* Officiell tråd - Apple iPad *
929 svar till detta ämne
Postad 27 November 2010 - 10:47
flizzy
-
flizzy
-
Användare
-
-
198 inlägg
Slingbox, stöder den myra andra mottagningsmetoder än satellitnedtagning? Skulle vara sweet att kunna koppla in den till en boxermottagare och se de kanalerna på rörlig fot.
Slinbox kräver egentligen bara bildsignal (component/S-video, Composit eller Coax) för att funka så det skall inte vara problem. Källan kan vara vad som helst, bara man hittar en fjärr i databasen som funkar.
Postad 27 November 2010 - 10:49
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag har nu kopplat ihop min TVIX 6500 mediaspelare ihop med min Slingbox vilket också gör att jag kan spela ALLA mina mediafiler (inkl. MKV & DVD i form av ISO) på min iPad i hög kvalité.
Nu är dessutom min TVIX kopplad till min NAS så möjlighterna är enorma för att ha tillgång till enorma mängder film mm.
Mitt köp av Slingbox har gjort iPaden till den ultimata prylen som verkligen kan allt.
Det behövs egentligen inte någon Slingbox för detta, det räcker med att köpa AirVideo på Appstore (typ 22 kr) och installera AirVideo server på en dator som har åtkomst till filmerna. Sedan kan du se alla filmer på Ipad:en med "live konvertering" (kräver en dator med lite kraft). Man kan även lägga filmer i en konverteringskö som sedan konverteras till ett Ipad-vänligt format (MP4) och läggs i en speciell mapp. Då behövs ingen konvertering och man kan streama direkt till Ipaden eller föra över filmerna via tunes och ha dem lokalt i Ipad:en. jag gjorde nyligen så vid en flygresa. Dessutom med mycket bättre kvalitet än vad VLC klarar på Ipad eftersom den inbyggda spelaren använder sig av hårdvaruavkodning, vilket inte VLC gör. Fördelen med en Slingbox är att man kan komma åt TV-kanaler, inspelningar och att programmera digitalboxen via internet.
Redigerat av Tomas L, 27 November 2010 - 10:54.
Postad 27 November 2010 - 11:35
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Det behövs egentligen inte någon Slingbox för detta, det räcker med att köpa AirVideo...
AirVideo fixar inte iso.
Postad 27 November 2010 - 11:40
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Är på väg till USA en vända, och är bra sugen på att plocka med mig en ipad hem. Har dock känslan av att det redan är lite yesterdays news.
Ni som har en, hur mycket använder ni den? Ligger den och samlar damm efter någon vecka, eller är det något ni använder aktivt?
Var från början väldigt intresserad av att kunna läsa tidningar på den, men med priserna som presenterades på svenska tidningar blev det lite mindre intressant. 200 i månaden eller 22 spänn per nummer eller vad det nu kostade för typ DN. Nej tack.
Hur ser det ut med amerikanska tidningar?
(Helt OT, när fasiken ska de fatta att jag inte tänker betala mer för något digitalt än för någpt fysiskt  )
Redigerat av jaQoB, 27 November 2010 - 11:42.
Postad 27 November 2010 - 11:45
Kroem
-
Kroem
-
Forumräv
-
-
626 inlägg
Hur funkar SlingBox med kanalbyte och sådär? Har den IR-emitters?
Fin tanke, men rätt onödigt för mig, kollar ändå alla tv-serier genom AirVideo... Fast, kanske för prylgalenhetens skull
Postad 27 November 2010 - 11:55
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Ni som har en, hur mycket använder ni den? Ligger den och samlar damm efter någon vecka, eller är det något ni använder aktivt?
Jag har en stationär dator och en iPad hemma, jag sålde min bärbara dator. Har använt min iPad i princip varje dag sen Augusti. I soffan, sängen, på balkongen.... Jag surfar, mailar, kollar podcasts, spelar lite spel. Med appen Qiozk köper och läser jag tekniktidningar som MacWorld, M3, PCföralla, Automotor Sport etc. I min set-up är den en ovärderlig liten godsak!
