Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 oktober 2011 - 23:51

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Mitt bidrag går i samma banor som Zartok
Bra med effekt och låg dist även vid högt effekt uttag.

Postad 11 oktober 2011 - 23:52

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1 200 inlägg
  • 0
Att somliga bara ooorkar. Zzzzzzzz

Postad 11 oktober 2011 - 23:52

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Men nånting naim verkar göra är ju att "färga till" extra dynamik, det måste ju vara en jävligt bra egenskap.

Kan du utveckla det där lite? :)

Postad 12 oktober 2011 - 00:01

Binarylife
  • Binarylife
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

I min 2-kanals setup kör jag förstärkeri för 35000kr, dvs klart dyrare än de Naim-förstärkare som diskuteras i tråden.

Och det retar dig uppenbarligen så att lilla 5i presterar bättre och kostar 25.000 kr mindre.

Ja, 50 watt är extremt lite om man ska återge dynamisk musik. :)

Nejdu, 10-20 W är vad man nyttjar vid normal musiklyssning så 5i som levererar 50 W kontinuerligt räcker till gott och väl. Sedan har vi det som kallas dynamiskt headroom. Om en förstärkare klarar att dubbla uteffekten, om än för en kort stund, så ökas det dynamiska headroomet med 3 dB, alltså att ljudstyrkan fördubblas. Bara att räkna ihop det dynamiska headroom som lilla 5i klarar av att lämna då den klarar 500 W dynamiskt. Finns dynamik så det räcker.

Redigerat av Binarylife, 12 oktober 2011 - 00:28.

Postad 12 oktober 2011 - 00:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
hmmm inga snälla ord om audiovector läser jag :angry: .... jag personligen som ett exempel...som antagligen kommer att reta gallfeber på herr karlsson ^_^ ..... håller avantgarde/arrete högre än ino audio pi60s helt klart efter det jag hört ifrån de båda.
så olika krav finns ju....sen att avantgarde/arrete saknar lite djupbas men det gör ju även pi60s och även de allra flesta golvare av normal storlek.

om man tycker av låter apa som har man helt klart fått höra dessa i urusel akustik.

Redigerat av robert293, 12 oktober 2011 - 00:45.

Postad 12 oktober 2011 - 01:03

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
ingen som ens funderar på hur mkt högtalarnas impedans/db tal har att göra med hur mkt effekt som behövs för att återge dynamik och höga ljudtryck innan man ropar krell?

man väljer ju stärkare efter lasten högtalarna har.....dvs har man ett par kappa 8:or så köper man ju knappast en nait.

50w kan räcka långt ifall man kör lättdrivet.... det har jag fått erfara av både musical fidelity electra samt sharp sm-sx1..... den senare är även klassad högre än krell-mark levinson-plinius mfl om man skall tro de stora amerikanska tidningarna trots sina mediokra 50w oavsett impedans.

Postad 12 oktober 2011 - 06:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

Och det retar dig uppenbarligen så att lilla 5i presterar bättre och kostar 25.000 kr mindre.

Bättre? :rolleyes:

Jag har postat mätresultat som tydligt visar den lilla Naimens begränsningar effektmässigt. Sen vet jag inte hur många gånger jag ska behöva säga att jag har testat den.

Nejdu, 10-20 W är vad man nyttjar vid normal musiklyssning så 5i som levererar 50 W kontinuerligt räcker till gott och väl. Sedan har vi det som kallas dynamiskt headroom. Om en förstärkare klarar att dubbla uteffekten, om än för en kort stund, så ökas det dynamiska headroomet med 3 dB, alltså att ljudstyrkan fördubblas. Bara att räkna ihop det dynamiska headroom som lilla 5i klarar av att lämna då den klarar 500 W dynamiskt. Finns dynamik så det räcker.

Återigen fel.

10-20W räcker kanske om man spelar komprimerade inspelningar på låg volym. Har man högre krav handlar det om helt andra siffror.

500W? :unsure: Nej, den dynamiska effekten är runt 70W i 8 ohm. Läs gärna hela tråden.

8 ohm:
77.3W @ 1% THD

4 ohm:
130.3W @ 1.2%

2 ohm:
201.6W @ 1.4%

1 ohm:
120W (förstärkaren slog ifrån)

Redigerat av Ageve, 12 oktober 2011 - 06:59.

Postad 12 oktober 2011 - 10:17

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag skiter fullständigt i era mätningar. Jag lyssnar på musik och bedömer upplevelsen där ifrån.
Naim 5i klara sig utmärkt i ett normalstort vardagsrum på 25 -30 kvm vill man ha lite mer så kör man en
Nait XS osv osv, mer pengar mer ljud och det slår det mesta som har nämts här.

Mät på ni men tråden handla om 5i och om dess innehåll verkligen kunde prestera något och svaret blev JA.
Så för ca 9900:- plus Cdp och ett par lämpliga högtalare som får man en riktigt grym combo som räcker även
för lite fredagsdisco.

Postad 12 oktober 2011 - 10:25

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
En sak till ...när man spelar på en låg eller lagom volym så leverera Naim ändå ett tryck och dynamisk kraftfullt ljud.
Man behöver inte dra på för att det ska skjuta på ordentligt det var en av dom riktigt stora skillnaderna mot andra men
det måste upplevas. Det går inta att sitta på muggen och runka till mätkuber man måste uppleva med närvaro och fokus.

Redigerat av Droppy, 12 oktober 2011 - 10:27.

Postad 12 oktober 2011 - 10:40

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Stora ord... :rolleyes:

Postad 12 oktober 2011 - 10:45

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Kan du utveckla det där lite? :)

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, jag har aldrig ens hört naim, men är däremot väldigt sugen på att göra detta. Men vad jag läst är trots allt att naim spelar väldigt rappt och dynamiskt, detta trots lågt specad effekt och allt vad som nu finns på papper. Men ändå så ska Naim tydligen spela med en väldig pondus och vad allt och alla än vill säga så är det ju lyssningen som är viktigast och det finns väl en anledning till att dom beskrivs på detta sätt. Dvs rappt, dynamiskt och med pondus. Så nånting gör ju Naim för att få till detta trots låg effekt.

Redigerat av Lovsta, 12 oktober 2011 - 10:48.

Postad 12 oktober 2011 - 10:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
ett instick säger också att man behöver mer ström än typ 20w under lyssning, såvida man inte har väldigt lättdrivna högtalare. jag menar, ett 5.1-system har klockats i faktiska 981w när dessa körts i en tung sekvens av en avr 8500. delar man upp detta så blir det nästan 200w per högtalare, och troligtvis så har frontarna dragit mest kraft. det snittas alltså typ 200w per högtalare minus energispill hos förstärkaren, så jag tror inte att det räcker med några 40-50 watt. inte ens nad-watt räcker om man har ett par tyngre frontar.

Postad 12 oktober 2011 - 10:57

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

ett instick säger också att man behöver mer ström än typ 20w under lyssning, såvida man inte har väldigt lättdrivna högtalare. jag menar, ett 5.1-system har klockats i faktiska 981w när dessa körts i en tung sekvens av en avr 8500. delar man upp detta så blir det nästan 200w per högtalare, och troligtvis så har frontarna dragit mest kraft. det snittas alltså typ 200w per högtalare minus energispill hos förstärkaren, så jag tror inte att det räcker med några 40-50 watt. inte ens nad-watt räcker om man har ett par tyngre frontar.

Vadå Nad-watt?

Postad 12 oktober 2011 - 11:02

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Vadå Nad-watt?

Vadå 5.1 ?
har haft en AVR 8500 den var bra på 2.0 också men Naim spelar skiten ur den alla dagar i veckan.

Redigerat av Droppy, 12 oktober 2011 - 11:02.

Postad 12 oktober 2011 - 11:46

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, jag har aldrig ens hört naim, men är däremot väldigt sugen på att göra detta. Men vad jag läst är trots allt att naim spelar väldigt rappt och dynamiskt, detta trots lågt specad effekt och allt vad som nu finns på papper. Men ändå så ska Naim tydligen spela med en väldig pondus och vad allt och alla än vill säga så är det ju lyssningen som är viktigast och det finns väl en anledning till att dom beskrivs på detta sätt. Dvs rappt, dynamiskt och med pondus. Så nånting gör ju Naim för att få till detta trots låg effekt.

Då sitter vi i samma båt, har inte heller hört men vill höra :)
Men problemet med musik utan någon större komprimering eller loudness kan ha en låg medelnivå, men ha riktigt stora toppar, (alltså skillnad mellan det högsta och det lägsta ljudet, grovt förenklat). Det finns dom som har använt 2kw slutsteg och lyckat klippa med högdynamisk musik, nu vet jag inte hur högt dom spelat i medel.

Vid musik med "normalt" komprimering så är det inga problem och man klarar sig med mindre...

Vadå Nad-watt?

Åsyftar nog på hur man mäter upp effekt, nad mäter från 20Hz till 20kHz de flästa andra gör inte det.

Postad 12 oktober 2011 - 11:53

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Vadå 5.1 ?
har haft en AVR 8500 den var bra på 2.0 också men Naim spelar skiten ur den alla dagar i veckan.

På vilket set spelade den "skiten" ur AVR8500? upplevde du mindre med klippningar, mindre dist?

Någon specifik låt/artist som användes för och avgöra skillnaden?

Redigerat av ljudfantasten, 12 oktober 2011 - 11:56.

Postad 12 oktober 2011 - 12:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0
som det står ovan så mäter nad sin effekt på ett annorlunda sätt, vilket har gett upphov till uttrycket nad-watt. nad mäter helt ärligt över hela skalan och inga peakar. står det 50w på en nad så levererar den 50w per kanal kontinueligt om du vill ha den till det. folk har mätt upp galna peakar på nad-produkter, men företaget i sig säger aldrig dessa peakar, dom pratar enbart om sin riktiga effekt.

jag vill också höra hur naimen spelar skiten ur avr 8500. jag har ett par högtalare som är rätt så tungdrivna (kör rotel 1092 på dom). ska hem och testa hur avr spelar dom idag faktiskt. jag skulle inte vara förvånad om den driver dom lika bra som mitt dedikerade slutsteg om jag ska vara ärlig. jag menar... avr 8500. jag tror inte att det än idag finns många hemmabioförstärkare som har så mycket kraft.

nu gör jag dock inte reklam för fanskapet, jag använder den bara som nödlösning under tiden min vanliga förstärkare är på rep =)

Postad 12 oktober 2011 - 12:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Har du lyssnat på Naim?

Jag

Detta är bullshit.

Nej, det är det inte. 50 watt med normalkänsliga högtalare ger ungefär en medelnivå på 70 dB med dynamisk musik. För dig så är det kanske tillräckligt, men det är rätt långt verklighetstrogen återgivning, och höjer man så klipper förstärkaren. Ren fysik, ingen magi.

Postad 12 oktober 2011 - 12:09

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

hmmm inga snälla ord om audiovector läser jag :angry: .... jag personligen som ett exempel...som antagligen kommer att reta gallfeber på herr karlsson ^_^ ..... håller avantgarde/arrete högre än ino audio pi60s helt klart efter det jag hört ifrån de båda.
så olika krav finns ju....sen att avantgarde/arrete saknar lite djupbas men det gör ju även pi60s och även de allra flesta golvare av normal storlek.

om man tycker av låter apa som har man helt klart fått höra dessa i urusel akustik.

Du får tycka vad du vill. Jag håller inte med dig alls, anser dom är taffliga högtalare helt enkelt. Pi60, rätt uppställd, går lägre.

Postad 12 oktober 2011 - 12:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag skiter fullständigt i era mätningar. Jag lyssnar på musik och bedömer upplevelsen där ifrån.
Naim 5i klara sig utmärkt i ett normalstort vardagsrum på 25 -30 kvm vill man ha lite mer så kör man en
Nait XS osv osv, mer pengar mer ljud och det slår det mesta som har nämts här.

Fanatiker brukar säga så. Typ dom som inte tror vi varit på månen. "Jag skiter i era bevis, jag vet att det inte stämmer". Det är helt omöjligt att föra en diskussion med folk som inte kan argumentera för sin saker utan istället väljer framföra dogmer som en "sanning".
Naim 5i räcker nog för flera, speciellt folk som lyssnar på Nils lofgren på audiovector, till exempel. Inte så mycket dynamik och högtalare som sätter begränsningar hur högt man kan spela. Men för många andra så räcker inte 50 watt alls. Dom spelar musik med klart högre dynamik och med system som klarar högre ljudtryck. Rickie lee jones - Flying cowboy med Naim 5i på ett par B&W 801 och man slänga 5i i skroten direkt.

En sak till ...när man spelar på en låg eller lagom volym så leverera Naim ändå ett tryck och dynamisk kraftfullt ljud.
Man behöver inte dra på för att det ska skjuta på ordentligt det var en av dom riktigt stora skillnaderna mot andra men
det måste upplevas. Det går inta att sitta på muggen och runka till mätkuber man måste uppleva med närvaro och fokus.

Som vanligt så lägger du till otrevligheter, du är inte kapabel att föra en sansad diskussion överhuvudtaget eller?
Naim gör inget eget på låg volym. Ljudtrycket hänger ihop med hur mycket effekt man skickar in så låg effekt = lågt tryck.

Något du kan fundera över är att jag utmanade dom som hör dessa fördelar för Naim på ett kontrollerat test där dom till och med kunde vinna pengar om dom kunde bevisa detta. Som vanligt så avböjde dom svara eller dom som svara hade inte "tid" att få 5K rakt i näven för några timmars jobb.

Postad 12 oktober 2011 - 12:52

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Du gillar att skriva och lägga ut texten och göra jämförelser hit och dit som t ex Nait 5i med B&W 801.
Om du hade tänkt match 5i med 801 så är du rejält fel ute och det är ingen som har påstått att 5i driver vad som helst
eller spelar hur högt som helst.

En riktigt bra förstärkare, pris och prestand är vad du får när du köper en 5i
Men Naim 555 serien med 801 är säker mumma.
Jerk on

Hade du lyssnat på Naims sortiment eller hur var det MKarlsson74? uppfatta aldrig svaret. (Jag?)

Redigerat av Droppy, 12 oktober 2011 - 12:54.

Postad 12 oktober 2011 - 13:14

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0
Som vanligt i dessa frågor hamnar jag i mitten.
Köper helt klart vad Karlsson säger om att 50 watt knappast räcker för realistiska ljudtryck med normala högtalare och dynamisk musik.
Detta är ju rena fakta, effekten är ju inte högre än den mätning Ageve presenterat och därför kan den inte ge mer volym än den kan.

Samtidigt anser jag att man aldrig kan ta från någon en upplevelse samt att överanalyserande är av ondo.
Om jag köper högtalarkablar för 5000 kr kommer många att anse att jag slängt pengarna i sjön, men om jag upplever ljudet som mycket bättre har jag fått valuta för pengarna. Även om jag har fel, att ljudet inte är bättre utan att jag endast tror det, dvs lyssnar med ögon och förutfattad förväntan så spelar det ingen roll. Bättre är bättre. Jag bytte från Onkyo 607 till Marantz AV8003/MM8003. Enligt många borde det inte ge någon förbättring utom eventuellt något högre volym, men jag och alla som lyssnar hör bättre ljud även på låga volymer och ett lugnare ljud med mer detaljer.

Placebo? Spelar mig ingen roll, jag fick valuta för mina pengar.

Postad 12 oktober 2011 - 14:21

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Att kunna avnjuta musik utan öronbedövande ljudtryck är viktigt för många, inklusive
mig själv. Om det finns nån förstärkar-mackapär som gör detta subjektivt bättre än andra,
så har den i min värld en fördel. Oavsett om detta innebär en färgning av insignalen.

Jag har lyssnat på olika Naim konstellationer, men det var 5-6 år sen. Jag upplevde inget av det som Naimägare framhåller. Men i ärlighetens namn kan det vara noncebo. :rolleyes: Jag störde mig rätt mycket på P.R.A.T snacket hos handlaren och reklamen.

Redigerat av Bongo_Mongo, 12 oktober 2011 - 14:28.

Postad 12 oktober 2011 - 14:52

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0

Att kunna avnjuta musik utan öronbedövande ljudtryck är viktigt för många, inklusive
mig själv. Om det finns nån förstärkar-mackapär som gör detta subjektivt bättre än andra,
så har den i min värld en fördel. Oavsett om detta innebär en färgning av insignalen.

Jag har lyssnat på olika Naim konstellationer, men det var 5-6 år sen. Jag upplevde inget av det som Naimägare framhåller. Men i ärlighetens namn kan det vara noncebo. :rolleyes: Jag störde mig rätt mycket på P.R.A.T snacket hos handlaren och reklamen.

Nyfikenheten gör att jag vill ta mig iväg och lyssna. Men har 10 mil till närmsta Naim, blir alltså 40 mil om jag ska låna hem och lyssna.

Finns det någon i Sörmland som har Naim som kan tänka sig en provlyssning hos mig?

Postad 12 oktober 2011 - 15:56

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Mitt syfte med denna tråd var att locka fram trollen på detta forum och se, här är ni Ageve och gänget.

Ha ha haaa!

Ägda!

Tror du bör läsa lite om vad som normalt menas med troll... Det finns troll i tråden, på båda sidor, men Ageve är inte en av dem.

Ageve, tack för, framförallt i trådens första del, mycket informativa och intressanta inlägg. Jag kan inte förstå varför folk blir upprörda för att man visar på ful marknadsföring och överprisade produkter. (Förutom om man själv råkar äga produkten i fråga...)

Redigerat av jaQoB, 12 oktober 2011 - 16:01.

Postad 12 oktober 2011 - 16:29

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Det som styrde mig undan från Naim och Audiovector var mycket handlarens förtjänst. Han tillhörde
nån form av kedja som sålde en viss agenturs produkter. Jag frågade om pris på en Meridian
cdspelare. Fanns det nåt att göra på priset?? Jag visste att i Norge var dom rätt mkt billigare.
Svaret: Vill man ha bra hifi så betalar man vad det kostar!

Jo tjena, samma vecka såg jag att det fanns en butik som hette PE Audio,......Där kände jag mig
hemma från första sekund. :)

Postad 12 oktober 2011 - 16:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

[color=red]Mitt syfte med denna tråd var att locka fram trollen på detta forum

Antar att du inte inser att du själv gör just det som kännetecknar ett forumtroll, dvs reggar dig, startar en tråd och försvinner.

Postad 12 oktober 2011 - 16:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Hade du lyssnat på Naims sortiment eller hur var det MKarlsson74? uppfatta aldrig svaret. (Jag?)

Svårt att ta dig på allvar när du inte ens läser det man skriver. Jag har svarat på den frågan flera gånger.

Postad 12 oktober 2011 - 16:48

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Svårt att ta dig på allvar när du inte ens läser det man skriver. Jag har svarat på den frågan flera gånger.

Vad bra... att du hade det...så många inlägg av så många.

Vad fint att Docen dök upp, kan du kanske utveckla ditt inlägg efter 734 inlägg med mest pajkastning.

Postad 12 oktober 2011 - 16:58

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

På vilket set spelade den "skiten" ur AVR8500? upplevde du mindre med klippningar, mindre dist?

Någon specifik låt/artist som användes för och avgöra skillnaden?

Som jag skrev så har jag haft en AVR8500 och den var grym men det går inte att jämföra mot min Nait XS
5.1 vs 2.1 det är en helt annan grej.
Inga klippningar inget dist, har väl drygt 1500 CD och allt låter bättre. (välj en låt så kanske jag har den)
Men XS är ju klart vassare än 5i.

Postad 12 oktober 2011 - 17:04

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0

samma vecka såg jag att det fanns en butik som hette PE Audio,......Där kände jag mig
hemma från första sekund. :)

Blir lite OT har, men jag kopte min forsta "riktiga" HiFi-anlaggning (MA+Primare) hos just PE Audio. Basta servicen samt kundmottagande jag nagonsin stott pa. Blir glad jag bara tanker pa det. :)

Postad 12 oktober 2011 - 18:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18 233 inlägg
  • 0

Som jag skrev så har jag haft en AVR8500 och den var grym men det går inte att jämföra mot min Nait XS
Inga klippningar inget dist, har väl drygt 1500 CD och allt låter bättre. (välj en låt så kanske jag har den)

jag skulle uttrycka mig tvärt om, nog för att nait'en säkert är ganska ärligt satt i specen, men inte mer kraft än avr 8500. om du sen tycker om ljudet mer är en annan femma. jag menar, jag har fått för mig att jag tycker om yamahas ljud mer än harman/kardon, men jag kan ju inte för den delen säga att yama 767 på något sätt slår avr 8500 =D

Postad 12 oktober 2011 - 22:59

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Ok tängte mer om du hade någon form av referens som hjälp för och hitta svagheter i ett system som du kunde ge tipps om..
Tror faktiskt vi inte kommer komma mer längre i diskussionen, utan verka mest vara ett krig mellan för och imot, och gruppen imellan som ser den för vad den är.

Får ta mig i kragen och bränna en referens cd med diverse "provoserande" låtar och åka på en lyssning nu när man hittat en återförsäljare, när man får tid över...

Postad 13 oktober 2011 - 08:41

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Ok tängte mer om du hade någon form av referens som hjälp för och hitta svagheter i ett system som du kunde ge tipps om..
Tror faktiskt vi inte kommer komma mer längre i diskussionen, utan verka mest vara ett krig mellan för och imot, och gruppen imellan som ser den för vad den är.

Får ta mig i kragen och bränna en referens cd med diverse "provoserande" låtar och åka på en lyssning nu när man hittat en återförsäljare, när man får tid över...

Ett tips är att utgå från dina favoritskivor, dom är du väl inlyssnade på och du lär väl lyssna på de igen på det nya systemet.

Redigerat av Droppy, 13 oktober 2011 - 11:26.

Postad 13 oktober 2011 - 10:16

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2 850 inlägg
  • 0
De som äger en 5i vill naturligtvis inte höra att en 50% billigare och 6 kg tyngre H/K 980 spelar skiter ur den.

5i har en tung prislapp, det är allt. Och dyrt är bra...
Naim kan ha en tung prislapp och gå runt utan vidare, Naim går på design och har sin kundkrets.
Men fakta kvarstår; mätningar finns. Den är svag, otroligt svag, i förhållande till pris.

Klart som tusan att folk med 5i blir helt galna på M.Karlsson och Ageve. Att se sanningen i vitögat är aldrig lätt.
Upplevelser ska man aldrig ta ifrån någon, men jag undrar vilka som skulle peka ut 5i som vinnare i ett blind...
Inte är det p.g.a den bästa återgivningen iaf, snarare p.g.a färgningen.

Tack till Ageve, för intressanta synpunkter, som alltid. Går man på den killen och hojtar troll, då är man lite fel ute.

Postad 13 oktober 2011 - 11:39

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

De som äger en 5i vill naturligtvis inte höra att en 50% billigare och 6 kg tyngre H/K 980 spelar skiter ur den.

Naim kan ha en tung prislapp och gå runt utan vidare, Naim går på design och har sin kundkrets.
Men fakta kvarstår; mätningar finns. Den är svag, otroligt svag, i förhållande till pris.

Klart som tusan att folk med 5i blir helt galna på M.Karlsson och Ageve. Att se sanningen i vitögat är aldrig lätt.
Upplevelser ska man aldrig ta ifrån någon, men jag undrar vilka som skulle peka ut 5i som vinnare i ett blind...

Tack till Ageve, för intressanta synpunkter, som alltid. Går man på den killen och hojtar troll, då är man lite fel ute.

Ja alla HiFi tidningar och deras tester är felaktiga och dom är idioter som inte begriper något om HiFi.

Postad 13 oktober 2011 - 12:23

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2 049 inlägg
  • 0
Vilka är det som är med och betalar på kakan som gör att dessa "så kallade" HiFi-tidningar går runt... På tal om diverse betyg, etc. B)

Postad 13 oktober 2011 - 12:38

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Vilka är det som är med och betalar på kakan som gör att dessa "så kallade" HiFi-tidningar går runt... På tal om diverse betyg, etc. B)

Ja du världen är korrupt, se på Ljugholt :P

Postad 13 oktober 2011 - 12:40

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Ja alla HiFi tidningar och deras tester är felaktiga och dom är idioter som inte begriper något om HiFi.

Av dina tidigare inlägg att döma så misstänker jag att du är ironisk. Hade någon annan skrivit det hade det varit ett konstaterande...

Läs t.ex.
https://www.minhembi...howtopic=245245

Sen dess har jag inte köpt något nummer av den blaskan...

Postad 13 oktober 2011 - 12:43

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Är detta fakta eller din åsikt?

sen vill jag bara säga att jag ägt Naim, dock inte 5i utan XS och blir inte det minsta upprörd över Ageves och Mkarlsssons synpunkter och inlägg, tvärtom respekterar jag dessa herrars åsikter och kunnande som garanterat är större än mitt, men håller kanske inte alltid med. Jag tycker Naim är riktigt bra, hade en Marantz 6003 tidigare som jag jämförde med en 5i jag lånade hem och upplevde en väldigt stor skillnad till naimens fördel, om detta är placebo eller ej kan jag inte svara på då allt skedde öppet och inte blint.

Men det var så pass stor skillnad att jag har svårt att tro att jag inte skulle göra det i ett blindtest samtidigt är jag så pass ödmjuk att jag inte hugger något i sten. Skulle gärna ställa upp på ett blindtest med MKarlsson, är inte rädd för att bli motbevisad om det skulle visa sig att jag inte kan skilja olika stärkare åt, tyvärr bor jag 20 mil norr om polcirkeln så kan bli svårt.

Postad 13 oktober 2011 - 22:23

jayzon
  • jayzon
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på både i5an och ägde nyligen en HK980, HKn är helt ok. Men saknar karaktär och är lite svag o låga volymer. Upplever naimen bättre på det faktiskt. Sen vet jag inte om prisskillnaden är värd det.

Postad 13 oktober 2011 - 23:59

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Har jag svårt att tro.

Postad 14 oktober 2011 - 01:08

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4 533 inlägg
  • 0
sålde min "lilla" yamaha igår och nu är saken biff....här skall testas något minimaliskt i 2kanalsväg (nyfikenhet)
imorgon eller tja med tanke på klockslaget...idag.... blir det någon av följande stärkare som skall köpas:

acurus first class
naim nait 5i
cyrus 8vs2 & psx-r
sharp sm-sx1
tag mclaren 60irv

högtalarna som skall drivas blir qln artec 1600mk3 och räcker inte stärkaren till dessa får den flytta till kommande "lill" hifi rum med qln signature.

vilken av dessa tror ni låter bäst?
alla ligger i ungefärlig effekt klass och är kända för "ett helsikes driv" för sin storlek

Redigerat av robert293, 14 oktober 2011 - 01:16.

Postad 14 oktober 2011 - 09:06

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Har bara hört Naim:en på den listan så svårt att ge råd där men jag tycker även Rotel 1520 borde finnas på listan. Den och Naim:en är mina personliga favoriter i prisklassen. Sen finns det säkert många andra bra som jag inte hört. Om någon i Göteborg har något monstersystem hade det varit kul att testa min 5i mot någon fet receiver i 10k-klassen.

Postad 14 oktober 2011 - 09:26

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

sålde min "lilla" yamaha igår och nu är saken biff....här skall testas något minimaliskt i 2kanalsväg (nyfikenhet)
imorgon eller tja med tanke på klockslaget...idag.... blir det någon av följande stärkare som skall köpas:

acurus first class
naim nait 5i
cyrus 8vs2 & psx-r
sharp sm-sx1
tag mclaren 60irv

högtalarna som skall drivas blir qln artec 1600mk3 och räcker inte stärkaren till dessa får den flytta till kommande "lill" hifi rum med qln signature.

vilken av dessa tror ni låter bäst?
alla ligger i ungefärlig effekt klass och är kända för "ett helsikes driv" för sin storlek

Cyrus är och har alltid varit fräsiga! Sharp'n var ju jäkligt läcker, ser jag nu!

Redigerat av Unregistered22236fa5, 14 oktober 2011 - 09:36.

Postad 14 oktober 2011 - 12:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Har jag svårt att tro.

Svårt att tro vad?

Postad 14 oktober 2011 - 14:27

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0

Svårt att tro vad?

Jag har svårt att tro att HK 980 spelar skiten ur en Naim Nait 5i.

Postad 14 oktober 2011 - 15:15

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Jag har svårt att tro att HK 980 spelar skiten ur en Naim Nait 5i.

Spelar skiten ur, vad betyder det? Att den kan spela lite högre/starkare än 5i är väl ganska klarlagt vad jag förstår.

Postad 14 oktober 2011 - 17:07

Unregistered22236fa5
  • Unregistered22236fa5
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0

Spelar skiten ur, vad betyder det? Att den kan spela lite högre/starkare än 5i är väl ganska klarlagt vad jag förstår.

Men "spela skiten ur" är ju värsta mesta vedertagna hifibegrepp, det torde du väl veta !? :)

Postad 14 oktober 2011 - 18:32

Gäddnos
  • Gäddnos
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
När det klipper, då har man nått ”spelar skiten ur” stadiet, och det når man snabbare med Naim Nait 5i än med en HK 980.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.