Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 9.173912 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9.630434 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9.380952 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9.666666 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 15 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 16 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 16 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 05 March 2011 - 19:33

PeterK71
  • PeterK71
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

wow, en snabb grej bara. Glöm inte ändra Ohm inställningen till 6Ohm. Jag körde tydligen mina i 4 hela tiden. Blev rätt stor skillnad vid hörgre volymer, framförallt i basen.

Vart ändrade du det?

Postad 07 March 2011 - 19:36

Lass0
  • Lass0
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Upplever diskanten som för framträdande i vissa låtar, diskanten tar över för mycket och blir jobbig. Har Rx6:orna. Driver dem med en Denon pma-1500ae. Sabbar den för mig eller är det en kombination förstärkare och dålig källa/inspelning? Trivs bra med högtalarna annars. Borde jag testa något annat?

Redigerat av Lass0, 07 March 2011 - 19:38.

Postad 07 March 2011 - 20:11

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Upplever diskanten som för framträdande i vissa låtar, diskanten tar över för mycket och blir jobbig. Har Rx6:orna. Driver dem med en Denon pma-1500ae. Sabbar den för mig eller är det en kombination förstärkare och dålig källa/inspelning? Trivs bra med högtalarna annars. Borde jag testa något annat?

Kör med Pioneer SC-LX72 och har samma fenomen, de är på tok för ljusa, får obehagligt ont i mina öron efter några låtar. Då kan man dra ett sträck över Denon och Pioneer ihop med dessa högtalare med andra ord...

Postad 08 March 2011 - 11:59

ButSometimesTheyDont
  • ButSometimesTheyDont
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Kör med Pioneer SC-LX72 och har samma fenomen, de är på tok för ljusa, får obehagligt ont i mina öron efter några låtar. Då kan man dra ett sträck över Denon och Pioneer ihop med dessa högtalare med andra ord...

Njae... Jag kör iofs RX8 och har provat med lite olika kombinationer och samtliga fungerar faktiskt bra, faktum är att jag får inte RX8 att låta ljust/skrikigt på något vis eller med någon utrustning.

Jag har provat med Marantz SR7005 och Pioneer SC-LX73 och kör just nu med en Yamaha 767 tillsammans med Emotiva UPA-5.

Har även för skojs skull kört med mina två-kanalsprylar till RX8 bara för att se hur långt ett par RX8 går. Naim XS, Cyrus Mono-X och X-Power har jag provat med.

Som sagt, jag kör RX8 och det låter riktigt bra med all hårdvara jag kört med faktiskt.

Postad 08 March 2011 - 12:07

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Upplever diskanten som för framträdande i vissa låtar, diskanten tar över för mycket och blir jobbig.

Det är inte möjligt !

Postad 09 March 2011 - 20:15

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Hade egentligen bestämt mig för att köpa rx 8 och Onkyo 808. Men så läste jag testet av hemmabioreceivers kring 10k i senaste numret av Hemmabiotidningen. Och där får man ju säga att Yamaha rx-v1067 drog ett längre strå. Yamahan är ju dessutom mer estetiskt tilltalande.

Tänkte höra om någon av Onkyo 808 och Yamaha rx-v1067 är att föredra framför den andra i kombination med rx 8?

Postad 09 March 2011 - 21:47

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Yamaha ska ju vara åt de ljusa hållet, vilket inte är att rekommendera med dessa högtalare, Onkyo vet jag inte vilket håll de lutar åt. Men har för mig att de är åt de lite varmare hållet...

Postad 09 March 2011 - 22:32

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0

Det är inte möjligt !

Inte möjligt?

Postad 09 March 2011 - 22:47

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Sitter här och njuter nu med min 10 år gamla Harman Kardon 670 som spelar ifrån en 10 år nyare receiver, så här ska det låta!

Postad 10 March 2011 - 11:22

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Sitter här och njuter nu med min 10 år gamla Harman Kardon 670 som spelar ifrån en 10 år nyare receiver, så här ska det låta!

HK670 var en riktigt trevlig förstärkare. Jag har fortfarande kvar min som inköptes i början av 2000-talet men tyvärr är en volympott i ena kanalen trasig (och har varit så i ett antal år) så tyvärr står den bara och samlar damm på en hylla. :) Kanske man borde ta och få det fixat!

Postad 10 March 2011 - 16:50

Lass0
  • Lass0
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Någon som kan tipsa mig om vad jag borde lyssna på för två kanals förstärkare till mina Rx6or? Är H/K, Nad, Cambridge eller Rotel något att låna hem och testa med? Prisklass upp till 10k.
Har som sagt en Denon pma 1500ae, där jag tycker att diskanten tar över för mycket i viss musik.

Tips uppskattas

Redigerat av Lass0, 10 March 2011 - 16:51.

Postad 10 March 2011 - 18:32

ButSometimesTheyDont
  • ButSometimesTheyDont
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0

Någon som kan tipsa mig om vad jag borde lyssna på för två kanals förstärkare till mina Rx6or? Är H/K, Nad, Cambridge eller Rotel något att låna hem och testa med? Prisklass upp till 10k.
Har som sagt en Denon pma 1500ae, där jag tycker att diskanten tar över för mycket i viss musik.

Tips uppskattas

Naim Nait 5i.

Postad 10 March 2011 - 18:52

Lass0
  • Lass0
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har inte hört kombinationen Monitor audio och Naim, men har läst att de inte passar riktigt ihop. Det stämmer kanske inte? Isåfall ska jag kika på Naim.

Tack

Postad 10 March 2011 - 19:28

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Naim Nait 5i.

I mitt vardagsrum var Naim Nait 5i + RX-8 inte en lyckad kombo. Alldeles för basigt ljud. Skulle dock kunna funka med RX-6 som ju är något slankare i basen. Lånade hem en 2-kanals NAD från Klubben och fastande inom 3 minuter. Riktigt gott driv och mycket kraft vilket högtalarna tydligen mår bra av. Kanske därför Naim inte funkade. Så testa gärna NAD (i mitt fall en C375Bee). Tyckte även att basen stramades upp när jag bytte från en tunn högtalarkabel till en grövre men fortfarande billig kabel.

Postad 10 March 2011 - 20:34

Lass0
  • Lass0
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

I mitt vardagsrum var Naim Nait 5i + RX-8 inte en lyckad kombo. Alldeles för basigt ljud. Skulle dock kunna funka med RX-6 som ju är något slankare i basen. Lånade hem en 2-kanals NAD från Klubben och fastande inom 3 minuter. Riktigt gott driv och mycket kraft vilket högtalarna tydligen mår bra av. Kanske därför Naim inte funkade. Så testa gärna NAD (i mitt fall en C375Bee). Tyckte även att basen stramades upp när jag bytte från en tunn högtalarkabel till en grövre men fortfarande billig kabel.

Tack för informationen, uppskattas. Får nog bli att låna hem en NAD stärkare.

Postad 10 March 2011 - 20:39

Unregistered2000
  • Unregistered2000
  • Lärjunge

• 328 inlägg
  • 0

Inte möjligt?

Nej det är inte möjligt ! Han måste hört eller gjort något fel. Dessa högtalare har absolut inte någon överdriven diskant med någon elektronik. Inte om man jämför med alla de högtalare som är kända för att ha en dominerande diskant. Vill påstå att dessa ligger mer åt det mörka hållet

Redigerat av Unregistered2000, 10 March 2011 - 20:45.

Postad 10 March 2011 - 20:48

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat RX8 i butik och A/B/C-jämfört under bra förhållanden NAD375/HK990/Naim 5i. (alla med sina respektive tillhörande cd-kombo)
Tyvärr hade jag med mig min dåvarande cd NAD545 som gav ett litet för "hårt" ljud. Så det är inte helt rättvist. Men bäst lät nog Naim, NAD tvåa och sist men absolut inte minst HK990. HK har ett hängmatteljud och tillbakadraget som dock funkar ypperligt på hårdrock då den är väldigt förlåtande. NAD har ett mer framåt ljud där särskilt mellanregistret kommer fram, bra allround och gör inte bort sig i någon musikgengre. Naim har trots sina blygsamma watt väldigt med fart i ljudet, bra klipp i basen. Här var ljudet mest "naturligt". Har tyvärr inte lyssnat på Naim med egen musik.

Hade gärna jämfört min NAD375 tillsammans med min nuvarande cd NAD565 mot Naim-kombon det hade blivit riktigt intressant.

Har ägt HK970 samtidigt som jag har ägt NAD375 till mina RX8.

