Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 18 July 2014 - 10:14

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Känns som att vinklingen blir lite konstig när de ska sitta så nära varandra...jag ska pröva att ha dom ca 3,5 meter emellan varandra och 4 meter till sittplats, får se hur vinkeln blir.

MenT-B lär nog hinna laborera lite innan det är final ;-)

? Så du säger att det är bättre att ha dem så nära tv.n som T-B har än att ha dem på bänken längst ut på kanterna?

Postad 18 July 2014 - 10:16

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

? Så du säger att det är bättre att ha dem så nära tv.n som T-B har än att ha dem på bänken längst ut på kanterna?

Nej, när har jag påstått det? Kan ju lika gärna ha en högtalare vid tv'n om de ska sitta så där nära...

Postad 18 July 2014 - 10:23

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Känns som att vinklingen blir lite konstig när de ska sitta så nära varandra...jag ska pröva att ha dom ca 3,5 meter emellan varandra och 4 meter till sittplats, får se hur vinkeln blir.

MenT-B lär nog hinna laborera lite innan det är final ;-)

Nej, när har jag påstått det? Kan ju lika gärna ha en högtalare vid tv'n om de ska sitta så där nära...

Ja jag tyckte att du gjorde det när du citerade mig och påstod att vinklingen kändes konstig när jag påstod att det skulle vara bättre att ha högtalaren längre ut på bänken an att ha dem så nära på väggen vid tv:n .. men missuppfattade jag dig så sorry .. :)

Postad 18 July 2014 - 13:36

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0
Vill bara förtydliga att jag inte menade att T-B borde ha dom på bänken utan det är en lösning jag funderat på själv att ha efter att jag flyttat och ev skaffar ny tv möbel om några veckor. Tror ni det medför någon försämring mot att ha dom på stativ om avståndet mellan höger och vänster ändå kan vara desamma?

Postad 18 July 2014 - 13:44

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Det kommer väll saknas en 30cm för optimal lyssningshöjd men antagligen inte något som stör den glade amatören, har själv haft stativare på en ikea lack möbel som är 200cm det funkade mkt bra med tydlig stereo relief och center seperation

Postad 18 July 2014 - 14:04

hampes
  • hampes
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
vinkla de lite uppåt annars eller använd gamla böcker som stativ kan bli snyggt.

Postad 18 July 2014 - 14:31

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Ja jag tyckte att du gjorde det när du citerade mig och påstod att vinklingen kändes konstig när jag påstod att det skulle vara bättre att ha högtalaren längre ut på bänken an att ha dem så nära på väggen vid tv:n .. men missuppfattade jag dig så sorry .. :)

Det är lugnt! Givetvis menar jag längre emellan - med vinklingen på M6an kommer ju "ljudet" troligtvis mötas innan det nått fram till soffan. Men en annan sak som jag skulle säga, T-B, är att jag skulle flytta ut S5orna 50 cm från bakväggen, och rikta dom rakt mot lyssnaren, istället för mot TVn...

Svårt att säga innan man hört dom och beroende på vilket läge du kör, men jag tror inte placeringen är optimal....

Postad 18 July 2014 - 14:42

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
kan bara hålla med alla, T-B verkar ha satt högtalarna för nära varandra. Jag hade ställt dom på tv bänken först och prov lyssnat, han har ju lugnt 20-40 cm till där han kan placera högtalarn till vänster om tv'n.

Men men, är T-B nöjd så är det ju bara att gratulera, är ruggigt avundsjuk nu i alla fall, varför förbeställde inte jag till kanonpriset :-(

Postad 18 July 2014 - 15:00

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

• 1830 inlägg
  • 0

Det kommer väll saknas en 30cm för optimal lyssningshöjd men antagligen inte något som stör den glade amatören, har själv haft stativare på en ikea lack möbel som är 200cm det funkade mkt bra med tydlig stereo relief och center seperation

Fast det bror ju på hur hög mediamöbel man har. Ev kommer jag satsa på någon väggmonterad variant, tex Unnu från HiFi Klubben. Då är det ju bara att montera den på lämplig höjd. TV:n får ju dock inte hamnar för högt upp men det är nog ingen fara för det.

