Jo så gjorde jag. Det är ju bara att ha ett OM-hus och byta nålen samt stoppa in kablarna i riaat. Tar en halv minut.
Underbart, good har länge efterlängtat sådana tester.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
4 relaterade trådar
Postad 28 November 2012 - 13:53
Underbart, good har länge efterlängtat sådana tester. Postad 02 March 2013 - 09:51
Köpte en ny subplatta till min Rega P3-24
Den gjorde dock skillnad, men inte på det sättet som jag trodde. Timing förbättrades, men ljudet blev lite skarpare än vad jag är van vid och basen flyter inte ut. Uppgraderingen går att se på min sida. Postad 23 March 2013 - 10:08
Tänkte höra med er andra rega ägare, måste ni agera hjälpstart åt eran skivspelare vid uppstart?
Fick nyligen min TT-PSU (p3-24) utbytt då den låste motorn. Men den nya betedde sig lite konstigt då denna gjorde samma sak, fast efter försök två med hjälpstart fungerade den som vanligt. Några fler som upplevt detta? Postad 23 March 2013 - 15:52
En liten undran.
Min Rega P1 har börjat låta lite när jag sätter på och stänger av motorn, den liksom gnäller till lite när den ska börja snurra runt tallriken och likadant när den slår från. Har bytt ut min originaltallrik mot en lite tyngre och kompaktare akryltallrik men inte hört det här ljudet tidigare. Spelaren är inte mer än ett halvår gammal så att det skulle behöva smörjas eller bytas rem eller liknande känns ju inte så troligt. Spelaren går fint annars, det är mest ett irrritationsmoment. Provade precis att sätta dit originaltallriken och den låter likadant då, utan tallrik på är den tyst. Känns som att det på något sätt måste ha att göra med "vridmomentet" i motorn eller själva "pulleyn"? Någon som kan hjälpa? Redigerat av Draj, 23 March 2013 - 16:00. Postad 23 March 2013 - 17:24
Min Rega P3-24 gnällde i några sekunder innan tallriken fått upp farten. Men sedan jag bytte subplatta så är den knäpptyst. Har börjat spela lite mer skivor igen, nu när man har en bättre lägenhet igen.
Postad 23 March 2013 - 17:55
Jag hade samma problem. Tallriken slutade att komma igång när jag startade igång den så jag tog den till service och fick den 'reparerad'. Tydligen så hade en liten metallkula lossnat från spindlen eller något liknande. Nu fungerar den helt perfekt. Inget gnissel, inget buffrande
Postad 23 March 2013 - 18:53
Fortfarande sugen på den där subplattan du köpte men är närmast luspank. Funderar på att köpa en lite bättre rem från www.analogueseduction.net och se om det kan hjälpa. Några frågor ang. subplattan: fick du med rem till den och var det svårt att montera? Går det använda Michell-klämman på den?
Menar du att den lät lite och sen slutade att fungera helt? Min spelare fungerar (iaf hittills) felfritt. Var tog du den till service och vad kostade det? Redigerat av Draj, 23 March 2013 - 18:59. Postad 24 March 2013 - 06:04
Subplattan var mycket enkel att montera.
Du börjar bara med att ta tag i centrum-pinnen på din ursprungliga spelare, och drag försiktigt rakt upp. Med den nya subplattan följer en magnet, och denna är fäst på en tunn stav. Med magneten fiskar man upp det gamla lagret inuti spelaren, vilket utgörs av en liten metallkula. Med den nya monteringssatsen kommer istället en ny kula gjord av safir, och denna ersätter det gamla kullagret i metall. Man släpper bara ned den nya kulan efter man avlägsnat den första. Innan du fäster den nya subplattan så gör du rent den med sprit som finns i monteringssatsen. Tvätta händerna med tvål och ta en droppe av medföljande olja och gnid in den nedre delen av centrumpinnen på den nya subplattan innan du släpper ned den i hålet. Passformen är så pass exakt så att: det tar tid för den nya tyngre subplattan att sjunka ned pga. luften i hålet. Man skall inte pressa ned den. På den bifogade bilden ser du pinnen med magneten tillsammans med Regas ursprungliga lager fäst på magneten. Nya plattan fungerar utmärkt med Regas variant av Mitchell-klämman. Bifogad fil(er)Redigerat av Glidtassen, 24 March 2013 - 06:10. Postad 24 March 2013 - 14:58
Råkade ut för samma sak när jag blev lite för klåfingrig. Lyfter man upp innertalriken så finns det risk för att lagerkulan rubbas eller åker ur. Jag skickade min till ljudmakarn och de fiskade upp den och la dit en ny.
