Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 september 2010 - 15:25

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
OK lite till uppdateringar :)

Nu har inte boxen missat de inspelningar jag satt under dagen så jag har strukit över den raden i mitt första rapportinlägg. Undrar varför det är så intermitten alla dessa fel?!
HDD temperaturen är 43 grader efter att ha stått på hela dagen. Den är placerad relativt trång och ovanpå min förstärkare men jag har en utsugsfläkt i baksidan på skåpet och fri ventilation på framsidan.
Då min garanti löpt ut sedan länge funderar jag på att öppna lådan och se om jag kan förbättra ventilationen.

//

Postad 12 september 2010 - 16:02

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
För att sätta press på CD så säg upp abonomanget om ni inte har bindningstid. Det är ju 3 månaders uppsägning dvs de har 3 månader på sig att fixa boxen. Om de fixar boxen ok då upphäver man uppsägningen och i värsta fall få binda sig i 12 mån till, fungerar boxen bra så är ju detta ok. Fixar de inte boxen så är det ju bara att byta leveratör.
Pengar är tyvärr det enda språket företag förstår :)

Postad 12 september 2010 - 16:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Vad gäller hårddiskar och olika storlekar. Tror Canal Digital har tagit det urkorkade, ur kundsynpunkt, beslutet att hårdkoda partitionens storlek på disk.

Dvs på en stor disk används bara en del av platsen och på en för liten disk fungerar det inte alls.

Därav felmeddelandet PB04 på Olyckas 2,5" på 160 GB. Fick det felet med kaputt nätdel då disken inte ens orkade varva upp varvid det, ja, blev ett "Internt kommunikationsfel".

Övriga fel som Olycka får upp har jag ingen aning om varför de kommer. Ska sägas att som med all elektronik finns det alltid en risk att man skadar den om man är oförsiktigt vid hanteringen. Precis som den dator är digitalboxen känslig för ESD och kortslutningar. Nu vet jag inte om det har hänt med Olyckas box men man vet aldrig.

Nu ska jag försöka komma på något råd...det borde finnas en knappkombination vid uppstart, dvs direkt på boxen, som får den att verkligen nolla sig och börja om från början. Dvs rensa FW och ladda ned allt från satellit igen.
Har tyvärr ingen disk att testa med utom originaldisken som iofs är oanvänd. Den är tom sedan jag lyckats "krascha" boxens filsystem genom att titta på den i datorn men den ska fungera...

den box jag har sköter sig men har iofs bara spelat in ett program än... lite mjukvarubuggar har jag sett, den kräver ibland två försök för att starta, den har kraschat från VOD, den har en gång krävt tryck på knapp på box för att starta men några bild- eller kanalproblem har jag inte haft. Tycker den ger lika bra bild som förut. Boxen jag har är nog 2 1/2 år, begagnat.

En mystisk sak är att nedladningsID (under systeminfo) är något i stil med !¤n.. i stil med. Någon annan med samma?

Min slutsats är att CD borde ha tryckt ut denna uppdatering till en större testgrupp innan det testat, de kan ju enkelt sända ut den till vissa apparater med inte andra via koll av kortnummer exempelvis.

Min rekommendation till de med problem - koppla bort alla förstärka och liknande, kör bara med TVn ansluten och se om några problem försvinner.

Postad 12 september 2010 - 16:39

twosome
  • twosome
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Hej alla glada forumrävar! :)

Jag håller med de som skriver att det bästa man kan göra, är snart att säga upp sitt abonnemang.
Min bindningstid går ut nu i september, och detta innebär att priset nu justeras till det ganska rejält höjda pris som gäller numera.
I samband med prisjustering har man rätt att säga upp abonnemanget UTAN uppsägningstid, känns lockande....

Redigerat av twosome, 12 september 2010 - 16:40.

Postad 12 september 2010 - 17:54

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Mina inlägg om denna box har ju aldrig varit positiva, inte denna gången heller. Jag gjorde uppgraderingen i Fredags.

Gränssnittet ser nu ut som en mkt mkt mkt gammal design, varför tar de inte hjälp av någon som kan grafik och användarvänlighet?

Sen kan man ju bli irriterad att deras kvalitetskontroll är så in i h-e dålig att de inte ens kan få de färgade prickarna som ger snabbval etc etc i samma ordning som på fjärrkontrollen innan de släpper en ny release.

Det som ska bli intressant är nu att se hur länge TV6 ligger kvar på just plats 6 i min favoritlista, normalt ligger den där en vecka och sen försvinner den och ersätts med en annan godtycklig kanal helt av sig självt.

Jag tycker alla vi som har denna box borde få ett pris för att man betalat pengar för den och sen hjälpt till med buggar och annat i flera år nu...

Postad 12 september 2010 - 18:09

TheRacer
  • TheRacer
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har samma problem som de flesta andra efter uppdateringen men jag har även ett annat problem som ingen annan verkar ha. Jag har ställt in att utsignalen ska vara 1080i och sparat inställningen. När jag sedan startar om boxen så återgår inställningen till 576p. J-vligt irriterande.

Postad 12 september 2010 - 18:13

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
I eftermiddags ringde en rep från CD som svar på det klagomål på nya mjukvaran som jag mailat in. Han verkade ha ganska bra koll på teknikbiten, även om vi inte var överens på alla punkter. Han kunde inte hålla med om att det var väldigt många som fått problem med nya mjukvaran, men han erkände iaf att det fanns problem. En anledning, som han angav, till att problembilden varierar väldigt mycket mellan olika boxar är att det är olika versioner av hårdvara på olika boxar. Det kan jag väl iofs köpa, men hur i h-vete kan man sätta in hårdvara i en box som inte är fullt ut kompatibel med övriga versioner av hårdvara??? Han påstod att det därför är näst intill omöjligt att 100% testa av innan ett mjukvarusläpp. 100% kan jag köpa, men i detta fall känns det inte ens som de kan ha testat av till 50%! Sen yrade han lite om problem med att olika tevefabrikanter inte följde samma standarder med bl a hdmi. Jag svarade då att jag har svårt att se att just det ska påverka så värst mycket på de problem uppenbarligen finns i boxens funktion. Det hade han väl inget direkt svar på mer än att ibland kan lite av varje påverka...typ. Han påstod desutom att det skulle komma en uppdatering "ganska " snabbt...vad nu det kan innebära.

Jaja...det hela slutade iaf med att jag får en månad gratis och i mitt fall känns väl det ganska ok med tanke på att jag är ganska lindrigt drabbad. Enbart problem med dubbla uppstarter samt att boxen hoppar tillbaka till 1080i som output lite godtyckligt med jämna intervall...

//P

Postad 12 september 2010 - 18:26

evilcactus
  • evilcactus
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Jag har samma problem som de flesta andra efter uppdateringen men jag har även ett annat problem som ingen annan verkar ha. Jag har ställt in att utsignalen ska vara 1080i och sparat inställningen. När jag sedan startar om boxen så återgår inställningen till 576p. J-vligt irriterande.

Jag har samma problem förutom att för mig räcker det med att lämna menyn. Jag sparar 1080i i menyn, återgår till tv och när jag går in i menyn igen så står den på 576p igen. Men jag kör hdmi till dvi då jag inte har hdmi i tvn, så det kanske har nåt med det att göra. Funkade bra innan uppdateringen iaf.
I övrigt har jag varit förskonad från allvarliga buggar, det enda jag har märkt är att den har blivit betydligt segare.

Redigerat av evilcactus, 12 september 2010 - 18:30.

Postad 12 september 2010 - 18:27

toy2me
  • toy2me
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Jaja...det hela slutade iaf med att jag får en månad gratis och i mitt fall känns väl det ganska ok med tanke på att jag är ganska lindrigt drabbad. Enbart problem med dubbla uppstarter samt att boxen hoppar tillbaka till 1080i som output lite godtyckligt med jämna intervall...

//P

en gratismånad, hehe... ungefär som gratis sprit på sjunkande skeppet Titanic :) Kan se sceneriet med gigantisk telefonkö hos CD nu med kunder som också vill ha gratismånad...jag väntar tills stormen lagt sig.

Postad 12 september 2010 - 18:44

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har samma problem förutom att för mig räcker det med att lämna menyn. Jag sparar 1080i i menyn, återgår till tv och när jag går in i menyn igen så står den på 576p igen. Men jag kör hdmi till dvi då jag inte har hdmi i tvn, så det kanske har nåt med det att göra. Funkade bra innan uppdateringen iaf.
I övrigt har jag varit förskonad från allvarliga buggar, det enda jag har märkt är att den har blivit betydligt segare.

Underligt, tar med det i bugglistan. Har ni provat med en fabriksrestet?

Mute-buggar verkar inte ha något med inspelning att göra. När jag startade den förut så kom mute upp med en dubbelstart utan att någon inspelning utförts där emellan

Postad 12 september 2010 - 18:47

Unregistereddd2519c1
  • Unregistereddd2519c1
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
samma för mig, startar och det står mute sen stänger den av sig för att hoppa igång vid start 2 detta utan någon inspelning.

Postad 12 september 2010 - 19:00

icamannen
  • icamannen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag har fått problem med att texten till Canal + kanalerna inte är i synk efter fw-uppgraderingen. Texten kommer 1-3 sek efter att den borde komma. Kan tyckas att det inte är så mycket, men vääldigt jobbigt att se på film där texten inte är i synk. Kan tillägga att på Canal + Film HD så är texten mycket bättre än på de andra Canal + kanalerna. Är det ingen mer som har detta problem? Jag hade detta problem för något år sedan också, men det fixades till vid en fw-uppgradering som kom någon gång under förra hösten, efter detta har det fungerat väldigt bra. Fram tills nu..

Jag har även lite problem med inspelat material. Ibland "pixlar" bilden till sig i 1-2 sekunder. Det kommer helt oregelbundet, och inte i varje film. Jag har inte det problemet när jag tittar vanligt på TV. Detta kom också efter att fw-uppgraderingen.

Förut när man var inne i MyTV så kunde man bläddra hela sidor. Har dom tagit bort detta, eller gör man det annorlunda nu? Som det är nu måste man stega sig rad för rad upp och ner. Ganska tidsödande när man har en del inspelat.

