Nej. Jätteenkelt. Den som inte påverkar ljudet är rätt.
Upprepar, du har inte en kabel egentligen. Du har ett filter, inkopplat med kabel.
Men hur vet du vad som är rätt då?om du nu skulle ha 2 kablar som låter lite olika,vilken är rätt?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
HIFI-Kabelutmaning, 5.000 - 30.000 kr gäller alla hifi-kablar!
Startad av
Zartok
, Jan 29 2015 10:37
2043 svar till detta ämne
Postad 04 December 2015 - 12:44
Men hur vet du vad som är rätt då?om du nu skulle ha 2 kablar som låter lite olika,vilken är rätt? Postad 04 December 2015 - 12:46
Eftersom y-axeln i grafen de använder är i % blir det inte så värst intressant. De kan säkert ha mätt upp extremt små skillnader i tid mellan output och input i kabeln för olika frekvenser, men att behandla ett tidsproblem (som dessutom är ett ickeproblem på grund av människans hörsel) i frekvensdomänen är väldigt kontraproduktivt eftersom människans hörsel är väldigt förlåtande i tidsdomänen men absolut inte i frekvensdomänen. Fördröjningar under någon ms som dessutom kommer från samma riktning är omöjliga att höra.
Högtalaren är en så betydligt mycket större felkälla om man ska titta på grupplöpstid / fas. En kurvig faskurva är dessutom inte någonting som hörs så värst mycket om man inte testar med specialgjorda testsignaler, eller mäter.
Edit: har jag fattat det som, ska jag tillägga Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 04 December 2015 - 12:47. Postad 04 December 2015 - 13:06
Men ge dig nu (innan jag börjar tro att du trollar eller är trög). Om två kablar låter olika är det för att något stoppat dit saker som förvränger signalen. Annars låter två kablar likadant.
Om du är av annan uppfattning så finns det ju 30.000:- för dig att tjäna här och efter det åker du över till USA och plockar hem en hel miljon(dollar). Postad 04 December 2015 - 13:09
Haha ja jag ska ge mig nu men jag är absolut inte trög,jag förstår vad du menar,synd att du inte bor nära,du hade gärna fått komma över och lyssna.
Fick ett kort svar nu från MIT,jag frågade vad som finns i lådan och om det är ett filter som tar bort vissa frekvenser, fick svaret att det är inget filter. Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 13:14. Postad 04 December 2015 - 13:11 Mitt tips är att du gör samma test med dina kablar men du använder en vanlig transistorförstärkare istället för rörförstärkaren. Om du fortfarande hör en uppenbar skillnad så är det ju intressant.
Om du inte hör en skillnad med den vanliga förstärkaren så kan du fundera över vad detta beror på. Redigerat av philipbtz, 04 December 2015 - 13:14. Postad 04 December 2015 - 13:24
Ja man kan testa ihjäl sig,det är en djungel och det är ju lite tjusningen med intresset. Kompisen jämförde van den hul och Kimber 8tc i sitt system och han upplevde ett mörkare ljud med Van den hul. Kabeldisskusioner har pågått i många år och det lär fortsätta .Det viktigaste är ju att man själv är nöjd med sin anläggning Postad 04 December 2015 - 13:31
Jag tror nog att jag också hade hört skillnad. Det är ju som sagt ett filter i den där lådan. Vad vi verkar oense om är ju om det är bra eller dåligt att kabeln förändrar ljudet.
Nej det kan de ju förstås inte säga. Men faktum är ju att ditt brus har försvunnit och då är det ju inte något att diskutera. De frekvenserna är ju filtrerade vilket innebär att de även saknas från musik och film. Postad 04 December 2015 - 13:36
Bruset hade inget med kabeln att göra,det va min nya dac som brusade mindre än den gamla,jag testade nyss Vad har du själv för grejer hemma? Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 13:39. Postad 04 December 2015 - 13:39 Kan nog bli nån öl ikväll+lite tester,perfekt väder för det. Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 13:42. Postad 04 December 2015 - 13:43
Ok, så vad har då kabeln egentligen bidragit med? Förut var det ju bruset som var den stora wow-faktorn.
Jag har 4mm2 kopparkabel från Kjell o Co.
Kan lova dig att den där ölen gör oändligt mycket mer för ljudet än alla dina kablar ihop Postad 04 December 2015 - 14:02
JAG upplever mer tyngd i ljudet,blev ett väldigt behagligt mellanregister och diskant,mina högtalare kan vara väldigt skarpa i ljudet.Hade exakt samma högtalare för några år sen med annan elektronik och då var dom alldeles för ljusa så jag sålde dom. Med nuvarande elektronik och kringutrustning är jag väldigt nöjd.
