Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell tråd - TizzBird hybrid Smart TV Box S20T

896 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TizzBird S20t 4GB (Mediaspelare) 1 5.5625 (15) Inga priser

Postad 11 February 2014 - 13:22

ziggyw
  • ziggyw
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Uppgraderade till senaste releasen på min Tizzbird S20T version V4.00.14011722
Och efter det när jag startar upp den så är mitt ethernet interface satt i disable mode och wireless enable !
Så jag måste varje gång nu den startas upp enabla etehrnet interfacet och disabla wireless intrefacet.
Enligt mig blev det med denna uppdatering betyligt sämmre.
Varför kan man inte spara inställningarna tror verklingen utvecklarna för Tizzbird att man vill köra streaming och HD filmer via wireless !
Det med andra ord suger rejält !
Fixa till detta nu snälla hur svårt kan det vara igentligen eller lysnar man inte på kundernas önskemål på funktionalitet !

Redigerat av ziggyw, 11 February 2014 - 13:23.

Postad 11 February 2014 - 15:27

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Gå till Settings>System>Adv.settings och gör en "set factory default" med "erase everything"
I övrigt så fungerar det utmärkt att streama HD filmer, BD-kopior, etc via Wifi om man använder 11n.

Postad 11 February 2014 - 18:26

Qwertyui
  • Qwertyui
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Får ta tillbaks att det funkar med iso utan problem efter uppgradering factory reset.
Finns det DVD-menyer blir det problem, spelaren ger upp, men är det bara filmen utan menyer inga problem. Vad jag märkt...
Har inte så många iso så har bara testat 4 stycken. 2 med menyer och 2 utan.

Postad 13 February 2014 - 23:55

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Vet inte hur jag skall välja.. kollar man på MED1000X3D samma pris.. så har den även stöd för 24hz. men har även stöd för nerladdning av subtitle automatiskt. Samt att den har stöd för True HD. .. Svårt det här alltså. eller så kanske en Dune HD Base 3D skulle vara bättre... suck..

Det är framförallt OTT biten i TizzBird som skiljer den från dessa två. Du kan installera appar från Google Play för Netflix, SVT Play, Spotify, etc.

Tizzbirden har bra spec, och bra potential. Som TB-Sverige själva skriver så kan du installera appar och göra annat som är roligt. Nersidan är att Tizzbirden inte fungerar särskilt bra, och inte är så logiskt genomtänkt. Jag har en Mede8er som är ett par generationer gammal och den funkar för i princip allt. Och har alltid gjort.

Om Mede8ern funkar för det du har tänkt enligt spec så skulle jag ta den. Om du tycker att potentialen i produkter väger upp för att saker är ologiska och lite ryckiga, då ska du köra på Tizzbirden. Den har potential. Men är oroande svag när det gäller pålitlighet.

Postad 14 February 2014 - 10:09

ziggyw
  • ziggyw
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har ett bekymmer med XBMC i min Tizzbird S20T och det är att jag försöker få XBMC att hitta alla mina filmer och lägga till dom med automatik vilket fungerar bara halv bra tycker jag.
Dvs den missar väldigt många filmer som inte sedan syns i XBMC jag har provat att ändra katalog struktur på mitt NAS med katalog namnet = film namnet men det hjälper inte.
Men det kanske är ett generellt XBMC problem eller ?

Postad 14 February 2014 - 14:43

bejje72
  • bejje72
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Fokus för TizzBird är Mediacenter och OTT (Netflix, Viaplay, SVT Play, etc) DVB-T funktionen kommer med som en bonus och är inte huvudargument för produkten. De flesta har redan detta i sina TV.

finns även dem som mig som sitter med enbart projektor & gärna slipper en pryl för tv kanaler & en för film... HTPC funkar till detta & denna är nära... usb ansluten CA modul men sen behövs det lite programvara för att få detta att funka... hade detta funnits hade jag beställt direkt,

Postad 16 February 2014 - 19:22

kanka
  • kanka
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Smartbox mediaplayer mm ???????
Filmet fungerar inte säger att enheten är rotad
Viaplay fungerar inte på en massa olika filmer, vad är detta för skit?

Postad 17 February 2014 - 01:38

fredde36
  • fredde36
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 1
Nu är jag riktigt jävla trött på denna skit"mediaspelare". Har haft den i ca 4 månader. Uppdaterade till senaste programvara men de flesta felen kvarstår. Maken till usel produkt får man leta länge efter. Som early adopter kan man tänkas stå ut med en och annan software bugg när en produkt är ny på marknaden, men produkter som Tizzbird S20T kommer aldrig nå ut till de stora massorna.

1. Enheten laggar konstant. Öppna play-butiken laggar, scrolla i play-butiken laggar... Antingen ligger android sjukt långt efter Win phone OS och IOS eller så är det riktig snikhårdvara (som tizzbird tar duktigt betalt för).

2. "Media launcher har tyvärr stoppats" dyker upp väldigt ofta.

3. Fjärrkontrollen är ett skämt. Hur kan man överhuvudtaget släppa igenom något så dåligt i kvalitetskontrollen.

4. Trots att jag valt svenska som språk så växlar den ofta in med engelska t.ex "scrape all", "scrape smart", alltså är gränssnittet inte genomarbetat.

5. Scraping fungerar inte.

6. XBMC 12.3 Fordo slutar oftast att svara. Om jag går in på min filmmeny och väljer bland någon av mina filmer så hänger sig tizzbirden ofta, eller så tar det ca 2-5 minuter innan filmen börjar spela. Under tiden kan man inte göra en drit på skärmen. Om det är tizzbird eller XBMC som är kasst vet jag ej. Jag har gjort en factory reset av tizzbirden och installerat om XBMC, men det spelar ingen roll.

Allt sammanlagt så är jag just nu sjukt missnöjd med tizzbirden och ger den 1 av 5 i betyg. Det enda som verkar vara bra är supporten på denna sida.

Postad 17 February 2014 - 12:02

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra.

1. Laggar konstant? Vet inte riktigt vad du menar med det, är det tex när man gör ett val i menyerna? Det kan ta ett ögonblick innan boxen reagerar och utför. Är det vad du menar med laggar konstant? Ibland pågår aktiviteter i bakgrunden, tex laddar ner uppgraderingar av appar från Play om man valt automatisk uppgradering. Det brukar kunna resultera i att det är svarstider i Play-butiken, men beteendet skall inte vara konstant och alltid. Samma sak när man startar boxen att den kanske blir temporärt "slöare" när den skall ansluta till nätverksenheter etc. men även det är inget beteende som skall pågå konstant och alltid.

2. Jag har kört med S20T väldigt frekvent sedan augusti förra året, och även med alfa och beta versionerna av firmware råkade jag i princip aldrig ut för att "Media launcher" stoppas. Har du testat att göra en ordentligt återställning med "erase everything"

3. Fjärrkontrollen är "billig", instämmer

4. Språket i systemet består av både Android och TizzBird textsträngar. TizzBird textstränar har vi inte levererat någon översättning för ännu, så det är vårt fel i Sverige att det inte är gjort.

5. Scraping fungerar, men kanske är det andra förklaringar varför du upplever att det inte fungerar, TB behöver tex skriv-rättigheter till mappen där filmen är för att spara resultat av scraping.

6. XBMC 12.3 appen har jag inte testat och det ligger lite utanför vår kontroll hur den funkar. 12.2 versionen fungerade utan problem när vi testade den tidigare.

Postad 17 February 2014 - 14:34

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Smartbox mediaplayer mm ???????
Filmet fungerar inte säger att enheten är rotad
Viaplay fungerar inte på en massa olika filmer, vad är detta för skit?

TizzBird har Android 4.2 och ARM processor vilket ger hög kompatibilitet generellt med Android appar från Play-butiken. Det är också vad som är tanken med konceptet, att användarna skall kunna dra nytta av det enorma utbud av tilläggsfunktioner som man kommer åt genom att installera appar, utan att vara beroende av en leverantörs utveckling av funktioner. Jämför tex med en Samsung Smart TV, så måste man förlita sig på att Samsung fixar appar för de olika funktioner man vill lägga till.

I övrigt är det utgivarna av appar som bestämmer hur de ska fungera och vilka krav som ställs på enheten för att det skall fungera. Den vanligaste orsaken att appar som Viaplay, HBO,etc inte fungerar är att de använder DRM-system som är svåra att få rättigheter att implementera i boxarna.

Jämför med Netflix som inte har detta problem och jämför med SVT Play som fungerar utmärkt men blockar en del material för Android enheter för att de inte har rättigheter att visa det på mobilenheter.

Postad 17 February 2014 - 21:52

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 2
Att köpa en Tizzbird är första steget mot att vilja återgå till att enbart använda sina fysiska DVD- och BluRay-skivor.

Postad 19 February 2014 - 08:55

Unregistered6d5298b6
  • Unregistered6d5298b6
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 2
Om man nu vill ha neflix,HBO nordic, viaplay, spotify, Csport, så enda som finns är att bygga en HTPC till vardagsrummet .. är det så?
Kör en wd tv live gen 3, är nöjd men för lite appar och en brpwser som suger och är hemlig.
Tänkte köpaTizzbird men efter att läst hela tråden så blir det inte så!

Postad 19 February 2014 - 17:20

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 1
Tycker mesta funkar ok på Tizzbirden, inte bäst, utan ok.

MEN att *.iso inte funkar är en dealbreaker tyvär!

Postad 19 February 2014 - 23:10

Unregisteredcfad5861
  • Unregisteredcfad5861
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag har köpt en Tizzbird s20t som är kopplad till en onkyo 875 reciever.
När jag kör DTS HD masteraudio i passthrough i MKV så smäller det med jämna
mellanrum i högtalarna.
Vanlig DTS och Dolby digital funkar utan problem.
Tacksam för svar och tipps.

Postad 19 February 2014 - 23:27

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 1

mellanrum i högtalarna.

Jag har ett liknande problem med smällar vid DTS-HD master.
I mitt fall körde jag en BD mapp med meny...
När man startar en sådan film då får man upp ett val ....Med meny( BD MV) eller utan meny (BD Lite).
När jag valde Med menyer hackade ljudet med jämna mellanrum valde jag istället utan menyer funkar ljudet utan hack.

Postad 19 February 2014 - 23:52

Unregisteredcfad5861
  • Unregisteredcfad5861
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Jag har ett liknande problem med smällar vid DTS-HD master.
I mitt fall körde jag en BD mapp med meny...
När man startar en sådan film då får man upp ett val ....Med meny( BD MV) eller utan meny (BD Lite).
När jag valde Med menyer hackade ljudet med jämna mellanrum valde jag istället utan menyer funkar ljudet utan hack.

Tack för svar

Postad 20 February 2014 - 20:30

Unregisteredcfad5861
  • Unregisteredcfad5861
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

mellanrum i högtalarna.

En factory reset verkar ha fixat problemet. :-)

Postad 21 February 2014 - 09:05

Unregistered6d5298b6
  • Unregistered6d5298b6
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Inga svar ,,, det får väl bli en apple mac mini, så är man gaderad!

Postad 21 February 2014 - 15:15

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Om man nu vill ha neflix,HBO nordic, viaplay, spotify, Csport, så enda som finns är att bygga en HTPC till vardagsrummet .. är det så?
Kör en wd tv live gen 3, är nöjd men för lite appar och en brpwser som suger och är hemlig.
Tänkte köpaTizzbird men efter att läst hela tråden så blir det inte så!

Om du bekymmrar dig om at faktiskt läsa tråden, så hade du vetat om att dessa appar har problem att fungera med Android i stort, alltså inte bara på Tizzbird.
Så köp du en apple istället, det blir nog bra!

Postad 24 February 2014 - 12:57

Unregistered6d5298b6
  • Unregistered6d5298b6
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Om du bekymmrar dig om at faktiskt läsa tråden, så hade du vetat om att dessa appar har problem att fungera med Android i stort, alltså inte bara på Tizzbird.
Så köp du en apple istället, det blir nog bra!

Frågan var väl mer om det finns nån mediaspelare som klara dessa????

Postad 24 February 2014 - 19:05

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Jag har en vu duo satellitmottagare med nätverksstöd, bl.a. går det att streama tvprogram till datorer och surfplattor. Har iPad och kör då en app för detta. Borde gå att göra motsvarande på Tizzbirden, men hittar inget i google-butiken. Typ Dreamdroid är vad jag är ute efter, men där framgår att appen inte stöder Openwebif och icke-genuina Dreamboxar.

På en dator kör man via browser till Satellitmottagarens lokala IP, får upp en sida med vilka program som finns, väljer program och då öppnas en stream som man tar emot i VLC. Men det vore ju smidigt med en app som går att styra direkt från Tizzbirdfjärren.

Någon som har tips?

Är ute efter en mediaspelare som fungerar som som du beskrivit här, har lägenhet på annan ort så skulle det vara grymt att kunna kika från boxen hemma genom en mediaspelare. Är Tizzbird något att rekommendera eller har ni något tips på en annan spelare som skulle funka för detta ändamål?

Postad 25 February 2014 - 21:59

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Är ute efter en mediaspelare som fungerar som som du beskrivit här, har lägenhet på annan ort så skulle det vara grymt att kunna kika från boxen hemma genom en mediaspelare. Är Tizzbird något att rekommendera eller har ni något tips på en annan spelare som skulle funka för detta ändamål?