Postad 27 November 2010 - 12:03
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Jag har en stationär dator och en iPad hemma, jag sålde min bärbara dator. Har använt min iPad i princip varje dag sen Augusti. I soffan, sängen, på balkongen.... Jag surfar, mailar, kollar podcasts, spelar lite spel. Med appen Qiozk köper och läser jag tekniktidningar som MacWorld, M3, PCföralla, Automotor Sport etc. I min set-up är den en ovärderlig liten godsak! 
Intressant program. Hur funkar tidningarna, pdf eller interaktiva? Men tycker nog de var lite för dyra även här... M3 59 kr, må vara nån krona billigare än i butiken, men faktiskt relativt mycket dyrare än att prenumerera.
Postad 27 November 2010 - 12:04
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Sen jag köpte min iPad i början av juli så är det min MacBook som samlar damm. Jag använder MacBooken nån gång i veckan max medans iPaden går varm hela tiden.
Postad 27 November 2010 - 12:06
flizzy
-
flizzy
-
Användare
-
-
198 inlägg
Det behövs egentligen inte någon Slingbox för detta, det räcker med att köpa AirVideo på Appstore (typ 22 kr) och installera AirVideo server på en dator som har åtkomst till filmerna. Sedan kan du se alla filmer på Ipad:en med "live konvertering" (kräver en dator med lite kraft). Man kan även lägga filmer i en konverteringskö som sedan konverteras till ett Ipad-vänligt format (MP4) och läggs i en speciell mapp. Då behövs ingen konvertering och man kan streama direkt till Ipaden eller föra över filmerna via tunes och ha dem lokalt i Ipad:en. jag gjorde nyligen så vid en flygresa. Dessutom med mycket bättre kvalitet än vad VLC klarar på Ipad eftersom den inbyggda spelaren använder sig av hårdvaruavkodning, vilket inte VLC gör.
Fördelen med en Slingbox är att man kan komma åt TV-kanaler, inspelningar och att programmera digitalboxen via internet.
Jag har själv samlat allt mitt mediamaterial på min Nas som tyvärr inte stöder Airvideo ännu och aldrig kommer göra det eftersom NAS:ens CPU är alldeles för dålig för att kunna konvertera i realtid, så är detta en utmärkt lösning för mig. Dessutom tycker jag det är nice att kunna ha möjlighteten att fjärrstarta min TVIX via iPaden, så den slipper stå på hela tiden. Men för många funkar säkert AirVideo utmärkt, dock inte för mig.
Postad 27 November 2010 - 12:07
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Tidningarna är i PDF variant, ej interaktiva på nått sätt. Bara bläddring, zoomning osv. Jag har övergett prenumeration, jag läser inte varje nummer av varje typ av tidning. Jag plockar lite fritt beroende på vad jag är intresserad och sugen på just då.
Postad 27 November 2010 - 12:09
flizzy
-
flizzy
-
Användare
-
-
198 inlägg
Hur funkar SlingBox med kanalbyte och sådär? Har den IR-emitters?
Fin tanke, men rätt onödigt för mig, kollar ändå alla tv-serier genom AirVideo... Fast, kanske för prylgalenhetens skull 
Den har IR-sändare, ja. Jag kollar egentligen inte så mycket på Live-TV heller, men det är trevligt att kunna ha paddan i köket när barnen vill se något + att kunna se lve-sport överallt (jag är lite sport-tokig, det var framförallt därför jag skaffade Slingboxen).
Postad 27 November 2010 - 12:29
SimonZ
-
SimonZ
-
Forumräv
-
-
574 inlägg
Den är inte lika bra att surfa på som en bärbar och det går inte lika snabbt att skriva på den. Mest pga att man behöver en hand att hålla plattan med. Den är sjukt rolig till spel och överlägsen att ha med på resan. Den har dock inte ersatt min bärbara och man är nog ganska macifierad eller ha annorlunda vanor om man helt ersätter bärbara. Ord och bildhantering är tex obefintlig. Men samlar damm gör den inte. Edit: stavfel
Redigerat av SimonZ, 27 November 2010 - 12:30.
Postad 27 November 2010 - 12:32
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Bara för att förtydliga, hos mig har den ersatt den bärbara endast pga av att jag har en stationär dator där jag gör saker som kräver mycket skrivande eller en mer bekväm ställning etc. Betala räkningar, uppdatera hemsidor etc.
