Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 september 2010 - 07:20

Unregisteredadf3addf
  • Unregisteredadf3addf
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Försöker lista några work arounds (eller i alla fall förslag)

Startförsök av boxen men den gör mute och återgår till off
- gör ett nytt försök oftast går den då igång

Att boxen startat i mute utan ljud, och reagerar inte med mute knappen.
- ljudet har hamnat på min, använd volymkontrollknappen på fjärren för att öka till max

Att boxen inte går att starta pga inspelning pågår
- om det är OK att gör ett avbrott i inspelningen, så starta boxen och ni får en svart bild. Tryck fyrkant och ni får fråga om att avbryta inspelning. Tryck OK, då avbryts inspelningen dock fortfarande svart bild. Tryck på en kanal och nu ska boxen växla till den kanal ni valt. Har inte testat att svara Nej på frågan kanske går det även då att få igång boxen???

För er där boxen startar med ett grönt streck
- detta verkar vara ett handskakningsproblem, testa att starta först boxen och sedan TV'n (eller tvärs om), det var så någon gång tidigare med en gammal mjukvara

För er där det inte går att köra i HD läge 1080i eller 720p med HDMI kabeln ansluten
- prova att använda Component Video (YPbPr) anslutningen istället till TV:n istället för HDMI, tre kablar till bilden och så måste det till ljudanslutningen också phonopluggar

För er som bara får in en del av kanalerna
- välj Kanalsökning i menyn, välj Avancerad kanalsökning. Ändra inga inställningar(DVB-S,Vertikal,11247,24500), starta kanalsökning, spara kanaler. Troligen så behålls alla kanalerna endast till en omstart, testa gärna och behåll sedan boxen på om kanlerna skulle försvinna

Långsaaaam snabbspolning
- använd den gröna eller röda knappen, för 10min förflyttningar

Testa gärna om dessa råd kan fungera, har ni fler så hör av er

Bra sammanfattning av vad alla testare gett som feedback här.
Nu har vi gett lite mer tid till Canal Digital om de tar till sig våra kunskaper från den här tråden.
Det är ju bara för dem att kopiera rakt av till sin kundtjänst. För lägger ut på sin hemsida nånstans lär dem ju inte göra.

Själv kom jag på HDMI problemet via den norska tråden i samma ämne.
Jag har ingen HDMI på min plasma så jag hade kopplat en komponent - komponent, HDMI - DVI mellan boxen och plasman (plus scart till en scart-växel). använder komponent-komponent för 1080i och HDMI - DVI för 720p.
I det här läget kunde jag inte spara bildinställningarna. De gick tillbaka till 576p hela tiden.
Ryckte bort HDMI från boxen. Gick in i bildinställningar och hokus-pokus så hade jag 1080i på skärmen.
Alltid nåt.
Jag har inte provet det omvända, dvs behålla HDMI-DVI och ta bort komponent-kopplingen.
Fast HDMI måste de ju kunna få att fungera, tycker man

I övrigt är det väl snabbspolningen som är mest irriterande. använde 1 min och 5 min oftast förut. Nu finns ju
inget av dem valen utan ca 20 s och sen 10 min.
Förmodligen har de väl upptäckt problem med spolningen med den nya programvaran och inte fått till de tidigare intervallen på spolningarna.
Samt att timeshift-buggen verkar vara tillbaka också.

Postad 14 september 2010 - 07:44

Mafac
  • Mafac
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Skulle det gå att klona disken till en annan disk. Montera in klonen i mottagaren och sedan radera allt inspelat från klonen. Sedan kan du packa den tomma klonen och distribuera den för test.
//Dauzz

Det kan jag göra, om någon är intresserad!? Var kan jag ladda upp den? Själv tänker jag köra vidare på 2.3.8 tills den nya mjukvaran har stöd för större disk och är så gott som buggfri...enda problemet är egentligen att den frågar om man vill upgradera varje gång man slår på boxen. Risken finns ju att man råkar trycka OK av bara farten...

/Mafac

Postad 14 september 2010 - 08:16

Dauzz
  • Dauzz
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Det kan jag göra, om någon är intresserad!? Var kan jag ladda upp den? Själv tänker jag köra vidare på 2.3.8 tills den nya mjukvaran har stöd för större disk och är så gott som buggfri...enda problemet är egentligen att den frågar om man vill upgradera varje gång man slår på boxen. Risken finns ju att man råkar trycka OK av bara farten...

