Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 October 2004 - 16:16

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0
Fick min projje nyss!!! Har dock ett problem som förmodligen är väldigt simpelt. Jag kan inte "låsa upp" lens-shiften! Man ska väl vrida den moturs? Jag vågar inte ta i mer än vad jag gör! Vill inte förstöra den efter 10 min!

Postad 22 October 2004 - 16:18

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0
;)

Jag tog i lite mer så nu ska jag pilla vidare!!

:lol:

Postad 22 October 2004 - 16:53

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

• 932 inlägg
  • 0

jag körde max lensshift i sidled med 128o*720,, windows skrivbordet blir suddgt som faan till höger om jag ändrade lenshften max till höger,, och jätte skarpt och fint på vänster sida.. men det får jag lida med,, tycker inte jag märker nåt i filmer,, tvärr måste jag ha det såhär. ;)
kan ju vrida projektorn lite med,, men då blir ju bilden lite högre på högersidan och mindre åp åvänster sidan,, men dock lite skarpare overall.

Kan du testa hur det blir med vertikal lensshift?

Postad 22 October 2004 - 17:05

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

;)

;)

Fasen vad skojj!

Skriv ned lite intryck och så efteråt. Hur mycket tycker du att den surrar, är det störande? Finns det rödstick i bilden eller VB?

Många frågor, :lol:

Postad 22 October 2004 - 17:09

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

• 1040 inlägg
  • 0

;)

;)

Fasen vad skojj!

Skriv ned lite intryck och så efteråt. Hur mycket tycker du att den surrar, är det störande? Finns det rödstick i bilden eller VB?

Många frågor, :lol:

Jag tycker inte den låter mycket alls! Har den på en hylla ca: 50-60 cm just ovanför huvudet. Min dator som står här bredvid låter mer! Men det är svårt att avgöra projektorns ljud p.g.a det. Återkommer senare...

Postad 22 October 2004 - 19:54

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1612 inlägg
  • 0
Var på loundnes-hemmabio i linköping tidigare i kväll och såg både z3 och 700.
Men jag kan ju säga att 700 kommer aldig in i mitt hem iallafall.
Båda jag och min sambo tyckte den såg hemsk ut.
Visst hade den fantastiskt bra färger lite lite bättre svärta än z3 MEN vad ska man med smoth screen till??
Ser ju för illa ut. Tyckte det såg grynigt och oskapt ut, har klarare bild på min z1 förböveln. Såg nästan ut som man matade med dålig tv signal.
Båda projarna matades med progresiv komponent.
Men z3 var riktigt fin faktiskt, väldigt lite VB nästan inget alls men det fanns om man letade riktigt mycket. På detta var pannan lite sämre.
Den hade klart mindre VB än min z1 men det var lite mera än hos z3.
Hade man skippat smoth screenen på pannan hade den vart given vinnare för mig.
Lite synd att de inte kan visa två st Vs varandra.
Han på loundnes tyckte att Hitachi PJ-TX100 var mitt emellan dessa två.
Hann tyvär inte att se den också.

Om man ska gå efter design så är detta min lista
1: hitachin (ser GRYM ut)
2: panna (stilren)
3: sanyo (ser likadan ut som z1 dvs tråkig)

Så om man ska tro på vad han sade så vinner hitachin för den är mycket billigare än
sanyon.

Postad 22 October 2004 - 20:32

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Var på loundnes-hemmabio i linköping tidigare i kväll och såg både z3 och 700.
Men jag kan ju säga att 700 kommer aldig in i mitt hem iallafall.

Visar de projektor på drop in eller måste man boka?

Postad 22 October 2004 - 21:39

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Zupe -
uppenbart var det nåt fel på Pannan. Smoothscreen påverkar inte bilden på det sätt du antyder. Bara att kolla på alla proffssajter som hittills börjat jämföra AE700 och Z3, Pannan är vinnare precis överallt. Så du kan nog glömma Loudness i L-köping som rättvis värdemätare...

Postad 23 October 2004 - 07:46

Unregisteredbaed7682
  • Unregisteredbaed7682
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Zupe -
uppenbart var det nåt fel på Pannan. Smoothscreen påverkar inte bilden på det sätt du antyder. Bara att kolla på alla proffssajter som hittills börjat jämföra AE700 och Z3, Pannan är vinnare precis överallt. Så du kan nog glömma Loudness i L-köping som rättvis värdemätare...

När jag för första gången tittade på 500:an hos Reference Audio i Stockholm såg jag lite av de problem som det talas om. Framför allt tyckte både jag och min sambo att man blev sjösjuk av att titta på bilden. Killen i butiken höll med och när vi var där ett par dagar senare upplevde vi inte samma problem.

Uppenbarligen kan alla misslyckas med setuppen. Loudness måste ha gjort någonting fel, för precis som Holsapple påpekat, så påverkar inte smootscreen på det sättet.

