Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 03 February 2011 - 13:19

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Okej, men då blir det ett besök på gymmet imorgon då kanske :D
Har också hört att man ska ta det lungt när man har halsont, men är som sagt bara snorig och täppt i näsan/huvudet.

Postad 03 February 2011 - 13:52

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Man ska inte träna när man har ont i halsen heller. En polares morbror dog när han joggade med halsont. :D Överbelastade hjärtat tydligen...

Lite skillnad på konditionsträning och styrketräning. Är väl också skillnad på ont i halsen och ont i halsen. Vet man att det var halsontet som gjorde att han dog?

Jag vet inte som sagt, men jag hade personligen inte bangat gymma om jag hade lite ont i halsen. Men det betyder dock inte att jag hade gymmat om jag hade exempelvis halsfluss eftersom det nästan är omöjligt att ens äta då.

Postad 03 February 2011 - 17:38

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0

Överbelastade hjärtat tydligen...

Oja Det är väldigt farligt att belasta hjärtat onödigt mycket, hjärtat har tillräckligt med att göra när kroppen är sjuk.
Titta bara på många dödsfall inom fotbollen, unga friska killar i sina kanske bästa fysiska år trillar ihop och dör på fotbollsplanen, allt för att de tränat när de har varit sjuka.
Vittsen är att det inte syns "dagen efter" man har gjort det utan kan komma efter många år. Mycket vanligt att man kan se människor som har tränat i yngre ålder vid 40-50 års åldern ha "utslitet" hjärta.

Ett tips är att känna sig under armarna där sitter det körtlar (om jag minns rätt ) som kommer göra ont att trycka på om man är sjuk. så sjuk = ont under armarna om man trycker.

Postad 03 February 2011 - 22:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Varför ska man svepa? Är det gott så vill man dra ut på smaken.
Vad är det för märke/smak som får dig spyless så du kör utan smak, det finns ju massa goda smaker att välja mellan så risken att bli less på vassle med smak är inte så stor.

Tar du 41g protein 3-5ggr om dagen? Har du inte läst i tråden att så mycket protein är bortkastat?

smaken blir man less på, precis som allt annat, tyvärr. choklad var tex min favoritsmak, men nu kan jag inte dricka det alls. efter 2 kubik med det så fick jag kräkningar rakt av. det var på den tiden det fanns tre smaker; choklad, jordgubb och vanilj =)

vem har sagt att det är för mycket protein? protein kan med fördel tas i doser upptill runt 2g protein per kilo kroppsvikt, och det finns undersökningar som tyder på att vissa kan gagna sig av upp till 2.5g. utöver det så blir det lite för mycket. poängtera att jag ligger på ca 90 kilo så får man fram till att runt 200g rent protein är en bra mängd till mig per dag.

EDIT: ser att ni pratar om sjukdomar här också. är man lite snuvig så är det ingen fara att träna, men har man svullna lymfknutor så innebär det att kroppen är under angrepp av bakterier eller virus. då ska man undvika att träga pga spridningsrisken. som ni skriver här så kan det i olyckliga fall sprida sig till hjärtat och en hjärtmuskelinflammation vill man inte ha.

lymfknutar har man mycket riktigt under armarna, men dom är lite svåra att veta precis vart dom är, svårfunna. har man kvar sina halsmandlar så är det lättare att känna efter där. är dom svullna = undvika träning. om man bara känner sig krasslig men inte har några andra kännetecken på sjukdom så förespråkar jag iaf att man ska ta det lite lugnare.
träna inte med feber, då ligger kroppen under direkt angrepp och höjer kroppstemperaturen för att göra kroppen till en ogästvänlig miljö.

kom ihåg att alla inte ligger på 37 grader som normaltemp också. själv så ligger jag normalt väldigt lågt på ca 36.2, och när jag har 37.5 grader så är jag således rejält febrig. har en kompis som har det som normaltemp, så det är stor skillnad på när man har feber och när någon annan har feber =)

Redigerat av Zartok, 03 February 2011 - 22:18.

Postad 03 February 2011 - 22:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

EDIT: ser att ni pratar om sjukdomar här också. är man lite snuvig så är det ingen fara att träna, men har man svullna lymfknutor så innebär det att kroppen är under angrepp av bakterier eller virus. då ska man undvika att träga pga spridningsrisken. som ni skriver här så kan det i olyckliga fall sprida sig till hjärtat och en hjärtmuskelinflammation vill man inte ha.

lymfknutar har man mycket riktigt under armarna, men dom är lite svåra att veta precis vart dom är, svårfunna. har man kvar sina halsmandlar så är det lättare att känna efter där. är dom svullna = undvika träning. om man bara känner sig krasslig men inte har några andra kännetecken på sjukdom så förespråkar jag iaf att man ska ta det lite lugnare.
träna inte med feber, då ligger kroppen under direkt angrepp och höjer kroppstemperaturen för att göra kroppen till en ogästvänlig miljö.

kom ihåg att alla inte ligger på 37 grader som normaltemp också. själv så ligger jag normalt väldigt lågt på ca 36.2, och när jag har 37.5 grader så är jag således rejält febrig. har en kompis som har det som normaltemp, så det är stor skillnad på när man har feber och när någon annan har feber =)

Hummdidumm... Opererade ju bort en lymfkörtel bakom högra örat, borde väl ha en på samma ställe på andra sidan också?
Jag väntar iaf tills nästa vecka, ska ändå bort i helgen. Kan köra ett magpass i fjälls i helgen, behövs ju inga vikter till det då kroppen duger utmärkt :)

Postad 03 February 2011 - 22:23

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

smaken blir man less på, precis som allt annat, tyvärr. choklad var tex min favoritsmak, men nu kan jag inte dricka det alls. efter 2 kubik med det så fick jag kräkningar rakt av. det var på den tiden det fanns tre smaker; choklad, jordgubb och vanilj =)

Dom smakerna som finns på GV och kollo är iaf imo svåra att bli trött på, tvärt om faktiskt.

vem har sagt att det är för mycket protein? protein kan med fördel tas i doser upptill runt 2g protein per kilo kroppsvikt, och det finns undersökningar som tyder på att vissa kan gagna sig av upp till 2.5g. utöver det så blir det lite för mycket. poängtera att jag ligger på ca 90 kilo så får man fram till att runt 200g rent protein är en bra mängd till mig per dag.

Ja det säger jag inget emot men du nämnde nåt om 41g vassle efter träning om jag fatta det rätt, var visserligen en gissning eftersom det är oftast det vi diskuterar.

Postad 03 February 2011 - 22:46

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Köpte hem några såna här för att provsmaka. Kommer definitivt köpa flera. Riktigt nice att bryta av mot mjölkbasen.

Postad bild

Postad 03 February 2011 - 23:25

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Hur ser era tränings-scheman ut? Jag behöver lite insperation..Samt hur tungt ska man max köra som nybörjare? Så det riktigt känns?

Redigerat av Unregisteredbae06969, 03 February 2011 - 23:26.

Postad 03 February 2011 - 23:38

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0
Jag har precis börjat, kört 3 dagar i rad nu och är stel som en pinne :) Har snickrat ihop ett preliminärt schema nedan som jag skall försöka följa varje vecka. Kommer säkerligen att ändra någon övning hit och dit samt antal reps och liknande efter att ha känt på det någon vecka.
Dock skönt att ha någon riktlinje i början att gå efter tills man har koll på allt utantill.

Bör tilläggas att jag kör hemma med bänk, stång och hantlar.

Dag 1:
Biceps
Hantelcurl, sittande: 12x3 med xkg
Hammercurl, sittande med hantlar: 12x3 med xkg
Stående stångcurl med curlstång: 12x3 med xkg
En arm med bänken som stöd: 12x3 med xkg

Underarmar

Handledscurl med skivstång: 12x3 med xkg
Omvänd handledscurl: 12x3 med xkg

Dag 2:
Triceps
Curlstång liggandes på bänk: 12x3 med xkg
Kickback med hantel: 12x3 med xkg
Tricepspress bakom huvudet med hantel (dubbel fattning, stående): 12x3 med xkg
Dips: 20x3 el. Smal bänkpress: 12x3 med xkg

Axlar
Hantelpress, sittande: 12x3 med xkg
Hantellyft åt sidan, stående: 12x3 med xkg
Shrugs med stång: 12x3 med xkg
Shrugs med hantlar: 12x3 med xkg
Militärpress bakom nacken: 12x3 med xkg

Dag 3:
Rygg & Mage
Enarms hantelrodd: 12x3 med xkg
Liggande cablecross på mage i bänk: 12x3 med xkg
Skivstångsrodd: 12x3 med xkg
Good morning (korsryggen): 12x3 med xkg
Upprätt rodd: 12x3 med xkg
Sittups med vikt: 12x3 med xkg
Sittups: 20x3

Dag 4:
Bröst
Bänkpress: 12x3 med xkg
Bänkpress med lutning: 12x3 med xkg
Bänkpress med hantlar: 12x3 med xkg
Flyes rak bänk med hantlar: 12x3 med xkg
Flyes sned bänk med hantlar: 12x3 med xkg

Dag 5:
Ben
Vanlig benböj med stång: 12x3 med xkg
Benböj utfall m. Stång el. hantlar: 12x3 med xkg
Vader, tåhävning: 12x3 med xkg
Frivändning med stång: 12x3 med xkg

Edit: Är det någon som har en nyttig övning som jag missat i mitt schema, så tipsa gärna :)

Redigerat av Bigrauk, 03 February 2011 - 23:47.

Postad 04 February 2011 - 06:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Köpte hem några såna här för att provsmaka. Kommer definitivt köpa flera. Riktigt nice att bryta av mot mjölkbasen.

Postad bild

Det är exakt samma som vanligt vassleisolat fast 4ggr dyrare.
Det är mjölk den baseras på som vanligt pulver eller hur menar du med att bryta av?

Postad 04 February 2011 - 07:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0
Du har nog tagit med alla övningar som finns att köra vilket är onödigt ifall du ändå kör några som är bättre.

Dag 2:
Triceps

Dag 3:
Rygg & Mage

Dag 4:
Bröst

Tex Tripceps, stång på bänk är överflödig om du ändå kör bakom nacken men kör med stång bakom nacken.

Good mornings är effektivare på baksida lår så kör raka mark istället. För korsrygg kör ryggsträck istället, hemma får du nog köra på sängen.
Flyes är överflödiga om du ändå kör pressar, eventuellt om man kör i cable för då är motståndet annorlunda.

Du skrev "upprätt rodd" vad gör man då med hantlar och skivstång?

Överlag så borde du blanda övningarna samma dag så du tränar samma muskelgrupp fler gånger i veckan, plocka bort vissa övningar eventuellt byta mellan olika övningar för att variera.
Jag tycker att man ska sträva efter att alltid köra så nära basövningar man kan komma och variera motstånd, set, rep, vilotid för att ge variation.

Postad 04 February 2011 - 08:18

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Oja Det är väldigt farligt att belasta hjärtat onödigt mycket, hjärtat har tillräckligt med att göra när kroppen är sjuk.
Titta bara på många dödsfall inom fotbollen, unga friska killar i sina kanske bästa fysiska år trillar ihop och dör på fotbollsplanen, allt för att de tränat när de har varit sjuka.
Vittsen är att det inte syns "dagen efter" man har gjort det utan kan komma efter många år. Mycket vanligt att man kan se människor som har tränat i yngre ålder vid 40-50 års åldern ha "utslitet" hjärta.

Ett tips är att känna sig under armarna där sitter det körtlar (om jag minns rätt ) som kommer göra ont att trycka på om man är sjuk. så sjuk = ont under armarna om man trycker.

Fotbollsspelare är ju det vekaste släktet på hela planeten, de trillar ju ihop även när dom är friska!

Men självklart ska man hålla sig undan om man har svullna körtlar, inget snack om saken. Lite vanlig risighet i halsen (man känner skillnad) är dock lugnt IMO.

Jag har precis börjat, kört 3 dagar i rad nu och är stel som en pinne :) Har snickrat ihop ett preliminärt schema nedan som jag skall försöka följa varje vecka. Kommer säkerligen att ändra någon övning hit och dit samt antal reps och liknande efter att ha känt på det någon vecka.
Dock skönt att ha någon riktlinje i början att gå efter tills man har koll på allt utantill.

Dag 1:
Biceps

Underarmar

Dag 2:
Triceps

Axlar

Dag 3:
Rygg & Mage

Dag 4:
Bröst

Dag 5:
Ben

Edit: Är det någon som har en nyttig övning som jag missat i mitt schema, så tipsa gärna :)

Aha, en som kör underarmar - det uppskattas! Du skulle kunna kosta på dig att köra lite greppträning också med CoC- eller RB-grippers för att få ut det lilla extra. :)

Redigerat av Kamui, 04 February 2011 - 08:19.

Postad 04 February 2011 - 09:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Det är exakt samma som vanligt vassleisolat fast 4ggr dyrare.
Det är mjölk den baseras på som vanligt pulver eller hur menar du med att bryta av?

Den är inte baserad på mjölk. Är som blandsaft ungefär.

Pris är totalt oväsentligt :)

Postad 04 February 2011 - 09:34

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

Pris är totalt oväsentligt :)

Du kan få dessa flaskor hemlevererade av mig personligen för 10 000 kr flaskan om du vill! Om pris inte spelar någon roll alltså. :)

Postad 04 February 2011 - 09:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det vore ju dumt om man nu kan köpa dom för en tjuga. Men säljer du för tjugoen kronor flaskan och levererar till dörren kan jag köpa ett 50-pack av dig.

Postad 04 February 2011 - 09:48

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0
Nja, då vill jag inte sälja!

Postad 04 February 2011 - 09:53

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Jag har precis börjat, kört 3 dagar i rad nu och är stel som en pinne ;) Har snickrat ihop ett preliminärt schema nedan som jag skall försöka följa varje vecka. Kommer säkerligen att ändra någon övning hit och dit samt antal reps och liknande efter att ha känt på det någon vecka.

Dag 1:
Biceps

Underarmar

Dag 2:
Triceps

Axlar

Dag 3:
Rygg & Mage

Dag 4:
Bröst

Dag 5:
Ben

Enligt mitt eget tycke tycker jag du kör för många övningar men det är jag :) Jag är en räka så jag är inte duktig på det. Men jag skulle i längden aldrig orka köra så många övningar. Jag hade hellre fokuserat på de övningar jag själv tycker är viktigast och kört fler set på dom.

Jag körde rätt likt detta stuket för 2 år sen. Då körde jag 5-6 dagar i veckan och körde endast en muskelgrupp om dagen (i princip)
Det kändes dock rätt värdelöst att gå till gymmet för att träna exempelvis biceps och sen gå hem.

Idag tränar jag inga små muskelgrupper endast på ett pass. Biceps kör jag inte isolerat längre då jag fått flera inflamationer i högra u-arm på grund av det. Biceps kommer ändå med ryggövningarna. Mage kör jag endast cable crunch och tidigare körde jag också en del wood chops för obliques. Nu har jag precis börjat gymma igen efter ett halvårs uppehåll så har inget direkt schema än, men jag tror inte jag kommer köra mer mage än cable crunch och sen kommer resten på övriga övningar.

Basövningarna är IMO där huvudfokus ska vara. Gör man ordentligt med basövningar så är jag tämligen övertygad om att hela kroppen får det den behöver.

Titta exempelvis på Berkhan som tränar varken mage eller biceps separat. Han har mage och biceps så det räcker och blir över ändå. Mage får han via marklyftet och biceps från chins, enligt han själv :)

Postad 04 February 2011 - 10:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Fast vassle kommer från mjölk men förstår vad du menar, typ genomskinlig vätska. Jag har ingen aning om hur dom lyckas med detta om dom inte gjort ett syntetiskt vassle vilket det tydligen inte är.

Postad 04 February 2011 - 10:15

Bigrauk
  • Bigrauk
  • Forumräv

• 892 inlägg
  • 0

Du skrev "upprätt rodd" vad gör man då med hantlar och skivstång?

Tänkte på denna: http://www.ast-ss.se...page.asp?id=146

Överlag så borde du blanda övningarna samma dag så du tränar samma muskelgrupp fler gånger i veckan, plocka bort vissa övningar eventuellt byta mellan olika övningar för att variera.
Jag tycker att man ska sträva efter att alltid köra så nära basövningar man kan komma och variera motstånd, set, rep, vilotid för att ge variation.

Ja, jag har funderat på det faktiskt. Blir lite mer variation och roligare pass då. Tänkte iaf köra efter mitt schema i 2 veckor så kroppen får sig en ordentlig genomkörare och sen lägga upp lite mer varierade övningar.

Postad 04 February 2011 - 10:22

Hampuz
  • Hampuz
  • Beroende

• 1379 inlägg
  • 0
Vad har kör ni för uppvärmning innan ni börjar?

Postad 04 February 2011 - 10:33

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Hur ser detta ut? Är det för mycket eller för lite?

Bröst:
Liggande hantelpress: 15x10
Pullovers: 15x10
Lutande hantelpress: 15x10
Hantel flyers: 15x10

Axlar:

Axelpress: 15x10
Militärpress: 15x10
Hantelflyers-sida: 15x10

Rygg:
Marklyft: -X10
Hantelrodd-Enhands: 15x10

Ben/Vader:
Good morning: 15x10
Knäböj: 15x10

Triceps:
Kickbacks: 15x10
Sittande press: 15x10
Enhands press: 15x10

Postad 04 February 2011 - 10:41

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Tänkte på denna: http://www.ast-ss.se...page.asp?id=146

Ok, det är ingen ryggövning utan den tränar deltoideus och trapz.

Ingen vidare övning, ska tydligen slita axelleden.

Postad 04 February 2011 - 10:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Dom smakerna som finns på GV och kollo är iaf imo svåra att bli trött på, tvärt om faktiskt.

Ja det säger jag inget emot men du nämnde nåt om 41g vassle efter träning om jag fatta det rätt, var visserligen en gissning eftersom det är oftast det vi diskuterar.

är det ett 80procentigt vassle dom säljer där också möjligen? druckit dom väldigt länge? det finns ett par riktigt goda proteindrinkar imo men dom kostar därefter. nectar och chef's är supergoda, men kostar typ 400 spänn kilot!

yes, jag tar dom både en tid före och direkt efter träning. undersökningar har visat att kroppen kan ta upp 40g vassle på fyra timmar, högre mängd har ej testats vad jag vet. ck så lär det vara extremt individuellt. olika längd på tunntarm, total yta via tarmludded ect måste ju också beräknas så att skriva :)

ang lymforna kring öron så är även dom inte superlätta att hitta, och dom växer inte lika mycket som dom i halsen. det är därför man kollar hals vid misstanke på sjukdom (gapa och stirra på sjukan). jag rekommenderar alltid hals av den anledningen :)

ang hur man ska träna så skulle jag vilja säga att det är individuellt det med. jag körde splitt i 7-8 år innan jag gick över till halvkropp. resultaten jag fick av halvkropp på ett år var som dom fem sista åren med splitt. dock så byggs extremt många bra fysiker på splitt eller andra former av upplägg, så att testa sig fram till vad man tycker bäst om och vad som fungerar för en själv är nyckeln.

pepper: du har dålig balans på övningar. fyra bröst, tre triceps, tre axlar. sen bara en rygg och en semirygg (mark tar inte mycket på lats, kroppens näst största muskelgrupp). dra lika mycket som du pressar är en ganska grundläggande teori som fungerar rätt så bra. biceps?

Postad 04 February 2011 - 11:00

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Är väl en definitionsfråga. Pernligen ser jag traps som en del av ryggen.
Men jag håller med dig om att övningen inte är någon vidare.

Till traps kör jag hellre shrugs.

Postad 04 February 2011 - 11:21

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Hur ser detta ut? Är det för mycket eller för lite?

Bröst:
Kör pressar! Hantlar/skivstång/maskin, blanda och lägg in en övning som är med snebänk. Hålla på med pullovers och flyes är imo "bortkastat".

Axlar:
Kör pressar! Hantlar/skivstång/maskin. Sen kör sidolyft med hantlar.

Rygg: Kör även latsdrag.

Ben:
Knäböj, benpress och fyll ut med benspark och utfall.

Triceps:
Kör Frenchpress och pushdowns, dom räcker gott och väl.

Är väl en definitionsfråga. Pernligen ser jag traps som en del av ryggen.
Men jag håller med dig om att övningen inte är någon vidare.

Till traps kör jag hellre shrugs.

I den dragövningen är det bara övre trapsen som får jobba.

Redigerat av Lactoferrin, 04 February 2011 - 18:24.

Postad 04 February 2011 - 11:32

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

yes, jag tar dom både en tid före och direkt efter träning. undersökningar har visat att kroppen kan ta upp 40g vassle på fyra timmar, högre mängd har ej testats vad jag vet. ck så lär det vara extremt individuellt. olika längd på tunntarm, total yta via tarmludded ect måste ju också beräknas så att skriva :)

Kroppen använder endast runt 20g till muskeltillväxt, onödigt att köpa vassle för tillverkning av typ hår, hud mm.

Och på tom mage verkar det som att kroppen endast absorberar 15g vassle.

