Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *

34702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) Rapporterad 1 4,62 (12) Inga priser
Motorola Home VIP 1910 (Digitalboxar) 1 6 (16) Inga priser
Motorola Home VIP 1910-9 (Digitalboxar) 1 6,07 (13) Inga priser
Motorola Home VIP 1960-9 (Digitalboxar) 0 (0) Inga priser
Motorola Home VIP 1903 (Digitalboxar) 1 4,33 (8) Inga priser
Motorola Home VIP 1963 (Digitalboxar) 1 6,1 (20) Inga priser
Motorola Home VIP 1003 (Digitalboxar) 1 4,91 (10) Inga priser
111 relaterade trådar
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 7 år sedan
Telia digital-tv genom Receiver fungerar plötsligt inte... (gul bild) (3 inlägg) 8 år sedan
ATV 4, Telia tvbox, Pioneer vsx 1021 missmatch?? (9 inlägg) 8 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 9 år sedan
Samsung 2013 Universal Remote + Motorola VIP1903? (4 inlägg) 10 år sedan
IPTV? Finns det vettiga boxar/system (16 inlägg) 11 år sedan
Bästa system för inspelning av TV-program? (5 inlägg) 11 år sedan
Motorola VIP 1910-9 Canal Digital (3 inlägg) 11 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 13 år sedan
Telias Motorola 1003 (1 inlägg) 13 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 13 år sedan
Boxer IPTV -> tas över av Kramnet! (37 inlägg) 14 år sedan
Problem efter att jag kopplat till motorola-vip1910-9 till min router (16 inlägg) 14 år sedan
Problem, motorola Vip 1910/canaldigital (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 vs Humax HDPVR-1000C (7 inlägg) 14 år sedan
Inget ljud i HDMI med Motorola VIP1910-9 till Telia FiberLAN digitalTV (8 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1963 ADSL 24Mbit? (2 inlägg) 14 år sedan
IPTV - HD 'Öppen IPTV' (27 inlägg) 14 år sedan
Telia digitalboxar - VIP 1910-9 vs. VIP 1003 (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP1919-9 och Bose v30 (0 inlägg) 14 år sedan
Telia digital-TV VIP1963 boxen och ADSL (2 inlägg) 14 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 14 år sedan
Olika storlekar på LG-tv med telia digitalbox (6 inlägg) 14 år sedan
Motorola 1963 HDMI trubbel (1 inlägg) 15 år sedan
Fjärren funkar ej... (18 inlägg) 15 år sedan
Dela inspelade program i nätverket (1 inlägg) 15 år sedan
spela in från en Motorola 1903 & telia (2 inlägg) 15 år sedan
installations problem (1 inlägg) 15 år sedan
Problem koppla in Digitalbox i Tv (5 inlägg) 15 år sedan
PM: Telias kunder först att testa hdtv i bredbandsnätet (34 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1963 Scart-RBG (3 inlägg) 15 år sedan
Kna man configurera Motorola 1910-9 box manuellt? (2 inlägg) 15 år sedan
vip 1963 som extern hdd via nätverket. (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1963 YPbPr (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP1963 (5 inlägg) 15 år sedan
Vad göra med en MOTOROLA 1910 ? (1 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 15 år sedan
Boxer IPTV (17 inlägg) 15 år sedan
Ingen bild med HDMI? (3 inlägg) 15 år sedan
1080i på Motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Homeplug och Telia bredbands tv (7 inlägg) 15 år sedan
Dum fråga kanske! :-) (1 inlägg) 15 år sedan
Motorola 1910 digitalmottagare (12 inlägg) 15 år sedan
Homebase kommer till Sverige (2 inlägg) 15 år sedan
Motorola + teliafiber + vhs/dvd (0 inlägg) 15 år sedan
1510 som MediaExtender (52 inlägg) 15 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 15 år sedan
telia digitalbox till tv (fiber Lan) Scart eller Hdmi? (1 inlägg) 15 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 15 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 15 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 15 år sedan
Streama/strömma från PC till motorola 1910 (3 inlägg) 15 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 15 år sedan
Problem med blinkade bild vid uppstart (0 inlägg) 15 år sedan
Telia STB (Motorola VIP 1910-9 (1 inlägg) 15 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 15 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 15 år sedan
Telia triple play - trådlös? (7 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-tv via ADSL med HDMI (10 inlägg) 15 år sedan
Bild via HDMI Telia dig. TV (5 inlägg) 15 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 15 år sedan
HDTV via bredbandet från Canal Digital (16 inlägg) 16 år sedan
Telia och Viasat (3 inlägg) 16 år sedan
Lundbergs byter comhem till telia i alla sina fastigheter (12 inlägg) 16 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 16 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 16 år sedan
Smart i datorn (0 inlägg) 16 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola VIP 1910 - fel programinfo (0 inlägg) 16 år sedan
Motorola hdmi box till lcd datorskärm (1 inlägg) 16 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 16 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 16 år sedan
Multifjärr till Samsung LE40R89 och Sony STR-DB940 samt Telias digitalbox (1 inlägg) 16 år sedan
iptv med HD (3 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 16 år sedan
PX80E och 1910 Box från Telia (1 inlägg) 16 år sedan
ip tv (1 inlägg) 16 år sedan
Problem med att ljudet hackar, Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
trådlös TV? (4 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 16 år sedan
Telia digital tv kvalitet (1 inlägg) 16 år sedan
HDTV via bredband? (2 inlägg) 16 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 16 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 16 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 16 år sedan
Motorola 1910 (2 inlägg) 16 år sedan
blå prickar i rutan (3 inlägg) 16 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 16 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 16 år sedan
Köp av platt tv för bästa bild (2 inlägg) 16 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 16 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 16 år sedan
Cardsplitter för Telia digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 16 år sedan
Viasats kanaler till Telias digital-tv-kunder (6 inlägg) 16 år sedan
Någon med Motorola 1910 och Toshiba Z3030? (0 inlägg) 17 år sedan
Manual 1910 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 17 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 17 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 17 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 17 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 17 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 17 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 17 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 17 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 17 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 november 2009 - 12:52

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Nu tänker jag bli lite gnällig! Jag har gnällt litegrann om detta förut men det här gör mig ganska irriterad så jag känner att det är ok att gnälla en gång till. :-)

Jag har telia fiberlan via min bostadsrättsförening. Det ger mig två Boxar med abbonemang "Lagom", ip-telefoni och 10/10 internetuppkoppling, allt ingår i bostadsrättens avgift.

Om en "normalkund"(som inte har abbonemanget via exempelvis en bostadsrättsförening) vill uppgradera sitt lagompaket till ett stor så kommer det att kosta denne 60 kr mer per månad.

Om jag vill uppgradera mitt abbonemang från lagom till stor så kommer det att kosta mig 200 kr och 50 öre (159 för abbonemanget plus kort/krypteringsavgiften) mer per månad.

Om en "normalkund" vill skaffa en extrabox med ett lagom eller stor så betalar han enbart halva månadsavgiften.

Om jag vill ha en extrabox betalar jag full månadsavgift.

Dessutom så har vi den har sjuka saken.... Vi har, som sagt, två boxar med lagompaketet där det enligt specen ingår video on demand. Men av någon anledning så får vi som har detta abbonemang via brf endast en pin-kod till video on demand vilket gör att det enbart funkar på ena boxen.

Är inte detta helt sjukt?!

Nu när jag skall skaffa en tredje box funderar jag starkt på att vända mig till en annan leverantör eftersom jag ändå måste betala full avgift som en helt ny kund och då tänker jag att det kanske är tryggare med två olika leverantörer. På så sätt så är man lite skyddad mot avbrott, eller hur?

Så, tack! Det var skönt att få gnälla av mig lite och är det någon som har information som säger att jag har fel så tar jag tacksamt emot denna!

Redigerat av Valken, 06 november 2009 - 12:53.

Postad 06 november 2009 - 13:32

jujjan
  • jujjan
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!
Häromdagen när jag kom hem efter träning så tänkte jag att jag skulle titta på hockeykväll på svtplay, men till min besvikelse fanns det inte med på telias utbud!? Då undrar jag hur här funkar? Jag trodde att det som finns på svt's hemsida finns via telias digital tv! så fungerar det tydligen inte, kanske ni från kundservicen kan utveckla lite vad som finns och inte finns kontra de olika tv-bolagens (svt, canal plus...) hemsidor.

Mvh

Johan

Redigerat av jujjan, 06 november 2009 - 13:34.

Postad 06 november 2009 - 13:49

ringbert
  • ringbert
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Hej!
.. Då undrar jag hur här funkar?

Det är SVT som ansvarar för utbudet. Så det kan tex ha med rättigheter att göra.
http://www.telia.se/...er/svtplay.page

Postad 06 november 2009 - 13:49

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej!
Häromdagen när jag kom hem efter träning så tänkte jag att jag skulle titta på hockeykväll på svtplay, men till min besvikelse fanns det inte med på telias utbud!? Då undrar jag hur här funkar? Jag trodde att det som finns på svt's hemsida finns via telias digital tv! så fungerar det tydligen inte, kanske ni från kundservicen kan utveckla lite vad som finns och inte finns kontra de olika tv-bolagens (svt, canal plus...) hemsidor.

Mvh

Johan

Tyvärr är inte utbudet mellan SVT Play (webben) och Telias SVT Play samma och det är SVT som styr utbudet.

Vanilgtvis beror skillnaderna på vilka rättigheter SVT har köpt in för ett visst program. Hockeykväll borde i o f s vara egenproducerat, men det kan ju vara så enkelt som att de inte har rättigheter att visa matchmaterialet hur som helst.

Du får nog rikta din fråga till SVT, varför inte deras sportsändningar finns via Telias SVT Play...

/A

Postad 06 november 2009 - 14:25

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0
Här finns en förklaring till utbudet på SVT Play på SVT:s egna webbsidor:

http://svt.se/hjalp/play/tv

/Peter Cigéhn

Postad 06 november 2009 - 16:11

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0

Jag har telia fiberlan via min bostadsrättsförening. Det ger mig två Boxar med abbonemang "Lagom", ip-telefoni och 10/10 internetuppkoppling, allt ingår i bostadsrättens avgift.

Om en "normalkund"(som inte har abbonemanget via exempelvis en bostadsrättsförening) vill uppgradera sitt lagompaket till ett stor så kommer det att kosta denne 60 kr mer per månad.

Om jag vill uppgradera mitt abbonemang från lagom till stor så kommer det att kosta mig 200 kr och 50 öre (159 för abbonemanget plus kort/krypteringsavgiften) mer per månad.

Om en "normalkund" vill skaffa en extrabox med ett lagom eller stor så betalar han enbart halva månadsavgiften.

Samma svar som jag fick i nästan 3 mån innan jag fick tag på "rätt" person på FiberLan kundtjänst (020-755 766) som sa inga problem det fixar vi. Fråga mig inte hur men jag slapp både kort/krypteringsavgiften och bindningstider på de kanal paket som vi har. Men å andra sidan så köpte jag en 1910 box till normalt pris som jag tänker sälja när nya 1963 kommer.

Postad 07 november 2009 - 00:22

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Nu tänker jag bli lite gnällig! Jag har gnällt litegrann om detta förut men det här gör mig ganska irriterad så jag känner att det är ok att gnälla en gång till. :-)

Dessutom så har vi den har sjuka saken.... Vi har, som sagt, två boxar med lagompaketet där det enligt specen ingår video on demand. Men av någon anledning så får vi som har detta abbonemang via brf endast en pin-kod till video on demand vilket gör att det enbart funkar på ena boxen.

Är inte detta helt sjukt?!

Nu när jag skall skaffa en tredje box funderar jag starkt på att vända mig till en annan leverantör eftersom jag ändå måste betala full avgift som en helt ny kund och då tänker jag att det kanske är tryggare med två olika leverantörer. På så sätt så är man lite skyddad mot avbrott, eller hur?

Så, tack! Det var skönt att få gnälla av mig lite och är det någon som har information som säger att jag har fel så tar jag tacksamt emot denna!

Detta är sjukt, ska bli spänande att se/om Telia svarar ...
För löser man inte detta, är det flera BRF-föreningar som antagligen inte kommer tecknar sig för Telia, som ja talat med ...

Redigerat av kentrj, 08 november 2009 - 20:19.

Postad 07 november 2009 - 15:15

coneye
  • coneye
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Detta är sjukt, skulle vara spänande att se vad Telia svarar
För löser man inte detta, är det flera BRF- föreningar som antagligen inte kommer tecknar sig för Telia, som ja talat med ...

Har man inget att klaga på så får man leta tills man hittar något! :)

Postad 08 november 2009 - 16:47

_Valle_
  • _Valle_
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tyvärr är inte utbudet mellan SVT Play (webben) och Telias SVT Play samma och det är SVT som styr utbudet.

Vanilgtvis beror skillnaderna på vilka rättigheter SVT har köpt in för ett visst program. Hockeykväll borde i o f s vara egenproducerat, men det kan ju vara så enkelt som att de inte har rättigheter att visa matchmaterialet hur som helst.

Du får nog rikta din fråga till SVT, varför inte deras sportsändningar finns via Telias SVT Play...

/A

Har funderat över en annan sak ?! Det går inte att ha en internet-favorit, dvs. surfa via boxen till SVT's play sida och sedan starta programmen den vägen istället? Det hade varit en rolig omväg.
Jag funderade dessutom om någon vet om man kan öppna andra multicast-strömmar via web-gränssnittet i boxen. Typ skriva in en adress till udp multicast-ström och sedan kunna se den kanalen ?

/M

Postad 08 november 2009 - 17:18

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Har funderat över en annan sak ?! Det går inte att ha en internet-favorit, dvs. surfa via boxen till SVT's play sida och sedan starta programmen den vägen istället? Det hade varit en rolig omväg.
Jag funderade dessutom om någon vet om man kan öppna andra multicast-strömmar via web-gränssnittet i boxen. Typ skriva in en adress till udp multicast-ström och sedan kunna se den kanalen ?

/M

Surfa via boxen har de väl tagit bort, ingen förlust enligt mig då det gick så trögt att det var helt värdelöst.

Om man satt vid tvn och kom på att man ville se en webbsida så gick det fortare att resa sig ur tv fåtöljen gå till och sedan sätta sig på datorstolen slå på datorn och leta upp sidan där än använda surfen i tv-boxen.

Redigerat av Unregistered31511, 08 november 2009 - 17:22.

Postad 08 november 2009 - 20:08

_Valle_
  • _Valle_
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Surfa via boxen har de väl tagit bort, ingen förlust enligt mig då det gick så trögt att det var helt värdelöst.

Om man satt vid tvn och kom på att man ville se en webbsida så gick det fortare att resa sig ur tv fåtöljen gå till och sedan sätta sig på datorstolen slå på datorn och leta upp sidan där än använda surfen i tv-boxen.

Så sant så sant....
Hade faktiskt missat att de tagit bort tjänsten..... vilket förklarar en del, inte direkt välanvänd tjänst kanske.
Annars hade det varit kul att kunna öppna egna internetströmmar och liknande via boxen.

Det hade varit klockrent om man själv hade kunnat komma åt vilka kanalplatser på boxen som skall öppna vilken udp-ström. Men jag antar att detta inte är möjlig !?! Alltså på något sätta komma åt och editera kanalnummer -> ip-adress konfiguration. Då skulle många möjligheter öppna sig....

/M

Postad 08 november 2009 - 20:28

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

/M

Det finns nog flera skäl till att man i alla fall tillfälligt har tagit bort den tjänsten. Ett av dem var nog att 1510 och i viss mån 1910 är för långsamma för att det skulle fungera bra (med 19x3-boxarna kan man kanske göra mer).

Dessutom var "surfen" strypt till 0,25 Mb/s eftersom detta till skillnad från ditt vanliga surfande går på den del av bredbandet som är avsedd för Digital-TV:n.

Tjänsten är inte helt borta eftersom man t ex kan komma åt sitt "Säker Lagring"-konto via "Visa bilder".

/A

Postad 08 november 2009 - 20:50

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0
Idag fick jag hem min ny box, en 1903 och kan säga att det är stor skillnad mellan 1910 och 1903 när det gäller hastigheten, byte av kanaler, och informationen som man får på skärmen via de olika kommandon som finns på fjärren. Känns nästan som att jag knappt hunnit att släppa knappen på fjärren förrän kanalen är framme.

I övrigt så är det samma utseende och allting verkar vara likadant som på 1910.

Jag är mycket glad.

Postad 08 november 2009 - 21:37

Farzan
  • Farzan
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Är på jakt efter en hembioförstärkare och hade tänkt köpa en onkyo, men har blivit lite osäker efter att ha läst om alla problem... :)
Är det någon som testat onkyos förstärkare mot den nya boxen och/eller vilken förstärkare skall jag satsa på för att slippa få problem??? ;)

Då är det kanske dags att snart börja dra in luft i lungorna så att du kan få ur dig ett riktigt rungande "HEEEJ" ;)

Det verkar som att det är många som kommer in nya i den här tråden som får uppfattningen att det är stora problem med Telias Digital-TV. Det är nog inte riktigt sanningen. För de allra flesta fungerar den tjänst som levereras idag helt perfekt. Avsaknaden av vissa funktioner bortser jag från då jag nu pratar om den tjänst som finns. Jag har kört i 3 år, 1 år med ADSL och 2 år med Fiber, och jag kan inte påstå att jag har haft några större problem under den tiden. Under det senaste året har en hel del förbättringar gjorts avseende laddning av programvaruuppdateringar etc, så det känns verkligen som att utvecklingen går framåt.

De problem som verkar finnas just nu är relaterade till HDMI, där tyvärr den standarden verkar vara dåligt specad vilket gör att Motorolas box fungerar sämre med vissa tillverkare av TV/receivers. Detta är dock något som Motorola och övriga tillverkare (t ex Onkyo) måste lösa, inte Telia, eftersom det sitter i hårdvaran och med största sannolikhet är problemen de samma för andra IP-TV-leverantörer (som kör Motorolas boxar). Tyvärr går det nog inte att säga att den eller den har gjort fel för det handlar sannolikt om att man tolkat standarden olika, men ingen av tolkningarna egentligen motsäger standarden.

Sedan kan man ju också diskutera om det är relevant att försöka jämföra bilder tagna på mycket nära håll på en gigantisk TV med en sannolikt lågupplöst mobilkamera. En 50 tums tv skall man väl sitta ungefär 5 meter ifrån och då ser nog bilden helt ok ut. Men visst, när MPEG4 rullas ut på alla kanaler kommer man ju kunna förbättra bilden med samma bitrate så även på den fronten kommer det komma förbättringar.

/A

Postad 09 november 2009 - 07:31

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Jag är inte den som brukar klaga men tycker med den infon jag fick när jag tecknade Telia så var det INGA PROBLEM att komma kunna se HD kanaler.. osv osv osv.
Trots skeptsik till detta då vi har ADSL så frågade jag om begränsningen jämfört med Fiberkunder och det skulle inte vara någon skillnad!
Några månader senare ... vet man ju bättre! Känns som man dissar ADSL kunder ändå får man betala hutlöst mkt för att se på kanalerna, blir det HD ja då är det så komprimerat att det lika väl kan vara.

Känner mig lurad och besviken, nu kommer inspelningsbar boxer och samma visa igen, ADSL kunder får 1 ström Fiber får 2 osv osv, men priserna lär inte bli ngn skillnad!

Önskar bara att man kunder säga upp sitt Telia Bredband och TV det lär göras så fort den förban. bindningstiden gått ut!

Postad 09 november 2009 - 08:10

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0

Jag är inte den som brukar klaga men tycker med den infon jag fick när jag tecknade Telia så var det INGA PROBLEM att komma kunna se HD kanaler.. osv osv osv.
Trots skeptsik till detta då vi har ADSL så frågade jag om begränsningen jämfört med Fiberkunder och det skulle inte vara någon skillnad!
Några månader senare ... vet man ju bättre! Känns som man dissar ADSL kunder ändå får man betala hutlöst mkt för att se på kanalerna, blir det HD ja då är det så komprimerat att det lika väl kan vara.

Känner mig lurad och besviken, nu kommer inspelningsbar boxer och samma visa igen, ADSL kunder får 1 ström Fiber får 2 osv osv, men priserna lär inte bli ngn skillnad!

Önskar bara att man kunder säga upp sitt Telia Bredband och TV det lär göras så fort den förban. bindningstiden gått ut!

Är det någon som är lurad så är det vi med fiber som sitter å väntar på HD. Det dröjer å när det kommer så kommer det vara så hårt komprimerat så att även ADSL-kunder kan titta på det.....

Skall visst bli kallare nu :)

Redigerat av Unregistered8c00bd99, 09 november 2009 - 08:11.

Postad 09 november 2009 - 08:12

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1 524 inlägg
  • 0

Är på jakt efter en hembioförstärkare och hade tänkt köpa en onkyo, men har blivit lite osäker efter att ha läst om alla problem... :)
Är det någon som testat onkyos förstärkare mot den nya boxen och/eller vilken förstärkare skall jag satsa på för att slippa få problem??? ;)

Jag har en Onkyo 606 och den fungerar utmärkt. Vid en uppdatering från Telia för rätt länge sen hade jag problem med bilden, det löste jag genom att använda hdmi 1 uttaget. Nu så här långt senare har jag faktiskt ingen koll vilket uttag tv sitter i i förstärkaren. för några veckor sedan drog jag om alla kablar och jag är int ebombsäker att jag fortfarande använder HDMI 1.
Nyare Onkyo borde inte vara nåt problem....

Postad 09 november 2009 - 08:17

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Har man inget att klaga på så får man leta tills man hittar något! :)

Hur menar du?

Tycker du inte att det är ett märkvärdigt system där kostnad för uppgradering av abbonemang är långt mycket högre för de som är gruppanslutna och värt att klaga på? Eller tycker du att det är rimligt att för gruppanslutna så innebär inte ett lagomabbonemang alltid att man har tillgång till video on demand?

Jag har personligen inte sett min brf:s avtal men detta verkar ju inte vara specifikt för min förening och detta var ingenting man var tydlig på när man informerade om avtalet. På min fråga om Telia hade PVRboxar så svarade mannen från Telia att det fanns det inte men det behövs ju inte heller när man har tillgång till Play-kanalerna och VoD. Hmmm, för det första så är den enda play-kanal som ingår, SVT-play, värdelös (jag vet att det är svt och inte Telia som är orsak) och för det andra så kostar det en rejäl slant för oss kollektivanslutna att skaffa tex tv4-play. Helt nytt abbonemang (inte tillägg till befintligt) plus en extra kort/krypteringsavgift.

Jag tycker då att det är underligt med ett avtal som inte stimulerar valfrihet att utöka sitt abbonemang och jag ser ingen anledning att välja Telia till min tredje tv (inte för att Telia är dåliga utan för att det är ekonomiskt likvärdigt att teckna nytt abbonemang hos konkurrent med parabol eller marksänt vilket dessutom gör att totallösningen blir mer driftsäker)

Men visst är detta ett I-landsproblem... :-)

Postad 09 november 2009 - 08:28

Unregistered31511
  • Unregistered31511
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

Tycker också tv kanalerna är dyra, men man hittar dem inte billigare hos någon annan leverantör, snarare att det blir ännu dyrare där.

Postad 09 november 2009 - 08:49

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hur menar du?

Tycker du inte att det är ett märkvärdigt system där kostnad för uppgradering av abbonemang är långt mycket högre för de som är gruppanslutna och värt att klaga på? Eller tycker du att det är rimligt att för gruppanslutna så innebär inte ett lagomabbonemang alltid att man har tillgång till video on demand?

Jag har personligen inte sett min brf:s avtal men detta verkar ju inte vara specifikt för min förening och detta var ingenting man var tydlig på när man informerade om avtalet. På min fråga om Telia hade PVRboxar så svarade mannen från Telia att det fanns det inte men det behövs ju inte heller när man har tillgång till Play-kanalerna och VoD. Hmmm, för det första så är den enda play-kanal som ingår, SVT-play, värdelös (jag vet att det är svt och inte Telia som är orsak) och för det andra så kostar det en rejäl slant för oss kollektivanslutna att skaffa tex tv4-play. Helt nytt abbonemang (inte tillägg till befintligt) plus en extra kort/krypteringsavgift.

Jag tycker då att det är underligt med ett avtal som inte stimulerar valfrihet att utöka sitt abbonemang och jag ser ingen anledning att välja Telia till min tredje tv (inte för att Telia är dåliga utan för att det är ekonomiskt likvärdigt att teckna nytt abbonemang hos konkurrent med parabol eller marksänt vilket dessutom gör att totallösningen blir mer driftsäker)

Men visst är detta ett I-landsproblem... :-)

Jag har inte koll på hur detta fungerar exakt med gruppanslutningar, det kan ju tyvärr vara stödsystemen som sätter begränsningarna.

För min egen del tycker jag nog att det är smidigare att bara ha "must carry" utbudet i gruppavtalet så får den som vill ha andra paket teckna dem privat.

/A

Postad 09 november 2009 - 09:24

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Citat från senaste uppdateringen av GUI-koden som är ute i produktion just nu, 5_0_17_043:

/*
	  * Only one recording at a time is allowed, even for LAN customers.
	  * To change this, return ACTIVITY_REC_TWO_STREAMS when numberOfStreams = 2
	  */

/Peter Cigéhn

Postad 09 november 2009 - 10:04

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Citat från senaste uppdateringen av GUI-koden som är ute i produktion just nu, 5_0_17_043:

/*
	  */

/Peter Cigéhn

Ajdå... Då blir det till att behålla Boxer...

Postad 09 november 2009 - 10:27

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Ajdå... Då blir det till att behålla Boxer...

Jag vill bara poängtera att detta är alltså hur koden ser ut just nu. Hur koden kommer att se ut då 1963:an verkligen släpps är ju en annan sak. Som synes av kommentaren så är det en väldigt enkel ändring som krävs för att för att stödja två strömmar, dvs ändra nuvarande raden:

return ACTIVITY_REC_ONE_STREAM;

till

return ACTIVITY_REC_TWO_STREAMS;

/Peter Cigéhn

Postad 09 november 2009 - 10:34

Unregistered38610
  • Unregistered38610
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

/*
	  */

/Peter Cigéhn

Varför?
Varför bara gå upp jämsides med vad som har fungerat i marknätet i årtionden?!? Varför inte ta chansen att gå om?

Besviken...

Kan inte kundtjänst killarna försöka få ett bra officiellt svar på varför man sätter denna gräns?

/P

Postad 09 november 2009 - 10:38

Valken
  • Valken
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Varför?
Varför bara gå upp jämsides med vad som har fungerat i marknätet i årtionden?!? Varför inte ta chansen att gå om?

Besviken...

Kan inte kundtjänst killarna försöka få ett bra officiellt svar på varför man sätter denna gräns?

/P

Man går ju inte ens upp jämsides... Jag spelar in två program samtidigt och tittar på samma gång på ett tredje som jag spelat in tidigare med min boxer-box.

Redigerat av Valken, 09 november 2009 - 10:38.

Postad 09 november 2009 - 10:47

slamdunk
  • slamdunk
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det helt bekräftat om man som ADSL kund kommer att kunna / eller inte att kunna, titta på en kanal och samtidigt spela in på en annan?

Mvh

Postad 09 november 2009 - 13:16

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Är det helt bekräftat om man som ADSL kund kommer att kunna / eller inte att kunna, titta på en kanal och samtidigt spela in på en annan?

Mvh

Som ADSL-kund kommer du initialt inte att kunna titta på en kanal (eller ström som det egentligen är) och samtidigt spela in en annan. Eftersom du bara kan ha en ström på ADSL (förutom vissa undantag där man har mycket bra förutsättningar) så är det ganska givet att det inte kommer att gå.

När man går över till MPEG4 kommer förutsättningarna förändras och jag misstänker att det kommer att öppna upp så att de flesta ADSL-kunder kommer att kunna ha dubbla strömmar.

För Fiber-lan kunder kommer det att gå att titta på en ström och spela in en annan, även om det kanske inte är så just nu i programkoden som Cigehn nosat upp.

/A

Postad 09 november 2009 - 13:19

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

• 1 257 inlägg
  • 0

Mvh

Som jag tolkar alla olika skrivningar - NEJ, inget är bekräftat.

Postad 09 november 2009 - 13:43

_Valle_
  • _Valle_
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!
Är det någon som har koll på hur boxen bestämmer vilka kanaler som skall fungera och mot vilka udp-strömmar.
Misstänker att det INTE ligger på kortet eftersom jag varit med ett par gånger om att nya "prova på" kanaler ibland ploppar upp. DVS, telia verkar dynamiskt kunna justera vilka kanalplatser och udp-strömmar var och en av mina boxar ska fungera mot. Hämtar det hem någon lista vid booten som motsvarar just mitt abbonemang som sedan aktiverar rätt kanaler ?

Någon som vet om det går att själv justera just vilka kanaler som går att välja ? Nu är ju mest största sannolikhet de kanaler jag inte redan har krypterade, vilket endast skulle ge en massa krypterade extrakanaler (vad nu de ska vara bra till)
Men om det gick att själv lägga till t.ex. en udp-ström på säg kanalplats 63 så skulle jag kunna strömma filmer och annat från min stationära dator ut till boxen. Men jag vill inte ENDAST använda boxen som mediaextender och därmed byta hela firmware..... bara justera kanallistan.

/V

Postad 09 november 2009 - 14:09

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Hej!
Är det någon som har koll på hur boxen bestämmer vilka kanaler som skall fungera och mot vilka udp-strömmar.
Misstänker att det INTE ligger på kortet eftersom jag varit med ett par gånger om att nya "prova på" kanaler ibland ploppar upp. DVS, telia verkar dynamiskt kunna justera vilka kanalplatser och udp-strömmar var och en av mina boxar ska fungera mot. Hämtar det hem någon lista vid booten som motsvarar just mitt abbonemang som sedan aktiverar rätt kanaler ?

Någon som vet om det går att själv justera just vilka kanaler som går att välja ? Nu är ju mest största sannolikhet de kanaler jag inte redan har krypterade, vilket endast skulle ge en massa krypterade extrakanaler (vad nu de ska vara bra till)
Men om det gick att själv lägga till t.ex. en udp-ström på säg kanalplats 63 så skulle jag kunna strömma filmer och annat från min stationära dator ut till boxen. Men jag vill inte ENDAST använda boxen som mediaextender och därmed byta hela firmware..... bara justera kanallistan.

/V

Nej, det ligger inte på kortet eftersom kortfunktionen togs bort för minst ett år sedan. Om du fortfarande har ett kort i boxen kan du kasta bort detta. Jag har inte järnkoll på detta, men boxen laddar hem info om vilka kanaler som du abonnerar på och vad du menar med "Nu är ju mest största sannolikhet de kanaler jag inte redan har krypterade, vilket endast skulle ge en massa krypterade extrakanaler (vad nu de ska vara bra till)" förstår jag inte riktigt. De kanaler du inte abonnerar på finns över huvudtaget inte i boxen.

Egna kanallistor kan du skapa via boxens inställningar, men hur du skulle få kontakt med din dator via boxen fattar jag inte riktigt...

/A

Postad 09 november 2009 - 14:41

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

• 1 163 inlägg
  • 0

Hej!

/V

Kananlistan styrs av information som boxen får då den loggar in på inloggningsservern, dvs du loggar in med din identifikationskod och kontrollkod. Det är där också knytningen görs mellan vilka kanalpaket och därmed kanaler som du har tillgång till. Som hallberg redan skrivit så var det väldigt länge sedan som det fysiska programkortet behövdes. Om du nu fortfarande har kortet sittande i boxen så ta ut det. Det behövs inte längre...

Boxen ligger sedan "pingar" inloggninsservern med 5-10 minuters mellanrum (kommer inte ihåg exakt hur lång tid emellan det var) och får därmed helt automatiskt reda på eventuell nya kanaler som ingår i kanallistan, t ex som är fallet vid frivisningar och dylikt, eller när man kanske beställt ett nytt kanalpaket.

Dessutom så är det inte själva adressinformationen som meddelas av inloggninsservern utan istället någon form av intern kanalkod. Denna interna kanalkod misstänker jag översätts via den information som boxen hämtar hem via en speciell multicastström där även EPG information, VoD information mm distribueras samt säkerligen också information om vilken kanal som bärs av vilken multicastström. Detta kan jag dock inte konfirmera eftersom innehållet på denna multicastström är komprimerad/scramblad/"krypterad" så inget går att läsa ut i klartext från denna ström.

Så att du på något sätt själv skulle kunna knyta en viss kanalplats till en viss multicastadress betvivlar jag mycket starkt. Då får du nog ta och ge dig in den variant som inte ville ge dig in på, nämligen att själv byta ut programvaran i boxen om du vill göra det du vill åstadkomma.

/Peter Cigéhn

PS. Annars kan du ju alltid ta den "hårda vägen" och rycka och dra i sladdar. Läs lite mer i följande tråd på ett norskt forum, speciellt inlägg nummer 23, så får du lite information om hur du kan göra. DS.

Postad 09 november 2009 - 14:43

_Valle_
  • _Valle_
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

vad du menar med "Nu är ju mest största sannolikhet de kanaler jag inte redan har krypterade, vilket endast skulle ge en massa krypterade extrakanaler (vad nu de ska vara bra till)" förstår jag inte riktigt. De kanaler du inte abonnerar på finns över huvudtaget inte i boxen.

Just detta jag vill försöka ändra på.... lägga till strömmar i boxen som jag inte abbonerar på. Men i mitt fall då lägga till en ström som kommer från min PC. Alltså justera på den "lista" som nu boxen hämtar ner ang. vilka kanalplatser som skall vara tillgängliga. Och jag vet att om jag öppnar strömmar som jag inte abbonerar på så är dom krypterade och de va de jag menade med mitt tidigare inlägg, att det kanske inte skulle ge nåt att lägga till teliaströmmar som jag ändå inte abbonerar på.

Egna kanallistor kan du skapa via boxens inställningar, men hur du skulle få kontakt med din dator via boxen fattar jag inte riktigt...

Inte sådana kanallistor. De kanallistor du syftar på är endast sorteringslistor av olika slag på de kanaler som telia redan aktiverat i min box.

TV-kanalerna sänds som udp-strömmar till iptv-boxen. Om jag t.ex. med fjärrkontrollen väljer "kanal 1" så öppnar tv-boxen udp-strömmen 239.16.16.1 port 5555 osv osv.
Det jag önskar göra är att editera någonstans så att t.ex. "kanalplats 63" öppnar strömmen 192.168.1.10 port 5555, vilket är en ström genererad av min PC.
/V

Postad 09 november 2009 - 15:07

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Just detta jag vill försöka ändra på.... lägga till strömmar i boxen som jag inte abbonerar på. Men i mitt fall då lägga till en ström som kommer från min PC. Alltså justera på den "lista" som nu boxen hämtar ner ang. vilka kanalplatser som skall vara tillgängliga. Och jag vet att om jag öppnar strömmar som jag inte abbonerar på så är dom krypterade och de va de jag menade med mitt tidigare inlägg, att det kanske inte skulle ge nåt att lägga till teliaströmmar som jag ändå inte abbonerar på.

Inte sådana kanallistor. De kanallistor du syftar på är endast sorteringslistor av olika slag på de kanaler som telia redan aktiverat i min box.

TV-kanalerna sänds som udp-strömmar till iptv-boxen. Om jag t.ex. med fjärrkontrollen väljer "kanal 1" så öppnar tv-boxen udp-strömmen 239.16.16.1 port 5555 osv osv.
Det jag önskar göra är att editera någonstans så att t.ex. "kanalplats 63" öppnar strömmen 192.168.1.10 port 5555, vilket är en ström genererad av min PC.
/V

Oj, vad mycket enklare det skulle vara att bara köpa en mediaextender :)

Good Luck!

/A

Redigerat av hallberg, 09 november 2009 - 15:08.

Postad 09 november 2009 - 17:19

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Som ADSL-kund kommer du initialt inte att kunna titta på en kanal (eller ström som det egentligen är) och samtidigt spela in en annan. Eftersom du bara kan ha en ström på ADSL (förutom vissa undantag där man har mycket bra förutsättningar) så är det ganska givet att det inte kommer att gå.

När man går över till MPEG4 kommer förutsättningarna förändras och jag misstänker att det kommer att öppna upp så att de flesta ADSL-kunder kommer att kunna ha dubbla strömmar.

För Fiber-lan kunder kommer det att gå att titta på en ström och spela in en annan, även om det kanske inte är så just nu i programkoden som Cigehn nosat upp.

/A

Med andra ord, jag som ADSL kund är ganska begränsad då jag kan spela in bara den kanalen som jag tittar på.

En fråga till dock. Det måste väl ändå gå att spela in till hårddisken genom att schemalägga olika program som går i olika kanaler (inte samtidigt). När man är på semester eller om det skulle mot förmodan gå någon program på natten när man vanligtvis sover.

Nej, det ligger inte på kortet eftersom kortfunktionen togs bort för minst ett år sedan. Om du fortfarande har ett kort i boxen kan du kasta bort detta. Jag har inte järnkoll på detta, men boxen laddar hem info om vilka kanaler som du abonnerar på och vad du menar med "Nu är ju mest största sannolikhet de kanaler jag inte redan har krypterade, vilket endast skulle ge en massa krypterade extrakanaler (vad nu de ska vara bra till)" förstår jag inte riktigt. De kanaler du inte abonnerar på finns över huvudtaget inte i boxen.

/A

Lite märkligt att kortet togs bort men inte kortavgiften.

Postad 09 november 2009 - 17:35

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Med andra ord, jag som ADSL kund är ganska begränsad då jag kan spela in bara den kanalen som jag tittar på.

En fråga till dock. Det måste väl ändå gå att spela in till hårddisken genom att schemalägga olika program som går i olika kanaler (inte samtidigt). När man är på semester eller om det skulle mot förmodan gå någon program på natten när man vanligtvis sover.

Givetvis och du kommer även att kunna administrera dina inspelningar via nätet. Det är därför jag försöker att hävda att för "normalkunden" så kommer PVR att vara jätteuppskattat även om man inte kan spela in sjuttioelva program samtidigt (som dessutom man aldrig hinner titta på).

Lite märkligt att kortet togs bort men inte kortavgiften.

Nja, det är ju en krypteringsavgift och kryperingen flyttades från kortet till en mjukvara i boxen. Krypteringen är operatörerna tvingade till att ha av innehållsleverantörerna och tyvärr har konkurrensen gjort att man särdebiterar denna för att få kanalpaketen att se så billiga ut som möjligt. Eftersom övriga aktörer i TV-branschen också gör det så gör Telia det också, annars skulle ju deras kanalpaket se mycket dyrare ut jämfört med övriga.

Det är ju ungefär som öppningsavgiften inom telefonin. Så länge "alla" bara bryr sig om minutpriset så håller man det lågt och tar hem det på öppningsavgiften.

/A

Postad 09 november 2009 - 17:42

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0
En fråga till er som har Viasat Film/TV1000:

Har ni också tillgång till Viasat Nature/Crime, Viasat Explorer Och Playhouse Disney på dagarna?

Redigerat av 91robe, 09 november 2009 - 17:43.

Postad 09 november 2009 - 17:49

Unregistereda360a43b
  • Unregistereda360a43b
  • Forumräv

• 862 inlägg
  • 0

Givetvis och du kommer även att kunna administrera dina inspelningar via nätet. Det är därför jag försöker att hävda att för "normalkunden" så kommer PVR att vara jätteuppskattat även om man inte kan spela in sjuttioelva program samtidigt (som dessutom man aldrig hinner titta på).

Nja, det är ju en krypteringsavgift och kryperingen flyttades från kortet till en mjukvara i boxen. Krypteringen är operatörerna tvingade till att ha av innehållsleverantörerna och tyvärr har konkurrensen gjort att man särdebiterar denna för att få kanalpaketen att se så billiga ut som möjligt. Eftersom övriga aktörer i TV-branschen också gör det så gör Telia det också, annars skulle ju deras kanalpaket se mycket dyrare ut jämfört med övriga.

Det är ju ungefär som öppningsavgiften inom telefonin. Så länge "alla" bara bryr sig om minutpriset så håller man det lågt och tar hem det på öppningsavgiften.

/A

Jag vill egentligen beställa Canal+ men funderar om jag ska vänta några veckor och se om det kommer någon bra erbjudande så att jag kan skaffa även en PVR box. En del saker kan man leva med och primärt för mig är att kunna spela in så att man kan titta på det vid senare tillfälle. Att administrera via nätet låter helt underbart. Hoppas bara att priset på en PVR box blir rimlig.

Sen förstår jag att i princip alla bolag tar ut krypteringsavgift och att Telia gör som alla andra, men jag tycker egentligen bättre att lägga några extra kronor på kanaler och ta bort krypteringsavgift helt.

Postad 09 november 2009 - 18:06

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Sen förstår jag att i princip alla bolag tar ut krypteringsavgift och att Telia gör som alla andra, men jag tycker egentligen bättre att lägga några extra kronor på kanaler och ta bort krypteringsavgift helt.

Vill bara nämna att CD anger/annonserar grundpaketens pris med kortavgiften inkluderad ....
http://www.canaldigital.se/Utbud/IPTV/

Postad 09 november 2009 - 18:49

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Vill bara nämna att CD anger/annonserar grundpaketens pris med kortavgiften inkluderad ....
http://www.canaldigital.se/Utbud/IPTV/

Visst, men de särredovisar den ändå.

/A

Postad 09 november 2009 - 20:07

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Visst, men de särredovisar den ändå.

/A

Vad jag menar är att det annonserade månadspriset de anger för t.ex. "Totalpaketet" är 299:- och där ingår
bl.a. kortavgiften. Men du vill ju säkert veta vad du betalar för och när man klickar sig
vidare kan man se vilka kanaler som ingår, startavgift, kortavgift och bindningstid mm.
Man vill veta vad som ingår. Skall man fiffla bort just kortavgiften eller varför inte startavgiften
och smeta ut på kanalerna vars prissättning blir obskyr och då svårt att få priskoll på ...
En bra varudeklaration är aldrig fel oberoende av leverantör ....
:)

Postad 09 november 2009 - 21:18

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

För löser man inte detta, är det flera BRF-föreningar som antagligen inte kommer tecknar sig för Telia, som ja talat med ...

Det är ju upp till alla föreningar att förhandla fram ett avtal med Telia som passar deras medlemmar. Föreningen betalar ett pris där bland annat kanalpaket och krypteringsavgiften ingår.

Jag kan inte kommentera det som står i avtalen mellan olika föreningar och Telia då de normalt är hemliga.

Nu har din förening valt att bara ha lagom paketet när flera andra föreningar har det stora paketet istället. Det finns föreningar som har andra paket och priser för deras medlemmar så det är inte heller omöjligt att ha.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 09 november 2009 - 21:27

TeliaKundservice
  • TeliaKundservice
  • Telia kundservice

• 2 531 inlägg
  • 0

En fråga till er som har Viasat Film/TV1000:

Har ni också tillgång till Viasat Nature/Crime, Viasat Explorer Och Playhouse Disney på dagarna?

Du finner all information om kanlpaketen på http://www.telia.se/.../tv/kanalutbud/

Om jag inte komme ihåg helt fel så ingår samtliga de kanalerna i lagom+viasat guld paketet.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Postad 09 november 2009 - 23:09

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hallberg: "Nja, det är ju en krypteringsavgift och kryperingen flyttades från kortet till en mjukvara i boxen. Krypteringen är operatörerna tvingade till att ha av innehållsleverantörerna och tyvärr har konkurrensen gjort att man särdebiterar denna för att få kanalpaketen att se så billiga ut som möjligt. "

Fråga; Vem får dessa avgifter för kryptering ? och vem vill ha dessa krypteringa och vad fyller dessa krypteringar för syfte i Telias nät ?

Kryptering via Canal Digital
Hade i somras ett samtal med CD-kundtjänst ang just krypteringen och dess kostnader. Och med den enkla orsak att mitt "Must-carry kort " från CD är krypterad med "Conax" men föranleder inga löpande kostnader vilket jag framförde efter frågan om abbonnemang på kanalpaket tex "Familjepaketet" plötsligt tillkommer kostnader på just samma kryptering i "Conax".

Jag utbrast i skratt när förklaringen var enl kundtjänst att det var en annan Conax-kryptering. Naturligtvis är det samma men med skillnad att CD icke kan ta ut avgift för "Must-carry" kortet. En massa dravel...

"Must-carry-kortet från Canal Digital fås för en engångsavgift ( Depositkostnad ) på 830 kr och ger utan löpande kostnader SVT 1, 2, 24, Barn-kunskaps kanalen, SVT-HD samt TV 4. Summan återbetalas vid återsändande av kortet.

Postad 09 november 2009 - 23:24

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Fråga; Vem får dessa avgifter för kryptering ? och vem vill ha dessa krypteringa och vad fyller dessa krypteringar för syfte i Telias nät ?

Till och börja med skall jag skriva att jag inte är direkt insatt i "transaktionerna". Men det känns inte riktigt som att det är "Rocket Science" precis, så här kommer min tolkning.

Innehållsleverantörerna, dvs Viasat, TV4, Canal+ etc kräver att ingen annan än den som har betalat för kanalen skall kunna se den, därför behövs det ett system som krypterar alla kanaler som inte är "must carry" (eftersom de är gratis och vem som helst får titta på dem). Krypteringssystemet kostar pengar och därför finns det en avgift.

Jag tror att det svarade på alla frågor.

/A

Postad 09 november 2009 - 23:37

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hallberg: "Innehållsleverantörerna, dvs Viasat, TV4, Canal+ etc kräver att ingen annan än den som har betalat för kanalen skall kunna se den, "

Att leverantörerna ( och Telia ) inte vill att någon annan än betalande ska se kanalen är ju begripligt.

..men hur ska det gå till för att kunna se en kanal i Telias nät utan att betala ?

" Krypteringssystemet kostar pengar och därför finns det en avgift. "

Frågan kvarstår, vem tar avgiften och hur stor är kostnaden ?

Postad 09 november 2009 - 23:44

kentrj
  • kentrj
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det är ju upp till alla föreningar att förhandla fram ett avtal med Telia som passar deras medlemmar. Föreningen betalar ett pris där bland annat kanalpaket och krypteringsavgiften ingår.

Jag kan inte kommentera det som står i avtalen mellan olika föreningar och Telia då de normalt är hemliga.

Nu har din förening valt att bara ha lagom paketet när flera andra föreningar har det stora paketet istället. Det finns föreningar som har andra paket och priser för deras medlemmar så det är inte heller omöjligt att ha.

Markus Johansson
Telia Kundservice

Du svarade inte på frågan!
- varför det inte erbjuds rabatter till de individer som önskar Stor?
tycker sig betala för Lagom en gång till + extrautbudet Stor, minoritet i föreningen som har detta behov men de blir besvikna.
Jag har inte hört om förening som erbjuds rabatt till enstaka individer ... någon annan?

Postad 09 november 2009 - 23:46

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

"Krypteringsfirmorna" , Conax, viaaccess och allt vad de heter som utvecklat
krypteringsmetoderna och där Telia och andra får betala avgift för att nyttja
metoderna.
http://conax.com/en/
http://en.wikipedia.org/wiki/Conax
http://en.wikipedia....ditional_access
Vad det kostar lär vi väl aldrig få reda på, avtal och affärshemligheter ...

Redigerat av hd-fan, 09 november 2009 - 23:59.

Postad 09 november 2009 - 23:58

hallberg
  • hallberg
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

..men hur ska det gå till för att kunna se en kanal i Telias nät utan att betala ?

Jag vill minnas att Cigehn lyckades få in ett antal strömmar till sin PC när man körde okrypterat ett tag, så det finns säkert några små hackers där ute som innehållsleverantörerna är rädda för.

Jag tyckte nog att min teori besvarade den frågan. Operatören tar avgiften (den hamnar ju på din faktura) och hur sedan operatören använder den intäkten kan man ju bara gissa, men sannolikt går väl en del till att betala den som levererar krypteringssystemet. Well, jag är som sagt inte insatt i detta, men i mina öron låter det inte så komplicerat.

/A

Postad 10 november 2009 - 00:04

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Hallberg: "Jag vill minnas att Cigehn lyckades få in ett antal strömmar till sin PC när man körde okrypterat ett tag, så det finns säkert några små hackers där ute som innehållsleverantörerna är rädda för. "

Skulle Cigehn fått in några kanaler på PC som han inte hade abb på ?

Ja du har nog helt rätt i att det finns några som vill koppla in sig på Telias nät för att se ex TV3. Men jag är ju lite bekymrad över huruvida hackarna måste se den kanal jag vid tillfället tittar på : )

Redigerat av Latman, 10 november 2009 - 00:10.

Postad 10 november 2009 - 00:33

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0

Hallberg: "Jag vill minnas att Cigehn lyckades få in ett antal strömmar till sin PC när man körde okrypterat ett tag, så det finns säkert några små hackers där ute som innehållsleverantörerna är rädda för. "

Skulle Cigehn fått in några kanaler på PC som han inte hade abb på ?

Ja du har nog helt rätt i att det finns några som vill koppla in sig på Telias nät för att se ex TV3. Men jag är ju lite bekymrad över huruvida hackarna måste se den kanal jag vid tillfället tittar på : )

Är det nån som gnager dej ? ;) Du kan sova lugnt och det tänker jag göra nu.
Skulle kunna förklara, men orkar inte nu .... snarrrk ...
Lika bra att en pigg Cigehn i original förklarar i morron .... :)

5 användare läser detta ämne

2 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

Farbror59, lemuras
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.