Jag har via appar fått det att funka, men inte HD-kanalerna. Då är detta via LAN, och jag antar att problemet är boxens hantering av all data, men vet inte säkert. När du dessutom tänkte vara på annan ort så ställer bandbredden kanske till det? Men såvitt jag fattat så ska det funka att skeppa iväg film och bild via nätet. Möjligen om du behöver slå hål i någon brandvägg eller öppna en port...
Ett tips kan väl vara att kolla via Google Play, eller App store vilka appar som finns, och hur dessa sedan diskuteras funka. Själv har jag 0,8 upp, så jag har inte testat :)

Postad 27 February 2014 - 14:24

ziggyw
  • ziggyw
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har fortfarande problem med min S20T att ethernet interfacet är nerstängt när jag startar upp den och wireless interfacet är på !
Och jag har gjort en fabriks återställning det hjälper inte ändå.
Är väldigt missnöjd med detta måste jag säga.

Postad 27 February 2014 - 21:24

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Har fortfarande problem med min S20T att ethernet interfacet är nerstängt när jag startar upp den och wireless interfacet är på !

Har stor förståelse för det. Jag har inte satt på min enhet på två veckor och använder istället andra lösningar i avvaktan på att ny firmware kommer och den ska börja fungera vettigt. Och då har jag ändå fungerande LAN....
Att sälja känns inte meningsfullt då det ändå är en ganska billig pryl.

Postad 28 February 2014 - 03:14

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
1600:- billigt för något som inte fungerar??

Jag fick en av de "fixade" boxarna, efter uppdateringen är det samma jävla ethernetproblem tillbaka igen.

Och *.ISO funkar fortfarande inte.

Kan vi alla lämna tillbaka boxen nu tack, börjar tröttna rejält.

Postad 28 February 2014 - 09:56

Smörjarn
  • Smörjarn
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Samma här med ethernet av och trådlöst på vid uppstart. Klart irriterande, men inte det största problemet eftersom jag sällan stänger av den.
Köpte boxen för att få tre funktioner:
Svtplay, Netflix och egna filmer via NFS.
Svtplay-appen har strulat ganska mycket med avbrutna uppspelningar, så det blev till att köra med Flash i Dolphin istället. Uppspelning funkar mycket bra, men det tar tid att ladda sidorna.
Netflix har ryckig uppspelning. Inte mycket, men tillräckligt för att irritera mig. Ingen 1080 heller pga Androidversion.
Egna filmer: Kör nästan bara DVD-ISO och någon enstaka H264-MKV. MKV funkar mycket bra, DVD-ISO funkar bra med undantag för A) multi-angle-DVD som hackar rejält vid växling och B ) att man inte kan klicka i DVD-menyerna med trådlös mus utan måste bläddra med fjärrkontrollen. DRIVER MIG TILL VANSINNE!
De här två nyss nämnda sakerna är det som kommer att få mig att ritualmörda boxen.
Andra irriterande saker är att jag inte kan döpa om nätverksmapparna, att fjärrkontrollen är så sjukt billigt gjord och att bläddringsläget inte är anpassat för trådlös mus. Jag kan få fram popup-menyn, men inte highlighta alternativen (scrape current osv) så att det visas vad ikonen heter.
Scraping på svenska funkar inte, vilket för mig gör funktionen oanvändbar. Kör istället scraping i datorn med TMM och fixar .nfo:n till .xml som tizzbirden kan läsa.
Såhär i efterhand fattar jag inte vem som egentligen är målgrupp för åbäket. Den är för dyr för de som inte är kräsna, den kan inte leverera till de som vill ha alla streamingtjänster (HBO och Viasat har begränsat utbud i apparna och Netflix klarar inte 1080 i Android 4.2) Den är för krånglig för enkla användare och den kan inte hämta undertexter till de användare som har en liberal syn på upphovsrätten.
Ser inget existensberättigande för den här prylen, inte när så få problem lösts sedan lanseringen. (DVD-ISO var faktiskt ännu sämre från början)
Själv kör jag också en Boxee Box och en WD TV Live Streaming och kommer sannolikt att ersätta Tizzbirden med en WD TV till (kör svtplay via serviio på stationär dator)
Till Tizzbird: Hur ser framtiden ut, och när beräknas boxen ha nått end-of-life?

Edit: raderat oavsiktlig smiley. Finns inget kul med det här.

Redigerat av Smörjarn, 28 February 2014 - 09:57.

Postad 28 February 2014 - 10:21

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Har du fått en utbytesbox?

Postad 28 February 2014 - 13:59

ziggyw
  • ziggyw
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Har du fått en utbytesbox?

Nope jag har inte fått någon utbytes box !
Denna köptes innan jul på Netonnet av min sambo som julklapp.

Postad 01 March 2014 - 01:43

givetvis
  • givetvis
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Jag har via appar fått det att funka, men inte HD-kanalerna. Då är detta via LAN, och jag antar att problemet är boxens hantering av all data, men vet inte säkert. När du dessutom tänkte vara på annan ort så ställer bandbredden kanske till det? Men såvitt jag fattat så ska det funka att skeppa iväg film och bild via nätet. Möjligen om du behöver slå hål i någon brandvägg eller öppna en port...
Ett tips kan väl vara att kolla via Google Play, eller App store vilka appar som finns, och hur dessa sedan diskuteras funka. Själv har jag 0,8 upp, så jag har inte testat :)

Tack för svaret! Det skulle vara grymt smidigt om det funkade genom någon app bara. Vilken app har du kört genom? Mest troligt är det boxen som sätter stopp för HD-kanalerna. På min förra box funkade de inte att streama HD till datorn, på min nya solo 2 fungerar det perfekt. Bannbredden borde inte sätta stopp tycker jag, har 100mbit på båda ställena.

Postad 01 March 2014 - 10:50

hExm8
  • hExm8
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har vandrat igenom ett antal mediaenheter. Varit trogen Tvix användare men insett att den bästa mediaspelaren, i mina ögon sett, tyvärr att företaget inte längre vill fortsätta med dessa enheter.

Så efter lite granskande och velande föll valet på denna enhet.
Kan med facit i handen säga att nedköp inte täcker känslorna för denna enhet. Denna enhet kommer inte att fungera riktigt bra med något. Den kan mycket, men inte något bra. Alla funktioner på den har brister på ett eller annat sätt och kan klassas som halvdant. Ska du köra denna som mediaspelaren mot appar så kommer du snart bli frustrerad. Knappt att ens Netflix klaras av att spelas upp ordentligt. Tappar ljud vid uppspelning, hänger sig i appen och hoppar ner och upp i kvalitet på bilden. Samma sak med andra appar, vissa mer, vissa mindre. Men tro inte på att du kommer kunna starta en app och avslappnat kunna kolla på en film.

Fjärrkontrollen är omöjlig att använda vid annat än filmtittande. Att använda den vid eller till appar, totalt omöjligt. Det kommer kräva att du använder ett extra tangentbord som du måste köpa till, inte nödvändigtvis utav "Tizzbird" men behovet finns. Men visst, använd deras app så kan man styra via iPhone, eller Android. Visst Android versionen fungerar helt ok. Riktigt bra faktiskt. Men, den som finns till iPhone och ipad, vilket skämt!

Filmtittande, fungerar den till men problemfritt för alla format, glöm det. Mikrolagg med jämna mellanrum vid vissa filformat.

Återigen samma sak vid uppspelning utav .flac filer. Kör man ett högupplöst media så visst, den spelar upp. Men kommer den att göra det bra. Nej, klipper i ljudet och låter "platt".

Vidare så har jag, både på F30 och med denna en lite gråare bild till vänster sida gentemot alla Tvix som jag provat, inga andra enheter uppvisar detta fenomen, PS3, ipad, dator mm. Men då jag inte sett någon annan som påpekat detta kan det tyda på att jag är ensam om det trots samma sak på två olika enheter från Tizzbird.

Välj annan enhet om du går i köpartankar!

Postad 01 March 2014 - 16:48

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
Några reflextioner efter mkt användande av S20T:

- Använda mus funkar inget vidare medialauncher kraschar varje gång jag försöker klicka på networkshares (NFS), har gjort factory default med radera allt många ggr nu fortfarande samma problem provat med olika usb ingångar och olika möss helt hopplöst .

- Växlar man mellan olika format vid uppspelning typ mp4, m2ts, mkv så kraschar medialauncher verkar som det är mp4 filer som den inte riktigt gillar.
- flv filer gillar den inte alls.

- Stödet för Iso filer är ett skämt (som det gamla norgeskämtet om vindrutetorkarna.. Fungerer , fungerer icke, fungerer , fungerer icke)

- Att inte kunna namnge de 4 olika nätverksdelningarna är ju bara pinsamt dåligt och fler utdelningar måste ju snart läggas till för 4 är väldigt lite.

+ Appar såsom Youtube, Airpin mm funkar bra.
+ Mkv filer funkar i alla valörer
+ BD mappar funkar.
+ mts, m2ts 50p filer funkar.

Tizzbird Sverige hur ser det ut med fler utdelningar är det på gång eller inte?

Postad 02 March 2014 - 20:22

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

- Använda mus funkar inget vidare medialauncher kraschar varje gång jag försöker klicka på networkshares (NFS), har gjort factory default med radera allt många ggr nu fortfarande samma problem provat med olika usb ingångar och olika möss helt hopplöst .

Jag använder Logitech K400 tangentbord med inbygg styrplatta, har funkat klanderfritt och kostade bara 200 på Netonnet, nu gått upp en hundring. Fortfarande ett bra köp. I övrigt instämmer jag i allt du skriver.

Postad 02 March 2014 - 20:27

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Det skulle vara grymt smidigt om det funkade genom någon app bara. Vilken app har du kört genom? Mest troligt är det boxen som sätter stopp för HD-kanalerna. På min förra box funkade de inte att streama HD till datorn, på min nya solo 2 fungerar det perfekt. Bannbredden borde inte sätta stopp tycker jag, har 100mbit på båda ställena.

Jag har testat olika och flera funkar. VU:s egna var bäst. Får dock erkänna att jag inte använt detta löpande, jag har enheten kopplad mot en projektor och till en bildyta på 122*. När jag inte fick det att funka med HD så lade jag ner.... Jag tror inte heller att det är nätverket som är problemet. Om det är Tizzbirden eller Vu Duon låter jag vara osagt, men jag tror Tizzbirden är oskyldig här. Enligt recensioner i Google Play var det ju andra som haft problem med just HD. Och jag tror ju inte att alla har använt en T-bird som mottagarenhet.

Postad 06 March 2014 - 19:55

zugbug
  • zugbug
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 1
Jaha, då får man allt erkänna sig lurad av marknadsföring och tomma löften; detta är skräp. Nu är det bara att fortsätta att utreda vad som lovar ungefär samma saker, men som folk tycker fungerar. Förslag?

Postad 12 March 2014 - 01:34

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Har supporten gett upp nu?
Kan förstå om det är körigt med Koreansk tillverkare som skiter i en på detta sätt.

Postad 12 March 2014 - 11:37

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Supporten ger aldrig upp. Har ingen aktuell fråga (?)

Postad 14 March 2014 - 01:42

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
2 s fortfarande, rykande aktuella frågor:

1. efter senaste uppdateringen(med en utbytesbox) så är ethernetproblem tillbaka.'
2. *.iso funkar fortfarande inte.

Ska vi tolka tystnaden som att Tizzbird skiter i dessa problem då?

Redigerat av JohnnyMann, 14 March 2014 - 01:43.

Postad 14 March 2014 - 14:17

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
1. Det Ethernet-problem som var innan i vissa nätverksmiljöer kan inte vara tillbaka eftersom boxen är modifierad hårdvarumässigt. Du har nog något annat problem i så fall. Du kan kontakta [email protected] för att få hjälp med felsökning.

2. ISO fungerar, men inte med alla ISO-filer tydligen. Vi får se om de lyckas fixa det i nästa uppgradering.

Postad 14 March 2014 - 21:52

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 1
Jag har inte ens ställt in Wifi på något sätt.
Kör bara trådat, ändå ser jag att Wifi är på varje gång jag startar boxen.

Det blev så efter sista uppdateringen.

INGEN *.iso fungerar på min box

Orkar inte tjafsa mer, jag ger upp nu :(
Jag inser att denna produkt inte håller vad den lovar och letar vidare efter en riktig medaspelare :(
Får ge den här lådan till sambons ungar att leka med i sandlådan (där den hör hemma)

Rekommenderar alla som funderar att köpa denna box att leta någon annanstans!

Redigerat av JohnnyMann, 14 March 2014 - 21:53.

Postad 15 March 2014 - 10:11

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 1
Android-kärnan i boxen har en automatisk "fall-back" funktion till Wifi om Ethernetanslutningen skulle fallera, TizzBird tittar på ett sätt att stänga av den. Men om man inte lägger in nätverksnyckel (förutsatt att man har ett skyddat Wifi nätverk), så kan boxen inte ansluta till Wifi och Ethernet skall fungera förutsatt att man har en fungerande anslutning. Att Wifi är på "on" i inställningarna skall i sig inte vara ett problem.

Alla ISO-filmer jag har (har dock mestadels .mkv och .mp4) fungerar korrekt utan problem och även från andra kunder har vi fått bekräftat att de inte har några problem med ISO-filer. Men vi har noterat att det förekommer problem och tittar på det.

