Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 september 2010 - 10:51

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Pratade precis med nån pingla på CD s.k. kundtjänst. Först sa hon att dom precis hade fått en svensk manual, sedan ändrade hon sig och sa att jag kunde få en engelsk manual för att till sist efter att ha varit borta någon minut ändrade sig till att manualen nog var på väg till tryck :)

Ni som fått boxen, ingår det en manual?

/oibmeh

Den manual vi har är oftast den gamla som kom innan uppdateringen. På Canal Digitals hemsida finns den nya för nedladdning.

https://www.canaldig...nal-Digital.pdf

Postad 13 september 2010 - 11:28

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Med förra mjukvaran så gjorde man följande: Starta om boxen och när det står 8888 i displayen, tryck OK och sen Meny, då ska nedladdningen starta

Samma sak nu.

Postad 13 september 2010 - 11:57

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

JMKbiker
Startat om TV och box? Kan vara HDMI-synk-problem kanske?

Har du kontrollerat under inställningar om det finns någon signal från parabolen?

I morse startade den som vanligt igen! Inte ens två omstarter behövdes...
Läste que samlade lista på första sidan och det låter som åtminstone en har råkat ut för samma/liknande fel, se nedan:

När jag skulle starta boxen så startade den inte utan växlade bara mellan starkt lysande och svagt lysande klocka. Jag tryckte på on/off knappen på fronten och därefter startade alltid boxen i tyst mute läge med Mute i displayen, det går inte att få på ljudet med mute knappen på fjärren, men en fabriksåterställning hjälpte att få ljud. Startar den i Mute så kan man komma ur tyst läge med volymknapparna!

Ringde supporten direkt när de öppnade i morse och det var faktiskt bara 10 minuters väntetid. Då jag försökt komma fram under helgen och dessutom läst här att folk fått beskedet att Canal Digital inte erkänner att det är stora problem så hade jag laddat upp en hel del ilska samt tecknat ner mina problem. Mycket av ilskan försvann när kvinnan på supporten höll med mig om att det var bedrövligt det som hade hänt och att de haft runt 100 i telefonkö hela helgen. Skyllde på Sagem för den dåliga mjukvaran jag kontrade med att jag anser att det är hårdvaran som är den stora bristen i detta fall och fick ett suckande ja som bekräftelse... :lol:

"Version 4.20.14k innehåller bl.a. följande förbättringar
•Snabbare kanalbyte"

Någon som lyckats byta kanal snabbare än innan? Tycker det går väldigt mycket långsammare snarare än snabbare. Igår fick boxen nåt knäppryck och bytte inte kanal alls, så jag tryckte och tryckte då jag trodde att den inte reagerade på fjärren. Sen efter 1-2 minuter så började den plötsligt byta kanal och göra alla grejer jag hade tryckt. Kändes inte alls som några snabba kanalbyten :)

Min box uppför sig som din, dvs. tar längre tid att byta kanal.
Hade jag med på min lista över klagomål till supporten detta sa de att de inte hade hört förut..

Postad 13 september 2010 - 12:09

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Kan ju hoppas på att de får ut en uppdatering som åtgärdar de allvarligaste buggarna snabbt, men det tvivlar jag ju starkt på. Kanske kommer nåt till påsk om vi har tur?

Postad 13 september 2010 - 12:20

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Pratade nyss med kundtjänst på CD, men fick det vanliga svaret: Det är nog nätdelen som behöver bytas ut!

NÄ!

Det är boxen det är fel på, och troligt mer de äldre boxarna, vi som inte har någon garanti kvar. Boxen går ju knappt starta längre och när den går igång, ja då är den så seg, byte av kanal är ju knappt något man vill längre, och då var den seg med det innan med.

Hårdvaran i den boxen är ett skämt (Made In France), och mjukvaran är ännu sämre. Fransmän bör hålla sig till att tillverka ost och vin, inga HDD-boxar.

Men jag blev påtvingad en ny nätdel innan jag kan gå vidare i ärendet, ärendet som kommer sluta uppe på schavotten. Jag behövde inte betala något för nätdelen, var jag nu ska med två nätdelar som fungerar...

Hela CD börjar bli ett skämt, deras box har varit det sedan den dag den kom!