Postad 11 March 2011 - 12:37

ButSometimesTheyDont
  • ButSometimesTheyDont
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Rent effektmässigt har Naim Nait 5i inga som helst problem att driva vare sig RX8 eller RX6 är min uppfattning.

Ljudmässigt är Naim Nait 5i ett klart bättre alternativ än någon Nad-förstärkare i prisklass under 10.000:-,har själv ett Nad C275BEE slutsteg som jag jämfört mot min Naim Nait 5i. Naimen spelar roligare och mer detaljrikt. Jag har RX8.

Naim tillsammans med Monitor Audio är en väldigt vanlig kombination i England, där jag tidvis bor men i Sverige verkar det som att många stirrar sig blinda på watt i första hand och tycker att förstärkarna är för dyra jämfört mot vad högtalarna kostar.

Låna hem ett gäng förstärkare och prova vilken du tycker bäst om!

Postad 18 March 2011 - 18:14

Unregistered6e743f84
  • Unregistered6e743f84
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Snabbt svar tack...
Har blivit erbjuden ett par begagnade RX 8 nyss.... Sitter med Canton RC-L nu.
Har tyvärr ingen chans att testa RX 8 hemma innan köp. Har bara hört dom i butik.

Hur tror ni dom upplevs jämfört med mina Canton RC-L?

Måste bestämma mig inom en halvtimme typ... :/

Postad 02 April 2011 - 09:12

Unregistered23609190
  • Unregistered23609190
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Är väldigt nära ett köp av rx8or och en center till det men vad skall jag ha för surrar tycker ni?
Har bara en bakvägg jag kan sätta dom på för är fönster på hela sidoväggarna. Soffan står dikt mot bakväggen.
Skulle även kunna sätta takhögtaler om det skulle vara lämpligt.

Postad 02 April 2011 - 10:01

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Är väldigt nära ett köp av rx8or och en center till det men vad skall jag ha för surrar tycker ni?
Har bara en bakvägg jag kan sätta dom på för är fönster på hela sidoväggarna. Soffan står dikt mot bakväggen.
Skulle även kunna sätta takhögtaler om det skulle vara lämpligt.

Beror ju på hur mycket film du ska titta på. ;) och såklart hur mycket pengar du vill lägga på surrar.

När jag köpte mina+center så behöll jag faktiskt mina gamla XTZ93, duger gott och väl. För mig iallafall.

Postad 02 April 2011 - 12:58

Unregistered23609190
  • Unregistered23609190
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Budgeten är ju redan spräkt ;) så billigare varianter gör ju inget.
Hadde funderingar på placering och om hur ev takhötalare skulle funka.

Postad 03 April 2011 - 09:28

PeterK71
  • PeterK71
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag kör Canton GLE 410 hängda direkt mot vägg och det funkar bra.

Postad 03 April 2011 - 10:10

Unregistered3ef25644
  • Unregistered3ef25644
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Hej jag har ett MA RX 6 komplett med center surround, dock ingen sub än då jag bor i lägenhet.

Har nyligen flyttat och där jag bodde tidigare bestod allt av betong därav lite mer bas. I den nya lägenheten är det väldigt öppen planlösning vilket gör att RX6 står fritt från väggar har väll ca 3 meter till "bakväggarna". + att det är gipsväggar.

Detta gör att jag upplever väldigt lite bas, och funderar på om jag skal ha i skumgummipropparna i bakportarna eller inte???

Går i tankarna om att skaffa subb igen men skulle helst vilja slippa detta pga väldigt svår placering och grannar med småbarn.

Vad tror ni proppar i eller inte?

Mvh ;)

Postad 04 April 2011 - 11:07

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Jag kör med Monitor Audio Radius 45 HD. Förutom väldigt små och snygga, så är klangmatchningen bra.

Postad 04 April 2011 - 18:45

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Hej jag har ett MA RX 6 komplett med center surround, dock ingen sub än då jag bor i lägenhet.

Har nyligen flyttat och där jag bodde tidigare bestod allt av betong därav lite mer bas. I den nya lägenheten är det väldigt öppen planlösning vilket gör att RX6 står fritt från väggar har väll ca 3 meter till "bakväggarna". + att det är gipsväggar.

Detta gör att jag upplever väldigt lite bas, och funderar på om jag skal ha i skumgummipropparna i bakportarna eller inte???

Går i tankarna om att skaffa subb igen men skulle helst vilja slippa detta pga väldigt svår placering och grannar med småbarn.

Vad tror ni proppar i eller inte?

Mvh :D

Inte. Propparna är till för att minska basen om den blir för mäktig.
Skulle nog fundera på att byta till rx8 istället för sub.

Postad 06 April 2011 - 22:00

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Inte. Propparna är till för att minska basen om den blir för mäktig.
Skulle nog fundera på att byta till rx8 istället för sub.

Känns jobbigt att byta högtalare. En liten bra sub skulle nog kunna göra susen. Problemet med sub är att man får ytterligare en källa att justera nivån på, eftersom inspelningar varierar så mycket så blir det ett problem. Utan sub, inget problem. Men med sub så kan ljudet bli bra mycket bättre, om man bara orkar hålla på. En fjärr kan ju göra processen enkel dock, något som jag inte hade. (Jag sålde min sub när jag flyttade till en lägenhet med mindre vardagsrum utan öppen planlösning.)

Postad 09 April 2011 - 21:35

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Vad är det jag läser. Subb är ett måste förutsatt att det är en bra subb. Har inget med golvhögtalarna att göra helt annan typ av bas.

RX6 och 8 går helt enkelt inte tillräckligt djupt.

Postad 09 April 2011 - 21:58

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Vad är det jag läser. Subb är ett måste förutsatt att det är en bra subb. Har inget med golvhögtalarna att göra helt annan typ av bas.

RX6 och 8 går helt enkelt inte tillräckligt djupt.

Ord och inga visor. ;)

Alla vill kanske inte ha den djupaste basen från en baslåda. Inte bara för att det är en ful klump och att det stör grannarna utan även för att det helt enkelt inte passar musiken. Jag kan själv uppleva att musiken blir "övermullig", basen grötar igen på något sätt. Då säger du att baslådan inte är tillräckligt bra eller fel inställd, må vara hänt, men det kanske helt enkelt är bättre att strunta i baslådan och alla dess problem jämfört med att köra utan och få ett "renare" ljud. Om man inte kan lägga tio tusen eller mer och få vad som verkligen behövs, förutom kunskapen som är svår att köpa för pengar. Och som jag skrev i tidigare inlägg, på en del inspelningar saknas bas (du förstår vad jag menar), då vill man fram och ratta med inställningar på baslådan tills det låter bra. Sedan spelar man nästa skiva, som låter helt annorlunda. Då blir allt tokfel och låter just "övermullig". Fram och ratta igen. Inte kul i längden.

Har du tips hur man löser alla dessa problem på ett bra sätt så är jag förste man att anteckna!

Postad 09 April 2011 - 22:43

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Ord och inga visor. ;)

Alla vill kanske inte ha den djupaste basen från en baslåda. Inte bara för att det är en ful klump och att det stör grannarna utan även för att det helt enkelt inte passar musiken. Jag kan själv uppleva att musiken blir "övermullig", basen grötar igen på något sätt. Då säger du att baslådan inte är tillräckligt bra eller fel inställd, må vara hänt, men det kanske helt enkelt är bättre att strunta i baslådan och alla dess problem jämfört med att köra utan och få ett "renare" ljud. Om man inte kan lägga tio tusen eller mer och få vad som verkligen behövs, förutom kunskapen som är svår att köpa för pengar. Och som jag skrev i tidigare inlägg, på en del inspelningar saknas bas (du förstår vad jag menar), då vill man fram och ratta med inställningar på baslådan tills det låter bra. Sedan spelar man nästa skiva, som låter helt annorlunda. Då blir allt tokfel och låter just "övermullig". Fram och ratta igen. Inte kul i längden.

Har du tips hur man löser alla dessa problem på ett bra sätt så är jag förste man att anteckna!

Det kommer väl ner till erfarenhet antar jag. Jag har då aldrig haft problem eller jobb med att ställa in subben. Knappast mycket inställningar jämfört med en förstärkare och då har jag dessutom en DSP på min subb.

Är det endast till musik så kan jag förstå att man vill vara utan men för känsla och tryck samt filmer så är att köra utan bas en enorm miss.

Postad 09 April 2011 - 23:04

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Kör på RX-FX och på bakväggen, sitter också mot väggen och får väldigt bra bakomvarande känsla, de är ju de som är fördelen med RX-FX att man kan ha dom på bakväggen om man har soffan där.

Postad 25 April 2011 - 20:44

Asprilla
  • Asprilla
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Har nu fått klart för mig hur mitt framtida vardagsrum kommer ha för dimensioner (4,20x4,90).

Det är således ett relativt stort rum med ytor och då det är 20-tal även högt i tak. Baserat på rummets storlek känner jag att det är ett argument för att välja rx8 framför rx6.

Kommentarer på det?

Postad 27 April 2011 - 18:44

Unregistered0e5c46c2
  • Unregistered0e5c46c2
  • Forumräv

• 575 inlägg
  • 0
Snubbla över detta på blocket nyss, om dom inte har slängts ned för en trappa så måste detta pris vara rätt oslagbart?

http://www.blocket.s...d...tm?ca=6&w=3

Postad 28 April 2011 - 17:59

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Det är bara centern för 3600:-
Rx6 orna vill han ha 8900:- för...

Postad 25 May 2011 - 21:09

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Tänkte bara skriva en liten notis ang. förstärkare.

Många som kanske är nya eller inte ägt så pass många olika förstärkare (ink. mig själv) kanske har svårt att tro att vissa inte räcker till eller gör att högtalarna helt enkelt inte presterar till max.

Efter att ha suttit med en defekt onkyo 608 och haft 508 som utlån i en månad och sedan bytt upp mig till onkyo 609 så kan jag säga att det blev ett riktigt mysigt hopp i ljudet med RX6:orna.

Kan tänkta mig att en påkostad stereoförstärkare skulle ge ännu mer skjuts. Nu låter högtalarna äntligen som jag föreställt mig.

Postad 28 May 2011 - 19:42

LFN
  • LFN
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag har idag en Denon AVR2311 tillsammans med RX6-AV paketet. Ljudet är jag nöjd med, men ojoj vad jag vill ha Spotify i receivern. Har sneglat på en Onkyo 609 men den är ju billigare än Denon receivern jag har idag. Gör jag ett dåligt byte om jag slår till på en 609:a, ljudmässigt?

Postad 28 July 2011 - 11:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Är det någon som kör RX6 med en förstärkare som drar åt det ljusa hållet? (Kanske någon redan skrivit om det, men det är en lång tråd. :) )

Själv har jag en Yamaha A-S500. som är lite "diskantig". Med andra ord behöver jag ett par varma högtalare som inte drar iväg i diskanten. Av de recensioner jag läst kan Monitor Audio RX6 fungera (dock inte BX6 som väl hade problem med just diskanten).

Tacksam om någon kan dela med sig av sina erfarenheter.

Redigerat av Mange36, 28 July 2011 - 17:41.

Postad 28 July 2011 - 19:33

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Jag har idag en Denon AVR2311 tillsammans med RX6-AV paketet. Ljudet är jag nöjd med, men ojoj vad jag vill ha Spotify i receivern. Har sneglat på en Onkyo 609 men den är ju billigare än Denon receivern jag har idag. Gör jag ett dåligt byte om jag slår till på en 609:a, ljudmässigt?

Kanke lite sent svar men jag tycker ionte du skall byta pga spotify funktionen. Hade en 809 en kort tid och tycker inte den inbyggda spotifyklienten är något att hurra över.
Köp en airport express istället för det ändamålet.

Sen har jag inte hört Denon men jag gillade inte ljudet i Onkyon.

Postad 10 August 2011 - 07:54

Unregistered0c62087a
  • Unregistered0c62087a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Lite nybörjarvarning här... :) Är intresserad av RX6 alt. RX8, tror ni att Onkyo A-5VL orkar driva dessa eller är den helt enkelt för klen? Anledningen till att jag snöat in på just den förstärkaren är att jag gärna vill ha digitala ingångar.

Hade egentligen tänkt stativare + sub, men inser att vardagsrummet troligen är lite för stort, så golvare är antagligen bättre trots allt, men dom kräver givetvis mer kraft av förstärkaren?

Redigerat av Unregistered0c62087a, 10 August 2011 - 07:56.

Postad 10 August 2011 - 09:15

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Lite nybörjarvarning här... :) Är intresserad av RX6 alt. RX8, tror ni att Onkyo A-5VL orkar driva dessa eller är den helt enkelt för klen? Anledningen till att jag snöat in på just den förstärkaren är att jag gärna vill ha digitala ingångar.

Hade egentligen tänkt stativare + sub, men inser att vardagsrummet troligen är lite för stort, så golvare är antagligen bättre trots allt, men dom kräver givetvis mer kraft av förstärkaren?

kör analogt istället då det ger ett bättre ljud.

marantz pm6004 som kommer i september.

Postad 10 August 2011 - 09:52

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

kör analogt istället då det ger ett bättre ljud.

Analogt från vad? Är dacen i förstärkaren sämre än "vad"...? :)

Postad 10 August 2011 - 10:23

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Analogt från vad? Är dacen i förstärkaren sämre än "vad"...? :)

3500 var dock inte så farligt, men hel analoga förstärkare i prisklassen låter bättre men kostnaden ökar då extern dac, cd-spelare, ljudkort kommer in i bilden. låt säga pm6004 för 4500 och dac magic 2500 = 7000 :)

Postad 10 August 2011 - 10:45

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

3500 var dock inte så farligt, men hel analoga förstärkare i prisklassen låter bättre men kostnaden ökar då extern dac, cd-spelare, ljudkort kommer in i bilden. låt säga pm6004 för 4500 och dac magic 2500 = 7000 :)

Nja nu tror jag inte att den Burr-Brown dac som sitter i Onkyon som han nämner är speciellt dålig.....är samma dac som sitter i bl.a yamaha Z11 och Denon AVP-A1HDCI.... så någon extern dac tror jag inte han behöver köpa.

Redigerat av Unregistered95265801, 10 August 2011 - 10:46.

Postad 10 August 2011 - 11:21

Unregistered0c62087a
  • Unregistered0c62087a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för svaren! Hade gärna sluppit extern DAC, men om man tappar för mycket i ljudkvalitet så är det förstås inte värt det. :) Ljudkälla kommer främst att vara optisk utgång från dator.

Onkyo A-5VL är bara specad till 40w så det var lite därför jag funderade på om den inte är tillräckligt stark. Vet att HK har en som ska vara lite kraftigare, så det kanske funkar bättre?

Det är alltså främst stereoförstärkare jag är ute efter, inte surround.

Redigerat av Unregistered0c62087a, 10 August 2011 - 11:22.

Postad 10 August 2011 - 11:28

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Effekten kommer räcka om känsligheten på högtalarna är runt 90db eller mer. jag hade kollat i prisklassen 3000 https://www.prisjakt...ukt.php?p=26824
https://www.prisjakt...kt.php?e=125933

Postad 10 August 2011 - 18:56

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag kan ju säga att Yamaha RX-V2067 inte fungerar bra med RX8, om det har att göra med ljudkaraktären eller att den inte orkar driva RX8 riktigt bra låter jag vara osagt.

Bara ett tips till de som funderar på en Yamaha eller RX8.

Postad 10 August 2011 - 19:31

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Lite nybörjarvarning här... :blink: Är intresserad av RX6 alt. RX8, tror ni att Onkyo A-5VL orkar driva dessa eller är den helt enkelt för klen? Anledningen till att jag snöat in på just den förstärkaren är att jag gärna vill ha digitala ingångar.

Kör på denna kombo. A-5vl är mycket bra. Läs tester om den, det är många som är imponerad. http://www.bildochlj...est/onkyo-a-5vl

Postad 10 August 2011 - 20:27

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Kör på denna kombo. A-5vl är mycket bra. Läs tester om den, det är många som är imponerad. http://www.bildochlj...est/onkyo-a-5vl

Åsikterna går också isär angående A-5vl prestation då whathifi föredrog de analoga alternativen.

Fattar mig inte på det testet, a-s500 är i princip en uppdaterad variant av a-s700 som vinner testet som inte kan nå de kritiska ljudkvalitèr i musik som marantz pm6003 besitter, Men som sagt tidigare passar inte monitor audio med yamaha, spelar just nu med bx2 och yamaha a-s500 och det låter vasst i både diskant och mellanregister även om detaljer, spelglädje och dynamik gör att filmen låter bra, riktigt bra i ett stort rum.

Postad 04 September 2011 - 16:46

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 904 inlägg
  • 0
rx 8 är den mycket bättre än rs 8, är det stor skillnad på dom.

Postad 19 October 2011 - 16:44

galactus
  • galactus
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0
Finns det intresse för ett gruppköp av Monitor Audio-högtalare? Kolla i så fall in den här tråden.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.