Det är nog svårt att hitta en produkt i denna kategori som är helt "buggfri", ju mer möjligheter man öppnar för desto större är risken att något inte fungera perfekt. Och när något inte fungerar som det ska, är det inte helt solklart vilken del av alla samverkande enheter i det digitala hemmet som bär skulden till det.

Postad 15 March 2014 - 15:05

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Om jag inte kan spela upp *.iso från en portabel hårddisk via USB, "vilken del av alla samverkande enheter i det digitala hemmet är det då som bär skulden"?

Har testat via usb-minne,nätverk , NFS o Samba

Redigerat av JohnnyMann, 15 March 2014 - 15:07.

Postad 15 March 2014 - 19:11

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Om jag inte kan spela upp *.iso från en portabel hårddisk via USB, "vilken del av alla samverkande enheter i det digitala hemmet är det då som bär skulden"?

Har testat via usb-minne,nätverk , NFS o Samba

Alla ISO-filmer jag har (har dock mestadels .mkv och .mp4) fungerar korrekt utan problem och även från andra kunder har vi fått bekräftat att de inte har några problem med ISO-filer. Men vi har noterat att det förekommer problem och tittar på det.

Postad 16 March 2014 - 01:26

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 1
Läs denna tråd,,den är en(1) person där *.iso funkar för.
Inte för resten av oss, vad är det som är så svårt att förstå?

Jag har rippat alla mina 1000 DVD, så denna box är för mig hel värdelös nu.

Har gett skiten till ungarna,,,kanske de kan spela nått spel på den eller bara använda som hammare.

ALDRIG mer Tizzbird, lovar mycket, håller skit!

Postad 16 March 2014 - 12:36

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Jag tror iofs att ISO funkar för mig rent tekniskt, men eftersom nätverksgränssnittet gör att jag inte hittar filer så använder jag inte maskinen.

Postad 17 March 2014 - 09:55

TizzBird Sverige
  • TizzBird Sverige
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Läs denna tråd,,den är en(1) person där *.iso funkar för.
Inte för resten av oss, vad är det som är så svårt att förstå?

Tro mig, vi har kontakt med betydligt fler kunder än de som deltar i denna forumtråd.

Postad 17 March 2014 - 22:08

MaxAlv
  • MaxAlv
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej!
Har mailat Tizzbird support men postar här för att varna/se om någon kanske har fått samma problem som jag.Jag har precis införskaffat en Tizzbird och precis när jag var klar med all konfig så som nätverksshare, installation av appar, uppgradering till senaste OS osv och hade sett min andra film får jag från ingen stans en bild/meddelande på min TV från Tizzbirden där jag måste välja upplösning (1920x1080i 60 MHz osv.) jag bläddrar i listan och försöker hitta 1080p för jag har en full HD-TV, väljer rätt tror jag men jag måste ha valt fel för nu kan jag inte få upp bilden på skärmen. Tizzbirden startar fint och jag får upp starttexten i blått (Tizzbird mot svart bakgrund) men sen är det som om det är fel bildinställning och ingen videokontakt sker mellan Tizzbirden och min TV. Testade även idag att koppla min Tizzbird till en datorskärm men icke. Testat att försöka starta i "safe mode" genom att hålla in MENY-knappen under uppstart men icke det heller. Nu börjar jag få lite panik och har inga alternativ kvar. Hur får jag upp bilden så jag kan ändra till rätt upplösning? Tacksam för all hjälp jag kan få! I övrigt relativt nöjd med Tizzbirden trots en del barnsjukdomar.

Redigerat av MaxAlv, 17 March 2014 - 22:11.

Postad 18 March 2014 - 01:26

dian
  • dian
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Använder min Tizz i huvudsak till Netflix och svtplay, och tycker att det i stort fungerar bra. Jag har några saker jag gäna vill kommentera/fråga om.

1. När man markerar ett skivbart fält så kommer ett virtuellt tangentbord (precis som på smartphones), jag har dock mus och tangentbord inkopplat, och det virtuella tangentbordet är i vägen och är väldigt störande. Finns det några planer på att införa en möjlighet att kunna stänga av det virtuella tangentbordet?

2. I vissa situationer så är ljud och bild något osynkade i netflix, så där så att man svär till lite grann, men ändå kan leva med det. Använder Wifi och tänkte att det kan vara anledningen, men och andra sidan så stannar det aldrig upp och buffrar, så det är sannolikt av någon annan anledning. Finns det något känt problem?
(denna osynk ser jag alltså aldrig när jag kör via datorn)

3. Vid ett förlåtligt antal (fåtal) tillfällen så har netflix-appen stannat upp mitt i filmen och sagt att den buffrar, vid dessa tillfällen så återhämtar den sig inte, man måste gå ur filmen och sedan in igen för att den skall komma igång igen. Något känt problem?

4. Fjärrkontroll (bläddring med pilar, paus, play m.m.) fungerar inte i netflixappen (man kan flytta muspekaren med fjärrkontrollen, men det är inte så behändigt).
Tangentbord (bläddring med pilar, paus/play (mellanslagstangent) m.m) fungerar inte i netflixappen. Finns det planer på att komplettera med detta?

Postad 19 March 2014 - 16:34

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Jag tror iofs att ISO funkar för mig rent tekniskt, men eftersom nätverksgränssnittet gör att jag inte hittar filer så använder jag inte maskinen.

Jag med flera använder extern HD via USB,,och det funkar i alla fall inte.
Sedan att nätverket inte funkar är en annan sak med denna box

För övrigt orkar jag inte bry mig längre, denna box är skräp!

Redigerat av JohnnyMann, 20 March 2014 - 13:42.

Postad 21 March 2014 - 14:03

MaxAlv
  • MaxAlv
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej!
Har mailat Tizzbird support men postar här för att varna/se om någon kanske har fått samma problem som jag.Jag har precis införskaffat en Tizzbird och precis när jag var klar med all konfig så som nätverksshare, installation av appar, uppgradering till senaste OS osv och hade sett min andra film får jag från ingen stans en bild/meddelande på min TV från Tizzbirden där jag måste välja upplösning (1920x1080i 60 MHz osv.) jag bläddrar i listan och försöker hitta 1080p för jag har en full HD-TV, väljer rätt tror jag men jag måste ha valt fel för nu kan jag inte få upp bilden på skärmen. Tizzbirden startar fint och jag får upp starttexten i blått (Tizzbird mot svart bakgrund) men sen är det som om det är fel bildinställning och ingen videokontakt sker mellan Tizzbirden och min TV. Testade även idag att koppla min Tizzbird till en datorskärm men icke. Testat att försöka starta i "safe mode" genom att hålla in MENY-knappen under uppstart men icke det heller. Nu börjar jag få lite panik och har inga alternativ kvar. Hur får jag upp bilden så jag kan ändra till rätt upplösning? Tacksam för all hjälp jag kan få! I övrigt relativt nöjd med Tizzbirden trots en del barnsjukdomar.

Fick nu svar från Tizzbird Sverige support som jag tänkte att jag skulle dela med mig av om det är någon annan som råkar ut för samma problem som jag:
Du måste låta den starta ordentligt, tills blå ringen lyser med fast sken. Därefter kan man växla TV-Out signal med F2 på tangentbord eller *-knappen (långt tryck) på fjärrkontrollen.
Om man vill återställa via recovery funktionen trycker man två gånger på röd knapp under uppstart, finns beskrivning på vår hemsida under support/manualer.

Om du inte får bild i rocovery, kanske det beror på att du inte lyckats komma till det läget.

Postad 21 March 2014 - 14:06

MaxAlv
  • MaxAlv
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Delar med mig av några ytterligare problem som jag har stött på som någon annan kanske har bra svar på:

1. När jag gör en av mina bilder (1080x1920 samma som min TVs upplösning) till Wallpaper i Tizzbirden så blir kvaliten sämre vilket är jäkligt tråkigt då man vill använda bakgrundsbilden lite som en tavla i vårt fall när man har folk på besök.
Är detta en defekt eller går det att lösa på något sätt? Är det en defekt är det något som planeras att lösas till nästa release?

2. Jag har en dator med TizzNFS 1.08 (senaste versionen) installerat och delar ut 3 kataloger. Det fungerar riktigt dåligt. :( Med två kataloger och Fixed Export Name fungerade det ok.
Ska man inte behöva slippa Fixed Export Name så man inte behöver gissa vad det är man delar ut när man navigerar sig runt efter olika nätverksshare från Tizzbirden?
Och varför fungerar det inte att hitta mina shares när jag har tre stycken?

3. Ljudfilsproblem
Jag delar ut en mapp med en mkv-fil och en ljudfil men jag kan inte hitta ljudfilen när jag drar igång filmen och söker efter rätt ljudfil (svenska) så min dotter ska förstå Hitta Nemo. Vad är fel?

Filernas namn som ligger i samma katalog:
Finding Nemo 2003 1080p BluRay DD5.1 x264-EbP.mkv
Finding Nemo 2003 1080p BluRay DD5.1 x264-EbP.ac3

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.