Postad 13 september 2010 - 12:49

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
En nätdel är ju i alla fall lite mer spännande än en ny manual som tekniska kom fram till att de skulle skicka mig för det fixar NOOOOG problemen med att boxen är KASS.

Postad 13 september 2010 - 13:12

Unregistered1a25347f
  • Unregistered1a25347f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag har nu fått beskedet att jag får reklamera min box ( häva köpet och få pengarna tillbaka) och avsluta mitt abbonemang (har 1,5 års bindningstid kvar), om det är fler här som vill göra samma sak så stå på er, man har 3 år på sig att reklamera.
Jag har sammanfattat mitt ärende på länken nedan, hänvisa till den om ni har många problem och vill reklamera.

http://www.fairshopp...?opinionid=7244

Postad 13 september 2010 - 13:14

tv-kort
  • tv-kort
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

[...]

Jag har även lite problem med inspelat material. Ibland "pixlar" bilden till sig i 1-2 sekunder. Det kommer helt oregelbundet, och inte i varje film. Jag har inte det problemet när jag tittar vanligt på TV. Detta kom också efter att fw-uppgraderingen.

[...]

Jag har också fått mosaikliknande störningar i inspelningar, i alla fall på HD-inspelningar. Före uppdateringen
var det inget/ytterst lite sådant.

Före uppdateringen hade jag däremot sådana störningar vid Live-tittande. Kan ännu ej säga om det förbättrats. Återkommer om detta.

Postad 13 september 2010 - 13:18

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag har också fått mosaikliknande störningar i inspelningar, i alla fall på HD-inspelningar. Före uppdateringen
var det inget/ytterst lite sådant.

Före uppdateringen hade jag däremot sådana störningar vid Live-tittande. Kan ännu ej säga om det förbättrats. Återkommer om detta.

Hade inget sånt före senaste kassa uppdateringen varken live eller på inspelat material. Men nu har jag märkt det på i alla fall inspelat material, både från HD-kanaler och vanliga, hoppar till så man missar nån sekund ibland också.

Jag har nu fått beskedet att jag får reklamera min box ( häva köpet och få pengarna tillbaka) och avsluta mitt abbonemang (har 1,5 års bindningstid kvar), om det är fler här som vill göra samma sak så stå på er, man har 3 år på sig att reklamera.
Jag har sammanfattat mitt ärende på länken nedan, hänvisa till den om ni har många problem och vill reklamera.

Tja hade det funnits något alternativ till Canal digital med alla de kanalerna som jag VILL ha, men nu finns det ju tyvärr inte det.

Postad 13 september 2010 - 13:23

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
CD har ett internmöte om problemet idag, skulle bli förvånad om det inte kommer ut något officielt om problemet med mjukvaran och en plan för hur det ska få denna box "på fötter" så snabbt som möjligt. Jag hör av mig om jag får reda på något mer.

Postad 13 september 2010 - 13:25

Unregistereda64b7395
  • Unregistereda64b7395
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Satt i telefon kö i fredags (30 min). Trots att jag är skitsur över att boxen inte ens gick igång (efter uppdateringen) är det svårt att blir sur på stackarn i andra ändan. Lugn, trevlig och uppenbart ledsen över att nåt verkar gått fel med nya programvaran. Va f-n skriver inte CD nåt på sin hemsida???! 50 pers i tfnkö en söndag fm är väl uppenbart att dom har ett generalfel?!

Efter 45 minuter i tfn och 10 omstarter under samtalet så gick boxen igång endast 1 gång och menyerna visades. Kanalsökningen fungerade inte alls då den inte hittar några kanaler. Resultatet blev en helg utan TV och en ny nätadapter på väg hem via post. Som andra skrivit så känns "ny nätdels erbjudandet" endast som en skenmanöver för att CD skall vinna tid och kapa telefonkön.

Nåväl, idag kom adaptern och den ju gjorde ingen som helst skillnad. Min box visar endast "init" vid uppstart och röda lampan blinkar. Inget annat händer, ingen signal till TVn eller att boxen reagerar på fjärren. Power ON/OFF på sladden eller hålla in omstarts knappen på boxen gör ingen som helst skillnad.

MEN... När "init" visas så ryckte jag ur HDMI'n och då efter några sekunder visas "mute" och gröna lampan tänds. In med HDMI och då kommer jag till installationsmenyn... Kanalsökningen visar bara en grön stapel med 72% för Antenn 2. Antenn 1 är tom och en kanalsökning ger 0 funna kanaler. Argh... Provade ytterligare en gång att starta om, vid "init" ryckte jag HDMI, "mute" visas, in med HDMI igen... Installionsmenyerna, kanalsökning, voila...! Nu har jag helt plötsligt 2 gröna staplar i signalinfo. Vid kanalsökning hittas en massa kanaler och allt funkar nu ÄNTLIGEN som det skall.

Fattar inget...

Stängde till sist av boxen för att nu se om allt var frid och fröjd vid nästa uppstart. ICKE! Tillbaks till ruta 1 med "init" :-(

Postad 13 september 2010 - 13:27

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
återställa till version 2.3.8 så löser dom nog problemet och fixa till nuvarande och lansera den senare

Postad 13 september 2010 - 13:30

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2 705 inlägg
  • 0
Jag läste precis ett klagomål på fairshoping ang boxen, intressant läsning och svar från CD.

Postad 13 september 2010 - 13:36

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
que : Du är vår mästare och guru!!!

Du ska inte ta jobbet som teknisk direktör och informationschef? :rolleyes:

Helt otroligt att de inte kan gå ut med mer information själva!!!

Postad 13 september 2010 - 13:49

Tobbe R
  • Tobbe R
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Då har jag testat vidare, som jag skrev tidigare har jag endast problem med MUTE vid start, men startar alltid på andra försöket. Jag är inte särskilt flitig tv-tittare överhuvudtaget så jag antog att problem skulle dyka upp med flitigare användning men så har inte skett. Det enda som tillkommit är att fjärren är trög, tar längre tid att skifta kanal.
Provade att spela in två program och samtidigt titta på ett tidigare inspelat och det var inga problem. VOD har jag inte testat men kommer att göra när jag hittar min "game-adapter" som jag tänkte koppla till wifi-nätet.
Eftersom vi har så olika erfarenheter måste det finnas någon logisk förklaring och det som ligger närmast är väl skillnad i hårdvara. Jag har för mycket garanti kvar för att skruva isär och titta och skillnaden är kanske inte komponenter utan skillnad i bränd programvara i ROM eller liknande.
Jag har erfarenhet från ett helt yrkesliv i att testa programvara och är väldigt förvånad över att CD kan släppa ifrån sig programvaran i det här skicket. Supporten jag talade med lät förstå att de testat ändringen 200 timmar men då har det inte varit någon proffs-testledning.

Tobbe

Redigerat av Tobbe R, 13 september 2010 - 13:50.

Postad 13 september 2010 - 15:24

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

återställa till version 2.3.8 så löser dom nog problemet och fixa till nuvarande och lansera den senare

Fick svar från Canal Digital om att återställa till version 2.3.8:
"Vi kommer inte att gå tillbaka till förra mjukvaran då detta innebär att Video On Demand tjänsten skulle försvinna."

Canal Digital tycker tydligen att Video On Demand tjänsten är viktigare än digital tv tjänsten.

Postad 13 september 2010 - 15:40

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Här kommer mina erfarenheter av den nya CD VOD programvaran för inspelnings boxen.
Orkar inte ringa till CD om detta men jag hoppas att någon på CD läser detta så att de förstår vilken dålig programvara de släppt.

Hade egentligen inga problem med boxen före uppgraderingen......

Detta är problemen som jag kommer på här och nu........

- Har problem med att MUTE är aktivt vid start av box.
- Kan inte få permanent 720p bild (sparar 720p i configen, men efter återstart så faller den den tillbaka till 1024).
- Pixelering i bild - betydligt oftare nu än före uppgraderingen.
- Om jag stänger av boxen under direkt-inspeling och sätter på boxen igen innan inspelningen är slut så får jag svart bild till inspelningen är slut?
- All av boxen överlagrad text är suddig - Menysystem - etc, ska det inte visas i samma upplösning som bilden är ställd i (720p)?

.....och då har jag ännu inte testat VOD delen !!!!

Skärpning CD!!!!!!

/Lars

Postad 13 september 2010 - 15:51

LarsN
  • LarsN
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Kan någon klona en 2.3.8 disk?

Finns det någon som kan radera sina inspelade filmer och klona sin 2.3.8 Disk?

Vi andra som vill skulle sedan kunna använda den för att skapa egna 2.3.8 diskar.
Klonings-filen bör inte bli större än 10-20M (men nu gissar jag vilt)

Vet inte om det rent praktiskt är genomförbart men vad jag läst tidigare i forumet så går det tydligen att klona diskarna utan problem men det kan ju finnas andra hinder som gör att det inte går......som jag inte känner till.

Detta är bara ett förslag - vad tror ni?

/Lars

Postad 13 september 2010 - 16:14

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
hade jag haft v2.3.8 hade jag klonat men tyvärr så har jag inte det
men jag väntar på att tekniska avdelningen skall ringa då jag kommer att reklamera boxen ev hela aboddemanget eller att dom fixar v 2.3.8

Redigerat av seth72, 13 september 2010 - 16:15.

Postad 13 september 2010 - 16:30

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

.... Min box hänger sig vid init efter uppgraderingen...där är det stopp. Jag har provat att ladda på mjukvaran igen men det hjälper inte.

Hmmm. Det var nätadaptern som slutat funka. Testade med en annan nätadapter och då startade boxen. Skumt att detta händer i samband med uppdateringen.

Redigerat av Unregistereded16d9f8, 13 september 2010 - 16:31.

Postad 13 september 2010 - 16:35

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Fick svar från Canal Digital om att återställa till version 2.3.8:
"Vi kommer inte att gå tillbaka till förra mjukvaran då detta innebär att Video On Demand tjänsten skulle försvinna."

Canal Digital tycker tydligen att Video On Demand tjänsten är viktigare än digital tv tjänsten.

Canal Digital har ingått ett avtal med SF-Anytime att leverera deras filmer
Kanske inte helt lätt att bryta det,men å andra sidan så kanske inte det hyrs så mycket när boxen bara strular :rolleyes:

Redigerat av lindo, 13 september 2010 - 16:36.

Postad 13 september 2010 - 16:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Kan bekräfta svart bild om boxen startas under tiden en inspelning pågår. Det går att trycka upp menyerna och även ta sig in i programguiden och efter val av program via denna, då kommer boxen igång och visar bild.

Instämmer i att jag saknar enkel info om aktivitet på boxen, vilken kan det spelas in på och hur länge det ska pågå. Borde dyka upp någonstans.

Undras om vi borde rapportera något om vilken version av box vi har vid varje felrapport? någon siffra vi kanske kan läsa ut?

Att stoppa in en box med gamla operativet på undrar jag om det går. Har inte även boxens firmware uppdaterats till en ny version som enbart stöder det nya operativet?

Postad 13 september 2010 - 16:45

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 0

Canal Digital har ingått ett avtal med SF-Anytime att leverera deras filmer
Kanske inte helt lätt att bryta det,men å andra sidan så kanske inte det hyrs så mycket när boxen bara strular :rolleyes:

Jag tror nog att SF ger upp inom en snar framtid. Ingen vill väl riskera sina pengar på att hyra film via denna box? Nej CD gör om och gör rätt. Detta duger inte.

Postad 13 september 2010 - 17:02

Unregistered4877c979
  • Unregistered4877c979
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

hej, samma problem hos oss, så fort vi lämnar menyn så är det tillbaka på 576, jätte tråkigt - vi hade kalasbild förut!! vi har hdmi direkt från box till TV.

Jag kan bara få bild via Scart, inte via HDMI :rolleyes:
Upptäckte precis att så fort jag sätter in HDMI kontakten så hoppas boxen tillbaks till 576p.
Om jag tar bort HDMI, så kan jag spara både 720p och 1080i.

jeremia: Har du bild via HDMI?

- Är det någon som vet om HDMI är inaktiverad när man har 576p??

/Håkan

Postad 13 september 2010 - 17:20

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1 086 inlägg
  • 0

CD har ett internmöte om problemet idag, skulle bli förvånad om det inte kommer ut något officielt om problemet med mjukvaran och en plan för hur det ska få denna box "på fötter" så snabbt som möjligt. Jag hör av mig om jag får reda på något mer.

Någon form av kompensation vore rimligt till oss som har pvr-boxen.
I alla fall om de ska stå får deras mission och vision som de skriver på hemsidan

Mission och vision
Canal Digitals mission är att ge sina TV-tittare de bästa TV-upplevelserna. Vi gör detta genom att erbjuda det bredaste och bästa TV-utbudet samt den senaste tekniken, exempelvis HDTV.
Vår vision är att vara svenska folkets mest önskade distributör av TV-innehåll.

Tv-utbudet är enligt mig det bästa men vad hjälper det när de fallerar på övriga punkter.

Postad 13 september 2010 - 17:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag kan bara få bild via Scart, inte via HDMI :rolleyes:
Upptäckte precis att så fort jag sätter in HDMI kontakten så hoppas boxen tillbaks till 576p.
Om jag tar bort HDMI, så kan jag spara både 720p och 1080i.

jeremia: Har du bild via HDMI?

- Är det någon som vet om HDMI är inaktiverad när man har 576p??

/Håkan

Ni som inte kan få bild via HDMI, har ni provat att köra via komponentkablar?

Uppdaterar CD i flera länder samtidigt, hade det inte gått att börja testa i ett land (med det är kanske är vi det)?

Postad 13 september 2010 - 17:53

dBuV
  • dBuV
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej

Jag har fått igång min box efter att ha INIT i displayen. (från stby-läge, dra ut antennsladdar, boota upp boxen, sätt i antennkablar och gör kanalsökning)

Men jag fick ett annat problem med min trådlösa brygga.

har någon en Cisco, Linksys? Jag kan inte få den att hitta mitt nätverk?

/Minime

Postad 13 september 2010 - 17:57

Unregistered93afe31b
  • Unregistered93afe31b
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Jag har fått problem med att texten till Canal + kanalerna inte är i synk efter fw-uppgraderingen. Texten kommer 1-3 sek efter att den borde komma. Kan tyckas att det inte är så mycket, men vääldigt jobbigt att se på film där texten inte är i synk. Kan tillägga att på Canal + Film HD så är texten mycket bättre än på de andra Canal + kanalerna. Är det ingen mer som har detta problem? Jag hade detta problem för något år sedan också, men det fixades till vid en fw-uppgradering som kom någon gång under förra hösten, efter detta har det fungerat väldigt bra. Fram tills nu..

Jag har även lite problem med inspelat material. Ibland "pixlar" bilden till sig i 1-2 sekunder. Det kommer helt oregelbundet, och inte i varje film. Jag har inte det problemet när jag tittar vanligt på TV. Detta kom också efter att fw-uppgraderingen.

Förut när man var inne i MyTV så kunde man bläddra hela sidor. Har dom tagit bort detta, eller gör man det annorlunda nu? Som det är nu måste man stega sig rad för rad upp och ner. Ganska tidsödande när man har en del inspelat.

Bild/ljudsynk är kass på min efter senaste uppgrade. Springsteen var helt ur takt när han var hos Costello härom kvällen! Sjukt irriterande.
Samma med pixeldilemmat. Inget jag sett tidigare (förutom vid extremt dåligt väder på vissa HD-kanaler).

Postad 13 september 2010 - 18:04

dBuV
  • dBuV
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej

Jag har fått igång min box efter att ha INIT i displayen. (från stby-läge, dra ut antennsladdar, boota upp boxen, sätt i antennkablar och gör kanalsökning)

/Minime

Provade att starta om router och modem samt installera om bryggan och nu hittade den nätverket, fungerar klockrent.......hittills får man väl säga!

Postad 13 september 2010 - 18:13

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Tror jag har hittat en work around för rec start buggen. Om man trycker fyrkant när man har startat boxen med svart bild, så får man en fråga om man vill avbryta och efter Ok kan man välja en kanal och titta som vanligt.

Detta inträffade när jag skulle testa överlappande inspelningar och när jag hade valt en kl 19.00 och en 19.15 och att klockan då precis räkade bli 19.00 så gjorde boxen en omstart :rolleyes: och startade i avstängt läge i rec.

Postad 13 september 2010 - 18:32

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Lästa att du fått igång nätverket & det va ju bra.

Däremot så är nog ditt andra knep inte att rekommendera....
Sätta i antennkablarna med strömmen på kan sabba tuner, diseqc eller lnb om du har otur :rolleyes:

Ni som fastnat i init läge kör ni med eller utan diseqc?

Hej

/Minime

Postad 13 september 2010 - 18:54

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Efter alla problem med min box så kändes det igår som det var dags att ge upp. Sagt och gjort så packade jag alla saker ned i källaren... Men på förmiddagen idag så kände jag att va fan, ett försök till...

Åkte hem och tog med mig grejorna till jobbet och kopplade ihop det. Nu har ju inte jag någon parabol på jobbet men jag tänkte att man kanske kan få boxen att boota upp ändå.

Till en början så blev det samma gamla felkoder så jag kopplade in hårddisken till datorn och öppnade Windows Disk manager. Där hittade jag hårddisken direkt utan att från man skulle skapa mbr eller likande. Vilket i och för sig inte var så konstigt eftersom jag nog råkade skapa en när kopplade hemma. Men det som jag tyckte var lite udda var det var en del som var oallokerat utrymme och två stycken så var allokerad data på. Jag klickade på dem och tog bort dem. Satte tillbaka den i boxen och drog igång den. Efter 0000 så hoppade den till init och stod där ett för att sedan starta om sig igen och igen. Blev lite glad eftersom jag hade förväntat mig pb03 eller pb04.

Tog hem boxen och kopplade upp den och slåg på strömmen. Den gick igenom 00, 01, 02 m.m. Startade om sig och stannade på meny, tittade på skärmen och där var inställningsskärmen! ;) Den var inkopplade på scarten för han som installerade parabolen sa att den inte kunde visa bild via hdmi i alla lägen. Körde igenom inställningarna, kanalsökning m.m. Och nu fungerar boxen som den ska... än så länge! :rolleyes:

Har inte märkt av några direkta buggar, dock tycker jag att bilden är sämre än förut.

Tänkte på en sak med den nya mjukvaran... Kan det inte ha varit så när CD/Sagem testade den var på nya burkar utan en massa gammal mjukvara i sig. Kommer någon ihåg den glada tiden när man uppdaterade win98 till XP? Det var ju rent ****... Kanske det är bra om man har en tom hdd att börja med. För jag antar att uppdateringen läggs på hhd först innan den läsen in i boxen. Bara en tanke!

Postad 13 september 2010 - 19:04

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
om du hade kollat datum när dom skapats kanske det var 2st varsioner 2.3.8 och den nya

Efter alla problem med min box så kändes det igår som det var dags att ge upp. Sagt och gjort så packade jag alla saker ned i källaren... Men på förmiddagen idag så kände jag att va fan, ett försök till...

Åkte hem och tog med mig grejorna till jobbet och kopplade ihop det. Nu har ju inte jag någon parabol på jobbet men jag tänkte att man kanske kan få boxen att boota upp ändå.

Till en början så blev det samma gamla felkoder så jag kopplade in hårddisken till datorn och öppnade Windows Disk manager. Där hittade jag hårddisken direkt utan att från man skulle skapa mbr eller likande. Vilket i och för sig inte var så konstigt eftersom jag nog råkade skapa en när kopplade hemma. Men det som jag tyckte var lite udda var det var en del som var oallokerat utrymme och två stycken så var allokerad data på. Jag klickade på dem och tog bort dem. Satte tillbaka den i boxen och drog igång den. Efter 0000 så hoppade den till init och stod där ett för att sedan starta om sig igen och igen. Blev lite glad eftersom jag hade förväntat mig pb03 eller pb04.

Tog hem boxen och kopplade upp den och slåg på strömmen. Den gick igenom 00, 01, 02 m.m. Startade om sig och stannade på meny, tittade på skärmen och där var inställningsskärmen! ;) Den var inkopplade på scarten för han som installerade parabolen sa att den inte kunde visa bild via hdmi i alla lägen. Körde igenom inställningarna, kanalsökning m.m. Och nu fungerar boxen som den ska... än så länge! :rolleyes:

Har inte märkt av några direkta buggar, dock tycker jag att bilden är sämre än förut.

Tänkte på en sak med den nya mjukvaran... Kan det inte ha varit så när CD/Sagem testade den var på nya burkar utan en massa gammal mjukvara i sig. Kommer någon ihåg den glada tiden när man uppdaterade win98 till XP? Det var ju rent ****... Kanske det är bra om man har en tom hdd att börja med. För jag antar att uppdateringen läggs på hhd först innan den läsen in i boxen. Bara en tanke!

Redigerat av seth72, 13 september 2010 - 19:05.

Postad 13 september 2010 - 19:15

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hur många här har anslutit boxen med både hdmi och scart till tv´n ?
Så har jag haft det kopplat i 3,5 år och istort sett inte haft några problem med boxen, kanske jag har haft tur med min box eller så är det kanske det här som gör att boxen strular ( alltså att man bara ansluter hdmi ).
Det enda man behöver göra är att själv välja hdmi ingång på tv när man har startat sin box.
Bara en ide´som kanske är värd att prova :rolleyes:

Postad 13 september 2010 - 19:16

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Bara för att jag var så glad och att jag skrev här så fick boxen en rejäl knäpp... Skulle titta på ett program som jag nyss hade spelat in och så hänger sig boxen... När jag bootat om så kan jag inte byta kanal, inte ens på knapparna på boxen! :rolleyes:

Grrr, jag som var så glad!!!

Postad 13 september 2010 - 19:17

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
testat formatera den i windows låg formatera den

Bara för att jag var så glad och att jag skrev här så fick boxen en rejäl knäpp... Skulle titta på ett program som jag nyss hade spelat in och så hänger sig boxen... När jag bootat om så kan jag inte byta kanal, inte ens på knapparna på boxen! :rolleyes:

Grrr, jag som var så glad!!!

Postad 13 september 2010 - 19:32

dBuV
  • dBuV
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Lästa att du fått igång nätverket & det va ju bra.

Däremot så är nog ditt andra knep inte att rekommendera....
Sätta i antennkablarna med strömmen på kan sabba tuner, diseqc eller lnb om du har otur :rolleyes:

Ni som fastnat i init läge kör ni med eller utan diseqc?

Bra kommenterat, man får passa sig för att kortsluta systemet, mittledaren på antennsladden passar bäst i kontakten inte utanför, då kan det gå illa som du säger..

Postad 13 september 2010 - 19:36

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

testat formatera den i windows låg formatera den

Japp, får test det imorgon... Nu ska jag panga av mig lite aggression i BFBC2!

Postad 13 september 2010 - 19:43

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Que hur gick internmötet hört något

Postad 13 september 2010 - 20:07

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Que hur gick internmötet hört något

Det var på eftermiddagen så jag förväntar mig inget besked förrän i morgon. Dock har min CD-kontakt hört av sig 2 gånger under dagen, så de struntar inte bara i oss.

Postad 13 september 2010 - 20:21

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Ikväll så fick jag en "rolig" upplevelse av boxen igen. Tittade på kanal 8 & 9 och zappade mellan dem. Ville se rapport 1930 och växlade över och ljudet var borta, gick inte att få tillbaks med några trix.

Ljudbortfall även på kanal 2 och då lackade jag ur och bootade om box dj-ln och än så länge har jag ljud igen.

Suck :rolleyes:

Postad 13 september 2010 - 20:50

Mafac
  • Mafac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag skulle kunna klona min originaldisk med v2.3.8 och zippa den, tyvärr är den hyffsat full med inspelatmaterial som jag inte vill ta bort så den blir nog ganska stor ändå.... Gäller bara att nån har lite serverplats att låna ut...

/Mafac

Postad 13 september 2010 - 21:10

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Jag skulle kunna klona min originaldisk med v2.3.8 och zippa den, tyvärr är den hyffsat full med inspelatmaterial som jag inte vill ta bort så den blir nog ganska stor ändå.... Gäller bara att nån har lite serverplats att låna ut...

/Mafac

Jag tror inte det tekniskt fungera.

Någon som testat att ta en använd hårddisk från en box, för att sedan koppla in den i en annan?

Postad 13 september 2010 - 21:42

Unregistered4877c979
  • Unregistered4877c979
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Uppdaterar CD i flera länder samtidigt, hade det inte gått att börja testa i ett land (med det är kanske är vi det)?

Nix, jag har ingen componentkabel.
Menar du en komponent (box) => hdmi (TV) ?
Min TV (Sharp LC32GD7E) har inte heller några inställningsmöjligheter bara: Aktivera/Inaktivera HDMI.

Vad kul detta känns, nu har jag en HDTV-box utan HDTV ! :rolleyes:

/Håkan

Postad 14 september 2010 - 05:45

janb
  • janb
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Nix, jag har ingen componentkabel.
Menar du en komponent (box) => hdmi (TV) ?
Min TV (Sharp LC32GD7E) har inte heller några inställningsmöjligheter bara: Aktivera/Inaktivera HDMI.

Han menar att använda Component Video (YPbPr) till TV:n istället för HDMI.
1) Det kan ge felsökningsinfo att passa till CD.
2) Det kan ge en tillfällig workaround till att kunna se HD.

Postad 14 september 2010 - 06:36

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Försöker lista några work arounds (eller i alla fall förslag)

Startförsök av boxen men den gör mute och återgår till off
- gör ett nytt försök oftast går den då igång

Att boxen startat i mute utan ljud, och reagerar inte med mute knappen.
- ljudet har hamnat på min, använd volymkontrollknappen på fjärren för att öka till max

Att boxen inte går att starta pga inspelning pågår
- om det är OK att gör ett avbrott i inspelningen, så starta boxen och ni får en svart bild. Tryck fyrkant och ni får fråga om att avbryta inspelning. Tryck OK, då avbryts inspelningen dock fortfarande svart bild. Tryck på en kanal och nu ska boxen växla till den kanal ni valt. Har inte testat att svara Nej på frågan kanske går det även då att få igång boxen???

För er där boxen startar med ett grönt streck
- detta verkar vara ett handskakningsproblem, testa att starta först boxen och sedan TV'n (eller tvärs om), det var så någon gång tidigare med en gammal mjukvara

För er där det inte går att köra i HD läge 1080i eller 720p med HDMI kabeln ansluten
- prova att använda Component Video (YPbPr) anslutningen istället till TV:n istället för HDMI, tre kablar till bilden och så måste det till ljudanslutningen också phonopluggar

För er som bara får in en del av kanalerna
- välj Kanalsökning i menyn, välj Avancerad kanalsökning. Ändra inga inställningar(DVB-S,Vertikal,11247,24500), starta kanalsökning, spara kanaler. Troligen så behålls alla kanalerna endast till en omstart, testa gärna och behåll sedan boxen på om kanlerna skulle försvinna

Långsaaaam snabbspolning
- använd den gröna eller röda knappen, för 10min förflyttningar

Testa gärna om dessa råd kan fungera, har ni fler så hör av er

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 september 2010 - 06:38.

Postad 14 september 2010 - 06:51

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Tror jag har hittat en work around för rec start buggen. Om man trycker fyrkant när man har startat boxen med svart bild, så får man en fråga om man vill avbryta och efter Ok kan man välja en kanal och titta som vanligt.

Detta inträffade när jag skulle testa överlappande inspelningar och när jag hade valt en kl 19.00 och en 19.15 och att klockan då precis räkade bli 19.00 så gjorde boxen en omstart :rolleyes: och startade i avstängt läge i rec.

För mig funkar det att välja en kanal genom att trycka på sifferknappen för den kanalen (1 för SVT1).

Postad 14 september 2010 - 06:57

micke_andersson
  • micke_andersson
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Min box har faktiskt skött sig rätt bra senaste dygnen, inga hängningar eller så. Det stora problemet är dock att textningen är ur synk och det är EXTREMT irriterande! Visst man kan köra text-tv och välja 199 men det funkar ju inte på inspelat material.
Verkar som det inträffar på de kanaler där dom bytt till det nya mindre typsnittet.
Dessutom går det väldigt långsamt att byta kanal. Sitter den nån gammal 286-processor i boxen eller?

Postad 14 september 2010 - 07:09

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

För mig funkar det att välja en kanal genom att trycka på sifferknappen för den kanalen (1 för SVT1).

Så du menar att man behöver inte ens avbryta inspelningen utan kanal 1 går att välja direkt? och få bild. Tycke jag tryckte på alla möjliga knappar.

Jag har inte heller haft någar problem med boxen det senaste dygnet förutom Mute problemet samt att boxen gjorde en omstart när en inspelning skulle starta när jag var inne i EPG. Men jag kan använda boxen ganska som förrut

Postad 14 september 2010 - 07:16

Dauzz
  • Dauzz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

/Mafac

Skulle det gå att klona disken till en annan disk. Montera in klonen i mottagaren och sedan radera allt inspelat från klonen. Sedan kan du packa den tomma klonen och distribuera den för test.
//Dauzz

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.