Postad 12 september 2010 - 19:00

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1 276 inlägg
  • 0

samma för mig, startar och det står mute sen stänger den av sig för att hoppa igång vid start 2 detta utan någon inspelning.

+1

Postad 12 september 2010 - 19:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Förut när man var inne i MyTV så kunde man bläddra hela sidor. Har dom tagit bort detta, eller gör man det annorlunda nu? Som det är nu måste man stega sig rad för rad upp och ner. Ganska tidsödande när man har en del inspelat.

Det är väl Programknapparna + och - nu

Postad 12 september 2010 - 19:11

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0
Tänker spela in Agenda 21:15 på SVT2, men upptäcker att EPG enbart sträcker sig till Aktuellt som börjar 21:00. Det blir inte bättre om man ställer sig på Comedy Central och där gå vidare i EPG-läget. Har någon nåot annat tips att få EPG, eller är detta ännu en försämring man skall leva med?

Postad 12 september 2010 - 19:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag har fått problem med att texten till Canal + kanalerna inte är i synk efter fw-uppgraderingen. Texten kommer 1-3 sek efter att den borde komma. Kan tyckas att det inte är så mycket, men vääldigt jobbigt att se på film där texten inte är i synk. Kan tillägga att på Canal + Film HD så är texten mycket bättre än på de andra Canal + kanalerna.

Ur synk var det även innan uppdateringen, är något i utsändningen. Varit så en tid nu. Torde vara like på ComboBoxen.

Textningen på C+ SD-kanaler är så kallad TextTV textning, dvs sänds via Text TV och visas genom den motorn i boxen. C+ HD har DVB-textning som är modernare och ser bättre ut. Fast förstår inte varför det egentligen måste vara någon skillnad och varför man inte skulle kunna välja själv storlek och font på textningen.
Textningen på C+ SD ser ivartfall lite bättre ut nu än innan uppdateringen.

Postad 12 september 2010 - 19:24

twosome
  • twosome
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Ja, en sak är klar, jag vågar inte uppgradera min lilla box..... No way, high way.
Jag har haft CD nu i två år, med denna typ box. Fick byta boxen efter ca två veckor och har sen haft samma lilla låda i snart två år.
Utan problem? Nä nä nä, men det inte varit aktuellt att byta box, för det har alltid varit FW uppdateringarna som har stjälp lasset hos mig. Boxen som sådan har fungerat hela tiden.

Efter nästan ett helt fungerande halvår, kom FW som började skapa alla problem.
Jag har levt en lång tid med att inte kunna spela in alls (tror det var 3-4 månader), sen försvann allt inspelat från MyTv, dock bara från listan, platsen på disken var fortfarande upptagen. Nu senast så skulle detta lösa sig och programmen dyka upp igen, men icke. Dock kom den mesta av platsen på disken tillbaka.

Med andra ord, jag har haft ett initialt bra halvår och sedan FW problem av olika slag.
Jag har aldrig formatterat om disken och vet inte om jag hade vågat i heller, andra problem kan ju uppstå.
Nu är det ju så också, att man inte gärna vill bli av med det man har inspelat och ännu ej tittat på....

Jag har under de två CD åren tagit mig igenom och läst alla 250 sidor i denna tråd, så jag vet att jag inte är särskilt hårt drabbad, men tillräckligt drabbad för att undra hur f-n CD kan hålla på såhär. Klart beror det på bristande konkurrens bl.a. Boxer har ju alldeles för litet och inget HD och Viasat, tja nog sagt om det tidigare i tråden...

Min TV, en Hitachi P50XR01, inköpt en månad före CD kom in i huset, har inbyggd 250GB HDD och fungerar som en klocka av högsta kvalitet. TV'n med inbyggda mottagare för analogt, digitalt (inkl Boxer), klarar det mesta som ST-101 kan, dvs två kanaler samtidigt, redigera inspelat m.m. Varför har denna TV ALDRIG krånglat?
FW är uppdaterad (sker per automatik, jag begriper inte hur, men i alla fall...) typ tre gånger under dessa dryga två år. Inte har TV kraschat för detta...

Finns det verkligen skäl till att det inte går att göra fungerande inspelningsbara boxar för parabolmottagning?
Jag menar, även om Viasat verkar ha klart mindre problem än CD, så har även de problem....

Postad 12 september 2010 - 19:35

d3marcus
  • d3marcus
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Vet inte om någon mer fått den här buggen (har skummat de senaste tre sidorna), men efter uppgraderingen har jag problem med att se HD-kanaler. Med oregelbundna intervall visas en ruta som informerar om att mitt programkort inte gäller. Rutan försvinner efter någon sekund men dyker upp igen efter 2 till 60 sekunder.

Märkte också direkt att kvaliteten blivit klart sämre på SD-kanalerna.

Redigerat av d3marcus, 12 september 2010 - 19:40.

Postad 12 september 2010 - 19:36

domina2r
  • domina2r
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

En mystisk sak är att nedladningsID (under systeminfo) är något i stil med !¤n.. i stil med. Någon annan med samma?