Postad 18 July 2014 - 15:10

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jag ska åka ner till XTZ:s butik imorgon ska vara där runt 10-11tiden och lyssna i deras demorum, kommer ta med mig mina M&K S-150THX för en rättvis jämförelse.
Om någon vill åka med så har jag ledig platser i bilen iom att jag åker själv säg till idag isf.
Utgår från Bollebygd kan åka via Marks kommun alt. via Göteborg beroende på om någon vill åka med.

Redigerat av MattiasBGD, 18 July 2014 - 15:26.

Postad 18 July 2014 - 20:11

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Jag ska åka ner till XTZ:s butik imorgon ska vara där runt 10-11tiden och lyssna i deras demorum, kommer ta med mig mina M&K S-150THX för en rättvis jämförelse.
Om någon vill åka med så har jag ledig platser i bilen iom att jag åker själv säg till idag isf.
Utgår från Bollebygd kan åka via Marks kommun alt. via Göteborg beroende på om någon vill åka med.

Nu är jag ju nyss hemkommen från Torup men hade du skrivit det igår hade vi kunnat åka tillsammans, bor i Landvetter vilket ju får ses som nära.

Hur som helst, imorgon ska grejerna upp på väggarna :)

Postad 19 July 2014 - 19:40

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 1
Först skulle det mätas on/off axis på mina MK för att kunna jämföra mot Cinema serien och mätresultaten visade det man kan utläsa från utformningen på lådorna.

Cinema serien visade på mycket god spridningsförmåga både i sidled och i höjdled och frekvensomfånget hängde med upp till cirka 20KHz.

MK S-150THX har en något mer sammanhållen spridning mot mitten pga diskanternas position på baffeln detta begränsar spridningen utåt och man kunde tydligt se att det övre registret föll av snabbare när man gick utanför ljudbilden (ut mot väggen). MK sträcker sig upp till 16KHz och rullar sedan mjukt av.
MK har ju medvetet sin baffelkonstruktion för att begränsa sidospridning mot väggarna och även vertikal spridning med sina skummgummi muddar mellan diskanterna.

Båda modellerna har ju samma invinkling utav baffeln vilket är till fördel vid väggmontage dikt vägg.
Storleksmässigt kan dom uppskattas vara ungefär lika stora fast med olika form samt att båda är slutna.

-----------------------
Till lyssningsintryck.

Först och främst spelades respektive högtalare fullregister och till sist lyssnade vi även på M6orna ihop med dom två W12.16 subbarna som stod i demorummet.

Lyssnade på bland annat:
Ben Harper
Chris Jones
Infected Mushroom
Hade tyvärr inte mer som fungerade på skivan jag hade med mig då deras CD inte klarade FLAC.

Jag kan inte svänga med en massa fina uttryck så jag försöker hålla mig kort.

Cinema M6
Bra närvaro
Naturlig klang
God spridningförmåga vertikalt och horisontalt
Aningen högre känslighet eller så var det diskanterna som spelade lite mer påträngande (20KHz istället för M&K 16KHz)

M&K S-150THX
Något sämre vertikalspridning men ger färre golv och takreflektioner kan vara fördelaktigt om man kör med front height kanaler för bättre kanalseparation eller sämre akustikbehandlat rum.

Jämförelse:
Fanns inte så mycket att sätta fingret på ljudmässigt och det skulle jag vilja påstå är ett gott betyg för en högtalare som kostar strax över hälften utav en MK 150.
Vi upplevde att Cinema M6 gick aningen djupare i basen men samtidigt saknade vi möjligheten i denna anläggning att dela stativarna mot subbar vid normala 80Hz för när vi spelade cirka 95dB i lyssningsposition så gick det åt väldigt mycket slaglängd till dynamisk musik vilket är helt bortkastat och tillför distorsion.

