Thomas
Postad 04 februari 2014 - 21:09
Thomas
Postad 04 februari 2014 - 23:15
Postad 05 februari 2014 - 09:19
Kanal 5 och TV3 har ju HD i loggan, brukar inte SVT ha det? Har precis börjat kolla på HD-kanalerna...
/S
Postad 05 februari 2014 - 10:14
Nej, det är ju numera samma utsändning som SVT1 så loggan på HD-kanalerna är därför samma, dvs SVT1 resp SVT2. För att se om programmet sänds i HD får du klicka Info på din TV. Då brukar det stå om det är 720p. Fast detta kan vara förvirrande eftersom allt i princip är 720p. TVn kan ju inte veta om det är uppskalat...Reagerade själv på detta. Mest för att det inte stod HD i kanalloggan, eller brukar det inte göra det vid "äkta" HD-utsändningar? Sen såg bilden mest ut som uppskalad DVD.
Kanal 5 och TV3 har ju HD i loggan, brukar inte SVT ha det? Har precis börjat kolla på HD-kanalerna...
/S
Postad 05 februari 2014 - 10:52
Lite diskret.
Postad 05 februari 2014 - 10:54
När produktionen någon gång verkligen är i "native HD" framgår det av SVT-tablån på svt.se.Nej, det är ju numera samma utsändning som SVT1 så loggan på HD-kanalerna är därför samma, dvs SVT1 resp SVT2. För att se om programmet sänds i HD får du klicka Info på din TV. Då brukar det stå om det är 720p. Fast detta kan vara förvirrande eftersom allt i princip är 720p. TVn kan ju inte veta om det är uppskalat...
För sändningen i lördags står det:
http://www.svt.se/tv...la//2014-02-01/
"Sänds i HD, 5.1-ljud".
Men det gäller självklart bara beroende på hur och med vilken utrustning man tar emot ljud och bild.
Förmodar att SVT menar att om man tar emot SVT1 HD via digitala marknätet (där den ju är en fri kanal och sänds okodad) och utan egen ljudanläggning, receiver osv så har man chans att uppleva både ljud och bild som det är avsett.
Postad 05 februari 2014 - 11:19
? Vad man har för utrustning påverkar knappast vad SVT sänder ut..."Sänds i HD, 5.1-ljud".
Men det gäller självklart bara beroende på hur och med vilken utrustning man tar emot ljud och bild.
Postad 05 februari 2014 - 11:30
Självklart inte men ibland brister uppenbarligen kedjan när tittarna ska återge vad SVT sänder ut. Skulle alla utan problem oberoende av operatör, utrustning osv alltid få HD-bild och 5.1 ljud när SVT sänder ut program på detta vis vore allt frid och fröjd.? Vad man har för utrustning påverkar knappast vad SVT sänder ut...
Postad 05 februari 2014 - 11:36
Ja, originalmaterial i HD får en logga under några sekunder i början på utsändningen. Om det inte dyker upp någon logga i början och man tittar på SVT1 HD eller SVT2 HD är det uppskalad SD.SVT brukar i början av program annonsera i övre vänstern hörn om HD och 5.1 ljud vill jag minnas...
Lite diskret.
Postad 05 februari 2014 - 11:43
Postad 05 februari 2014 - 13:47
Ett problem är att SVT sänder HD-kanalerna med 2 ljudspår. Detta medför problem hos tex min Samsung-mottagare, som per default alltid väljer stereo-spåret och jag måste manuellt byta till AC-3. Vore bättre om SVT endast sände AC-3 på HD-kanalerna. Det borde inte vara något problem med de mottagare som kan ta emot och visa HD-bilden att även konvertera ljudet till stereo.Självklart inte men ibland brister uppenbarligen kedjan när tittarna ska återge vad SVT sänder ut. Skulle alla utan problem oberoende av operatör, utrustning osv alltid få HD-bild och 5.1 ljud när SVT sänder ut program på detta vis vore allt frid och fröjd.
Postad 05 februari 2014 - 13:54
Borde inte men det finns säkerligen de som har problem med det precis som att din mottagare har problem att välja AC3.Ett problem är att SVT sänder HD-kanalerna med 2 ljudspår. Detta medför problem hos tex min Samsung-mottagare, som per default alltid väljer stereo-spåret och jag måste manuellt byta till AC-3. Vore bättre om SVT endast sände AC-3 på HD-kanalerna. Det borde inte vara något problem med de mottagare som kan ta emot och visa HD-bilden att även konvertera ljudet till stereo.
SVT slutade ju även sända AC3 i SD-kanalerna just pga problem med mottagningen av detta i många mottagare.
Postad 05 februari 2014 - 14:46
http://www.svt.se/om...m-sandningarna/
Framför allt det som handlar om Ljud och HDTV:
http://www.svt.se/om...dningarna/ljud/
http://www.svt.se/om...dningarna/hdtv/
Postad 16 februari 2014 - 14:33
Det kan enkelt verifieras genom att spara ner dataströmmen med t ex ett DVB-T2 kort i datorn. Bilden rullar på i 50 fps, för att sen hacka ner i 25 fps i ett par sekunder. Den mottagna signalen är fortfarande 50 fps, fast med två "stillastående" bildrutor efter varandra.
Det händer ibland även på de andra HD-kanalerna, men inte alls så ofta som på SVTs kanaler. Det verkar dessutom bli värre och värre.
Nu räcker det att bilden är stilla i ett par sekunder, så växlas det över till 25 fps. När det sedan är tillräckligt mycket rörelse i bilden så "vaknar" den till igen och växlar till 50 fps. Felet påminner om en dålig deinterlacer, men eftersom felet inte finns i SD-kanalerna (som väl har sitt ursprung i 720p50-bilden från HD-kanalerna), så är det något annat som orsakar det.
Felet dök upp efter att SVT HD 1 och 2 pressades in i samma MUX, och har sedan blivit värre och värre. Är det encodern som helt enkelt kastar bort bildrutor för att spara bandbredd? Hursomhelst är det inte acceptabelt.
Det gäller som sagt marknätet, och Hörbysändaren. Vet inte hur det är från övriga sändare. Jag har testat med ca 10 olika TV-apparater/boxar på flera olika platser, så det är inget mottagningsfel...
edit: Har inte sett liknande fel en enda gång på OS-sändningarna på TV3 HD. Där flyter det på fint i 50 fps, och det är väl samma encoder som används till alla HD-kanaler i en MUX, vid utsändningen i marknätet?
Redigerat av Ageve, 16 februari 2014 - 16:09.
Postad 17 februari 2014 - 09:18
Kodningen görs väl av Teracom redan i Kaknästornet och inte ute vid respektive Mux? Har letat på Teracoms sidor men inte hittat något annat än kanallistor och frekvenslistor.Problemet med tillfällig halvering av bildfrekvensen har nu funnits på SVTs HD-kanaler i snart ett år.
Det kan enkelt verifieras genom att spara ner dataströmmen med t ex ett DVB-T2 kort i datorn. Bilden rullar på i 50 fps, för att sen hacka ner i 25 fps i ett par sekunder. Den mottagna signalen är fortfarande 50 fps, fast med två "stillastående" bildrutor efter varandra.
Det händer ibland även på de andra HD-kanalerna, men inte alls så ofta som på SVTs kanaler. Det verkar dessutom bli värre och värre.
Nu räcker det att bilden är stilla i ett par sekunder, så växlas det över till 25 fps. När det sedan är tillräckligt mycket rörelse i bilden så "vaknar" den till igen och växlar till 50 fps. Felet påminner om en dålig deinterlacer, men eftersom felet inte finns i SD-kanalerna (som väl har sitt ursprung i 720p50-bilden från HD-kanalerna), så är det något annat som orsakar det.
Felet dök upp efter att SVT HD 1 och 2 pressades in i samma MUX, och har sedan blivit värre och värre. Är det encodern som helt enkelt kastar bort bildrutor för att spara bandbredd? Hursomhelst är det inte acceptabelt.
Det gäller som sagt marknätet, och Hörbysändaren. Vet inte hur det är från övriga sändare. Jag har testat med ca 10 olika TV-apparater/boxar på flera olika platser, så det är inget mottagningsfel...
edit: Har inte sett liknande fel en enda gång på OS-sändningarna på TV3 HD. Där flyter det på fint i 50 fps, och det är väl samma encoder som används till alla HD-kanaler i en MUX, vid utsändningen i marknätet?
Postad 18 februari 2014 - 19:38
Kodningen görs väl av Teracom redan i Kaknästornet och inte ute vid respektive Mux? Har letat på Teracoms sidor men inte hittat något annat än kanallistor och frekvenslistor.
Ja, det borde vara samma, men jag har som sagt bara testat via Hörbysändaren. Någon annan som har sett samma fenomen får gärna skriva det i tråden. Det är inte direkt svårt att upptäcka, snarare väldigt irriterande (det syns bara på 50Hz material).
Problemet finns just nu bara på SVTs HD-kanaler. OS-sändningarna på TV3 HD flyter på utan problem.
Redigerat av Ageve, 18 februari 2014 - 19:44.
Postad 18 februari 2014 - 19:44
Problemet finns just nu bara på SVTs HD-kanaler. OS-sändningarna på TV3 HD flyter på utan problem.
Och så klagar "alla" på att Viasat sänder OS istället för SVT

Postad 18 februari 2014 - 22:14
Jag klagar då inte. TV3 HD är helt ok för mig. Har Com hem så jag är van vid att det kostar.Och så klagar "alla" på att Viasat sänder OS istället för SVT
Folk ute i gårdarna får slanta upp lite fört att skaffa sig ett Boxerabonnemang.
Har man inte lust att spendera ens 129 kr/mån för att se OS så får man faktiskt skylla
sig själv.
Postad 20 mars 2014 - 12:44
Postad 21 mars 2014 - 15:40
Ja, SVT, TV4 och Kanal 5 gör idag gemensamm sak och går till hårt angrepp mot regeringes beslut att upplåta 700-bandet till mobilt bredband:http://www.svt.se/om... 700-bandet.pdfPer, har SVT fått nån mer info vad gäller konsekvenserna för er och oss med mottagare av marksänd tv pg. av regeringens beslut 27 februari att ge 700 bandet till mobilt bredband,
Postad 21 mars 2014 - 17:13
Postad 22 mars 2014 - 00:15
Postad 23 mars 2014 - 21:02
Smurf på er!
Postad 23 mars 2014 - 22:47
Ha, sportspegeln idag, första minuterna. Nog många som skruvade på TVns inställningar.
Smurf på er!
Vad kan det ha varit för något fel som växlar om rött och blått?

Postad 23 mars 2014 - 23:00

Postad 23 mars 2014 - 23:19
Seriöst. Hur svårt kan det vara? 200 andra länder i TV-världen verkar klara det.
PS. Frågan om när programledarna ska lära sig att läsa innantill från sitt manus tar vi nästa gång.
Postad 16 april 2014 - 20:01
http://www.regeringe.../18232/a/238809
http://vipatv.svt.se...tv-kanaler.html
Per Björkman
Distributionschef SVT
Postad 16 april 2014 - 20:47
Trevliga nyheter måste man säga.Idag den 16 april gav regeringen SVT 4st sändningstillstånd för HD-kanaler. Det innebär att förutom SVT1 HD och SVT2 HD som har sänts sedan november 2010, kommer nu även Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen att börja parallellsändas i HD-kvalité. Tillståndet gäller från början av 2015, när nästa mux har migrerats till DVB-T2.
Per Björkman
Distributionschef SVT

Postad 16 april 2014 - 21:33
Idag den 16 april gav regeringen SVT 4st sändningstillstånd för HD-kanaler. Det innebär att förutom SVT1 HD och SVT2 HD som har sänts sedan november 2010, kommer nu även Barnkanalen/SVT24 och Kunskapskanalen att börja parallellsändas i HD-kvalité. Tillståndet gäller från början av 2015, när nästa mux har migrerats till DVB-T2.
Per Björkman
Distributionschef SVT
Underbart!

Glada nyheter i kontrast till debaklet kring 700 MHz-bandet.
Från en sak till en annan, nu när kanalerna har varsin TTX-ström, borde det underlätta för operatörerna att kunna lösa problemen med textsynk?
Postad 17 april 2014 - 11:45
Postad 21 maj 2014 - 19:16
Just nu finns bara HE-AAC stereo i marknätet. (Teracom)
Postad 13 juni 2014 - 17:21
Postad 13 juni 2014 - 20:03
Postad 13 juni 2014 - 20:33
Postad 13 juni 2014 - 20:36
Postad 13 juni 2014 - 20:38
Ser ut som bra lågupplöst, tycker jag (åtminstone via Comhem). HD? Njaeee.
Detta. Via Canal Digital och Satellit.
Postad 13 juni 2014 - 20:41
Jag har comhem och nog är det hd allt för mig..
Postad 13 juni 2014 - 20:48
Postad 13 juni 2014 - 20:56
Inte ens en Alchemist Ph.C HD för dryga miljonen gör ett perfekt jobb.
Postad 13 juni 2014 - 21:42
Postad 13 juni 2014 - 21:48
Postad 13 juni 2014 - 21:58
Postad 14 juni 2014 - 14:41
Matchklockan ser ju faktiskt suddig ut.
Hur stora bildvisare har ni egentligen?

Redigerat av mcmike, 14 juni 2014 - 14:41.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar