Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 February 2021 - 18:06

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

SVT Play är borta från mina smartboxar sedan igår.

Postad 11 February 2021 - 18:27

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

SVT Play är borta från mina smartboxar sedan igår.

Hej

Det stämmer tyvärr, eftersom det varit en del problem med tex live-tv och eftersom mer och mer innehåll inte fungerar så har vi varit tvungna att plocka bort appen.

Här har ni läsa mer 

https://www.canaldigital.se/svtplay

Mvh
Niklas

Postad 12 February 2021 - 10:41

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Om det är orsak till att plocka bort borde det även gälla för er egen j*vla skitbox!!

Postad 12 February 2021 - 10:47

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Om det är orsak till att plocka bort borde det även gälla för er egen j*vla skitbox!!

Köp en OnePlace... ;) Smartboxen var bra, appar borde dock ses genom en TV, eller jag hoppas "OnePlace2" kan hantera fler appar och på rätt sätt. 

Postad 12 February 2021 - 15:54

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Någon med canal digital och cmore kan kolla och jämföra om filmen The Currenat War är lika nedkomprimerat som den är på Telia? Bilden är direkt från början.

Jag blir påhoppad på Telia tråden med den filmen är "riktigt jobbig bild att komprimera" att jag helt enkelt ska acceptera Telia har dålig bild?

20210207-215829.jpg

Postad 12 February 2021 - 16:41

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Någon med canal digital och cmore kan kolla och jämföra om filmen The Currenat War är lika nedkomprimerat som den är på Telia? Bilden är direkt från början.

Jag blir påhoppad på Telia tråden med den filmen är "riktigt jobbig bild att komprimera" att jag helt enkelt ska acceptera Telia har dålig bild?

Jäklar! Komprimerar Telia ner till C64-nivå nuförtiden?

Redigerat av PH2000, 12 February 2021 - 16:41.

Postad 12 February 2021 - 17:01

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Jadu, tack för feedback, precis min tanke med!

Jag får samma resultat oavsett om jag ser original sändningen på cmore HD och cmore play appen

Men man ska tydligen acceptera detta som kund hos Telia

Med disney och prime får jag alltid bra bild, ser aldrig några pixlar, annat med cmore och viasat play

Och de säger jag har bra "bredband" ändå är det kass bild på vissa kanaler program filmer, det som är det skumma!

Redigerat av Ironse, 12 February 2021 - 17:02.

Postad 12 February 2021 - 19:56

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1867 inlägg
  • 0

Mer C More i så fall, men de ägs av Telia nu mera  ;)  

Postad 12 February 2021 - 21:16

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Mer C More i så fall, men de ägs av Telia nu mera  ;)  

Men CD kör väl ändå högre upplösningar, eller inte?

Postad 12 February 2021 - 23:45

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Men CD kör väl ändå högre upplösningar, eller inte?

Högre upplösningar behöver en högre bitrate.
Har man inte kapaciteten att skicka ut med högre bitrate så är det faktiskt bättre hålla sig på en lägre upplösning istället.
Dessutom är det katastrof att CMore och även en del andra Playtjänster inte väljer att lägga till 5.1 ljud med.

Redigerat av Leatherface, 12 February 2021 - 23:48.

Postad 13 February 2021 - 09:25

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Högre upplösningar behöver en högre bitrate.
Har man inte kapaciteten att skicka ut med högre bitrate så är det faktiskt bättre hålla sig på en lägre upplösning istället.
Dessutom är det katastrof att CMore och även en del andra Playtjänster inte väljer att lägga till 5.1 ljud med.

Jag får 20 mbit från Telia som säger jag har "jättebra bredband"

Då är det konstigt att på flera kanaler program filmer serier ser jag stora områden är sönderkomprimerat?

Det känns som det är bredbandet som är tjuven i det hela, att något tar bredband därför uppstår pixlar?

Jag har bra bild på disney prime ser aldrig pixlar där, så då ska det inte handla om "dåliga kablar"?

Redigerat av Ironse, 13 February 2021 - 09:28.

Postad 13 February 2021 - 17:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Jag får 20 mbit från Telia som säger jag har "jättebra bredband"

Då är det konstigt att på flera kanaler program filmer serier ser jag stora områden är sönderkomprimerat?

Det känns som det är bredbandet som är tjuven i det hela, att något tar bredband därför uppstår pixlar?

Jag har bra bild på disney prime ser aldrig pixlar där, så då ska det inte handla om "dåliga kablar"?

Du kan ha 10000mbit på ditt bredband det har ringen betydelse om källan inte skickar ut i högre bitrate.
CMore har tyvärr undermålig kvalité på sin Playtjänst.

Redigerat av Leatherface, 13 February 2021 - 17:14.

Postad 13 February 2021 - 19:13

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Du kan ha 10000mbit på ditt bredband det har ringen betydelse om källan inte skickar ut i högre bitrate.
CMore har tyvärr undermålig kvalité på sin Playtjänst.

Fick bekräftat idag, jag "tappat" ca 8 mbit, kan va en del av problemet, det är inte bara cmore, men den bilden var bland de värsta!

Får se vad "teknikerna" hittar nästa vecka

Postad 18 February 2021 - 21:07

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 1

EPG data saknas för alla kanaler från klockan 06.00 på tisdag morgon.

Har ADB boxen.

Postad 18 February 2021 - 21:18

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

EPG data saknas för alla kanaler från klockan 06.00 på tisdag morgon.

Har ADB boxen.

Hej

Tack för info LabanV. Jag ska undersöka saken.

Mvh
Niklas

Postad 19 February 2021 - 11:20

angelsevov
  • angelsevov
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

NENTs radiokanaler på Thor, kommer de vara tillgängliga även för CDs kunder inom närtid?

Är dessa tänkt enbart till Viasat kunder som migrerar från Astra till Thor? 

Någon på Allente/CD råkade skicka ut ett draft nyhetsbrev i Danmark och har avslöjat några detaljer. i listan nere finns det EuroNews, kommer det till Sverige också?

Allente-Premium.png

Redigerat av angelsevov, 19 February 2021 - 11:29.

Postad 19 February 2021 - 11:26

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Hej Niklas,

NENTs radiokanaler på Thor, kommer de vara tillgängliga även för CDs kunder inom närtid?

Är dessa tänkt enbart till Viasat kunder som migrerar från Astra till Thor? 

Hej

Just nu endast för kunderna med box från Viasat. Har tyvärr ingen mer information än så just nu men har tagit dina synpunkter vidare internt.

Mvh
Niklas

Postad 21 February 2021 - 08:42

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Installera TuneIn appen så har ni 1000 tals radiokanaler från hela världen inkl. dom som finns där.

Redigerat av Leatherface, 21 February 2021 - 08:43.

Postad 21 February 2021 - 20:53

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Hej

Tack för info LabanV. Jag ska undersöka saken.

Mvh
Niklas

Nu fungerar EPGn.

Tack!

Postad 24 February 2021 - 11:34

beson
  • beson
  • Användare

• 236 inlägg
  • 0

Har nu sagt upp mitt CD abbonemang efter 19 år som trogen kund.

Anledningar bl.a kraftigt höjda priser, borttagna kanaler och att SVT Play inte längre är tillgänglig på smartboxen.

Blev naturligtvis erbjuden OP boxar istället, plus lägre månadskostnader på abb.

Upplyste killen jag pratade med att OP boxen inte är färdigutvecklad ännu, och inte fungerar utan handpåläggningar i tid och otid.

Men det hade han inte en aning om, tvärtom höjde han den till skyarna som den bästa boxen som finns.

Visst, det hade varit en del bekymmer i början, men de finns inte längre kvar sade han.

Hur kan en CD anställd sitta och blåljuga oss konsumenter rakt i ansiktet?

Han måste ju iaf veta att OP boxen inte är bra i dagsläget.

Är kunden inte välinformerad, är det ju lätt att gå på sådan information.

Nej, bästa boxen CD har nu, är Smartboxen. Jag har haft två sådana boxar i många år, och kan inte påminna mig om att jag behövt göra "norsk reset" någon enda gång. Och heller aldrig missat en inspelning, pga fel på boxen.

Det borde väl ha varit möjligt med en SW update, för att få SVT Play att fungera bra.

Men det är väl enklare och billigare för CD att helt enkelt radera den appen.

Postad 04 March 2021 - 09:36

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Finns ingen EPG för Viasat History på oneplace sen i går. 

Postad 04 March 2021 - 09:38

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Finns ingen EPG för Viasat History på oneplace sen i går. 

Hej

Tack för info 91robe, undersöker direkt.

Mvh
Niklas

Postad 04 March 2021 - 17:40

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Hej

Tack för info 91robe, undersöker direkt.

Mvh
Niklas

Hej

Nu är problemet åtgärdat. 

Mvh
Niklas

Postad 04 March 2021 - 22:38

Unregistered0ff7d91d
  • Unregistered0ff7d91d
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej

Efter nästan 20 år som Boxer kund tog jag klivet till Canal Digital i somras. Har fram tills nu varit riktigt nöjd med kvaliteten på såväl ljud&bild som tjänster.
Visst, då och då hänger sig boxen lite ibland men har inte alls upplevt de problem som beskrivs i andra trådar här. Iaf inte ännu.

Några frågor till er andra med mer erfarenhet har jag dock. Och med Niklas här på forumet är bedömningen att man kan få vettiga svar till skillnad mot på Facebook...

- Är det bara jag som har problem med att casta från Telia Play appen till Oneplace boxen? Strömmar hur bra som helst till plattan, men så fort jag försöker spela upp på Oneplace boxen så hänger sig filmen var 30:e sekund ungefär. Man blir ju tokig om man skall se film såhär. Casta från Youtube eller Disney+ osv fungerar klockrent.

- Någon som lyckats få till det med Disney+ appen installerad på Oneplace boxen? För mig var den helt oanvändbar och avinstallerades tämligen omgående.

- Till sist, största bekymret. Senaste veckan har det varit problem med uppspelning av inspelat material. Appen hänger sig mitt i en film och hela boxen bootar om. När man sedan skall försöka se klart på den inspelade filmen är den helt borta. Någon mer som har upplevt detta?

Mvh Mats

Postad 05 March 2021 - 14:05

Svenna72
  • Svenna72
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Hej

Efter nästan 20 år som Boxer kund tog jag klivet till Canal Digital i somras. Har fram tills nu varit riktigt nöjd med kvaliteten på såväl ljud&bild som tjänster.
Visst, då och då hänger sig boxen lite ibland men har inte alls upplevt de problem som beskrivs i andra trådar här. Iaf inte ännu.

Några frågor till er andra med mer erfarenhet har jag dock. Och med Niklas här på forumet är bedömningen att man kan få vettiga svar till skillnad mot på Facebook...

- Är det bara jag som har problem med att casta från Telia Play appen till Oneplace boxen? Strömmar hur bra som helst till plattan, men så fort jag försöker spela upp på Oneplace boxen så hänger sig filmen var 30:e sekund ungefär. Man blir ju tokig om man skall se film såhär. Casta från Youtube eller Disney+ osv fungerar klockrent.

- Någon som lyckats få till det med Disney+ appen installerad på Oneplace boxen? För mig var den helt oanvändbar och avinstallerades tämligen omgående.

- Till sist, största bekymret. Senaste veckan har det varit problem med uppspelning av inspelat material. Appen hänger sig mitt i en film och hela boxen bootar om. När man sedan skall försöka se klart på den inspelade filmen är den helt borta. Någon mer som har upplevt detta?

Mvh Mats

Boxen ger utmärkt bild, men är rätt dålig att använda appar på. Ett problem som plågat boxen från första början. Boxen har WiFi men blir mycket stabilare med trådad uppkoppling. Jag har tagit bort alla appar och kör alla via TVn.

Postad 05 March 2021 - 16:44

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Hej

Mvh Mats

Hej

Har inte testat att casta från den appen och har inte möjlighet att testa själv tyvärr. Det kan skilja sig lite mellan olika appar på hur det fungerar att casta till OnePlace, skulle inte säga att det är något hos dig som spökar heller eftersom det fungerar bra på Youtube och Disney+.  Vore intressant och höra om någon annan har testat och hur det fungerar. 

Vad har du för problem med Disney+ appen på boxen? Var det nyligen du testade eller vid lansering av Disney+?
Testa gärna hur det fungerar nu.

Skicka gärna PM med kundnummer så ska jag undersöka problemet med inspelningarna. 

Mvh
Niklas

Postad 05 March 2021 - 20:15

Unregistered0ff7d91d
  • Unregistered0ff7d91d
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Tack för snabbt svar.

Skall testa igen med Disney+ appen. Det var någon månad sedan sist jag provade.

Tänkte även testa att cast från Telia appen till en annan Chromecast för att se var problemet ligger. 

Har skickat PM.

Mvh Mats

Postad 21 March 2021 - 15:36

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Någon fler som har problem med att höja volymen med kombon Canal Digital-appen i Android + extern Chromecast kopplad till en TV?

Volymen-mätaren som syns på tevevn åker tillbaka till ursprungsläget för varje höjning som görs på mobiletelefonen. Workaround är att hålla volymen-upp-knappen intryckt i några sekunder för att tvinga fast maxvolym.

Detta händer inte med Svt Play, Cmore eller ViaPlay-appen. Uppstår även på min sambos mobil.

Började uppstå kanske 2 månader sedan?

Postad 21 March 2021 - 23:30

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Någon fler som har problem med att höja volymen med kombon Canal Digital-appen i Android + extern Chromecast kopplad till en TV?

Volymen-mätaren som syns på tevevn åker tillbaka till ursprungsläget för varje höjning som görs på mobiletelefonen. Workaround är att hålla volymen-upp-knappen intryckt i några sekunder för att tvinga fast maxvolym.

Detta händer inte med Svt Play, Cmore eller ViaPlay-appen. Uppstår även på min sambos mobil.

Började uppstå kanske 2 månader sedan?

Har samma problem när jag castar till öim xiaomi mi box s. För att höja volymen måste jag sluta casta, höja och sedan casta igen. Har varit så ett tag. Osäker på om det är CD-appen eller om det skulle bli samma tok med andra appar (det är bara CD-appen som saknas i xiaomin

Postad 30 March 2021 - 11:10

bandera1891
  • bandera1891
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Är reklamfritt TV4 och dito möjligt via parabol?

B

Postad 30 March 2021 - 11:20

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 1

B

Nope. Endast svt kanaler är reklamfria.

Postad 30 March 2021 - 15:39

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

B

Ja om du kollar på programmen på CMore Play eller kör med timeshift och spolar förbi reklamen.

Postad 31 March 2021 - 21:24

Unregistered0ff7d91d
  • Unregistered0ff7d91d
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Har nu testat lite mer gällande Telia play appen. Castar jag till Oneplace hackar det hela tiden, alltid. Castar jag till Chromecast fungerar det klockrent.

Så något skumt är det där.

Hade ännu en uppspelning av inspelad film som hängde sig igår med total omstart. Tur i oturen försvann inte inspelningen denna gången...

Postad 31 March 2021 - 21:43

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Har nu testat lite mer gällande Telia play appen. Castar jag till Oneplace hackar det hela tiden, alltid. Castar jag till Chromecast fungerar det klockrent.

Så något skumt är det där.

Hade ännu en uppspelning av inspelad film som hängde sig igår med total omstart. Tur i oturen försvann inte inspelningen denna gången...

Telia Play finns nu att installera direkt i boxen, visserligen bara Beta än så länge.

Postad 01 April 2021 - 09:06

bandera1891
  • bandera1891
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ja om du kollar på programmen på CMore Play eller kör med timeshift och spolar förbi reklamen.

Okej, timeshift får man samma kvalité som med parabolen?

CMore Play upplevde jag hade sämre bild på sverigematchen än tv12

Postad 01 April 2021 - 18:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 1

Okej, timeshift får man samma kvalité som med parabolen?

CMore Play upplevde jag hade sämre bild på sverigematchen än tv12

Timeshift är samma kvalité som sändningen eftersom det du gör är i praktiken en inspelning du startar och pausar/spolar i.
Det stämmer Playkvalitén är ofta inte så mycket att hänga i julgranen där behöver bolagen skärpa sig.

Redigerat av Leatherface, 01 April 2021 - 18:51.

Postad 06 April 2021 - 23:08

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 1

Bara 5 dagar efter att det här forumet fyller 10 år tar eran med Canal Digital slut. Då kommer vi tydligen att få diskutera för och nackdelar med Allente i stället (lägg till ordet i din ordlista så slipper du gnäll från stavningskontrollen).

Jag hoppas att lämpliga företrädare (Niklas) för Allente fortsätter att bidra med sina kunskaper och vara lyhörda för våra anspråkslöst formulerade önskemål och synpunkter på boxar, programvaror och EPG m.m.

Är det dags för en helt ny tråd eller bör man bara byta namn på den befintliga, den jag skriver i nu? Det är en hel del svåra frågor som skall besvaras framöver :D...

Postad 07 April 2021 - 07:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2126 inlägg
  • 0

Bara 5 dagar efter att det här forumet fyller 10 år tar eran med Canal Digital slut. Då kommer vi tydligen att få diskutera för och nackdelar med Allente i stället (lägg till ordet i din ordlista så slipper du gnäll från stavningskontrollen).

Jag hoppas att lämpliga företrädare (Niklas) för Allente fortsätter att bidra med sina kunskaper och vara lyhörda för våra anspråkslöst formulerade önskemål och synpunkter på boxar, programvaror och EPG m.m.

Är det dags för en helt ny tråd eller bör man bara byta namn på den befintliga, den jag skriver i nu? Det är en hel del svåra frågor som skall besvaras framöver :D...

” Canal Digital och Viasat
blir ett företag...
Allente

Spännanden nyheter! Canal Digital och Viasat slår sig samman under det nya namnet Allente. Hur det påverkar dig? Inte så mycket just nu, men syftet med sammanslagningen är att kunna erbjuda dig en ännu bättre TV-lösning framöver. Vi hoppas att du kan ha lite tålamod med oss innan allt hunnit landa – och självklart kommer vi hålla dig uppdaterad om vad som sker. Det kommer att bli en spännande resa och vi ser fram emot att dela den med dig!

Nya möjligheter!
När vi nu slår ihop våra två företag kommer vi kunna göra mycket mer tillsammans än vad som hade varit möjligt på egen hand. Detta öppnar för många nya möjligheter framöver! Vi kommer dock behöva lite tid för att utforska och utveckla dessa möjligheter. Och just därför behöver du som kund inte gör något just nu. Du kommer fortsätta att få den TV-upplevelse som du är van vid, med toppkvalitet på såväl innehåll som ljud och bild, användarvänlighet och kundservice. Självklart kommer vi i god tid att informera dig om allt som händer framöver.”

Postad 07 April 2021 - 08:11

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Tänkte att det kan väl inte stämma att det var 10 år sedan men du har helt rätt!  :D Vi kommer självklart fortsätta att finnas här på forumet, ska se till att vi skapar en ny tråd nästa vecka så länkar jag till den här.

Här kan ni läsa lite mer om Allente

https://www.canaldig...vi-blir-allente

Mvh
Niklas

Postad 09 April 2021 - 13:52

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

fick brev om allent idag

så jag provade

med allente.se är på norska inte svenska

och om klickar på "min sida"

error "bad_redirect" error_description "Invalid redirect url: https://www.allente.se/loggedin"

Sven Åke

Postad 09 April 2021 - 14:04

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

fick brev om allent idag

så jag provade

med allente.se är på norska inte svenska

och om klickar på "min sida"

error "bad_redirect" error_description "Invalid redirect url: https://www.allente.se/loggedin"

Sven Åke

Hej Sven Åke

13 april så lanserar vi den nya hemsidan www.allente.se

Mvh
Niklas

Postad 12 April 2021 - 15:39

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Nu har V Sport Golf också dykt upp på Thor satelliten.

Så nu får du kolla i din box om du får tillgång till den, eller den bara är för Viasat kunder

Hej

Från och med imorgon kring 11:00 kommer V sport golf finnas tillgänglig via satellit för er som har den i erat kanalpaket.

Mvh
Niklas

Postad 12 April 2021 - 15:57

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 1

Hej alla  :) 

Då Canal Digital och Viasat har gått samman under det nya namnet Allente har trådtiteln ändrats till:

Behåller parentesen en tid tills nya namnet är ett allmänt begrepp  ;)

Postad 12 April 2021 - 15:59

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 1

Hej alla  :) 

Då Canal Digital och Viasat har gått samman under det nya namnet Allente trådtiteln ändrats till:

Behåller parentesen en tid tills nya namnet är ett allmänt begrepp  ;)

Tack för hjälpen! :D 

Mvh
Niklas

Postad 12 April 2021 - 16:14

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Kommer man kunna slå ihop sina kanalpaket och välja Allente?

Postad 12 April 2021 - 16:41

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Har redan cmore viasat, men discovery paketet uteblir då eller?

Postad 12 April 2021 - 19:00

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Hej

Från och med imorgon kring 11:00 kommer V sport golf finnas tillgänglig via satellit för er som har den i erat kanalpaket.

Mvh
Niklas

Ska jag ha detta paket för att se V Golf? https://www.canaldig...t/v-sport-golf/

Postad 12 April 2021 - 23:23

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 125 inlägg
  • 1

Då var det alltså dags för Allente att visa framfötterna med alla sina nya samlade resurser.

Men först skulle jag vilja veta hur namnet skall uttalas?

Om vi skall nalkas ordet med etymologiska metoder är ordet sannolikt sprunget ur engelskans ”all entertainment”. Roten till det begreppet i sin tur lämnar vi därhän (men man kan ana kopplingar till Nent group och hur det varumärket uppstod).

Med den här bakgrunden kan man då börja fundera på hur man skall uttala Allente. En väg att gå är att knyta an till det engelska ursprunget och uttala det ”Ålänte”.

När man söker på Google efter ordet Allente och ber om en språkanalys tolkas ordet som italienskt. Skulle man acceptera den analysen borde ordet uttalas ungefär som ”al dente” (begreppet man använder för pasta som inte kokats för mjuk) men utan bokstaven ”d”. Men givetvis lite mer sammansatt så att det hörs att det bara är ett ord. Vill någon höra hur Allente skulle låta på italienska (skrivet som all'ente som betyder ”till institutionen”)  kan man följa länken och trycka på högtarikonen.

Personligen känner jag lite dragning till den italienska varianten men med svensk brytning om ni förstår vad jag menar.

En annan väg att gå är ju såklart att strunta i alla sökningar och analyser. Man ringer helt enkelt Allentes kundtjänst och hör hur det låter när de svarar. Men det är väl ändå fusk och så gör man inte som amatörforskare. :rolleyes:

Är det förresten någon som redan vet så kan ni väl skriva det här i tråden (fonetiskt) för det är här vi tidigt brukar få korrekt information.

Postad 13 April 2021 - 07:06

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0

Viasats montör skulle kommit till mig igår och riktat om parabolen. Tog t.o.m ledigt från jobbet. Kom det någon? Nej. Så fuck you Viasat/Allente.....

Angående uttalet så blir det nog det försvenskade Al dente utan D  :D

Postad 13 April 2021 - 07:39

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Ska jag ha detta paket för att se V Golf? https://www.canaldig...t/v-sport-golf/

Hej

Det stämmer, har du paketet V sport golf så kommer du få tillgång till kanalen över satellit kring lunch.

Mvh
Niklas

13 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 13 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.