Musik är ju väldigt avslöjande för hur en högtalare presterar men vi önskade att dom hade haft en fullvärdig surroundinstallation för att höra hur systemet presterar till olika referensfilmer. Det som kan låta aningen påträngande eller lite vasst vid starka lyssningsnivåer kan låta mer krispigt och detaljerat i filmmaterial.
Så spontant upplevede jag M&K som lite rundare, mjukare i övre registret vilket gjorde att vi kunde spela starkare utan att det blev påträngande i musiklyssning.
Mellanregister/bas hade jämförbar punch så där fanns inget att klaga på.
Klangmässigt spelade dom väldigt lika.

Till sist ville vi höra vad subbarna tillförde och det gjorde såklart hela intryckt mer lättlyssnat när det lägre registret fyllde ut. Med alla portar pluggade spelade det snyggt, rent och välbalanserat. Jag testade att plocka ur först en skumplugg sedan båda två men tyckte bara detta tillförde boomighet i basen vet inte om detta berodde på rummet eller lådkonstruktionen i sig, det är ju ganska små portade subbar alt. kanske det skulle hjälpa med mer dämpmaterial i dom.
Tyvärr saknade jag en hel del fysik i basen jämfört med vad jag har hemma så när XTZ 3X12 riggas upp i deras demorum blir det andra bullar.
Den sanna filmentusiasten borde verkligen uppleva en rigg med bra pondus i det lägre registret och då syftar jag inte på odefinierat dB dragrace utan helt enkelt bra välartikulerad respons hela vägen ner i källaren. Detta kräver multipla 12" eller stora 15-18" med god slaglängd som totalt sett kan flytta bra med luft och inte är byggda i för små lådor i förhållande till sin kapacitet med hänsyn till dist och headroom för hela systemet.
Ska bli spännande att höra första lyssningsintrycken när dom får hem 3X12.

Länk till mitt galleri
https://www.minhembi...tiasBGD/349342/

Redigerat av MattiasBGD, 19 July 2014 - 19:41.

Postad 19 July 2014 - 20:38

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet! Blir som sagt svårt att få något hum om hur hela Cinema presterar nu när subbarna dröjer, men M6an verkar ju prestera bra.

Postad 19 July 2014 - 21:32

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
Mkt bra sammanfattning och ett mkt bra test!
Skulle ju egentligen följt med men mammas bil pajade så jag fick istället ligga under en volvo 850 hela dagen :(

Postad 19 July 2014 - 23:24

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Det var roligt att höra hur jämna högtalarna var. Glömde säga det i förra inlägget, men var mycket nära att köpa ditt system Mattias i våras när du annonserade...

Har spenderat dagen med M6:orna spelandes och lite härlig Star Trek: Into Darkess nu under kvällen. Ljudet är väldigt detaljrikt, sitter och lyssnar på små nyanser, slutplingen på gitarrer osv och inser hur mycket jag har missat med mina gamla Dynavoice Magic F6EX. Blir nog inte av med de gamla än dock. Hade inte riktigt räkna med att M6 väger lika mycket som dom gamla golvarna och har inte köpt några väggfästen (nyckelhålslösningen vågar jag inte chansa på när det är gipsvägg). Kanske en ny mening i ordet högtalarstativ...

Det var även precis att jag hann fram till Fyndbörsen i fredags. Kom till en insikt på väg ner via E6:an: Ju finare väder desto fler vägarbeten, husbilar, husvagnar, raggarbilar och i värsta fall kom man upp bakom raggarbil med husvagn. Fy fan.

Postad 19 July 2014 - 23:45

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jaså ok, vet inte om du var en utav dom jag pratade lite längre med. Ska lägga ut mitt system på annons snart igen, nu är det dessutom komplett igen fick tag på likadana tripoler som jag sålde.

Postad 19 July 2014 - 23:50

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Att du redan hade sålt tripolerna var väl det som höll mig tillbaka. I samma veva startades den här tråden och på den vägen blev det.

Postad 20 July 2014 - 00:04

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Cinema M6 verkar vettigt för pengarna men är det ett Cinema paket så ska det ju demas som de också så man kan höra hur ljudbilden jobbar mot bakhögtalarna. Den goda horisontella spridning borgar ju för bättre resultat när M6 läggs ner som en center. MK är inte gjord för de och är ju nästan fyrkantig så det är
skitsamma det blir bra ändå.