Smoothscreen märks ju inte, förutom avsaknaden av screendoor, om allt är rätt inställt. Framför allt har jag svårt att se att det skulle göra bilden "grynig". Lite oskärpa introducerar den, men det är så pass lite att du inte kan se att bilden blir oskarp, bara så pass pixlarna fyller ut mellanrummet som annars blir svart.

Jag skulle nog åka någon annanstans och kolla på 700:an. Personligen ser jag bara screendoor på Z3 så den finns inte ens med på min karta.

Postad 23 October 2004 - 12:24

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Finns det någon som sett 700:an tillsammans med en Pioneer 868:a, och då med HDMI överföring?
Jag är sugen på att köpa den "tunade" modellen ifrån Pipro men jag vill helst veta hur den fungerar med lite längre HDMI kabel, runt 15m kommer jag att behöva, troligtvis så blir det en Oehlbach kabel.

Postad 23 October 2004 - 14:07

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Jag var också på loudness i Linköping och kollade på projektorerna. De spelade upp filmen "Honeymoon" genom någon Sony-dvd (kommer inte ihåg vilken dock).

Panasonicens bild vad riktigt kass, grynig och jävlig medan Z3 visade perfekt bild (dessvärre sämre kontrast).

Det var riktigt trist att se hur min dröm, AE700 sprack i bitar.

För att få en 100% rättvis uppfattning ska jag dock besöka någon hembiobutik i Stockholm.

Postad 23 October 2004 - 14:21

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Får östgöta-Loudness extra mycket kickback för försålda Z3:or?
allvarligt talat, tycker det är skrämmande av en ÅF att dema på detta sätt och inte kommentera för kunderna att det sannolikt är nåt fel på Pannan. Det borde de, med sin erfarenhet, inse. En professionell ÅF av projektorer läser proj-sajter, avs-forum osv och vet att skillnaden mellan en ae700 och z3 är tämligen marginell, dock med ett i regel bättre omdöme i Pannans favör.
Kan tillägga att en kompis till mig köpte ae700 och blev grymt besviken - klagade hos ÅF och fick ett nytt ex. Som var den bästa proj han sett. Och vi vet sen Z1 och Z2 att kvallen skiftar grymt mkt även på Sanyo-projar....
Vi får inte heller glömma att det är lo-end-produkter, detta, om än jävligt bra sådana. Men baksidan av att köpa dessa är att man måste vara jävligt medveten som konsument och inte automatiskt nöja sig med en tveksam proj i tron att själva modellen inte är bättre. Det kan alldeles för ofta vara så att enstaka ex har onormalt stora grön/röd-tint, eller VB, eller andra fel.
Detta är det mest spännande med nästa generation LCD-paneler, tycker jag, att se om felprocenten är lika stor. Ryktet säger ju att D5 ska vara betydligt stabilare.

Postad 23 October 2004 - 14:22

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Jag var också på loudness i Linköping och kollade på projektorerna. De spelade upp filmen "Honeymoon" genom någon Sony-dvd (kommer inte ihåg vilken dock).

Panasonicens bild vad riktigt kass, grynig och jävlig medan Z3 visade perfekt bild (dessvärre sämre kontrast).

Det var riktigt trist att se hur min dröm, AE700 sprack i bitar.

För att få en 100% rättvis uppfattning ska jag dock besöka någon hembiobutik i Stockholm.

Jag hoppas verkligen alla som är och tittar på projektorer vet
att man kan ju tweaka ner en till förmån för den andra oavsiktligt
eller gud förbjude avsiktligt.
Du gör dock rätt som far på flera ställen. Det är nog bara hos de
kunnigaste säljarna som man får se en någorlunda rätt inställd proje.
Om man läser genom många trådar om olika projektorer får dock jag
en känsla av vilken som är bättre på just det jag vill ha.
Bra bild och ljud(lågt oljud).

Postad 23 October 2004 - 14:24

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Holssapple
Vi skev samtidigt men du skrev bättre ;)

Postad 23 October 2004 - 14:26

Unregistered20209
  • Unregistered20209
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Finns det någon som sett 700:an tillsammans med en Pioneer 868:a, och då med HDMI överföring?
Jag är sugen på att köpa den "tunade" modellen ifrån Pipro men jag vill helst veta hur den fungerar med lite längre HDMI kabel, runt 15m kommer jag att behöva, troligtvis så blir det en Oehlbach kabel.

Tjena jag har testat min dock fick jag byta kabeln dagen efter för den paja... när jag satte i kabeln i projjen så av sin egen tyngd så böjdes kontakt stiftet så att bilden bröts... men jag kollade på 700 och hdmi kabel på loudness i linköping och då va det super bra bild.

//Henric

Postad 23 October 2004 - 15:14

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
evert -
jag tyckte du skrev bättre... för din aspekt får inte glömmas bort, faktum är att åtskilliga hembiobutiker medvetet "demade ner" AE100 när den kom, eftersom de vid denna tid hade oerhört mkt bättre förtjänst på konkurrenterande Sharp-45:an. Denna hade nyligen utsetts till referensproj och Bästa Köp i budgetklassen i ett flertal test varpå handlarna - med Sharps goda vilja - satsade stenhårt på den. Och så kom AE100 med äkta 16:9 och var bättre!
Från branschfolk har jag hört att denna motvilja mot Panasonic hängt kvar hos flera av dessa butiker, inte minst som Pannorna sålt så bra på nätet och aldrig fått samma genomslag i de dyrare fysiska butikerna. Konkurrenter till Panasonic lär även fortsatt ha gett bättre kickback till handlarna, medan svenska Panasonic aldrig brytt sig om såna dealar.
Detta enligt en Panasonic-ÅF i min närhet, partisk givetvis, men trovärdig.
Därmed inte sagt att Loudness i Linköping skulle vara medvetet partisk, det motsägs ju av att andra gått därifrån med väldigt positiva omdömen om AE700. Fast lite mysko är det att butiken i så fall inte sa ett knyst om Pannans låga bildkvalitet i en annan demo... Om en kund verkligen vill ha en AE700 så demar de den med Pioneer 868 och golvar kunden, men om en kund tvekar mellan Sanyo Z3 och AE700, och butiken får bättre förtjänst på Sanyon, så... ja, som sagt, jag låter det vara osagt!

Postad 23 October 2004 - 15:40

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Alla som var på Cinema Concept mässan måste väl ändå hålla med om att Sanyo Z3 hade en grymt mycket bättre bild!

Panasonic AE 700 som stod bredvid visade en suddig bild med överexponering mot det röda. OBS båda var tunade!

Så det är bara att bita i kudden och medge att Sanyo Z3 är ett bättre alternativ

Postad 23 October 2004 - 15:43

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Förresten så måste jag fråga de som som ser screendoor på en proj med 1280*720 i upplösning, hur nära sitter ni igentligen? det är ju inte möjligt att ni kan se pixlarna på en Z3 om ni sitter 3 m från en 2 meters bild!

Postad 23 October 2004 - 15:54

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Man blir inte lite villrådig, vad ska man satsa på, AE 700 eller Z3. Jag har en Z2:a och har varit nöjd med den men vill ha en proj med HDMI ingång så att jag slipper vissa överförings problem ifrån min 868:a.
Oavsett vilket så lär jag köpa projen ifrån Pipro, då jag tycker de verkar vara väldigt seriösa, hur många andra säljer kalibrerade projar?
En kalibrerad AE 700 kostar 16500kr hem till din ytterdörr och det får väl annses som ett väldigt bra pris, och en kalibrerad Z3:a ligger på 18200kr.

Jag ska kolla på både Z3:an och AE 700:an innan jag bestämmer mig, men det kan ju vara så att kalibreringen som Pipro utför gör att det inte alls blir samma resultat som när man kollar på projarna okalibrerade.
Just att HDMI överföringen ska fungera klander fritt är en viktig grej för mig då min Z2:a har blivit en helt annan proj sedan jag började köra med 1080i (720p ger störningar) ifrån min 868:a och det vill jag ju även i fortsättningen kunna njuta av.

Redigerat av Unregistered07ea6e16, 23 October 2004 - 15:56.

Postad 23 October 2004 - 16:01

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Killen i affären snackade ned smoothscreen som fan, beskrev det som en grå hinna som ligger över bilden och gör den grynig. Samtidigt så berömde han Panasonicens kontrast. JAG såg ingen grå hinna men visst var bilden grynig.

Personligen, så ser jag inte hur man kan "downtuna" en bild till att se just grynig ut, är inte det svårt? De hade trotsallt samma källa.

Angående screendoor som många nämnt i sammanhang med Z3. Jag vet inte riktigt vad det är men om det är att man ser pixlar i vissa partier av filmer, tydliga linjer, så såg jag inte en tillstymmelse till detta på Z3.

Postad 23 October 2004 - 16:08

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Folk snackar lite hit och dit om XXXp/i. Kan man mata 1080i eller 720p från en DVI-utgång på ett Geforce Ti4400. Kanske är en produktspecifik fråga men det skadar aldrig att slänga utt ett spörsmål! :blink:

Postad 23 October 2004 - 16:25

Greve_G
  • Greve_G
  • Lärjunge

• 354 inlägg
  • 0
DVI kan bara spotta ut en progressiv signal har jag hört.....men hdmi skall kunna ge en interlaced signal......hmmm...vad händer då om man har en HDMI/DVI konverter och kör interlaced???

Postad 23 October 2004 - 16:33

Unregisteredbaed7682
  • Unregisteredbaed7682
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ok, ska vi ta det här om screendoor och smoothscreen en gång till då..?