Min slutsats är att CD borde ha tryckt ut denna uppdatering till en större testgrupp innan det testat, de kan ju enkelt sända ut den till vissa apparater med inte andra via koll av kortnummer exempelvis.

Min rekommendation till de med problem - koppla bort alla förstärka och liknande, kör bara med TVn ansluten och se om några problem försvinner.

Yes, jag har så, har FYRKANT-slutparantes-fyrkant DÄR NERLADDNINGSID SKA VARA, EFTER avancerad kanalsökning så står det 0137, så ngn form av korruption av datat kan ha skett.

Inläsningsprogram stod på 0 (siffran noll) innan när jag hade prb, nu när det funkar står det typ mpc2.0z / ckh422.223 eller nått.

Får se nu när jag kommer hem efter jobbet o se om jag har kanaler efter omstart av box, nej jag tänker ej låta den vara på! Ska kunna stängas av.

EDIT: Nej - omstart av boxen ger bara "Ingen signal på denna kanal" eller liknande felmeddelande, avancerad kanalsökning ger tebax signalen på kanalerna igen visserligen, men så ska det ju ej vara.

Redigerat av domina2r, 13 september 2010 - 00:09.

Postad 12 september 2010 - 19:41

Janne99
  • Janne99
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har följt denna tråd under ganska lång tid nu(drygt 1½ år) och har hitills inte kännt behov att skriva något, jag har 2 st PVR boxar som skött sig ganska bra, har haft en del störande problem som timeskiftbug m.m men har härdat ut och väntat på en bra uppdatering, jag tog installerade denna uppdatering direkt då allt som srivits tydde på att det skulle bli riktigt bra, på den ena boxen som har 2st-antennkablar verkar det fungera bra, visst mute problemet finns där, på den andra boxen som bara har 1-antennkabel så har det varit stora broblem, uppdateringen gick bra och allt verkade fungera, jag försökte sen söka efter fria kanaler med den avancerade sökningen, det slutade med att jag först tappade dom flesta kanaler och sedan brände boxen microvågshuvudet, som tur var hade jag ett till hemma så jag kunde byta, efter det provade jag igen, fick inte heller då alla kanaler men efter en markkanal sökning så fanns alla sat kanaler där igen.

Hoppas på en snabb fix av dom problem som blivit, trots kännedom om hur lång tid det tagit hitills.

Postad 12 september 2010 - 19:49

Didimonster
  • Didimonster
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Måste fråga när ni mailar CD vart skickar ni det då? Vilken mailadress alltså?

Postad 12 september 2010 - 19:49

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

För att sätta press på CD så säg upp abonomanget om ni inte har bindningstid. Det är ju 3 månaders uppsägning dvs de har 3 månader på sig att fixa boxen. Om de fixar boxen ok då upphäver man uppsägningen och i värsta fall få binda sig i 12 mån till, fungerar boxen bra så är ju detta ok. Fixar de inte boxen så är det ju bara att byta leveratör.
Pengar är tyvärr det enda språket företag förstår :)

Precis vad jag kommer göra imorgon. Så ###### trött på boxen och CD!

Postad 12 september 2010 - 19:54

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Måste fråga när ni mailar CD vart skickar ni det då? Vilken mailadress alltså?

Jag brukar använda deras formulär på deras hemsida och får alltid ett autosvar rätt så fort. Sedan svarar de oftast att man skall ringa dem eller så ringer de upp.

Postad 12 september 2010 - 20:03

icamannen
  • icamannen
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Ur synk var det även innan uppdateringen, är något i utsändningen. Varit så en tid nu. Torde vara like på ComboBoxen.

Textningen på C+ SD-kanaler är så kallad TextTV textning, dvs sänds via Text TV och visas genom den motorn i boxen. C+ HD har DVB-textning som är modernare och ser bättre ut. Fast förstår inte varför det egentligen måste vara någon skillnad och varför man inte skulle kunna välja själv storlek och font på textningen.
Textningen på C+ SD ser ivartfall lite bättre ut nu än innan uppdateringen.

Ok, då kan jag förstå varför det inte blir samma problem med Canal + film HD :)

Innan den nya fw-uppgraderingen upplevde jag inte att synk-problemet som något större problem. Nu har det blivit värre. Jag har för mig att detta var ett ganska stort problem för drygt ett år sedan ungefär. Därefter släpptes en uppgradering förra hösten någon gång, vilket gjorde att synken blev mycket bättre. Jag har inte märkt några problem med detta alls (efter fixen förra hösten), förrens nu när den nya fw kom. Dessvärre har jag ingen ComboBox att prova med, så jag kan inte svara ifall det är likadant där. Är det ingen annan som märker av att det är ur synk i ca 1-3 sek på Canal + kanalerna?

Glömde skriva förut att jag även märkt ett annat problem. Jag startade två inspelningar samtidigt (som jag programmerat via EPG). Samtidigt när dessa två inspelningar startade satt jag och kollade på en inspelad film ifrån MyTV, och när inspelningarna gick igång, åkte jag ur den inspelade filmen jag tittade på. Det gick att återuppta uppspelningen utav filmen ungefär där den bröts, så visst, inget jätteproblem kanske. Vet inte ifall det är liknande fel ifall endast en inspelning startar när jag tittar på inspelade filmer via MyTV.