Jag älskar mina MK när jag ser på film men jag skulle aldrig betala nypris för systemet... vansinnigt dyrt, men begagnat är det en klar favorit.

Postad 20 July 2014 - 00:41

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 2
Känns efter MattiasBGD's sammanfattning att strax över 40000:- var helt OK pris för ett Cinema 7.3...? ;)
Älskar ljudet i M&K, men det är som du säger att nypriset avskräcker...75 lök för ett 5.1 är lite väl...

Vi får väl se när subbarna kommer, tänkte skruva upp mina M6or/S5or nästa helg så får man väl slänga upp några bilder på sitt i princip helt "obyggda" biorum och lite intryck!

Postad 20 July 2014 - 13:16

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Försöker få ihop möbleringen av bion innan högtalarna kommer imorgon.

Hur är väggfästmöjligheterna för M6:an som center? Det finns väl nyckelhål om man ska ha den stående, men hur fäster man den liggande, är det nyckelhål för det också? Hur sitter de isf?

Postad 20 July 2014 - 13:55

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
bästa ja hitta

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  zza.png   394.69K   14 Antal nerladdningar

Postad 20 July 2014 - 14:48

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0

Först skulle det mätas on/off axis på mina MK för att kunna jämföra mot Cinema serien och mätresultaten visade det man kan utläsa från utformningen på lådorna.

Cinema serien visade på mycket god spridningsförmåga både i sidled och i höjdled och frekvensomfånget hängde med upp till cirka 20KHz.

MK S-150THX har en något mer sammanhållen spridning mot mitten pga diskanternas position på baffeln detta begränsar spridningen utåt och man kunde tydligt se att det övre registret föll av snabbare när man gick utanför ljudbilden (ut mot väggen). MK sträcker sig upp till 16KHz och rullar sedan mjukt av.
MK har ju medvetet sin baffelkonstruktion för att begränsa sidospridning mot väggarna och även vertikal spridning med sina skummgummi muddar mellan diskanterna.

Båda modellerna har ju samma invinkling utav baffeln vilket är till fördel vid väggmontage dikt vägg.
Storleksmässigt kan dom uppskattas vara ungefär lika stora fast med olika form samt att båda är slutna.

-----------------------
Till lyssningsintryck.

Först och främst spelades respektive högtalare fullregister och till sist lyssnade vi även på M6orna ihop med dom två W12.16 subbarna som stod i demorummet.

Lyssnade på bland annat:
Ben Harper
Chris Jones
Infected Mushroom
Hade tyvärr inte mer som fungerade på skivan jag hade med mig då deras CD inte klarade FLAC.

Jag kan inte svänga med en massa fina uttryck så jag försöker hålla mig kort.

Cinema M6
Bra närvaro
Naturlig klang
God spridningförmåga vertikalt och horisontalt
Aningen högre känslighet eller så var det diskanterna som spelade lite mer påträngande (20KHz istället för M&K 16KHz)

M&K S-150THX
Något sämre vertikalspridning men ger färre golv och takreflektioner kan vara fördelaktigt om man kör med front height kanaler för bättre kanalseparation eller sämre akustikbehandlat rum.

Jämförelse:
Fanns inte så mycket att sätta fingret på ljudmässigt och det skulle jag vilja påstå är ett gott betyg för en högtalare som kostar strax över hälften utav en MK 150.
Vi upplevde att Cinema M6 gick aningen djupare i basen men samtidigt saknade vi möjligheten i denna anläggning att dela stativarna mot subbar vid normala 80Hz för när vi spelade cirka 95dB i lyssningsposition så gick det åt väldigt mycket slaglängd till dynamisk musik vilket är helt bortkastat och tillför distorsion.

Musik är ju väldigt avslöjande för hur en högtalare presterar men vi önskade att dom hade haft en fullvärdig surroundinstallation för att höra hur systemet presterar till olika referensfilmer. Det som kan låta aningen påträngande eller lite vasst vid starka lyssningsnivåer kan låta mer krispigt och detaljerat i filmmaterial.
Så spontant upplevede jag M&K som lite rundare, mjukare i övre registret vilket gjorde att vi kunde spela starkare utan att det blev påträngande i musiklyssning.
Mellanregister/bas hade jämförbar punch så där fanns inget att klaga på.
Klangmässigt spelade dom väldigt lika.