/Mafac

Om man skulle råka trycka på OK så har man ju alltid din klonade version kvar så att man kan återställa igen. :blush:

En synpunkt som kom upp tidigare i tråden var om man kan köra en klon på en annan box än vad den ursprungligen kommer ifrån. Är det någon som testat detta?

Om du testar och ser hur stor en "tom" klon blir så kan vi ju se hur man skulle kunna ordna distributionen efter det.
//Dauzz

Postad 14 september 2010 - 08:21

Algiz
  • Algiz
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

För er som bara får in en del av kanalerna
- välj Kanalsökning i menyn, välj Avancerad kanalsökning. Ändra inga inställningar(DVB-S,Vertikal,11247,24500), starta kanalsökning, spara kanaler. Troligen så behålls alla kanalerna endast till en omstart, testa gärna och behåll sedan boxen på om kanlerna skulle försvinna

Jag får göra kanalsökning 1-3 gånger per dag, trots att jag har boxen på dygnet runt. Det går inte längre att programmera inspelning, för aktuell kanal som inspelningen ska göras ifrån, tappar garanterat signal.

Och ja, det stämmer (har startat om boxen några gånger, för att se om det kommer några nya mjukvaru-uppdateringar - för att lösa diverse problem som har uppstått) stänger man av boxen så försvinner kanalerna igen.

(Jag orkar inte med Canal Digital längre, säger upp abonnemanget när det är slut, tyvärr 6 månader kvar! För tidsödande och dyrt att betala 468kr/månad för sånt här trassel. Och skräpboxen, som jag betalt 2000 kr för den hivar jag! Enligt Canal Digital måste jag nu efter senaste mjukvaru-uppdateringen ta hit en installatör, för att justera parabolen. Känns som en dyr kvasilösning! Det funkade ju innan uppdatering...)

Postad 14 september 2010 - 08:32

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
kolla om detta kan vara något

http://www.filecentr...p/sv/index.html

/Mafac

Postad 14 september 2010 - 08:40

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag får göra kanalsökning 1-3 gånger per dag, trots att jag har boxen på dygnet runt. Det går inte längre att programmera inspelning, för aktuell kanal som inspelningen ska göras ifrån, tappar garanterat signal.

Och ja, det stämmer (har startat om boxen några gånger, för att se om det kommer några nya mjukvaru-uppdateringar - för att lösa diverse problem som har uppstått) stänger man av boxen så försvinner kanalerna igen.

(Jag orkar inte med Canal Digital längre, säger upp abonnemanget när det är slut, tyvärr 6 månader kvar! För tidsödande och dyrt att betala 468kr/månad för sånt här trassel. Och skräpboxen, som jag betalt 2000 kr för den hivar jag! Enligt Canal Digital måste jag nu efter senaste mjukvaru-uppdateringen ta hit en installatör, för att justera parabolen. Känns som en dyr kvasilösning! Det funkade ju innan uppdatering...)

Du kan ju reklamera boxen och kräva att få säga upp ditt abbonemang direkt oavsett bindningstid som är kvar. Canal digital har ju tydligen accepterat det för andra här i tråden så det är ju bara att köra på det om man vill. Tyvärr så finns de ju inget annat som duger för mig med krav på HD-kanaler som discovery osv, då funkar ju inte viasat, boxer eller felia.

Postad 14 september 2010 - 08:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

/Mafac

Mitt förslag är:
Ladda hem HFS, Http File Server
http://www.rejetto.com/hfs/
lägg upp din avbildning där och skicka adress, ditt Ip-nummer, till någon som vill testa
och testa. Fungerar bra om du har en stabil uppkoppling med tillräcklig hastighet och kan låta datorn stå på.

Jag tror inte det går dock. Jag tror som sagt boxen i sig är uppdaterad och kommer då även att uppdatera mjukvaran på hårddisken om en gammal stoppas in. Mjukvaran i boxen är ju delad i två delar, en som sparas i hårdvaran på boxen och en del som sparar på disken.

Om nu ens det går att skifta hårddisk mellan boxar.

Postad 14 september 2010 - 08:47

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Men du kör enbart med en kabel gissar jag, skulle du inte kunna hänga på en kabel till?

Postad 14 september 2010 - 09:26

Unregistered841d930f
  • Unregistered841d930f
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Som andra sagt förut så är det klart sämre bild med den nya mjukvaran.

