Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2021 - 09:56

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Håller faktiskt med. Har oxå kört CA modul nån månad nu och saknar inte OP för stunden alls. Riktigt smidigt att köra direkt från TV:n.

Samma här! Har kört med CA-modul i ett par månader nu och det funkar bra. CA-modulen ersatte min gamla ADB 500GB box som bildmässigt nog var lite vassare på framför allt lite sämre signaler,  men det är försumbart. Har en Sony oled 55A85 med Android som smart plattform och hårdvaran i den teven ger också riktigt snabb och rapp upplevelse av Android. Tummen upp från mig mao... :)

Postad 19 January 2021 - 11:02

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Har kört ca-modul sedan starten 2014 och aldrig krånglat. Kört med olika VU+ boxar, just nu VU+ Ultimo 4K.

Postad 22 January 2021 - 15:30

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2529 inlägg
  • 0

Har en CD CA-modul som inte kan läsa kort längre. Finns det något sätt att programmera den, eller bara att slänga?

Postad 22 January 2021 - 19:52

Göken99
  • Göken99
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

En fundering...

Har någon mer problem med att chromecasta till tv:n från canal digitalappen på senare tid?

Har vissa parabolproblem pga träd i vägen så när väder och vind bråkar så har jag chromecastat från mobilen.

Ingen optimal lösning men...

Nu på sista tiden strular det rejält!

1.Det stänger ner med ojämna mellanrum. i bland jäkligt ofta!

2.Ljudet försvinner, iofs bara att höja igen men...

Observera att det inte strular att chromecasta med andra tjänster typ netflix, svt play, dplay osv, så det är bara problem med cd-appen.

Riktigt trist!!!

Dessutom appen börjar starta med norsk variant mitt i allt!  :) men det är ju ett lite mindre problem... :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Göken99, 22 January 2021 - 20:18.

Postad 23 January 2021 - 15:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2529 inlägg
  • 1

Kundservicen hos CD är inte speciellt bra. 46 minuters kötid till teknisk service eller att inte blivit uppringd över tre timmar vid det valet är inte acceptabelt när man tänker på hur en normal kundtjänst skall fungera. Sedan när man lagt ned kontaktformuläret gör inte saken lättare. 

De hörde aldrig av sig idag. Undrar om de ringer i morgon. Vill inte offra en timma i en telefonkö.

Det gick lite bättre idag. Visserligen 61 minuters kö, men blev uppringd efter 42 minuter, vilket är OK. Tjejen på teknisk service gjorde ett bra jobb fast vi inte lyckades lösa problemet med min CA-modul som inte fungerade längre. Det blir en ny sådan.

Redigerat av Huddingebo, 25 January 2021 - 15:40.

Postad 25 January 2021 - 09:34

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

En fundering...
Har någon mer problem med att chromecasta till tv:n från canal digitalappen på senare tid?
Har vissa parabolproblem pga träd i vägen så när väder och vind bråkar så har jag chromecastat från mobilen.
Ingen optimal lösning men...
Nu på sista tiden strular det rejält!
1.Det stänger ner med ojämna mellanrum. i bland jäkligt ofta!
2.Ljudet försvinner, iofs bara att höja igen men...
Observera att det inte strular att chromecasta med andra tjänster typ netflix, svt play, dplay osv, så det är bara problem med cd-appen.
Riktigt trist!!!

Dessutom appen börjar starta med norsk variant mitt i allt! :) men det är ju ett lite mindre problem... :)

Jag har också problem med att ljudet hår ner till noll. Sen är det irriterande att man helt plötsligt blir uppmanad att öppna appen telefonen - bilden blir svart, står typ "fortsätt titta?" Och en timer räknar ner från 60 till noll.
Sen hänger det sig var 5e minut ibland, men det kan vara internet.

Postad 25 January 2021 - 18:23

Göken99
  • Göken99
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Jag har också problem med att ljudet hår ner till noll. Sen är det irriterande att man helt plötsligt blir uppmanad att öppna appen telefonen - bilden blir svart, står typ "fortsätt titta?" Och en timer räknar ner från 60 till noll.
Sen hänger det sig var 5e minut ibland, men det kan vara internet.

Låter precis som för mig! även det med att man får uppmaningar att öppna appen fast den är öppen om man vill fortsätta..

Och nej tror inte det är ditt internet det hänger sig för..., exakt samma för mig och jag har 500 mbit fiber.

Man kan konstatera att Canal Digital har något fel på sin app.

Postad 26 January 2021 - 12:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Även om det kanske beror på appen i det här fallet så är 500mbit fiber ingen garanti att själva nätverksuppkopplingen mot någon server är stabil.
Det ska vara stabilt hela vägen fram till servern och sen så kan även servern vara överbelastad med.
Kanske man borde ha servrar hos dom stora leverantörerna så man kan skicka live strömmarna med multicast istället.

Redigerat av Leatherface, 26 January 2021 - 12:15.

Postad 26 January 2021 - 17:24

Göken99
  • Göken99
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Även om det kanske beror på appen i det här fallet så är 500mbit fiber ingen garanti att själva nätverksuppkopplingen mot någon server är stabil.
Det ska vara stabilt hela vägen fram till servern och sen så kan även servern vara överbelastad med.
Kanske man borde ha servrar hos dom stora leverantörerna så man kan skicka live strömmarna med multicast istället.

Ursäkta en okunnig, men du menar alltså att det skulle kunna vara canal digitals server det kan strula med?

Att det hänger sig med jämna mellanrum kan ju tyda på det så klart.

Lite märkligt att inte fler än jag och sunqan har dessa problem, iaf som nämnt det här?

Postad 26 January 2021 - 20:18

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Att man är tvungen att ta fram appen i telefonen när man castar, känns som problem i appen, samma sak med ljudet. Men att det stannar då och då kan ju vara vad som helst. Jag castar till en xiaomi mi box s 4k som kör android tv, så det kan vara det dom spökar, eller mitt wlan, eller min fiber, eller månens fas.
Om appen fanns till android tv vore det j6 bättre...

Postad 26 January 2021 - 20:37

Göken99
  • Göken99
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Att man är tvungen att ta fram appen i telefonen när man castar, känns som problem i appen, samma sak med ljudet. Men att det stannar då och då kan ju vara vad som helst. Jag castar till en xiaomi mi box s 4k som kör android tv, så det kan vara det dom spökar, eller mitt wlan, eller min fiber, eller månens fas.
Om appen fanns till android tv vore det j6 bättre...

Jo som detta fungerar hade ju det varit bättre om det funnits en app till tv:n när det strular så här.

Tror knappast det är din övrig hårdvara, som sagt fick jag också de 3 problemen, samtidigt och det rör bara när jag castar canal digital.  Netflix, hbo, svtplay, youtube osv funkar perfekt, hänger sig aldrig.

En apple-tv skulle nog lösa mitt problem, det funkar utmärkt på vår andra tv, men man tycker ju att androidappen ska gå använda för att casta med...

Vilken TV har du? Jag har en Sony 65XE9005, tänkte om vi möjligen har samma TV som blivit Canal Digital-allergisk! B)

Postad 27 January 2021 - 08:16

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Jo som detta fungerar hade ju det varit bättre om det funnits en app till tv:n när det strular så här.
Tror knappast det är din övrig hårdvara, som sagt fick jag också de 3 problemen, samtidigt och det rör bara när jag castar canal digital. Netflix, hbo, svtplay, youtube osv funkar perfekt, hänger sig aldrig.
En apple-tv skulle nog lösa mitt problem, det funkar utmärkt på vår andra tv, men man tycker ju att androidappen ska gå använda för att casta med...
Vilken TV har du? Jag har en Sony 65XE9005, tänkte om vi möjligen har samma TV som blivit Canal Digital-allergisk! B)

Som jag skrev - jag castartill en xiaomi mi box s 4k... likheten är väl just android tv och chromecast built in.
Och eftersom vi båda har problem, är det väl troligt at det är där problemet ligger.

Postad 27 January 2021 - 09:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Ursäkta en okunnig, men du menar alltså att det skulle kunna vara canal digitals server det kan strula med?

Att det hänger sig med jämna mellanrum kan ju tyda på det så klart.

Lite märkligt att inte fler än jag och sunqan har dessa problem, iaf som nämnt det här?

Det mest troliga är någonstans mellan servern och dig.
Det kan vara överbelastning på området, statsnätet, routing fram till servern osv.
Men visst ibland kan det vara problem med själva servrarna inte orkar med också.
Jag antar att du inte kör med någon form av trådlös lösning som också kan ställa till det.

Redigerat av Leatherface, 27 January 2021 - 09:40.

Postad 27 January 2021 - 17:52

Göken99
  • Göken99
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Det mest troliga är någonstans mellan servern och dig.
Det kan vara överbelastning på området, statsnätet, routing fram till servern osv.
Men visst ibland kan det vara problem med själva servrarna inte orkar med också.
Jag antar att du inte kör med någon form av trådlös lösning som också kan ställa till det.

Ok, jag läser det du skriver, och som sagt har jag ringa kunskap men känns ändå lite märkligt.

Skulle mitt område, stadsnätet eller något i mitt system vara överbelastat skulle väl något annat man castar drabbas NÅN enstaka gång i alla fall kan man ju tycka?

Som sagt funkar allt annat perfekt till 100% att casta svt play, netflix, HBO, viasat, youtube, dplay osv vecka ut och vecka in.

Medan canal digital-appen har detta problem sedan i alla fall en månad minst, och problemet kommer 100% av gångerna jag använder den, det tar bara olika lång tid innan det skiter sig...

Funkar även prickfritt att streama på tv:n, aldrig strulat, men tyvärr har ju cd ingen app till den..

Sen kan det ju vara en ide att i stället för att skriva här kontakta canal digital så klart.... :)

Som jag skrev - jag castartill en xiaomi mi box s 4k... likheten är väl just android tv och chromecast built in.
Och eftersom vi båda har problem, är det väl troligt at det är där problemet ligger.

Jo känns lite så, vi har ju onekligen fått 3 likadana skumma fel.

Jag återkommer om jag får svar av CD.

Postad 27 January 2021 - 20:25

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Ok, jag läser det du skriver, och som sagt har jag ringa kunskap men känns ändå lite märkligt.

Skulle mitt område, stadsnätet eller något i mitt system vara överbelastat skulle väl något annat man castar drabbas NÅN enstaka gång i alla fall kan man ju tycka?

Som sagt funkar allt annat perfekt till 100% att casta svt play, netflix, HBO, viasat, youtube, dplay osv vecka ut och vecka in.

Medan canal digital-appen har detta problem sedan i alla fall en månad minst, och problemet kommer 100% av gångerna jag använder den, det tar bara olika lång tid innan det skiter sig...

Funkar även prickfritt att streama på tv:n, aldrig strulat, men tyvärr har ju cd ingen app till den..

Sen kan det ju vara en ide att i stället för att skriva här kontakta canal digital så klart.... :)

Jo känns lite så, vi har ju onekligen fått 3 likadana skumma fel.

Jag återkommer om jag får svar av CD.

Ja det kan säkert bero på appen med det går såklart inte utesluta det är mycket som kan strula då det gäller sånt här.
Man kan tycka att då resten fungerar så ska det som strular också tycka men min erfarenhet med streaming är att det inte alltid är så enkelt.
Funkar det mesta annat så kan man nog utesluta statsnätet och området iaf men routing kan fortfarande vara en anledning då det kan ta konstiga vägar ibland och som kan vara överbelastade. Det kan tom skilja sig inom samma internetleverantör beroende på var man bor.
Fast detta brukar iofs främst vara ett problem utomlands men det förekommer ibland inom Sverige med.
Har varit med om att traceroutes som tar vägen genom Danmark för att ta sig till grannkommunen t.ex.

Redigerat av Leatherface, 27 January 2021 - 20:25.

Postad 29 January 2021 - 13:10

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

3 nya HD-kanaler i underhållnings-paketet!

Viasat Explore, Viasat Nature, Viasat History

Kunde bytt alla 3 mot Viasat Golf... :angry:

Postad 29 January 2021 - 14:07

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

3 nya HD-kanaler i underhållnings-paketet!

Viasat Explore, Viasat Nature, Viasat History

Kunde bytt alla 3 mot Viasat Golf... :angry:

Disney kanalernas veckoarkiv försvinner 

Prishöjning på bas med 10 kr och 21 kr på kanalpaket underhållning från 1 mars

Så dessa "nya" kanaler kommer öka månadskostnaden med 31kr  :blink:  

C More Standard höjs med 50 kr 

Postad 29 January 2021 - 14:48

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Disney kanalernas veckoarkiv försvinner 

Prishöjning på bas med 10 kr och 21 kr på kanalpaket underhållning från 1 mars

Så dessa "nya" kanaler kommer öka månadskostnaden med 31kr  :blink:  

C More Standard höjs med 50 kr 

Tur att man band upp sig under BF så får man behålla halva priset ett tag till. :)

Men det gör väl inget egentligen. Står även så:

Ännu mer film och serier i Underhållning! Redan från den 1 februari kommer alla kunder med kanalpaketet Underhållning att få tillgång till streamingtjänsten Viaplay Film & Serier med hela Viaplays enorma utbud av filmer, serier och barninnehåll. Allt kommer att ingå i abonnemanget! Läs mer om hur du kommer igång med Viaplay under Frågor & svar.

Har man som mig använding av viaplay sparar man in kostnader där.

Niklas: Måste man avsluta viasat som man har nu med halva priset på V paketet med viaplay? Har ingen använding av linjära kanaler så bara viaplay duger fin fint

Redigerat av Turbo-Danne, 29 January 2021 - 14:57.

Postad 02 February 2021 - 09:25

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Tur att man band upp sig under BF så får man behålla halva priset ett tag till. :)

Men det gör väl inget egentligen. Står även så:

Ännu mer film och serier i Underhållning! Redan från den 1 februari kommer alla kunder med kanalpaketet Underhållning att få tillgång till streamingtjänsten Viaplay Film & Serier med hela Viaplays enorma utbud av filmer, serier och barninnehåll. Allt kommer att ingå i abonnemanget! Läs mer om hur du kommer igång med Viaplay under Frågor & svar.

Har man som mig använding av viaplay sparar man in kostnader där.

Niklas: Måste man avsluta viasat som man har nu med halva priset på V paketet med viaplay? Har ingen använding av linjära kanaler så bara viaplay duger fin fint

Hej

Håller med, tycker det är super att Viaplay Film och Serier nu är inkluderat i underhållning. Vill du endast ha Viaplay som nu ingår i Underhållning och abonnerar på V Film så behöver du avsluta V Film.

Mvh

Niklas

Postad 02 February 2021 - 09:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Kommer man åt viaplayutbudet i cd appen? Eller är det viaplayappen som gäller? (Atv,ios mm.)

Postad 02 February 2021 - 10:03

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Kommer man åt viaplayutbudet i cd appen? Eller är det viaplayappen som gäller? (Atv,ios mm.)

Hej

Nej då behöver man abonnera på V Film via oss. 

Mvh
Niklas

Postad 03 February 2021 - 13:28

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Jag har en HD PVR 5720-SX 500GB on demand som bara står till ingen nytta. Detta är en av de bästa och stabilaste boxarna från CD.
Nyskick, väldigt lite använd komplett i box med alla tillbehör inkl. adapter för att även kunna ta emot marksända kanaler.

PM vid intresse, finns mer godis för den som gillar boxar med fullstora programkort😀

Postad 03 February 2021 - 15:47

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Hej alla, 

Ni har inte väl missat att Telenorsat och Intelsat har gått ut med spännande nyhetter igår..

First channels to be offered include NASA TV and WOW 4K, with additional channels coming soon. The new 4K channels will be broadcast to CEE and Nordic region viewers on Telenor Satellite’s THOR 7, and Intelsat will do the same for CEE viewers using Intelsat 10-02

Betyder det att NASA och WOW4K kommer till Thor 7? Vi har ju dessa kanaler redan på Intelsat 10-02 okodad (för närvarande). De kommer säkert dela kapaciteten och fokus områden. 

Niklas, kommer dessa kanaler till CD?

https://www.telenors...-across-europe/

https://www.intelsat...-across-europe/

Telenor Satellite introduces 4K/UHD channels to the Nordics and Central Eastern Europe, expanding its current Direct to Home (DTH) broadcast services from 1° West.

4K/UHD broadcast services distribution
Telenor Satellite and Intelsat are extending their longstanding partnership at 1° West to expand 4K/UHD (Ultra High Definition) channel distribution to Nordic and Central Eastern European (CEE) countries, and introducing it directly into the homes of nearly 18 million Pay TV households in the region.

The Telenor Satellite and Intelsat 1° West media distribution solution is an ideal platform for 4K/UHD, which offers the best quality picture for viewers. The Telenor Satellite-Intelsat partnership at 1° West is already helping broadcasters in the region reach a much larger audience, across a broader geographic area, when broadcasting 4K channels.

Now, the companies are introducing new 4K/UHD channel distribution. First channels to be offered include NASA TV and WOW 4K, with additional channels coming soon. The new 4K channels will be broadcast to CEE and Nordic region viewers on Telenor Satellite’s THOR 7, and Intelsat will do the same for CEE viewers using Intelsat 10-02.

“We are delighted to welcome broadcast channels such as Wow 4K and NASA 4K to be distributed via our 1° West satellite fleet, with 4K content enhancing the viewing experience even more,” said Ole Ledang, Director of Broadcasting Division at Telenor Satellite.

“We know that viewers’ expectations are growing when it comes to user experience. They are looking for a high-quality, high-resolution image, and they also want access to more diversified content. Working with Telenor Satellite, we are making it possible for broadcasters to meet their viewers’ needs in the Nordics, the CEE regions and neighbourhoods that we are already addressing through 1° West,” said Olivier Herson, Managing Sales Director at Intelsat.

Redigerat av angelsevov, 03 February 2021 - 15:50.

Postad 03 February 2021 - 20:14

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Det har dykt upp en TEST i HEVC  på Thor 7 12.360H , men den är krypterad i NDS/Conax 

Postad 03 February 2021 - 23:11

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Nu är det dax att leverera rätt priser för CD

Telia kör Viasat Premium och Cmore Premium för 499 kr

Det är vad vi får betala bara för Cmore

https://www.telia.se...b94r5J-MIuJulcY

Postad 03 February 2021 - 23:17

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Priset för C-more är helt hutlöst, knappt någon sport kvar, men 500 i månaden...

Postad 04 February 2021 - 02:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Telia är också ägare till Cmore numera och kan dumpa priset hur mycket dom vill genom erbjudanden.
Möjligen om CD/Viasat går ihop och dumpar priset på V Premium möjligen på samma sätt att man kan konkurrera.

Redigerat av Leatherface, 04 February 2021 - 02:45.

Postad 04 February 2021 - 09:53

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Telia är också ägare till Cmore numera och kan dumpa priset hur mycket dom vill genom erbjudanden.
Möjligen om CD/Viasat går ihop och dumpar priset på V Premium möjligen på samma sätt att man kan konkurrera.

Det vet vi ..

Nu var det CD som fick frågan/uppmaningen att sänka priserna .. inte du

Postad 04 February 2021 - 10:30

RasmusBörjesson
  • RasmusBörjesson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hallå på er! Är det någon som uppmärksammat samma problem som jag?

(Niklas på Canal Digital, har skickat PM till dig)

Vi använder playtjänsten väldigt mycket i familjen då vi kan ha den på flera enheter så som Samsung Tv och apple tv, men även chromecast. På så sätt kan vi följa hockeyn osv. Det finns dock ett problem. När jag använder appen på min Samsung Q85R 75” från 2019 så får jag bara en handfull av kanalerna i full hd kvalite på 8 Mbps vilket står på varje kanal i appen. De kanalerna som går i full kvalitet är: SVT 1 SVT 2 TV 4 Kanal 5 Vsport Extra Eurosport HD 1 & 2 samt Cmore Hockey och Cmore Fotboll.

Övriga kanaler så som TV 3 TV 6 7 8 9 10 11 12 samt Cmore Golf Cmore live 1 2 3 4 5 med mera, sänds enligt appen bara ut i 5 Mbps och det ser rent utsagt för jävligt ut. Det ser ut som att kolla på sport i 25 fps ungefär. Detta funkar såklart för film men sport, särskilt SHL blir väldigt svårt att kolla på. Det är hackigt och inget flyt. Problemet är detsamma på Apple TV och Chromecast. Internethastigheten är 100/100 fiber anslutet med kabel så det är inte problemet, vi streamar Netflix 4K UHD utan problem.

När jag jämför kanal 6 med pappas comhemplay så flyter det mycket bättre där och otroligt dåligt flyt på canal digitals version. Vi satt och jämförde med handbollen förra veckan. Jag har kontaktat Canal Digital per telefon och de sa åt mig att ”höja hastigheten på bredbandet det är inget fel” och när jag inte nöjde mig med de så skulle någon chef kolla vidare, har inte fått svar ännu. Testat att ominstallera appen men det hjälpte inte.

Postad 04 February 2021 - 10:56

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Hallå på er! Är det någon som uppmärksammat samma problem som jag?

(Niklas på Canal Digital, har skickat PM till dig)

Vi använder playtjänsten väldigt mycket i familjen då vi kan ha den på flera enheter så som Samsung Tv och apple tv, men även chromecast. På så sätt kan vi följa hockeyn osv. Det finns dock ett problem. När jag använder appen på min Samsung Q85R 75” från 2019 så får jag bara en handfull av kanalerna i full hd kvalite på 8 Mbps vilket står på varje kanal i appen. De kanalerna som går i full kvalitet är: SVT 1 SVT 2 TV 4 Kanal 5 Vsport Extra Eurosport HD 1 & 2 samt Cmore Hockey och Cmore Fotboll.

Övriga kanaler så som TV 3 TV 6 7 8 9 10 11 12 samt Cmore Golf Cmore live 1 2 3 4 5 med mera, sänds enligt appen bara ut i 5 Mbps och det ser rent utsagt för jävligt ut. Det ser ut som att kolla på sport i 25 fps ungefär. Detta funkar såklart för film men sport, särskilt SHL blir väldigt svårt att kolla på. Det är hackigt och inget flyt. Problemet är detsamma på Apple TV och Chromecast. Internethastigheten är 100/100 fiber anslutet med kabel så det är inte problemet, vi streamar Netflix 4K UHD utan problem.

När jag jämför kanal 6 med pappas comhemplay så flyter det mycket bättre där och otroligt dåligt flyt på canal digitals version. Vi satt och jämförde med handbollen förra veckan. Jag har kontaktat Canal Digital per telefon och de sa åt mig att ”höja hastigheten på bredbandet det är inget fel” och när jag inte nöjde mig med de så skulle någon chef kolla vidare, har inte fått svar ännu. Testat att ominstallera appen men det hjälpte inte.

Hej 

Följande kanaler skickas ut i HDp50 och 8 Mbps

SVT1 HD
SVT2 HD
C More Fotboll HD
C More Hockey HD
Eurosport 1 (S)
Eurosport 2 HD (SF)
Kanal 5 HD (S)
Viasat Sport Extra
TV4 HD
V Sports Football (S)
V Sports Golf
V Sports Hockey (S)
V Sports Motor
V Sports 1 (S)
V Sports Premium (S)

Jag vet det finns planer på fler kanaler, ska kolla om det finns någon ny status där.

Mvh
Niklas

Postad 04 February 2021 - 11:10

RasmusBörjesson
  • RasmusBörjesson
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Hej

Följande kanaler skickas ut i HDp50 och 8 Mbps

SVT1 HD
SVT2 HD
C More Fotboll HD
C More Hockey HD
Eurosport 1 (S)
Eurosport 2 HD (SF)
Kanal 5 HD (S)
Viasat Sport Extra
TV4 HD
V Sports Football (S)
V Sports Golf
V Sports Hockey (S)
V Sports Motor
V Sports 1 (S)
V Sports Premium (S)

Jag vet det finns planer på fler kanaler, ska kolla om det finns någon ny status där.

Mvh
Niklas

Tack för svaret! Frågan är vad som gör att Comhem kan skicka ut kanalerna i ”rätt” kvalitet och varför gör inte CD samma? Playtjänsten med 4 skärmar tycker iaf jag är ett väldigt stort + med CD men om man ”fuskar” med kvaliten där så blir det kanske inte värt det i slutändan.

Vad är det för upplösning/bitrate på 5 Mbps sändningarna? Är det 720p och 25fps?

Postad 04 February 2021 - 11:29

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2529 inlägg
  • 0

Nu när det pratas playtjänster. Snö och is gjorde tittande omöjligt och upptäckte att BBC-kanalerna inte var textade. Lite tråkigt när engelskan inte är så bra som den kanske skulle vara. Några planer att texta innan nästa snöoväder?

Postad 04 February 2021 - 13:10

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Det har dykt upp en TEST i HEVC  på Thor 7 12.360H , men den är krypterad i NDS/Conax 

De har precis döpt om det till WOW4K och det är tillgänligt nu på CD

PMT PID: 62, SID: 7279 @ WOW! 4K (Telenor)

PCR PID: 1009
ES PID: 1009
ES PID: 3007

Screen-Shot-2021-02-04-at-13.17.03.png

Redigerat av angelsevov, 04 February 2021 - 13:31.

Postad 04 February 2021 - 13:22

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Tack för svaret! Frågan är vad som gör att Comhem kan skicka ut kanalerna i ”rätt” kvalitet och varför gör inte CD samma? Playtjänsten med 4 skärmar tycker iaf jag är ett väldigt stort + med CD men om man ”fuskar” med kvaliten där så blir det kanske inte värt det i slutändan.

Vad är det för upplösning/bitrate på 5 Mbps sändningarna? Är det 720p och 25fps?

Hej

Kan tyvärr inte svara på något kring Comhem.

Upplösningen på övriga live streaming-kanaler är 720p 25fps.

Mvh
Niklas

Postad 04 February 2021 - 13:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

De har precis döpt om det till WOW4K

PMT PID: 62, SID: 7279 @ WOW! 4K (Telenor)

PCR PID: 1009
ES PID: 1009
ES PID: 3007

Screen-Shot-2021-02-04-at-13.17.03.png

Hej

Det stämmer, det är en free to air kanal som man hittar på kanalplats 126.

Mvh
Niklas

Postad 04 February 2021 - 13:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Det vet vi ..

Nu var det CD som fick frågan/uppmaningen att sänka priserna .. inte du

Javisst men det är svårt att sänka priser då det är Telia som bestämmer vad CMore ska kosta.
Viasat/CD kan däremot göra detsamma med Viasat Premium och sänka priset till i princip gratis i erbjudande.

Redigerat av Leatherface, 04 February 2021 - 13:42.

Postad 04 February 2021 - 13:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Egentligen är dom flesta kanaler 25fps eftersom dom skickas ut i 1080i/50 dvs 50 halva rutor som motsvarar 25 hela rutor. 
Fast man kan förstås ha möjlighet att skicka ut det i 50 riktiga fps på Playtjänsten men man har kanske inte tillräckligt med bandbredd att skicka ut i högre kvalité i dagsläget. 

Redigerat av Leatherface, 04 February 2021 - 13:50.

Postad 04 February 2021 - 14:42

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Nu när det pratas playtjänster. Snö och is gjorde tittande omöjligt och upptäckte att BBC-kanalerna inte var textade. Lite tråkigt när engelskan inte är så bra som den kanske skulle vara. Några planer att texta innan nästa snöoväder?

Hej

Det ska vara på gång en lösning men är nog fortfarande några veckor bort, så det är tyvärr inte löst till nästa snöoväder gissar jag. 

BBC Brit har vi textning på tex, men inte på BBC Earth.

Mvh

Niklas

Postad 04 February 2021 - 16:34

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Wow 4k funkade utmärkt på min 3 år gamla lg OLED.

Postad 04 February 2021 - 18:46

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
@CD volymen på kanal 5 & 9 är mycket låg sen ettt tag tillbaka, behöver höja 150% på dessa kanaler vilket blir jobbigt vid kanalbyten. Kan nån kika på det?

Postad 04 February 2021 - 19:13

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

@CD volymen på kanal 5 & 9 är mycket låg sen ettt tag tillbaka, behöver höja 150% på dessa kanaler vilket blir jobbigt vid kanalbyten. Kan nån kika på det?

Har du provat med att höja volymen till max på själva boxen?

Postad 04 February 2021 - 19:24

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Har du provat med att höja volymen till max på själva boxen?

Hepp! Där var det men varför påverkar boxens volym bara vissa kanaler?
På SVT eller TV4 har boxens volym ingen inverkan. Kommer ihåg nu att det skrivits om detta tidigare men minns inte orsaken.

Redigerat av Legion, 04 February 2021 - 19:25.

Postad 04 February 2021 - 19:32

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

På SVT eller TV4 har boxens volym ingen inverkan. Kommer ihåg nu att det skrivits om detta tidigare men minns inte orsaken.

Det påverkar bara kanaler som sänder ljudet i PCM, sänds ljudet i DD så går det "pass through".

Postad 04 February 2021 - 19:37

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Det påverkar bara kanaler som sänder ljudet i PCM, sänds ljudet i DD så går det "pass through".

Så var det ja, tack för hjälpen!

Postad 04 February 2021 - 20:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

PCM är inget kanaler sänder i utan det betyder att mottagaren avkodar ljudet och skickar det till förstärkarn t.ex.
Fördelen där är att du kan skicka vilket ljudformat som helst och förstärkaren kommer förstå det.
Vill man inte att det ska skickas som PCM så kan man skicka allt som Passthrough.
Men som du säger det som skickas som Passthrough kan bara styras genom TV/Förstärkare.
Men detta går att lösa med CEC styrning eller multifjärr.

Redigerat av Leatherface, 04 February 2021 - 20:25.

Postad 04 February 2021 - 20:35

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

• 722 inlägg
  • 0

Det är att man aktiverat digital ljud dolby i inställningar. Ändrar du till stereo så kan du styra volym på alla kanalen på boxen

Postad 04 February 2021 - 23:04

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Det är att man aktiverat digital ljud dolby i inställningar. Ändrar du till stereo så kan du styra volym på alla kanalen på boxen

Och det är att föredra just nu då volymen skiljer enormt mellan olika kanaler om man kör med DD med den senaste uppdateringen av OnePlace. Satte min i stereo för att inte bli rädd när man byter kanal...   

Postad 05 February 2021 - 05:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Kolla upp CEC annars så kan nu styra TV'ns volym med boxens fjärr eller använda TV'ns fjärr för att styra boxen.

Postad 05 February 2021 - 19:01

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
CEC och DD är aktiverat men använder egentligen inte boxens volym då den sitter mot en förstärkare som styrs med en harmony 950. Troligen har nån av barnen varit på boxens orginalfjärr och sänkt volymen därav skillnaden mellan kanaler. Nu är det helt ok, har HD-smartboxen.

Postad 06 February 2021 - 21:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Ja det kan vara en bra idé att gömma orginalfjärren ifall man har dåligt hjärta.

9 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 9 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.