Postad 24 March 2013 - 15:09
Någon som har några bra tips på mattor till Rega P2. Min nuvarande filtmatta släpper en hel del fibrer på skivan.
Postad 24 March 2013 - 18:17
När jag lyfter bort min akryltallrik åker innertallriken upp en aning om jag inte trycker ner den samtidigt, kanske är det som hänt då? Isåfall, kan man inte fiska upp den själv med en magnet och försöka lägga den på plats?
Postad 27 June 2013 - 17:32
Gjorde som Glidtassen och köpte en lite bättre subplatta från Isokinetik och passade samtidigt på att byta ut motorn i min Rega P1:a till en 24V motor med löstagbar strömkontakt samt ingång för strömförsörjning från t.ex Regas TT PSU. Väntar fortfarande på min remuppgradering som aldrig verkar komma, tänkte slänga upp lite bilder på spelaren när alla delarna är på plats. Nästa uppgradering blir nog en Technoweight, någon som säljer?
Redigerat av Draj, 27 June 2013 - 18:51. Postad 29 June 2013 - 23:06
Jag tror att du kommer att bli nöjd med din uppgradering.
Det kommer att bli intressant att få höra om du upplever några större skillander? Men jag tror att du kommer att göra det.Måste medge att jag kände mig lite uppgiven ett år över att jag inte fick ut det jag ville av min Rega P3-24, men sedan jag korrigerat VTA och skaffat subplattan föredrar jag oftast vinyl framför cd. Redigerat av Glidtassen, 29 June 2013 - 23:07. Postad 30 June 2013 - 17:43
Jag har redan fått hem och monterat plattan och bytt ut motorn
Har inte hunnit lyssna mycket men inte hört några skillnader i återgivningen än. Subplattan bytte jag egentligen främst för att den ser så mycket bättre ut och ger ett bättre kvalitetsintryck än den svarta som sitter på från start. Speciellt då jag har halvtransparent akryltallrik. Säker på att ljudåtergivningen påverkas av uppgraderingen men inte upplevt någon skillnad hittills. Kan rekommendera motoruppgraderingen. Jag hade flera skäl att byta ut motorn, ett av dom att min Rega gnällde lite när jag började och slutade snurra akryltallriken (betydligt tyngre än den medföljande) vilket är borta nu efter bytet samt uppgraderingen av subplattan och jag smörjde upp delarna samtidigt. Ett annat skäl var att jag ville kunna ansluta Regas TT PSU vilket jag kan nu med det nya kretskortet. En sista anledning var att den nya pulleyn är av metall och ser bra mycket bättre ut tillsammans med den nya subplattan än den gamla svarta plastbiten. De båda uppgraderingarna gör att tallriken nu snurrar _helt_ obehindrat och jämt, skillanden är märkbar. Ser fram emot att köpa och ansluta Regas TT PSU nu Redigerat av Draj, 30 June 2013 - 17:44. Postad 01 July 2013 - 20:29
Kanske något läsvärt för er Regafreaks. http://www.ljudochbi...nyheter/36485-2
Postad 01 July 2013 - 22:11
Jo, jag såg den tidigare. Den är fin, men jag tycker att de kunde lagt lite per tid på logon. Just nu ser det bara ut som om de limmat på en plastfilm som avser modellen.
Postad 02 July 2013 - 14:20
Någon som vet om Technoweight passar RB101-armen som sitter på P1:an? De ställena som säljer den listar inte armen bland de som ska passa. Kan inte hitta något definitivt svar så jag tänkte kolla här innan jag mailar Rega/Michell.