Till sist ville vi höra vad subbarna tillförde och det gjorde såklart hela intryckt mer lättlyssnat när det lägre registret fyllde ut. Med alla portar pluggade spelade det snyggt, rent och välbalanserat. Jag testade att plocka ur först en skumplugg sedan båda två men tyckte bara detta tillförde boomighet i basen vet inte om detta berodde på rummet eller lådkonstruktionen i sig, det är ju ganska små portade subbar alt. kanske det skulle hjälpa med mer dämpmaterial i dom.
Tyvärr saknade jag en hel del fysik i basen jämfört med vad jag har hemma så när XTZ 3X12 riggas upp i deras demorum blir det andra bullar.
Den sanna filmentusiasten borde verkligen uppleva en rigg med bra pondus i det lägre registret och då syftar jag inte på odefinierat dB dragrace utan helt enkelt bra välartikulerad respons hela vägen ner i källaren. Detta kräver multipla 12" eller stora 15-18" med god slaglängd som totalt sett kan flytta bra med luft och inte är byggda i för små lådor i förhållande till sin kapacitet med hänsyn till dist och headroom för hela systemet.
Ska bli spännande att höra första lyssningsintrycken när dom får hem 3X12.

Länk till mitt galleri
https://www.minhembi...tiasBGD/349342/

Tackar för sammanfattningen Mattias, bra skrivet! Efter att läst din recension så verkar det som att M6:orna kan låta väldigt likt KK q125 om man läst Ljud och Bilds rescension av dom. Bara uppfattningen jag får...http://www.ljudochbild.se/test/ken-kreisel-q125-dxd-12012

Postad 20 July 2014 - 18:12

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Försöker få ihop möbleringen av bion innan högtalarna kommer imorgon.

Hur är väggfästmöjligheterna för M6:an som center? Det finns väl nyckelhål om man ska ha den stående, men hur fäster man den liggande, är det nyckelhål för det också? Hur sitter de isf?

Finns endast två stående nyckelhål. Då center är en liggande R eller L blir hålen inte riktigt bra för ändamålet. Som jag sa tidigare, det är rätt bastanta pjäser så själv kommer jag inte våga använda nyckelhålen i mina gipsväggar.

En negativ sak med utformningen av M6 är när den ligger som center under duken så gör trapetsformen att det blänker lite i högtalaren.

Postad 20 July 2014 - 21:12

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Finns endast två stående nyckelhål. Då center är en liggande R eller L blir hålen inte riktigt bra för ändamålet. Som jag sa tidigare, det är rätt bastanta pjäser så själv kommer jag inte våga använda nyckelhålen i mina gipsväggar.

En negativ sak med utformningen av M6 är när den ligger som center under duken så gör trapetsformen att det blänker lite i högtalaren.

Jag tänkte sätta mina med VESA 75 avsedda för mindre LCDer är det väl tänkt, lär väl bli stabilare än nyckelhålen iaf.

Postad 21 July 2014 - 20:27

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Tycker att det ger en mer clean look med högtalarna så nära väggen som det bara går (äntrar rummet från sidan så jag ser sådant direkt), men eftersom jag sitter ganska nära min duk på 95 tum kommer jag behöva vinkla in högtalarna lite. Någon som känner till ett passande VESA-fäste?

Postad 21 July 2014 - 20:33

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
De är juh lite vinklade i grund och med hyffsad spridning så inte nödvändigtvis nödvändigt

Postad 21 July 2014 - 23:53

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 1

Tycker att det ger en mer clean look med högtalarna så nära väggen som det bara går (äntrar rummet från sidan så jag ser sådant direkt), men eftersom jag sitter ganska nära min duk på 95 tum kommer jag behöva vinkla in högtalarna lite. Någon som känner till ett passande VESA-fäste?

Kan skicka en bild på mina när jag monterat S5an.

