Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 19 November 2014 - 18:18

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Bryggan i sig kommer naturligt när man intar en kraftposition. Det är bröstryggen som positionen ska komma ur och inte ländryggen och detta kommer med att man drar bak axlar och skjuter ut bröstet. Den överdrivna bryggan nyttjas av folk som endast är ute efter att röra mycket vikt med så lite stångväg som möjligt.

Kraft och volym i bänken skiljer sig rätt mycket åt i utförande.

Postad 19 November 2014 - 18:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 1
Jo precis, det är bröstryggen du bryggar för att skjuta upp bröstkorgen så långt som möjligt.

Här är klippet på mina marklyft
https://www.youtube....eature=youtu.be

Postad 19 November 2014 - 19:24

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Du ska inte låta armarna gå för nära kroppen, det är bara bra om man kör med bänkpresströja. Vi som kör utan utrustning kan låta dom gå lite mer utåt men man ska ALDRIG låta dom gå rakt ut från kroppen för då kommer du paja axlarna.

OK, man ska alltså försöka tajta till armarna och dra in armbågarna lite mot kroppen. Det innebär väl att man pressar armbågarna framåt (mot fotändan av bänken) eller tänker jag fel? Därmed hamnar stången längre ner på bröstet också.

Postad 19 November 2014 - 19:31

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Här har ni som undrar.

http://youtu.be/59IS9e_9_3M

Och en som går igenom hela bänken. Med lite skamlös product placement ;)

http://youtu.be/iVW6D30d0N4

Redigerat av Birkanoff, 19 November 2014 - 19:43.

Postad 19 November 2014 - 21:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Är det verkligen bar att lyfta på de sättet? Ur en hållbar synpunkt? Känns också som att lyftsträckan blir mycket kortare? Men är bara en nybörjare i sammanhanget, detta kanske är om man vill lyfta maximalt bara. Får känningar i ryggen om jag lättar för mycket på ländryggen.

Har en fundering kring kosten som jag fnulat på ett tag... Jag tränar på gym 5ggr i veckan + ett pass Hockey. Är ute efter att bygga en bra och stark kropp. Vad bör man få i sig? Tex hur mycket protein, fett och kolhydrater? Väger i stunden 90kg, 180cm...

Postad 19 November 2014 - 21:53

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
https://www.youtube....h?v=_V189hK85BI
Det där är ett bra klipp. När han pratar om brygga så tänk på att du ska köra metoden där du har hela foten i backen, alltså kommer du inte kunna brygga speciellt mycket med ländrygen. Den vänstra bilden är så dom kör på tävling i USA där regelboken inte säger att hela fötterna måste vara i backen.

Jag följde råden i det där klippet och kort efter tog jag 100 plättlätt. Förut har jag tyckt att 3x8 på 70 är svinbra, idag gör jag det hur enkelt som helst på en riktigt dålig dag med 2 sek paus i botten i varje rep. Detta tack vare brygga, rätt grepp och i övrigt korrekt teknik. När jag bänkade i söndags så provade jag ju att köra ett set utan brygga och s*tan vad var oskönt och inte kändes bra, tog alldeles för mycket på axlarna tyckte jag.

När jag får tillbaka min GoPro så kan jag filma hur jag gör.

Timpo: Det är helt ok att lyfta så ur en hållbar synpunkt. Det är till och med bättre för axlarna. Lyftsträckan blir kortare, ja, men du kommer kunna klämma ut betydligt fler reps. Utan brygga kanske jag klarar 5-6 reps på 80 men med brygga så klarar jag nog 10st eller fler. Jag fick också känningar i början men det var för att kroppen inte var van och aldrig hade gjort det förut. Det kommer göra ont om man ska ta sig till en ny position. T.ex när man lärde sig knäböj, allt annat än hockeyböj gjorde ju skitont i höfterna och ryggen. Nu böjer man ATG utan problem om man vill utan att det gör ont.

Sikta på runt 2g protein per kg kroppsvikt, för dig alltså 180g per dag.
För övriga makronutrienter så kolla http://iifym.com/iifym-calculator/
Det är en metod som jag tycker funkar riktigt bra. Annars om du inte är rädd för att eventuellt lägga på dig lite fett så se till att äta mycket bara. Tränar du 5ggr i veckan och kör ett pass hockey så gör du av med rätt mycket energi. Jag tränar 3ggr i veckan och ingen hockey och jag äter nog runt dubbelt så mycket som en vanlig människa och jag går inte upp i vikt så fasligt snabbt och har fortfarande synliga rutor på magen.

Redigerat av Ala_95, 19 November 2014 - 22:00.

Postad 19 November 2014 - 22:27

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Hmh? Han lyfter alltså aktivt på huvudet i bottenläget? Ser ju helskumt ut? "Hallådär, vad gör ni där nere vid fötterna?"
Är syftet med det att orka hålla spänningen i överkroppen, eller?

Blir ju lite peppad att testa 95kg nu på måndag... Pyramida upp från 60kg och öka med 10kg per lyft. 10/60-->3/70-->2/80-->1/90-->1/95 --> 1/100 :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 19 November 2014 - 22:28.

Postad 19 November 2014 - 23:47

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Hmh? Han lyfter alltså aktivt på huvudet i bottenläget? Ser ju helskumt ut? "Hallådär, vad gör ni där nere vid fötterna?"
Är syftet med det att orka hålla spänningen i överkroppen, eller?

Teknikpreferens. Vissa kör det, andra inte. Jag kör med den tekniken. Känns bäst för mig helt enkelt.

Postad 20 November 2014 - 00:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Att trycka bak huvudet när man pressar är dock väldigt effektivt. Vi har en reflex som gör att vi sträcker på armarna om vi pressar huvudet bakåt hårt :)

Postad 20 November 2014 - 08:12

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Att trycka bak huvudet när man pressar är dock väldigt effektivt. Vi har en reflex som gör att vi sträcker på armarna om vi pressar huvudet bakåt hårt :)

Ja exakt, det är bara i sänkningsfasen de flesta höjer huvudet.

Postad 20 November 2014 - 11:10

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=_V189hK85BI
Det där är ett bra klipp. När han pratar om brygga så tänk på att du ska köra metoden där du har hela foten i backen, alltså kommer du inte kunna brygga speciellt mycket med ländrygen. Den vänstra bilden är så dom kör på tävling i USA där regelboken inte säger att hela fötterna måste vara i backen.

Jag följde råden i det där klippet och kort efter tog jag 100 plättlätt. Förut har jag tyckt att 3x8 på 70 är svinbra, idag gör jag det hur enkelt som helst på en riktigt dålig dag med 2 sek paus i botten i varje rep. Detta tack vare brygga, rätt grepp och i övrigt korrekt teknik. När jag bänkade i söndags så provade jag ju att köra ett set utan brygga och s*tan vad var oskönt och inte kändes bra, tog alldeles för mycket på axlarna tyckte jag.

När jag får tillbaka min GoPro så kan jag filma hur jag gör.

Timpo: Det är helt ok att lyfta så ur en hållbar synpunkt. Det är till och med bättre för axlarna. Lyftsträckan blir kortare, ja, men du kommer kunna klämma ut betydligt fler reps. Utan brygga kanske jag klarar 5-6 reps på 80 men med brygga så klarar jag nog 10st eller fler. Jag fick också känningar i början men det var för att kroppen inte var van och aldrig hade gjort det förut. Det kommer göra ont om man ska ta sig till en ny position. T.ex när man lärde sig knäböj, allt annat än hockeyböj gjorde ju skitont i höfterna och ryggen. Nu böjer man ATG utan problem om man vill utan att det gör ont.

Sikta på runt 2g protein per kg kroppsvikt, för dig alltså 180g per dag.
För övriga makronutrienter så kolla http://iifym.com/iifym-calculator/
Det är en metod som jag tycker funkar riktigt bra. Annars om du inte är rädd för att eventuellt lägga på dig lite fett så se till att äta mycket bara. Tränar du 5ggr i veckan och kör ett pass hockey så gör du av med rätt mycket energi. Jag tränar 3ggr i veckan och ingen hockey och jag äter nog runt dubbelt så mycket som en vanlig människa och jag går inte upp i vikt så fasligt snabbt och har fortfarande synliga rutor på magen.

Okej ! Ska prova den varjanten nångång framöver. Just nu går jag på 18reps program denna vecka. Har anlitat en PT för en månad sen för att se om de skulle bli bättre resultat.

Tack för tipset :) 3200kcal vid bulk säger den, det är nog kanske vad man drar i sig en svinig helg. Men då du säger äta mycket, de måste väl vara bra käk? Lagar all mat ifån grunden hemma så kan styra en hel del. Men såklar slinker de ned nån pizza allt påse chips ibland :)

Postad 20 November 2014 - 11:20

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Okej ! Ska prova den varjanten nångång framöver. Just nu går jag på 18reps program denna vecka. Har anlitat en PT för en månad sen för att se om de skulle bli bättre resultat.

Tack för tipset :) 3200kcal vid bulk säger den, det är nog kanske vad man drar i sig en svinig helg. Men då du säger äta mycket, de måste väl vara bra käk? Lagar all mat ifån grunden hemma så kan styra en hel del. Men såklar slinker de ned nån pizza allt påse chips ibland :)

18 reps? Per set eller övning eller what?

Här kommer du få höra olika, vissa säger att det inte spelar någon roll vad du äter så länge kalorierna överstiger det du förbrukar, tänk 10 cheese på donken, medans det finns de som inte håller med utan tänker på var kalorierna kommer ifrån och äter "vanlig bra mat" men då troligtvis måste komplettera med en gainer eller liknande för att orka få i sig tillräckligt med kalorier.
Att en kalori är deamma oavsett var den kommer ifrån stämmer inte. Jonas Guidol har behandlat ämnet en del, finns att läsa på tyngre.se men även träningslära.se om jag minns rätt.
Att komplettera maten med chips och liknande under bulken är lugnt, man ska ju äta tillräckligt. Men äter man bara hamburgare/pizza/chips så kanske man får i sig tillräckligt med macronutrienter, men tveksamt hur micronutrientintaget ser ut

Postad 20 November 2014 - 15:45

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jo men det är lite min uppfattning också, att det finns mindre bra kalorier. Finns de någon bra tumregel på andelen fett/kolhydrat/protein?

Jo 3set med 18repitioner

Tex:
Bänk
40kg
Hantel raka Flys
18x7kg
Kabelflys sne 18x5kg18x2,5kg18x2,5kg
Frenchpress
18x15kg 14x15kg 18x12,5kg
Kabelpuschdowns
18x17,5kg 14x15kg 15x10kg
Cykel 20min puls 150

Postad 20 November 2014 - 16:00

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Jo men det är lite min uppfattning också, att det finns mindre bra kalorier. Finns de någon bra tumregel på andelen fett/kolhydrat/protein?

Jo 3set med 18repitioner

Tex:
Bänk
40kg
Hantel raka Flys
18x7kg
Kabelflys sne 18x5kg18x2,5kg18x2,5kg
Frenchpress
18x15kg 14x15kg 18x12,5kg
Kabelpuschdowns
18x17,5kg 14x15kg 15x10kg
Cykel 20min puls 150

Ska man dra det extremt finna det säkert något optimalt förhållande mellan protein/fett/kolhydrater men det överstiger min kunskap iaf (och vem orkar/kan hålla reda på intaget på den nivån?)
Man brukar säga 2g protein/kg kroppsvikt men det är bara en riktlinje. Vad gäller fett/kolhydrater spelar det mest roll när du sen deffar, då kan du öka proteinintaget och minska på de övriga men under bulk spelar det nog mindre roll.

18 reps känns onödigt mycket. När man är ny i gymmet ska man absolut köra många repetitioner så kroppen och musklerna blir vana men då brukar 10-12 reps och 3-4 set vara vanligt.

Postad 20 November 2014 - 16:03

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Över 15 reps så tränar man för uthållighet och inte för att bli starkare och bygga muskler har jag för mig att det står på SATS hemsida. ;) Inte ens i sjukgymnastiken brukar man gå över 15 reps.

EDIT:

1-5 RM: Maximal styrka och lite muskeltillväxt
5-10 RM: Muskeltillväxt och maximal styrka
10-15 RM: Muskeltillväxt och styrka
15-20 RM: Lite muskeltillväxt, lite uthållighet och lite styrka
>20 RM: Uthållighet

https://www.sats.se/...-styrketraning/

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 20 November 2014 - 16:36.

Postad 20 November 2014 - 16:42

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Någon som kör sneda cable flyes uppåt (från golvet och uppåt/framåt)? Vad är bäst: sittande, knästående eller stående? Det ska vara en bröst och axelövning alltså, inte en bicepsövning.

EDIT: http://www.bodybuild...cable-crossover
Den övningen alltså. Lagom mycket kroppsfett på den killen imho. Han äter nog inte chips och Donken-mat.

Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 20 November 2014 - 16:54.

Postad 20 November 2014 - 17:48

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Över 15 reps så tränar man för uthållighet och inte för att bli starkare och bygga muskler har jag för mig att det står på SATS hemsida. ;) Inte ens i sjukgymnastiken brukar man gå över 15 reps.

EDIT:

1-5 RM: Maximal styrka och lite muskeltillväxt
5-10 RM: Muskeltillväxt och maximal styrka
10-15 RM: Muskeltillväxt och styrka
15-20 RM: Lite muskeltillväxt, lite uthållighet och lite styrka
>20 RM: Uthållighet

https://www.sats.se/...-styrketraning/

Skulle ta den där listan men en nypa salt, men sett till det stora hela är det rätt. Få reps ger mest styrka och högre reps volym, men bäst är nog en kombination av båda (kan vara spritt på olika övningar).

Jag kör antingen knästående eller stående, beroende på hur det känns den dagen

Postad 20 November 2014 - 17:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Sett till kända byggare så är det överlägset vanligast med högreps, det är bara coleman som jag sett kör lågreps i marklyften. En övning som jag själv anser att man aldrig ska högreppa då man behöver ha energi för att göra övningen säkert.

Postad 20 November 2014 - 18:44

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0
Hur definierar du då högreps? Hur många reps? (och hur många set?)

Postad 20 November 2014 - 19:04

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Går dock inte att jämföra oss med proffsen eftersom dom tar ohhyggliga mängder olagliga preparat. Jag skulle säga att vill du inte köra svintungt och vill att kroppen ska hålla länge (du kanske är gammal också), så kör 10-12 reps per set. På så sätt kommer du inte upp på svintunga vikter men kommer ändå att bygga bra med muskler. Vill du bli stark så kör max 8 reps, gärna 5-6 reps bara men lägg in någon vecka lite då och då då du kliver upp till 10-12 reps på lättare vikt för att inte kroppen ska vänja sig. Och i mark håller jag med om att man aldrig ska köra mer än 8 reps per set. Det är en så pass krävande övning att det är otroligt svårt att hålla bra form efter så många reps. När jag tränar mark brukar jag köra femmor. Dom på gymmet som är duktiga på mark (drar 270-300kg allihopa) tränar aldrig med mer än 4-5 reps per set.

Angående huvudet i bänk så vet jag inte hur bra det är för nacken att hålla på att lyfta huvudet från bänken, speciellt om man bryggar mycket. Dessutom så är det strängt förbjudet att under någon del av lyftet lyfta huvudet från bänken.

Och angående maten. Jag äter väl inte riktigt så bra som jag kunde. Som student är det svårt att klämma in hyra, mat, kurslitteratur och annat på studiebidraget på 2820kr/mån. Eller ja, det är helt omöjligt och jag får antingen låna eller ta från sparkontot. Därför blir det väldigt enformigt och kanske inte den bästa maten. Men jag siktar mer på kvantitet just nu. Till middag senaste två dagarna har jag ätit ~500g blodpudding med lingonsylt och massor av mjölk. Idag blev det 14st fiskpinnar och pulvermos på 3dl vatten tillsammans med mycket mjölk.

Postad 20 November 2014 - 19:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Här är en artikel om bänkteknik: http://tyngre.se/art...esta-baenktips/

Postad 20 November 2014 - 20:02

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0

Någon som kör sneda cable flyes uppåt (från golvet och uppåt/framåt)? Vad är bäst: sittande, knästående eller stående? Det ska vara en bröst och axelövning alltså, inte en bicepsövning.

EDIT: http://www.bodybuild...cable-crossover
Den övningen alltså. Lagom mycket kroppsfett på den killen imho. Han äter nog inte chips och Donken-mat.

Jag kör alltid stående. Mest för att det känns som ett onödigt moment att gå ned på knä.

Postad 20 November 2014 - 20:09

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Angående huvudet i bänk så vet jag inte hur bra det är för nacken att hålla på att lyfta huvudet från bänken, speciellt om man bryggar mycket.

Tror inte att det är någon jättestor risk. Inte som att vrida huvudet vid mark t.ex. Beror såklart på hur mycket man böjer nacken med. I mitt fall är det bara en lyftning och ingen böjning direkt.

Dessutom så är det strängt förbjudet att under någon del av lyftet lyfta huvudet från bänken.

Enligt IPF kanske ska tilläggas :)

Grattis till 180:an förresten. Såg det precis.

Redigerat av Birkanoff, 20 November 2014 - 20:10.

Postad 21 November 2014 - 11:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Grymt, så 1,5g-2g verkar vara målet med proteinet :)

Jag har tränat på gym i ca 1,5år. Men har sedan en månad tillbaka tagit till hjälp. Ska fråga exagt vad 18reps tanken är. Men har fått för mig att jag ska hitta bra isolering och teknik i övningarna. Sedan börja ifrån grunden, har väl tidigare bara kört 6-8reps.

Om jag orkar så ska jag nörda in mig rejält i kosten och sköta den till pricka 6dagar i veckan iaf :) Så man kan nå målet med en hyffsat bra kropp till sommaren och 100kg i bänk, 120böj 120mark :)

Postad 21 November 2014 - 11:19

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Lycka till Timpolanen, tror det är klokt att ta till en pt. Jag har gjort samma sak då jag fick ett bra erbjudande.

Målen du lagt upp, vad är de baserade på och vad gör du i respektive övning idag?

Postad 21 November 2014 - 11:52

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Om jag orkar så ska jag nörda in mig rejält i kosten och sköta den till pricka 6dagar i veckan iaf :) Så man kan nå målet med en hyffsat bra kropp till sommaren och 100kg i bänk, 120böj 120mark :)

Nog må du väl ta mer i böj och mark när du tar 100 i bänk? Don't skip leg day som man säger. Jag inklusive mina kompisar tog åtminstone 160 i mark och 140 i böj när vi tog 100 i bänk.

Fick tag på ett måttband idag. Mätte lite för skojs skull. Första siffran är höger, andra vänster.
Överarm 40, 39.5
Underarm med utsträckt och rak arm 31.5, 30.5
Lår mitt mellan knä och höft 62, 62
Lår grövsta punkt (alltså nära skrevet) 67.5, 67
Vad sittandes 39.5, 38.5
Vad ståendes 37.5, 37.5
Midja över naveln med indragen mage 86

Kroppsvikt runt 87 skulle jag gissa på. Hade precis ätit lunch så midjemåttet är nog en centimeter eller två mindre på morgonen. Riktigt nöjd med att jag äntligen kommit upp i 40cm överarm. Tricepsträning verkar ha gett resultat. Sist jag mätte för ganska längesedan mätte jag ju typ 37. Lår har också ökat rätt bra. Sist jag mätte grövsta punkt mätte jag typ 61. Vaderna var typ 36-37 förut också så dom har växt på sig en hel del.

Postad 21 November 2014 - 12:11

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Satsvear: Tackar! Det är dessutom en godvän så blir en bra återkoppling och pris! :)

Jo jag vet att dem inte är helt jämna med varann. Men har förbaskat dålig rörlighet vid mark och böj. Dessutom två övningar jag har liten erfaranhet av. Därför vill jag inte sätta för höga mål :) Nejdå! Gillar att träna ben :)

Postad 21 November 2014 - 12:14

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nog må du väl ta mer i böj och mark när du tar 100 i bänk? Don't skip leg day som man säger. Jag inklusive mina kompisar tog åtminstone 160 i mark och 140 i böj när vi tog 100 i bänk.

Baseras på individuella förutsättningar. Jag har bänkat 130 i år men bara markat 120 :P

Postad 21 November 2014 - 12:58

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Får du mindre vader av att stå upp?
Vafan? Är det så? Måste jag ju testa.

Återkommer

Postad 21 November 2014 - 12:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Ja jag tror också det är väldigt individuellt. Jag har t.ex. väldigt svårt för benböj och får ont i höft och knän, ATG är bara att glömma för då tar jag mig inte ner för trappen dagen efter. Så jag kör den övningen väldigt sällan, annat än som uppvärmning. Mitt max ligger på endast 150 kg medans jag kört 4 reps, 3 set på 150 kg i bänkpress. Samtidigt kan jag pumpa benpress med 280 kg under benpassen.

Mark har jag bara maxat en gång tog 170 kg utan bälte eller remmar. Hade nog potential att lägga på mer men har sedan dess aldrig provat att maxa (det är 9 år sen nu).

Numera har jag dock lagt om träningen till löpning. Sprang t.ex. milen tre dagar på raken denna vecka. Inte illa av en 111 kgs köttbulle :)

Postad 21 November 2014 - 13:12

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Nej, mina vader var 42,5cm stående, 42 cm sittande.
Kass koordination för mig kanske :P

Postad 21 November 2014 - 13:51

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 2
Jaha nu har knät börjat krångla också :wacko:

Bifogad fil(er)

Postad 21 November 2014 - 13:57

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
NSFW

Postad 21 November 2014 - 19:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Baseras på individuella förutsättningar. Jag har bänkat 130 i år men bara markat 120 :P

Men du kör shrugs med typ 160 eller vad var det? 120 i mark är ju fortfarande uppvärmning för mig och då är jag inte så stark ändå.

Får du mindre vader av att stå upp?
Vafan? Är det så? Måste jag ju testa.

Återkommer

Lite svårt att mäta, men när jag stod upp så försökte jag spänna så bra som gick samtidigt som jag böjde mig framåt för att hålla måttbandet. Sittandes så hade jag knät i ca 90 grader. Det beror väl lite på hur ens vadmuskler är utformade samt förhållandet mellan soleus och gastrocnemius. Min soleus är rätt bra men gastrocnemius är inte lika väl utvecklad, vilket antagligen förklarar skillnaden mellan sittande och stående.

Postad 21 November 2014 - 20:21

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
160 i shrugs? Under 200 känns inte :D

Postad 21 November 2014 - 20:47

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Är ju dock inget som talar för att man är stark i marken om man är stark i shrugs, har man en kass ländrygg fallerar ju marken fast man kan ha traps som ett monster...

Postad 21 November 2014 - 21:23

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Men var det inte du som knäböjde typ 250 kg och pajjade knäna? Jaha du skrev i år... Provade du att maxa i mark någon gång medan knäna var hela?

Postad 21 November 2014 - 23:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Stämmer. Shrugs behöver man bara kunna stå med stången, och det är inga problem för dom flesta så länge stången går upp.

Jag markade väldigt lite under den perioden eftersom jag hade fått för mig att mark är en farlig övning. Det vanliga svammlet mao :(

Postad 22 November 2014 - 17:32

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Jag körde shrugs idag med 70kg och tyckte det var jobbigt att köra åttor på det. Och då har jag ju som sagt rätt grova traps också.

Bänkade idag också. Var rätt peppad så värmde upp med två tior på 50 samt en tia och en femma på 70. Ökade till 80 och gjorde en fyra på det, kände mig stark. Ökade till 90 och gjorde en etta på det. Etta på 95 sen efter det. Kände mig sugen på att maxa och eftersom 95 nästan flög upp så lastade jag på 105. Smetade på rikligt med magnesium på ryggen för bänken kändes lite hal. Bryggade bättre än jag någonsin gjort förut tror jag och jag pressar 105 hur enkelt som helst. Bestämmer mig för att gå upp på 110 så jag lastar om, väntar ett tag. Lyfter av själv utan hjälp, sätter en bra brygga. Inte lika bra som på 105 men fortfarande ok. Får ner stången lite långt upp på bröstet men lyckas ändå komma iväg. Stannade till lite grann typ en decimeter ovanför bröstet men vrålade till och pressade upp stången till slut.

Bara tre veckor sedan jag tog 100, så en rätt bra ökning alltså. Efter maxningen gjorde jag en femma på 95 vilket också är ett pr för jag har bara gjort treor på 95 tidigare..

Vägde in på 89.8 när jag kom till gymmet idag efter lunchen. Hade uppvärmningskläder på och mobiltelefon i fickan och hörlurar på skallen. Då kan man nog säga att morgonvikt är runt 87-87.5kg kanske. Tänker gå upp till en morgonvikt på runt 95-96 innan jag hejdar mig. Funderar lite på om jag ska vara med på junior sm i maj nästa år. Kommer inte kunna ta någon medalj men topp 10 klarar jag nog i 93an. Har just nu en total på 442.5kg och för medalj i 93an så måste jag upp 200kg till. I bänken ligger jag bara 35-50kg efter men i marken ligger jag runt 100kg efter och böjen runt 50-60kg efter.

Postad 23 November 2014 - 09:27

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hur gör ni shrugs? Jag brukar köra med hantlar sedan "marklyftmaskinen" :)

Målen du lagt upp, vad är de baserade på och vad gör du i respektive övning idag?

Glömde svara på de! Nja jo lite kanske.. Har inte kört så mycket Mark och Böj, så där är målen mer osäkra. Men i bänk gör jag väl en 2a på 80kg utan brygga eller liknande bara helt neutralhållning. Så de målet känns mer tryggt :)

Postad 23 November 2014 - 12:31

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Hur gör ni shrugs? Jag brukar köra med hantlar sedan "marklyftmaskinen" :)

Glömde svara på de! Nja jo lite kanske.. Har inte kört så mycket Mark och Böj, så där är målen mer osäkra. Men i bänk gör jag väl en 2a på 80kg utan brygga eller liknande bara helt neutralhållning. Så de målet känns mer tryggt :)

Antingen med skivstång i samband med marken eller med hantlar, vad menar du med marklyftsmaskinen? Smithmaskin?

Skulle säga att gör du en tvåa på 80 neutralt gör du säkert en tvåa på 90 när du har en bra svank och teknik

Postad 23 November 2014 - 20:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Sophie Arvebrink skrev nyss att hon kommer vara på fitnessfestivalen. Ska bli galet coolt att få träffa henne!

Postad 24 November 2014 - 18:14

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 1
Fan rätt gött att köra lite BB-övningar nu igen. Längesedan man fick den där härliga pumpen.

Postad 24 November 2014 - 21:36

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Var på icke-jobb-gymmet för första gången på 1600 dagar. Fick sätta mig i benpressracket och pressa lite. Kändes lätt. 20x80kg, 20x120kg, 10x160kg, 10x200kg, 10x220kg.. sedan insåg jag att det var 1600 dagar sedan jag tränade i den maskinen så jag gav mig i den övningen.. Sedan blev det fullrangetåhävningar 3x10 på 120kg per ben. Sedan skulle jag jogga tillbaks till jobbet. Såg väl inte jättevackert ut ;)

Vågar inte tänka på träningsvärken som kommer. Välfyllt lunchpass blev det hursomhelst.

edit: ljög om siffrorna; värmde upp på 20x80+20x120

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 24 November 2014 - 21:37.

Postad 24 November 2014 - 22:01

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Hantelpress med hantlar på 65kg styck, kunde ha gått ner längre men de var så jäkla tunga. 62,5kg hantlarna var lätta så jag passade på att lägga på lite. TUNGT!!!

65kg styck

Videon verkar inte funka

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered3f868d20, 24 November 2014 - 22:08.

Postad 24 November 2014 - 22:09

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Någon som vet varför en video filmad med en IPhone 6 inte funkar när man laddar upp den?

Postad 24 November 2014 - 23:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Blir så less när folk slänger runt hantlar sådär.

Postad 25 November 2014 - 06:11

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Klarar hantlarna av det så är det ingen fara, i detta fall så slängde jag ifrån mig dem för att jag inte orkade dem längre. Annars slänger jag dem aldrig.

Postad 25 November 2014 - 12:17

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Dom som inte släpper/slänger ifrån sig 65 kilos hantlar efter hantelpress räknas nog på få fingrar i vårt avlånga land :rolleyes:

Postad 25 November 2014 - 14:45

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Dom som inte släpper/slänger ifrån sig 65 kilos hantlar efter hantelpress räknas nog på få fingrar i vårt avlånga land :rolleyes:

Spelar det egentligen någon roll vad hanteln väger? Gör man en tung 5a med en hantel som är tung just för dig så kanske man känner för att slänga hanteln i golvet, fast man inte behöver det. Då spelar det ju mindre roll om den väger 30 eller 60, eller?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.