Postad 12 september 2010 - 20:03

jeremia
  • jeremia
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

hej, samma problem hos oss, så fort vi lämnar menyn så är det tillbaka på 576, jätte tråkigt - vi hade kalasbild förut!! vi har hdmi direkt från box till TV.

Postad 12 september 2010 - 21:32

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Spolningen framåt och bakåt har ju blivit skitpissigt i nya programvaran. Innan kunde man se lätt i övre kant hur lång tid man pausat ett program (nu försvinner den informationen efter nån sekund, man måste trycka play igen för att se), och det var lättare att hoppa framåt och bakåt, tryckte man tre ggr på framåtknappen så började den att hoppa en minut fram för varje sekund, vilket gjorde att man lätt visste hur långt man hoppade, det var bara att räkna bild-stoppen som då blev en minut. Perfekt när man vill hoppa över t.ex. reklam och annat skit, som brukar vara 5-6 minuter. Men det kanske de inte vill att man ska kunna så lätt längre?
Nu spolar den lite hipp som happ tycker iallafall jag. Så förbättrat användar gränsnitt är det inte på denna punkt.

-Har problem med Mute vid start av boxen
-Den har blivit segare.
-Hackar mer när man kör timeshift.
-Knöligt när man skapar kanallistor, att den inte visar vilket nummer kanalen får i sin lista, fören man hoppar ut och in igen i kanallistan.

Kan man nergradera till den gamla programvaran, det vore en dröm att få tillbaka den?
Ångrar att jag uppdaterade!

Postad 12 september 2010 - 21:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Med oregelbundna intervall visas en ruta som informerar om att mitt programkort inte gäller.

Brukar vara nätagget som håller på att ge upp. Lite mystiskt att det felet dyker upp för dig nu när det säger sig minskat energiförbrukningen med 35%...

Bara ringa Canal Digital och beställa ett nytt nätagg, se till att passa tid när det öppnar typ då de för tillfället verkar ha, lugnt sagt, en viss kö i telefonsupporten.
Testade lite timeshift. Snyggt att de visar längd på aktuellt program samt namn på programmet man spolar i. Kommer bak 1h 45m ungefär sedan tar det stopp. Råkar trycka på myTv, går ur denna och boxen blir tyst men hela timeshift finns kvar. Blir ljud från boxen igen efter ytterligare ett besök i MyTv.
inga problem med hack eller hopp men detta var en SD-kanal ska säga. Instämmer dock i att det är lite svårare att hålla koll på hur långt man spolat.

Textning - får se om jag kan få igång comboboxen min, den bråkade när jag testade den häromdagen...
ed: Textning - dra igång textTv på boxen (på C+ kanaler) och knappa in sid 199 och texten kommer i synk. Får mig att tro att det trots allt är boxen som bråkar.

Mail till Canal Digital
[email protected]
helt enkelt. Sedan svarar de visserligen med tekni@canal.. men den adressen man inte svara på.

nedgradera programvara går ej, de sänder bara ut senaste via satellit.

Redigerat av Monshi, 12 september 2010 - 21:59.

Postad 12 september 2010 - 22:03

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Ok, då kan jag förstå varför det inte blir samma problem med Canal + film HD :)

Innan den nya fw-uppgraderingen upplevde jag inte att synk-problemet som något större problem. Nu har det blivit värre. Jag har för mig att detta var ett ganska stort problem för drygt ett år sedan ungefär. Därefter släpptes en uppgradering förra hösten någon gång, vilket gjorde att synken blev mycket bättre. Jag har inte märkt några problem med detta alls (efter fixen förra hösten), förrens nu när den nya fw kom. Dessvärre har jag ingen ComboBox att prova med, så jag kan inte svara ifall det är likadant där. Är det ingen annan som märker av att det är ur synk i ca 1-3 sek på Canal + kanalerna?

Jag har samma problem med textsynkningen, hur irriterande som helst! Textremsorna kommer som du säger 1-3 sek för sent. Gaaaahhhh sånt här gör mig galen. :lol:

Postad 12 september 2010 - 22:06

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0
Har fått ett nytt problem, kan numera inte se tv överhuvudtaget. Stängde av boxen medan jag såg på en film via bluray, när jag sedan skulle starta den så skiftade lampan i displayen till grönt men klockan var kvar och ingen bild. Trycker jag på volym, p+, p- osv. så får jag upp respektive symboler men inga kanaler. Provat att ta ur och i sladden men det hjälper inte...

Postad 12 september 2010 - 22:15

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Någon här med en ComboBox i gömmorna? Samt äger en multimeter
kan denna någon kolla en sak åt mig?

Öppna upp boxen och mät mellan lödpinnarna på kortläsaren och kontakpunkter bakom/framför kontakten på moderkortet. De främre på kortläsaren passa mot de bakre på moderkortet och tvärtom. Se om det finns kontakt mellan alla. Misstänker glapp... (hur kan man fixa det)

Bifogad fil  IMG_3912.JPG   72,01K   6 Antal nerladdningar
(ok, OT, back on track)

Textning på C+ - ta upp textTV sid 199 så löser det sig för stunden.

JMKbiker
Startat om TV och box? Kan vara HDMI-synk-problem kanske?

Redigerat av Monshi, 12 september 2010 - 22:16.

Postad 12 september 2010 - 22:39

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

JMKbiker
Startat om TV och box? Kan vara HDMI-synk-problem kanske?

Har startat om både tv och box flertalet gånger. Kan höja och sänka ljudet och se siffrorna öka respektive minska i dipslayen på boxen samt den gröna stapeln för ljudet syns på tv:n, dock inget ljud. likadant om jag trycker P+ så får jag upp det gråa info fältet i nederdelen av skärmen dock finns det ingen info i den..

Har försökt att komma fram till kundtjänst i två dagar men har gett upp då kön varit så lång men imorgon får jag försöka härda ut då jag numera inte har bild alls. Kan vara viktigt att vara ihärdig då Canal digital påstår, enligt tidigare inlägg, att de inte har stora problem med varken boxen eller uppdateringen.

Postad 12 september 2010 - 22:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kanske göra en systemåterställning? Borde vara, om jag minns rätt
1: Starta boxen.
2: tryck upp menyn
3: Stega fyra tre steg åt höger (till inställningar) och trycka OK
3: Röd knapp för fabriksåterställning
4: pin kod (1234)
5: OK.

Eller ger kanske
röd knapp + 553 353 + texttv + 1 samma sak?
+2 istället för +1 formaterar disken så kanske inte är rätt?

ed: Morgonhjärnan piggare än kvällshjärnan, rättat lite.

Redigerat av Monshi, 13 september 2010 - 07:07.

Postad 12 september 2010 - 23:41

Janne99
  • Janne99
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Har startat om både tv och box flertalet gånger. Kan höja och sänka ljudet och se siffrorna öka respektive minska i dipslayen på boxen samt den gröna stapeln för ljudet syns på tv:n, dock inget ljud. likadant om jag trycker P+ så får jag upp det gråa info fältet i nederdelen av skärmen dock finns det ingen info i den..

Har försökt att komma fram till kundtjänst i två dagar men har gett upp då kön varit så lång men imorgon får jag försöka härda ut då jag numera inte har bild alls. Kan vara viktigt att vara ihärdig då Canal digital påstår, enligt tidigare inlägg, att de inte har stora problem med varken boxen eller uppdateringen.

Har du kontrollerat under inställningar om det finns någon signal från parabolen?

Postad 13 september 2010 - 02:55

Unregistereddd2519c1
  • Unregistereddd2519c1
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Fan vaknade nyss av att recivern står och klickar hela tiden, står med 5-10 s mellanrum att jag skall sätta i programkortet med guldchippet nedåt eller nåt sånt. Testat att starta om och testat olika kanaler men det slutade med att jag var tvungen att sätta den på 6:an. Verkar ju bara bli bättre och bättre det här.
Signalstyrka 63% och 65% men det har jag haft hela tiden.

Postad 13 september 2010 - 05:00

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

hej, samma problem hos oss, så fort vi lämnar menyn så är det tillbaka på 576, jätte tråkigt - vi hade kalasbild förut!! vi har hdmi direkt från box till TV.

Hade detta problemet efter en fabriksreset. Prova att hålla inne knappen på boxen i minst 3 sekunder så att den gör en varmstart. Fungerar inte detta gör en fabriksreset till och sedan en varmstart.

Jag fick tillbaks min 1080i bild efter detta.

//Håkan

Postad 13 september 2010 - 05:16

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jaha, nu fick jag problemet med att den startar upp i mute läget också :)
Fick trycka av mute och sedan gå in i boxens volymkontroll och höja den till max igen då den var satt i lägsta läget så inget hördes ändå.

Hur fan kan mjukvaran bara få för sig att lägga boxen i mute och dessutom trycka ned volymen i botten?

Nu har jag med olika intervall drabbats av samtliga fel i denna tråden efter uppdatering utom grön bild.
Detta sker alltså intermitten och kommer och går, tydligen på hur boxen "tycker" den ska agera för stunden, vilket gör att detta kan fanimej inte handla om att det är olika hårdvara i boxarna.

Detta är så skandalöst klantigt så jag vet inte vad jag skall säga ens.

//Håkan

Postad 13 september 2010 - 05:44

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
jag har skickat epost och kommer reklamera min pvr box så trött på alla fel på den dels att dom hela tiden lägger problem på andra. inget fel utan att tv6 försvann med v 2.3.8 men nu uuusssccchhhhh
mina barn spelar in mycket och startar man boxen då en inspelning är igång så går det inte att komma åt tv
så denna box är ej funktion duglig.

Redigerat av seth72, 13 september 2010 - 05:45.

Postad 13 september 2010 - 05:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kanske göra en systemåterställning? Borde vara, om jag minns rätt
1: Starta boxen.
2: tryck upp menyn
3: Stega fyra steg åt höger (till inställningar) och trycka OK
3: Röd knapp för fabriksåterställning
4: pin kod (1234)
5: OK.

Eller ger kanske
röd knapp + 553 + texttv + 1 samma sak?
+2 istället för +1 formaterar disken så kanske inte är rätt?

ska vara:
röd + 353 + texttv + 2 för formatering och
röd + 353 + texttv + 1 för fabriksreset det ska gå snabbt för att det ska fungera

Jag skickar in den senaste listan nu i #3 till CD nu på morgonen, det är nog den längsta listan vi haft. Om man ska säga någont possitivt så har jag inte haft några hängningar med boxen efter uppdateringen

Redigerat av Unregistered124686ac, 13 september 2010 - 05:54.

Postad 13 september 2010 - 05:56

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
frågan är med alla dessa fel var programvaran är på epron eller hårddisk
provat formatera inte hjälp provat fabriks 2 gånger inte hjälpt
om nu programvaran ligger på hårddisken kanske gamla stör eller har dom uppdaterat gamla programvaran

Redigerat av seth72, 13 september 2010 - 05:56.

Postad 13 september 2010 - 06:22

Unregistered1a25347f
  • Unregistered1a25347f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Mänga problem hos mig med och jag har även haft många hängningar efter den senaste uppdateringen.

Jag försöker få ett officiellt svar från Canal Digital angående mina problem och min begäran att reklamera boxen genom att häva köpet av den.

Gå gärna in och kolla på länken så får ni forhoppningsvis se hur dom hanterar mina problem med boxen och deras support.

Det dom skriver där, (om dom svarar) eller det jag skriver om hur jag blev bemött kan användas som referens av andra som har samma problem.

http://www.fairshopp...?opinionid=7244

/ Roger

Postad 13 september 2010 - 08:20

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Har precis pratat med supporten då min box blivit oanvändbar sedan uppdateringen. Innan uppdateringen hade jag kanske en hängning i månaden och några enstaka missade inspelningar. Inget som man reagerade speciellt mycket på.

Nu crashar den om man går in i EPG.
Vid uppstart står det pb03, 01-- eller mute. Oftast när det står mute bootar den om själv.
Så uppstart tar nu cirak 5-10min med att stänga av och starta, dra ur ström mm.
Inspelat material går inte att nå "vänligen vänta, spelar in listkontrol"
Ibland stänger den även inte av sig korrekt.

Supporten (Nicklas) var mycket trevlig och hjälpsam. Sista utvägen var en återställning från inställningsmenyn. Vilket jag redan gjort tre stycken. Så nu skickar dom en ny trafo. Om inte det hjälper så?

Postad 13 september 2010 - 08:56

bloodfire
  • bloodfire
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Tänker spela in Agenda 21:15 på SVT2, men upptäcker att EPG enbart sträcker sig till Aktuellt som börjar 21:00. Det blir inte bättre om man ställer sig på Comedy Central och där gå vidare i EPG-läget. Har någon nåot annat tips att få EPG, eller är detta ännu en försämring man skall leva med?

Lite sent kanske, men jag brukar alltid ställa mig på Discovery och starta om boxen, sedan låta den stå orörd ett par minuter på Discovery efter den startat om. Därefter har jag uppdaterad EPG..

MER ÖNSKEMÅL:
Fundering...borde inte CD kunna infoga en "uppdatera-EPG-data"-knapp i EPG-vyn? Ovan work around är ju lite omständig...

--------------
MER BUGG:
Ny-gammal upplevelse med boxen igår:
Hade innan uppgraderingen problem med att boxen hade svårt att ta emot signalen från fjärren (fick hålla fjärren ca. 1 cm ifrån boxen).
Har inte haft några problem med detta efter uppgraderingen...förrän igår kväll!!!
Samma skit tillbaka...nu måste man gå fram till boxen för att kunna använda fjärren haha.
På förra versionen så kom och gick detta problem, får se hur det artar sig på den nya versionen.
(Ja, har bytt batterier i fjärren, ingen skillnad).

Någon som upplever samma problem?

Postad 13 september 2010 - 09:34

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Har precis lagt på luren efter ett samtal med CD:s kundtjänst..

Barnen upptäckte för en stund sedan en bugg på deras favoritkanal Playhouse Disney... Vi kan inte få upp den i helbild på ett bra sätt då valet 16:9 helskärm är utgråat på just den kanalen. Jag fick även CD:s tekniker att testa och det vara samma sak på deras TV. Jag kan bara göra det näst högsta valet vilket gör att bilden "går utanför" TVn

Det fungerade helt perfekt på den kanalen innan uppgraderingen så deras tanke om att det var problem med just Samsung håller inte. Sen att man kanske kan lösa detta med att köra Scart känns som att gå ett par år tillbaka i utvecklingen...

Svaret blev att det redan nu i September kommer komma en mjukvarufix med alla de problem som dykit upp efter uppgraderingen... Så då är det väl bra om de får så mkt info de nånsin kan nu om alla problem som finns med denna box om man orkar sitta i tfnkö vill säga... 45 min tog det mig att komma fram...

Postad 13 september 2010 - 09:47

handbrake
  • handbrake
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Har precis lagt på luren efter ett samtal med CD:s kundtjänst..

Barnen upptäckte för en stund sedan en bugg på deras favoritkanal Playhouse Disney... Vi kan inte få upp den i helbild på ett bra sätt då valet 16:9 helskärm är utgråat på just den kanalen. Jag fick även CD:s tekniker att testa och det vara samma sak på deras TV. Jag kan bara göra det näst högsta valet vilket gör att bilden "går utanför" TVn

Det fungerade helt perfekt på den kanalen innan uppgraderingen så deras tanke om att det var problem med just Samsung håller inte. Sen att man kanske kan lösa detta med att köra Scart känns som att gå ett par år tillbaka i utvecklingen...

Svaret blev att det redan nu i September kommer komma en mjukvarufix med alla de problem som dykit upp efter uppgraderingen... Så då är det väl bra om de får så mkt info de nånsin kan nu om alla problem som finns med denna box om man orkar sitta i tfnkö vill säga... 45 min tog det mig att komma fram...

Jag har upptäckt samma problem, trodde att playhouse disney helt enkelt inte sände i 16:9 längre (vilket vore underligt men så tänkte jag) men det är ju uppenbart att det kommit i samband med uppdateringen. Min vana att aldrig stänga av boxen verkar med den nya mjukvaran vara ett vinnande koncept. Har inte fått några hängningar ännu, peppar peppar... Men textningen har ju blivit kass, som tidigare nämnts, samt att det faktiskt är jäkligt svårt att läsa vad det står i EPG om man inte flyttat markören till dit man vill läsa... Hejja Canal Digital!

Postad 13 september 2010 - 09:52

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
"Version 4.20.14k innehåller bl.a. följande förbättringar
•Snabbare kanalbyte"

Någon som lyckats byta kanal snabbare än innan? Tycker det går väldigt mycket långsammare snarare än snabbare. Igår fick boxen nåt knäppryck och bytte inte kanal alls, så jag tryckte och tryckte då jag trodde att den inte reagerade på fjärren. Sen efter 1-2 minuter så började den plötsligt byta kanal och göra alla grejer jag hade tryckt. Kändes inte alls som några snabba kanalbyten :)

Postad 13 september 2010 - 09:54

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Har precis pratat med supporten då min box blivit oanvändbar sedan uppdateringen. Innan uppdateringen hade jag kanske en hängning i månaden och några enstaka missade inspelningar. Inget som man reagerade speciellt mycket på.

Nu crashar den om man går in i EPG.
Vid uppstart står det pb03, 01-- eller mute. Oftast när det står mute bootar den om själv.
Så uppstart tar nu cirak 5-10min med att stänga av och starta, dra ur ström mm.
Inspelat material går inte att nå "vänligen vänta, spelar in listkontrol"
Ibland stänger den även inte av sig korrekt.

Supporten (Nicklas) var mycket trevlig och hjälpsam. Sista utvägen var en återställning från inställningsmenyn. Vilket jag redan gjort tre stycken. Så nu skickar dom en ny trafo. Om inte det hjälper så?

Skönt för er som åtminstonde kommer åt en meny: Min box hänger sig vid init efter uppgraderingen...där är det stopp. Jag har provat att ladda på mjukvaran igen men det hjälper inte.

Postad 13 september 2010 - 09:56

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
hur tvingar ni ner programvaran igen

Postad 13 september 2010 - 10:27

BallistaSlim
  • BallistaSlim
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Lite sent kanske, men jag brukar alltid ställa mig på Discovery och starta om boxen, sedan låta den stå orörd ett par minuter på Discovery efter den startat om. Därefter har jag uppdaterad EPG..

MER ÖNSKEMÅL:
Fundering...borde inte CD kunna infoga en "uppdatera-EPG-data"-knapp i EPG-vyn? Ovan work around är ju lite omständig...

--------------
MER BUGG:
Ny-gammal upplevelse med boxen igår:
Hade innan uppgraderingen problem med att boxen hade svårt att ta emot signalen från fjärren (fick hålla fjärren ca. 1 cm ifrån boxen).
Har inte haft några problem med detta efter uppgraderingen...förrän igår kväll!!!
Samma skit tillbaka...nu måste man gå fram till boxen för att kunna använda fjärren haha.
På förra versionen så kom och gick detta problem, får se hur det artar sig på den nya versionen.
(Ja, har bytt batterier i fjärren, ingen skillnad).

Någon som upplever samma problem?

Japp samma problem här. Fjärren är för mig det enskilt största problemet med denna box.
Får även hängningar i MyTV om jag scrollar längst bak i listan bland inspelade program. Har inte bytt hårddisk.

Postad 13 september 2010 - 10:31

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Har surfat runt lite på nätet efter svar. Har läst på flera ställen om OAD (Over Air Download). Har dock inte läst det i samband med 101-ST boxen men finns det något liknande till vår box?

Tydligen så behövdes den uppdateringen för att kunna lägga in större diskar.

Postad 13 september 2010 - 10:41

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

hur tvingar ni ner programvaran igen

Med förra mjukvaran så gjorde man följande: Starta om boxen och när det står 8888 i displayen, tryck OK och sen Meny, då ska nedladdningen starta

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.