Postad 22 July 2014 - 01:32

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Sitter och filurar på om jag skall beställa några av dessa subbar.
Just nu funderar jag på antingen 1st 3x12, alternativt 2st 1x12.
Har idag 1st SVS PC Plus, och beställer jag 1x12 är jag lite osäker på om jag kommer tappa lite av den "fysiska" känslan på de lägsta frekvensarna då den går djupare än vad 1x12 gör. 3x12 är spec:ad till 16hz,(liksom min nuvarande SVS) 1x12 till 19 hz.
Har ni några tankar kring detta? En fördel jag ser med SVS:en är att jag vet att jag är nöjd och att den tar betydligt mindre golvplats. Men det är ju klart att man kan testa att beställa hem XTZ och är man inte nöjd skicka tillbaka då de har sin "buy & try"

Postad 22 July 2014 - 14:33

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

• 1158 inlägg
  • 0

Sitter och filurar på om jag skall beställa några av dessa subbar.
Just nu funderar jag på antingen 1st 3x12, alternativt 2st 1x12.
Har idag 1st SVS PC Plus, och beställer jag 1x12 är jag lite osäker på om jag kommer tappa lite av den "fysiska" känslan på de lägsta frekvensarna då den går djupare än vad 1x12 gör. 3x12 är spec:ad till 16hz,(liksom min nuvarande SVS) 1x12 till 19 hz.
Har ni några tankar kring detta? En fördel jag ser med SVS:en är att jag vet att jag är nöjd och att den tar betydligt mindre golvplats. Men det är ju klart att man kan testa att beställa hem XTZ och är man inte nöjd skicka tillbaka då de har sin "buy & try"

Om jag skulle vara i dina kläder tycker jag att 3x12 är det som gäller.....tar inte så mycket större golvyta, är bara lite högre.
Sedan om du kör den slutet så flyttar den mer luft än en 12 PC Plus och jag gillar bättre slutet system totalt sätt.
Och tycker att dom ser Fräna/trevliga ut.

Postad 22 July 2014 - 19:12

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1
GÖTTE GRISAR!!! :)
Precis kommit i land från min lilla semester. Utan internet i en heeeeel vecka hahahah rena tortyren!!!

Har inte hunnit läsa tråden men jag ser att ni fått lite trevliga kartonger.
Blir kul å läsa era intryck.

Redigerat av RobNB, 23 July 2014 - 08:47.

Postad 22 July 2014 - 20:24

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Fick bli en bänk under duken med centern på. Har fått upp alla 7 högtalare, men hade för lite sladd, så nu väntar jag på mer för att kunna koppla in två av surrounderna. Sen blir det grovinställning och filmvisning. Provade att dra igång introt till The Hobbit för att testa att alla inkopplingar funkade, och kunde inte hålla mig från att skratta högt då jag inte kände igen Bilbos röst från tidigare tittningar. Den var mycket fylligare och maskulinare nu. :D

La till en beställning på en SUB 1X12 för att hjälpa min nuvarande sub att nå upp och möta högtalarna. Finns en risk att nuvarande sub inte trivs så bra uppåt 80Hz. Och en extra sub har ju aldrig skadat. Tyvärr finns ingen plats (varken i rummet eller plånboken) för en 3X12.

Återkommer med ordentliga lyssningsintryck när jag hunnit använda systemet lite.

Postad 22 July 2014 - 20:30

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Två följdfrågor.
1. vet vi när sub 1x12och 3x12 skall komma? Hörde att 2x12 kommer senare och att vi inte ens vet vad priset på 2x12 hamnar på. Stämmer det?

2. Angående S5. Är det möjligt att använda 1 och samma högtalare som både "surround back, och surrond" Att man då matar det framåtriktade elementet med ett slutsteg och sen sidoriktade elementen med ett annat slutsteg?

Postad 23 July 2014 - 07:03

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Två följdfrågor.
1. vet vi när sub 1x12och 3x12 skall komma? Hörde att 2x12 kommer senare och att vi inte ens vet vad priset på 2x12 hamnar på. Stämmer det?

2. Angående S5. Är det möjligt att använda 1 och samma högtalare som både "surround back, och surrond" Att man då matar det framåtriktade elementet med ett slutsteg och sen sidoriktade elementen med ett annat slutsteg?

1. Är väl inget spikat ang 2x12 vad vi vet. I september skulle de övriga komma.

2. Inte vad jag kan se på baksidan och inget XTZ sagt något om.

Postad 23 July 2014 - 07:07

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

GÖTTE GE ISAF!!! :)
Precis kommit i land från min lilla semester. Utan internet i en heeeeel vecka hahahah rena tortyren!!!

Har inte hunnit läsa tråden men jag ser att ni fått lite trevliga kartonger.
Blir kul å läsa era intryck.

Första intrycket är att de är mycket välgjorda, hög finish! Och vilka pjäser, det är först när man håller i dem som man förstår att det inte är några fjösiga datorhögtalare ;-)

Får väl se när man hunnit koppla in, men förväntningarna är ju inte direkt låga!

Postad 24 July 2014 - 13:46

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 2

Vi tar tacksamt emot alla typer av feedback. Ovan är ett bra exempel, vissa småjustering kan vara möjliga att åtgärda redan till nästa order av tillverkning.

Det når bättre fram till oss via mail eller PM.

I detta fallet kan jag delvis hålla med om att det saknas ett liggande nyckelhål, å andra sidan har vi ett väldigt stabilt flush mount fäste. Det behöves ju ändå en viss distans för kabeln.

Du menar att frontbaffeln blänker och reflekterar när den är uppåtriktad? Den främre delen som är högglans. Att sätta på fronttyget borde hjälpa, men förstår att den inte ser lika fräck ut då.

Mvh
Joel

Postad 24 July 2014 - 19:58

AshtrayY
  • AshtrayY
  • Lärjunge

• 373 inlägg
  • 0
Jag tror att Poppler menar att ovansidan av centern reflekterar duken. Visst är den matt, men den lyses ändå upp av duken och vinkeln gör att man ser ytan så mycket bättre. Har bara sett en film än så länge och tyckte också att det var störande i början, men tänkte inte på det när filmen väl börjat. Funderar dock på att lägga en svart duk ovanpå högtalaren för att få bort reflexen.

I övrigt tycker även jag att det är grym kvalitet på alla delar. Ska blir kul att få systemet inspelat så att man får höra hur det presterar.

Postad 25 July 2014 - 17:31

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Vi tar tacksamt emot alla typer av feedback. Ovan är ett bra exempel, vissa småjustering kan vara möjliga att åtgärda redan till nästa order av tillverkning.

Det når bättre fram till oss via mail eller PM.

I detta fallet kan jag delvis hålla med om att det saknas ett liggande nyckelhål, å andra sidan har vi ett väldigt stabilt flush mount fäste. Det behöves ju ändå en viss distans för kabeln.

Du menar att frontbaffeln blänker och reflekterar när den är uppåtriktad? Den främre delen som är högglans. Att sätta på fronttyget borde hjälpa, men förstår att den inte ser lika fräck ut då.

Mvh
Joel

Jag tror att Poppler menar att ovansidan av centern reflekterar duken. Visst är den matt, men den lyses ändå upp av duken och vinkeln gör att man ser ytan så mycket bättre. Har bara sett en film än så länge och tyckte också att det var störande i början, men tänkte inte på det när filmen väl börjat. Funderar dock på att lägga en svart duk ovanpå högtalaren för att få bort reflexen.

I övrigt tycker även jag att det är grym kvalitet på alla delar. Ska blir kul att få systemet inspelat så att man får höra hur det presterar.

Precis som du skriver AshtrayY så är det ovansidan som tack vare sin extra lutning när centern ligger ner på mediabänken som speglar. Jag har högtalarna nästan dikt an ramen till duken så det är bara att acceptera att det blir lite blänk. Ser nästan ut som en sådan där Philips-TV med ambiglow :)

Postad 25 July 2014 - 19:31

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1150 inlägg
  • 0
Hur är 1x12 subben ni som testat? Finns de några mätningar ännu?

Postad 25 July 2014 - 23:38

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Hur är 1x12 subben ni som testat? Finns de några mätningar ännu?

Kommer inte förrän i September, bara M6/S5 nu men det var inte så bara ;-)

Postad 27 July 2014 - 17:22

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Lagt upp lite bilder för den som är intresserad... OBS att rummet inte är färdigt på långa vägar, inväntar subborna så man kan göra mätningar innan.

https://www.minhembi...Plingen/349431/

Postad 27 July 2014 - 19:48

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Liggande eller stående M6 högtalare ?
trångt i rummet nu, skall jag ha stående M6 måste jag höja duken 300mm.
vilket blir snyggast/bäst ?

får klara mig med Canton sub så länge

Sen skall 2 st XTZ 1X12 få plats också när dom anländer

Första riktiga systemet jag någonsin ägt.

(hade stereo några veckor för ca 25 år sedan)

Bifogad fil(er)

Postad 28 July 2014 - 21:30

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Liggande eller stående M6 högtalare ?
trångt i rummet nu, skall jag ha stående M6 måste jag höja duken 300mm.
vilket blir snyggast/bäst ?

får klara mig med Canton sub så länge

Sen skall 2 st XTZ 1X12 få plats också när dom anländer

Första riktiga systemet jag någonsin ägt.

(hade stereo några veckor för ca 25 år sedan)

Inte säkert att det snyggaste blir det bästa! Enligt mig blir det snyggast med stående ;) F*N vilket tryck det blir med 2st 1x12 :D Hur stort är rummet? Du lär inte behöva byta högtalare på dom nästkommande 25år nu ;) möjligtvis recivern då, det kommer ju nya ljud/bild format och massa kul funktioner som man kanske vill ta del utav.

Redigerat av RobNB, 28 July 2014 - 22:39.

Postad 28 July 2014 - 22:31

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
I ditt fall hade jag haft dom som du har det dvs liggandes ;)

Postad 28 July 2014 - 22:40

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

I ditt fall hade jag haft dom som du har det dvs liggandes ;)

Glömde skriva det :)

Postad 28 July 2014 - 22:42

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

• 4029 inlägg
  • 0
:)

Postad 28 July 2014 - 22:50

johnnykarlberg
  • johnnykarlberg
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Beställt 3 st m6.
Har 3st 12.18P basar.
Ska ersätta mentor 6 LE de vita med tillhörande mentor vokal. Hoppas de kan matcha.

Mentor är till salu.

Postad 29 July 2014 - 11:13

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Inte säkert att det snyggaste blir det bästa! Enligt mig blir det snyggast med stående ;) F*N vilket tryck det blir med 2st 1x12 :D Hur stort är rummet? Du lär inte behöva byta högtalare på dom nästkommande 25år nu ;) möjligtvis recivern då, det kommer ju nya ljud/bild format och massa kul funktioner som man kanske vill ta del utav.

Detta rummet är ca 9 kvm, (men i lägenhet)

Har ändrat till stående nu precis och höjt duken 300 mm. Tycker bara duken sitter för högt får testa lite och känna mig för.

Är tänkt att vi skall bygga nytt hus, biorummet blir 18 kvm.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Taggis, 30 July 2014 - 10:53.

Postad 30 July 2014 - 16:42

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Detta rummet är ca 9 kvm, (men i lägenhet)

Har ändrat till stående nu precis och höjt duken 300 mm. Tycker bara duken sitter för högt får testa lite och känna mig för.

Är tänkt att vi skall bygga nytt hus, biorummet blir 18 kvm.

Det ser lite högt ut kanske, är ju inte bra att behöva titta upp för mycket. Då är det nog bättre att ha alla M6 liggande. Här är THX riktlinjer för skärmplacering:
http://www.thx.com/c...er/hdtv-set-up/

Förövrigt så har vi börjat få in en del kundrecensioner av Cinema Series. Kolla här långt bak i tråden på AVForums:
http://www.avforums....1681026/page-34

/Joel

Postad 30 July 2014 - 17:22

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Ok tack, tyckte själv det var högt, men det ser bättre ut med högtalarna stående, men tror att jsg flyttar ner
duken igen och har högtalarna liggande sålänge.

Postad 30 July 2014 - 20:33

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Du kan ju byta till lite lägre stativ annars.

Då kanske det går att ha dem stående samtidigt som duken blir i rätt höjd.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.