Deinterlace sköts sämre och man ser en hel del jaggies. Bilden är mjukare och inte lika skarp längre.
Ändå är bilden blockigare på en del kanaler. Bilden är också croppad jämfört med förut.

En del dropouts och pixelfel märks ofta i inspelat material.

När man nu gjort om mjukvaran i boxen varför har man inte med alternativet
att behålla native upplösningen på kanalen? Alltså kanaler som sänder i 720P skickas ut i 720P
och 1080i kanaler i 1080i?

Postad 14 september 2010 - 09:34

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0
Pratade med en bekant som har problem med att boxen varnar för för hög temperatur efter uppgradering till nya mjukvaran. De har aldrig fått den varning innan nya mjukvaran. Kan inte minnas att jag sett just det problemet i de fellistor som que har postat.

//P

Postad 14 september 2010 - 09:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Varning i vilken form? En pop up när boxen är igång? Vilken temp ligger då hårddisken på? be dina bekanta kolla det.

Vore intressant att veta vid vilken temp den varnar och baserat på vad. Annars är det ju ganska smart, en del boxar bor nog lite varmt.

Postad 14 september 2010 - 09:51

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

När man nu gjort om mjukvaran i boxen varför har man inte med alternativet
att behålla native upplösningen på kanalen? Alltså kanaler som sänder i 720P skickas ut i 720P
och 1080i kanaler i 1080i?

Kan bara hålla med. Jag föredrar att se sändningen i den upplösningen som den sänds ut om det är HD, det borde ju vara standardvalet.

Igår fick boxen fnatt när jag snabbspolade. tidslinjen visade att jag var -49 dagar tillbaka i tiden. Och övriga siffror helt fel. Efter som jag hela tiden var så långt tillbaka i tiden så var markeringen även den helt fel.

Mute buggen har jag också.

HDMI är ger ingen bild med inställningen 576p, kasst, om man som jag råkar välja det.

Finns många småbuggar. Jag som jobbar med utveckling och vet hur vi testar våra saker. Denna senaste mjukvaran är undermåligt testad. Jag vill påstå att den är i ett tidigt betastadium. Inte ens nära en RC.
Det är så lätt att hitta fel som tyder på brist på tester.

Min box fick jag för dryga två år sedan.

Redigerat av MagnusBio, 14 september 2010 - 09:58.

Postad 14 september 2010 - 10:06

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

........
Ni som fastnat i init läge kör ni med eller utan diseqc?

Jag kör utan. Dock var problemet för mig att den nya mjukvaran verkar kräva mer ström (antar jag) i uppstarten.
Testade med en annan nätadapter och då startade boxen som den skulle. CD ska skicka mig en ny adapter.

Postad 14 september 2010 - 11:32

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

Varning i vilken form? En pop up när boxen är igång? Vilken temp ligger då hårddisken på? be dina bekanta kolla det.

Vore intressant att veta vid vilken temp den varnar och baserat på vad. Annars är det ju ganska smart, en del boxar bor nog lite varmt.

Pop up när boxen är igång. Vet inte vilken temp. Ska se om jag kan få fram det. Märkligt dock att de får varningen nu med den nya mjukvaran, men aldrigt fått det innan...

//P

Postad 14 september 2010 - 11:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Pop up när boxen är igång. Vet inte vilken temp. Ska se om jag kan få fram det. Märkligt dock att de får varningen nu med den nya mjukvaran, men aldrigt fått det innan...

//P

tycker att boxen låter lite mindre så kanske har de justerat ner fläkten något? Men som sagt intresant att få reda på temeraturen för varning.

såg också att varningen för att man har för många inspelningar satta parallellt har gjorts om , det var nu betydligt bättre beskrivet

Postad 14 september 2010 - 11:53

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Märkligt dock att de får varningen nu med den nya mjukvaran...

inte märkligt alls då det kan vara/troligen är en ny funktion i mjukvaran. Hög temperatur är vettigt att varna för då vare sig hårddisk eller själva processorn i boxen mår så värst bra av för höga temperaturer.

Postad 14 september 2010 - 12:01

lynnot
  • lynnot
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Que har du hört nåt från din kontakt på Canal Digitals tekniska?

Bosse

Postad 14 september 2010 - 12:15

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Que har du hört nåt från din kontakt på Canal Digitals tekniska?

