Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Tv (Gen 2)

947 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 January 2012 - 11:37

Jamothx
  • Jamothx
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej! har du ändrat ljudet i apple menyn till 16bit ?

Ja, jag har testat det med. Börjar bli lite smått irriterad på ATV´n nu...

Postad 09 January 2012 - 00:12

Jamothx
  • Jamothx
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Testade en annan grej nu. Valde Optisk ljud samt stereo till alla högtalare då fick jag ljud. Men det syns inte inga kanaler (5.1) i displayen på förstärkaren som det gör när jag använder min Xbox med Xbmc. Nån som upplevt nåt liknande?

Postad 10 January 2012 - 08:43

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
funkar play kanaler för er med plex ? jag får verkligen inte igång skiten!! i xbmc fungerade svt play problemfritt. men jag vill använda plex!

Postad 10 January 2012 - 09:12

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

funkar play kanaler för er med plex ? jag får verkligen inte igång skiten!! i xbmc fungerade svt play problemfritt. men jag vill använda plex!

Yes, det funkar för mig!
Dock bara på min ATV2, inte på min PC

Postad 10 January 2012 - 11:56

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Någon som har några tips om kul addons till XBMC?
Kör själv för tillfället:

XOT - Playkanaler
IceFilms - streamar film, TV-serier etc

Postad 10 January 2012 - 12:09

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Testade en annan grej nu. Valde Optisk ljud samt stereo till alla högtalare då fick jag ljud. Men det syns inte inga kanaler (5.1) i displayen på förstärkaren som det gör när jag använder min Xbox med Xbmc. Nån som upplevt nåt liknande?

Så här har jag kopplat och det fungerar kanon då det är DD eller DTS ljud. HDMI & Optisk kabel till förstärkaren. Bild genom HDMI och Ljud genom Optiska. Ställer in i XBMC att ljudet skall gå via Optisk samt att jag har 5.1 högtalare. Har även ställt in likande inställningar i menyn (firecore) direkt då man startar ATV2. Ingen 16 bitar eller så utan det står på auto.

XOT - Playkanaler

Navi-x, lite rörig men fungerar bra.

Redigerat av novumus, 10 January 2012 - 12:12.

Postad 10 January 2012 - 12:12

johmei
  • johmei
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Så här har jag kopplat och det fungerar kanon då det är DD eller DTS ljud. HDMI & Optisk kabel till förstärkaren. Bild genom HDMI och Ljud genom Optiska. Ställer in i XBMC att ljudet skall gå via Optisk samt att jag har 5.1 högtalare. Har även ställt in likande inställningar i menyn (firecore) direkt då man startar ATV2. Ingen 16 bitar eller så utan det står på auto.

Off topic men vad är den eventuella vinsten med att skicka ljudet via separat optisk istället för via HDMI kabeln?

Postad 10 January 2012 - 13:59

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Off topic men vad är den eventuella vinsten med att skicka ljudet via separat optisk istället för via HDMI kabeln?

Ingen vinst alls som jag ser det, men för mig fungerar det inte att ljudet skickas via HDMI, det blir bara en massa brus när ljudet är DD eller DTS, Stereo fungerar fint via HDMI men jag vill ju ha DD och DTS och då fick lösningen bli två kablar istället.

Postad 10 January 2012 - 14:09

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Ingen vinst alls som jag ser det, men för mig fungerar det inte att ljudet skickas via HDMI, det blir bara en massa brus när ljudet är DD eller DTS, Stereo fungerar fint via HDMI men jag vill ju ha DD och DTS och då fick lösningen bli två kablar istället.

Skumt problem, är det din receiver som är dålig där eller Atvn?
Kanske läge att reklamera Apple tvn?

I helgen uppdagetrade jag till 4.4 och jalbreakade med Seasonpass. Installerade senaste xbmc (Eden) och nu verkar det mycket bätre med scrapningen än innan. Får se om jag kommer att använda xbmc mer nu.
Installerade senaste betan av Plex, den fungerade utmärkt ( några små buggar verkar ha försvunnit som jag hade innan, får se om nya dyker upp).

Postad 10 January 2012 - 14:17

manke80
  • manke80
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej, kopplade in en Apple tv 2 igår och allt fungerar kanon förutom ljudet som endast kommer i PCM trots olika försök med olika filmer. Bland annat en podcast som jag tog ned ifrån itunes som ska vara i DD5.1. Hade tidigare DVD inkopplat via optisk och då funkade DTS och DD i 5.1.

Har provat att ändra ifrån DD auto till på och från auto till 16bit i menyerna i Apple Tv. Funkar ändå inte. Jag har en Marantz 4600 reciver. HDMI kopplad direkt till teven.

Vad är det som blir fel?
Tacksam för hjälp!

Mvh
Magnus

Postad 10 January 2012 - 17:16

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

XOT - Playkanaler

Jag har letat efter IceFilms, men har inte hittat den. Går du in i "Tillägg" under "Videos" och hämtar den där?

Postad 10 January 2012 - 20:30

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Idag så la jag till en ny DNS i min huvudrouter och nu har jag Netflix på alla TV'n samtidigt som jag har korrekt ISP anslutning. Dessutom kommer jag åt min NAS från båda min Apple TV'n! Det är kärlek i hemmet just nu!

Postad 10 January 2012 - 23:48

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Hej, kopplade in en Apple tv 2 igår och allt fungerar kanon förutom ljudet som endast kommer i PCM trots olika försök med olika filmer. Bland annat en podcast som jag tog ned ifrån itunes som ska vara i DD5.1. Hade tidigare DVD inkopplat via optisk och då funkade DTS och DD i 5.1.

Har provat att ändra ifrån DD auto till på och från auto till 16bit i menyerna i Apple Tv. Funkar ändå inte. Jag har en Marantz 4600 reciver. HDMI kopplad direkt till teven.

Vad är det som blir fel?
Tacksam för hjälp!

Mvh
Magnus

Tjena Magnus!

Jag har likadan receiver som dig. Har kopplat ATV:n (jailbreakad + ATV Flash + XBMC) med HDMI och Optisk kabel.

När jag tittar på mindre viktiga program som tex play kanaler så har jag inte på receivern. Då går ljudet alltså direkt till TV:n
via HDMI. Streamar jag 5.1 ljud av olika containers och kvalisorter går ljudet via Optisk, inga störningar någonstans för mig...
Kvittar vad jag spelar upp med för program i ATV:n, XBMC och Mediaspelaren som kommer med ATV Flash, har inte så bra
koll på den vad det är för spelare men den funkar väldigt bra iaf...

I ljud och bild inställningsmenyn så har jag Dolby Digital på Auto, Ljud ut på Auto. Mjukvaruversion på AVT:n är 4.3 (2557)

Tror inte jag hjälper dig något men så funkar min iaf...

// Anders

Postad 11 January 2012 - 10:30

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Jag har letat efter IceFilms, men har inte hittat den. Går du in i "Tillägg" under "Videos" och hämtar den där?

Finns inte där, du får googla och ladda ner zip filen som du sedan ftp:ar över till ATV'n. Sen får du i XBMX välja att installera från ZIP filen. (finns detaljerade guider hur du gör när du söker efter tillägget)

Postad 11 January 2012 - 10:35

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Skumt problem, är det din receiver som är dålig där eller Atvn?
Kanske läge att reklamera Apple tvn?

Denon förstärkaren tror jag inte det är något fel på, mer att det är ATV'n då... skall prova när jag hyr en film (itunes) och se om ljudet då också blir knas. Men samtidigt det fungerar ju kanon så som jag kopplat så kanske får det vara så. :)

Postad 11 January 2012 - 13:21

manke80
  • manke80
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Tjena Magnus!

Jag har likadan receiver som dig. Har kopplat ATV:n (jailbreakad + ATV Flash + XBMC) med HDMI och Optisk kabel.

När jag tittar på mindre viktiga program som tex play kanaler så har jag inte på receivern. Då går ljudet alltså direkt till TV:n
via HDMI. Streamar jag 5.1 ljud av olika containers och kvalisorter går ljudet via Optisk, inga störningar någonstans för mig...
Kvittar vad jag spelar upp med för program i ATV:n, XBMC och Mediaspelaren som kommer med ATV Flash, har inte så bra
koll på den vad det är för spelare men den funkar väldigt bra iaf...

I ljud och bild inställningsmenyn så har jag Dolby Digital på Auto, Ljud ut på Auto. Mjukvaruversion på AVT:n är 4.3 (2557)

Tror inte jag hjälper dig något men så funkar min iaf...

// Anders

Tack Anders. Då vet jag att Marantz 4600 inte är flaskhalsen.
Har jag missat att det finns inställning på ATV för optisk av och på eller? Idag har jag ljud ut både på teven och optisk samtidigt. Styr det genom att stänga ned ljudet på teven och sätta på förstärkaren och jag vill ha ut ljudet där men lik förbaskat så blir det bara stereo. Jag har version 4.4.4 utan jailbreak.

Mvh
Magnus

Postad 11 January 2012 - 13:25

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Finns inte där, du får googla och ladda ner zip filen som du sedan ftp:ar över till ATV'n. Sen får du i XBMX välja att installera från ZIP filen. (finns detaljerade guider hur du gör när du söker efter tillägget)

Suveränt! Tack för det!

Postad 11 January 2012 - 15:50

Unregistered1918
  • Unregistered1918
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Yes, det funkar för mig!
Dock bara på min ATV2, inte på min PC

gjorde du någonting mer än att installera plug in från plex online? inga play kanaler fungerar för mig vilket är märkligt. det jag funderar på är för att PMS snurrar på en windows 2008 r2

Postad 12 January 2012 - 00:18

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Tack Anders. Då vet jag att Marantz 4600 inte är flaskhalsen.
Har jag missat att det finns inställning på ATV för optisk av och på eller? Idag har jag ljud ut både på teven och optisk samtidigt. Styr det genom att stänga ned ljudet på teven och sätta på förstärkaren och jag vill ha ut ljudet där men lik förbaskat så blir det bara stereo. Jag har version 4.4.4 utan jailbreak.

Mvh
Magnus

Jag gör samma sak som dig ang TV ljudet. Sänker bara till noll på TV:n när jag sätter på receivern och låter den sköta det hela.

Mig veterligen så finns det inte något menyval ang. om optiska utgången ska vara aktiv eller ej.

Har du inte jailbreakat den och lagt in en massa jobb med att ställa in saker och installera program så skulle jag
nog tycka att du borde på att återställa den i datorn för att börja från noll med sopren installation igen och hoppas
på att det bara är nåt som buggat till sig litegranna, finns ju ett val att få tillbaks fabriksinställningar direkt i ATV:n
också visserligen. Kanske ska prova det först innan du bemödar dig att koppla den till datorn?

Lycka till! :)

// Anders

Postad 12 January 2012 - 07:40

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Ramlade på detta, vet inte om det kan hjälpa er med ljudproblem?

Jag får inte ATV att skicka DD5.1 eller DTS till min receiver. Varför går det inte?
Plex har inte fått den funktionen än. På XBMC går det däremot genom att göra följande:

1. Ladda hem Cyberduck eller någon annan filklient som kan ansluta med SSH

2. Anslut med klienten till din ATV

3. Ladda ner följande fil till din dator:
var/mobile/Library/Preferences/XBMC/userdata/guisettings.xml

4. Öppna filen med textedit. Leta upp:
"<ac3passthrough>false</ac3passthrough>
<dtspassthrough>false</dtspassthrough>"

Som ligger under stycket:"<audiooutput>"

5. Ändra "false" till "true"

6. Spara filen och ladda upp den, ersätt den fil som ligger på ATV

7. Starta om XBMC om du skulle haft igång det

8. Klart!

Postad 12 January 2012 - 08:58

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
En annan fråga om XBMC, har en massa TV-serier som utan problem hittas av The TVDB, men har 3 serier som inte hittas och 2 av dem är min dotters serier, "Vi På Saltkråkan" och "Dr Snuggles" samt "Den Som Dräper". Hur gör jag får att XBMC ska hitta dem?

Postad 12 January 2012 - 08:59

johannes.w
  • johannes.w
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Ramlade på detta, vet inte om det kan hjälpa er med ljudproblem?

Jag får inte ATV att skicka DD5.1 eller DTS till min receiver. Varför går det inte?
Plex har inte fått den funktionen än. På XBMC går det däremot genom att göra följande:

1. Ladda hem Cyberduck eller någon annan filklient som kan ansluta med SSH

2. Anslut med klienten till din ATV

3. Ladda ner följande fil till din dator:
var/mobile/Library/Preferences/XBMC/userdata/guisettings.xml

4. Öppna filen med textedit. Leta upp:
"<ac3passthrough>false</ac3passthrough>
<dtspassthrough>false</dtspassthrough>"

Som ligger under stycket:"<audiooutput>"

5. Ändra "false" till "true"

6. Spara filen och ladda upp den, ersätt den fil som ligger på ATV

7. Starta om XBMC om du skulle haft igång det

8. Klart!

Tyckte det gick oväntat lätt att bara ställa in i xbmc att man har en stärkare som klarar DTS/DD och vad det fanns för options, tryckte i allt. Sen lirade det ju hur bra som helst och förstärkaren får rätt ljud hela tiden.

Kör dock allt ljud via hdmi, men det funkar ju perfekt så... (en Onkyo 609 i mitt fall)

Tycker xbmc på atv2'an e klockrent, inget att klaga på, plågar man den med airplay samtidigt som man kör xbmc och lite sådär har det crashat någon gång men absolut inget problem. Är ju aldrig strul under playback vilket är viktigast.

Postad 12 January 2012 - 09:33

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

gjorde du någonting mer än att installera plug in från plex online? inga play kanaler fungerar för mig vilket är märkligt. det jag funderar på är för att PMS snurrar på en windows 2008 r2

Nej, aktiverade den via min iPad och sedan såg jag den i ATV:n.
Min PMS är en Vista PC och där har jag även en klient, men där funkar inga playkanaler

Skulle även vilja ha Spotify i Plex, men det kommer väl, funkar bara med PMS på Mac idag

rollo

Postad 12 January 2012 - 11:03

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Tyckte det gick oväntat lätt att bara ställa in i xbmc att man har en stärkare som klarar DTS/DD och vad det fanns för options, tryckte i allt. Sen lirade det ju hur bra som helst och förstärkaren får rätt ljud hela tiden.

Kör dock allt ljud via hdmi, men det funkar ju perfekt så... (en Onkyo 609 i mitt fall)

Tycker xbmc på atv2'an e klockrent, inget att klaga på, plågar man den med airplay samtidigt som man kör xbmc och lite sådär har det crashat någon gång men absolut inget problem. Är ju aldrig strul under playback vilket är viktigast.

Nämen, jag sitter oxå på en Onkyo 609, och när jag kryssade i "DTS compatible" eller liknande så fick jag ett fruktansvärt oljud i högtalarna när jag spelade filmer...
Jag kör oxå allt ljud via HDMI!

Redigerat av henke19822, 12 January 2012 - 11:08.

Postad 13 January 2012 - 09:01

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Om man inaktiverar airplay i ATV:ns egen meny så krashar inte XBMC längre. Har för mig att XBMC har airplay integrerat någonstans. Har det inte aktiverat själv så...

Postad 13 January 2012 - 09:58

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0
Tja!
Går å funderar på en ATV! Det jag vill kunna är spela musik(spotify),lite film,serier,strema! Är ATV då rätt för mig? Har idag Iphone4, en macbook pro!
Dock har tjejen inte någon Apple produkt, kan hon koppla upp sig mot ATV trådlöst?

Måste jag jailbreaka ATV´n för att "allt" ska fungera?

Tacksam för svar!

Postad 13 January 2012 - 12:46

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Tja!
Går å funderar på en ATV! Det jag vill kunna är spela musik(spotify),lite film,serier,strema! Är ATV då rätt för mig? Har idag Iphone4, en macbook pro!
Dock har tjejen inte någon Apple produkt, kan hon koppla upp sig mot ATV trådlöst?

Tacksam för svar!

Spotify måste du köra via Airplay från din iPhone eller macbook pro. Film går att hyra på ATV2, TV-serier går inte, Streama går via din macbook pro (Hemmadelning i itunes). Tjejen kan nog inte koppla upp sig mot ATV2, måste ha något som stöder Airplay.

Pratar vi Jailbreak så har du ex. XBMC och där kan du streama vad du vill "nästan" :) och allt ovan fungerar fortfarande.

Postad 13 January 2012 - 13:20

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Tja!

Tacksam för svar!

Om hon har en Android så finns det en app som gör att du kan streama till atv'n, doubleTwist, har iPhone själv så jag vet inte hur det fungerar.

https://market.andro...2lkUGxheWVyIl0.

Redigerat av TheGun, 13 January 2012 - 13:24.

Postad 14 January 2012 - 15:49

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

• 586 inlägg
  • 0
Blev en ATV för mig! Funkar fint med ljudet och får försöka jailbreaka den när jag har lite tid och hjälp av er :)

Dock en liten fråga! Tv är svart men ljudet fungerar! Hur kommer det sig?

Tack på förhand!

Postad 14 January 2012 - 20:49

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli irriterad!

Jag får verkligen inte XBMC att hämta omslag, info och fanart...

Finns det någon guide nån kan skicka mig till om hur filnamn ska vara skriva, mappstruktur och inställningar?
Kör med Eden om det gör någon skillnad när ni försöker hjälpa mig.

"Media" som hängde med när jag la in ATV Flash (Black) funkar fin fint och hämtar allt jag eftersöker utan
att jag ens valt några inställningar för det. Har till och med olika mappstrukturer lite här och var på Time Capsulen
så egentligen kan jag väl göra valet att bara ha XBMC som Play plugin spelare men det känns inte rätt! :/

Tacksam för hjälp! :)

Postad 14 January 2012 - 21:58

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
Kolla i wikin på xbmc forumet, där står det

Postad 15 January 2012 - 00:41

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Kolla i wikin på xbmc forumet, där står det

will do... :)

Postad 15 January 2012 - 12:35

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
Är det någon som har upplevt att dvd-rippar laggar vid uppspelning i XBMC? Alltså enkla fimer om dryga 4 gig som hugger och hackar i uppspelningen?!

Redigerat av henke19822, 15 January 2012 - 12:35.

Postad 15 January 2012 - 17:08

Unregisteredbe903194
  • Unregisteredbe903194
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Är det någon som har upplevt att dvd-rippar laggar vid uppspelning i XBMC? Alltså enkla fimer om dryga 4 gig som hugger och hackar i uppspelningen?!

ISO och IMG uppspelning funkar inte alls bra för mig. Ljudet blir bara en massa gnisslande och bloppande :/ Bilden är seeeeeg som sirap...

Postad 15 January 2012 - 18:09

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Det funkar mindre bra. Har faktiskt börjar göra om allt till mkv.

Postad 16 January 2012 - 08:42

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Prova att ändra källa från vart du hämtar mediainfo. Jag har ändrat till IMDB.

Postad 16 January 2012 - 12:24

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Det funkar mindre bra. Har faktiskt börjar göra om allt till mkv.

Så pass till och med?! Det fungerar allt som oftast med DVD-rippar, men en del är som sagt riktigt sega, förstår mig inte riktigt på det.

ISO och IMG uppspelning funkar inte alls bra för mig. Ljudet blir bara en massa gnisslande och bloppande :/ Bilden är seeeeeg som sirap...

Det gnisslande ljudet får jag när jag kryssar i "DTS-kompatibel förstärkare" i inställningar, trots att jag har en sådan (Onkyo 609). Riktigt irriterande.
ATVn fungerar helt okej, men det finns enormt många störande detaljer som inte fungerar. Exempelvis det faktum att skiten startar om sig med jämna mellanrum, och då har jag verkligen försökt att få bort möjligheten för Apple att trycka ut uppdateringarna (t.ex. aktivera updatebegone, ändra IP-adresser i nån fil etc.), utan framgång.
Snart är nog min ATV till salu!

Postad 16 January 2012 - 12:41

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Jag skulle än en gång vilja påstå att ATV2 inte är lämplig för XBMC eller andra mediacenter program. Ja, du kan installera det på den men det är lite väl segt och inte riktigt smärtfritt. Min rekommendation är att köra ATV2 om du vill använda den som den är från början, anpassad till Apples ecosystem. Vill du ha xbmc skulle jag rekommendera en nettop som t ex Acer Revo eller någon Zotac låda.

Postad 16 January 2012 - 13:56

henke19822
  • henke19822
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

Jag skulle än en gång vilja påstå att ATV2 inte är lämplig för XBMC eller andra mediacenter program. Ja, du kan installera det på den men det är lite väl segt och inte riktigt smärtfritt. Min rekommendation är att köra ATV2 om du vill använda den som den är från början, anpassad till Apples ecosystem. Vill du ha xbmc skulle jag rekommendera en nettop som t ex Acer Revo eller någon Zotac låda.

Både ja och nej. Jag är övertygad om att man kan få till sin ATV så att den fungerar utmärkt med XBMC, för kraften finns. Sett till priset (800-900) så finns inget att jämföra med. Däremot så är jag inne på en HTPC istället, för att få ut mer av XBMC...

Redigerat av henke19822, 16 January 2012 - 13:57.

Postad 16 January 2012 - 15:46

Unregistered47457d0f
  • Unregistered47457d0f
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Är väl ett arbete under utveckling som jag tycker kommit långt ändå. Tycker img och iso är största problemet för mig men har som sagt börjat göra om allt till mkv med make mkv och handbrake finns ju ingen anledning till att ha img och iso längre(för mig i alla fall). Har atv2 i ett av barnens rum och sovrummet. Kommer givetvis att köpa andra varianter som stöder Xbmc när det kommer.

Postad 16 January 2012 - 21:18

novumus
  • novumus
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Håller inte alls med, har kört htpc och andra media streamer och ingen har fungerat smärtfritt. Finns alltid något att klaga på, något som inte fungerar! Har kört min atv2 nu i två månader och den fungerar inte heller smärtfritt men med tankte på pris och de tjänster som apple tillhandahåller ex. Airplay samt att xbmc fungerar åtminstonde för mig riktigt bra, dock med en och annan krash. Sen förstår jag inte att många tycker att xbmc är seg på atv2, upplever det inte alls så, visst den är snabbare på min pc men absolut inte seg på atv2! Jaja... Jag rekommenderar atv2 iallafall om man vill ha en bra media spelare! :)

Postad 16 January 2012 - 21:37

cnsmipe1
  • cnsmipe1
  • Lärjunge

• 436 inlägg
  • 0

Håller inte alls med, har kört htpc och andra media streamer och ingen har fungerat smärtfritt. Finns alltid något att klaga på, något som inte fungerar! Har kört min atv2 nu i två månader och den fungerar inte heller smärtfritt men med tankte på pris och de tjänster som apple tillhandahåller ex. Airplay samt att xbmc fungerar åtminstonde för mig riktigt bra, dock med en och annan krash. Sen förstår jag inte att många tycker att xbmc är seg på atv2, upplever det inte alls så, visst den är snabbare på min pc men absolut inte seg på atv2! Jaja... Jag rekommenderar atv2 iallafall om man vill ha en bra media spelare! :)

+1
Håller å hållet med, har kört ett antal olika lösningar för att streama media och ingen lösning har varit perfekt och inte ATV2 heller men pris/prestanda är den oslagbar.

Micke

Postad 18 January 2012 - 07:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Har precis köpt en synology 212 NAS och har tänkt köra den trådat till en ATV2 och styra det hela med en ipad. Har en Asus n56 router. Vad jag förstått rekommenderas en jailbreak för XBMC och programmet XBMC constellation till paddan för styrning.

1. Någon som kör en liknande setup och tycker det funkar bra?
2. Vilken jailbreak kör man till senaste firmwaren på ATV2? Länktips till bra guide mottages tacksamt.
3. Klarar den av 1080p med XBMC eller konverterar den det till 720p?
4. Rekommenderas/behövs ATV flashback och i så fall till vad?
5. Skulle man kunna kör plex med den här konfigurationen och vilket rekommenderas i så fall av det och XBMC?

Redigerat av greveriff, 18 January 2012 - 07:27.

Postad 18 January 2012 - 09:14

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
1. Någon som kör en liknande setup och tycker det funkar bra?
Kör med en Nas från Qnap trådad via en slö Telia-router till aTV2, fungerar helt OK.

2. Vilken jailbreak kör man till senaste firmwaren på ATV2? Länktips till bra guide mottages tacksamt.
FireCore SeasonPass, det är väldigt enkelt att JB'a, se bara till att du tryckt in micro-USB'n ordentligt på aTV2.
http://support.firec...-101-seas0npass

3. Klarar den av 1080p med XBMC eller konverterar den det till 720p?
720p, kör själv väldigt blandat, oftast SD då jag inte har så extremt stora krav på kvalitén då min Pioneer plasma gör underverk med det mesta :)

4. Rekommenderas/behövs ATV flashback och i så fall till vad?
Nope, du kan SSH'a in i den, finns guider på XBMC's hemsida, bara att köra Copy/Paste. Körde själv med aTV Flash för att göra det så enkelt som möjligt, senaste versionen finns på Pirate Bay.

5. Skulle man kunna kör plex med den här konfigurationen och vilket rekommenderas i så fall av det och XBMC?
Beror på om Plex Media Server finns på/till din Nas, Plex fungerar inte om du inte har Plex Media Server installerat på burken som förvarar dina filmer. Har lekt lite med Plex tidigare och hade föredragit det men tycker personligen att XBMC fungerar väldigt bra, enkelt att förstå bara man har lite tålamod.

Finns väldigt mycket guider och info på nätet, bara att googla.

Postad 18 January 2012 - 09:36

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Själv har jag nu använt AppleTV 2 i c:a 3 mån och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd. Jag använder den i originalutförande, alltså ingen jailbreak.

Hittade ett lite program som fungerar mycket bra för att konvertera mkv till mp4 som heter iVI. Med hjälp av detta lägger jag in alla serier samt filmer i iTunes. Fördelen med detta programmet är att det hämtar all metadata och även lägger till soft subtitles om man har dessa tillgängliga.

Kombinationen AppleTV 2 och iPhone är också enastående bra. Airplay från SVT Play samt TV4 Play fungerar väldigt bra.

Dock det viktigaste av allt!!! Min fru och mina barn 8 & 9 år gamla har inga som helst problem att hantera den!!!.

Jag är mycket nöjd :)

MVH Kribban

Postad 18 January 2012 - 09:53

johmei
  • johmei
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Jag har haft min Apple TV ett tag nu och måste säga att jag är mycket nöjd. Jag har jailbreakat den och kör nästan uteslutande XBMC.

Jag köpte den medveten om dess begränsningar (720p, halvslö och inlåsning) vilket gör mig mycket nöjd med tanke på priset och storleken. Jag använder min Apple TV i sovrummet (sitter bakom TVn på väggen) som förlängning av min HTPC med XBMC i vardagsrummet. Har man en centraliserad databas så har man tillgång till samma bibliotek i båda XBMC system och all information(inkl. omslag och fanart) kan sparas centralt. Man kan också stoppa filmen i vardagsrummet och fortsätta från samma plats i sovrummet vilket är gött ibland.

Jag tycker Apple TVn är klart imponerande och att den hanterar Airplay och iCloud bildström är inget negativt då ett antal iDevices finns i vår ägo.

Men ta till er av kritiken som framgår i tråden innan köp så ni gör medvetet köp (som vanligt).

//Johan

Postad 20 January 2012 - 19:23

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0
Har fått problem med XBMC, det krashar hela tiden när jag sätter på en film, efter ca 30 sekunder så kraschar det. Det enda jag gjort är att lägga till en "advancesettings.xml" under userdata, den rensar biblioteket från borttagna filer vid uppstart, men det var ett tag sedan jag la dit den.

Update Be Gone är installerat via NitoTV.

Någon som vet vad som kan ha hänt?

Postad 20 January 2012 - 21:34

Unregisteredc17e09d1
  • Unregisteredc17e09d1
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Finns det någon guide nån kan skicka mig till om hur filnamn ska vara skriva, mappstruktur och inställningar?
Kör med Eden om det gör någon skillnad när ni försöker hjälpa mig.

"Media" som hängde med när jag la in ATV Flash (Black) funkar fin fint och hämtar allt jag eftersöker utan
att jag ens valt några inställningar för det. Har till och med olika mappstrukturer lite här och var på Time Capsulen
så egentligen kan jag väl göra valet att bara ha XBMC som Play plugin spelare men det känns inte rätt! :/

Det går inte via protokollet UPnp, måste köra SMB (samba).
Om du försöker med samba så måste du skriva in sökvägarna dit filerna ligger. Den hittar inget om du bara bläddrar.

Postad 21 January 2012 - 00:29

nautiqu3
  • nautiqu3
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Jag har haft min Apple TV ett tag nu och måste säga att jag är mycket nöjd. Jag har jailbreakat den och kör nästan uteslutande XBMC.

Jag köpte den medveten om dess begränsningar (720p, halvslö och inlåsning) vilket gör mig mycket nöjd med tanke på priset och storleken. Jag använder min Apple TV i sovrummet (sitter bakom TVn på väggen) som förlängning av min HTPC med XBMC i vardagsrummet. Har man en centraliserad databas så har man tillgång till samma bibliotek i båda XBMC system och all information(inkl. omslag och fanart) kan sparas centralt. Man kan också stoppa filmen i vardagsrummet och fortsätta från samma plats i sovrummet vilket är gött ibland.

Jag tycker Apple TVn är klart imponerande och att den hanterar Airplay och iCloud bildström är inget negativt då ett antal iDevices finns i vår ägo.

Men ta till er av kritiken som framgår i tråden innan köp så ni gör medvetet köp (som vanligt).

//Johan

Hur gör man en centraliserad databas?! Jag har 2 appletvn och båda kör XBMC. Vore GULD värt för mig att köra med centraliserad databas då!

Postad 22 January 2012 - 00:16

KingNothing
  • KingNothing
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Sitter i valet och kvalet att skaffa mig en ATV, men frågan är om den är något för mig. Jag behöver en HTPC för hembion och då är det jailbreaka som gäller gissar jag? Hur svårt är det egentligen?

En bekant nämnde att man kan med en breakad version få tillgång till praktiskt taget vilken TVkanal som helst över nätet. Stämmer det?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.