Screendoor är det rutmönster som uppstår av hålrummet mellan pixlarna på en LCD. På en vanlig LCD-skärm syns det inte, men när man projicerar upp allt med en faktor 100 eller vad det blir i en projektor, så syns det. En del beskriver det som ett rutnät, andra som ett hönsnät.
Exempel:
_______
|A|B|C|
-------
|D|E|F|
-------
|G|H|I|
-------
I exemplet motsvarar A-I 9 st pixlar och ramen runt dem är screendoor.

På lite mer högupplösta projektorer, som tex Z2 och Z3 är problemet kanske inte jättestort, men jag har fått intryck av att det är väldigt personberoende. Själv ser jag alltid en massa screendoor på både Z2 och Z3 från ca 3m avstånd vilket jag tycker är jobbigt. Andra ser knappt ingen på samma avstånd eller störs åtminstonde inte av den.

Vad är då smootscreen? Jo, det är en teknik panasonic använder för att, i princip, göra varje pixel lite mer utsmetad så att den täcker halva screendooren runt sig själv. (Resten täcks ju av en annan, närbelägen pixel!)

Om pengar inte vore något problem, skulle man kunna bygga optik som helt perfekt förstorade varje pixel så att all screendoor täcktes. Det blir dock dyrt, så därför har Panasonic utvecklat sin smootscreen-teknik, som är en bra uppskattning av sådan optik. Det Panasonic gör, är helt enkelt att de har gjort bilden aningen, aningen, oskarp.

Jag vill dock poängtera att den "oskärpa" som smootscreen introducerar, är enormt liten. För att en bild ska upplevas som oskarp, så måste det till mycket mer än vad smootscreen åstadkommer.

Postad 23 October 2004 - 16:42

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Haha, det var det värsta jag hört på länge. En säljare som snackar ner smoothscreen och beskriver den som en GRÅ HINNA??? Den som avstått från AE700 pga en sådan säljares "råd" kan känna sig blåst!
Jag har nu kollat alla sida-vid-sida-tester mellan AE700 och Z3 som jag bokmärkte på nätet innan mitt eget köp och förstår inte vad vissa här talar om - en överväldigande majoritet utnämner ju AE700 till vinnare. Själv tyckte jag inte det var nåt snack när jag sett dem båda, Z3an var grådaskigt typisk LCD typ AE500 (fast, visst, lite bättre!) medan AE700 gick upp i en klass för sig. Och då har jag ändå ägt ett halvdussin projar tidigare, både DLP och LCD, och utöver Pannor både Sharp och Sanyo, så viss erfarenhet har jag ändå.
Tycker synd om dem som köpt en Z3 efter en enda undermålig demo...

Postad 23 October 2004 - 17:23

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Holsapple: Kan du lägga ut länkarna på jämförelserna mellan Z3 och 700? Jag har bara hittat en och det är Projectorcentrals jämförelse (nu har jag inte sökt så extremt mycket, men ändå...) och all information man kan få gällande dessa två är ju bra eftersom jag står och tvekar mellan dem (och Sony HS50). På hemmabio.se (fd Cinema Concept) mässa som pågår nu i dagarna så tyckte jag nog att Z3 hade fördel, men det var inte med mycket. Så därför skulle det vara bra med mer jämförelser dem emellan.

Postad 23 October 2004 - 18:01

packe
  • packe
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0
Jo, jag ser inte hur en utsmetad pixel kan få bilden att bli grynig. Teoretiskt sett, om jag fattat det hela rätt så borde väl resultatet bli tvärtom? :blink:

Tur att jag inte tog säljarens åsikter på så stort allvar då... :D

Postad 23 October 2004 - 20:05

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
"Själv ser jag alltid en massa screendoor på både Z2 och Z3 från ca 3m avstånd vilket jag tycker är jobbigt. "

Jag bara undrar: Hur ofta sitter man 3 cm från bilden???

Postad 23 October 2004 - 20:13

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

"Själv ser jag alltid en massa screendoor på både Z2 och Z3 från ca 3m avstånd vilket jag tycker är jobbigt. "

Jag bara undrar: Hur ofta sitter man 3 cm från bilden???

Han skriver ju faktiskt 3 m och inte 3 cm :blink:

Postad 23 October 2004 - 20:45

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Alla som var på Cinema Concept mässan måste väl ändå hålla med om att Sanyo Z3 hade en grymt mycket bättre bild!

Panasonic AE 700 som stod bredvid visade en suddig bild med överexponering mot det röda. OBS båda var tunade!

Så det är bara att bita i kudden och medge att Sanyo Z3 är ett bättre alternativ

Det är möjligt att bägge var "tunade" men om pannan visade för mycket rött, kan den ju knappast ha varit rätt kalibrerad?

Jag tror säkert att Sanyon kan visa bättre bild, jag har inte sett den. Men det finns fina möjligheter att dra ner mättnaden i det röda på Pannan, så någon hade helt klart inte gjort ett bra jobb...

Postad 23 October 2004 - 21:03

Vendis
  • Vendis
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Det är möjligt att bägge var "tunade" men om pannan visade för mycket rött, kan den ju knappast ha varit rätt kalibrerad?

Jag tror säkert att Sanyon kan visa bättre bild, jag har inte sett den. Men det finns fina möjligheter att dra ner mättnaden i det röda på Pannan, så någon hade helt klart inte gjort ett bra jobb...

Jag var på cinema concepts projektormässa idag och pratade lite med en kille som jobbade där ang rödsticket på 700:an. Jag var inte där i fredags och såg detta, utan han berättade detta själv..

Han höll med om att det hade varit ett rödstick, och dom hade lyckats konfigurerat bort detta. Jag själv såg inte nån dragning åt rött alls, men har läst om att många tyckte detta drog ner intrycket rejält..
Själv tyckte jag nog att z3 gav en hårsmån bättre bild genom att det var något mer tryck i färgerna och kanske något bättre kontrast, men inget som motiverar den prisskillnaden som finns.. (för mig skulle den nog inte ens motivera 500:- i prisskillnad)

Ni som dissat 700:an pga rödstick på projektormässan kanske skall försöka knalla dit i morgon igen oså ni får en möjlighet att ändra uppfattning.

Postad 23 October 2004 - 22:35

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hey! vilken man än köper utav AE 700 och Z3 blir man inte besviken!

En fråga: vilken utav de båda anser ni har den bästa skärpan? Jag tyckte det stor skillnad mellan de båda. Z3 har en mer LCD liknande bild om ni förstår vad jag menar... den är riktigt riktigt skarp. Medan AE 700 har en mer utslätad filmlik bild... finns det någon som håller med?

Vet inte om man tröttnar efter ett tag med en så skarp bild som Z3 levererar men jag gillade den skarpt! Det är väl kanske den gladpak hinnan som har funnits på de AE 700 jag kollat på som gör skillnaden... då Z3 inte har någon VB.

Postad 23 October 2004 - 22:52

Unregisteredf5ba0a40
  • Unregisteredf5ba0a40
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Var på projetormässan i fredags och tyckte som många andra att 700:an var lite väl röd i tonen. Inte så kul då jag redan beställt en sådan esedd och det låg till och med och väntade på posten igår. ;)
Jag hämtade ut den idag och default inställningen var mycket riktigt ganska röd, men det enda behöve ändra för att bli nöjd med bilden var att byta till Cinema 2 insällningen (som är mer åt det blåa, kallare hållet) för att bli riktigt nöjd.
Har tidigare lånat hem projje från jobbet som hade rätt mycket VB och det finns VB även på 700:an, men jag måste anstränga mig för att se det (syns lite, lite i StarWars V när det är väldigt mycket vitt). Men det är helt klart för lite för att jag ska bry mig.
Jag kör DVD via komponent (progresiv).

RGB scart ingången :D rockar då GameCuben inte har komponent (i alla fall inte PAL varianten) eller S-video. Komposit är ju lagomt roligt. 4 st på Mario kart på stor bild är party :blink: Verkar som den inbydda deinterlacen är bra nog för TV-spel i alla fall (har inte testat den på film ännu). ALLA projjar som säljs i Europa borde har RGB-scart.

Har inte hunnit testat bilden på HDMI, VGA, S-video eller komposit ännu, men det blir nog av snart. Min duk är en en 2m bred Euroscreen, gain 1.0

Postad 24 October 2004 - 09:31

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Kan inte alls hålla med dig! När jag förra året såg PT-AE500 var jag grymt besviken och tyckte att bilden var riktigt dålig. Grötig och jobbig att titta på, med en bildkaraktär som drog åt det röda hållet!! Jag insåg strax efter den mässan då jag läste närapå uteslutande gott om AE500 att det var nåt knas med projektorn på mässan, men brydde mig aldrig om att få den demad igen då mina planer om inköp av projektor flyttades fram i tiden... :D

Men nu när jag var på CC-mässan i lördags blev jag OTROLIGT glatt överraskad av Pannan :blink: , jag tycker personligen att den bild som AE700'an levererar är minst lika bra som Z3'ans. Jag kan inte säga att jag såg FPN (/VB) på någon av dem, men tyckte att det vid ett par korta ögonblick syntes på Z3'an men inte på AE700'an. Stod en ganska lång stund och försökte verkligen se detta!

Så jag måste nog säga att Panasonic PT-AE700 och en osedd BenQ 7800 (enligt specen och efter läst intryck och omdömen här på PJ,) är de hetaste kandidaterna om jag får möjlighet att införskaffa projektor den närmaste tiden. ;)

Iövrigt blev jag lite smått förtjust i Mitsubishu HC-900, lite förvånad över att det var så pass lite folk i det rummet med tanke på den utmärkta bild som den visade. Brutalt mycket bättre än 4805, JT-92 och MT-200..... Iofs inte så konstigt med ett pris som är rätt mycket högre och en hörge upplösning... B)

Bara min intryck och inget att hänga upp sig på!! B)

Redigerat av ippo, 24 October 2004 - 09:38.

Postad 24 October 2004 - 11:06

gorby
  • gorby
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

Så jag måste nog säga att Panasonic PT-AE700 och en osedd BenQ 7800 (enligt specen och efter läst intryck och omdömen här på PJ,) är de  hetaste kandidaterna om jag får möjlighet att införskaffa projektor den närmaste tiden.

Jag var också på mässan i helgen och något som jag tyckte blev helt uppenbart är att 1. uppgifter på papper säger ingenting om verkligheten och 2. efter att ha läst flera inlägg från personer som besökt mässan, som tex "jag såg ingen vb på pannan" och "Z3 såg lika bra ut som dlp", så kommer jag att ta väldigt liten hänsyn till vad andra skrivit här när jag själv skall välja produkt.

Mitt starkaste intryck för övrigt var att Sonyn va den enda LCD som kunde mäta sig med DLP-projjarna. Ganska besviken på Z3 och AE700.

Postad 24 October 2004 - 12:04

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Jag håller inte heller med om at Z3 skulle ha en mycket bättre bild än AE700. Tyckte de var rätt likvärdiga med referens på det jag sett av AE700 innan, utan rödsticken som var i fredags. Båda har problem för mig dock, AE700 med VB och Z3 med väldigt kraftig screendoor.

Båda led dock av att visas med DLP maskiner så länge det var DVD material. Däremot på HD material så fick de visa sina starka sidor mot de lågupplösta DLP de visades mot.

Postad 24 October 2004 - 12:36

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

~
Vad är då smootscreen? Jo, det är en teknik panasonic använder för att, i princip, göra varje pixel lite mer utsmetad så att den täcker halva screendooren runt sig själv. (Resten täcks ju av en annan, närbelägen pixel!)

Om pengar inte vore något problem, skulle man kunna bygga optik som helt perfekt förstorade varje pixel så att all screendoor täcktes. Det blir dock dyrt, så därför har Panasonic utvecklat sin smootscreen-teknik, som är en bra uppskattning av sådan optik. Det Panasonic gör, är helt enkelt att de har gjort bilden aningen, aningen, oskarp.
~

Vet du hur smoothscreen är implementerat rent tekniskt?
Det finns en tråd om detta, dock inte så lång än:
https://www.minhembi...showtopic=74257

Postad 24 October 2004 - 15:38

Unregistereded802403
  • Unregistereded802403
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
någon som kan förklara för mig hur tunning funkar på en lcd projje rent tekniskt?

Postad 24 October 2004 - 15:55

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har just haft min 700 en vecka. Jag är inte en erfaren projektorräv med erfarenhet från andra projektorer (så som en del andra i forumet tycks vara). Jag är i alla fall mycket nöjd med projektorn. Det ger filmtittande en helt annan dimension än den gamla TV:n.

Jag såg att flera hade sett en demo av 700:an och kommenterar problem med färgstick. Det finns ett antal varianter av standardinställningar som ger varierande grad av färger åt det röda eller blå hållet och varierande grad av kontrast. Föredrar själv den som heter "Natural" som enligt manualen skall ge naturlig färgåtergivning. Mer avancerade inställningar har jag inte vågat mig på att ändra (och inte heller känt behov av att göra det).

Projektorn kommer givetvis mest till sin rätt när det är ganska mörkt i rummet (behöver inte vara helt mörkt). Funkar dock hyfsat även i dagsljus så länge det inte är direkt solsken in genom fönstret.

Kör den med låg lampeffekt och det tycker jag räcker bra. Har en Kingpin duk med gain 0,8 (bredd 197cm och höjd 109 cm - 88tum). Jag matar den med kompositkabel från en Sony DVD. För att titta på TV har jag en trasig gammal video där jag använder tunerdelen och matar via scart. TV-bilderna blir faktiskt helt ok, fast det vore nog bättre att använda signalen från en digitalbox.

Beträffande skärpa så upplever jag inte alls att detta är ett problem så länge jag kör DVD. Där är det mäktigt att ha en jättestor bild där även detaljer syns bra. På TV-bilder är skärpan inte lika bra men det beror säkert på att jag har en analog källa med tveksam signalkvalitet.

Jag har läst lite recensioner och tittat på diskussionforum innan jag slog till. Förmodligen är det så att Sanyo Z3, Panasonic 700 och några till är i en klass som är "tillräckligt bra" för de flesta. Jag tror inte att det rent objektivt är så att den ena modellen är klart mycket bättre än den andra utan det är nog mer en fråga om tycke och smak. Man kan alltid se ett inlägg och undra - valde jag rätt? Efter den här inledande veckan tror jag att jag kommer att vara tillräckligt nöjd med min 700:a för att ha glädje av den.

Postad 24 October 2004 - 16:16

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Jag matar den med kompositkabel från en Sony DVD.

Komposit? :blink:

Postad 24 October 2004 - 16:53

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

någon som kan förklara för mig hur tunning funkar på en lcd projje rent tekniskt?

Jag antar att du menar "tuning" vilket helt enkelt betyder kalibrering eller finjustering?

Inga konstigheter.

Postad 24 October 2004 - 16:54

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Jag matar den med kompositkabel från en Sony DVD.

Jag rös också till där. Fixa mer hedervärd bildöverföringsmetod för att göra projektorn rättvisa. S-video, rgb via scart, dvi eller komponent :blink:

Postad 24 October 2004 - 18:12

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Ni som beställt från Pipro.DE (inklusive mig). Hur ska ni göra med tuning ? Dom vill ha en extra Eur120 för att "tuna" den. Dock vet jag inte hur/vad det innebär/ eller hur dom bär sig åt. Mätinstrument var det någon som skrev nånstans. Men, bör man inte veta om mina förutsättnigar hemma då, typ vilken DVD spelare jag har/ mörkerförhållanden osv ?? Jag skippar tuningen och försöker trixa till det på bästa sätt själv. Dessutom när Bigscreen.SE testar sina projar, redogör dom för det mesta hur och vilka parametrar dom ruckar på för bästa bild. Jag väljer att vänta och ta hjälp därifrån istället.

Eller går jag miste om nånting riktigt proffsigt i tuningväg här ? Tala om hur ni gör/tänker göra.

Postad 24 October 2004 - 18:44

rgs
  • rgs
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

"Jag matar den med kompositkabel från en Sony DVD."

Jag rös också till där. Fixa mer hedervärd bildöverföringsmetod för att göra projektorn rättvisa. S-video, rgb via scart, dvi eller komponent :blink:

Jag skrev fel i föregående inlägg. Kabeln från DVD:n är givetvis en komponentkabel.

Postad 24 October 2004 - 20:01

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Skrämmande många nybörjare på mässan, verkar det. Alla som varit med några år vet att Pannorna haft några förinställningar - Natural samt olika Cinema-lägen - som varit fult rödtonade. Fattar inte att folk vill ha dessa, än mindre att en projmässa uteslutande väljer att köra på en av dessa (när jag var där stod 700:an på Cinema 1). Precis som med alla tidigare pannor så är det picture mode Normal som ger bäst och mest neutral bild. Alla proffskalibreringar görs i Normal, utom den cine4homes omtalade filtertuning som utgick från den nya pic-moden Video (som dock är en variant av Normal, och som användes enbart för att kompensera filtrets minskning av ljusstyrkan).

DESSUTOM är det givetvis så att enstaka ex av ALLA lcd-projar kan uppvisa rödstick, vad gäller Pannorna kan dessa lät kan justeras bort av Morgan Thornberg på svenska Panasonic. Men det kan lika gärna handla om grönstick, eller kombinerade grön/röd-tintningar. Jag har sett alla varianter på de projar jag haft från Sanyo och Sharp tidigare.
Sen är det under alla omständigheter så att kontrast och färger ALLMÄNT betraktats som bättre på AE700 än på Z3. Glöm inte att Pannan är ganska tydligt lampstarkare. Vilket också är skälet till att Z3:an kan vara så suveränt tyst!

Jag har nu kört min AE700 i några veckor och får en fantastisk bild med pic mode Normal, nollvärden på allt utom på colour där jag drar ner till mellan -10 och -18 beroende på film. Ser jag svartvitt sätter jag Colour temp i -1 för att få den något brunvarmare ton som mest påminner om hur biograferna återgav dessa filmer back in the day.
Jag har kalibrerat bort min VB i Flicker Adjust och den har aldrig kommit tillbaka. Men så har jag också vett att titta på FILMEN och inte bredvid fokus, i himlen, med kisande ögon, bara för att upptäcka varje tillstymmelse till vertikala streck...

Att döma av vissa inlägg här bör också påpekas att det är AE700 som är en betydligt dyrare proje än Z3 i de flesta andra länder, skiljer flera tusen i Tyskland och USA t ex. Och många tester har hittills skrivit att prisskillnaden är väntad inte minst pga att Pannan faktiskt är ett betydligt mer gediget bygge. Kolla t ex tyska Cinema 4 Homes imponerande isärplockning av 700:an, inkl. kommentarer!

OBS att jag inte säger att Z3 är någon dålig proj, tvärtom. Den är skitbra, även om jag personligen inte står ut med screendoor nu när man faktiskt kan slippa den tack vare smoothscreen. Men det som VERKLIGEN avgör till PAnnans fördel är den avsevärt högre detaljrikedomen på denna, vilken märks tydligast i mörka scener. Jag jämförde sådana scener mellan AE700 och Z3:an och med min vanliga TV. Det som syntes på TV:n syntes också på PAnnan. Men på Z3:an (som f.ö. är en kompis tunade ex) försvinner hela möbler spårlöst i ett enda murrigt mörker! Efter att ha sett detta har min kompis bestämt sig för att byta proj...

Redigerat av Unregistered366e03d0, 24 October 2004 - 22:20.

Postad 24 October 2004 - 20:16

Unregisteredbaed7682
  • Unregisteredbaed7682
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
demoniak: Jag har inte någon koll på vad Panasonic har hittat på egentligen, men lite sunt förnuft ger att de inte kan göra på så många sätt...

Angående tuning, jag har beställt från Pipro och jag tror inte att det är värt att låta dem göra tuningen åt mig. Jag resonerar som så, att det är beroende av en massa faktorer som de aldrig kan få att överensstämma med mina värden. Det är inte alls säkert att jag kan göra det lika bra som de kan, men jag kan nog få det bra för mina förhållanden.

Postad 24 October 2004 - 20:25

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Holsapple: Tack, du lugnade just mina nerver efter mässan-tråden. <_<

Du som kört både P700 och Z3, hurpass mycket mer surrar P700:an än Z3:an egentligen?

Postad 24 October 2004 - 21:22

andretti
  • andretti
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Alla 700:ans olika lägen ger olika förutsättningar och färgtemperatur. De ger också olika ljusstyrka.

Cinema 1, eller ännu hellre Natural med färgtemperatur -1, ger nära neutrala färger. De är de lägen som bäst lämpar sig för DVD. Kontrasten här ligger uppmätt på ca 950:1

Problemet är att korrekt kalibrerade för DVD så sjunker ljusstyrkan (och därmed kontrast). Detta har säkert många också läst på projektorcentral.com. Dagens projektorlampor kan inte lämna 6500K i sitt maximala ljusstyrkeläge.

Den tuningen som PiPro erbjuder är mycket smart. De har letat upp det ljusstarkaste läget, vilket var Video. Sen analyserade de färgtemperaturen för att få fram avvikelsen mot 6500K. Video hade en temperatur på över 10000K (alldeles för blått/kallt).
Nu sätter de in ett fysiskt temperaturfilter som neutraliserar överskottet på blått och underskottet på rött. Efter det kalibrerar de igen till 6500K.

Nu körs projektorlapan på fullt ös med korrekt färg. Resultat? Konstrast på 2100:1(!).

Detta är vad de kräver pengar för. Ganska skäligt tycker jag.

Under grundtesen att man inte skall lyssna på allt skit folk sprider på forum, så är det upp till er om jag är trovärdig eller inte. Jag vet i alla fall hur jag skall köpa min 700:a.

Postad 24 October 2004 - 21:22

Unregistered38703
  • Unregistered38703
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

demoniak: Jag har inte någon koll på vad Panasonic har hittat på egentligen, men lite sunt förnuft ger att de inte kan göra på så många sätt...

Angående tuning, jag har beställt från Pipro och jag tror inte att det är värt att låta dem göra tuningen åt mig. Jag resonerar som så, att det är beroende av en massa faktorer som de aldrig kan få att överensstämma med mina värden. Det är inte alls säkert att jag kan göra det lika bra som de kan, men jag kan nog få det bra för mina förhållanden.

Precis, jag tänker som dig när det gäller tuningen. Om man klåfingrar lite själv och Videoessentials så kan man nog nå långt. Jag kanske har fel, är det ngn som låtit sin 700 tunas och kan delge lite erfarenheter / resultat ?

Postad 24 October 2004 - 21:44

Skg
  • Skg
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har jag fel i detta påstående?

Om det är så att någon har köpt en tunad 700 så borde andra lätt kunna få ut samma resultat genom att göra identiska inställningar på sin projektor? Eller är inställningarna individuella för varje projektor?

Eller innebär tuningen att de gör något rent fysiskt med projektorn?

Postad 24 October 2004 - 21:47

Unregisteredbaed7682
  • Unregisteredbaed7682
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Andretti: Det stämmer nog det du skriver. Jag orkade inte ta till babelfisken, men vad jag kommer ihåg av min skoltyska så verkar proceduren gå till så som du beskriver.

Eftersom du tycks veta en hel del om hur de kalibrerar, så kanske du kan förklara för mig, varför deras tuning är bättre än ingen tuning när projektorn kommer hem till mig?

Jag tänker snarast på det faktum att mitt rum kommer att ha visst ljus och vissa reflektiva ytor som kommer att påverka ljuset på duken. I slutändan kommer jag ändå att behöva justera projektorn för att få det hela bra för mina förhållanden. Är det verkligen värt pengarna att då köpa till tuningen? Blir det så mycket bättre som grund att utgå ifrån?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.