Redigerat av PojPoj, 27 November 2010 - 12:32.
Postad 27 November 2010 - 13:10
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Tack för svaren, verkar ju lovande 
Men man ska fasiken inte göra efterforskningar innan man handlar, då slutar det med att man inte handlar.
iPaden har visst bara 256mb RAM, vilket nog är en showstopper för mig. Har en iphone 3G som lider grymt av att bara ha 128mb, så misstänker att iPaden kommer bli direkt otrevlig när iPad2 kommer (kanske redan 2011Q1 verkar det som) med minst dubbla mängden. 4k är nog för mycket för en pryl som riskerar att vara helt omodern om några få månader, iaf för mig.
Får helt enkelt hoppas på en ny resa till våren.
Edit: För att klaga ännu lite mer, ganska safigt prispåslag för 3g-modellen...
För 5k är det ingen billig leksak längre...
Räkneexemplen är med kalifornisk skatt.
(499 * 1.1) * U.S. dollar = 3 841.92733 Swedish kronor
(629 * 1.1) * U.S. dollar = 4 842.83025 Swedish kronor
Redigerat av jaQoB, 27 November 2010 - 15:25.
Postad 27 November 2010 - 22:03
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Tack för svaren, verkar ju lovande  Men man ska fasiken inte göra efterforskningar innan man handlar, då slutar det med att man inte handlar. iPaden har visst bara 256mb RAM, vilket nog är en showstopper för mig. Har en iphone 3G som lider grymt av att bara ha 128mb, så misstänker att iPaden kommer bli direkt otrevlig när iPad2 kommer (kanske redan 2011Q1 verkar det som) med minst dubbla mängden. 4k är nog för mycket för en pryl som riskerar att vara helt omodern om några få månader, iaf för mig. Får helt enkelt hoppas på en ny resa till våren.
Edit: För att klaga ännu lite mer, ganska safigt prispåslag för 3g-modellen... För 5k är det ingen billig leksak längre... Räkneexemplen är med kalifornisk skatt. (499 * 1.1) * U.S. dollar = 3 841.92733 Swedish kronor (629 * 1.1) * U.S. dollar = 4 842.83025 Swedish kronor
Du verkar vilja se problemen snarare än möjligheterna!  Ipad "lider" inte av för lite RAM-minne, tvärtom, den känns rappare än min quad-core med 4 gb arbetsminne. På kortare tid än vad det tar att boota upp en vass Win 7 PC så har jag kollat mailen, läst nyheterna och kalendern. Ipad har gjort min notebook överflödig, har inte använt den sedan jag fick min Ipad för snart två månader sedan. Ipad har inte ens lanserats i Sverige och nästa generation Ipad är nog minst 6 månader bort i USA. Den svenska lanseringen är närmare ett år bort, då är det nära till presentationen av Ipad G3...så när ska man köpa? F ö tror jag inte att nästa "generation" Ipad kommer att ersätta nuvarande Ipad, utan snarare vara ett komplement, de nya "high end" modellerna. Så de lär inte bli billigare än dagens modeller. Dagens Ipad är så pass bra att man inte behöver tveka, till skillnad från Gen 1 av Iphone som jag ratade av flera olika skäl.
Redigerat av Tomas L, 27 November 2010 - 22:05.
Postad 29 November 2010 - 10:20
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Tack för svaren, verkar ju lovande  Men man ska fasiken inte göra efterforskningar innan man handlar, då slutar det med att man inte handlar. iPaden har visst bara 256mb RAM, vilket nog är en showstopper för mig. Har en iphone 3G som lider grymt av att bara ha 128mb, så misstänker att iPaden kommer bli direkt otrevlig när iPad2 kommer (kanske redan 2011Q1 verkar det som) med minst dubbla mängden. 4k är nog för mycket för en pryl som riskerar att vara helt omodern om några få månader, iaf för mig. Får helt enkelt hoppas på en ny resa till våren.
Edit: För att klaga ännu lite mer, ganska safigt prispåslag för 3g-modellen... För 5k är det ingen billig leksak längre... Räkneexemplen är med kalifornisk skatt. (499 * 1.1) * U.S. dollar = 3 841.92733 Swedish kronor (629 * 1.1) * U.S. dollar = 4 842.83025 Swedish kronor
Räknat med moms och svensk beskattning? Bara för att en pryl kostar x dollar så betyder den inte att den kostar dollar x svensk dollarkurs i sverige...
Postad 29 November 2010 - 11:24
AckeOfSweden
-
AckeOfSweden
-
Användare
-
-
105 inlägg
Media Markt i Malmö Och Lund har nattöppet natten mellan idag och tisdag.
Dom släpper Ipaden då. Öppnar kl 00:01- 02:00
Jag står lätt i kön.*längtar*
Postad 29 November 2010 - 11:58
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Inte bara i Malmö & Lund... Extraöppet i våra varuhus inatt Försäljningsstart 00:01
Media Markt Borås öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Gävle öppet kl 23:00 - 00:30 Media Markt Göteborg Högsbo öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Göteborg Bäckebol öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Jönköping öppet kl 00:00 - 01:00 Media Markt Lund öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Malmö öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Norrköping öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Skövde öppet kl 23:00 - 00:30 Media Markt Sundsvall öppet kl 00:00 - 02:00 Media Markt Umeå öppet kl 23:00 - 01:00 Media Markt Växjö öppet kl 23:00 - 01:00 Media Markt Örebro öppet kl 23:00 - 01:00
Media Markt Stockholm Heron City och Stockholm Barkarby - Försäljningsstart imorgon tisdag kl 06:00
Övriga varuhus har ordinarie öppettider och försäljningsstart imorgon tisdag kl 10:00
Postad 29 November 2010 - 12:55
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Räknat med moms och svensk beskattning? Bara för att en pryl kostar x dollar så betyder den inte att den kostar dollar x svensk dollarkurs i sverige...
Jo, har koll på den svenska momsen. Tänkte isåfall köpa den på plats, och då den kostar under 4300 kr så borde jag fullt lagligt kunna föra in den i sverige utan att riskera svensk moms. http://www.tullverke...KopavarorparesaFörsta frågan Fråga: Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?
Svar: Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor.
Ska man däremot räkna med svensk moms finns det ingen anledning att köpa den i USA.
Postad 29 November 2010 - 13:01
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
Några andra butiker som kommer sälja iPad för den delen av befolkningen som inte har bil?
typ elgiganten och liknande butiker?
webhallen?
macoteket?
lite dumt och oschysst av Apple om de bara säljer via MediaMarkt
Postad 29 November 2010 - 13:07
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Några andra butiker som kommer sälja iPad för den delen av befolkningen som inte har bil? typ elgiganten och liknande butiker? webhallen? macoteket?
lite dumt och oschysst av Apple om de bara säljer via MediaMarkt
What!?? För att Elgiganten brukar ligga på mer centrala ställen än MM eller?!? Givetvis kommer den säljas på fler ställen. Men inte än.
Redigerat av BrittBastard, 29 November 2010 - 13:07.
Postad 29 November 2010 - 13:16
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
What!?? För att Elgiganten brukar ligga på mer centrala ställen än MM eller?!?
Givetvis kommer den säljas på fler ställen. Men inte än.
ja just därför de begränsar kundräckviden rejält från MacWorld "MacWorld har även fått indikationer på att andra Macåterförsäljare har nattöppet." både onoff och elgiganten är auktoriserade återförsäljare för appleprodukter men de är knäpptysta... Macoteket på kungsgatan verkar ha nattöppet men jag gissar på att möjligheterna för mig att kunna köpa en där är noll då jag jobbar fram till 22:00.
Postad 29 November 2010 - 13:16
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Enligt Mobil bryter MM mot Apples "krav" om att inte annonsera förrän imorgon... Den troligaste förklaringen till att Mediamarkt är den enda återförsäljaren som gått ut med en stor kampanj idag om morgondagens säljstart av Ipad är att man helt enkelt tagit en kalkylerad risk och struntat i Apples förhållningsorder om att börja annonsera samma dag som försäljningen startar, det vill säga imorgon.
Postad 29 November 2010 - 13:37
Unregistered94c655a8
-
Unregistered94c655a8
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Enligt Mobil bryter MM mot Apples "krav" om att inte annonsera förrän imorgon...
Intressant också är att Media Markt utlovade priser på hemsidan under dagen. Och först hade de reklam för Ipad även på hemsidan innan de ändrade och nu står det bara nattöppet. Säga vad man vill om Apple, men de kan göra att även de största återförsäljarna pissar i brallorna , med sina gestapo liknade metoder.
Redigerat av Unregistered94c655a8, 29 November 2010 - 13:40.
Postad 29 November 2010 - 13:54
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
Vilka tillbehör rekommenderas?
Är ute efter ställ, tangentbord, skärmskydd och fodral
Postad 29 November 2010 - 16:38
Unregisteredee22ca6a
-
Unregisteredee22ca6a
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Var det nån som hann se några IPAD-priser på MM's hemsida innan dom ändrade?
Postad 29 November 2010 - 16:49
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Postad 29 November 2010 - 16:53
MrYamakasi
-
MrYamakasi
-
Användare
-
-
117 inlägg
Shit, nu blev jag jäkligt sugen när jag hörde att den släpps idag. Ska man köpa eller vänta tills nästa generation?
Postad 29 November 2010 - 17:06
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Shit, nu blev jag jäkligt sugen när jag hörde att den släpps idag. Ska man köpa eller vänta tills nästa generation?
Då du frågar så är det nog bäst att du väntar. Det kommer alltid en bättre generation runt hörnet som det är värt att vänta på eller  ?
Postad 29 November 2010 - 17:36
Unregisteredbcf53c4d
-
Unregisteredbcf53c4d
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Den nuvarande IPaden är utmärkt för att ligga hemma i soffan och surfa, läsa e-böcker och pdf-dokument, kolla mail, uppdatera din kalender, spela flipper, kika på svtplay, lyssna på musik, blogga, söka i uppslagsverk, etc, etc, etc, etc, etc, etc. Vad "Ipad 2.0" kan tänkas erbjuda är det givetvis ingen som med säkerhet kan säga. Min gissning är att skillnaden mellan den nuvarande Ipaden och nästa generation kommer att vara ungefär lika stor som mellan Iphone 3Gs och Iphone 4. I praktiken handlar det alltså om lite snabbare processor, bättre skärm och en front-webbkamera för facetime. Gissar jag. Den nuvarande Ipaden presenterades i januari 2010. I USA var det säljstart i apri. I Sverige ser det ut att bli den sista november. Så frågan är hur länge du kan tänka dig att vänta på "Ipad 2.0"? November 2011?
Postad 29 November 2010 - 17:43
Weiman
-
Weiman
-
Forumräv
-
-
932 inlägg
Ingen som sitter på inside angående de officiella priserna?
5kkr för den billigaste är väl en lågoddsare, men man vet ju aldrig...
Postad 29 November 2010 - 18:07
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Den nuvarande IPaden är utmärkt för att ligga hemma i soffan och surfa, läsa e-böcker och pdf-dokument, kolla mail, uppdatera din kalender, spela flipper, kika på svtplay, lyssna på musik, blogga, söka i uppslagsverk, etc, etc, etc, etc, etc, etc.
Vad "Ipad 2.0" kan tänkas erbjuda är det givetvis ingen som med säkerhet kan säga. Min gissning är att skillnaden mellan den nuvarande Ipaden och nästa generation kommer att vara ungefär lika stor som mellan Iphone 3Gs och Iphone 4. I praktiken handlar det alltså om lite snabbare processor, bättre skärm och en front-webbkamera för facetime. Gissar jag.
Den nuvarande Ipaden presenterades i januari 2010. I USA var det säljstart i apri. I Sverige ser det ut att bli den sista november. Så frågan är hur länge du kan tänka dig att vänta på "Ipad 2.0"? November 2011? 
Bättre skärm lär ju vara en parentes i det hela, upplösningen är nog alldeles flr kostsam för att göra ngt åt i dagsläget, däremot kan belysnings och tillverkningstekniken som gör att panelen hamnar direkt under glaset utan mellanrum komma att komma i 2:an, men en retinaskärm på 4096x3072 har jag svårt att se i dagsläget. Och att göra annat än fyrdubbla antalet pixlar är ganska dödfött, Apple har historiskt sett inte velat försvåra för utvecklarna med för månag upplösningar att ta hänsyn till, med en fyrdubbling så skalas all grafik upp och ner utan artfakter. Däremot är nog kamera för facetime och åtminstone 512 MB ramminne eller mer som i iPhone ganska säkert, osäkert om Apple kommer att visa upp ngn a5-cpu som är snabbare i år.
Postad 29 November 2010 - 18:09
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Elgiganten, Macoteket och Mediamarkt är de butiker som börjar sälja imorrn iaf i stockholm. Expert och lite andra större butiker samt mobil operatörernas egna butiker kommer inte sälja till att börja med eftersom apple valt att i dagsläget endast sälja på de butiker som har "store-in-store" konceptet, dvs en dedikerad apple hörna i en större butik eller en butik som bara säljer apple produkter.
Mediamarkt annonserade på Metro idag, gjorde en fuling där.. så även om de tar bort annonsen från hemsidan så går det inte att ta tillbaka alla de tidningar som redan är under cirkulation. Dom flesta konsumenter som inte håller sig på nätet eller allt för ofta i dessa forum kommer att få för sig att det är bara Mediamarkt som börjar sälja imorgon. Tror knappast att Mediamarkt inte var medveten om reglerna, men eftesom de är så stora så antar jag att apple inte vågar bötfälla dom på något sätt.
Jag tror att det kan bli en rejäl priskrig imorgon mellan elgiganten och mediamarkt i Bakraby, kanske blir det billigare än vad jag fick betala för drygt 1 månad sedan i tyskland (4700kr) :/
Postad 29 November 2010 - 18:49
Unregistered94c655a8
-
Unregistered94c655a8
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Priserna lär nog vänta tills imorgon 00.01 t.ex på Media Markets hemsida, tror ingen yppar priserna innan och riskerar att bli halshuggen .  Här är visst någon som ligger pyrt till: http://www.sydsvensk...ka-butiker.html4750 pix för den billigaste således, inte så pjåkigt...
Redigerat av Unregistered94c655a8, 29 November 2010 - 18:56.
Postad 29 November 2010 - 18:54
Sonnerphors
-
Sonnerphors
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Postad 29 November 2010 - 18:56
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Nu när iPadden äntligen släpps officiellt i Sverige så kanske vi får se lite fler nyttiga svenska apps, kanal5play, svtplay, tv4play, bank osv...
Postad 29 November 2010 - 18:59
MrYamakasi
-
MrYamakasi
-
Användare
-
-
117 inlägg
Den nuvarande IPaden är utmärkt för att ligga hemma i soffan och surfa, läsa e-böcker och pdf-dokument, kolla mail, uppdatera din kalender, spela flipper, kika på svtplay, lyssna på musik, blogga, söka i uppslagsverk, etc, etc, etc, etc, etc, etc.
Vad "Ipad 2.0" kan tänkas erbjuda är det givetvis ingen som med säkerhet kan säga. Min gissning är att skillnaden mellan den nuvarande Ipaden och nästa generation kommer att vara ungefär lika stor som mellan Iphone 3Gs och Iphone 4. I praktiken handlar det alltså om lite snabbare processor, bättre skärm och en front-webbkamera för facetime. Gissar jag.
Den nuvarande Ipaden presenterades i januari 2010. I USA var det säljstart i apri. I Sverige ser det ut att bli den sista november. Så frågan är hur länge du kan tänka dig att vänta på "Ipad 2.0"? November 2011? 
Tack så mycket, härligt svar. Jag kör på denna och byter kanske ut mig när generation 3 eller 4 kommer, för som sagt så kan de nog inte förbättra så mycket i dagsläget.
Postad 29 November 2010 - 19:07
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Nu när iPadden äntligen släpps officiellt i Sverige så kanske vi får se lite fler nyttiga svenska apps, kanal5play, svtplay, tv4play, bank osv...
Man kan ju hoppas, jag hoppas mest på en Spotifyapp faktiskt.
Postad 29 November 2010 - 20:04
Unregisteredbcf53c4d
-
Unregisteredbcf53c4d
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Bättre skärm lär ju vara en parentes i det hela, upplösningen är nog alldeles flr kostsam för att göra ngt åt i dagsläget, däremot kan belysnings och tillverkningstekniken som gör att panelen hamnar direkt under glaset utan mellanrum komma att komma i 2:an, men en retinaskärm på 4096x3072 har jag svårt att se i dagsläget. Och att göra annat än fyrdubbla antalet pixlar är ganska dödfött, Apple har historiskt sett inte velat försvåra för utvecklarna med för månag upplösningar att ta hänsyn till, med en fyrdubbling så skalas all grafik upp och ner utan artfakter.
Däremot är nog kamera för facetime och åtminstone 512 MB ramminne eller mer som i iPhone ganska säkert, osäkert om Apple kommer att visa upp ngn a5-cpu som är snabbare i år.
Hur de tekniska specifikationerna kommer att se ut är inte lika lätt att gissa. Det beror ju på tidpunkten när nästa Ipad kan tänkas gå i produktion. Är det januari 2011? Eller blir det kanske först framåt juni 2011? Eventuellt har Apple redan har en mer eller mindre färdig "Ipad 1.1" som kommer att börja säljas någon gång alldeles i början av 2011. Det handlar i sådana fall om utveckling som påminner mer om Iphone 3G till Iphone 3Gs. En lätt förbättrad produkt - med 1GB RAM och en webkamera för facetime - som mer eller mindre stressats fram för att mota Blackberry Playbook i grind. Jag utesluter dock inte att nästa Ipad faktiskt dröjer en bra bit in på 2011. Och då kan jag tänka mig att den har någonting i stil med en justerad 2GHz Cortex-A9 CPU, 2048 x 1536 upplösning och 2GB RAM. Samt dubbla kameror. Gissar jag, alltså.
Postad 30 November 2010 - 00:08
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1446 inlägg
De svenska priserna:
iPad Wi-Fi 16GB: 4,695.00 kr
iPad Wi-Fi 32GB: 5,595.00 kr
iPad Wi-Fi 64GB: 6,495.00 kr
iPad 3G 16GB: 5,795.00 kr
iPad 3G 32GB: 6,695.00 kr
iPad 3G 64GB: 7,595.00 kr
Enligt mig helt rimliga priser. Lägre än jag trodde de skulle hamna på, speciellt 16GB Wi-Fi.
Postad 30 November 2010 - 00:10
Unregistered94c655a8
-
Unregistered94c655a8
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
De svenska priserna:
iPad Wi-Fi 16GB: 4,695.00 kr iPad Wi-Fi 32GB: 5,595.00 kr iPad Wi-Fi 64GB: 6,495.00 kr iPad 3G 16GB: 5,795.00 kr iPad 3G 32GB: 6,695.00 kr iPad 3G 64GB: 7,595.00 kr
Enligt mig helt rimliga priser. Lägre än jag trodde de skulle hamna på, speciellt 16GB Wi-Fi.
Bara att hålla med, helt ok priser  En femma billigare per modell hos Media Market. Sicket priskrig.
Redigerat av Unregistered94c655a8, 30 November 2010 - 00:13.
Postad 30 November 2010 - 00:52
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Vad tror ni om denna http://www.elgigante...mobilt-bredband 1kr för ipaden, men hur mycket i månaden skall man betala?  . Det dyraste Tele2 har är ju 168 i månaden och då kommer man ju riktigt billigt undan.
Postad 30 November 2010 - 01:38
Puppet_Master
-
Puppet_Master
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Stog i "kö" i 1,5 tim. på media markt borås, inget folk kom fören det var 30min. kvar men jag kom hem med det jag var ute efter 32gb wifi versionen.
Skall precis starta den. tar en stund att åka hem.
Postad 30 November 2010 - 01:53
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Hur de tekniska specifikationerna kommer att se ut är inte lika lätt att gissa. Det beror ju på tidpunkten när nästa Ipad kan tänkas gå i produktion. Är det januari 2011? Eller blir det kanske först framåt juni 2011?
Eventuellt har Apple redan har en mer eller mindre färdig "Ipad 1.1" som kommer att börja säljas någon gång alldeles i början av 2011. Det handlar i sådana fall om utveckling som påminner mer om Iphone 3G till Iphone 3Gs. En lätt förbättrad produkt - med 1GB RAM och en webkamera för facetime - som mer eller mindre stressats fram för att mota Blackberry Playbook i grind.
Jag utesluter dock inte att nästa Ipad faktiskt dröjer en bra bit in på 2011. Och då kan jag tänka mig att den har någonting i stil med en justerad 2GHz Cortex-A9 CPU, 2048 x 1536 upplösning och 2GB RAM. Samt dubbla kameror.
Gissar jag, alltså. 
2048x1536 fungerar inte, du måste ha en fyrdubbling av pixelantalet annars får du skalningsartefakter, tex som när du kör fel upplösning på din datorskärm, läsbarheten blir lidande och apputvecklarna möter en sorts fragmentering som bara försvårar. Som apputvecklare ska du bara behöva tänka på en upplösning per plattform du tänker stöda, så som det är nu, även om de gör retinaapps så funkar det fortf om de körs på en äldre iphone eller touch, det samma måste gälla ipad. Och som det ser ut nu så kommer nog Apple att fortsätta refresha ipaden i april varje år, deras produktcykel för iphone har varit fast med släpp under mitten av sommaren även om exakta datum varierat pga produktionstillgång, men presenterad under wwdc har iphone alltid varit sen mobilplattformen blev godkänd hos FCC, ipad har hittills genomgått samma cykel, först en presentation i januari, sen släpp i april, så min gissning är att nästa presenteras i april under ett specialevent, och den släpps ngra fåtal veckor senare eftersom de startar produktion innan den lanseras för säkerhets sjull.
Redigerat av simulacra, 30 November 2010 - 01:59.
Postad 30 November 2010 - 07:32
Unregistered37512
-
Unregistered37512
-
Användare
-
-
150 inlägg
2048x1536 fungerar inte, du måste ha en fyrdubbling av pixelantalet annars får du skalningsartefakter, tex som när du kör fel upplösning på din datorskärm, läsbarheten blir lidande och apputvecklarna möter en sorts fragmentering som bara försvårar.
Nuvarande iPad har 1024x768 så den upplösningen stämmer alldeles utmärkt för fyrdubbelt pixelantal.
Postad 30 November 2010 - 07:56
jonasbonde
-
jonasbonde
-
Master of Who?
-
-
1832 inlägg
De svenska priserna:
iPad Wi-Fi 16GB: 4,695.00 kr iPad Wi-Fi 32GB: 5,595.00 kr iPad Wi-Fi 64GB: 6,495.00 kr iPad 3G 16GB: 5,795.00 kr iPad 3G 32GB: 6,695.00 kr iPad 3G 64GB: 7,595.00 kr
Var säljs de för de priserna? //Jonas
Postad 30 November 2010 - 08:07
Christopher_A
-
Christopher_A
-
Veteran
-
-
1590 inlägg
tror det var de priserna de har på macoteket
ni bör undvika inwarehouse då de säljer till överpris såg jag nu
Postad 30 November 2010 - 08:10
jaQoB
-
jaQoB
-
Veteran
-
-
1691 inlägg
Intressant att inte apple själva börjat sälja dem... Kan kanske vara så att de inte tänker ta in denna generation alls?
Postad 30 November 2010 - 08:15
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
tror det var de priserna de har på macoteket
ni bör undvika inwarehouse då de säljer till överpris såg jag nu
Jopp, stämmer. Ni som varit på MM, vad ligger dom på där?
Postad 30 November 2010 - 08:34
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Nuvarande iPad har 1024x768 så den upplösningen stämmer alldeles utmärkt för fyrdubbelt pixelantal.
Det har du rätt i, var trött när jag räknade inatt, räknade på 4x horisontell och vertikal upplösning och inte dubblering, men en fråga är iofs om man kan klämma in en strömsnål krets som kan accelera den upplösningen, omöjligt är det väl inte, men jag har lite svårt att tro på det.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
→
Tablets
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|