Postad 02 July 2013 - 19:04 http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=39643 Postad 03 July 2013 - 06:47
Det verkar trevligt med nya Referensspelare.
Men jag måste säga att Rega har verkligen bytt design på de senaste spelarna.Tycker själv att de missar möjligheten till andra design features på de senare spelarna pga. att de har mindre kropp. Genom åren med mina Rega har jag dock uppräckt att det går att förändra ljudbilden med sin spelare, även om det handlar om mindre skilnader. Postad 04 July 2013 - 20:58
Har precis köpt en marantz SR5003 receiver och jag undrar om man kan koppla in sin Rega i den på något sätt då den inte har Phono-input? Tacksam för svar
Postad 04 July 2013 - 22:05 Inte annat än att du skaffar ett riaa-steg som du kopplar in mellan skivspelare och förstärkare. Postad 05 July 2013 - 11:31
Okej, tack! Jag är ingen audiofil men är det någon märkbar skillnad mellan en som kostar 499 och 999kr ?
Postad 09 July 2013 - 13:00
Svårt att ge ett generellt svar på din fråga. De flesta på detta forum skulle antagligen säga att det är en uppenbar skillnad. Några personer i min bekantskapskrets skulle hävda att de inte hör någon skillnad, i alla fall inte en skillnad av betydelse för dem. Jag tror att det handlar om hur man lyssnar. Förslagsvis köper du en begagnad. Då kan du hitta en som ny kostar 1000kr för några hundralappar. Postad 12 July 2013 - 20:21
Har en rega1 till en onkyo 809. För att få jämn volym mellan sonos, radio osv så måste phono stå på +12 i intellivolume och de andra källorna på -. Ska det vara så med denna spelare eller är det förstärkaren som gör det?
Postad 15 July 2013 - 11:16
Ett RIAA börjar först bli intressant vid 1000:-
Jag har hört RIAA-steg från Claes Ohlsson, men de är oftast enklare i konstruktionen. Vidare skiljer sig RIAA-steg åt i ut nivå, om de stöder MM eller MC-puppor. Mitt första externa RIAA var ett Vincent PHO-111, och det lät bra för priset men hade en del brus. Det kanske man inte direkt lägger märke till som nyfrälst ägare av en skivspelare. Men när jag sedan bytte till HEED Questar så blev skillnaden påtaglig. Questar har även en bättre nätdel som följer med, och om inte den duger finns det komplement till ännu bättre strömförsörjning. Denna har jag hört och tycker om Vincent PHO-8 Detta RIAA har mindre brus åtminstone enligt Mirre på Veteran Hifi. Redigerat av Glidtassen, 15 July 2013 - 20:33. Postad 15 July 2013 - 18:58
Glidartassen, har den mindre brus jämnfört med vincentsteget du haft eller din nuvarande heed?
// Sat Postad 15 July 2013 - 20:22
Jag tror nog att min nuvarande HEED är stråt vassare än dem båda, men det handlar givetvis också om pris.
Vincent PHO-8 skulle jag nog kunna leva med, den har en separat nätdel som verkar fin. Postad 15 July 2013 - 21:49
Ok ta
Ok tack så mycket, ville bara ha en lite förtydling. Väntar fortfarande på att min gramvåg från dealextreme ska komma så jag får koppla upp min nyinköpta RP3:a på allvar. I väntans tider sliter fortfarande den kända jävulen i mig genom att den bara står där ospelad (vill göra rätt från början för att få en bättre vs test mot min P1:a) och funderar på ny riaa... // Sat Postad 16 July 2013 - 07:29
Jag har skrivit om detta flera gånger i denna tråd.
Tror bara att man kan göra ett ordentligt test mellan två spelare som en likadan puppa sitter på båda spelarna. Hörselminnet är förhållandevis kort. Jag har spelat en Rega RP1 mot min Rega P3-24 men med olika puppor. Vid det tillfället var skillnaderna inte så stora, men efter det har jag uppgraderat min P3-24 med subplatta och VTA-justering. Men vid provtillfället så vann fortfarande Rega P3-24, även om det inte var en storseger. Det handlade mest om: timing och bas, inte lika mkt om detaljåtergivning. Postad 16 July 2013 - 07:58
Absolut och det håller jag fullständigt om. Ska man jämnföra spelare så är samma puppa ett krav.
För mig handla det om att jag vill(e) ha en uppgradering. Därav blev det ny spelare med ny puppa. Jag hoppas att det för mig ska ge ett uppsving mot min p1a. Snabbprövat med visuellt nåltryck och det lilla jag prövade verkar basen vara den stora skillnaden. Något som passar mig perfekt då jag spelar gammal 80-90tals hårdrock där jag främst inte lyssnar efter detaljer utan gillar "stampafotenkänslan" som saknas på digitalt remaster cd. // Sat Postad 16 July 2013 - 12:57
Vad som är viktigt beträffande vinyl
Så gott som alla inspelningar från slutet av 70-talet är digitalt behandlade även om cd-mediet inte hade slagit igenom kommersiellt än. Vad många inte vet är att man sannolikt lyssnar på samma master som använts för cd-utgåvan. Vinylen har inte samma frekvensomfång som cd-skivan och vidare är den dynamiskt komprimerad för att puppan inte skall hoppa vid återspelning. Men trots det, menar många inklusive jag själv att vinyl låter annorlunda. Vad som händer på resan från mastring till press vet jag inte, och kan inte förklara varför jag föredrar vinylljudet. Jag upplever det dock som mer förlåtande och ljudbilden slår an en sträng i medvetandet: det låter mer naturligt och inte lika kliniskt som det rena digitala ljudet. Postad 16 July 2013 - 13:40 Ehh, rätta mig om jag har fel men vinylskivan är väl inte dynamiskt komprimerad (i alla fall inte i dess rätta bemärkelse annat än när det görs med flit vid mastringen) däremot är den amplitudkorrigerad med avseende på frekvensen (Se RIAA). Detta korrigerar man sedan med sitt riaa-steg så att frekvenskurvan blir rak. Postad 16 July 2013 - 15:28
Överkurs för mig, men det stämmer nog.
Önskar dock inte att skada Rega tråden eftersom ämnet tenderar att dra mot cd vs vinyl. Vid intresse hänvisar jag till den andra tråden som just behandlar detta. Redigerat av Glidtassen, 16 July 2013 - 15:30. Postad 30 July 2013 - 22:58
Nybörjar frågor.
Har köpt Rega RP1 + Pro-ject Phonobox som jag kopplat till en Onkyo 515. Nu är det så att jag har en väldigt tydlig buzz/humm när jag inte spelar musik. Ljudet kvarstår om jag drar ut strömmen till Spelaren Ljudet försvinner när jag drar ut strömmen från Phonoboxen. Ljudet försvinner när jag drar ut rca kabeln mellan phonoboxen och onkyon. Ljudet försvinner när jag drar ut rca kabeln från spelaren till phonoboxen. Alla kablar är i övrigt dragna för att vara isolerade från störande källor. Några tips? Postad 31 July 2013 - 08:31
Alternativet blir att se sig om efter ett nytt RIAA.
Detta är ofta vad som skiljer sig lite bättre RIAA från de billigare. De billigare har ibland problem med jordbrum och sus. Kolla bara att du inte lagt någon känslig signalkabel över en nätdel/transistor på baksidan av stereobänken. Du kan även kolla Blocket efter begagnade RIAA. Om du väljer att köpa nytt, se till att låna hem först för att prova. Postad 01 August 2013 - 14:24
Sjukligt nog var det om TV var på eller av som avgjorde ljudet. Bra iaf att veta mina saker inte är felet. Postad 01 August 2013 - 14:56 Aha, prova med en galvanisk avskiljare på antennkabeln. Postad 01 August 2013 - 15:21
Vissa gånger har det hänt att signalkablar lagt sig över billiga nätdelar på baksidan av min stereobänk, och då har jag råkat ut för detta.