Vad har du för elektronik och högtalare? Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 14:04. Postad 04 December 2015 - 14:20
Att du är nöjd är ju det viktigaste. Att kompensera för fel ljud i högtalarna med filter i kablage är däremot något jag inte kommer hålla med om så där får vi helt enkelt vara oense. Jag hade ju använt en EQ istället, det är det de är till för och då kan man ju faktiskt korrigera utefter mätningar och få det helt rätt.
Jag har en Marantz SR8002 ihop med QLN 612 som frontar med tillhörande 600 center och två 111 som surround. Som subwoofer kör jag en IB med 4x18" stereo integrity drivet av en iNuke 3000DSP. Postad 04 December 2015 - 14:26
Det lite roliga med det där är att för många år sedan gjorde jag en jämförelse med QED mot Van Den Hul och där tyckte jag också att van den hul lät mörkare/"tyngre". Det var många år sedan jag gjorde något sånt test. Hade varit intressant om jag hade upplevt samma i dagsläget. Nu kör jag EKK-kabel och funderar inte ens på eventuella skillnader. För de skillnader som eventuellt finns är ändå otroligt mycket mindre än de som finns om man ändrar i rummet. Detta vet jag utan tvekan efter egna tester jag gjort. Så jag har lagt ner detta då man i bästa fall ändå bara får marginell skillnad för mycket $$$$. Postad 04 December 2015 - 14:31 Jag har en Marantz SR8002 ihop med QLN 612 som frontar med tillhörande 600 center och två 111 som surround. Som subwoofer kör jag en IB med 4x18" stereo integrity drivet av en iNuke 3000DSP.
Låter trevligt VI har lite olika typer av anläggningar du och jag Postad 04 December 2015 - 14:57
Troligtvis Jag har varit inne lite på att skaffa en sub men jag tror jag skippar det,dom spelar större än vad man kan tro. Sen banddiskanten är väldigt klar och krispig. Hade ett par Audio Physic Sitara 25 för c:a ett år sen och dom var bra men PL100 är helt rätt för mig så det blev ett par sånna igen. Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 15:20. Postad 04 December 2015 - 19:48
Jag har hört/läst att det finns fler som tycker Van den hul är mörka i ljudet. Postad 04 December 2015 - 20:29 Trots att det är så OFANTLIGT många som hör skillnad på kablar så finns det ännu ingen som vågar anta utmaningen.
Postad 04 December 2015 - 20:38
För mig räcker det att jag själv hittat rätt kablar och är nöjd,att åka till Umeå med mina kablar känns inte aktuellt.
Han som skapat denna utmaning skulle ju bara kunna neka även om han hörde skillnad och på så vis slippa betala ut 30k Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 20:41. Postad 04 December 2015 - 20:43 Excuses, excuses...har vi hört det förr?
En massa orerande om hur bra man kan höra skillnader osv ända tills nån säger upp till bevis.
Då är allt det man tidigare haft som argument plötsligt helt ointressant, go figure Redigerat av masse70, 04 December 2015 - 20:47. Postad 04 December 2015 - 20:50
Om det är nån som vill komma och lyssna här så är det oki,har haft besök av hifiintresserade några ggr.
Postad 04 December 2015 - 20:52
Eller så gör du det istället och tjänar en rejäl hacka på köpet? Postad 04 December 2015 - 21:00
Tror inte det skulle vara så lätt att åka hem till nån som är rejält skeptisk=) Sen upplever man inte jämt nån stor skillnad,jag har haft anläggningar där jag inte hört nån skillnad alls,på nuvarande anläggning har jag hört störst skillnad och det beror nog på mina högtalare som spelar stort och högupplöst pga bl.a banddiskanten. Hade Wyred4sound dac med inbyggt försteg + Densen b-340+ slutsteg och den kombinationen funka inte alls. Har också haft ett par Heco Celan xt701 och även där va det meningslöst att testa kablar. Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 21:09. Postad 04 December 2015 - 21:03
Blir alltid glad och nyfiken när denna tråden dyker upp i nytt innehåll... Men så läser man och blir lika besviken varje gång
Postad 04 December 2015 - 21:11 Tror inte marknaden skulle vara så stor om det bara va placeboeffekter heller. Postad 04 December 2015 - 21:20
Som en skrev tidigare att kablar inte ska färga ljudet och det köper jag fast det är ju faktist så att byter man t.ex förstärkare,dac,vinylspelare eller cdspelare så blir det ju också en annan karaktär,allt låter olika.
Lämnar den här diskussionen nu,hoppas nån nappar på utmaningen Ha det fint och trevlig helg. Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 22:31. Postad 04 December 2015 - 22:52
hej och välkommen. först och främst, reglerna för utmaningen finns på första sidan. det stämmer att om du hör skillnad på en kabel som inte har ett passivt filter (filter påverkar bevisligen ett ljud, det är bland annat med filter som man delar upp frekvenser i en högtalare) och satsar 30.000 kr så får du 30.000 kr av mig, rakt av. men om du misslyckas med testet så kostar det dig 30.000, dvs det är en vadslagning. med om det på sida ett.
jag köper dyra kablar av samma anledning som du kanske köpt aluminiumfälgar eller metalliclack på bilen, eller varför du väljer en färg framför en annan på en högtalare, nämligen utseende och feelgood. färgen gör inte bilen bättre på något sätt, men endel vill ha metallic eller vit, grå, svart, röd eller någon annan färg och betalar extra för det. helt utan att det påverkar bilens prestanda.
läs igenom sida ett och fundera om utmaningen kan vara något för dig. som du ser där så erbjuder jag mig att komma ner till dig också, exempelvis vid ett vad på 30'. det som händer då är dock att du måste stå för mina omkostnader, kost och logi plus summan du slagit vad om om du förlorat. är du intresserad av att göra testet så är det bara att skriva. jag ger som sagt bort uppemot 30.000 vid ett korrekt utfört test. hör du skillnad så hör du skillnad. Postad 04 December 2015 - 22:57
nej, här måste jag ingripa. jag skulle rekommendera att vi lämnade över pengarna, kontant eller digitalt till en tredje part, då skulle den sen ge ut pengarna till den som vann testet. hör du skillnad får du pengarna av tredje part, hör du inte skillnad så får jag pengarna. det står tydligt vilken statistisk signifikansnivå det är, men har man den egenskapen så är det ju lätt. det är lite som att folk skulle fråga mig om jag kan bänkpressa 100 kilo med statistisk signifikans. jag skulle lyckas med ett sådant test eftersom jag har den egenskapen.
läs om hur testet går till istället för att börja skriva att jag inte är ärlig.
testet går till på så sätt att jag har en tredjeman som slumpar fram vilken kabel som ska spelas i en serie av omgångar (jag hyr lokal och personal). tredjemannen har nedskrivet på en lapp vilken kabel som spelar när. det du ska göra är att du lyssnar varje gång och skriver ner vilken kabel som är den som spelar. sen jämför man bara lapparna. klarar du det inom felmarginalen med signifikans på 95% så gör man ett retest. klarar du av det då också så är det statistiskt fastställt utom allt rimligt tvivel att du hör skillnad och då kommer pengarna att föras över till dig. om inte, förs pengarna över till mig. Redigerat av Zartok, 04 December 2015 - 23:03. Postad 04 December 2015 - 23:06 G Är inte i behov av varken pengarna eller utmaningen men jag hoppas att nån utmanar dig, tycker det är konstigt faktist att du inte hört skillnad med dina fina grejer, åk till hifiklubben och låna hem Van den hul hybrid 352 tror jag den heter, jag och några andra upplever exakt samma sak med den kabeln, märkbart mörkare ljud. Hade jag bott närmare hade jag kommit över utan att blanda in pengar Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 23:10. Postad 04 December 2015 - 23:08
Är det bara jag som får känslan av att LeifB är tillbaka i fornstor form?
Postad 04 December 2015 - 23:13
om du hör skillnad på van den hul och en kjell och co-kabel så väntar 30.000 här. det finns ingen skillnad, det är därför ingen plockat ut miljonen hos james randi heller.
folk säger hela tiden att dom inte är i behov av pengar, men man ska vara ordentligt rik innan man tackar nej till en miljon dollar.
jag kan inte genomföra ett test utan pengar, det är inte hemma hos mig testet sker. det sker hos en ljudfirma i umeå och kostar mig 5000 kr, därför finns det en lägstagräns för vadslagningen (jag kan inte betala för att få människor att förstå att det inte är skillnad på kablar). Postad 04 December 2015 - 23:14
Haha nej jag är inget "troll" jag är bara en som hört skillnad på kablar både hos mig själv och andra , ni hör ingen skillnad och det är ju perfekt och billigast Postad 04 December 2015 - 23:16 och rent allmänt så tycker jag att det här är märkligt. det är väldans många som säger sig höra skillnad, den här utmaningen har legat här i ETT ÅR utan att någon har nappat. dom som hör skillnad har det tydligen så bra ställt så att dom inte behöver 30.000 kr, märkligt nog. däremot går det utmärkt att skryta om hur lätt det är att höra skillnad.
jag har tom erbjudit mina privata högtalare som del i utmaningen, dom kostar 200.000 kr. det är ändå ingen som antagit utmaningen. jag hade kunnat slänga med elektronik för 100.000 kr till också. Postad 04 December 2015 - 23:16
Oki det finns ingen skillnad. Postad 04 December 2015 - 23:19
Ja du har fina grejer,har lyssnat på dom. Kompisen lånade mina van den hul och testade,han kopplade ur dom efter 5 min. Han ringde och berättade hur han upplevde dom och det va exakt som jag tyckte också och det va inget jag sagt till honom. Postad 04 December 2015 - 23:21 då rekommenderar jag att du ber din kompis kolla in den här tråden och skicka ett pm till mig. det kan ju hända att din kompis är mer intresserad av att tjäna 30.000 på en dag än vad du är. Postad 04 December 2015 - 23:24
Marknaden är lite väl stor för att det bara ska vara placebo,
Redigerat av Peterwallbom, 04 December 2015 - 23:25. Postad 04 December 2015 - 23:29
läs första inlägget, den här tråden handlar om att pengarna ska dit vart kakgluggen finns. om du bara vill diskutera att det är stor skillnad men inte vill sätta pengar på det så finns det en annan tråd längre ner, där diskuteras upplevelser av kablar. det är nog där du ska vara eftersom du skriver att marknaden är så stor men inte vill göra utmaningen.
om marknaden är så stor och så många hör skillnad, hur kommer det sig att ingen i sverige har antagit min utmaning? hur kommer det sig att ingen har klarat av att vinna en miljon dollar i james randis utmaning?
det finns inget adekvat svar på dom två frågorna.
så, jag rekommenderar dig att kolla i kabelupplevelsetråden, där kan du skriva om van den hul och alla andra kablar, hur dom låter och vad du tycker om dom. Postad 05 December 2015 - 17:06
Jag har inte köpt några kablar för de summorna men betalar gladeligen några hundra kronor extra för att den ska se bra ut och kännas välbyggd. Då blir jag nöjd och det ser bra ut och helt plötsligt "tror" jag att det låter bättre.
Vinner jag mycket på lotto idag så kommer jag upp och antar utmaning bara för att det skulle vara sjukt kul. Redigerat av Unregistered32555851, 05 December 2015 - 17:07. Postad 22 December 2015 - 19:45
Marknaden för medium är väl lite för stor för att det bara ska vara placebo. Postad 22 December 2015 - 23:53
Fan vad jag skrattar, tack karlsson du gjorde min oerhört dåliga kväll lite bättre. Postad 23 December 2015 - 01:07
Om ts ursäktar så måste jag bara slänga in en länk på riktig kabelporr.
http://9gag.com/gag/...1g6?ref=fb.s.mw Postad 23 December 2015 - 11:46
Hur utvecklar man en dyr och bra kabel?
Om det inte går att mäta måste man ju lyssna. Hur går det till? Varför skulle det kosta miljoner? Postad 23 December 2015 - 12:38
Alltså, det är ju väldigt få personer i världen som kan höra skillnad på kablar, så de tar såklart hutlöst betalt av tillverkarna för att hjälpa till att höra vad som låter bäst Redigerat av jn82, 23 December 2015 - 12:39. Postad 23 December 2015 - 12:43
Varför tror du inte att det går att mäta? Klart det gör.
Problemet för de som tror att en kabel gör ljudmässig skillnad är ju just att mätningarna visar att de inte gör det.
Att sälja en dyr kabel handlar bara om att kittla rätt nerv hos folk. Att sätta ett hutlöst pris är ett av de sätten.
Rent vetenskapligt så är det faktiskt NOLL personer so far. Postad 23 December 2015 - 13:24 utmaningen är inne på sin elfte månad. jag vet inte riktigt varför ingen antagit utmaningen, men det verkar som att folk borde ta på sig sina julstrumpor på fötterna efter morgondagen, det verkar generellt sett vara rätt många KALLA FÖTTER här.
*badum-tsss* Postad 23 December 2015 - 13:46
Uppenbarligen EXTREMT få då ingen lyckats överbevisa sin "superhörsel". Det är extra lustigt att så många av dessa EXTREMT få personer befinner sig på detta forum och ständigt påstår sig har "superhörsel".
Det absolut bästa är att dessa troll aldrig vågar ställa upp på några tester.....
Postad 23 December 2015 - 13:53
Ja fast det är ju absolut det sämsta också, då jag aldrig får se någon anta utmaningen =(!!!!! vilket jag så gärna vill!! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |