Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2012 - 13:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Men, om man inte hör någon skillnad, varför i hela friden lägger man då 29000 kr paret? Den säljare som lyckats med detta konststycke måste vara oerhört eftertraktad på marknaden. Jag skulle anställt honom direkt. :)

Bra säljare och/eller korkad kund. Det lutar mest åt det senare... :)

Postad 26 September 2012 - 13:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Haha. Jo det är nog sant. :D

Postad 26 September 2012 - 14:23

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Brukar tycka att du har koll på läget, jag tycker det fortfarande. :)

Kalla gärna min bror för korkad, han kanske skulle småle och rycka på axlarna.
Nu är det så att han inte har en vanlig budgetstereo, så han tyckte att kablarna skulle vara lite åt highend-hållet också. Han och jag har inte RIKTIGT samma nettolönesaldo/månad heller.....
Tror dessutom inte att han heller hör skillnad, det var mest en "kul" grej får jag för mig.
PM:a gärna så ska du få en bild när vi packade upp hans prylar. :D

Postad 26 September 2012 - 14:26

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Leta upp snubben som säljer kablar till Fredde i Solsidan!
– Köper du standardkablage till den här utrustningen så är det ju lite som att låta Usain Bolt springa 100 meter i flipflops. Men, it’s your choice, du väljer själv.....

Hade du ingen stålgaljar hemma? :lol:

Nä, det räckte för mig att testa det jag testade.
JAG är i alla fall övertygad om att svindyra högtalarkablar inte är prio ett för mig. :)

Postad 26 September 2012 - 15:02

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Hade det ingen ekonomisk betydelse skulle vi nog alla köpa grejor lite mer med hjärtat. Tror nog de flesta av oss framstår som rätt korkade(eller i alla fall tokiga) utanför hifikretsar. Men liksom brorsan din så rycker vi på axlarna och småler. Men 29000....... :wacko:

Postad 26 September 2012 - 15:05

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Brukar tycka att du har koll på läget, jag tycker det fortfarande. :)

Kalla gärna min bror för korkad, han kanske skulle småle och rycka på axlarna.
Nu är det så att han inte har en vanlig budgetstereo, så han tyckte att kablarna skulle vara lite åt highend-hållet också. Han och jag har inte RIKTIGT samma nettolönesaldo/månad heller.....
Tror dessutom inte att han heller hör skillnad, det var mest en "kul" grej får jag för mig.
PM:a gärna så ska du få en bild när vi packade upp hans prylar. :D

Jag känner inte din bror och kan inte avgöra om han är korkad eller inte, men vi bör kunna vara överens om att ljudbutikerna knappast har så slipade säljare att de kan övertala eller "lura på" någon kablar för de summorna som inte redan bestämt sig för att skaffa dem. Hade säljaren lyckats med det borde du själv kalla brorsan korkad. :)

Om det var "en kul grej" trots att han inte hörde någon skillnad (och ingen annan heller för den delen) så handlar det antingen om ren kosmetik, att skryta/imponera eller helt enkelt att han faktiskt trodde/önskade/ville att de skulle "vara bättre".

Jag kan nog tycka att det hade varit bättre att köpa ett par bra kablar och ge dig mellanskillnaden, istället för att slösa bort dem på något så meningslöst.

Du får gärna skicka en bild om du vill!

Postad 26 September 2012 - 16:33

Unregistered1978
  • Unregistered1978
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Jag känner inte din bror och kan inte avgöra om han är korkad eller inte, men vi bör kunna vara överens om att ljudbutikerna knappast har så slipade säljare att de kan övertala eller "lura på" någon kablar för de summorna som inte redan bestämt sig för att skaffa dem. Hade säljaren lyckats med det borde du själv kalla brorsan korkad. :)

Om det var "en kul grej" trots att han inte hörde någon skillnad (och ingen annan heller för den delen) så handlar det antingen om ren kosmetik, att skryta/imponera eller helt enkelt att han faktiskt trodde/önskade/ville att de skulle "vara bättre".

Jag kan nog tycka att det hade varit bättre att köpa ett par bra kablar och ge dig mellanskillnaden, istället för att slösa bort dem på något så meningslöst.

Du får gärna skicka en bild om du vill!

Det är i alla fall rätt "kul" när man ger SIN syn på saken, i detta fallet "dyra" kablar. Helt subjektivt! Jag testade!
Jag håller ju med dig! B)
Och det enda folk går igång på är hur dum i huvudet min brorsa är.....
Det rätta vore väl att låta snok-kramarna hålla på med sin älsklingshobby utan att idiotförklara dom.
Men som vanligt så ska man sabla ner dom som köper (i era ögon) för dyra kablar.
Estetik, skryt, egen njutning eller what ever. Skit i det bara! :)

Jag ska skicka över en bild till dig i morgon, hoppas att du kan överleva en bild på en snart 50-årig gubbe som ligger och poserar framför en McIntosh 2-kanalsrigg? :rolleyes:
Trevlig Kväll ZYX!

Hade det ingen ekonomisk betydelse skulle vi nog alla köpa grejor lite mer med hjärtat. Tror nog de flesta av oss framstår som rätt korkade(eller i alla fall tokiga) utanför hifikretsar. Men liksom brorsan din så rycker vi på axlarna och småler. Men 29000....... :wacko:

Ja, till och med JAG med min enkla setup (pengamässigt) är nördförklarad av grannar och polare! :)

Ha en bra onsdagskväll Laddie!

Postad 26 September 2012 - 16:44

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 3

Lite klumpigt att uttrycka sig så kan jag tycka, godtrogen är kanske ett mer passande ordval.
Generellt skulle jag vilja säga att ca 5-6 miljarder religiösa människor är korkade men jag inser att det troligen inte är rätt ord. Eller saknar kunskap om det specifika ämnet (vilket egentligen inte stämmer heller då det finns väldigt många intelligenta religiösa människor inom alla möjliga ämnen, men ingen regel utan undantag antar jag).

Postad 26 September 2012 - 17:04

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det är i alla fall rätt "kul" när man ger SIN syn på saken, i detta fallet "dyra" kablar. Helt subjektivt! Jag testade!
Det rätta vore väl att låta snok-kramarna hålla på med sin älsklingshobby utan att idiotförklara dom.
Men som vanligt så ska man sabla ner dom som köper (i era ögon) för dyra kablar.
Estetik, skryt, egen njutning eller what ever. Skit i det bara! :)

Jag ska skicka över en bild till dig i morgon, hoppas att du kan överleva en bild på en snart 50-årig gubbe som ligger och poserar framför en McIntosh 2-kanalsrigg? :rolleyes:
Trevlig Kväll ZYX!

Ja, till och med JAG med min enkla setup (pengamässigt) är nördförklarad av grannar och polare! :)

Ha en bra onsdagskväll Laddie!

Tack, detsamma. :)

Postad 26 September 2012 - 17:51

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Trevlig Kväll ZYX!

Jag tror att du överreagerar en smula.
Det är nog ingen som "gått igång" på det vis du ger uttryck för, men alla (inkl din bror) kan såklart göra något mindre lyckat ibland... :)

Uppskattar hur som helst att du delade med dig av dina erfarenheter, och ha en trevlig kväll du också!

Lite klumpigt att uttrycka sig så kan jag tycka, godtrogen är kanske ett mer passande ordval...

Klumpigt och en smula taskigt ja, om det på allvar varit riktat till en specifik individ, vilket det inte var i det här fallet.

Godtrogen är nog ingen bättre term hur som helst, men vi kan ju nöja oss med att konstatera att det finns folk som är obetänksamma... :)

Postad 27 September 2012 - 06:10

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Är det så mycket att bry sig om, en person som Leif B, som jag i alla fall anser endast sitter och trollar? =) (No offence Leif B)

Ni kommer liksom aldrig att få honom att ändra sin åsikt om kablar, om han nu ens seriöst har den syn på kablar som han förmedlar här =)

Kan man inte glädjas istället åt sin egen insikt, ni/vi som insett att så mycket annat gör så betydligt mycket mer för ljudåtergivningen, t.ex högtalarna och akustiken. Man vet ju liksom med sig att även om en nisse sitter med kablar för 20.000kr och en resterande rätt sjyst anläggning, men i ett riktigt kasst rum, så kommer det ändå inte låta lika bra som hos en med en halvdann anläggning, kablar för 200kr, men i ett grymt rum =) Sånt får mig i alla fall mysa till ibland =) haha

Nu ska vi inte överdriva, visst gör rummet och högtalarna den största skillnaden.
Men tror inte att rummet gör så mycket skillnad om den är nornalt möblerad.
Mvh

Redigerat av Leif B, 27 September 2012 - 06:15.

Postad 27 September 2012 - 06:20

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Tråkigt att du fjantar bort en allvarligt menad fråga med ett undvikande och faktiskt fegt svar.

Jag ser bara att med ert plädder att kablar inte gör någon skillnad, så har ni lyckats övertyga de flesta att så är det.

Nu har jag provat!
Högtalare, Klipsch rf62
Stärkare: Onkyo TX805 SR
Denon DVD 2500 BT som signalkälla samt spotify premium via telias Motorolabox inkopplad bak på stärkeriet

Blindtestade högtalarkablar: MIT Terminator (med dosa på mitten) Mina egna
Brorsans NordOst, buntbands-style (29 000:-/paret)
Ett par Supra för tusen spänn paret. Mina egna som ligger i en låda
OBS, samtliga är singlewired.

Min sammanfattning: Jag HÖR ingen skillnad. Testade dock inte skosnören för 25 kr/paret, så dessa kan jag inte uttala mig om.
Efter att ha följt denna tråd så kände jag att jag var tvungen att testa. :)

Testa i brosans anläggning, där hör du skillnad !

Postad 27 September 2012 - 10:30

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag ser bara att med ert plädder att kablar inte gör någon skillnad, så har ni lyckats övertyga de flesta att så är det.

Dumheter!

Jag har hela tiden varit VÄLDIGT tydlig med att I VISSA SAMMANHANG kan kablar göra skillnad, helt enkelt eftersom det är så det ligger till.

...och du själv plöjer vidare i samma spår som tidigare, utan att alls kunna begripa att i många fall blir det ingen skillnad alls när kablarna som jämförs är "tillräckligt bra".

Postad 27 September 2012 - 12:35

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Dumheter!

Jag har hela tiden varit VÄLDIGT tydlig med att I VISSA SAMMANHANG kan kablar göra skillnad, helt enkelt eftersom det Är så det ligger till.

...och du sjÄlv plöjer vidare i samma spår som tidigare, utan att alls kunna begripa att i många fall blir det ingen skillnad alls nÄr kablarna som jÄmförs Är "tillrÄckligt bra".

Hur vet du att dom 2 kablarna skulle vara tillräckligt bra? Har du testat dem 2 namne? Nej trodde väl de.

Postad 27 September 2012 - 13:05

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Hmm, känner du "brorsan"? Allt vi vet är ju att han har en McIntosh 2-kanalsrigg...och att han snart är 50 (viktigt i sammanhanget?)... <_<

Postad 27 September 2012 - 13:43

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Hur vet du att dom 2 kablarna skulle vara tillräckligt bra? Har du testat dem 2 namne? Nej trodde väl de.

I det här fallet var det flera par kablar, varav samtliga med tillräcklig diameter för att det inte skall bli nämnvärda förluster vid de längder jag uppfattat att det rörde sig om.

Då behövs helt enkelt inga tester, eftersom kablarna presterar "tillräckligt bra".

Kan du begripa det?

Postad 27 September 2012 - 14:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
En sak jag inte begriper är varför inte de argaste/ivrigaste från båda lägren sammanstrålar för ett blindtest. Särskilt "Nejsidan" är ju oerhört angelägen om att frälsa hifivärlden från bluff och skröna. :)

Postad 27 September 2012 - 14:47

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

En sak jag inte begriper är varför inte de argaste/ivrigaste från båda lägren sammanstrålar för ett blindtest. Särskilt "Nejsidan" är ju oerhört angelägen om att frälsa hifivärlden från bluff och skröna. :)

"Nejsidan" kan ju inte "bevisa" något. I ett blindtest skulle en inbiten "nejsida" bara kunna säga "Näää, ingen skillnad" oavsett vilka eventuella skillnader som upplevdes.
Vet dock inte hur "jasidan" skulle kunna "bevisa" att dom har rätt. Att det finns skillnader behöver ju inte kunna kopplas till pris/märke tex.

Enklast hade varit om någon sagt "Jag hör skillnad på kabel X, Y och Z!", eller "Jag hör skillnap på en 500kr/m och en 15000kr/m kabel" och sedan bevisar detta i ett blindtest.

Postad 27 September 2012 - 14:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

I frågan ligger svaret.

Genom åren har detta kommit upp ett stort antal ggr både här och i branschen/hobbyscenen generellt.

Dock har det för det mesta alltid slutat med att dom som hävdar att dom kan höra skillnad inte vågar ställa upp när det väl kommer till kritan.

Go figure....

Postad 27 September 2012 - 15:11

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0
Det är till och med så att i det fåtal "kabel-shootouts" som genomförts på ett rimligt vettigt sätt (vad gäller både ljud och bild) så har det mig veterligen aldrig blivit något annat resultat än pinsamma bortförklaringar från tidigare tvärsäkra guldöron (och guldögon), som konsekvent haft 50% rätt (eller mindre).

Kraftiga högtalarkablar ger visserligen lite högre ljud ut än lampsladd om längden är 100 meter, men i ett vardagsrum? NEJ!

Postad 27 September 2012 - 15:15

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Men det har ju inte heller du och du påstår trots det att det är skillnad. :wacko: Hur skall du ha det...?

Postad 27 September 2012 - 15:30

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0
Tycker mig ha följt tråden...men inte fått en uppfattning av vad folk kör med. Vad kör ni med dudes? ^_^

Postad 27 September 2012 - 16:05

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Tycker mig ha följt tråden...men inte fått en uppfattning av vad folk kör med. Vad kör ni med dudes? ^_^

Det är väl intressant som kuriosa, men det har en baksida; det kan lätt användas som ett slagträ i debatten om man har "fel" sorts kabel. T.ex. att en icke-troende med billig kabel blir dissad av en troende som tycker att den kabeln inte duger för att få vara med och diskutera.

Postad 27 September 2012 - 16:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Själv har jag just nu Supra classic 2.5 till surround och Monster Ultra Series THX 1000 till front+center.

Monsterkablarna köpte jag enbart för att jag gillade utseendet och fick dom billigt på ebay ;)

Postad 27 September 2012 - 16:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det är väl intressant som kuriosa, men det har en baksida; det kan lätt användas som ett slagträ i debatten om man har "fel" sorts kabel. T.ex. att en icke-troende med billig kabel blir dissad av en troende som tycker att den kabeln inte duger för att få vara med och diskutera.

Visst kommer det säkert försökas med att använda infon just så och har redan gjorts både mot mig och andra.

Men det bekommer mig inte och jag står för det jag har, vill folk dissa det säger det mer om dom än mig.

Sen anser jag att tesen att man inte har tillräckligt "bra" eller "rätt" grejer för att kunna få uttala sig om ett ämne är enbart fjantig och irrelevant.

Redigerat av masse70, 27 September 2012 - 16:35.

Postad 27 September 2012 - 18:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
De flesta även av oss som är mer tveksamma inför kablars inverkan har ju å andra sidan minst lika fin utrustning som tex. Leif B.
Själv har jag Supra Ply 3,4 till högtalarna , Tara Labs Prism och någon halvfin coax från Hifiklubben till Sonos/RDac. Suprakablarna är egentligen rätt fula, såg vita ut på nätet men de är ju för tusan babyblå. :wacko:

Postad 27 September 2012 - 18:44

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Visst kommer det säkert försökas med att använda infon just så och har redan gjorts både mot mig och andra.

Men det bekommer mig inte och jag står för det jag har, vill folk dissa det säger det mer om dom än mig.

Sen anser jag att tesen att man inte har tillräckligt "bra" eller "rätt" grejer för att kunna få uttala sig om ett ämne är enbart fjantig och irrelevant.

Vill inte vara otrevlig men alla har inte intresset och ekonomin att utforska eller optimalt uppställda högtalare för att märka skillnad i ljudet. T.wx ska de flesta högtalare en bra bit ut från bakväggen. Sen ska man sitta 1,18 ggr från högtalarna som avståndet är mellan högtalarna. Aldrig lyssna med huvudet vid en bakvägg. Finns mer saker. Tror knappast någon av er som inte hör skillnad uppfyller kraven. Och det är bara grundkraven.

Postad 27 September 2012 - 18:59

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

1. T.wx ska de flesta högtalare en bra bit ut från bakväggen.

2. Sen ska man sitta 1,18 ggr från högtalarna som avståndet är mellan högtalarna.

3. Aldrig lyssna med huvudet vid en bakvägg.

1. Inget nytt under solen här!

2. Inget nytt under solen här!

3. Inget nytt under solen här!

Redigerat av skruvis, 27 September 2012 - 18:59.

Postad 27 September 2012 - 19:00

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Vill inte vara otrevlig men alla har inte intresset och ekonomin att utforska eller optimalt uppställda högtalare för att märka skillnad i ljudet. T.wx ska de flesta högtalare en bra bit ut från bakväggen. Sen ska man sitta 1,18 ggr från högtalarna som avståndet är mellan högtalarna. Aldrig lyssna med huvudet vid en bakvägg. Finns mer saker. Tror knappast någon av er som inte hör skillnad uppfyller kraven. Och det är bara grundkraven.

Och det är bara då man upptäcker kabelskillnader?

Postad 27 September 2012 - 19:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nu hänger jag inte med alls här. Varför tex exakt 1,18 ggr. Tror även att du förstår att det knappast finns några sådana "konstanter" i dessa sammanhang. Olika högtalare har olika optimal placering, som dessutom varierar med olika rum. Jag tror inte ett dyft på det du nu lyfter fram. Vad jag däremot kan tänka mig är att man kan vara olika tränad på att upptäcka specifika detaljer. Tex. genom att man är väldigt väl förtrogen med en speciell melodi, eller kanske en sekvens i en melodi. Då är det naturligtvis lättare att märka små skillnader.
Som jag sagt tidigare så tvivlar jag inte på att du ibland kan höra skillnad. Men skälen till detta är knappast att din anläggning är bättre än vad de flesta andra av oss har. Ett par SA Saxo 1 för 2300 är något av det mest detaljerade jag hört. Skulle funka utmärkt för ändamålet att utvärdera kablar. :)

Postad 27 September 2012 - 19:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det mest fascinerande med ett sånt uttalande oavsett vem det kommer från är:

Hur vet du vad jag provat genom åren både vad gäller högtalare, deras placering mha olika boenden och planlösningar och akustik, olika kablar både hemma och diverse demorum samt övrig utrustning?

Men föga förvånande är att just du av alla skulle trilla i den fällan att använda sån retorik liksom en del andra mindre genomtänkta individer här redan gjort.

Mer ord än så tänker jag inte slösa på ett agiterande forumstroll som dig, du mår bäst att vara utan mat.

Inte för att vara otrevlig....

Redigerat av masse70, 27 September 2012 - 19:58.

Postad 27 September 2012 - 19:32

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Är det någon av er som dissar kablar som kan höra djup och höjd och att högtalarna försvinner i ljudbilden när ni spelar stereo? Dvs inte hembio.

Redigerat av Leif B, 28 September 2012 - 06:21.

Postad 27 September 2012 - 20:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 3

Är det någon av er som dissar kablar som kan höra djup ich höjd och att högtalarna försvinner i ljudbilden när ni,spelar stereo? Dvs inte hembio.

Ledsen Leif, men jag tror att du trollat så mycket att ingen bryr sig om eller tar dig på allvar längre.
Lägg om stilen, så kanske du får ett annat bemötande.

På fullaste allvar och i all välmening.

Postad 27 September 2012 - 20:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

Ledsen Leif, men jag tror att du trollat så mycket att ingen bryr sig om eller tar dig på allvar längre.
Lägg om stilen, så kanske du får ett annat bemötande.

På fullaste allvar och i all välmening.

Som om det skulle vara nån nyhet?

Postad 27 September 2012 - 20:34

Boombuster
  • Boombuster
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 1
Hejsan,

Min erfarenhet är att dyrare kablar gör skillnad, men att signalkablar spelar större roll för ljudet än högtalarkablar på anläggningen (iaf de jag ägt). Har haft supra ply 3.4, Van den huul hybrid och nu Purist Audio högtalarkablar... men för varje ny uppsättning kabel har jag också haft en ny uppsättning högtalare som definitivt spelat in... har man en dyrare och mer "krävande" anläggning vinner man nog mer på att lägga pengar på en dyrare kabel än om man har en billigare anläggning ... men smaken är som baken och inte alltid givet att en dyrare kabel per automatik ger 100% välljud i jämförelse med en billigare ... rumsakustik och elektronik + annat spelar en viktig roll och kan få en billigare kabel att låta bra samtidigt som "superkabeln" för 30000 kr inte alls låter som beskrivet i senaste numret av sin favorit HIFI tidning ... Intressant tråd men småklurig fråga att besvara :P

Postad 27 September 2012 - 22:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Är det någon av er som dissar kablar som kan höra djup ich höjd och att högtalarna försvinner i ljudbilden när ni,spelar stereo? Dvs inte hembio.

Skulle inte säga att jag dissar kablar. Men menar du att de egenskaper du nämner per automatik skall tillskrivas kablarna?
Är inte alldeles säker på vad du menar med djup och höjd, men mina högtalare är fullständigt "osynliga" i ljudbilden som dessutom är mycket stor.
Jag har haft samma kablar sedan innan jag bytte högtalare så jag vågar mig nog på att lova att det är just de nya högtalarnas förtjänst. :)

Postad 27 September 2012 - 22:18

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 1
Leif B är den nya Sege Import....mao mer popcorn åt oss passiva läsare.

B)

Postad 27 September 2012 - 22:46

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

... har man en dyrare och mer "krävande" anläggning vinner man nog mer på att lägga pengar på en dyrare kabel än om man har en billigare anläggning ...

Det som talar emot detta är att det handlar om okomplicerade elektriska signaler som skall ledas i endast någon eller ett par meter. Även om man önskar en välskärmad kabel så vore det väldigt skumt om det skulle krävas dyra elektrisk ledare för ett fysikaliskt enkelt jobb. Det blir ju inte heller svårare eller mer komplicerat bara för att resten av anläggningen är dyrare

.. Intressant tråd men småklurig fråga att besvara :P

Vill man ha ett svar (iaf för sin egen del) så bör man testa förutsättningslöst. Det är enda sättet för en neutral granskning.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 September 2012 - 22:47.

Postad 28 September 2012 - 06:25

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0
Jag har bara sett en av alla "kabeldödare" som har en ljudbild där högtalarna försvinner i ljudbilden.
Djupet och höjden och att kunna peka ut varje instrument med punktformighet är en sak som man kan tillskriva god elektronik och bra kablar. Nu börjar vi sålla ut Diamanterna från den gråa massan som sitter med en 3000kr hemmabioförstärkare och dissar kablar. Tro katten det inte gör någon skillnad då.
Tack Boombuster för ditt inlägg.

Redigerat av Leif B, 28 September 2012 - 06:28.

Postad 28 September 2012 - 06:26

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Till mina frontar har jag vanlig EKK. Till centern och surroundhögtalarna är det någon kabel från hifiklubben (tara labs?) som jag hade liggande i lagom längd.

Postad 28 September 2012 - 07:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag har bara sett en av alla "kabeldödare" som har en ljudbild där högtalarna försvinner i ljudbilden.
Djupet och höjden och att kunna peka ut varje instrument med punktformighet är en sak som man kan tillskriva god elektronik och bra kablar. Nu börjar vi sålla ut Diamanterna från den gråa massan som sitter med en 3000kr hemmabioförstärkare och dissar kablar. Tro katten det inte gör någon skillnad då.
Tack Boombuster för ditt inlägg.

Ja, alltså nu sitter jag förvisso med en 20000 kr:s klass A förstärkare som jag själv anser är något av det bästa på marknaden. Jag är ingen "kabeldödare" men jo, mina högtalare försvinner i ljudbilden. Och möjligheten att kunna peka ut varje intrument, bland andra egenskaper, kom med mitt högtalarbyte. Förstärkaren, dacen, sonosen och kablarna hade jag innan högtalarbytet.
Råder inget tvivel om att elektroniken också kan ha en viktig roll i det du säger, men även här är det definitivt högtalarens egenskaper som har störst inverkan.

Som sagt, säger inte att man/du inte kan höra skillnad på kablar. Men orsakerna till detsamma har vi lite olika uppfattning om. :)

Redigerat av laddie15, 28 September 2012 - 09:04.

Postad 28 September 2012 - 09:18

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Ja, alltså nu sitter jag förvisso med en 20000 kr:s klass A förstärkare som jag själv anser är något av det bästa på marknaden. Jag är ingen "kabeldödare" men jo, mina högtalare försvinner i ljudbilden. Och möjligheten att kunna peka ut varje intrument, bland andra egenskaper, kom med mitt högtalarbyte. Förstärkaren, dacen, sonosen och kablarna hade jag innan högtalarbytet.
Råder inget tvivel om att elektroniken också kan ha en viktig roll i det du säger, men även här är det definitivt högtalarens egenskaper som har störst inverkan.

Som sagt, säger inte att man/du inte kan höra skillnad på kablar. Men orsakerna till detsamma har vi lite olika uppfattning om. :)

Allt spelar roll ! Rum, högtalare ( högtalareplacering) , dac, förstärkare och kablar. Nämner dac för den bidrar väldigt mycket till slutresultatet. En dålig sådan så har du inget djup eller höjd i ljudbilden och högtalarna har svårt att försvinna över huvudtaget i ljudbilden.
Högtalares förmåga att skapa bredd, djup och höjd varierar mycket. Det mesta beror på hur delningsfiltret är konstruerat och vilka komponenter som ingår i det. En dyr högtalare har mindre krompromisser i element, filterkonstruktion och filterkomponenter.

Redigerat av Leif B, 28 September 2012 - 09:21.

Postad 28 September 2012 - 09:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

...Min erfarenhet är att dyrare kablar gör skillnad, men att signalkablar spelar större roll för ljudet än högtalarkablar på anläggningen (iaf de jag ägt). Har haft supra ply 3.4, Van den huul hybrid och nu Purist Audio högtalarkablar... men för varje ny uppsättning kabel har jag också haft en ny uppsättning högtalare som definitivt spelat in...

Ursäkta om jag påpekar det uppenbara, men det går inte att jämföra högtalarkablar om man samtidigt byter högtalare.

...har man en dyrare och mer "krävande" anläggning vinner man nog mer på att lägga pengar på en dyrare kabel än om man har en billigare anläggning ...

Även om du skriver "nog" verkar det som att du har en bestämd uppfattning om att åtminstone lågnivåkabel av korta längder skulle påverka ljudet en hel del.

Har du några som helst argument varför det skulle vara på det viset, när fysikens lagar säger precis tvärtom?

Allt spelar roll ! Rum, högtalare ( högtalareplacering) , dac, förstärkare och kablar. Nämner dac för den bidrar väldigt mycket till slutresultatet. En dålig sådan så har du inget djup eller höjd i ljudbilden och högtalarna har svårt att försvinna i ljudbilden.
Högtalares förmåga att skapa bredd, djup och höjd varierar mycket. Det mesta beror på hur delningsfiltret är konstruerat och vilka komponenter som ingår i det.

Det är rent faktiskt bara högtalare i kombination med reflexer i tak och golv som kan ge HÖJD i ljudbilden.

Och "Det mesta beror på hur delningsfiltret är konstruerat" är inget annat än tvättäkta trams. Sluta ljuga nu Leif... :rolleyes:

Postad 28 September 2012 - 09:36

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 1

Kör Clas Ohlson-kablar á 10 kr metern...

Det finns skillnader mellan kablar som faktistkt till och med går att mäta! Det de flesta glömmer är att skillnaden ligger på en nivå runt -100 dB, dvs långt mycket lägre än vad det mänskliga örat kan urskilja. Diskussionen om kablar blir därför ganska absurd...

All respekt till dem som köper kablar för hur mycket pengar som helst för att det får dem att må bättre. Men att inbilla sig att det finns en skillnad att höra är bara löjligt.

Mvh,
Peter

EDIT: Stavfel

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 28 September 2012 - 09:37.

Postad 28 September 2012 - 10:09

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
AudioQuest fram (Rea på Hifi Klubben för många år sen 14:-/m)
Sen kör jag 4mm² vita kablar till surround, 100m rulle från Kjaerulff1. ( ca 2:-/m)

Postad 28 September 2012 - 11:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Allt spelar roll ! Rum, högtalare ( högtalareplacering) , dac, förstärkare och kablar. Nämner dac för den bidrar väldigt mycket till slutresultatet. En dålig sådan så har du inget djup eller höjd i ljudbilden och högtalarna har svårt att försvinna över huvudtaget i ljudbilden.
Högtalares förmåga att skapa bredd, djup och höjd varierar mycket. Det mesta beror på hur delningsfiltret är konstruerat och vilka komponenter som ingår i det. En dyr högtalare har mindre krompromisser i element, filterkonstruktion och filterkomponenter.

Allt spelar roll ja, fast i olika grad och det varierar från fall till fall vad som ger mest att satsa sina pengar på. I de allra flesta fall tror jag dock inte kablarna bör vara prio ett. :)

Postad 28 September 2012 - 12:01

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Allt spelar roll ja, fast i olika grad och det varierar från fall till fall vad som ger mest att satsa sina pengar på. I de allra flesta fall tror jag dock inte kablarna bör vara prio ett. :)

Nej, att "allt spelar roll" är DEFINITIVT inte sant.

Finns massor av exempel på det, allt ifrån ledningsmotstånd och kapacitans i s/pdif-kablage till färg på förstärkarens rattar eller kabeln i sig. :)

Postad 28 September 2012 - 13:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej, att "allt spelar roll" är DEFINITIVT inte sant.

Finns massor av exempel på det, allt ifrån ledningsmotstånd och kapacitans i s/pdif-kablage till färg på förstärkarens rattar eller kabeln i sig. :)

Så sant, ALLT spelar inte roll. Det var givetvis underförstått att vi höll oss inom rimlighetens gräns. Vilket i och för sig inte är alldeles självklart i den här tråden. :)

Postad 28 September 2012 - 14:14

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

Så sant, ALLT spelar inte roll. Det var givetvis underförstått att vi höll oss inom rimlighetens gräns. Vilket i och för sig inte är alldeles självklart i den här tråden. :)

Dagens sanning.

Postad 28 September 2012 - 15:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

:D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.