Bosse

De håller på att skriva ihop något som kommer att läggas ut på webben. Jag skulle också få lite material idag, får se om jag kan få det innan jag går hem annars så jag lägga ut det i morgon.

Jag frågade om det var möjligt att få in den gamla mjukvaran med hjälp av kloning, fick följande:
*/Min erfarenhet när jag flyttat diskar är att det går att flytta dem men man måste ladda mjukvaran igen för att få boxen att hitta disken igen och det är ju inte så lätt då den gamla mjukvaran inte ligger ute /*

Postad 14 september 2010 - 12:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2 261 inlägg
  • 0

inte märkligt alls då det kan vara/troligen är en ny funktion i mjukvaran. Hög temperatur är vettigt att varna för då vare sig hårddisk eller själva processorn i boxen mår så värst bra av för höga temperaturer.

Jo - jag tycker faktiskt det är märkligt att det kommer först nu. Här har vi en box som dragits med problem ända sedan lansering och temperaturen borde vara en aspekt som redan tidigare beaktats av utvecklarna. Om man nu har sänkt tröskelvärdena för temperaturlarm med denna mjukvara så kan man ju undra varför man inte gjort det tidigare med tanke på alla problem som boxen haft/har...

//P

Edit: eller kan det rent av vara så att tidigare versioner av mjukvara inte haft nån larmfunktion för temperaturen alls?

Redigerat av peppelito, 14 september 2010 - 12:25.

Postad 14 september 2010 - 12:51

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Edit: eller kan det rent av vara så att tidigare versioner av mjukvara inte haft nån larmfunktion för temperaturen alls?

Min första box, leverades första veckan den släpptes, var väldigt tyst (för tyst, fläkten gick inte), den överhettades, ingen varning kom via mjukvara.

Pga alla problem med hängningar mm så har man nog gjort vad man har kunnat för att lägga ut varningar samt att man har tagit bort allt som var farligt i koden, text bildvisning i EPG och MyTV, snabbspolning, redigera inspelat material allt för att få en så stabil box som möjligt (kanske nådde man dock inte riktigt ända fram :blush: )

Postad 14 september 2010 - 13:22

h_z
  • h_z
  • Beroende

• 1 112 inlägg
  • 0
Kan inte hitta att det finns med på que's fina bugglista:
sänker man ljudet till min, så försvinner inte den över kryssade högtalaren i övre vänstra hörnet.
Väldigt irriterande när man tyvärr måste se på tv utan ljud.

I övrigt så tycker jag att bilden blivit sämre, kollar via HDMI, 1080i / 720P.
Kornig, grynig bild, reagerade starkt på detta i helgen...

Annars har jag samma fel som de flesta andra.

Postad 14 september 2010 - 13:25

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
om det nu inte går att ordna via parabolen v2.3.8 så kunde dom på något vis fixa så vi kommer åt filen + laddningsprogram och kör det via ethernet

Postad 14 september 2010 - 13:37

Didimonster
  • Didimonster
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Postar här min kontakt med CD, kommer bli ett låångt inlägg:

Hejsan!

Jag skriver detta mail pga. den senaste uppdateringen av mjukvara på vår HD-PVR. Efter att ha försökt genomföra denna uppdatering har något hänt med boxen. Vi har varit i kontakt med er kundservice, utan att få en fungerande lösning.

Om jag börjar med att beskriva problemen och sedan kontakten med supporten.

Jag vill dock tillägga att vi har haft bekymmer med boxen ända sen vi köpte den och då har supportens hjälp funkat hyfsat. Så fram tills i torsdags så har iallafall boxen funkat men då vi skulle uppdatera har den kraschat helt. Skriver en summering av vad som händer när jag försöka starta boxen:

Bryter strömmen. Boxen visar [pb03]. Trycker "ok". [88:88] sen [ Er01]. Trycker "ok". [01-- ] (blinkande)
Efter några minuter [pb04]. Trycker "ok". [Er01]. Trycker "ok". [01--] (blinkande), efter några minuter [pb04] och så loopar det runt hela tiden, även om jag bryter strömmen. Har även visat [Er03] och [Er07] vid några tillfällen.

Summering av vår kontakt med er kundservice:

Torsdag eller fredag ringer min fru och får prata med en irriterad och otrevlig support som föreslår att vi ska dra ur kontakten och sen sätta i den igen. Ok, funkar inte. Då säger han att boxen är äldre än två år så vi måste köpa en ny och sen var han färdig. I lördags surfar jag runt och hittar tråden på https://www.minhembi...s...163&st=7410
och upptäcker att VÄLDIGT många har problem med sina boxar. Då ringer jag supporten och får prata med en trevlig kille som förklarar hur jag ska starta om uppdateringen så ska det lösa sig. Tackar för hjälpen och inväntar resultat som inte infann sig (se ovan händelseförlopp). Ringer igen, får sitta i telefonkö i TVÅ timmar. Får prata med en inte helt kunnig kille, trevlig dock. Hans förslag är att jag tar med boxen till en återförsäljare, då jag påpekar att vi köpt boxen direkt av Canal Digital och tycker att det känns olustigt att försöka få hjälp med en produkt jag inte köpt i butik. Jag frågar vad som händer om de inte kan hjälpa mig varpå han svarar att då är boxen sönder och jag måste köpa ny. Det tycker inte jag eftersom den funkade (hyfsat) men har brakat pga. er uppdatering. Han kan inte göra mer utan lovar att han ska skicka en ny nätadapter (igen!) och hoppas att det ska hjälpa. Han vill avsluta med att jag ska höra av mig igen när jag prövat den nya adaptern, men jag hinner fråga vad som händer då eftersom jag har varit utan Tv i en vecka då. Svaret är att när jag ringer ska jag påpeka detta så kommer jag få kompensation.

Idag, söndag, åker jag iväg till min lokala Expert-butik och tar med mig boxen. Jag pratar med två väldigt hjälpsamma men förvånade killar när jag beskriver vad som hänt och att supporten har skickat mig. De kollar upp på deras dator men kan inte förstå hur de ska hjälpa mig utan hänvisar mig tillbaka till Canal Digital. Så därför sitter jag och skriver detta mail eftersom jag är trött på att bli runtskickad och sitta i lång telefonkö utan att få hjälp. Har väldigt svårt att tro att en ny nätadapter kommer lösa dessa problem.

Någonting har hänt med boxen och detta hände pga. uppdateringen, därför anser jag inte att jag ska behöva köpa en ny box, så jag är intresserad av att höra vad ni har för konkret lösning eller förslag. Jag kan godta att ni skickar en begagnad men fungerande box eftersom vår inte är direkt ny. Eller att vi förlänger bindningstiden och vi får en ny box utan kostnad. En sista lösning är att vi reklamerar boxen eftersom den inte är tre år gammal och vi säger upp vårt abonnemang.

Jag vill gärna att ni återkommer snarast, men då jag sitter ofta i möte kan jag inte alltid bli nådd på telefonen så då funkar det bra med mailkontakt. Hoppas på en bra lösning.

Och deras svar:

Hej och tack för ditt mail

Vi beklagar att du upplevt det som att bemötandet du fått i kontakt med vår kundtjänst inte varit bra.

Jag är med förvånad över att du hänvisats till en Återförsäljare då de felkoder samt det som hänt med din box indikerar att felet är strömrelaterat. I de flesta fall löses det snabbt och enkelt genom att strömadapter bytes ut. Om det ej hjälper är det annat strömfel inne i boxen som vi ej kan åtgärda.

Garantitiden på box är 24 månader och du skaffade din box 071011 så garantin har dessvärre passerat. Om box är defekt efter garantitid och det ej är lösbart så blir det aktuellt med inköp av ny box för din del.

Förhoppningsvis fungerar box återigen med den senaste adaptern du skickats. Om problemet kvarstår ser vi med fördel att du kontaktar oss via telefon för att på grund av omständigheterna tala med vår abonnemangsavdelning samt komma överens om pris på ny box eller annat bra erbjudande då vi gärna vill behålla en god relation till dig och ser dig som fortsatt kund hos Canal Digital.

Så nu återstår att pröva den nya adaptern, och funkar inte det så kommer jag att reklamera boxen och säga upp mitt abonnemang för jag kan inte se varför jag ska betala för en ny box när den har pajat pga. deras uppdatering.

Redigerat av Didimonster, 14 september 2010 - 14:21.

Postad 14 september 2010 - 13:46

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Bryter strömmen. Boxen visar [pb03]. Trycker "ok". [88:88] sen [ Er01]. Trycker "ok". [01-- ] (blinkande)
Efter några minuter [pb04]. Trycker "ok". [Er01]. Trycker "ok". [01--] (blinkande), efter några minuter [pb04] och så loopar det runt hela tiden, även om jag bryter strömmen. Har även visat [Er03] och [Er07] vid några tillfällen.

Summering av vår kontakt med er kundservice:

har exakt samma felkoder om jag byter till en annan hårddisk än orginal. Byte av adapter hjälpte iaf inte mig, jag har 2st nya liggandes hemma och chansen att det är något fel på båda är nog ganska liten.

Blev uppringd av CD idag och frågade hur det gick... Sa som det var och fick samma svar, eftersom garantitiden är ute så blir det köp av ny box om jag inte hittar en hdd som funkar.

Postad 14 september 2010 - 14:00

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Men för f-n är dom helt korkade?
Köpa ny box för att deras programvara pajade den?
Nu får dom fasiken skärpa sig!!!

Dra ett exempel: min bil får ny programvara och slutar helt att fungera, verkstadens svar är: Köp ny bil!!!

Det var det mest korkade jag har hört på länge.

Vi får nog på nåt vänster försöka få fram detta i rampljuset via media på något sätt.
Det enda de förstår tydligen är dålig publicitet och tappade kunder nya som befintliga. (Pengar).

Postad 14 september 2010 - 14:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Efter några minuter [pb04]. Trycker "ok". [Er01]. Trycker "ok". [01--] (blinkande), efter några minuter [pb04] och så loopar det runt hela tiden, även om jag bryter strömmen.

det felet, exklusive Er01 tror jag dock, hade jag när nätadaptern inte orkade med. Så illa att disken inte orkade varva upp varvid PB04 (internt kommunikationsfel) givetvis dök upp, den kunde ju inte skriva till disk.
Lägg örat mot boxen och lyssna, kanske eran disk beter sig på samma vis. Man hör ur den varvar upp men den når inte ändra fram.

Hoppas det löser sig för dig alternativt att du får ett bra erbjudande från dem på en ny box. Eller så langar du upp lite mer pengar själv och köper annan PVR-box, det finns alternativ från cirka 4000 kr och uppåt.

Postad 14 september 2010 - 14:57

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Tur att man inte har uppgraderat. Min gamla box fungerar utan problem. Den är helt tyst efter min modifiering. Tog bort originalfläkten och istället kopplade in en 12 cm långsamgående tyst fläkt samt lät locket vara borta. Den är igång dygnet runt.

Bifogad fil  P1010539.JPG   211,91K   6 Antal nerladdningar

Postad 14 september 2010 - 15:06

millstream
  • millstream
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Jag har lyckligtvis inte drabbats av alla buggar som finns beskrivna här men fjärrens försämrade funktion som gör att det ibland inte händer något alls och nästa gång kan bli tre kommandon på en gång gör att jag vill säga upp abbonemanget och byta till något annat. Speciellt irriterande är det vid kanalbyten då man får hålla på fram och tillbaka tills man får in rätt kanal.
Jag tycker att boxens försämrade funktion borde vara tillräckligt skäl för kunna säga upp avtalet. Jag får ta och ringa kundtjänst...
/Anders

Postad 14 september 2010 - 15:12

knarrevik
  • knarrevik
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Efter många om och men kom jag in i menyn efter att ha brutit strömmen. Där gjorde jag en fabriksåterställning och nu funkar det. Kunde t.o.m. ställa in 1080 upplösning.

Peppar, peppar vi får se hur länge det varar!

Postad 14 september 2010 - 15:12

OZZO
  • OZZO
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Anders
Kolla om din TV har en finess som heter typ OPC. Den reglerar TVns ljusstyrka efter hur mörkt det är i rummet. Om jag har den tillkopplad så fungerar inte min fjärr när det är mörkt men går bra i dagsljus.
Kopplade bort OPCn och det fungerar alltid.

Postad 14 september 2010 - 15:21

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
någon som lyckats göra en kloning av v2.3.8

Postad 14 september 2010 - 15:50

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Hej!

Jag bytte disk från nuvarande 500gb till original 250gb och nu har jag mjukvara V2.30.

Innan bytet så gjorde jag en fabriksåterställning och när displayen visade 8888 drog jag ut nätsladden, bytte disk, skruvade lös antennkablarna och anslöt strömkabeln.

När mottagaren startade stod det INIT i displayen länge och väl och sedan kom bilden som vanligt.

Tror jag behåller denna disk ett tag innan jag byter igen.

//Jörgen

Redigerat av Unregisteredd42b33aa, 14 september 2010 - 15:50.

Postad 14 september 2010 - 16:00

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
fanns den nya programvaran på 500g disken

Hej!

Jag bytte disk från nuvarande 500gb till original 250gb och nu har jag mjukvara V2.30.

Innan bytet så gjorde jag en fabriksåterställning och när displayen visade 8888 drog jag ut nätsladden, bytte disk, skruvade lös antennkablarna och anslöt strömkabeln.

När mottagaren startade stod det INIT i displayen länge och väl och sedan kom bilden som vanligt.

Tror jag behåller denna disk ett tag innan jag byter igen.

//Jörgen

Postad 14 september 2010 - 16:03

Unregisteredd42b33aa
  • Unregisteredd42b33aa
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

fanns den nya programvaran på 500g disken

Det är väl så det är eftersom V2.30 fanns på disken (250gb) jag bytte ifjol.

Ska testa att byta till 500gb igen.

//Jörgen

Postad 14 september 2010 - 16:06

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
berätta hut det gick sen

//Jörgen

Postad 14 september 2010 - 16:21

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Idag fick jag den nya manualen med posten, då nu fungerar boxen bra igen. NOT!!!

Postad 14 september 2010 - 16:30

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
då går det att klona en disk

//Jörgen

Postad 14 september 2010 - 16:35

knarrevik
  • knarrevik
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Efter många om och men kom jag in i menyn efter att ha brutit strömmen. Där gjorde jag en fabriksåterställning och nu funkar det. Kunde t.o.m. ställa in 1080 upplösning. Peppar, peppar vi får se hur länge det varar!

Ropade hej lite för tidigt!
Nu är det samma visa med felkoder Pb03 m.fl.

Postad 14 september 2010 - 16:53

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

då går det att klona en disk

jo, men det är fortfarande med samma box, inte säkert att det går att flytta mellan boxar

om det nu inte går att ordna via parabolen v2.3.8 så kunde dom på något vis fixa så vi kommer åt filen + laddningsprogram och kör det via ethernet

mjukvaran går inte att ladda via ethernet eller USB, den måste in via antenn och RF, har frågat idag

Postad 14 september 2010 - 16:55

seth72
  • seth72
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
det dom skriver är trams med tillfälliga lösningar , det betalar men inte för

Postad 14 september 2010 - 16:56

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Kan inte hitta att det finns med på que's fina bugglista:
sänker man ljudet till min, så försvinner inte den över kryssade högtalaren i övre vänstra hörnet.
Väldigt irriterande när man tyvärr måste se på tv utan ljud.

Förstår inte frågan, menar du att om du har ljudet på min så kommer mutesymbolen upp, och du vill inte ha den symbolen på skärmen?

Postad 14 september 2010 - 17:00

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0
Taget från Canal Digitals hemsida...... Väldigt tunnt jag hoppas att det kommer mer sedan skulle man väl tycka att detta skulle ligga först och inte reklamen för den fantastiska mjukvaran

Boxen går in i första installationsläge och i displayen står det INIT. I flera fall har HDMI-ingången blivit inaktiverad.
Tillfällig lösning: I de flesta fall fungerar det att ansluta en scartsladd och sedan gå in i menyn för att aktivera HDMI-ingången.

Boxen startar upp men går sedan ner i standby läge igen.
Tillfällig lösning: Starta boxen ytterligare en gång så fungerar den.

Inget ljud och det står Mute i displayen.
Tillfällig lösning: Använd volymknapparna på fjärrkontrollen för att öka ljudnivån.

Då en programmerad inspelning är igång går det inte att starta boxen från standby läge.
Tillfällig lösning: Starta boxen och gå in i EPGn och markera den kanal du vill titta på och tryck OK

Det går sakta när när jag spolar
Tillfällig lösning: Tryck på röd knapp för att backa 10 minuter åtgången alternativt grön knapp för att spola fram 10 minuter.

Gröna streck i bilden
Tillfällig lösning: Starta om både den inspelningsbara HD-boxen och din TV

Vi har sedan lansering jobbat för att identifiera och åtgärda eventuella fel och kommer löpande att uppdatera med den senaste informationen.

Om du har signalrelaterade problem eller andra frågor om den nya mjukvaran är du alltid välkommen att kontakta kundservice.

Redigerat av Unregistered124686ac, 14 september 2010 - 17:01.

Postad 14 september 2010 - 17:03

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Och vart hittade du det där que?

Postad 14 september 2010 - 17:08

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Och vart hittade du det där que?

Nu verkar CD's server ha brakat ihop, men det finns på startsidan till höger något om nyheter och presentation av ny mjukvara, då kommer man sedan till reklam om den nya mjukvaran, lite osynligt till höger hittar man en länk till problem med mjukvaran

Postad 14 september 2010 - 17:08

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Tunt?! Jag kallar det ett skämt :blush:

Postad 14 september 2010 - 17:15

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Idag fick jag ännu ett svar från CD, strömadapter är deras enda svar på allt. Det kvittar vilka fel man än påpekar, det ska visst gå fixa med ny strömadapter.

Jag håller på att fila på ett sarkastiskt/ironiskt svar:

Hej på dig! (Ett svar på mailet ni skickade innan)

Nu skriver jag till CD, inte till den som öppnar det här mailet. CD börjar bli mer och mer oseriöst, och allt ska fixas med ny nätdel... Det är inte nätdelen det är fel på, det är hårdvaran och mjukvaran. Speciellt olycklig verkar den nya mjukvaran för oss med äldre boxar från Sagems HDD linje. https://www.minhembi...p;#entry3012939

Där kan ni läsa om alla problem vi tekniker anser att eran produkt har. Jag är trött på eran extremt dåliga box, den blev ännu sämre med den nya FW, helt otroligt! Och erat svar är som till alla: Det låter som nätdelen är sönder! Nä det är den inte, det är eran box och eran uppdatering, en uppdatering som i princip har gjort min box helt värdelös, den går i princip inte använda. Knapptryckningar på fjärren ger ibland en seghet som måste vara oslagbart dålig, eller så kommer alla knapptryckningar jag gjort på samma gång... Väldigt irriterande.

Så det går knappt byta kanal på eran box, ska ni inte då ta bort alla kanaler utom en, då kan jag nästan säga att min box fungerar... Förutom att den låter som en helikopter.

Sedan alla felmeddelanden när man startar boxen (nute - off -on -Pb03 - on Er07 - on - Er01 - on - 00:-- 01-- 02-- - Pb04), kan ta 20 minuter innan bild återuppstår, ni slår dock Gud här med 5 dagar, 23 timmar och 40 minuter, den sista dagen vilade han...

Och jag har verkligen försökt, ett antal fabriksåterställningar, ett par formateringar av hårddisken. Men boxen har samma tecken på att dö som innan, när tänker ni avliva den?

Med vänlig hälsning
Jag

Vad tror ni, gå det hem, haha...

Redigerat av Svenna72, 14 september 2010 - 18:47.

Postad 14 september 2010 - 17:19

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Haha borkis72
:blush: klockrent!!!!!!!

Postad 14 september 2010 - 17:34

Unregistereda4c12829
  • Unregistereda4c12829
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Lysande :blush:

Postad 14 september 2010 - 17:37

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Jag håller på att fila på ett sarkastiskt/ironiskt svar:

Var noga med att förtydliga att du är sarkastisk/ironisk, Tänk på att det kräver ett viss mån av förståelse och självinsikt att förstå sig på sarkasm.

Är rädd att du annars får svaret:

"Åhh, du tycker alltså vi är bättre än självaste gud, va glada vi blev.
Tack och vänliga hälsningar

Canal digital, kundservice. "

Vid närmare tanke kanske det är bäst att du länkar till betydelsen av orden sarkasm och ironi på Wikipedia också, för säkerhet skull. :blush:

Postad 14 september 2010 - 18:22

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
Standardlösningen verkar ju vara att byta strömadapter......

Men ibland så verkar det ju faktiskt fungera, iaf för vissa problem.

Är det ingen här som faktiskt har prövat att köpa en kraftigare på Kjelle eller liknande?
Eftersom dom byts till höger & vänster så verkar dom ju vara helt undermåliga.
Även om den inte har brunnit helt så kanske det finns ström att starta men inte
tillräckligt att boota & då kanske det är så att man hamnar i loop eller div. felmeddelanden?

I övrigt så är det väll drastiskt att säga upp abbet då viacrap & övriga inte har samma utbud.
Bättre då att köpa box på öppna marknaden, iofs med vetskapen att dom kan sluta funka om CD
skulle få för sig att byta kryptering som kräver parning mellan box & kort.

@ borkis :blush:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.