tema i startskärmen! Det går junte attt ta bort eller göra om dom tre grejerna längst ner!! (dom är- meny, ringa upp, profiler)

Postad 21 oktober 2009 - 07:28

masken88
  • masken88
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Tjenis alla! :angry:
Hoppas ni vill hjälpa en riktig amatör.. Sitter här på mitt arbete och leker lite med kollegans Satio, funderar på att köpa en själv så jag vill gärna testa först. Är total amatör när det gäller symbian och har därför en väldigt puckad fråga! Är det någon som kan förklara hur man ändrar och väljer ringsignal?? :P Jag hittar inga som man kan välja!
Tacksam för svar på! :D

Postad 21 oktober 2009 - 07:34

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Hoppas ni vill hjälpa en riktig amatör.. Sitter här på mitt arbete och leker lite med kollegans Satio, funderar på att köpa en själv så jag vill gärna testa först. Är total amatör när det gäller symbian och har därför en väldigt puckad fråga! Är det någon som kan förklara hur man ändrar och väljer ringsignal?? :blush: Jag hittar inga som man kan välja!

Nu går jag efter hur det fungerar på Nokia 5800 och där är det absolut enklast att gå in i galleriet (typ Media på Satio) och klicka "Val" och sen "Använda fil" och sen tilldela kontakt eller välja som ringsignal. Vet inte om det fungerar exakt likadant på Satio men det är ju samma operativsystem i botten...

...annars kollar du svaret om personlig ringsignal längre upp här :P

Postad 21 oktober 2009 - 07:54

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

• 1 025 inlägg
  • 0
Riktigt nöjd med min nya leksak än så länge :angry:

Men hur får man igång T9??

Postad 21 oktober 2009 - 07:55

masken88
  • masken88
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Nu går jag efter hur det fungerar på Nokia 5800 och där är det absolut enklast att gå in i galleriet (typ Media på Satio) och klicka "Val" och sen "Använda fil" och sen tilldela kontakt eller välja som ringsignal. Vet inte om det fungerar exakt likadant på Satio men det är ju samma operativsystem i botten...

...annars kollar du svaret om personlig ringsignal längre upp här :angry:

Nej det är det som verkar sjukt. Går man in på media så är där bara videos och låtar men eftersom han inte hunnit lägga in nåt själv så är där tomt. Jag hittar en massa ljudsignaler under "ljud" i Filhanteraren men det går inte att välja dem som ringsignal utan man kan bara kopiera dem till andra mappar. Ska det va så omständigt??

Postad 21 oktober 2009 - 08:23

r_mattsson
  • r_mattsson
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Är det ingen som tycker att det är för många kompromisser med Satio?? Det känns som att all kraft lagts på att göra en bra kamera, men att det är så mycket som det snålats in på...

Vad tycker ni som köpt den??

Postad 21 oktober 2009 - 08:59

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Är det ingen som tycker att det är för många kompromisser med Satio?? Det känns som att all kraft lagts på att göra en bra kamera, men att det är så mycket som det snålats in på...

Jag hade tidigare en HTC Touch HD som jag köpte som "Mediamobil".
Den fungerade utmärkt för video/musik/surf/youtube osv. men kameran var FULLSTÄNDIGT värdelös.
Kamera är den funktionen jag använde mest förutom sms / telefon därför föll bytet naturligt.

Postad 21 oktober 2009 - 09:04

Downhill
  • Downhill
  • Användare

• 216 inlägg
  • 0

Hoppas ni vill hjälpa en riktig amatör.. Sitter här på mitt arbete och leker lite med kollegans Satio, funderar på att köpa en själv så jag vill gärna testa först. Är total amatör när det gäller symbian och har därför en väldigt puckad fråga! Är det någon som kan förklara hur man ändrar och väljer ringsignal?? :P Jag hittar inga som man kan välja!

Öppna huvudmenyn (knappen längst ner i mitten, inte touch) tryck på "Settings" -> "Personal" -> "Profiles" -> (Välj aktuell profil, t.ex. Normal). Tryck en gång på skärmen och välj "Personalize". Väl där inne är det bara att tuta o köra. Där kan du ställa in ringsignaler, meddelandesignaler, epostsignaler osv.Det enda jag saknar där inne är möjligheten att ställa in olika volym på t.ex. ringsignal och sms.

Postad 21 oktober 2009 - 09:10

Unregisteredd6cb4034
  • Unregisteredd6cb4034
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fundering ang. Sudoku? Det verkar finnas ett Sudoku installerat från fabrik men jag hittar inte var man startar det. Nån som har nån aning?

Under Inställningar --> Programhanterare --> Installerade program syns det men går inte att starta därifrån.

/FrTy

Postad 21 oktober 2009 - 09:36

dekbom
  • dekbom
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Fundering ang. Sudoku? Det verkar finnas ett Sudoku installerat från fabrik men jag hittar inte var man startar det. Nån som har nån aning?

Under Inställningar --> Programhanterare --> Installerade program syns det men går inte att starta därifrån.

/FrTy

Hjälpredor - Mina Prog :angry:

Riktigt nöjd med min nya leksak än så länge :D

Men hur får man igång T9??

tryck på "knappen" högst upp till höger, den med en penna och Abc. du får upp en meny, välj "Förutsägande inmatn på". Klart! Blir två streck vänster om pennan då vilket visar att funktionen är på.

Redigerat av dekbom, 21 oktober 2009 - 09:39.

Postad 21 oktober 2009 - 10:02

Unregisteredd6cb4034
  • Unregisteredd6cb4034
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tackar ödmjukast.... Borde ha hittat det men ibland blir man blind helt enkelt.

/FrTy

Postad 21 oktober 2009 - 10:08

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Ja det är allt lite meckande med Symbian, men när man lärt sig logiken (eller ologiken) rullar det på ganska bra tycker jag.

Postad 21 oktober 2009 - 10:14

scen
  • scen
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag hade tidigare en HTC Touch HD som jag köpte som "Mediamobil".
Den fungerade utmärkt för video/musik/surf/youtube osv. men kameran var FULLSTÄNDIGT värdelös.
Kamera är den funktionen jag använde mest förutom sms / telefon därför föll bytet naturligt.

Hade en Touch HD också. Kameran var verkligen totalt ###### värdelös! Så det känns bra med den här. Sen är det väl lite samma med den här luren som med windows mobile som touch hd var, att man får installera mycket som man vill ha själv. Fast den här är ju lite mer komplett från lådan känner jag ändå :angry:

Postad 21 oktober 2009 - 10:17

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Jag tycker Satio uppfyller mina krav på det mesta. Alla har ju olika behov, så den kanske inte passar alla, men jag har lite svårt att tänka mig vem den inte skulle passa för!!

Postad 21 oktober 2009 - 10:37

masken88
  • masken88
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Öppna huvudmenyn (knappen längst ner i mitten, inte touch) tryck på "Settings" -> "Personal" -> "Profiles" -> (Välj aktuell profil, t.ex. Normal). Tryck en gång på skärmen och välj "Personalize". Väl där inne är det bara att tuta o köra. Där kan du ställa in ringsignaler, meddelandesignaler, epostsignaler osv.Det enda jag saknar där inne är möjligheten att ställa in olika volym på t.ex. ringsignal och sms.

Tusen tack! :angry: Har ett par andra lika dumma frågor som du eller någon annan kanske kan svara på:

1. Jag testade nyss att skicka sms från min S.E-mobil till hans Satio. Sms'et innehöll både smileys och animationer men ingen av dem syntes i hans. Kan den varken skicka eller ta emot sånt? Låter knasigt ju?

2. Finns det någon App. store eller sida med skojiga prog till Satio?

Tacksam för svar :D

Redigerat av masken88, 21 oktober 2009 - 10:38.

Postad 21 oktober 2009 - 10:48

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0
Den kan varken skicka eller ta emot animerade smileys. Lite dåligt tycker jag också. Men det kan komma att ändras i en uppdatering. Finns apps för sånt med, men inget jag har installerat!!

Symbianism har en hel del. De flesta till Nokia 5800 fungerar. Har själv laddat ner spel därifrån!!

Symbianism S60v5

Redigerat av Z-man75, 21 oktober 2009 - 11:02.

Postad 21 oktober 2009 - 11:46

trifix
  • trifix
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Ja att det inte finns smileys i dessa MSN-tider på Symbian är faktiskt ganska dåligt. Sjukt störande när man skriver med någon som använder en vanlig SE telefon och ofta använder smileys i olika former. Det blir ju bara kladdigt i texten om smileys bara visas som text istället...

Det är ju dessutom något som inte borde vara speciellt svårt att programmera in i existerande programvara tycker man...

Redigerat av trifix, 21 oktober 2009 - 11:48.

Postad 21 oktober 2009 - 11:49

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1 292 inlägg
  • 0

Ja att det inte finns smileys i dessa MSN-tider på Symbian är faktiskt ganska dåligt. Sjukt störande när man skriver med någon som använder en vanlig SE telefon och ofta använder smileys i olika former. Det blir ju bara kladdigt i texten om smileys bara visas som text istället...

Det är ju dessutom något som inte borde vara speciellt svårt att programmera in i existerande programvara tycker man...

Håller med, själv använder jag sparsamt med smileys när jag skickar sms, men att ta emot sms med massa smileys är jobbigt!!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.