Postad 04 February 2011 - 11:52

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

är det ett 80procentigt vassle dom säljer där också möjligen? druckit dom väldigt länge? det finns ett par riktigt goda proteindrinkar imo men dom kostar därefter. nectar och chef's är supergoda, men kostar typ 400 spänn kilot!

ang lymforna kring öron så är även dom inte superlätta att hitta, och dom växer inte lika mycket som dom i halsen. det är därför man kollar hals vid misstanke på sjukdom (gapa och stirra på sjukan). jag rekommenderar alltid hals av den anledningen :)

ang hur man ska träna så skulle jag vilja säga att det är individuellt det med. jag körde splitt i 7-8 år innan jag gick över till halvkropp. resultaten jag fick av halvkropp på ett år var som dom fem sista åren med splitt. dock så byggs extremt många bra fysiker på splitt eller andra former av upplägg, så att testa sig fram till vad man tycker bäst om och vad som fungerar för en själv är nyckeln.

pepper: du har dålig balans på övningar. fyra bröst, tre triceps, tre axlar. sen bara en rygg och en semirygg (mark tar inte mycket på lats, kroppens näst största muskelgrupp). dra lika mycket som du pressar är en ganska grundläggande teori som fungerar rätt så bra. biceps?

Halvkropp säger du, hur många pass i veckan kör du i så fall? 2 överkropp och två underkropp? Push+pull?

Postad 04 February 2011 - 14:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
lacto: självklart använder sig kroppen inte av allt protein till muskeluppbyggnad. men vi använder protein till annat också. who rekommenderar alla människor MINST 0,8g per kilo kroppsvikt. det är till personer som inte styrketränar. styrketräning innebär att man behöver mer proteiner då man använder muskler, sliter sönder dom, bygger upp dom och får igång anabola hormoner för att få en muskeltillväxt. lyle mcdonald skriver väldigt mycket intressanta saker om detta bland annat.

kamui: man kan dela upp det på flera olika sätt. optimalt körs det två dagar, sen vila en.
jag började med att köra rygg, traps, ben, biceps och baksida axlar i ett pass och resten i det andra.
idag kör jag snarare ett renodlat över och underkroppspass, där ländrygg, mage och ben piskas i första passet och det övriga i det andra.

marklyft och benböj är två superövningar för det här upplägget.
du kan naturligtvis dela upp det hur du känner för det. fördelen är att man inte är totalt död efter varje pass i en muskelgrupp, och teorin går ut på att det är under dom första seten man får ut mest av träningen, det är där hormonerna pumpas ut i största grad. kör man 20 set bröst så sliter man efter ett tag ner så mycket muskler så att vinsten på dom små hormonkickar hjärnan klarar av att pumpa ut inte överstiger förlusten.

en annan nackdel med spitträning är att man bara sätter igång hormoner via en muskel en gång i veckan.
som skrivet så kan det här upplägget fungera helt fantastiskt för somliga (som underskriven) medans det kanske fugnerar sämre för andra. det gäller att testa sig fram.

kom ihåg att du inte ska vara på samma volym som med splitträning, då missar man poängen med träningsfilosofin =)
vill man ha mer bevis för att det fungerar fint med det här så kan man kolla på tex extrembänkpressare. dom bänkpressar upp till tre gånger i veckan.

Postad 04 February 2011 - 14:26

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Vad har kör ni för uppvärmning innan ni börjar?

Jag brukar köra den övning jag tänker köra, fast med lätt vikt och kanske 2x25 reps eller så. Och att jag gör väldigt lång rörelse, till exempel i bänkpress så går jag ända ner till bröstet och låter sträcka ut muskeln lite då jag brukar vara stel.

Jag har bara testat den där övningen en gång och varje gång jag lyfter upp skivstången så knäpper det till i axlarna på ett obehagligt sätt. Gör inte ont men obehagligt, därför gör jag aldrig den där övningen.

Postad 04 February 2011 - 15:22

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0
Jag fick precis ett aviseringssms om att mitt paket har kommit. Snabb leverans! Dock så svarade de aldrig på mitt mejl och de saknar orderstatus-funktion på deras hemsida... Annars bra! :D Nu får vi se hur de smakar också!

Postad 04 February 2011 - 15:55

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

lacto: självklart använder sig kroppen inte av allt protein till muskeluppbyggnad. men vi använder protein till annat också. who rekommenderar alla människor MINST 0,8g per kilo kroppsvikt. det är till personer som inte styrketränar. styrketräning innebär att man behöver mer proteiner då man använder muskler, sliter sönder dom, bygger upp dom och får igång anabola hormoner för att få en muskeltillväxt. lyle mcdonald skriver väldigt mycket intressanta saker om detta bland annat.

Ja jag skrev ju det att det är synd att köpa och dricka vassle för andra ändamål än att bygga muskelmassa.

0.8 är för överlevnad, en person som inte tränar bör få i sig 1.5 för att må bra och lite till. En aktiv person bör äta >2g/kg.

Postad 04 February 2011 - 19:06

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 0

kamui: man kan dela upp det på flera olika sätt. optimalt körs det två dagar, sen vila en.
jag började med att köra rygg, traps, ben, biceps och baksida axlar i ett pass och resten i det andra.
idag kör jag snarare ett renodlat över och underkroppspass, där ländrygg, mage och ben piskas i första passet och det övriga i det andra.

marklyft och benböj är två superövningar för det här upplägget.
du kan naturligtvis dela upp det hur du känner för det. fördelen är att man inte är totalt död efter varje pass i en muskelgrupp, och teorin går ut på att det är under dom första seten man får ut mest av träningen, det är där hormonerna pumpas ut i största grad. kör man 20 set bröst så sliter man efter ett tag ner så mycket muskler så att vinsten på dom små hormonkickar hjärnan klarar av att pumpa ut inte överstiger förlusten.

en annan nackdel med spitträning är att man bara sätter igång hormoner via en muskel en gång i veckan.
som skrivet så kan det här upplägget fungera helt fantastiskt för somliga (som underskriven) medans det kanske fugnerar sämre för andra. det gäller att testa sig fram.

kom ihåg att du inte ska vara på samma volym som med splitträning, då missar man poängen med träningsfilosofin =)
vill man ha mer bevis för att det fungerar fint med det här så kan man kolla på tex extrembänkpressare. dom bänkpressar upp till tre gånger i veckan.

Jag har testat, jag var bara nyfiken på vilket upplägg du kör :D Det är inget för mig, jag gillar många set!

Postad 04 February 2011 - 22:53

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Jag har testat, jag var bara nyfiken på vilket upplägg du kör :D Det är inget för mig, jag gillar många set!

ok. jag körde över och underkropp, där delningen är mage och ländrygg för underkroppen. nu när jag har ont om tid så kör jag helkropp varannan dag och upplever att det är ganska bra träning även om jag kör för många set och vet om det. dock så fungerar halvkropp bättre för mig faktiskt. ska återgå till det efter att skola och arbete ordnat upp sig i mars månad tror jag.

Postad 04 February 2011 - 22:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ja jag skrev ju det att det är synd att köpa och dricka vassle för andra ändamål än att bygga muskelmassa.

0.8 är för överlevnad, en person som inte tränar bör få i sig 1.5 för att må bra och lite till. En aktiv person bör äta >2g/kg.

där håller jag faktiskt inte med dig på ett par punkter. vassle kan användas och används mycket inom vården då man behöver proteintillskott. det är alltså inte bara för muskler man kan använda sig av det. speciellt glutamin är väldigt bra föratt motverka katabolism.

överlevnad... njae. man överlever på mindre än så också, speciellt om du går kaloriplus. rdi och överlevnadsgräns är två väldigt skiljda saker och trots att dom allra flesta i sverige inte får rdi av vitaminer och mineraler varje dag så är bristsjukdomar ovanligt. detta just pga att rdi är en bra bit ifrån överlevnadsgränsen.

Postad 05 February 2011 - 08:15

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

där håller jag faktiskt inte med dig på ett par punkter. vassle kan användas och används mycket inom vården då man behöver proteintillskott. det är alltså inte bara för muskler man kan använda sig av det. speciellt glutamin är väldigt bra föratt motverka katabolism.

Vad snackar du om?

När sa jag att det endast är byggare som köper/dricker vassle?

När sa jag att det endast är muskler som använder sig vassle?

överlevnad... njae. man överlever på mindre än så också, speciellt om du går kaloriplus. rdi och överlevnadsgräns är två väldigt skiljda saker och trots att dom allra flesta i sverige inte får rdi av vitaminer och mineraler varje dag så är bristsjukdomar ovanligt. detta just pga att rdi är en bra bit ifrån överlevnadsgränsen.

Ta mig inte direkt på orden som att vi faller ihop och dör men vad jag läst så är det ett minimum av fullvärdigt protein kroppen behöver annars kan man förbereda sig på konsekvenser och upp till 1.5 för inaktiva personer ger många hälsofördelar i jämförelse med med dom som äter 0.8. Tränar man är det dumt att äta mindre än 2.0 om man klara det förstås.

Postad 05 February 2011 - 19:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Vad snackar du om?

När sa jag att det endast är byggare som köper/dricker vassle?

När sa jag att det endast är muskler som använder sig vassle?

Ta mig inte direkt på orden som att vi faller ihop och dör men vad jag läst så är det ett minimum av fullvärdigt protein kroppen behöver annars kan man förbereda sig på konsekvenser och upp till 1.5 för inaktiva personer ger många hälsofördelar i jämförelse med med dom som äter 0.8. Tränar man är det dumt att äta mindre än 2.0 om man klara det förstås.

du skrev "Ja jag skrev ju det att det är synd att köpa och dricka vassle för andra ändamål än att bygga muskelmassa."
min tolkning är att du tycker att det är synd att köpa och dricka vassle än i andra ändamål än att bygga muskelmassa. däribland räknas medicinska och ickemedicinska katabola tillstånd.

som skrivet så är jag rätt så säker på att man klarar sig under minimigränsen om man ligger på kaloriöverskott. minimigränsen är för att man ska må bra och hurvida man får märkbara hälsofördelar om man ligger på 1.5 snarare än 1.0 skulle vara intressant att läsa forskning på. ser man till proteiner i den direkta blodbanan så är den halten rätt så låg i gram mätt.

sen så får jag för mig att du skrev något om att det var onödigt att dricka så mycket protein som jag gjorde, nu upplever jag lite av det motsatta. typ. you's confusing me =)

Postad 05 February 2011 - 19:43

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Finns inga belägg att kroppen enbart kan absorbera 15g vassle på fastande mage, likväl 30g per måltid.
Det är EAA som mest frekvent används inom sjukvården för äldre då muskler kopplas till organ-, och hormonhälsa etc etc. Listan går givetvis lång.

Det föreligger teorier om att supplementering av fria aminosyror rubbar proteinmetabolismen i hjärnan, samt så är flera proteindrinkar per dag inget recept på välbefinnande. Pulver vs mat - där har vi en lång debatt.

Less is more.

Uppvärmning för hypertrofi (muskeluppbygge) bör lämpligen ske med första valda övning (ex 5 x 5 pyramiden neråt)
1 x 5 reps
1 x 4
1 x 3
etc etc.

Cardio uppvärmning sänder motsatta signaler till CNS och är inte att föredra vid en korrekt muskeluppvärmning.
Där har ni lite grunder.

Postad 05 February 2011 - 20:51

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

Tror du inte att vården främst använder dropp framför gainer? ;)

Postad 05 February 2011 - 21:09

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

du skrev "Ja jag skrev ju det att det är synd att köpa och dricka vassle för andra ändamål än att bygga muskelmassa."
min tolkning är att du tycker att det är synd att köpa och dricka vassle än i andra ändamål än att bygga muskelmassa. däribland räknas medicinska och ickemedicinska katabola tillstånd.

Nu heter tråden Börja gymma och vi som skriver och läser här diskuterar vassle i samband med träning och jag tror det inte finns nån här som köper vassle för att det ska användas till random konstruktion i kroppen när dom ändå äter tillräckligt med protein under dagen.

som skrivet så är jag rätt så säker på att man klarar sig under minimigränsen om man ligger på kaloriöverskott.

Ja det är möjligt, det var länge sedan jag läste det där men det kan ha varit vid deff jag lagt på minnet.

minimigränsen är för att man ska må bra och hurvida man får märkbara hälsofördelar om man ligger på 1.5 snarare än 1.0 skulle vara intressant att läsa forskning på. ser man till proteiner i den direkta blodbanan så är den halten rätt så låg i gram mätt.

Det var en studie som en LCHF-förespråkar refererade till på en blogg eller liknande där han visa bättre hormonbalans mm. vid LCHF-diet men efter granskning så var det inte nån större skillnad E% kolhydrater/fett men däremot var proteinhalten betydligt högre i den grupp med lägre KH och högre fett vilket troligtvis hade gett resultaten och det var just 1.5g om jag minns rätt men kommer inte ihåg vad den andra gruppen fick.
Men inget är hugget i sten, sen kanske det finns studier som säger att 1.0g vs 1.5g inte visar nån skillnad.

sen så får jag för mig att du skrev något om att det var onödigt att dricka så mycket protein som jag gjorde, nu upplever jag lite av det motsatta. typ. you's confusing me =)

Det är skillnad mellan ett proteinintag (vassle/EAA) vid träning/tillfälle och totalt under dagen.

Kroppen kan endast använda c:a 25g vid ett tillfälle till muskelprotein resten oxideras eller kanske nåt annat, jag vet inte om det har med hormoner att göra eller att "muskelprotein-absorbtionen" är så långsam så att resterande 20g i din proteindrink oxideras.
Detta kanske kan ha att göra med vad du tränat, ett armpass vs ett benpass, det är bara en ren gissning.

Postad 05 February 2011 - 21:47

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Finns inga belägg bakom dina påståenden lacto. Martin Berkhan har faktiskt systematiska studier bakom sig som hävdar det motsatta - dvs. ren fakta framför subjektiva yttranden. Kroppen gör likväl lika bra/bättre muskeluppbygge med 100g per intag fördelat på 2 portioner än exempelvis utspritt 8ggr (detta är inget ideal då varje gång du äter, sjunker testonivåerna).

Bara leta upp de via www.Google.se, jag skall njuta av en lördagskväll!

Postad 05 February 2011 - 22:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Finns inga belägg bakom dina påståenden lacto.

Inte ens studierna jag postat tidigare i tråden?

Martin Berkhan...

Vi diskuterar inte periodisk fasta utan hur mycket protein som används vid enskilt intag till muskelproteinsyntes.

Postad 05 February 2011 - 22:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
just nu har jag brådis så jag har bara tid att skriva bra talat hakuna! till övriga behöver jag kanske inte säga att glutaminsyra är en av dessa eaa, och som jag läst den mest antikatabola ;)

Postad 05 February 2011 - 22:16

Unregistered1734
  • Unregistered1734
  • Beroende

• 1114 inlägg
  • 0
Tack Zartok ;)

Lacto: Det är skillnad på utföranden i studier och status i studier, tja det är en mångfald av skillnader. Dina gav jag inte så mycket för.

Och mina argument var relevanta för stimulering av muskelproteinsyntes, ja. Inte periodisk fasta. Även om det kan kopplas dit. Nej denna debatten vinner du icke Lacto, gå och njut av lördagskvällen! Nu blir det att öppna en påse ugnsbakad chips med dip! Kulmen av lycka :wacko: Hakuna matata gott folk!

Postad 05 February 2011 - 22:16

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

just nu har jag brådis så jag har bara tid att skriva bra talat hakuna! till övriga behöver jag kanske inte säga att glutaminsyra är en av dessa eaa, och som jag läst den mest antikatabola ;)

glutaminsyra är ingen eaa och överskattad.

EDIT:

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

http://www.ncbi.nlm....pubmed/11822473

Redigerat av Lactoferrin, 05 February 2011 - 22:30.

Postad 05 February 2011 - 23:15

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

glutaminsyra är ingen eaa och överskattad.

EDIT:

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

http://www.ncbi.nlm....pubmed/11822473

jag pratade om den för antikatabola tillstånd som jag nämner ovan, inte i samband med träning ^^
EDIT: felläsning om eaa, completly my bad =D

Redigerat av Zartok, 05 February 2011 - 23:18.

Postad 06 February 2011 - 09:05

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jag pratade om den för antikatabola tillstånd som jag nämner ovan, inte i samband med träning ^^
EDIT: felläsning om eaa, completly my bad =D

Om man googlar på ditt påstående så får man endast länkar till olika kosttillskotts-märken där dom säljer Glutamin i pulverform.

För att motverka katabolism räcker det med att ständigt få tillströmning av aminosyror som man får av mat som kött eller mejeriprodukter (fullvärdigt protein) under dagen och natten.
Att köpa glutamin och dricka anser jag är dummare än att ta 100g vassle efter varje träningspass.

Lacto: Det är skillnad på utföranden i studier och status i studier, tja det är en mångfald av skillnader. Dina gav jag inte så mycket för.

Och mina argument var relevanta för stimulering av muskelproteinsyntes, ja. Inte periodisk fasta. Även om det kan kopplas dit. Nej denna debatten vinner du icke Lacto, gå och njut av lördagskvällen! Nu blir det att öppna en påse ugnsbakad chips med dip! Kulmen av lycka ;) Hakuna matata gott folk!

Alltså vad är dina argument egentligen och vad för studier vilar dom på?

Postad 06 February 2011 - 09:23

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0
Jag tror att Lactoferrin hakar upp sig på just vasslets användning vid annat tillfälle än träning (eftersom det lämpar sig bra till efter passet pga snabbt upptag)

Det är för mig självklart att kroppen tar nytta av minst 2.0 g á kilo kroppsvikt.

Väger du exempelvis 100 kilo kan du utan överdrift äta minst 200g protein per dag (mer skulle jag säga) det innebär alltså 8,33g prot per timme förutsatt att du äter en gång i timmen (det gör du inte för du sover ju bort ett par timmar med.

Med detta sagt menar jag att för att ens kunna få i sig så mkt protein så måste man äta mer än 15 protein per gång.

Sen är ju inte all protein man får i sig vassle (långt ifrån i mitt fall iallaf) utan även äggprotein , kött mm, kassein osv.

Ägg och kassein är exempelvis mkt långsammare än vassle och lämpar sig bra till kvällen innan sömn till exempel.

Men jag tror som sagt lactoferrin reagerar på att äta mer än 25g vassle vid ett och samma tillfälle. Eftersom det inte påskyndar och håller längre än så, just då.

Men det innebär som sagt inte för dess skull att det är onödigt att dricka/äta protein mer än 25g per tillfälle. Man kan helt enkelt dricka annat än vassle vid ett annat tillfälle.

Postad 06 February 2011 - 09:24

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Kan vi inte släppa det här nu en stund. Börjar kännas lite repetitivt ;)

Postad 06 February 2011 - 10:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jag tror att Lactoferrin hakar upp sig på just vasslets användning vid annat tillfälle än träning (eftersom det lämpar sig bra till efter passet pga snabbt upptag)

Jag har inte hakat upp mig på det utan det är just det vi diskuterar och jag har hela tiden varit väldigt tydlig med det medans Hakuna och Zartok verkar tro att vassle och kroppen reagerar likadant oavsett tillfälle.

Postad 07 February 2011 - 01:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Om man googlar på ditt påstående så får man endast länkar till olika kosttillskotts-märken där dom säljer Glutamin i pulverform.

"Glutamine (abbreviated as Gln or Q) is one of the 20 amino acids encoded by the standard genetic code. It is not recognized as an essential amino acid but may become conditionally essential in certain situations, including intensive athletic training or certain gastrointestinal disorders"

"In human blood, glutamine is the most abundant free amino acid"

"In catabolic states of injury and illness, glutamine becomes conditionally-essential (requiring intake from food or supplements). Glutamine has been studied extensively over the past 10–15 years and has been shown to be useful in treatment of serious illnesses, injury, trauma, burns, and treatment-related side-effects of cancer as well as in wound healing for postoperative patients.[8] Glutamine is also marketed as a supplement used for muscle growth in weightlifting, bodybuilding, endurance, and other sports. Evidence indicates that glutamine when orally loaded may increase plasma HGH levels by stimulating the anterior pituitary gland"

källor på dom två sista:
http://www.umm.edu/a...mine-000307.htm
http://www.ajcn.org/...5/1058.abstract.

här anser jag att det är bevisat att glutamin kan anses som essentiell samt att den motverkar katabolism. det ökar även kvävet till musklerna. jag har aldrig skrivit specifikt att man bör köpa rent glutamin tror jag dock. däremot så kan du kolla på din proteinburk, vilken aminosyra finns det mest av? mellan 12 och 17000mg per 100g? glutamin? oja. siffrorna brukar dessutom ligga närmare 13-16.5 ungefär ^^
det är inte vad man googlar, utan hur man googlar =D

ang oxidation av protein, ren fakta:
ju mer protein du intar, desto mer oxideras procentuellt.
MEN ju mer protein du intar, desto mer tillförs även till kroppen.
om jag skulle ligga på 600g protein om dagen så skulle jag trots kraftig oxidation få i mig mer protein än någon som låg på 200g om dagen. eller 300g om dagen. eller 400g om dagen osv.

när har jag skrivit att vassle påverkar kroppen likadant ovasett när man tar det?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.