Jag brukar sortera strömsladdarna på baksidan av bänken och prioritera vilken del av anläggningen som skall ha ström först. Jag är medveten om att en grendosa är seriekopplad, men har fått rekommendationen att sätta förstärkaren först i serien, och sedan får de mindre känsliga apparaterna följa efter. Postad 01 August 2013 - 17:19
Afan, vart ska jag sätta denna? Vid TVn eller vid uttaget? Uttaget är ca 20m ifrån där allt står. Postad 01 August 2013 - 18:13 Grendosans uttag är parallellkopplade, annars får du spänningsfall för varje apparat du kopplar in. Du tar alltid ut spänningen mellan fas och nolla. Postad 01 August 2013 - 18:18 Tror det kvittar. Bara att prova. Postad 09 August 2013 - 20:24
VTA justering 360 grader?
Efter att ha uppgraderat min subplatta till en ISOtek visade det sig att delen som tallriken sitter runt var så pass hög den stack upp 1-2 mm på min 15 mm akryltallrik vilket gjorde att skivorna inte låg dikt an mot tallriken. Beställde en ny och bättre lämpad tallrik som var 11 mm högre och nu är allt frid och fröjd, nästan. Jag beställde också en ny motvikt från Groovetracer vilket gjorde att jag ville se hur den spårade på skivorna och se om jag skulle justera anti-skatingen. Så jag provade att spela min HiFi News Analogue Test LP och se hur den spårade men den klarar inte att spåra tillfredsställande nu trots bästa anti-skating inställning jag kan förmå. Kan väl tillägga att det låter inte på nåt sätt dåligt när jag spelar skivor men på testskivan ska en ton spelas upp utan störningar i testspåren som provar hur puppan spårar och där har jag ett tydligt "buzz" ljud som inte går att eliminera hur jag än ställer in anti-skating, vilket leder mig att tro att det är VTA som behöver justeras. Azimuth-vinkeln tycker jag ser bra ut, provat att titta med spegel och har utöver det tidigare ställt in puppan med protactor. Skivspelaren och tallriken är helt i våg men puppan är inte optimal. Den behöver nog komma upp 2 mm, vilket ju enkelt går att lösa med olika VTA spacers och liknande, men mitt huvudbry är att den lutar utåt från mitten. Den skulle behöva justeras 1-2 mm inåt mot mitten av spelaren. Finns det VTA justerare som kan vinkla in armen? Enda alternativet jag ser är att försöka hitta en väldigt liten bricka att fästa på ena skruven i huvudskalet till puppan för att få en lutning på den. Mitt huvudskal är fixerat och puppan sitter med två skruvar, försökte se om det gick att justera puppan mot huvudskalet men jag hittade ingen lösning. Spelaren är en Rega RP1 med original RB101 arm och puppan är en Ortofon 2M Blue. Uppdatering: Om jag höjer nåltrycket från 1.8g till 1.9-2.0 kan jag spela testspåret på skivan som är en 300Hz ton L+R 12dB utan distortion. Men de andra testspåren: 14, 16 och 18dB distar en del. Redigerat av Draj, 10 August 2013 - 09:58. Postad 10 August 2013 - 10:03
Jag förmodar att du använt dig av nålvåg när du gjort alla inställningar?
Enligt mig veterligen så kommer Regas begränsningar fram när man skall göra lite mer avancerade tonarmsinställningar. Att korrigera VTA är ganska enkelt, men vi har olika spelare. Jag använde en VTA-justerare som är anpassad för trepunktsfästet eftersom vi har olika spelare. Jag tror att det är denna du söker VTA ADJUSTER För mig var det den billigaste och enklaste uppgraderingen som jag gjort som verkligen fick effekt. Alternativet är att du böjar titta efter nya verk i Regas sortiment. Plintarna skiljer sig åt den del tillsammans med tallriken och tonarm. Min Rega P3-24 har fått nästan samma egenskaper som Rega RP6, bortsett från metall-spännet som sträcker sig över spelaren. Förändringar som jag gjort är: ny subplatta, skivklämma, vta-justering, vit drivrem, ny färg på mattan. Ifall man vill kan man även byta ut fötterna på sin Rega och beställa lite snyggare. Redigerat av Glidtassen, 10 August 2013 - 10:08. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |